Isä maksaa elatusavun myöhässä

Vampyyri Ritva

Eli miten minun täytyy menetellä? Lapsen isä maksaa järjestäin joka kuukausi elatusmaksun myöhässä. Eikä suostu maksamaan ajoissa. Syytä en tiedä. Ei ole koskaan ilmoita ettei voi maksaa ajoissa. Voinko viedä maksun ulosottoon, mikäli maksu ei ole saapunut esim. 15.päivä? Maksu kuuluisi suorittaa 1.pv.

Minkälainen käytäntö tuossa ulosotossa on? Kauanko kestää käsittely? Olen kuullut että saattaisi mennä kauankin. Mitä jos hän maksaakin sen sinä aikana kun ulosotonkäsittely on kesken? Mutta ei ole maksanut viivästyskorkoja? Elatusmaksuhan on viivästyskorollista, ainakin sopimuksessa lukee niin.

71

12306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vampyyri Ritva

      Niin piti vielä sanomani, että olen kyllä hänelle joka kuukausi joutunut mainitsemaan asiasta. Mutta aina tulee jotain ilkeätä tekstiä takaisin. Tuntuu, että hän vain ilkeyttään venyttää maksua. Ei halua ymmärtää, että lapset tarvitsevat rahaa. Ei tapaa muuten lapsia, jotta voisi itse kustantaa heidän menojaan. Minulla itsellä maksu myöhässä tämän asian takia. Ja niistähän menee se viivästykorko, kun en voi suorittaa niitä ajoissa.

      • Yksi etäiskän sana

        No eipä saanut alkuperäinen kysyjä kysymyksiinsä vastauksia, vaikka näköjään innoitti monia ilmaisemaan mielipiteensä elareitten maksupäivään.

        Tämä on varmaan niitä etäisejä, jotka venyttävät pennejään vittuuksillaankin. Maksaa varmaan sähkölaskunsakkin vasta kun tulee maksumuistutus ennen sähköjen poikki laittoa.

        Onneksi on myös niitä innokkaita etäisejä, jotka haluavat osallistua kaikin puolin lastensa elämään, mutta ikävä kyllä löytyy myös näitä jotka kuvitteleva että elämä heitä on kaltoin kohdellut, vaikka itse saanut tyhmyydellään kaiken aikaan.


    • Brenda-35

      Minäpä otin ja vein asian ulosottoon puolitoista vuotta joka kuukausi maksun myöhästymisestä kärsineenä. Niin, tai olisikohan kokonaisena kolmena kuukautena elari tullut sopimuksen mukaisena päivänä.. Ensin otin yhteyttä lastenvalvojalle, joka ilmoitti että valitettavasti viranomaiset eivät pysty valvomaan elareiden maksuaikataulua ja kun isä ne kuitenkin loppuviimein maksaa, niin voi olla tiukassa saada Kelaa maksamaan elarit perimään sitten ne isältä. Soitin ulosottoviranomaisille ja sain kattavat ohjeet kuinka menetellä. Laitoin kirjallisen ulosottohakemuksen toissapäivänä ja tänään sieltä soitti virkailija, että haluanko periä myös tämän vuoden indeksikorotukset jälkikäteen. Sitä saa mitä tilaa. Jatkossa laitan ulosottohakemuksen heti kun elari on myöhässä enkä odota näin pitkään. Jospa oppisi ottamaan vastuuta lapsistaan ja maksamaan heille kuuluvat rahat aikanaan. Mainittakoon että kertakaikkisesti kyllästyin vain muistuttelemaan muutaman päivän välein elareista ja kyttäämään tiliotettani. Toisaalta toivon, että maksu myöhästyisi kerran koko kuukauden jolloin Kela alkaisi myötämielisemmin elariasiaa hoitamaan - sen jälkeen maksu tulisi ainakin tismalleen ajallaan ja isä saisi selitellä sinne maksamatta jääneitä rästejään.

      • bnjbjgkmfvdf

        Että sellaista.
        Viranomaiset liikkeelle, niin siitä se lasten suhde isäänsä paranee...eiku ai niin joo tärkeintähän olikin raha !
        Voiko lasten isä olla läpeensä paha, koska sehän sama kuin että tunnustaisit olevasi tyhmä kun kerran olet sille lokarisi leväyttänyt ???


      • herranen aika
        bnjbjgkmfvdf kirjoitti:

        Että sellaista.
        Viranomaiset liikkeelle, niin siitä se lasten suhde isäänsä paranee...eiku ai niin joo tärkeintähän olikin raha !
        Voiko lasten isä olla läpeensä paha, koska sehän sama kuin että tunnustaisit olevasi tyhmä kun kerran olet sille lokarisi leväyttänyt ???

        Miksi aina otetaan esiin tuo lasten suhde isäänsä näissä elariasioissa? Onko se oikeasti niin että isukit kiristävät sillä? Että jos nyt vaaditaan maksamaan ja vieläpä ajallaan niin lapset kyllä kärsivät? Hienoja miehiä nämä etät, kertakaikkiaan...


    • Turhaa kitinää

      Jos hän ne rahat kuitenkin suorittaa, niin miksi siitä pitää tapella? Jos perustat taloutesi yhteen elatusmaksuun niin ei hyvin mene. Kuka pystyy maksamaan elatusmaksut niin, että ne ovat tilillä 1. päivä, jos palkka tulee vasta 10. päivä (varsinkin, jos tili on eri pankissa)? Mahdotonta.

      Suosittelen, että muutat omia maksujasi myöhemmäksi, että on useita päiviä pelivaraa. Jos isä maksaa myöhässä siksi, ettei muista, voit ehdottaa, että tekee suoraveloitus- sopimuksen pankin kanssa kyseisestä summasta.

      • gzfjhkdhglfjk

        Niin, turhaa kitinää. Kokeilepa soittaa sähkölaitokselle ja moittia heitä turhasta kitinästä kun saat karhulaskun. Tai vuokranantajalle, ilmoita hänelle että siirtää omia laskujaan myöhemmäksi, sinun tilipäiväsi kun sattuu olemaan nyt se mikä on.


      • ..........

        Jos se elatusmaksu tulee aina vaikka silloin 10. päivä, niin ymmärrän tuon asenteen. Silloinkin ensisijaisesti se pitäisi olla se maksaja, joka siirtää omia menojaan niin, että pystyy maksamaan elarinsa ajallaan, mutta jos ei sitä itse tee, niin minä laskisin elämäni sen varaan, että elari tulee silloin kun tulee. Jos se taas tulee aina milloin sattuu, niin sitten sen varaan on todella inhottava laskea yhtään mitään. Sen etävanhemman pitäisi perustaa taloutensa sen varaan, ettei yhteen elatusmaksuun koko talous kaadu.


      • 2kk yh

        Yleensä elatusvevollinen saa itse määrätä maksupäivän, näin ainakin meillä. Silti maksut myöhässä


      • Turhaa kitinää
        gzfjhkdhglfjk kirjoitti:

        Niin, turhaa kitinää. Kokeilepa soittaa sähkölaitokselle ja moittia heitä turhasta kitinästä kun saat karhulaskun. Tai vuokranantajalle, ilmoita hänelle että siirtää omia laskujaan myöhemmäksi, sinun tilipäiväsi kun sattuu olemaan nyt se mikä on.

        Kuulehan, suurimmalla osalla sähkölaitoksista on eräpäivät kuun viimeinen päivä. Elatusmaksut eivät normaalisti kata kokonaista vuokraa. Eräpäivän siirto onnistuu mille tahansa normaalille firmalle. Ne, joille se ei onnistu (esim. yksityinen vuokranantaja) täytyy maksaa ajallaan. On kai sinulla muitakin tuloja kuin elatusmaksu??

        Yksityisella työnantajalla olijat saavat palkkansa monesti milloin sattuu. Suurin osa satunnaisista palkan saajista on miespuolisia, kuten heidän työnantajansakin. Miehillä on tunnetusti yleensä jonkun asteisia puutteita asioidensa hoitamisesta.

        Toki voit haastaa riitaa kyseisestä asiasta. On niitäkin, jotka eivät saa elareita ollenkaan edes saman kuun aikana. Jos se suoritus kuitenkin tilillesi rapsahtaa, vaikka ennen viimeistä päivää niin mielestäni asiasta on turha alkaa riitelemään.


      • --KK--
        Turhaa kitinää kirjoitti:

        Kuulehan, suurimmalla osalla sähkölaitoksista on eräpäivät kuun viimeinen päivä. Elatusmaksut eivät normaalisti kata kokonaista vuokraa. Eräpäivän siirto onnistuu mille tahansa normaalille firmalle. Ne, joille se ei onnistu (esim. yksityinen vuokranantaja) täytyy maksaa ajallaan. On kai sinulla muitakin tuloja kuin elatusmaksu??

        Yksityisella työnantajalla olijat saavat palkkansa monesti milloin sattuu. Suurin osa satunnaisista palkan saajista on miespuolisia, kuten heidän työnantajansakin. Miehillä on tunnetusti yleensä jonkun asteisia puutteita asioidensa hoitamisesta.

        Toki voit haastaa riitaa kyseisestä asiasta. On niitäkin, jotka eivät saa elareita ollenkaan edes saman kuun aikana. Jos se suoritus kuitenkin tilillesi rapsahtaa, vaikka ennen viimeistä päivää niin mielestäni asiasta on turha alkaa riitelemään.

        Yksityisen puolen entisenä työnantajana voin kertoa,ettei palkan maksu henkilökunnalle tapahtunut milloin sattui,vaan juuri sinä päivänä,kun sen oli tilillä oltava. Siis huomioon ottaen viikonloput ja pyhäpäivät..
        Luuletko sinä,ettei työnantajan tarvitse noudattaa lakia,jos ei ole kunnallinen?

        Minulla ei ole elämä kiinni siitä,maksaako ex maksunsa päivälleen. Mutta toivoisin niin..


      • Turhaa kitinää
        --KK-- kirjoitti:

        Yksityisen puolen entisenä työnantajana voin kertoa,ettei palkan maksu henkilökunnalle tapahtunut milloin sattui,vaan juuri sinä päivänä,kun sen oli tilillä oltava. Siis huomioon ottaen viikonloput ja pyhäpäivät..
        Luuletko sinä,ettei työnantajan tarvitse noudattaa lakia,jos ei ole kunnallinen?

        Minulla ei ole elämä kiinni siitä,maksaako ex maksunsa päivälleen. Mutta toivoisin niin..

        Hieno homma, että sinulla ei ole ollut hanskat hukassa. Piiriini vain kuuluu monia yksityisellä puolella työntekijöinä olevia henkilöitä, joilla on se tilanne, ettei työnantaja "muista" maksaa ajallaan tai palkanlaskijalla on viive ja siksi tarkkaa summaa ei tiedetä jne. Selityksiä löytyy lukuisia ja korpeaisi se minuakin, mutta näillä ihmisillä on se asenne, että kunhan se tulee niin kaikki ok. Minkäs teet? Ei niitä työpaikkoja putoile taivaasta noin vain.

        Kukapa ei toivoisi, että rahat tulevat ajallaan? Ymmärrän molempia osapuolia, mutta en sitä, että jos ne elarit tulee sen kuun aikana, niin miksi tapella? Turhia kuluja tulee ja lapsille stressiä vanhempien riidoista.


    • Feminiini

      Niin, mikäs estää isää maksamasta palkkapäivänään heti seuraavan elatusmaksuerän? 1. päivä on siis eräpäivä, jota ennen maksu on maksettava... Ei käsittääkseni vuokranantaja tai sähköyhtiökään muuttele eräpäiviään isin palkkapäivän perusteella.

      • Turhaa kitinää

        Minulla ainakin on tapana laskea esim. heinäkuun laskuille heinäkuun tulot. Jos jonkun hoidettavan asian eräpäivä on 1.päivä, en maksa sitä kesäkuussa vaan pyrin hoitamaan eräpäivän /- 2 pv heinäkuun palkkapäivän tienoille.

        Jos ei elatusmaksun saajan edunvalvoja voi joustaa muutamaa päivää niin kyllä on mielestäni sekä lapsellinen, että riidanhaluinen ihminen.

        En missään nimessä sano etteikö monien isien tulisi ryhdistäytyä ja hoitaa kaikki asiansa ajallaan. Monien kokemusten kautta vain olen tullut huomanneeksi, etteivät he vain "tule ajatelleeksi" eräpäiviä. Ei kyse ole aina siitä etteivätkö he välitä. Miehet vain on rakennettu sillä tavoin.


      • shaissea
        Turhaa kitinää kirjoitti:

        Minulla ainakin on tapana laskea esim. heinäkuun laskuille heinäkuun tulot. Jos jonkun hoidettavan asian eräpäivä on 1.päivä, en maksa sitä kesäkuussa vaan pyrin hoitamaan eräpäivän /- 2 pv heinäkuun palkkapäivän tienoille.

        Jos ei elatusmaksun saajan edunvalvoja voi joustaa muutamaa päivää niin kyllä on mielestäni sekä lapsellinen, että riidanhaluinen ihminen.

        En missään nimessä sano etteikö monien isien tulisi ryhdistäytyä ja hoitaa kaikki asiansa ajallaan. Monien kokemusten kautta vain olen tullut huomanneeksi, etteivät he vain "tule ajatelleeksi" eräpäiviä. Ei kyse ole aina siitä etteivätkö he välitä. Miehet vain on rakennettu sillä tavoin.

        höpöhöpö..miehet on vain rakennettu sillä tavoin. hirveätä skeidaa. onhan se nyt kumma että jos on itse ilmoittanut palkkapäivänsä ja on kirjallisesti sovittu milloin elarit pitää maksaa niin silloin pitää niin menetellä. mikä siinä nyt on vaikea ymmärtää? olisihan se kiva varmaan kun työnantaja tai kela tm taho ilmoittaa että sori,maksupäivä oli silloin ja silloin mutta "en nyt vain ajatellut".

        ja todellakin,moni elää hyvin pitkälle kädestä suuhun joten muutaman päivän heitto maksussa voi hankaloittaa elämää..


    • Turhaa kitinää

      Elän itsekin kädestä suuhun ja mietin tarkkaan mihin euroni laitan. Osaan suunnitella asiani etukäteen niin, että helpolla ei yllätyksiä pääse tapahtumaan. Olen tietoinen, ettei kaikilla muilla ole tätä taitoa, mutta sen taidon voi oppia. Jos menette etäisälle neuvomaan, miten hänen asiansa tulee hoitaa niin voitte olla varmoja, että saatte vain negatiivista palautetta. Haluatteko te oikeasti riidellä turhasta isien kanssa lastenne hyvinvointia uhaten? Pääasia tässä on se, että se raha sinne tulee. Sopikaa eräpäiväksi kuun viimeinen päivä, joka on realistinen ja jos ei siihen mennessä raha tule niin viekää asia oikeuteen.

      Yksi esimerkki lähipiiristä. Vaikka äidillä on tiedossa, että isän palkka tulee 15 pv. joka kuukausi 1-3 päivän heitolla suuntaan tai toiseen ja elarit on ensimmäinen asia mikä menee maksuun ja vielä saman pankin kautta, se ei siltikään kelpaa... ja heillä on käsittääkseni sopimuskin asiasta.

      Katsokaahan ihmiset peiliin ennen kuin alatte raivota.

      • kuka on lapsi?

        "Haluatteko te oikeasti riidellä turhasta isien kanssa lastenne hyvinvointia uhaten?"

        Millä tavalla lapsen hyvinvointia uhkaa se että etäisältä vaaditaan sopimuksen noudattamista?

        Yleinen asenne tuntuu olevan se, että etäisukilta pitää sietää mitä tahansa, ettei hän suivaannu ja lakkaa tapaamasta lapsia tai maksamasta elatusmaksuja. Ikäänkuin sekä tapaamiset että elarien maksaminen olisivat asioita joiden hoitamisesta tulee olla hirmu kiitollinen, eikä ollenkaan sovi huomautella mahdollisista laiminlyönneistä, sillä miehet nyt on vaan rakennettu siten ettei niiltä voi oikein säntillisyyttä odottaa. Lasten hyvinvointi toki on vaarassa heti jos erehtyy etäisää moittimaan. Sairasta. Eivätkö etäisät olekaan aikuisia ihmisiä? Eikö heiltä oikeasti voi odottaa asioiden asiallista hoitamista? Ja mikäli asiat eivät suju, eikö heille voi huomauttaa?


      • Turhaa kitinää
        kuka on lapsi? kirjoitti:

        "Haluatteko te oikeasti riidellä turhasta isien kanssa lastenne hyvinvointia uhaten?"

        Millä tavalla lapsen hyvinvointia uhkaa se että etäisältä vaaditaan sopimuksen noudattamista?

        Yleinen asenne tuntuu olevan se, että etäisukilta pitää sietää mitä tahansa, ettei hän suivaannu ja lakkaa tapaamasta lapsia tai maksamasta elatusmaksuja. Ikäänkuin sekä tapaamiset että elarien maksaminen olisivat asioita joiden hoitamisesta tulee olla hirmu kiitollinen, eikä ollenkaan sovi huomautella mahdollisista laiminlyönneistä, sillä miehet nyt on vaan rakennettu siten ettei niiltä voi oikein säntillisyyttä odottaa. Lasten hyvinvointi toki on vaarassa heti jos erehtyy etäisää moittimaan. Sairasta. Eivätkö etäisät olekaan aikuisia ihmisiä? Eikö heiltä oikeasti voi odottaa asioiden asiallista hoitamista? Ja mikäli asiat eivät suju, eikö heille voi huomauttaa?

        Yleinen asenne on myös se, että lähiäidiltä pitää sietää mitä tahansa. Älä vedä tätä vain miehiin :)

        Se uhkaa lapsen hyvinvointia, koska isän ja äidin erimielisyyksiä on hankala lapselta salata. Varsinkin, jos asiaa viedään oikeuteen.

        "Ja mikäli asiat eivät suju, eikö heille voi huomauttaa?"

        Toki voi huomauttaa, mutta palautteesta ei kannata sitten odottaa positiivista. Kyllä siihen sopimukseen voi vedota, varsinkin jos eräpäivä on sovittu.


      • sdhxfhkicj
        Turhaa kitinää kirjoitti:

        Yleinen asenne on myös se, että lähiäidiltä pitää sietää mitä tahansa. Älä vedä tätä vain miehiin :)

        Se uhkaa lapsen hyvinvointia, koska isän ja äidin erimielisyyksiä on hankala lapselta salata. Varsinkin, jos asiaa viedään oikeuteen.

        "Ja mikäli asiat eivät suju, eikö heille voi huomauttaa?"

        Toki voi huomauttaa, mutta palautteesta ei kannata sitten odottaa positiivista. Kyllä siihen sopimukseen voi vedota, varsinkin jos eräpäivä on sovittu.

        "Se uhkaa lapsen hyvinvointia, koska isän ja äidin erimielisyyksiä on hankala lapselta salata. Varsinkin, jos asiaa viedään oikeuteen."

        No miksi ei voi hoitaa asioita niinkuin on sovittu? Silloin ei tule erimielisyyksiä eikä tarvitse oikeuteenkaan mennä.

        "Toki voi huomauttaa, mutta palautteesta ei kannata sitten odottaa positiivista. "

        Minkähänlaista palautetta olisi sopiva odottaa aiheellisesta ja asiallisesta huomautuksesta?


      • Turhaa kitinää
        sdhxfhkicj kirjoitti:

        "Se uhkaa lapsen hyvinvointia, koska isän ja äidin erimielisyyksiä on hankala lapselta salata. Varsinkin, jos asiaa viedään oikeuteen."

        No miksi ei voi hoitaa asioita niinkuin on sovittu? Silloin ei tule erimielisyyksiä eikä tarvitse oikeuteenkaan mennä.

        "Toki voi huomauttaa, mutta palautteesta ei kannata sitten odottaa positiivista. "

        Minkähänlaista palautetta olisi sopiva odottaa aiheellisesta ja asiallisesta huomautuksesta?

        "Minkähänlaista palautetta olisi sopiva odottaa aiheellisesta ja asiallisesta huomautuksesta?"

        Yleensä, kun ihmiset riitelevät rahasta, niin vyön alle lyöntejä tulee puolin ja toisin. Mistä kukaan meistä tietää, kuinka asiallisia nämä huomautukset ovat olleet?

        "No miksi ei voi hoitaa asioita niinkuin on sovittu?"

        Kymmenen pisteen kysymys, kuka sen tietää? Kyllä ne tahallaan viivyttelevät miehet ovat tyhmiä, muuta ei voi sanoa... Eri asia kuitenkin on miettiä, missä vaiheessa kannattaa haastaa riitaa. Rumaa jälkeä on varmasti tiedossa ja välit menneet iäksi.


    • Doomy

      Niin, minä myös näkisin että mikäli lasten isä ei huolehdi lastensa elatuksesta niin jossakin mättää. Etäisiä pitäisi silitellä päästä ja varoa hermostuttamasta. Pääasia tuntuu olevan, että isi JOSKUS huolehtii esimerkiksi elatusmaksuista jotka on sopimukseen kirjattu vaikkei nyut ihan sovitulla tavalla. Mitäpä jos lähivanhempi alkaisi estää sopimuksen mukaisia lapsen ja etävanhemman (isän) tapaamisia ja sallisi ne vain "joskus"? Mikä haloo siitä tulisi! Sopimukset on sopimuksia ja sitovat kaikki osapuolia, myös niitä isäpoloisia jotka on rakennettu tietyllä tavalla.. Käsittämätöntä!

      • Turhaa kitinää

        Nyt ei ollutkaan kyse elareista, jotka tulevat "joskus".

        Nyt oli kesy elareista, jotka maksetaan sen kuun aikana, jolle ne kuuluvat.

        Ehdottomasti siihen pitää puuttua, jos elarit venyy seuraavaan kuukauteen, varsinkin ihmisillä, joilla on säännölline työtulo.


      • dfhyzsgfkiclo
        Turhaa kitinää kirjoitti:

        Nyt ei ollutkaan kyse elareista, jotka tulevat "joskus".

        Nyt oli kesy elareista, jotka maksetaan sen kuun aikana, jolle ne kuuluvat.

        Ehdottomasti siihen pitää puuttua, jos elarit venyy seuraavaan kuukauteen, varsinkin ihmisillä, joilla on säännölline työtulo.

        No miksi ihmeessä niiden kanssa pitää vetkuttaa ja pelleillä? Miksi on kohtuutonta odottaa että sopimuksesta pidetään kiinni? Kertoisitko?


      • Turhaa kitinää
        dfhyzsgfkiclo kirjoitti:

        No miksi ihmeessä niiden kanssa pitää vetkuttaa ja pelleillä? Miksi on kohtuutonta odottaa että sopimuksesta pidetään kiinni? Kertoisitko?

        "No miksi ihmeessä niiden kanssa pitää vetkuttaa ja pelleillä?"

        Siksi, että elareista riitelevillä on lapsi/lapsia ja lapsille ei aikuisten väliset asiat kuulu, varsinkaan riidat. Kerro sinä, miten pidät salassa lapsilta elatusmaksujen oikeuskiistat. Minä olen tässä asiassa täysin lapsen kannalla. Hänen edustaan on kyse, ei aikuisten.

        "Miksi on kohtuutonta odottaa että sopimuksesta pidetään kiinni?"

        Ei se missään nimessä ole kohtuutonta. Jos jotain on sovittu, siitä pidetään kiinni. Otinkin kantaa siihen, mikä on sopiva aika haastaa sitä riitaa. Itse välttäisin sitä viimeiseen asti.


      • gsdhsfkihyjclö
        Turhaa kitinää kirjoitti:

        "No miksi ihmeessä niiden kanssa pitää vetkuttaa ja pelleillä?"

        Siksi, että elareista riitelevillä on lapsi/lapsia ja lapsille ei aikuisten väliset asiat kuulu, varsinkaan riidat. Kerro sinä, miten pidät salassa lapsilta elatusmaksujen oikeuskiistat. Minä olen tässä asiassa täysin lapsen kannalla. Hänen edustaan on kyse, ei aikuisten.

        "Miksi on kohtuutonta odottaa että sopimuksesta pidetään kiinni?"

        Ei se missään nimessä ole kohtuutonta. Jos jotain on sovittu, siitä pidetään kiinni. Otinkin kantaa siihen, mikä on sopiva aika haastaa sitä riitaa. Itse välttäisin sitä viimeiseen asti.

        "Siksi, että elareista riitelevillä on lapsi/lapsia ja lapsille ei aikuisten väliset asiat kuulu, varsinkaan riidat. Kerro sinä, miten pidät salassa lapsilta elatusmaksujen oikeuskiistat. Minä olen tässä asiassa täysin lapsen kannalla. Hänen edustaan on kyse, ei aikuisten."

        Kysymys miksi vetkuttaa ja pelleillä tarkoitti sitä että miksi niitä maksuja ei voi maksaa ajallaan vaan pitää kiusallaan vehkeillä. Lapsen kannalla minäkin olen. Tiedätkö muuten miltä lapsesta tuntuu kun on sovittu että tiettynä päivänä mennään uutta koulureppua ja vaatteita ostamaan ja sitten ei tilillä olekaan rahaa joka siellä olisi pitänyt olla? Se vituttaa sekä vanhempaa että lasta. Ja se riidanhaastajahan ei ole se joka kysyy missä sovittu maksu viipyy vaan se joka sitä kiusallaan panttaa.


      • oe87rk
        gsdhsfkihyjclö kirjoitti:

        "Siksi, että elareista riitelevillä on lapsi/lapsia ja lapsille ei aikuisten väliset asiat kuulu, varsinkaan riidat. Kerro sinä, miten pidät salassa lapsilta elatusmaksujen oikeuskiistat. Minä olen tässä asiassa täysin lapsen kannalla. Hänen edustaan on kyse, ei aikuisten."

        Kysymys miksi vetkuttaa ja pelleillä tarkoitti sitä että miksi niitä maksuja ei voi maksaa ajallaan vaan pitää kiusallaan vehkeillä. Lapsen kannalla minäkin olen. Tiedätkö muuten miltä lapsesta tuntuu kun on sovittu että tiettynä päivänä mennään uutta koulureppua ja vaatteita ostamaan ja sitten ei tilillä olekaan rahaa joka siellä olisi pitänyt olla? Se vituttaa sekä vanhempaa että lasta. Ja se riidanhaastajahan ei ole se joka kysyy missä sovittu maksu viipyy vaan se joka sitä kiusallaan panttaa.

        Sitten kun menet kysymään, että missäs ne elarit taas viippyy. Saa haukut päin naamaa. Tätä tämä on ollut vuodesta toiseen. Sama onko elareitten maksaja ollut työttömänä tai töissä, sama juttu maksujen kanssa aina. Ja tällä tyypillä on hyvä palkka, se ei siitä ole ollut varmaankaan kertaakaan kiinni ettei raha olisi ollut.


      • Turhaa kitinää
        gsdhsfkihyjclö kirjoitti:

        "Siksi, että elareista riitelevillä on lapsi/lapsia ja lapsille ei aikuisten väliset asiat kuulu, varsinkaan riidat. Kerro sinä, miten pidät salassa lapsilta elatusmaksujen oikeuskiistat. Minä olen tässä asiassa täysin lapsen kannalla. Hänen edustaan on kyse, ei aikuisten."

        Kysymys miksi vetkuttaa ja pelleillä tarkoitti sitä että miksi niitä maksuja ei voi maksaa ajallaan vaan pitää kiusallaan vehkeillä. Lapsen kannalla minäkin olen. Tiedätkö muuten miltä lapsesta tuntuu kun on sovittu että tiettynä päivänä mennään uutta koulureppua ja vaatteita ostamaan ja sitten ei tilillä olekaan rahaa joka siellä olisi pitänyt olla? Se vituttaa sekä vanhempaa että lasta. Ja se riidanhaastajahan ei ole se joka kysyy missä sovittu maksu viipyy vaan se joka sitä kiusallaan panttaa.

        Pitääkö se nyt vääntää rautalangasta asti?

        Jos sinulla on ex, joka ilkeyttään toistuvasti viivyttää elareiden maksamista kuukausitolkulla, niin puutupa ihmeessä asiaan kovalla kädellä, niin minäkin tekisin.

        "Tiedätkö muuten miltä lapsesta tuntuu kun on sovittu että tiettynä päivänä mennään uutta koulureppua ja vaatteita ostamaan ja sitten ei tilillä olekaan rahaa joka siellä olisi pitänyt olla?"

        Entäpä, jos sopisit lapsesi kanssa repun oston sille päivälle, kun sinulla on oikeasti tilillä sitä rahaa? Kyllä kai sitä lasta se ottaa päähän, kun äiti meni lupaamaan ostospäivän maanantaille, ja sitten ei mennäkään. Kannattaa ennakoida eikä luvata lapselleen sellaista, mitä ei voi pitää.

        Lue nimimerkkini ja ymmärrä, mikä on pointtini. Turhasta ei kannata kitistä.


    • Shiluila

      Heinäkuun elatusmaksu saamatta, elokuunkin muutaman päivän myöhässä. Otin heinäkuun 20. päivän paikkeilla yhteyttä ulosottoon ja täytin hakemuksen. Siellä laittoivat asian vireille heti, ja lapsen isä on saanut jo ulosottoviranomaisilta laskun. Siinäpä olikin huomioitu myös elokuun maksu ikään kuin etukäteen. Exä joutuu luonnollisesti maksamaan viivästyskulut ja käsittelymaksut myös. Yhtäkkiä alkoi rahaa löytymään!!! Toivottavasti otti opikseen ja maksu tulee jatkossa ajallaan.

      • Pinna ja Jänne

        Ex maksaa yleensä maksun ajallaan ja myös yleensä jää maksamati kuukausi tai pari. Minulla säännölliset tulot joten jätän ja olen aina jättänyt hätävaran, ei tule se hätä käteen jos jossain kohtaa talous kiristää. Jos jättää talouden elatusmaksun varaan saatta seuraukset olla ikäviä. Ennakointi on avain.. Sossun tai muun vastaavan varassa olevien vanhempien tilanne on taas ihan toinen, en ota omakohtaista kantaa koska en ole ollut siinä tilanteessa


    • 3 kissaa

      Niin, osa ihmisistä ja ihmisistä osaa on vanhempia. Eikö se ole sama minä päivänä elarit tulee jos ne tulee?

      Tuntuu, että nykyään on maksut tärkeämpi kuin se lapsi?

    • Aivan sama.....

      No, voisi olla huonomminkin. Meillä lasten äiti ei ole maksanut ikinä senttiäkään.

    • jokurajaoltava

      Ehkä jonkun yksittäisen kerran, jos maksava osapuoli on ilmoittanut etukäteen, ettei jostain syystä voi maksaa sovittuna päivänä, niin katsoisin ,että on syytä joustaa.

      Mutta järjestelmällisesti, joka kuussa, kaikista lupauksista ja vakuutteluista huolimatta, jos ei saa edes ilmoitettua, ettei voi maksaa ajallaan... kyllä silloin on jossain joku raja tultava vastaan!

    • mitenpitäisi

      toimia; sopimalla lapsen isän kanssa yhteishuollosta, lapsen asumisesta molemmilla vuoroviikoin tai muu-
      toin 50%/50% ja ettei elatusta suoriteta.
      Elatusmaksu on laissa määritelty, ettei siitä suoriteta korkoa. Kukaan ei puutu kunhan maksetaan esim. kuukauden kuluessa, sen kuun aikana jolloin pitäisi
      suorittaa. Onkohan tässä nyt käynyt kuitenkin niin
      ettet ole äitinä suostuvainen yhteishuoltoon ja lapsen tasavertaiseen asumiseen molemmilla vanhemmillaan halutessasi tarkoitushakuisesti haastaa riitaa huollon varjolla hankaloittamalla lapsen oikeutta omaan isään-
      sä, oikeutta laajoihin tapaamisiin, oikeutta asua myös omalla isällään perättömin selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut.
      Kun viet ulosottoon, voin taata pilaavasi loputkin mah-dollisuutesi, tai ottamalla yhteyttä sosiaalitoimeen/ lastenvalvojaan jolle asia ei kuulu pätkääkään ja jolla
      ei ole oikeutta ottaa kantaa vanhempien välisiin keski-näisiin asioihin ja/ tai sopimuksiin.
      Tottakai raukeaa heti mahdollinen ulosottokäsittely
      kun on maksanut, jolloin joudut itse maksamaan ulos-ottokuluja, siis mikäli on maksettu ennenkuin ulosotto
      mies on yrittänyt saatavaa periä. Itseltäni yritettiin aikoinaan periä ulosoton kautta kunnan, äidin, kunnan toimesta, tosin sekin asia jouduttiin kunnan, äidin toi-
      mesta myöhemmin perumaan kunnan jäädessä itse valehtelusta, perättömistä selvityksistä kiinni hallinto-oikeudessa. Peruivat ulosoton ja vapauttivat elatus-
      maksuvelvollisuudesta...sitä saa mitä tilaa sanotaan!!!!
      Tässäkin asiassa oli kyse perättömästä selvityksestä, lausumasta tuomioistuimessa mitä oikeasti oli tapah-
      tunut; äidin heittäytyessä tarkoitushakuisesti yksin-
      huoltajaksi "viranomais"suojeluksessa halutessaan
      estää isän huoltajuus yhteisiin lapsiin ja lapsen asumi-
      nen myös omalla isällään lapsen toiveen ja mielipiteen
      vastaisesti.

      • Tsiisösmikäukko

        Ja täälläkin se raision höperö huutelee. Hah!


      • Tsiisösmikäakka
        Tsiisösmikäukko kirjoitti:

        Ja täälläkin se raision höperö huutelee. Hah!

        Ja täälläkin se raision höperö "viranomainen" huutelee. Hah!


    • Raisorulettaa

      Kuule ihan yhtä lailla ne äiditkin maksaa elatusmaksut myöhässä ollessaan etävanhempi joten ei mitään uutta taivaan rannan alla!

      • yhruikurukettaakusettaa

        Kuule kun ihan oikeasti mies, isä ei ole koskaan niin tyhmä että vaatisi maksuja lapsen elatuksesta. Isät
        kun osaa ajatella sitä kuuluisaa lapsen etua ja parasta
        ja keskittymällä oleelliseen eli lapsen yhteishuoltoon
        ja tasavertaiseen asumiseen molemmilla vanhemmil-
        laan mihin "äiti ja viranomaiset" eivät omassa katke-
        ruudessaan, luonnehäiriöisenä kerta kaikkiaan pysty, joten tältä osin paljonkin uutta taivaan rannan alla!


      • Raisorulettaa

        Olet todella naivi jos äitinä kuvittelet pystyväs luistamaan elkuista .... ....2vrk.myöhässä olevista elkuista teen varmadti ilmoituksen sosiaalitoimistoon ja pistän maksut ulosottoon ja aivan varmasti suurin osa isistä hakee ulosotosta maksamattomat elkut nykyään !


      • yhruikurukettaakusettaa
        Raisorulettaa kirjoitti:

        Olet todella naivi jos äitinä kuvittelet pystyväs luistamaan elkuista .... ....2vrk.myöhässä olevista elkuista teen varmadti ilmoituksen sosiaalitoimistoon ja pistän maksut ulosottoon ja aivan varmasti suurin osa isistä hakee ulosotosta maksamattomat elkut nykyään !

        Olet todella naivi jos sossuna, äitinä kuvittelet pystyväs luistamaan isän huollosta ja lapsen asumisesta/ tapaa-misoikeudesta omalla isällään....2vrk.myöhässä olevista
        elkuista et varmasti tee mitään ilmoituksia sosiaalitoi-mistoon, unohdit myös ettei sossu päätä mistään mitään ja ei ole oikeutta ottaa kantaa sopimuksen sisältoon ja/ tai päättää mahdollisesta perinnästä ja ettet tule pistä mään mitään maksuja ulosottoon, ellet halua kerjätä itsellesi vaikeuksia, ns. "verta nenästä" ja vaikeuttaa lapsi-isä suhdetta ja aivan varmasti isät eivät ole niin lapsellisiä, että vaatisivat yhteisestä lapsesta elatusta
        ja/ tai hakisivat ulosoton kautta maksamattomat elkut nykyään. OPETTELE KIRJOITTAMAAN!!!!


      • Raisorulettaa
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Olet todella naivi jos sossuna, äitinä kuvittelet pystyväs luistamaan isän huollosta ja lapsen asumisesta/ tapaa-misoikeudesta omalla isällään....2vrk.myöhässä olevista
        elkuista et varmasti tee mitään ilmoituksia sosiaalitoi-mistoon, unohdit myös ettei sossu päätä mistään mitään ja ei ole oikeutta ottaa kantaa sopimuksen sisältoon ja/ tai päättää mahdollisesta perinnästä ja ettet tule pistä mään mitään maksuja ulosottoon, ellet halua kerjätä itsellesi vaikeuksia, ns. "verta nenästä" ja vaikeuttaa lapsi-isä suhdetta ja aivan varmasti isät eivät ole niin lapsellisiä, että vaatisivat yhteisestä lapsesta elatusta
        ja/ tai hakisivat ulosoton kautta maksamattomat elkut nykyään. OPETTELE KIRJOITTAMAAN!!!!

        Ota sinä ne lääkkeet ... ...sairautesi takia et saa huoltajuutta tai yleensäkään tavat lastasi !


      • Raisionpöpille

        Jaa kahdeksanko vuotta olet jaksanut tuota samaa skeidaa jauhaa! Olis sitten varmaan aika jo vaihtaa lääkitystä kun ei nykyiset pillerit näytä sulle tehoavan. Eihän tuommoiselle pöpipäälle voi mitenkään lapsia antaa.


      • yhruikurukettaakusettaa
        Raisionpöpille kirjoitti:

        Jaa kahdeksanko vuotta olet jaksanut tuota samaa skeidaa jauhaa! Olis sitten varmaan aika jo vaihtaa lääkitystä kun ei nykyiset pillerit näytä sulle tehoavan. Eihän tuommoiselle pöpipäälle voi mitenkään lapsia antaa.

        Jaa kahdeksanko vuotta lapsen "äiti ja Raision kaupungin perhepalvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvo-ja" ovat jaksaneet tuota samaa skeidaa jauhaa! Olis
        sitten varmaan aika jo vaihtaa lääkitystä kun ei nykyiset pillerit näytä sulle ja heille tehoavan. Eihän tuommoisille pöpipäille voi mitenkään lapsia antaa perättömin "viran-omais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset lausuneet "viranomais"sairaudessa-


      • Raisorulettaa
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Jaa kahdeksanko vuotta lapsen "äiti ja Raision kaupungin perhepalvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvo-ja" ovat jaksaneet tuota samaa skeidaa jauhaa! Olis
        sitten varmaan aika jo vaihtaa lääkitystä kun ei nykyiset pillerit näytä sulle ja heille tehoavan. Eihän tuommoisille pöpipäille voi mitenkään lapsia antaa perättömin "viran-omais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset lausuneet "viranomais"sairaudessa-

        Otin yhteyttä em. Henkilöihin joita mainitsit kirjoituksessasi ja olivat "hiukan"harmistuneita... ...saas nähdä mitkä on heidän jatko toimet????


      • Raisionpöpille
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Jaa kahdeksanko vuotta lapsen "äiti ja Raision kaupungin perhepalvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvo-ja" ovat jaksaneet tuota samaa skeidaa jauhaa! Olis
        sitten varmaan aika jo vaihtaa lääkitystä kun ei nykyiset pillerit näytä sulle ja heille tehoavan. Eihän tuommoisille pöpipäille voi mitenkään lapsia antaa perättömin "viran-omais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset lausuneet "viranomais"sairaudessa-

        Eipä täällä Raision viranomaiset tai äiti näytä skeidaa jauhavan, sinä vain. Niin kellä ne lapset olivatkaan ....? Onneksi on ammattitaitoiset viranomaiset suojelemassa lapsia tuommoiselta "isältä".


      • yhruikurukettaakusettaa
        Raisionpöpille kirjoitti:

        Eipä täällä Raision viranomaiset tai äiti näytä skeidaa jauhavan, sinä vain. Niin kellä ne lapset olivatkaan ....? Onneksi on ammattitaitoiset viranomaiset suojelemassa lapsia tuommoiselta "isältä".

        Ammattitaitoiset "viranomaiset" perättömin lausumin, selvityksin?? Tottakai jaksan jauhaa niin monta vuotta kuin tarvetta, koska kaipaan lapsiani. Silloin kuin minus
        ta tuli isä todella tiesin mitä teen ja miksi, ei se ollut vain huvia ottamatta vastuuta.


      • Raisionpöpille
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Ammattitaitoiset "viranomaiset" perättömin lausumin, selvityksin?? Tottakai jaksan jauhaa niin monta vuotta kuin tarvetta, koska kaipaan lapsiani. Silloin kuin minus
        ta tuli isä todella tiesin mitä teen ja miksi, ei se ollut vain huvia ottamatta vastuuta.

        Ja sä olet oikeasti sitä mieltä että täällä huutelu on jotain auttanut? Ei ole tainnut lapsia näkyä edelleenkään eli olisko mitenkään mahdollista että toiminnassasi olisi edes hitusen verran korjattavaa.... ??


      • korjaus

        päivämäärä oli 1.6.2015


      • Raisionpöpille

        Etkö pysty muuhun kuin kopioimaan mun kirjoitusta? Eikö löytynyt enää omaa sanottavaa?


      • Raisionpöpille

        Eipä yllättänyt :)) !! Noo, kyllä se M1-lähete sulle pikapuoliin napsahtaa..


    • yhruikurukettaakusettaa

      tarkoitit varmaan itseäsi ja Raision kaupungin "viranomaisia"..

      • Raisiopöpille

        No toki! Miten nyt olisinkaan sua tarkoittanut :)) ???


      • yhruikurukettaakusettaa
        Raisiopöpille kirjoitti:

        No toki! Miten nyt olisinkaan sua tarkoittanut :)) ???

        Hyvä että myönsit "viranomais"sairauden:))


      • Todellakinniinpöpille
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Hyvä että myönsit "viranomais"sairauden:))

        No tottahan toki tuommoinen uusi diagnoosi pitää myöntää! Ilman muuta!!


      • yhruikurukettaakusettaa
        Todellakinniinpöpille kirjoitti:

        No tottahan toki tuommoinen uusi diagnoosi pitää myöntää! Ilman muuta!!

        Puhutko nyt itsestäsi vai Raision kaupungin "viranomaisista"???


      • Kaikkienpöpienkuningas
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Puhutko nyt itsestäsi vai Raision kaupungin "viranomaisista"???

        Sinähän sen uuden hienon diagnoosin,"viranomaissairauden" keksit. Mihin lie asettuu tautiluokituksessa? Taitaa olla niin uusi jottei vielä mistään löydykään.


      • yhruikurukettaakusettaa
        Kaikkienpöpienkuningas kirjoitti:

        Sinähän sen uuden hienon diagnoosin,"viranomaissairauden" keksit. Mihin lie asettuu tautiluokituksessa? Taitaa olla niin uusi jottei vielä mistään löydykään.

        Puhutko nyt itsestäsi vai Raision kaupungin "viranomaisista"???


      • Pöpiläänkuulut
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        Puhutko nyt itsestäsi vai Raision kaupungin "viranomaisista"???

        En kummastakaan. Puhun sun keksimästä hienosta uudesta diagnoosista, "viranomaissairaudesta".


      • Raisorulettaa

        Sinä olet sairas ja äärettömän tyhmä ääliö ! Olipa alottajalla millanen otsikko tahansa niin rupeat vinkumaan raisiosta et aloituksen aiheesta! Juurikin sinun tapauksessa on perusteita yksinhuoltoon ja täysin perusteltua rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa !


      • Pöpiläänkuulut

        Miksi kysyt mitä tarkoitan kun et vastausta näytä ymmärtävän? Ei on kieltävä vastaus, kyllä tarkoittaa myöntävää. Vastaukseni kysymykseesi on ei, en puhu itsestäni enkä Raision kaupungin viranomaisista. Puhun sun keksimästä diagnoosista nimeltään "viranomaissairaus".


      • yhruikurukettaakusettaa
        Pöpiläänkuulut kirjoitti:

        Miksi kysyt mitä tarkoitan kun et vastausta näytä ymmärtävän? Ei on kieltävä vastaus, kyllä tarkoittaa myöntävää. Vastaukseni kysymykseesi on ei, en puhu itsestäni enkä Raision kaupungin viranomaisista. Puhun sun keksimästä diagnoosista nimeltään "viranomaissairaus".

        pöpilään kuulut. Miksi kysyt itseltäsi mitä tarkoitan kun et kysymystä näytä ymmärtävän? Kyllä on myöntävä vastaus, kyllä tarkoittaa myöntävää. Vastauksesi kysymykseen on kyllä, kyllä puhut itsestäsi ja Raision kaupungin viranomaisista. Puhut sun itsesi keksimästä diagnoosista nimeltään "viranomaissairaus".


      • Kaikkienpöpienkuningas
        yhruikurukettaakusettaa kirjoitti:

        pöpilään kuulut. Miksi kysyt itseltäsi mitä tarkoitan kun et kysymystä näytä ymmärtävän? Kyllä on myöntävä vastaus, kyllä tarkoittaa myöntävää. Vastauksesi kysymykseen on kyllä, kyllä puhut itsestäsi ja Raision kaupungin viranomaisista. Puhut sun itsesi keksimästä diagnoosista nimeltään "viranomaissairaus".

        Jepjep, juuri näin :))) !


      • yhruikurukettaakusettaa
        Kaikkienpöpienkuningas kirjoitti:

        Jepjep, juuri näin :))) !

        aivanaivan, juuri näin:))) !


    • yhruikurukettaakusettaa

      Itse olet sairas ja äärettömän tyhmä ääliö ! Olipa alottajalla millanen otsikko tahansa niin rupeat vinkumaan raisiosta et aloituksen aiheesta! Juurikin sinun tapauksessa on perustei ta yksinhuoltoon ja täysin perusteltua rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa! Jaa juu eihän sulla ole niitä tapaamisia:)))

      • Eilapsiaraisionhullulle

        Ihme idiootti kopiokone!!


      • yhruikurukettaakusettaa
        Eilapsiaraisionhullulle kirjoitti:

        Ihme idiootti kopiokone!!

        Itse olet sairas ja äärettömän tyhmä ääliö ! Olipa alottajalla millanen otsikko tahansa niin rupeat vinkumaan raisiosta et aloituksen aiheesta! Juurikin sinun tapauksessa on perustei ta yksinhuoltoon ja täysin perusteltua rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa! Jaa juu eihän sulla ole niitä tapaamisia:)))))))))))


    • Etteoleyksin

      Näitä isiä riittää. Täällä odotellaan puolikasta tammikuun elatusrahaa... omani olen käyttänyt lapsiin ja laskuihin. Itku jo pääsi. Tänään kuulema maksaa sen puuttuvan,mutta kiusallaan venyttää iltapuolelle. On meillä toki kaikkea kuivamuonaa,mutta tarviisi muutakin. Tähän olen toki tottunut. Lapsen kiukuttelu vaan ottaa päähän. Hän haluisi jotain viikonloppuextraa. Itse eläisin vaikka makaronilla. Ja olen elänytkin. Ex on luokiteltu narsistiseksi. Siksi kiusaa rahalla,kun muulla ei enään pysty.

      • ÄLÄOLETYHMÄÄ

        Mitä sinun pitäisi tehdä- tyhmä kysymys;
        sopia tietenkin lapsen isän kanssa lastenne asiat kahden kesken
        lapsen edun mukaisena ilman "sossua/ viranomaisia"; eli suomeksi yhteishuolto, vuoroasuminen, ei elatusta. Isä/ äiti suorittaa
        elatuksen käytännössä asuessaan oman lapsensa kanssa.
        Lähivanhempi, jonka osoitteessa lapsi virallisesti asuu suorittaa
        taas lapsen toiselle vanhemmalle puolet lapsilisästä- ja verotuksessa saamastaan lapsivähennyksestä lapsen edun mukaisena. Yhteiset
        lapset, molemmat asuvat lapsensa kanssa ja huolehtivat näin tasa-puolisesti lapsen huollosta, hoidosta, kasvatuksesta ym. asioista-


    • Oikeassa

      Ihan itse olet lapset hänen kanssa hankkinut. Huolehdi siis myös äläkä valita jostain elatusmaksuista.

      Oikeesti sellaiset pitäisi kieltää.

    • Eirusinoitapullasta

      Hae kelalta elatustukea maksamattomien elatusapujen takia. Tulee sovittuna päivänä ja isä maksaa sitten kelalle takaisin tai ulosotto perii kelalle. Sieltä saa elatustuen määrän tiettynä päivänä ja loput kun isä on suorittanut osuutensa tai mitä nyt saadaan perittyä kelalle.
      Kyllä elatusvelvollisella on velvollisuus maksaa sovittuna päivänä maksu ja siirtää omia menoja tuonnemmaksi. Eivät he voi sekoittaa toisen perheen taloutta vaikka itse hoitaisivat raha-asiansa kuinka huonosti tahansa.
      Ja se on totta että jotkut isät sekoittavat suhteen lapsiinsa rahaan eivätkä ymmärrä että he omalla toiminnallaan estävät lapsen hyvinvointia jos elatukset eivät tule sovitusti tai niitä ei haluta maksaa lainkaan. Ei se vanhemmuus katoa eron yhteydessä ja siihen kuuluu myös lapsen elatus.

      • ÄLÄOLETYHMÄÄ

        Mitä sinun pitäisi tehdä- tyhmä kysymys;
        sopia tietenkin lapsen isän kanssa lastenne asiat kahden kesken
        lapsen edun mukaisena ilman "sossua/ viranomaisia"; eli suomeksi yhteishuolto, vuoroasuminen, ei elatusta. Isä/ äiti suorittaa
        elatuksen käytännössä asuessaan oman lapsensa kanssa.
        Lähivanhempi, jonka osoitteessa lapsi virallisesti asuu suorittaa
        taas lapsen toiselle vanhemmalle puolet lapsilisästä- ja verotuksessa saamastaan lapsivähennyksestä lapsen edun mukaisena. Yhteiset
        lapset, molemmat asuvat lapsensa kanssa ja huolehtivat näin tasa-puolisesti lapsen huollosta, hoidosta, kasvatuksesta ym. asioista-


      • Miksisitten

        kaikki on salattu- ei yhteystietoja ei mitään, kun jauhat pelkkää
        paskaa ja väität virheellisesti; "Ei se vanhemmuus katoa eron
        yhteydessä ja siihen kuuluu myös lapsen elatus". EI ELATUSTA VIERAANNUTTAJA "ÄIDILLE- JA VIRANOMAISILLE"!!!!!!!!!!!


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe