runsas painonnousu ja sikiön koko

rv 38+4

Olen nyt rv 38 4 raskaana ja painoa on tullut raskauden aikana noin 25 kg. Ennen raskautta painoin 59 kg ja olen 162 cm pitkä. Olen aina pitänyt itseäni ihan ok painoisena, mutta nyt raskauden aikana painon nousu on ollut huimaa. Olen käynyt kaksi kertaa sokerirasituskokeessa ja molemmilla kerroilla ihan normaalit tulokset. Rv 36 minulla oli neuvolalääkäri, joka sanoi vatsaa tunnustellessa, että "sinulla on paljon vauvaa tässä". Kysyin kokoarviota, mutta ei kommentoinut siihen oikein mitenkään. Arviot ovat kuulemma niin epävarmoja. No itse en koe, että vatsani näyttäisi jotenkin suurelta vaan mielestäni vatsani on ihan normaalin kokoinen näillä viikoilla. Mutta kuitenkin pelottaa, että sieltä on tulossa iso vauva. Myönnän, että raskausaikana on tullut välillä syötyä hieman epäterveellisesti ja liikkuminen on ollut vähäisempää, mutta olen myös erittäin turvoksissa, joten painon nousuun on varmasti vaikuttanut myös nesteen kertyminen.

Kysymykseni onkin lähinnä se, että te joilla painoa on tullut raskauden aikana runsaasti, niin minkä kokoisia vauvoja olette synnyttäneet? Tiedän, että tämäkin asia on hyvin yksilöllistä. Kuinka helposti olette päässeet ennen synnytystä sikiön painoarvioon/synnytystapa-arvioon?

7

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fatmama

tuli 27 kiloo ja poika 5kg, nyt poika 12v ja läskit jäi :( Ystäväni lihoi kaikista 8kg ja kaikki lapset alle 4kg ja laihtui heti takas normaaliin painoonsa, että yksilöllistä on.

• uhgb td

Minulle on tullut 18-24 kg kaikissa raskauksissa painoa ja kaikki on lähtenyt nopeasti. Turvotus varsinkin tuo painoa paljon ja nopeaan tahtiin, mutta se myös lähtee nopeasti. Vauvat ovat olleet 3,5 -4,5 kg. Vaikka vauva olisi viisikin kiloa, niin eihän se vauva äidin painoa nosta enempää kuin se viisi kiloa, joten painonnoususta on lopulta aika vaikea päätellä vauvan kokoa. Ja kokoarviota ei ole yhdessäkään neljästä raskaudestani tehty.

• jättiläisen äiti

Minulle tuli raskaana ollessa 17kg painoa ja painoin kuitenkin JO 80kg ennen raskautta. Nyt 8kk synnytyksestä olen saanut 13kg pois, eli hitaasti tippuu mut kuiteskin lähtee. Patistettiin kans pariin otteeseen sokerirasitukseen mut arvot oli täydelliset ja jättivauvaakin veikkailivat mut poika painoikin vaan 3050g ja 48cm pitkä....syntyi rv39 3. Itse liikuin paljon raskauden aikana, päivittäin aina viimeiseen viikkoon :) oli helppo kantaa noin pieni vauva.

• rv 38+4

Te jotka olette saaneet isoja vauvoja, niin onko vatsan koosta pystynyt jälkeen päin tai ennen synnytystä päättelemään, että iso vauva tulossa. Itselläni sf-mitta ollut koko raskauden aivan yläkäyrällä, mutta mielestäni vatsa ei kuitenkaan näytä erityisen kookkaalta. Oletteko synnyttäneet nämä 4,5 kg ja sitä isommat ihan normaalisti alakautta?

• kirsi 78

Ei sitä kyllä pysty veikkaamaan vauvan kokoa, koska kohdussahan on myös vettä, jonka määrä vaihtelee eri ihmisillä jopa istukan koko ja paikka voi voi vaikuttaa. Minulla on sf-mitta yläkäyrällä ja vauva on niin keskikäyrää kun olla voi. Syntymäpainoksi veikattiin keskikertoa eli 3700g. Maha on pienehkö ja vain edessä, omaa painoa tullut alle 10kg. Ei turvotusta. Tällä hetkellä vauvan paino on noi 3kg ja mulla ainakin on erittäin vaikea olla mahani kanssa.

• melkein ammattilaine

Äidin runsas painonnousu altistaa raskausdiabetekselle ja tämä vastaavasti vauvaa liikakasvulle. Sinulla ei kuitenkaan raskausdiabetesta ole sokerirasituskokeiden perusteella. Muuten äidin painonnousun ja vauvan koon välillä ei ole kovinkaan vahvaa yhteyttä, lukuun ottamatta äidin vakavan aliravitsemuksen aiheuttamaa vauvan pienikasvuisuutta.

Sf-mitta on heikosti suuntaa antava mittari vauvan koolle. Helppona ja halpana mittaustapana, sitä käytetään edelleen kun pyritään seulomaan ne äidit, joiden vauvan kasvua tai esim. lapsiveden määrää pitää tarkkailla tarkemmin. Mutta mitään koko arviota ei Sf-mitankaan perusteella voi tehdä, vaan normaali (käyrien väliin mahtuva) ja tasaisesti kasvava sf-mitta kertoo, että aika todennäköisesti vauva kasvaa normaalisti ja lapsivettä on normaali määrä. Vastaavasti poikkeavasti kevittyvä sf-mitta ei kerro, että jokin olisi pielessä, vaan että tarvitaan tarkempia tutkimuksia varmistamaan, että kaikki on hyvin. Jos tarkemmaksi tutkimukseksi riittää, että terveydenhoitaja tai lääkäri tunnustelee kohtua ja sikiötä vatsan päältä, joskus tarvitaan esim. ultratutkimus.

Todennäköisemmin lääkärin kommentti "sinulla on paljon vauvaa tässä" viittasi vauvan asentoon kohdussa. Monet vauvat viihtyvät kohdussa paljon tietyissä asennoissa/paikoissa. Tunnustellessa vauvan asentoa lääkäri (yhtälailla kätilö tai terveydenhoitaja) panee merkille missä osassa kohtua vauva on. Esim. vauva voi viihtyä niin, että vartalo on kohdun vasemmalla puolella ja raajat osoittaa oikealla. Tällöin tunnustellessa kohdun vasen puoli tuntuu täydemmältä ja kovemmalta. Jostain syystä monilla, varsinkin vanhemmilla ammattilaisilla on tällöin tapana todeta "vauvaa tuntuu paljon vasemmalla puolella" tms. En tiedä mistä/keneltä/mistä kielestä tämä epälooginen sanontatapa on peräisin.

• rv 38+4

Kiitos hyvästä ja mieltä rauhoittavasta vastauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe