Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

  1. "Olen+sanonut+että+minun+mielestästäni(subjektiivinen+mielipide)+tiede+tukee+Jumalan+olemassaoloa."Mielipiteesi+on+totuudenvastainen+jo+omien+puheidesi+valossa,+kun+siinä+jumalassa+ei+ole+mitään+tieteellistä+tutkittavaa+tai+havaittavaa.+Jos+tieteen+sanotaan+tukevan+vaikka+jotain+homeopaattista+hoitoa,+niin+sellaista+väittävän+odotetaan+perustellusti+esittävän+sitä+tukevat+tieteelliset+tutkimukset.+Et+kykene+esittämään+yhtäkään+->+tieteellistä+tukea+ei+ole.+Se+että+kutsut+pelkkää+uskoasi+tällä+kertaa+tieteen+tueksi+on+jo+tosiasioiden+vääristelyä."Samaa+mieltä+ovat+monet+tiedemiehetkin"Eivät+tiedettä+tehdessään.+Tieteellinen+tuki+tarkoittaa+että+tehty+tiede+tukee,+ei+sitä+että+tiedettä+tekevällä+sattuu+olemaan+jotain+irrationaalisia+henkilökohtaisia+uskomuksia."En+minä+ole+pyytänyt+keneltäkään+että+pitäisi+pystyä+todistelemaan+Jumalan+olemattomuus."Ja+juuri+yritit+kääntää+todistustaakkaa+käänteiseksi+olemassaolemattomuusväitteisiin:"Vai+väitätkö+että+tiede+tukee+yksiselitteisesti+sitä,+että+Jumalaa+ei+ole?+Eli+tiede+ottaa+kantaa+Jumalaan?""Minkä+takia+sinä+pyydät+minua+todistelemaan+Jumalasta?"Mm.+siksi,+että+esität+sellaisesta+olemassaoloväitteitä,+totuudenvastaisia+väitteitä+siitä+että+tiede+tai+ylipäänsä+mikään+vakavasti+otettava+sellaista+tukisi,+rinnastelet+tuollaisia+irrationaalisia+uskomuksia+monin+tavoin+tieteeseen+jne."Perusteluja+voin+antaa+monelta+eri+sektorilta,+mutta+sinä+ammut+ne+alas+huonoina+tai+olemattomina,+aivan+samoin+kuin+minä+teen+sinun+perusteluillesi+Jumalan+olemattomuudesta."Et+ole+edelleenkään+esittänyt+yhtään+perustelua,+joka+ei+yhtälailla+tukisi+pierevää+marsua.+Ja+minulla+ei+siten+ole+edes+tarvetta+perustella+mitään,+koska+sinä+olet+se+joka+tässä+tekee+olemassaoloväitteitä.+Ammut+alas+vain+oman+mielikuvituksesi+tuotteita,+jos+luulet+että+tässä+on+kyse+jostain+olemassaolemattomuusväitteistä."Senkuin+kutsut+Jumalaa+marsuksi+ja+pidät+hänen+luomistyötään+pieruna+jos+tykkäät."Miksi+itse+kutsut+marsua+jumalaksi+ja+pidät+pierentänsä+tulosta+jonain+luomistyönä?"Tuo+on+ad+hominem-+tyylinen+yritys+saattaa+Jumalaan+uskovat+naurettavaan+valoon."Et+siis+myöskään+tiedä+mitä+ad+hominem+tarkoittaa."Ymmärrän+dna:sta+tarpeeksi+vetääkseni+(taas+subjektiivisen)+johtopäätökseni+että+en+usko+sen+syntyneen+"tuurilla"+tai+välttämättömyydestä+vaan+Jumalan+vaikutuksesta.+Samaan+johtopäätökseen+ovat+päätyneet+monet+todelliset+asiantuntijatkin,+mutta+objektiivista+todistetta+siitä+ei+tietenkään+ole."Sopii+taas+esittää+edes+yhden+sellaisen+todellisen+asiantuntijan+tieteellinen+tutkimus,+jossa+todetaan+noin.+DNA+kun+kuuluu+biologiaan,+tieteelliseen+tutkimukseen,+ja+sen+todelliset+asiantuntijat+tekevät+tiedettä+ja+esittävät+asiantuntijajohtopäätöksensä+tieteellisinä+tutkimuksina."Minkä+takia+kaikki+tieto+täytyisi+olla+objektiivista?"Siksi+että+on+jokin+keino+arvioida+sen+todenmukaisuutta."Onko+kaikki+mikä+ei+ole+objektiivista,+epätotta?+Jos+saat+itsellesi+riittävän+hyvät+perusteet+pitääksesi+jotain+tietoa+totena,+niin+etkö+pidä+sitä+merkityksellisenä+tai+tärkeänä+tietona+ennenkuin+saat+objektiivisen+varmistuksen+asialle?"Mitäs+ne+sellaiset+perusteet+olisivat,+joita+ei+voida+objektiivisesti+arvioida?+Taas+sitä+sokeaa+uskoa?"Se+tunne+tuli+jo+silloin+kun+hän+oli+kaukainen+hahmo."Johon+riittää+jo+esim.+kävelytyyli.+Ja+ihan+tilastollisestikin+sattumanvaraisellakin+ihmisellä+on+varsin+todennäköisesti+omat+ongelmansa+ja+näillämain+jonkunasteinen+kristillinen+usko."Itse+en+usko+sen+olleen+sattumaa,+mutta+kukin+saa+ajatella+miten+tahtoo."Mikä+sen+linkittäisi+kristinuskon+jumalaan?"Olen+saanut+itselleni+riittävän+hyvät+todisteet+ja+perustelut,+että+uskallan+sanoa+uskoani+"näkemiseksi"."Heaven's+Gaten+jäsenetkin+olivat+ilmeisen+varmoja+siitä+mihin+uskoivat.<<Oliko+tuo+nyt+siis+vastauksesi+siihen+mikä+painaa+enemmän,+totuus+vai+mielihyvä?>>"Todista+minulle+että+se+on+totuus+niin+keskustellaan+sen+jälkeen+asiasta+enempi."Kysymys+on+nyt+siitä+kumpi+painaa+vaakakupissasi+enemmän,+ei+mihin+yksittäiseen+asiaan+sitä+arvotusta+sovelletaan."Hylkään+jos/kun+en+ole+saanut+riittävän+hyviä+perusteita+niistä."Niin,+koska+et+ole+ensin+uskonut+niihin+perusteetta+kuten+jumalaasi,+jonka+jälkeet+voit+kutsua+uskoasi+perusteiksi,+kuten+jatkuvasti+teet.+Esittelemässäsi+esimerkissäkin+uskoit+jo+valmiiksi,+jolloin+kaikki+kelpaa+tukemaan+sitä+mihin+uskotaan.+Mitäpä+luulet+ajatelleesi,+jos+olisit+syntynyt+islamin+tai+hindulaisuuden+vaikutusalueelle?"Eikö+ole+kumma,+että+näistä+muista+jumalista+ja+keijukaisista+ei+väitellä+yliopistotasolla?"Täällä+esim.+väitöskirja:+"Lars+Levi+Laestadiuksen+saarnojen+maahiskuva+verrattuna+Kaaresuvannon+nomadien+maahiskäsityksiin."http://www.helsinki.fi/teol/tdk/tutkimus/teologinen_tutkimus/vaitokset.htmJosta+päästään+oleellisempaan+eli+siihen,+että+teologiset+eivät+tiedeyliopistoihin+kuulu+muutenkaan.
  2. "Vai+väitätkö+että+tiede+tukee+yksiselitteisesti+sitä,+että+Jumalaa+ei+ole?+Eli+tiede+ottaa+kantaa+Jumalaan?"Ai+tuo+kääntötemppu+taas?+Kysymys+oli+tästä+tokaisustasi:"Eli+kun+sanot+että+tiede+ei+tue+Jumalaa,+tai+minä+että+se+tukee"Kuten+jo+sanoin,+tiede+ei+tue+mitään+missä+ei+ole+mitään+tuettavaa,+ei+havaintoja,+todisteita+jne.+Sinun+tehtäväsi+oli+nyt+esittää+miten+se+tukee+sitä.Mikä+siinä+on,+että+te+uskovaiset+yritätte+aina+käännellä+ja+väännellä+kaiken+niin,+että+muilla+olisi+tarve+todistella+jotain+olemassaolemattomuusväitteitä+mielivaltaisista+oletuksista?+Ai+niin,+siksi+tietenkin,+että+teillä+ei+ole+mitään+muuta.+Jumala+on+siinäkin+samalla+viivalla+keijujen+jne.+kanssa."Minulle+monet+ihmeelliset+asiat+mitä+tiede+on+oletettavasti+selvittänyt,+tukee+käsitystäni+siitä+että+Jumala+on.+Kuten+esimerkiksi+luonnonlait+"hienosäätö"+tai+vaikkapa+dna.+Kaiken+muun+ihmeellisyyden+lisäksi+on+vielä+nämä+isoimmat+kysymykset+jotka+ovat+avoinna,+kuten+esimerkiksi+elämänsynty,+kaiken+alku+tai+aluttomuus+jne."Aukko->Jumala,+Aukko->Marsun+pieru.+Missä+ero?"Minun+subjektiivinen+kokemukseni+näistä+kaikista+on,+että+Jumala+on+ja+hän+on+suurilta+osin+meidän+käsityskykymme+ulkopuolella."Minkälainen+subjektiivinen+kokemuksesi+on+vaikkapa+dna:sta,+jolla+se+yhdistyy+kristinuskon+jumalaan?+Vai+onko+"kokemus"+tuossa+vain+jälleen+uusi+termi+uskomiselle?+Ja+kun+otit+ylimielisyyden+puheeksi,+niin+mitenkäs+ylimielistä+se+onkaan,+että+jos+sinä+et+ymmärrä+jotain+dna:sta,+niin+se+antaa+perusteet+vetäistä+johtopäätökset,+jota+sen+aihepiirin+todelliset+asiantuntijat+eivät+vedä?"Sinäkö+et+saa+huomion+arvoista+tietoa+ympäristöstä+ja+ilmiöistä+muuten+kuin+tieteenmetodien+mukaan?+Esimerkiksi+tässä+keskustelussa(mikä+ei+siis+ole+tiedettä+;))+me+saamme+huomion+arvoista(ainakin+minun+mielestäni)+tietoa+muista+ihmisistä+ja+heidän+ajatuksistaan.Voimme+vertailla+ja+haastaa+omia+ajatuksiamme+muiden+ajatuksiin+peilaten+jne."Ja+nyt+taas+tämä+temppu?+Kysymys+oli+yrityksistäsi+esittää+kuin+tietoa+voisi+hankkia+muilla+keinoin+kuin+niillä+joita+voidaan+havainnoida+objektiivisesti.+Tämäkin+keskustelu+voitaisiin+tuupata+vaikka+psykologille+tai+tekoälylle+analysoitavaksi."No+voin+kertoa+omakohtaisen+kokemuksen+kuinka+sain+tiedon+että+uskoni/tunteeni+osui+oikeaan."Osui+oikeaan+missä?+Enpä+usko+että+olisi+kovinkaan+vaikea+bongata+kaupungilta+joku+jonka+olemuksesta+saa+vihjeen+siitä,+ettei+kaikki+ole+kunnossa.+Ja+jenkkilässä+asti+vitsaillaan+tämän+kansan+tavalla+vastata+ventovieraidenkin+"mitä+kuuluu?"+smalltalkkiin+listalla+terveydellisiä+ongelmia+jne.+Ja+tuostakin+tietenkin+vedät+taas+suorat+linkit+kristinuskon+jumalan+olemassaoloon?"Voimme+uskoa+moniin+asioihin,+ja+tiede+voi+kertoa+meille+fysikaalisesta+todellisuudesta,+mutta+se+ei+kykene+kertomaan+meille+onko+siinä+kaikki."Ja+mikä+sitten+pystyy?+Se+sokea+uskominen?Mikä+siinä+on,+että+uskovien+on+aina+niin+helppo+valittaa+tuollaista+ettei+tiede+voi+kertoa+kaikkea,+mutta+niin+kovin+vaikea+kertoa+mikä+sitten+kertoo?+Ilmeisesti+tiedostat+itsekin,+miten+huono+vastaus+sokea+uskominen+on,+kun+selvästi+välttelet+antamasta+sellaista+suoraa+vastausta?"Mitä+luulet+jos+olisin+pysäyttänyt+(en+kyllä+keksi+miksi+hänet+olisin+pysäyttänyt+jos+olisin+materialisti)+sen+naisen+ja+kertonut+hänelle+että+todellisuudessa+sinun+tunteesi+ovat+illuusiota+ja+mitään+"sinää"+ei+oikeasti+edes+ole+olemassa,+turhaan+itket+siinä.+Olisiko+tämä+"totuus"+tehnyt+hänelle+hyvää?+Minkä+takia+hän+ei+olisi+vain+päättänyt+ahdistustansa+siihen+paikkaan?"Oliko+tuo+nyt+siis+vastauksesi+siihen+mikä+painaa+enemmän,+totuus+vai+mielihyvä?"Minä+en+ole+ikinä+viitannut+minuuteen+illuusiona,+vaan+lainasin+sinun+puheitasi."Esitit+tiedefobista+julistustasi+ihmisen+epäinhimillistämisestä+ensin+minän+illusorisuudella+ja+sitten+"itsemme+julistamisesta+jumalaksi",+ja+kun+yhdistämme+nuo+kaksi+samassa+yhteydessä+peräkkäin+esittämääsi+valitusta,+päädymme+perin+illusoriseen+jumaluuteen."En+vaan+kehotan+pohtimaan+ja+puntaroimaan/olemaan+hylkäämättä+automaattisesti+kaikkia+asioita+joita+ei+voida+objektiivisesti+todistaa+tosiasioiksi."Hylkäätkö+itse+keijut,+vampyyrit,+tontut,+ihmissudet,+Zeuksen,+hindujen+miljoonat+jumalat,+mormonien+planeettojen+välillä+hyppivät+jumal-ihmis-tiesmitkä+jne.?
  3. "Kyllä,+ja+sinä+uskot+että+se+ei+tue+sitä.+Kun+todellisuudessa+tiede+ei+ota+siihen+kantaa,+vaan+subjektiiviset+ihmiset+ottavat.+Eli+kun+sanot+että+tiede+ei+tue+Jumalaa,+tai+minä+että+se+tukee,+niin+se+ei+ole+objektiivinen+vaan+subjektiivinen+näkemys."Tieteellinen+tuki+tarkoittaa+että+tieteelliset+todisteet/havainnot+vastaavat+sitä+mitä+esitetään.+Kun+minä+sanon+ettei+tiede+tue+jumalaa,+se+tarkoittaa+ettei+sellaisia+todisteita/havaintoja+ole.+Kun+sinä+sanot+että+tukee,+se+tarkoittaa+että+väität+että+sellaisia+todisteita/havaintoja+olisi+olemassa.+Mitä+ne+ovat?"Nyt+jos+ollaan+skientistejä,+niin+voidaan+sanoa+että+kaikki+se+mihin+tiede+ei+ota+kantaa,+tai+on+sen+ulkopuolella,+on+merkityksetöntä.+Eli+tiede+on+ainoa+huomioon+ottamisen+arvoinen+tapa+hankkia+tietoa+ja+ymmärrystä+ympäristöstä+ja+ilmiöistä."Sopii+kertoa+mikä+on+se+toinen+tapa+hankkia+tuollaista+tietoa?+Haluatko+vain+kutsua+sokeaa+uskomista+tällä+kertaa+tiedonhankinnaksi,+kuten+juuri+käytännössä+kutsuit+sitä+todisteiksi?+Voisitko+kertoa+jonkun+esimerkin+uskon+(tai+jonkin+muun)+ympäristöstä+ja+ilmiöistä+tuottamasta+tiedosta?"Tällä+linjalla+voimme+tosiaan+niputtaa+kaikki+mahdolliset+uskomukset+saman+katon+alle,+niin+jumalat+kuin+keijukaisetkin."Sopii+tosiaan+kertoa,+mikä+ero+on+jumalilla,+keijukaisilla,+vampyyreillä,+ihmissusilla+jne?"Minun+mielestäni+tuollainen+ajattelutapa+on+paitsi+ahdas,+niin+myös+haitallinen+jopa+vaarallinen."Niin,+kyllähän+sillä+päästäisiin+paljon+parempiin+tuloksiin+kun+jokainen+vain+uskoisi+milloin+mihinkin+hattivatteihin+perusteetta+ja+toimisi+sen+mukaan.+Heaven’s+Gate+kulttikin+uskoi+komeetan+perässä+saapuvaan+avaruusalukseen,+ja+ihan+kivastihan+siinäkin+kävi,+eikä+se+ollut+lainkaan+vaarallista..."Se+jättää+ulkopuolelle/merkityksettömäksi+kaiken+sen+mihin+tiede+ei+mahdollisesti+ylety."Edelleen+sopii+kertoa+millä+muulla+yletyt+jonnekin+muualle.+Taas+uskomalla?+Tuo+mainittu+kulttikin+uskoi+ylettävänsä+avaruusalukseen+asti.+Sinäkään+tuskin+uskot+että+oikeasti+ylettivät."Loppujen+lopuksi+se+"koneellistaa"+ja+epäinihimillistää+ihmisen,+esimerkiksi+kuvaten+tunteet+ja+"minuuden"+illuusioiksi."Ja+jos+tuo+vastaa+todellisuutta,+niin+kumpi+on+parempi+vaihtoehto:+se+että+ollaan+löydetty+tosiasia,+vai+kuviteltu+jotain+mikä+miellyttää?"Seuravaassa+kuvassa+ollaankin+jo+lyömässä+jonkinlaista+nanoteknolgiaa+käteen+tai+otsaan+ja+liitetään+ihmiset+jonkinlaiseen+kaiken+hankitun+tiedon+pilveen+ja+silloin+ollaankin+jo+menetetty+inhimillisyys+ja+astutaan+Jumalan+temppeliin(omiin+mieliimme)+ja+julistetaan+itsemme+jumalaksi.+Tämä+siis+kärjistetysti,+mutta+täysin+mahdollinen+ehkä+jopa+todennäköinen+kehityssuunta."Sinänsä+aika+kuvaava+vertaus:+viitattuasi+minuuteen+illuusiona,+rinnastat+sen+itsemme+julistamiseen+jumalaksi.+Illuusiotahan+se+jumaluus+tosiaan+on."Tiede+on+ihmisten+ajatuksista+noussut+ja+kehittynyt+työkalu.+Meidän+mielemme+on+luotu/kehittynyt+kulkemaan+vapaana+korkeuksissa+ja+syvyyksissä,+ei+alistumaan+ainoastaan+tiedon+tai+siksi+kutsutun+alle.+Älkää+antako+kahlita+itseänne."Tahdotko+nyt+siis+julistaa,+että+älkää+alistuko+tosiasioille,+vaan+leijukaa+ennemmin+jossain+mielikuvitusmaailmoissa?+Koska+siltä+tuo+nyt+kovasti+kuulostaa.
  4. Pelkkä+tarkennus+tuo+vain+olikin,+kun+viittasit+nimenomaan+multiversumiin,+että+ihan+vastaavat+vaihtoehdot+ovat+edelleen+mahdollisia+myös+tälle+yksittäiselle+maailmankaikkeudelle,+vaikka+se+olisi+ainoa+laatuaan.Henk.+koht.+pitäisin+parempana+vaihtoehtona+sitä,+että+maailmankaikkeus+osoittautuisi+ikuiseksi,+esim.+sykkivänä,+koska+nähdäkseni+se+jättäisi+kuitenkin+vähemmän+avoimia+kysymyksiä,+vaikka+tuo+nyt+menee+jonkunmoiseksi+filosofiseksi+hiustenhalkomiseksi.Jos+tämä+maailmankaikkeus+osoittautuu+ikuiseksi,+se+vastaisi+alkua+koskevaan+kysymykseen+sillä+ettei+sellaista+(eikä+mitään+tätä+olemattomampaa)+ole.+Ei+sillä+että+"se+nyt+vain+on+ja+on+aina+ollut"+olisi+vastauksena+erityisen+tyydyttävä+tai+helppo+ymmärtää,+mutta+vastaus+tuohon+kuitenkin.+Samalla+se+tekisi+jokseenkin+merkityksettömäksi+kysymykset+siitä+onko+tämän+maailmankaikkeuden+"ulkopuolella"+jotain.+Jäljelle+jäisi+lähinnä+kysymys+siitä+miksi+on+mitään,+johon+tuskin+mikään+vaihtoehto+voi+lopullisesti+vastata+koskaan.Jos+taas+maailmankaikkeudella+on+jonkunmoinen+alku,+niin+siinä+jää+tuon+saman+kysymyksen+lisäksi+aina+jonkunmoinen+kysymys+siitä+miksi+sellainen+alku+oli.+Esim.+Kraussin+esittämällä+tavalla+voidaan+päästä+periaatteessa+niin+olemattomaan+kuin+olematonta+on+(vastaavasti+kuin+ikuisessa+maailmankaikkeudessa),+mutta+se+jokin+"potentiaali"+jonkun+syntymiseen+jää+väkisinkin+jäljelle,+kuten+Krausskin+toteaa.+Ja+sen+jonkunmoinen+realisoituminen+nähdäkseni+jättää+kuitenkin+enemmän+auki+sen+suhteen+mikä+sen+sai+aikaan+(kuten+joku+laajempi+multiversumi),+eli+tavallaan+sellaisen+olemassaolo+jää+merkityksellisemmäksi+kysymykseksi.Toisin+muotoillen,+ikuinen+maailmankaikkeus+muodostaisi+katkottoman+jatkumon,+mutta+jokin+alkuhetki+jättäisi+avoimeksi+sen+miksi+jatkumossa+on+sellainen+"erityinen+hetki",+ja+tekisi+relevantimmaksi+kysymyksen+siitä+onko+sellaisia+hetkiä+enemmänkin+(jokin+multiversumi).Mutta+maailmankaikkeus+ei+tietenkään+välitä+pätkääkään+siitä+mitä+minä+pidän+mieluisampana+vaihtoehtona,+ja+merkityksellistä+on+vain+se+mikä+on+totta.+Tuo+(alku+vs.+ei+alkua)+on+kuitenkin+kysymys+johon+saatamme+jopa+saada+vastauksen.
  5. "Niinpä+niin,+ja+toisille+ei+riitä+todisteeksi+mikään+muu+kuin+täysin+vastaansanomaton+objektiivinen+todiste."Tässä+yhteydessä+ei+ole+tarpeen+puhua+mistään+"täysin+vastaansanomattomista",+kun+jumaluskon+puolesta+ei+ole+olemassa+yhtä+ainoaa+minkäänlaisen+objektiivisen+todisteen+puolikastakaan.+Jos+muuta+väität,+niin+kerro+edes+yksi.+Muussa+tapauksessa+voimme+vain+todeta+yksinkertaisesti,+ettei+jumaluskolle+ole+mitään+todisteita.+Subjektiiviset+uskomukset+kun+eivät+edelleenkään+ole+todisteita."Ainoastaan+sitä+vastaan,+että+sille+annetaan+niin+ehdoton+asema,+että+suljetaan+kaikki+sen+mahdollisesti+ulkopuolella+olevat+asiat+olemattomiksi+ja+pidetään+hörhöinä+ja+ilkutaan+niitä+jotka+ajattelevat+toisin.""suljetaan+olemattomiksi"+=+Ei+hukata+ajatuksia+sellaiselle+mille+ei+ole+mitään+perusteita.+Pätee+ihan+samaan+tapaan+myös+ektoplasmaan+ja+keijupölyyn."ajattelevat+toisin"+=+Eivät+vain+ajattele+vaan+uskovat+sokeasti,+vailla+ja+vastoin+todistusaineistoa.+Jos+joku+uskoo+keijuihin,+vampyyreihin+ja+ihmissusiin,+onko+kyseessä+herkkäuskoinen+hörhö,+vai+kunnioitettava+ja+vakavasti+otettava+ajattelija?"Varsinkin+kun+tiede+on+vielä+jatkuvassa+muutoksessa.+Se+on+juuri+sitä+tiedeuskoa+eli+skientismiä."Tässä+se+olkiukko+taas+nähtiin.+Ikäänkuin+se+ettei+huomioida+jotain+missä+ei+ole+mitään+huomioitavaa+(tai+joka+on+jo+ilmiselvästi+pelkkää+muinaista+huuhaata)+tarkoittaisi+että+tieteellistä+tietoa+pidetään+muuttumattomana."Skientismi"+on+pelkkä+uskovien+olkiukko,+samoinkuin+"evolutionismi"."Mitä+noihin+"muinaisiin+taikauskoihin"+tulee,+niin+luuletko+tosiaan+että+meillä+uskovilla(mikä+tahansa+uskonto)+ei+ole+mitään+mikä+tukisi+uskoamme?"Kyllä."Tiedekin+tukee+esim+minun+uskoani+(subjektiivisesti)."Kerro+ihmeessä+miten.+Tarkoittanet+oikeasti,+että+uskot+tieteen+tukevan+sitä,+eli+tukesi+on+sitä+samaa+uskoa+vailla+todellista+tukea."Vai+haluatko+vain+viljellä+noita+turhanpäiväisiä+iskulauseita,+turvataksesi+oloasi+siellä+materialismin+muurien+sisällä?"Minun+materialismini+ei+tarvitse+muureja,+sillä+ei+ole+enää+vakavasti+otettavia+uhkaajia."Ei+sinun+tarkoituksesi+ole+esittää+mitään+vertailukelpoisia+teorioita,+vaan+tehdä+parodiaa+ja+ilkkua+niitä+jotka+uskovat+luojaan."Sama+asia.+ID:kin+on+itsensä+parodia."Minkä+takia+et+tee+parodiaa+niistä+tiedemiehistä+jotka+esimerkiksi+heittelevät+objektiivisten+todisteiden+ulkopuolilla+olevista+uskomuksista,+kuten+multiversumeista+tai+simulaatioista+tms?"Koska+ne+tiedemiehet+eivät+esitä+uskomuksia+vaan+hypoteeseja,+joista+jotkut+voivat+jopa+osoittautua+jossain+vaiheessa+tutkitusti+tosiksi.+Uskomus+on+jotain+johon+uskotaan+(vailla+perusteita),+ja+sitä+nuo+tiedemiehet+eivät+yleensä+tee."Kreationismi,+filosofia+ja+tiede+ovat+kaikki+eri+asioita.+Tuossa+kirjassakin+oli+kyse+vuoropuhelusta+näiden+asioiden+kesken,+ei+niiden+vertaamisesta."Vuoropuhelu+kreationismin+kanssa+on+yhtä+perusteltua+kuin+marathustran+alempana+mainitsemien+astrologian+ja+yksisarvishoidon+kanssa.+Kretuilulla+ei+ole+mitään+annettavaa,+filosofian+ja+tieteen+on+turha+puhua+sille."Sinäkö+sen+päätät+missä+on+järjenhiventäkään+ja+missä+ei?+Ja+minkä+on+loputtava+ja+minkä+ei?+Tajuatko+kuinka+ylimieliseltä+tuo+kuulostaa?"Kyllä+se+on+ihan+objektiivisesti+järjetöntä,+ja+samalla+juurikin+sitä+ylimielisyyttä+omaan+erehtymättömyyteen,+jos+uskotaan+johonkin+sokeasti+vailla+ja+vastoin+perusteita.+Järki+on+sitä,+että+suhteutetaan+uskomisen+vahvuus+perusteiden+vahvuuteen.+Uskovilla+nuo+eivät+ole+missään+suhteessa.Minä+olen+uskonnon+uhri,+kuten+niin+monet+muut+kaltaiseni,+ja+pidän+täysin+oikeutettuna+esittää,+että+sellaisen+aivopesun+on+loputtava,+samaan+tapaan+kuin+lapsien+aivopesun+rasisteiksi+tai+lapsisotilaiksi."Niinkuin+suunnilleen+kaikista+asioista+(myös+tieteestä)+on+sekä+haittaa+että+hyötyä+yhteiskunnille.+Jos+viitsisit+katsoa+asiaa+vähän+laajemmin,+niin+voisit+huomata+ettei+syy+ole+asioissa,+vaan+meissä+ihmisissä."Kerro+yksikin+uskonnon+todellinen+hyöty,+joka+ei+ole+vain+yhtä+kuin+tuudittautuminen+taivaskuvitelmiin,+ja+jota+ei+saavutettaisi+paremmin+ilman+sitä?"Niin,+Kim-jong+un+ei+myöskään+halua+antaa+kansalaisilleen+sellaista+harhakuvaa,+että+joillain+muilla+kuin+hänen+mielipiteillänsä+olisi+väliä,+tai+niitä+pitäisi+kunnioittaa+tai+ottaa+vakavasti."Kyllä+te+uskovat+tässä+olette+sitä+Kimin+porukkaa,+diktaattorinne+vain+on+kuvitteellinen.+Itsekin+aiemmin+julistit+miten+taivaallinen+sadistisi+on+kaiken+ylistyksen+arvoinen+vaikka+tuhoaisi+sinut+"muun+pahuuden+kanssa".+Perusteet+tuolle+eivät+koskaan+selvinneet,+mutta+viestihän+oli+ihan+kuin+Pohjois-Koreasta,+tai+uskovaisversio+Tukholma-syndroomasta.Edelleen,+pitäisikö+minun+ottaa+vakavissaan+ajatukset+keijuista,+vampyyreistä,+ihmissusista+jne.?+Pitäisikö+tieteen+käydä+dialogia+noita+esittävien+kanssa?
  6. "Eli+onko+kaikki+uskovat+ovat+uskoneet+jo+syntymästään+asti?"Ei+vaan+pointti+oli+siinä,+että+siinä+kohtaa+kun+joku+pitää+jotain+todisteena+jumalasta+siihen+jumalaan+jo+uskotaan.+Olen+kuullut+niitä+tarinoita+vähintäänkin+tarpeeksi.+Mikä+tahansa+kelpaa+"merkiksi"+tai+"todisteeksi"+sopivasti+poimien."Vai+onko+niin,+että+kaikki+muut+paitsi+sinä+ja+ne+jotka+omaavat+kaltaisesi+materialistisen+maailmankatsomuksen,+ovat+jonkinlaisen+aivopesun+uhreja?+Tai+vastaavasti+muuten+vaan+tyhmiä?"Vertailukohtina+ovat+nyt+todistusaineiston+tukema+tieteellinen+maailmankuva+ja+se+että+uskotaan+johonkin+muinaisiin+taikauskoihin,+joita+mikään+ei+tue.+Eipä+tuohon+jälkimmäiseen+juuri+muita+ryhmiä+taida+löytyä,+jos+herkkäuskoisuutta+ei+haluta+pitää+omanaan.Omalta+osaltani+totesin+aikanaan+tulleeni+vanhempieni+aivopesemäksi,+ja+vanhempani+totesivat+sittemmin+omalta+osaltaan+kokeneensa+aikanaan+saman.+Ei+uskontoa+suotta+kutsuta+kulttuurivirukseksi.+Eikö+olekin+jännä,+että+kokonaiset+perheet,+jotka+ovat+uskoneet+koko+ikänsä+ja+olleet+varmoja+uskostaan+ja+hukanneet+ties+kuinka+paljon+elämästään+kaikenmoisissa+hihhuloinneissa,+päätyvätkin+kaikki+siihen,+ettei+hommassa+ollutkaan+mitään+järkeä,+kunhan+yksi+ensin+herää+todellisuuteen?+Ja+minäkin+joka+kasvoin+täysin+niissä+kuvitelmissa+aikuisuuteen+asti,+en+tuon+jälkeen+kyennyt+enää+edes+ymmärtämään+mitä+helvettiä+oikein+ajattelin,+kun+en+aiemmin+tajunnut,+että+koko+touhu+oli+täysin+absurdia.+Mistä+muustakaan+tuollainen+kertoo+kuin+siitä,+että+kyseessä+on+nimenomaan+kollektiivinen+aivopesu?"Tuo+uusin+pieru-aloituksesikin+vähän+ihmetyttää."Mikäs+siinä+ihmetyttää?+Sehän+on+ihan+vertailukelpoinen+ID-"teorian"+kanssa+(mitään+ID-teoriaahan+ei+edes+ole),+joka+on+homman+pointtina.+Voin+esittää+sen+puolesta+ihan+vastaavat+argumentit,+"tieteelliset+todisteet"+ja+samat+sananhelinät,+joilla+ID-kretut+saavat+täytettyä+kokonaisia+kirjoja.+"Mistä+kumpuaa+tarve+halveksia+toisin+uskovia+ja+ajattelevia?+Jopa+niitä+jotka+yrittävät+keskustella+kanssasi+asiallisesti?+Minusta+se+näyttää+jonkinlaiselta+pelolta+ja+piiloutumiselta,+mutta+saat+toki+itse+kertoa+mitä+se+on."Kyllä+se+johtuu+ihan+siitä,+että+haluan+tehdä+pointin+selväksi.+Jonkun+ID:ksi+verhoillun+kreationismin+vertaaminen+tieteeseen+tai+edes+filosofiaan+on+puhdasta+huuhaata+ja+vääristelyä+ja+yritys+aivopestä+lisää+ihmisiä.+Sen+aivopesun+kokeneena+voin+vain+todeta,+että+sen+homman+on+loputtava+joskus.+Kretuilussa+ei+ole+järjen+hiventäkään,+se+on+muinaista+lapsellista+taikauskoa,+josta+on+monenlaista+haittaa+yksilöille+ja+yhteiskunnille.+En+halua+antaa+kenellekään+sellaista+harhakuvaa,+että+siinä+olisi+jotain+mitä+voisi+ottaa+vakavasti+tai+jota+pitäisi+kunnioittaa.+Sellainen+olisi+moraalitonta.+Se+on+ihan+samaa+kategoriaa,+kuin+kuvitella,+että+suolan+heittäminen+olan+yli+estää+epäonnea,+jos+näkee+mustan+kissan+ylittävän+katua.
  7. "Olenko+ollut+väärässä+käsityksessä+siinä+että+tieteen+konsensus+on+se,+että+universumilla+on+alku?"Miten+siitä+voisi+vielä+olla+konsensusta,+kun+nykyiset+teoriat+hajoavat+singulariteettiin?+Kyllä+tuo+on+edelleen+avoin+kysymys,+jota+koskevia+vaihtoehtoisia+malleja,+kuten+tämä,+julkaistaan+vertaisarvioiduissa+alan+julkaisuissa+tämän+tästä:http://phys.org/news/2015-02-big-quantum-equation-universe.html"Enkä+ikinä+ole+muuta+väittänyt,+jos+puhutaan+objektiivisista+todisteista."Ikäänkuin+muu+kuin+objektiivinen+todiste+edes+olisi+todiste."Todisteen+voi+saada,+joka+taas+johtaa+uskoon,+mutta+objektiivista+todistetta+"tässä+Jumalan+on+katsokaa"+tuskin+kukaan+muu+kuin+Jumala+itse+voi+antaa."Kyllä+se+"todiste"+on+tuossa+ihan+vain+sitä+samaa+uskoa.+Uskominen+on+tapahtunut+jo+sen+todisteen+kohdalla+(tai+yleensä+ennen+kuin+sellainen+on+edes+kuviteltu)."Tämä+taas+tulee+raamatun+mukaan+tapahtumaan+viimeisenä+päivänä."Vain+uskovaislasein+luettuna.+Jos+ihan+itse+tekstiä+luetaan,+niin+sieltä+löytyy+vain+yhden+väärän+profeetan+vääräksi+osoittautunut+ennustus+paluustaan,+ja+viimeisenä+kirjana+sekava+ja+monin+tavoin+ilmeisen+väärin+tulkittu+sepustus,+joka+viittaa+luultavasti+todellisuudessa+keisari+Neron+aikoihin."Minä+en+edusta+tuota+ID-porukkaa."Tuskin+kukaan+edustaa+sellaisena+kuin+miksi+se+tuossa+sepustuksessa+yritettiin+taas+verhota,+vaikka+se+peitetarina+onkin+romuttunut+jo+ajat+sitten.+Kristinuskon+jumalastahan+siinä+todellisuudessa+puhutaan.+Siinä+suhteessa+sopisit+siis+hyvin+joukkoon.
  8. "Niinkuin+tiedät,+Jumalan+yksi+(raamatussa+määritelty)+ominaisuus+on+iankaikkisuus."..."Tieteen+mukaan+meidän+universumillamme+on+ollut+alku."Ei+pidä+paikkaansa.+Kuten+itse+tässä+toteat:"Kuten+esimerkiksi+ikuisesti+"sykkivän"+universumin.Mutta+molemmat+vaihtoehdot+ovat+nimenomaan+filosofisia+ja+uskon+varassa."Kumpikaan+vaihtoehto+ei+ole+uskon+varassa,+vaan+tuo+on+yksinkertaisesti+avoin+kysymys.+Kumpaankaan+ei+ole+tarvetta+uskoa.+Jompikumpi+on+oikein+(maailmankaikkeudella+on+alku+tai+se+on+ikuinen),+emme+vain+ainakaan+vielä+tiedä+kumpi.Tuo+voi+kuitenkin+hyvinkin+ratketa+ihan+tieteellisesti,+ainakin+siinä+vaihtoehdossa,+että+uudet+löydöt+osoittavat+fysiikan+toimivan+niin,+että+tämä+maailmankaikkeutemme+sykkii,+eikä+koskaan+päädy+varsinaiseen+singulariteettiin."Eli+Jumalaa+ei+olla+suuniteltu."Tuo+taas+on+pelkkä+uskonvarainen+heitto+jostain+jonka+olemassaolosta+ei+ole+merkkiäkään,+ja+joka+perustuu+vain+muinaisten+paimentolaisten+suurimmaksi+osaksi+jo+saduiksi+tiedettyihin+kirjoitelmiin."Eli+jos+tuo+mitä+raamatussa+Jumalasta+kerrotaan+on+totta,+niin+käytännössä+pyydät+meitä+uskovia+päihittämään+Jumalan."Lista+Raamatussa+kerrotuista+tosiasioista+on+tunnetusti+kovin+lyhyt.+Ja+tuo+taisi+sitten+olla+tapasi+ilmoittaa+ettei+sitä+tietoa+voi+saadakaan+muuten+kuin+tieteellisesti.+Selitykset+vain+vaihtelevat,+tuo+fakta+säilyy.Ja+noin+nopeastihan+tämä+aina+ID-kretuilun+puolestapuhujilla+unohtuu:"Länsimaisessa+julkisessa+keskustelussa+ID:n+yliluonnollinen+suunnittelija+samastetaan+usein+kristinuskon+Jumalaan.+ID:n+edustajat+korostavat+kuitenkin,+ettei+itse+teorian+perusteella+voida+ottaa+kantaa+suunnittelijan+identiteettiin.+"Niinpä+niin...