Eli viimekesäisen onnettomuuden tutkintaraportti löytyy alla olevasta linkistä (sen perään on aika ajoin kyselty tällä palstalla):
http://www.onnettomuustutkinta.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline; filename=D6_2010M nettiversio.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1296731500127&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf
Raportti valmistui vihdoinkin..
30
526
Vastaukset
- Kiitoksia!!
Veneen kuljettajalla oli useamman vuoden veneilykokemus, joka perustui pääosin kesäpaikan yhteysliikenteeseen sekä hyvällä säällä tehtyihin veneretkiin. Hän koki olevansa vähemmän kokenut perusveneilijä, jolle turvallisuusseikat olivat tärkeitä.
Siis vuosien kokemuksella tapahtuu tuollaista?Usean vuoden veneily ei tee kenestäkään veneilijää.. Oikea veneilijä osaa ajaa venettänsä (tuossa tapakusessa nopeutta olisi pitänyt nostaa, ei laskea), ja jättää läppärit uppuomaveneilijöiden ajantappovälineeksi.
Tuossa oli selkeästi merkitty väylä suoraan Kalkkitehtaan suuntaan, mutta ei vain ymmärtänyt hyödyntää sitä (vaikka olisi sitten päässyt pidempää reittiä saarten täydellisessä suojassa kotisatamaan)..
No, toisaalta läppäriveneilijän aiheuttama vahinko jäi henkilövahinkojen osalta nollaksi (Jumalan kiitos siitä), ja veronmaksajille aiheutuneet vahingotkin muutamaan kymppitonniin, joten kaikki hyvin loppupeleissä... :/
Läppärit ja tavikset RULES JEESS!!! Vai ei???- Valittaja_LKV
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Usean vuoden veneily ei tee kenestäkään veneilijää.. Oikea veneilijä osaa ajaa venettänsä (tuossa tapakusessa nopeutta olisi pitänyt nostaa, ei laskea), ja jättää läppärit uppuomaveneilijöiden ajantappovälineeksi.
Tuossa oli selkeästi merkitty väylä suoraan Kalkkitehtaan suuntaan, mutta ei vain ymmärtänyt hyödyntää sitä (vaikka olisi sitten päässyt pidempää reittiä saarten täydellisessä suojassa kotisatamaan)..
No, toisaalta läppäriveneilijän aiheuttama vahinko jäi henkilövahinkojen osalta nollaksi (Jumalan kiitos siitä), ja veronmaksajille aiheutuneet vahingotkin muutamaan kymppitonniin, joten kaikki hyvin loppupeleissä... :/
Läppärit ja tavikset RULES JEESS!!! Vai ei???Sun pitää vain keskittyä niiden perämoottorien konehuoneessa vietettyjen lapsuusvuosien traumoihin! Jätä nyt ajattelu ja veneistä puhuminen muille.
- rotaxv
Kovasti hiottua tekstiä jossa pieni sävytys kuitenkin päällä.
Lukijalle jäi käsitys että vikaa oli enemmän tietokoneessa kuin itse veneessä.
Ansiokasta raportissa on se mitä jokainen voi oppia tämän perusteella. Hyvin harvoin vaaratilanteeseen voidaan varautua näin esimerkillisesti. Ja vaaran realisoituesssa ammatiapu on jo paikalla.
Sinänsä mielenkiintoista että kipparin olisi pitänyt hakeutua suojaan ajoissa, mutta pintapelastajankin päätös oli jatkaa.
Tämän perusteella jokainen voi miettiä oman veneensä vahvuuksia ja heikkouksia tämänkaltaisessa tilanteessa. - Tuntien kokemuksella
olisin kyllä ajannut veneeni kuiville. Ja siis kun paikat olivat tutut, ja läppäri
pimenee niin kaikki on uutta, siis miten voi olla mahdollista? Siis jos tonne
lähtee niin kyllä merta täytyy kunnioittaa ja pelätä, terveellä tavalla. Ja miettiä
asioita etukäteen..- peruskapu
"Kuiville" ajamisen lopputulos on vähän epävarma. Siinä voi käydä niinkin että riki jää ensimmäiseen kiveen ja veneestä tulee ohjailukyvytön.
Mahdollisesti vene jää keikkumaan yksittäisen kiven päälle keikkumaan, pohja rikkoutuu ja aallot huuhtovat raadon syvempään veteen.
Nyt ainakin veneestä saa vielä rungon, ja ehkä moottoristakin vielä käyttökelposia osia. Ainakin potkuri säilyi :)
- Tenhojuuri
Rannalla on tietysti taas helppoa olla viisas kun merellä sattuu vahinko, mutta...
Oikeastaan on ihme, ettei tuon kaltaista satu enemmän kun ajattelee kuinka paljion osaamattomuutta ja suoranaista avuttomuutta huviveneily on pullollaan!
Ensinnäkin läppäri pienen liukuveneen navigointivarustuksena on jo luku sinänsä. Toivottavasti tämä tapaus takoo järkeä ihmisten kaaliin.
Toiseksi ihmetyttää se vallinnut avuttomuus, että istutaan vaan kajuutassa pällistelemässä kun aaltoja alkaa vyöryä keulan yli!? Mites kuorman/painon siirtäminen taaksepäin??? Tämä ohitettiin raportissa suunnilleen olan kohautuksella.
Eikä nopeutta olisi tarvinnut lisätä liukunopeuksille asti. Ko. veneellä jo tuollainen 12 solmua 6:n sijaan olisi riittänyt kohottamaan keulan turvalliselle tasolle.
Jos ei muuta vaihtoehtoa ole, eikä reittiä osaa, niin ainahan voi tehdä 180 asteen käännöksen ja palata takaisin samaa tuloreittiä.
Veneessähän oli toinen aikuinen. Eikö päällikkö voinut määrätä tätä peräkannelle ja äyskäröimään tai pumppaamaan pilssistä vettä pois? Tai muuten vaan painon takia pysyttelemään siellä?
Paljon jäi siis avoimia kysymyksiä, mutta onneksi ei henkilövahinkoja tullut.- bilgepump
raportista jäi käsitys että veneessä ei ollut sähköistä pilssipumppua ollenkaa. voiko se olla edes mahdollista?
- peruskapu
Helppo täällä on viisastella.
Raportin valossa on kuitenkin vaikea kuskia syyttää, mitään fataaleja virheitä hän ei tehnyt. Lautakunta on vuoden miettinyt asiaa ja löytänyt joitain keinoja millä tämän ehkä olisi voinut väittää.
Suuri osa veneilijöistä on paljon hölmömpiä, tässä oli kuitenkin perusasiat kunnossa.
Jos syyllinen pitää saada, osoittaisin ehkä CE-vaatimusten suuntaan...- Hankala tilanne
Yhdyn mielipiteeseen että täällä on helpp viisastella. Mutta kuitenkin kuvittelen että jopa pienessä paniikissa olisi voinut tehdä eri lailla. En yritä syyllistää kyseistä kipparia, vaan miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Jos vasta-allokko on niin kova että harkitsee avunpyyntöä niin kyllä ensin käännän veneen eri kurssille. Vene pysyi pinnalla ihan hyvin vartin ajan ennen kun helikopteri saapui. Silloin vene ajoi sivutuulessa. Karttakin olisi ehkä löytynyt siinä ajassa ja oma positiokin.
Kone kävi ihan loppuun asti. Videossa näkyy että välillä vaihde oli päällä eteenpäin kun keula haukkasi aaltoa. Vene kyntää aallon sisälle.
Ajan itse melko usein samasta paikasta, jos keli on liian vaativa niin sitä kääntyy sisäväylälle.
Automaattinen pilssipumppu näyttää puuttuneen, ihan uskomatonta. Pilssihälytinkin pitäisi olla jo tämänkokoisessa veneessä. Useimmissa veneissä ei huomaa ajossa jos pilssipumppu on käynnissä. - JOrgos Dorkas
CE-vaatimukset eivät ole tästä maailmasta, jos suurin osa yli 4 metrisistä mökkiveneistä on pääsääntöisesti merkitty C-kategoriaan, eli 2 m aallokkoon ja n. 14 m/s tuuleen. Sanoisin, että oikeasti noissa olosuhteissa pärjää hyvällä onnella alle 50% kyseisiseen kategoriaan merkityistä alle 7 m veneistä. (Käytännössä valmistaja siis lupaa, että veneellä voi ajaa 14 m/s tuulessa Helsingistä Tallinnaan!)
Koppivene, jossa on avoin keula on merikelvottomampi kuin avovene, koska painopiste on edempänä ja ylempänä vastustaen myös veneen liikeitä allokon mukaan hitailla nopeuksilla. Veneen kantavuus suhteessa painoon on huonompi. Kate antaa turhaa turvallisuudentunnetta, kun viima ja roiskeet eivät tule päin naamaa. Aloittelijan veneen tulisi siten olla avovene, jotta olosuhteet opitaan havainnoimaan oikein!
- Kalle 12
On se ihme ettei tuon kokoisessa veneessä ole automaattipilssiä. Mahtoiko trimmi painaa koko ajan keulaa alaspäin.... Samanlaisella veneellä vedetty kovissa olosuhteissa uistinta eikä ole kyllä huomattu että aallot tulisi sisään...
Oliskohan vaan pitänyt trimmata keulaa toiseensuuntaan.
Juu rannalta on helppo huudella mutta ollaan oltu tiukassakin tilanteessa kun ajettiin 11m liukuva vene uppotukkiin ja pohja repes.
Silloinki kuulema oli kuskissa vika kun ei väistänyt...Mitä se automaattinen pilssipumppu olisi auttanut? Perus pilssipumppu pumppaa 30-50 litraa minuutissa, joten tapauksen veneen tyhjentäminen olisi pahimmillaan kestänyt lähemmäs tunnin.
Tietysti siitä olisi ollut apua jos vene olisi käännetty myötätuuleen (jolloin tilanne ei olisi enää pahentunut), mutta esimerkiksi karilleajotilanteessa se on aivan hyödytön.
Kunhan jokainen ymmärtäisi edes yhden perusasian, kun ongelmia ilmaantuu, niin käännä myötätuuleen ja kulje aallokon nopeutta, silloin ongelmat eivät ainakaan pahene.- mieti vähän
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mitä se automaattinen pilssipumppu olisi auttanut? Perus pilssipumppu pumppaa 30-50 litraa minuutissa, joten tapauksen veneen tyhjentäminen olisi pahimmillaan kestänyt lähemmäs tunnin.
Tietysti siitä olisi ollut apua jos vene olisi käännetty myötätuuleen (jolloin tilanne ei olisi enää pahentunut), mutta esimerkiksi karilleajotilanteessa se on aivan hyödytön.
Kunhan jokainen ymmärtäisi edes yhden perusasian, kun ongelmia ilmaantuu, niin käännä myötätuuleen ja kulje aallokon nopeutta, silloin ongelmat eivät ainakaan pahene.Kyllä se arvatenkin vähän olisi auttanut; antanut arvokasta lisäaikaa:
50 LITRAA MINUUTISSA = 50 KILOA MINUUTISSA
Avun hälyttämisestä pelastajien paikalle saapumiseen kului n. 16 min vai mitä se oli. Sinä aikana pumppu olisi tyhjentänyt 800 KILOA vettä veneestä! Jos tämän lisäksi toinen aikuinen olisi pumpannut käsipilssiä, olisi tyhjennysteho ollut noin 100 litraa, MINUUTISSA!
Ps. Motonetin 40eur pumppu tyhjentää max 117 l/min=7000 litraa tunnissa! mieti vähän kirjoitti:
Kyllä se arvatenkin vähän olisi auttanut; antanut arvokasta lisäaikaa:
50 LITRAA MINUUTISSA = 50 KILOA MINUUTISSA
Avun hälyttämisestä pelastajien paikalle saapumiseen kului n. 16 min vai mitä se oli. Sinä aikana pumppu olisi tyhjentänyt 800 KILOA vettä veneestä! Jos tämän lisäksi toinen aikuinen olisi pumpannut käsipilssiä, olisi tyhjennysteho ollut noin 100 litraa, MINUUTISSA!
Ps. Motonetin 40eur pumppu tyhjentää max 117 l/min=7000 litraa tunnissa!Eikä siitä olsi edelleenkään olisi ollut hyötyä puskettaessa jatkuvasti vasten aaltoja, eli puhdas ajovirhe (kaunistelet sitä sitten vaikka kuinka paljon).
- yjee
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eikä siitä olsi edelleenkään olisi ollut hyötyä puskettaessa jatkuvasti vasten aaltoja, eli puhdas ajovirhe (kaunistelet sitä sitten vaikka kuinka paljon).
Sinä synnytyskalvo se vain aina tiedät kaikki asiat paremmin? Miten menee turbiiniset sylinterikannet nyt?
yjee kirjoitti:
Sinä synnytyskalvo se vain aina tiedät kaikki asiat paremmin? Miten menee turbiiniset sylinterikannet nyt?
Miten itselläsi, ahdistaako pahasti kun et elämäsi aikana ole ollut edes soutuveneessä?
- die shell
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eikä siitä olsi edelleenkään olisi ollut hyötyä puskettaessa jatkuvasti vasten aaltoja, eli puhdas ajovirhe (kaunistelet sitä sitten vaikka kuinka paljon).
Faktisesti automaattipumpun kanssa ajovirhe ei olisi johtanut (tälläkään) kertaa merihätään. Mikä siinä on nyt niin vaikeaa myöntää?
Isompi virhe alunperin oli se, että käyttäjä oli tietämätön veneensä rakenteesta, varusteista ja ominaisuuksista.
Toinen iso virhe oli käsittelytaidon ja monien perusasioiden ymmärryksen puute.
Ajovirhe oli sitten jo seuraus - ei syy.
Asian vierestä: Moniko arvon keskustelijoista huoltaa tai huollattaa ja testaa automaattipumppunsa vähintään kauden alussa? Moniko itse tietää mistä varasysteemin käsipumppu löytyy? Isommassa "kanootissa" niitä voi molempia olla useita... - Tenhojuuri
die shell kirjoitti:
Faktisesti automaattipumpun kanssa ajovirhe ei olisi johtanut (tälläkään) kertaa merihätään. Mikä siinä on nyt niin vaikeaa myöntää?
Isompi virhe alunperin oli se, että käyttäjä oli tietämätön veneensä rakenteesta, varusteista ja ominaisuuksista.
Toinen iso virhe oli käsittelytaidon ja monien perusasioiden ymmärryksen puute.
Ajovirhe oli sitten jo seuraus - ei syy.
Asian vierestä: Moniko arvon keskustelijoista huoltaa tai huollattaa ja testaa automaattipumppunsa vähintään kauden alussa? Moniko itse tietää mistä varasysteemin käsipumppu löytyy? Isommassa "kanootissa" niitä voi molempia olla useita...Ei voi kuin ihmetellä tätä kinaa automaattisen pilssipumpun roolista tässä haverissa.
Eikö jo olisi aika myöntää, että tämänkaltainen onnettomuus on veneen tuntemuksen ja käsittelytaitojen puute.
Pilssipumpun tehtävä EI ole estää onnettomuuksia.
Kyllä sitten ihan tuurilla seilataan, jos lähtökohtainen ajattelu on, että pilssipumpun turvin korjataan virheellistä veneen käsittelyä. - Viiltäjä_LKV
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Miten itselläsi, ahdistaako pahasti kun et elämäsi aikana ole ollut edes soutuveneessä?
miten ovat suorat putket veneesi konehuoneeseen toimineet?
Raportti on aika kiltti.
GPS/Pc ei ole riittävä navigointiväline, kipparin pitää tietää koko ajan sijaintinsa kortilla ja jos GPS lakkaa toimimasta pystyy heti navigoimaan.
Kokemusta on ja siksi minulla on aina kortti vieressä ja seuraan siitä.
Ihmettelen ettei asiaa painoiteta enemmän.
Keula tuulta päin ja riitttävästi kierroksia että keula on pystyssä, ei tarvitse ajaa plaanissa jos pelottaa mutta trimmata keulaa alas on aivan käsittämätöntä. Autopilssiä ei näissä veneissä ole katsastusvaatimuskaan, olisi riittänyt ämpärikin jos joku olisi sitä käyttänyt.
Toinen helppo keino olisi ollut tosiaan kääntyä takaisin ja mennä myötäisessä.- peruskapu
Raportissa mainitaankin että "hyvän merimiestavan mukaan" tms navigointivälineiden pitää olla jatkuvasti saatavilla. MUTTA, toisaalta jos merikotka vie ainoan paperikartan niin silloinkin rikot hyvää merimiestapaa.
Kyllä mekin ajetaan aina niin että muijalla on koko ajan sormi kartalla, minä katselen plotteria silloin kun se toimii (Lowrance, ihan paska).
Ja viisastelijoille, on liukuva vene, eli muijan sormi ei ehdi puutua =)
- Joonas Joona
Raportissa ei arvailtu oliko pilssissä jo valmiiksi vettä! Ainakin valokuvassa on pilssiveden "rantu" siinä pilssipumppu-kuvassa, eli siellä on käyttöhistorian aikana varmasti vettä lillinyt pitkäänkin huomiotta. On mahdollista, että vettä on ollut pilssissä valmiiksi jo kymmeniä ellei satojakin litroja, mikäli kuskilla ei ole tapana tarkistaa asiaa rutiininomaisesti lähtörutiinien yhteydessä edes kellumisasentoa tarkkailemalla.
- Hämmästyttää kummast
Kun on käynyt läpi nämäkin nerokkaat kommentit, jää kaipaamaan yhtä. Raportissa on valokuva jossa letku menee läpi "vesitiiviistä laipiosta". Vapaata poikkipintaa= reikää on jätetty letkun ympärille tosi reilusti. Jos on nähnyt kuinka kohtuullisen pienestäkin reiästä tulee vettä, ei usko automattisen-, tai muunkaan bilssipumpun autuaaksitekevään voimaan.
Huomattava osa laituriin uponneiosta veneistä on ollut automaattisen bilssipumpun varassa. Merellä olosuhteet on yleensä hieman karummat.
Olisi mukava, jos joku asioista todella tietävä arvioisi kuinka paljon vettä em. reiästä voi tulla ja kuinka suuren pumpun sellaisen vuodon kompensointi vaatii. - Hankala tilanne
Hämmästyttää kummast kirjoitti:
Kun on käynyt läpi nämäkin nerokkaat kommentit, jää kaipaamaan yhtä. Raportissa on valokuva jossa letku menee läpi "vesitiiviistä laipiosta". Vapaata poikkipintaa= reikää on jätetty letkun ympärille tosi reilusti. Jos on nähnyt kuinka kohtuullisen pienestäkin reiästä tulee vettä, ei usko automattisen-, tai muunkaan bilssipumpun autuaaksitekevään voimaan.
Huomattava osa laituriin uponneiosta veneistä on ollut automaattisen bilssipumpun varassa. Merellä olosuhteet on yleensä hieman karummat.
Olisi mukava, jos joku asioista todella tietävä arvioisi kuinka paljon vettä em. reiästä voi tulla ja kuinka suuren pumpun sellaisen vuodon kompensointi vaatii.Olen edelleen sitä mieltä että tämmöisessä veneessä tulisi olla pilssihäly. Viiemistään pintapelastaja olisi tehnyt muunlaisen päätöksen jos hän olisi tiennyt että veneessä extrapainoa ja vapaa vesipinta.
- Max1963
Täällä on arvailtu pilssipumpun hyötyjä mutta hei järkikäteen ja sormi pois perseestä.
Jos vene on trimmattu keula alas, ajetaan vasta-aallokkoon alle liukunopeudella ja välipohjassa hakkaa 500-700kg ylimääräistä vettä edestakasin. Automaattipilssillä tota ongelmaa ei olis koskaan syntynyt vaikka se olis tuupannut vain 20L minuutissa ulos.
Halvatkin pumput olis kuitenkin käytännössä keventäneet venettä n. 100kg minuutissa.
Ilman ylimääräistä vesilastia tuo vene ei suomen oloissa uppoa vaikka olis kuski ekaa kertaa merellä ja ajelis vaikka mitenpäin aallokossa.- Vuotava vene
Pilssihälyt pakollisiksi, niin kun esim Englannissa niin tumpelokin huomaa että veneessä on jotain vialla. Parempi keskustella yleisellä tasolla näistä asioista. Tämä tapaus vaikuttaa niin venetekniikan uusavuttomuudelta ettei sitä kannata märehtiä sen enempää. Mutta mistä ihmiset oppii jos ne vaan ostaa veneen eikä ole teknisesti suuntautuneita.
Itse tarkistan säännöllisesti automaattipumpun ja käsipumpun toiminnan. Käsipumppun imuletku oli muuten irti pumpusta veneen tullessa tehtaalta. 8,2 m liukuva vene, letkuliitin paikassa johon ei normaalisti pääse edes katsomaan. ilman tarkistusta ja korjausta ei olisi toiminut tositilanteessa.
- keulakansi
samaa mieltä että kuljettaja ei tehnyt mitään isoja fataaleja virheitä ja ajeli niin kuin valtaosa muistakin vesillä liikkujista. mutta
- läppäri kiinnittämättömänä noin pienessä veneessä ei ole sopiva navigointiväline. pienempikin kosteus ja tärinä kuin mitä paatissa syntyy, hajoittavat tuollaisia hetkessä.Merikortti käsille lisäksi ja oman sijainnin seurantaa..
- kolme alaikäistä kyydissä (oli kai alkuperäinen syy nopeuden laskuun koska vene olisi keliä kestänyt plaanissakin ajella) Yksi aloittaa ulvonnan ja muut perässä, koira mukaan lukien -sellainen sitoo tuon toisen aikuisen heitä rauhoittamaan ja sen jälkeen on vaikea toimia, saati pumppailla pilssipumppuja. Selittänee senkin miksi läppäriä ei saatu käyntiin uudestaan eikä tarkkaa sijaintia selville.
- joo, vene olis kannattanut kääntää aiemmin sivu- tai myötätuuleen niin lopputulos olisi voinut olla toinen.
- hyvä kuitenkin että tajusivat ajoissa että omat kyvyt eivät riitä ja on hätä eli pyysivät apua..- Zareta
Olen eri mieltä. Isoimman ja kohtalokkaimman virheen kuljettaja teki jatkaessaan matkaa kelissä johon hänen ja / tai veneen ominaisuudet eivät riittäneet.
- Kalastaja.
Zareta kirjoitti:
Olen eri mieltä. Isoimman ja kohtalokkaimman virheen kuljettaja teki jatkaessaan matkaa kelissä johon hänen ja / tai veneen ominaisuudet eivät riittäneet.
Eihän keli ollut paha,vene vain onneton kulkemaan uppouma nopeutta,sukelteli!
Aallokko puolimetriä,jos tuossa allokossa veneellä voi ajaa uppoumanopeutta niin vene on onneton malliltaan,pitäis kieltää merellä käyttö!
Sukeltaa puolenmetrin aaltoon?? Pitäis toimia kyseinen malli vielä parinmetrin aallokossa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018053- 1075657
- 2795003
- 494943
- 763727
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422358