Olen 37v mies ja kumppanini on kymmenen vuotta nuorempi. Olemme olleet avoliitossa 9 vuotta ja elämä on hänen kanssaan ollut melkoista vuoristorataa. Meillä on 4-vuotias lapsi. Ensimmäiset 6 vuotta suhde toimi melko hyvin. Normaalia perhe-elämää pienen lapsen kanssa.
3 vuotta sitten tapahtui jotain outoa. Kumppani alkoi yhtäkkiä juosta baareissa eikä paljon ilmoitellut menoistaan ja tuloistaan. Rahankäytöllä ei ollut mitään tolkkua. Yhteisiin laskuihin ei löytynyt rahaa mutta hauskanpitoon ja kaikkeen tarpeettomaan aina. Hänen mielestään rajoitin hänen elämäänsä ja menemistään vaikka en mielestäni siihen liikaa puuttunut. Silloin ajattelin kai että hän elää jotain elämätöntä nuoruutta ja pistin asian myös ikäeron piikkiin. Työnsä hän silti hoiti normaalisti. Pian hän myös hankki vuokra-asunnon ja muutti pois. Sanoi ettei voi sietää minua. Lapsen kanssa hän ei juurikaan halunnut olla.
Meni 3 kuukautta ja hän tuli katumapäälle. Rahat oli loppu ja menemiset taas menty. Velkaa oli otettu ainakin nostamalla luottorajaa. Sen jälkeen hänelle tuli ilmeisesti jonkinlainen masennusvaihe. Hän saattoi keskellä yötä soittaa ja puhui itsemurhasta ja kuinka kaikki on huonosti. Kaikki vapaa-aika meni nukkuessa. Tämän jälkeen hän kertoi rakastavansa minua paljon ja halusi taas luokseni. Muutaman kuukauden päästä muutimmekin jälleen yhteen ja elämä sujui jonkin aikaa ihan kivasti. Tosin hänellä oli silloinkin toisinaan aivan käsittämättömiä suunnitelmia ja toisinaan jatkuva väsymys.
Kunnes sitten taas...
Keväällä se sitten alkoi. Yhtäkkiä se rakastava ihminen muuttui aivan ykskaks kylmäksi ja etäiseksi. Ihan kuin hänellä ei koskaan olisi ollut mitään tunteita minua kohtaan. Kaikki asiat olisi pitänyt hoitaa niinkuin hän haluaa. Yllättäen hän muutti jälleen pois ja kesä on hänen kohdallaan kulunut kavereiden kanssa juhliessa ja rahaa on palanut. Hän on tehnyt minulle ja muillekkin monta oharia. Sellaisia mitä hän ei normaalisti tekisi. Minua hän ei voi taaskaan sietää vaikka en mielestäni ole tehnyt hänelle mitään pahaa. Lapsi on pääsääntöisesti ollut minulla koska hän ei nyt "ehdi" olla lapsen kanssa.
Itselleni tämä on ollut todella rankkaa kun ei enää tiedä yhtään mitä seuraavaksi tapahtuu ja kun tuntuu ettei tähän asiaan pysty mitenkään itse vaikuttamaan.
Selailin sattumalta näitä sivuja ja tuli mieleen että voisiko kysymys olla kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
Voisiko kumppanillani olla kaksisuuntainen mielialahäiriö?
72
1763
Vastaukset
- mahdollisesti___
Minusta kuvaus sopisi hyvinkin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, joskaan varma ei voi olla. Esimerkiksi tuo, että maniaa seurasi masennus jne. Mutta toinen asia on se, miten saisit avovaimosi uskomaan, että hän mahdollisesti sairastaa tällaista sairautta... Voimia sinulle!
kovin kaksisuuntaiselta tuo kyllä kuulostaa. Kevään tullenhan se vauhti usein rupeaa kiihtymään. Tuo, että ei ole aikaa lapsellekaan ja että tekee ohareita ja koko luonnekin näyttää muuttuneen ovat myös kovin tyypillisiä oireita bipolle. Olen pahoillani puolestasi. Miten hänet voisi saada pysäytettyä, sitä en tiedä. Mitä enemmän yrität häntä rajoittaa tai hänelle järkeä puhua, sitä enemmän hän ottaa luultavasti etäisyyttä.
- bipon puoliso
Oireet viittaavat kaksisuuntaiseen. Olisiko lapsen syntymä laukaissut sairauden? Ikä sopii myös sairauden yleiseen puhkeamisikään.
Voimia sinule, tiedän tunteen kun puoliso ei ymmärrä järkipuhetta. - marileena287
Mulla on itselläni kaksisuuntainen mielialahäiriö ja tuo mitä kirjoitit, on aivan kuin omasta elämästäni, paitsi että meillä ei ole pieniä lapsia vaan lapset ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan. Se pitää paikkansa, että mitä enemmän yrität häntä rajoittaa ja hänen menemisiään, sitä enemmän se ärsyttää...olen tuottanut aivan kamalasti tuskaa avopuolisolleni käytökselläni...kaikki mitä kirjoitit kumppanistasi ovat kuin olisin lukenut omasta elämästäni. Nyt kun olen saanut diagnoosin, pystyn hallitsemaan omaa käytöstäni jonkun verran, mutta vaikeaa se maniassa on...Yritä jaksaa lapsen vuoksi, hän varmasti rakastaa lasta täysillä 100% mutta sairaus saa hänet käyttäytymään edellämainitulla tavalla. Olen itse muuttanut kaksi kertaa pois avopuolisoni luota ja kaksi kertaa tullut takaisin, ja manioihini kuuluu aina sekkailla ulkomailla...yksin...muuta neuvoa en osaa antaa kuin että siinä vaiheesa kun huomaat manian menneen ohitse ja alkavan hiipumaan, puhuisit hänelle kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Voisitte hakea yhdessä apua ja hän tarvitsee tukeasi. Manian ja lievemmän hypomanian laukaisee yleensä kevät, kuten itsellänikin. Näihin on mahdollista saada mieltä tasaava estolääkitys. Suosittelen.
- ihmettelen..
Kiitos kaikille tähänastisista kommenteista ja ajatuksista. Jotenkin helpottaa oloa kun saa lukea niitä. Kesä ja kesäloma on mennyt aivan totaalisesti pilalle näiden asioiden takia. Lapseni kanssa kyllä jaksan ja haluankin viettää aikaa. Lähitulevaisuus toivottavasti näyttää miten asiat etenee ja ratkeaa. Mutta seuraavassa vähän lisää tekstiä. Toivon lisää kommentteja.
Minulle kun kyseinen sairaus ei ole tuttu.
Niin.. Ihan normaalia tällainen ei mielestäni missään tapauksessa ole. Hän on luonteeltaan kuitenkin varsin sosiaalinen ja iloinen ihminen. Kavereiden mielestä mitä mahtavin tyyppi. Mutta parisuhde hänen kanssaan on välillä todella vaikeaa. Joskus hän on aivan "perässä vedettävä". On joskus tuntunut siltä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei mielestäni kykene laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen. Hyvinä aikoina hänen kanssaan on hyvä olla ja hän pystyy antamaan paljon mutta tällainen menovaihe on sitten sitä että millään ei ole mitään väliä. Hänen omia kommenttejaan ovat nyt olleet esim: "Kukaan ei määrää mitä mä teen" , "Mä olen ainutlaatuinen" , "Mä teen mitä mä teen eikä se kuulu kellekkään yhtään mitään" yms. Kun kysyin häneltä lähtisikö hän minun ja lapsen kanssa muutaman päivän kesälomareissulle niin vastaus oli: "Joo, täytyy kattoo...". En viitsinyt sitten kysyä uudelleen vaan menin lapsen kanssa kahdestaan.
Hän on kohta pari kuukautta asunut yksin mutta suuri osa hänen tavaroistaan on silti vielä minun luonani. Olen kysynyt milloin hän hakee loput tavaransa mutta mitään järkevää vastausta en ole saanut. Yleensä että: "No täytyy kattoo joskus" tai "En ainakaa nytte". Miltä tällainen vaikuttaa?
Jos itse muuttaisin niin todennäköisesti veisin omaisuuteni saman tien pois enkä jättäisi asioita "roikkumaan".
Toista miestä hänellä ei tietääkseni ole. Pettämisestä en voi tietää. Pääasiassa hän on kesän liikkunut parin sinkkukaverinsa kanssa ja alkoholin käyttö on ollut runsasta ja lähes päivittäistä. Tällä viikolla hän palasi kesälomalta töihin. Alkoholia hän ei ole nyt juonut mutta vaikuttaa melko kireältä ja pahantuuliselta. Että näin meillä... - marileena287
Olen tosi pahoillani että joudut käymään läpi tuota juttua yksin, tietämättä tästä sairaudesta...tuo on kaikki niin tuttua...mua valitettavasti ärsyttää mun avopuoliso aivan suunnattomasti ja varsinkin jos hän yrittää rajoittaa tai kyselee mun menemisiä ja tekemisiä. Käyttääkö puolisosi muutenkin alkoholia vai onko se nyt vaan tän vaiheen aikana? Itse en käytä lainkaan mutta maniassa tekee ihan mielettömästi mieli juoda...olen kyennyt hillitsemään itseni, muuten en pystyisi käymään töissä...Tiedätkö syökö puolisosi mitään mielialalääkkeitä? En usko että hän on muuttamassa pysyvästi minnekään, hän haluaa nyt vapautensa niin kauan kun on "mania" tai "hypomania" päällä. Huudan itsekin avopuolisolleni että kukaan ei mua ja mun menemisiä määrää ja että tunnen olevani vankilassa hänen kanssaan.
Tuttua tuo kireys ja pahantuulisuus, sitä olen itsekin avopuolisolleni vähän liiankin usein...tosi vaikea neuvoa mitään, itse olisin vaan tyytyväinen jos puolisoni olisi hiljaa...Koeta keskittyä lapsiin, saat heiltä paljon ja yritä turvata heille turvallinen lapsuus...
En osaa sanoa tueeko hänelle nk. "romahdus" jossain vaiheessa...itselleni yleensä tulee...itken päiväkausia, kadun tekemisiäni ja ilkeyttäni, masennun ja inhoan itseäni...siinä vaiheessa jos hänelle tulee tällainen vaihe, älä pelästy vaan yritä olla tukena jos jaksat ja pyydä häntä lääkäriin kanssasi...jos jaksat olla tukena se on tärkeää vaikka tiedän että on tosi vaikeaa. - ihmettelen..
Eli ilmeisesti voisi ajatella että kyse olisi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Olen täällä nyt lukenut näitä keskustelupalstoja sekä ns. faktatietoa tästä sairaudesta ja jotenkin nyt tuntuu että palaset alkavat loksahtaa kohdalleen. Mitään diaknoosiahan ei tietenkään ole mutta olen tässä miettinyt aikaa taaksepäin ja tämä on todellakin kolmas kesä kun asiat ovat näin. Viime kesänä tämä menovaihe oli huomattavasti lievempi mutta selvästi hän käyttäytyi samankaltaisesti. Silloin mahduin kuitenkin mukaan hänen elämäänsä. Alkoholia hän käyttää satunnaisesti. Hänellä on vakituinen työ ja on varmaankin ymmärtänyt että sitä ei ole vara menettää. Raha-asiamme olen jostain kumman syystä onnistunut pitämään alusta asti erillään. Itse kyllä pärjään taloudellisesti mutta hänellä tuntuu olevan aina vaikeuksia selvitä laskuista yms. vaikka on säännöllinen tulo. Vajaa pari vuotta sitten hänelle tuli todellakin melko paha "romahdus". Lääkäri kirjoitti kuukauden sairausloman ja mielialalääkkeitä. Hän otti niitä ehkä kuukauden verran mutta jätti ne sitten pois. Sen jälkeen taisi ollakkin ihan hyvä jakso parisuhteessa.
Jos nyt kyse on tästä sairaudesta niin itseäni helpottaa ainakin se että saa tälle asialle ikäänkuin kasvot. Lopullista eroa olen ajan saatossa harkinnut monestikkin tässä myllerryksessä mutta kun järki ja tunteet tappelevat aina keskenään. Itsetunto on myös ollut todella koetuksella koska hän on jollain ihmeellisellä tavalla saanut käännettyä minut syylliseksi kaikkiin ongelmiin. Hänen mielestään olen mustasukkainen narsisti. No.. Tästä täytyy yrittää jatkaa vaikka mikä olisi. Ainakin ymmärrän olla nyt puuttumatta hänen asioihinsa millään lailla. Saa nähdä mitä tapahtuu... Kommentteja asiasta luen mielelläni..- bipo2
En ole lukenut ketjua loppuun, ehkä joku on jo tämän tässä sanonut, mutta jos häntä on romahduksen aikana hoidettu pelkillä masennuslääkkeillä niin se on saattanut laukaista manian. Näin kävi itselleni, olin 1,5 sairaalassa ja lääkäri näki minut sen verran harvoin ettei havainnut ylikierroksiani. Vasta avohoitopuolella diagnosoitiin kaksisuuntainen ja sain masennuslääkkeitten lisäksi mielialatasaajan.
- mitä mitä
Niin kauan kuin sairaus ei mene naisesi kalloon, on elämä varmasti todella vaikeaa. Masennusvaiheessa sen vasta jokainen tunnustaa itselleen.
Kunpa keksisivät jonkun piikin tähän sairauteen. - bibolaarivammanen
Onko muuten yleistä että Bipot pitää puolisoitaan mustasukkaisina? Olen vaan törmännyt tuohon useasti ettei heidän menojaan saisi kukaan estää.
- tuleva yh?
Puolisoni pitää minua sairaalloisen mustasukkaisena, mitä en todellakaan kaikesta kokemastani huolimatta ole. Puolisoni on bipo ja pettänyt minua menneisyydessä lukuisia kertoja. Hän katoaa aina kun huvittaa ja minä odotan kärsivällisesti kotona. Hänen ei tällöin tarvitse vastata puhelimeen jos ei huvita. Jos itse olen jossain, ihan vaikka äitini luona keskellä päivää käymässä, enkä heti ekaan soittoon vastaa, niin johan olen jossain pettämässä sun muuta. Minun pitää pyytää äitiäni sanomaan puhelimeen jotain, jotta puoliso uskoisi minun puhuvan totta.
Olimme pitkään erossa viime vuonna, kun en enää jaksanut enkä tiennyt, mikä häntä vaivasi, kun ei ottanut vastuuta mistään, ei pysynyt samassa työpaikassa kuukautta pidempään ja tajusin, että hän oli koko ajan käyttänyt vielä huumeita. Eromme jälkeen huumeidenkäyttö lisääntyi, hän sairastui syvään masennukseen, joka johti psykoosiin. Poliisi nouti hänet asunnostaan hoitoon. Silloin hän ilmeisesti tajusi itsekin tilanteen ja suostui hoitoon ja kokeili lääkistystäkin, joka ei sitten jostain syystä sopinut. Lääkitystä ei edelleenkään suostu kokeilemaan, on sitä mieltä että sitten hänestä tulee tunteeton zombi. Tauti siis diagnosoitiin vuosi sitten.
Hän sai asiansa paremmalle tolalle ja minä menin taas lankaan.. Silloin kun meillä menee hyvin, meillä on todella ihanaa ja hauskaa, mutta kun menee huonosti, kaikki on päin helvettiä.. Viime kesänä siis palasimme taas yhteen ja kaikki meni kivasti pitkän aikaa. Tulin vahingossa raskaaksi, mutta mies iloitsi että hänellä olisi joku muu huolehdittava, josta olisi pakko ottaa vastuu ja joka olisi hänestä riippuvainen. Hän ajattelee, että kaikki muuttuu kun lapsi syntyy. Toivon sitä tietysti itsekin. Nyt taas kevään ja kesän tullen hänellä pukkaa mania pahasti päälle. Kuvittelin, ettei hän enää huumeita käytä, mutta olin valitettavasti väärässä. Hän pyytää että olisin iloinen siitä, että hän on ollut vain 20 päivää sekaisin tänä vuonna, kun vielä viime vuonna lukema oli yli 100 päivää jo alkuvuonna. Kamala takaisku kun pitkän tasaisen jakson jälkeen kaikki lähtee taas käsistä.
Tällä hetkellä mies on taas reissullansa kolmatta päivää. Hän ei ole kahteen päivään vastannut puhelimeen. Itse olen kotona ilman autoa, viimeisilläni raskaana, epätoivoisena ja huolissani. Viimeksi oli poissa viikko sitten.. Kamalaa, kun lukee tätä tekstiä, miettii miten sairasta touhua sitä kestääkään kerta toisensa jälkeen. Jotenkin sitä on niin kiintynyt siihen ihmiseen, joka niinä hyvinä päivinä on läsnä. Hän puhuu niin kauniisti tulevasta lapsestamme, että haluan antaa hänelle tilaisuuden olla isä ja haluan kaikesta huolimatta odottaa lapsen syntymään, josko sitten ihan oikeasti se ihme tapahtuisi. Jos niin ei käy, en todellakaan lastani altista mistään hinnasta tälläiseen toimintaan. Hän itse sanoo, että jos lapsen syntymän jälkeen ei pääse vääristä kavereista eroon, tajuaa sen kyllä itsekin ja hakeutuu hoitoon. Saa nähdä..
Aloittajan jutun luettuani alan pelätä, ettei lapsen saaminen muuta asioita millään tavalla, tai ainakaan parempaan suuntaan. Onkohan muilla kokemuksia biposta ja lapsen saamisesta? - mitä mitä
Ihmeitä ei tapahdu.
Mikään ei tule muuttumaan. Tuota se on loppuun asti. Hyvin - huonosti - hyvin kuin rakastaa - ei rakastaa - rakastaa.
Bipo on päivänkakkara.- mepa0210
Olen ikävä kyllä samaa mieltä. Avainsana on sairauden tunnistaminen ja hyväksyminen. Ei kuulosta miehesi kohdalla siltä, että kumpikaan on hallinnassa tällä hetkellä. Myös päihteet ovat suoranaista myrkkyä sairaudelle, mikä liittyy aivojen kemialliseen toimintaa. Voimia sinulle kuitenkin ja iloitse raskaudesta ja syntyvästä lapsestasi. Se tuo uusia voimia ja tuulia elämääsi
- ihmettelen..
On tämä melkoista sekamelskaa..
Itse olen nyt ensimmäistä viikkoa kesäloman jälkeen töissä ja ja täytyy sanoa että yllättävän hyvin olen jaksanut. Suuri kiitos siitä teille..
Nämä keskustelut ja kommentit antavat ainakin minulle todella paljon voimia jaksaa tätä sirkusta.
Mutta.. Edelleenkään ei ole siis mitään diagnoosia kumppanini "sairaudesta". Haluaisin vaan kertoa viimeisen viikon tapahtumista ja toivon että voisitte asiasta tietävät kommentoida..
Eli.. Hän on nyt itse toista viikkoa töissä loman jälkeen. Nukkunut pommiin kahtena aamuna(Mikä ei ole normaalisti kovin yleistä hänelle).
Viikko sitten oli hänen äitinsä 50v-juhlat. Itse olin myös mukana juhlissa koska sovimme aiemmin että menemme sinne "perheenä". Lahjaan hänellä ei kuitenkaan ollut varaa osallistua. Juhlat menivät oikein mukavasti ja hän kohteli minuakin kuin mitään ongelmaa ei olisikaan. Hän ei ilmeisesti ole ollut lähisukulaistensa kanssa kesän aikana juurikaan tekemisissä joten he eivät taida tietää meidän elämästä juuri mitään. (Sen tietävät että kumppanini on muuttanut omilleen). No.. Juhlissa oli myös alkoholia tarjolla ja sitä hän kyllä joi melkoisesti.(Join kyllä itsekkin).
Pikkutunneilla hän yhtäkkiä päätti lähteä kaupunkiin baariin.. Oli sieltä sitten tullut hetken päästä taksilla kotiinsa. (n.50€). Että siihen löytyi sitten rahaa..
Toissa päivänä hän kertoi että: "lauantaina olisi kivat bileet mutta en voi osallistua kun on töitä ja mä tarviin ne rahat kun siitä saa viikonloppulisät". En kommentoinut asiaa mitenkään kun ajattelin että vielähän se tilanne voi muuttua. Ja niinhän se muuttui.. Eilen hän kertoi vaihtaneensa työvuoroa työkaverin kanssa bileiden takia. Tänään hän soitti että ei ole rahaa ostaa bensaa että pääsee töihin ja kaikki asiat ovat aivan päin ********.
Lapsen kanssa hän on nyt kyllä ollut ainakin viikolla kun ei voi juoda.
Olisi kiva vielä lukea kommentteja. Miltä tällainen käytös vaikuttaa? Itse olen jotenkin hämilläni edelleenkin. Luottamusta ei tällä hetkellä häneen ole ollenkaan. Voiko ihminen olla todellakin tuollainen "takinkääntäjä" kun hän ei mielestäni sitä yleensä ole?- shanti-75
Voi,miten surullista ja niin tuttua luettavaa! Mieheni lähti maaniseen kiitoon (taas)helmikuun 20.päivä ja on edelleen samalla tiellä. Katosi sanomatta mtn. Koko stoori otsikon "kauanko mania voi kestää?" alla. Ei tiedosta sairastavansa itse ko. sairautta, en minäkään tiennyt ennen kuin nyt tämän viim. manian iskiessä. Nyt mennään kovempaa ja syvemmissä vesissä kuin koskaan aiemmin. Luultavasti jonkin asteisessa psykoosissa jo. Elän lapsen kanssa melkoisessa kauhun tasapainossa, yrittäen pitää huolta itsestäni, lapsestani ja asioista. En tiedä missä mies asuu, viime viikkoon asti postit tulleet tänne kotiin. Ei ole ollut muutoin meihin yhteydessä kuin avioerohakemuksella ja pesänjakahakemuksella,ei edes lapseensa, joka on ollut aina hänelle kaikki kaikessa. Ei ole kysellyt postejaan,ei maksanut laskuja, elatusavusta puhumattakaan,käynyt heikosti kuulemmatöissä(yrittäjä), seurustelee 21v tytön kanssa...oma tytär 14v. Hylännyt kaikki" oikeat" kaverit,ystävät jne.jne. Alkoholia huhujen mukaan kuluu hyvin runsaasti. Mukanaan vain vähän vaatteita...avieron harkinta-aika lähenee jo loppuaan ja ositus on väistämättä edessä varmaan jo ensi kuussa...lapsi aika huonossa kunnossa,koulu ja työt alkaa...ja silti huolehdin ja pelkään mieheni puolesta ja tiedän,että kodin ovi on ainakin raollaan sille "oikealle" iskälle,puolisolle, rakastetulle,parhaalle ystävälle...Kyllä sinunkin tapauksesi aika selvältä vaikuttaa...on tämä jtn joka hakee vertaistaan...koitetaan jaksaa! Kirjoittelu ja tämän palstan lukeminen, kohtalotoverit,on kyllä todella suuri apu...niin moni kun ympärillä ei ymmärrä eikä toki voikaan jos ei ole itse kokenut....sitä on nii yksin...ja vielä vahva pitäis olla....PELOTTAA KOKO AJAN MITÄ SEURAAVAKSI TAPAHTUU!
- bibo2011
Tuo tuntuu niin tutulta. Jos minulla olisi valta niin veisin välittömästi lääkäriin, eikä mihinkään terveyskeskukseen, sieltä ei apua saa - sairaslomaa masennuksen tai jonkun muun väärän diagnoosin perusteella, pillerit kouraan ja "tule uudestaan" sitten kuin loppuvat.
Vaan suoraan psykan puolelle ja ihanne jos saisi vaikka psykan puolen osastolle. Siellä ne osaavat hoitaa. Mutta ennen kun ihminen sinne pääsee, on hän usein itsetuhoinen tai ympäristölleen vaarallinen (tämä on monella paikkakunnalla ehtona, julmaa). Ei tämä ole mitään pelottelua, vaan ihan realismia jos asialle haluaa tehdä jotain. Apua pitää hakea nyt, riippumatta siitä onko toinen vastahankainen!
Itse olen sairastanut tätä tautia vähintään parisenkymmentä vuotta, mutta nyt kun diagnoosit ovat oikeat, ja lääkkeet niin kyllä tämän kanssa oppii elämään. Ei tämä elämää mihinkään lopeta, mutta tämä vaatii voimia.
Tiedän, että on yhtä helvettiä jos katsoo läheisen ihmisen menevän syvemmälle taudin syövereihin ennen pitkää hän liukuu pois - katoaa. Kaikki se mitä on saavutettu on täysin turhaa. Mikäli mania-vaihe iskee päälle on todella vaikeata edes arvata mitä on tulossa. Mikään aikaisempi ei välttämättä kiinnosta, kaikki ympärillä ole muuttuu, koko ajatusmaailma. Kaikki ne rutiinit, joita ihminen on noudattunut eivät toimi (kun eivät ne kiinnosta). Yhtä mitä voisi voisi miettiä on vielä sellainen oireyhtymä ADD (aikuisten ADHD) osasairautena ja monen kaksisuuntaiset ovat narsisteja.
Oma perhe ei merkitse mitään. Pahinta on vielä se, että mielialojen vaihtelussa ihminen on itselleen vaarallinen sekä mania ja depressiovaiheessa. Pahinta on myös nolla-vaihe, jossa molemmat puolet ovat tasan. Silloin pystyy tekemään ehkä järkeviä ratkaisua. Mania vaiheessa tehdyt päätöksissä ei ole yleensä mitään järkeä.
Jos perheessä (ja aikoo pysyä yhdessä) täytyy tauti hyväksyä. Useimmiten ei kaksisuuntaisesta voi parantua, mutta sitä voi hallita. Parantua voi useimmiten hypo - depressio muodosta, mutta mania - depressio on sitten ihan eria asia. Se voi olla loppuelämän kestävä tauti.
Lääkehoito on hyvää, löytyy kunnos lääkkeittä joilla on ihan oikeasti apua. Mutta niitä pitää käyttää ja kaikenlainen alkoholin käyttö ei niiden kanssa sovi. Lääkkeet ovat silloin yhtä tyhjän kanssa. - bipon puoliso
Tältä palstalta tosiaan saa paljon voimia, koska totuus on se että tätä sairautta ei voi ymmärtää kukaan muu (ei edes alan ammattilaiset) kuin sellainen jolla on omakohtaisia kokemuksia bipon läheisenä.
Meillä on tällä hetkellä kaikki perheessä kaikki ok. Koko ajan on kuitenkin pelko takaraivossa, että koska se maniavauhti taas alkaa, vaikka lääkitys on kohdallaan ja lääkkeiden käyttö säännöllistä.
Lääkkeiden käytöstä huolimatta mielialat vaihtelevat, mutta ääripäät leikkautuvat pois. Tästä mielialojen äkkinäisestä vaihtelusta johtuen puoliso joutuu usein kuulostelemaan missä mennään ja se tekee elämästä joskus raskasta.
Alkoholin käyttö on todella syytä jätää lähes kokonaan, koska se sotklee kyllä bipon aivokemian totaalisesti.
Yritän myös itse olla käyttämättä alkoholia, mikä ei ole huono asia "terveellekkään".
Nuorin lapsemme on onneksi jo 12. Nyt on aikaa itsellekkin ja omiin harrastuksiin, mikä on tärkeää, että jaksaa olla puolison tukena. - ihmettelen..
Että tutulta kuulostaa..
Nyt alan olemaan jo melko vakuuttunut että tästä on kyse. Etenkin kun eräs hänen kaverinsa kysyi juuri minulta että: "onkohan sillä kaikki asiat ihan kunnossa?". Se jotenkin herätti minut. En siis olekkaan itse kuvitellut kaikkea mitä tässä suhteessa on tapahtunut vaan joku toinenkin ihminen on huomannut että kaikki ei ole hyvin. Ajan saatossa on vaan jotenkin turtunut ja ajatellut että tällaista tämä elämä nyt sitten on. Olen joutunut huolehtimaan hänen puolestaan todella monista asioista mitkä yleensä ihmiselle ovat ihan rutiinia. Olen myös ollut kateellinen monelle miehelle kun olen nähnyt miten heidän puolisonsa käyttäytyvät miestänsä kohtaan.
Kaksi vuotta sitten oli aivan samanlainen tilanne kun nyt. Itse olin silloin aivan hukassa. En voinut käsittää mitenkään että toinen vain lähtee ilman mitään järkevää syytä. Olen kyllä eronnut ennenkin mutta siinä oli vaan jotain käsittämätöntä mitä ei voinut ymmärtää. Silloin vaadin häneltä selitystä asioihin mutta en saanut ainakaan mitään järkevää vastausta. Silloin minulla oli todellakin sellainen olo että roikkuisi löysässä hirressä. Hän jätti aina jonkun "takaportin" auki. Asiat eivät selvinneet suuntaan eikä toiseen. Itse toivoin kuitenkin että se ydinperhe säilyisi. Syksyllä alkoi tulemaan useita puheluita keskellä yötä.(yleensä n. 3.30). Hän vannoi niin rakastavansa minua. Seuraavana päivänä kun oli asiasta puhetta niin ei se nyt sitten ollutkaan ihan niin. Ja sitä samaa jatkui ja jatkui.. Olin tietenkin entistä enemmän hämilläni. Miten joku voi käyttäytyä noin!
Samoja asioita olen tänne kirjoittanut aikaisemminkin mutta tämä tilanne vaan tuntuu olevan niin toisinto kahden vuoden takaa. Odottelen tässä vaan että milloin alkaa ne yösoitot. Ja jos ne alkaa niin sitten voin olla ainakin vakuuttunut taudin kuvasta. Ei taida jäädä enää vaihtoehtoja..
Mutta nyt olen todellakin antanut hänen olla rauhassa. Olen ottanut häneen yhteyttä ainoastaan lasta koskevissa asioissa. Välillä on jäänyt sellainen tunne että hän olisi halunnut sanoa jotain mutta ei sitten ole kuitenkaan sanonut. En tiedä...
Ainakin olen huomannut sen että olen nyt paljon vahvempi kun kaksi vuotta sitten ja minulla on ikäänkuin "työkalut" käsitellä tätä asiaa. Suuri kiitos siitä tälle palstalle ja teille jotka tänne kirjoitatte!
Yritän olla hänen tukenaan kaikessa missä vain pystyn. Seuraavat kuukaudet toivottavasti näyttävät miten tilanne etenee..
Olen miettinyt myös että kannattaisiko minun puhua hänen (sairaanhoitaja)kaverilleen asiasta jos tilanne menee nyt sellaiseksi? Uskoisiko hän paremmin kaveriaan? Ihmetellen, jos kumppanisi on kaksisuuntainen, niin silti et voi edellisen manian perusteella päätellä varmasti, kuinka hän käyttäytyy seuraavassa maniassa. Maniat voivat olla hyvinkin erilaisia ja johtaa eri asioihin.
Jos kumppanisi on maniassa, niin älä nyt - hitsi sentään - yritä yhtään ymmärtää häntä, äläkä missään asiassa ole yhtään hänen tukenaan. Maanikko kusettaa sinua mennen tullen. Hän ei tunne minkäänlaista myötätuntoa sinua kohtaan, vaan tekee sinulle ns. oharit todennäköisesti asiassa kuin asiassa. Lyö hänelle seuraukset teoistaan kaikella kovuudella suoraan päin näköä, sitten hän kyllä taistelee vielä julmemmalla ja kierommalla tavalla kaikkea sinun tekemääsi ja sanomaasi vastaan, mutta teit niin tai näin, niin muista, maanisena hän ei ole puolellasi - eikä hän ole sinua kohtaan reilu. Hän ei ole kyllä reilu itseäänkään kohtaan ns. "pitkällä juoksulla", sillä hän tuhoaa myös oman elämänsä. Hän ei vain tajua sitä juuri nyt.
Ja jos kumppanisi vaikka putoaisikin masennukseen, niin älä siltikään rupea häntä ymmärtämään, muuta kuin ehkä ohjaamalla hänet hoitoon. Muuten hän vain tankkaa voimia sinun luonasi ja lähtee taas pian uuteen liitoon uuden ja yhä vahvemman manian siivittämänä ja sinua yhä syvemmin halveksien ja vihaten. Mikään ei muutu, jos mikään suhteessanne ei muutu.
Pistä hänelle sellaiset rajat, että hänen on jo ollut pakko saada itse itsensä kuntoon ja hänen on pakko käyttäytyä asiallisesti, jos meinaa jatkossa olla minkäänlaisissa tekemisissä sinun ja lapsenne kanssa. Minä eväisin tuollaiselta puolisolta myös (lähes)kaikki oikeudet lapseen. Kertoisin viranomaisille, millainen äiti hän todellisuudessa on. Ei ole lapsen etu olla maanisen ihmisen läheisyydessä saatika tämän vastuuttomuudessa (vastuussa ei voi sanoa).
Jos hän yhtään teistä piittaa, niin silloin hänen on itse pakko muuttaa itseään. Jos sinä ymmärrät ja tuet häntä, niin sinä vain edesautat hänen sairaudentunnottomuuttaan ja käsitystä siitä, että kyllä sillä tavallakin voi toisia kohdella.
Voimia sinulle, ole sinä se järjen ääni.Vielä haluan lisätä, että se kannattaako kertoa sairaanhoitaja kaverille on kinkkinen juttu, riippuu siitä kaverista ja niin monesta muustakin asiasta ja myös siitä siis, kuinka kerrot.
Minä aikoinani pahimmassa epätoivossani kerroin asiasta yhteiselle perhetuttavallemme joka oli myös exäni paras ystävä. Hän vähän niin kuin meinasi uskoa minua, mutta päätyi lopulta uskomaan maaniseen (nyt siis jo)exääni. Ihmiset, jotka eivät todella asu ja elä bipon kanssa, eivät voi uskoa mitä oikeasti tapahtuu. Minä en ainakaan ole saanut ymmärrystä mistään muualta kuin vertaisilta.
Joten, jos tämä sairaanhoitaja ei itse ole suhteessa bipon kanssa, niin hän ei todennäköisesti sinua usko eikä ymmärrä. Nykymaailmassa muutenkin paljolti ihaillaan lähes maanista elämäntapaa, aika sairasta sekin.
Tietysti kannattaa muistaa, että sinä et vielä myöskään varmuudella tiedä, onko kumppanisi todella bipo.- Toinen näkökulma
taika1965 kirjoitti:
Vielä haluan lisätä, että se kannattaako kertoa sairaanhoitaja kaverille on kinkkinen juttu, riippuu siitä kaverista ja niin monesta muustakin asiasta ja myös siitä siis, kuinka kerrot.
Minä aikoinani pahimmassa epätoivossani kerroin asiasta yhteiselle perhetuttavallemme joka oli myös exäni paras ystävä. Hän vähän niin kuin meinasi uskoa minua, mutta päätyi lopulta uskomaan maaniseen (nyt siis jo)exääni. Ihmiset, jotka eivät todella asu ja elä bipon kanssa, eivät voi uskoa mitä oikeasti tapahtuu. Minä en ainakaan ole saanut ymmärrystä mistään muualta kuin vertaisilta.
Joten, jos tämä sairaanhoitaja ei itse ole suhteessa bipon kanssa, niin hän ei todennäköisesti sinua usko eikä ymmärrä. Nykymaailmassa muutenkin paljolti ihaillaan lähes maanista elämäntapaa, aika sairasta sekin.
Tietysti kannattaa muistaa, että sinä et vielä myöskään varmuudella tiedä, onko kumppanisi todella bipo.Taika, olisiko aika rauhoittua? Mielestäni ei ole oikein, että jakelet omia mielipiteitäsi yleispätevinä ohjeina. Ymmärrän kyllä, että olet joutunut kokemaan kovia yhden bipon puolisona, mutta pitää myös muistaa se, että bipoissakin on eroja ihmisinä, kuten kaikissa meissä. Ohjeillasi "Jos kumppanisi on maniassa, niin älä nyt - hitsi sentään - yritä yhtään ymmärtää häntä, äläkä missään asiassa ole yhtään hänen tukenaan" ja "jos kumppanisi vaikka putoaisikin masennukseen, niin älä siltikään rupea häntä ymmärtämään" saatat tuhota muiden ehkä toimiviakin parisuhteita. Ymmärrystähän bipon puoliso juuri tarvitsee, jotta osaa elää puolisonsa sairauden kanssa. Ymmärrys ja tuki on juuri se avain, jolla meillä ollaan selvitty yli vaikeiden aikojen. Kirjoituksesi "Jos sinä ymmärrät ja tuet häntä, niin sinä vain edesautat hänen sairaudentunnottomuuttaan ja käsitystä siitä, että kyllä sillä tavallakin voi toisia kohdella" ei välttämättä pidä paikkaansa kaikilla. Riippuen ihmisestä itsestään, ymmärrys ja tuki voi ollakin ratkaisu sairauden tunnottomuudesta eroon pääsemiseksi. Ja ystävälle puhumisesta vielä sen verran, että eikös sekin riipu ihmisestä, ymmärtääkö vai ei? Tuskin voi yleispätevästi sanoa, kun ei ihmistä tunne, että "hän ei todennäköisesti sinua usko eikä ymmärrä".
Oletko Taika harkinnut, että kävisit myös itse puhumassa traumoistasi ammattiauttajan luona tai puolisoiden ryhmässä? Olen huomannut, että teksteistäsi huokuu katkeruus ja viha exääsi kohtaan, enkä yhtään ihmettele tapahtumien jälkeen. Mutta katkeruudella et mitään voita, päinvastoin. Olisi ehkä hyvä käydä purkamassa pois patoutumia, ihan itsesti ja jälkikasvusi vuoksi. Oletko miettinyt, että tarkkailisit liian tarkasti lapsesi käyttäytymistä, ettei vain olisi bipo? Monesti näin voi käydä, kun on itse joutunut kokemaan kovia. Se taasen ei ole hyväksi lapselle, jos liiaksi tarkkaillaan ja ollaan huolissaan. Voin suositella lämpimästi muutamaa käyntiä psykologilla ja vertaisryhmässä, sieltä saa avun siihen, että pääsee takaisin omille jaloille ja nauttimaan normaalielämästä. Häntä pystyyn ja jaksamisia! Toinen näkökulma kirjoitti:
Taika, olisiko aika rauhoittua? Mielestäni ei ole oikein, että jakelet omia mielipiteitäsi yleispätevinä ohjeina. Ymmärrän kyllä, että olet joutunut kokemaan kovia yhden bipon puolisona, mutta pitää myös muistaa se, että bipoissakin on eroja ihmisinä, kuten kaikissa meissä. Ohjeillasi "Jos kumppanisi on maniassa, niin älä nyt - hitsi sentään - yritä yhtään ymmärtää häntä, äläkä missään asiassa ole yhtään hänen tukenaan" ja "jos kumppanisi vaikka putoaisikin masennukseen, niin älä siltikään rupea häntä ymmärtämään" saatat tuhota muiden ehkä toimiviakin parisuhteita. Ymmärrystähän bipon puoliso juuri tarvitsee, jotta osaa elää puolisonsa sairauden kanssa. Ymmärrys ja tuki on juuri se avain, jolla meillä ollaan selvitty yli vaikeiden aikojen. Kirjoituksesi "Jos sinä ymmärrät ja tuet häntä, niin sinä vain edesautat hänen sairaudentunnottomuuttaan ja käsitystä siitä, että kyllä sillä tavallakin voi toisia kohdella" ei välttämättä pidä paikkaansa kaikilla. Riippuen ihmisestä itsestään, ymmärrys ja tuki voi ollakin ratkaisu sairauden tunnottomuudesta eroon pääsemiseksi. Ja ystävälle puhumisesta vielä sen verran, että eikös sekin riipu ihmisestä, ymmärtääkö vai ei? Tuskin voi yleispätevästi sanoa, kun ei ihmistä tunne, että "hän ei todennäköisesti sinua usko eikä ymmärrä".
Oletko Taika harkinnut, että kävisit myös itse puhumassa traumoistasi ammattiauttajan luona tai puolisoiden ryhmässä? Olen huomannut, että teksteistäsi huokuu katkeruus ja viha exääsi kohtaan, enkä yhtään ihmettele tapahtumien jälkeen. Mutta katkeruudella et mitään voita, päinvastoin. Olisi ehkä hyvä käydä purkamassa pois patoutumia, ihan itsesti ja jälkikasvusi vuoksi. Oletko miettinyt, että tarkkailisit liian tarkasti lapsesi käyttäytymistä, ettei vain olisi bipo? Monesti näin voi käydä, kun on itse joutunut kokemaan kovia. Se taasen ei ole hyväksi lapselle, jos liiaksi tarkkaillaan ja ollaan huolissaan. Voin suositella lämpimästi muutamaa käyntiä psykologilla ja vertaisryhmässä, sieltä saa avun siihen, että pääsee takaisin omille jaloille ja nauttimaan normaalielämästä. Häntä pystyyn ja jaksamisia!Toinen näkökulma, tekstisi huokuu kokemattomuutta ja naiiviutta. Teorioita, joista käytännössä on enemmän haittaa kuin apua. Sinä yleistät myös todellakin.
Maanikko on sairauden tunnoton, se on taudin oire, se ei ymmärtämällä muuksi muutu. Mutta ikävä kyllä ymmärtäjä voi itse joutua manian vietäväksi ja tuhoamaksi siinä kumppaniaan tukiessa. On se vain kumma, kun teitä hyssyttelijöitä riittää, ei saisi olla yhtään paikkaa, missä rehellisesti saa kertoa, mitä bipot todella saavat aikaan. Minäkin kyllä ymmärsin ja kuuntelin hyssyttelijöitä liian kauan, vielä silloin kuin olisi jo pitänyt kaikin tavoin keskittyä oman ja lasteni elämän suojelemiseen ja puolustamiseen. Et taida ymmätää luettua kovin hyvin, sillä enkös tässä oli monen muun kera juuri kertonut, että terapeuteilta ei tässä asiassa juuri ymmärrystä saa, sillä he sepittävät teorioitaan juuri niin kuin sinä ja he eivät voi ymmärtää asiaa, jota eivät ole itse joutuneet kokemaan.
Eivät bipot ole niin kovin erilaisia, muutenhan he eivät kyseistä tautia sairastaisikaan, tai heitä ei voisi diagnosoida. Minun bipoexäni on tuhonnut minut taloudellisesti lähes täysin. Hän on toki tuhonnut itsensä vielä totaalisemmin. Bipo on perinnöllinen sairaus, tätä tulisi jokaisin pohtia, joka meinaa bipona tai bipon kanssa perhettä perustaa. Minä en mitään tässä maailmassa niin paljoa toivo, kuin että omat lapseni säästyisivät tuolta taudilta.- Se koira älähtää
taika1965 kirjoitti:
Toinen näkökulma, tekstisi huokuu kokemattomuutta ja naiiviutta. Teorioita, joista käytännössä on enemmän haittaa kuin apua. Sinä yleistät myös todellakin.
Maanikko on sairauden tunnoton, se on taudin oire, se ei ymmärtämällä muuksi muutu. Mutta ikävä kyllä ymmärtäjä voi itse joutua manian vietäväksi ja tuhoamaksi siinä kumppaniaan tukiessa. On se vain kumma, kun teitä hyssyttelijöitä riittää, ei saisi olla yhtään paikkaa, missä rehellisesti saa kertoa, mitä bipot todella saavat aikaan. Minäkin kyllä ymmärsin ja kuuntelin hyssyttelijöitä liian kauan, vielä silloin kuin olisi jo pitänyt kaikin tavoin keskittyä oman ja lasteni elämän suojelemiseen ja puolustamiseen. Et taida ymmätää luettua kovin hyvin, sillä enkös tässä oli monen muun kera juuri kertonut, että terapeuteilta ei tässä asiassa juuri ymmärrystä saa, sillä he sepittävät teorioitaan juuri niin kuin sinä ja he eivät voi ymmärtää asiaa, jota eivät ole itse joutuneet kokemaan.
Eivät bipot ole niin kovin erilaisia, muutenhan he eivät kyseistä tautia sairastaisikaan, tai heitä ei voisi diagnosoida. Minun bipoexäni on tuhonnut minut taloudellisesti lähes täysin. Hän on toki tuhonnut itsensä vielä totaalisemmin. Bipo on perinnöllinen sairaus, tätä tulisi jokaisin pohtia, joka meinaa bipona tai bipon kanssa perhettä perustaa. Minä en mitään tässä maailmassa niin paljoa toivo, kuin että omat lapseni säästyisivät tuolta taudilta.Nimimerkki Toinen näkökulma on kyllä oikeassa, Taika ei näe bipoissa ihmisten erilaisuutta. Taikan mielestä bipot ovat yhtä ja samaa massaa, jossa ihmisyydessä ei ole eroja. Tukeminen vaatii puolisolta vahvaa itsetuntoa, jotta ei lähde kaikkiin puolison asioihin mukaan vaan uskoo itseensä. Ihmettelen myös Taikan puheita "hyssyttelijöistä", kun Toinen näkökulma toi vain toisen näkökulman asioihin. Ja "ei saisi olla yhtään paikkaa, missä rehellisesti saa kertoa, mitä bipot todella saavat aikaan"... Kuka niin on sanonut? Toinen näkökulma toi tosiaan vain toisen näkökulman asioihin, Taika itse rupesi puhumaan heti hyssyttelijöistä ja ettei saisi rehellisesti kertoa asioista, mitä bipot saavat aikaan. Suothan Taika myös muille sen, että saavat kertoa oman kokemuksensa ja mielipiteensä? Ilmeisesti Toisella näkökulmalla on juuri nuo asiat toimineet, mitä hän mainitsi. Mielestäni Taikalla on ollut täällä hyviä kirjoituksia, mutta viime aikoina on mennyt hieman yli.
- huolestuttaa
Se koira älähtää kirjoitti:
Nimimerkki Toinen näkökulma on kyllä oikeassa, Taika ei näe bipoissa ihmisten erilaisuutta. Taikan mielestä bipot ovat yhtä ja samaa massaa, jossa ihmisyydessä ei ole eroja. Tukeminen vaatii puolisolta vahvaa itsetuntoa, jotta ei lähde kaikkiin puolison asioihin mukaan vaan uskoo itseensä. Ihmettelen myös Taikan puheita "hyssyttelijöistä", kun Toinen näkökulma toi vain toisen näkökulman asioihin. Ja "ei saisi olla yhtään paikkaa, missä rehellisesti saa kertoa, mitä bipot todella saavat aikaan"... Kuka niin on sanonut? Toinen näkökulma toi tosiaan vain toisen näkökulman asioihin, Taika itse rupesi puhumaan heti hyssyttelijöistä ja ettei saisi rehellisesti kertoa asioista, mitä bipot saavat aikaan. Suothan Taika myös muille sen, että saavat kertoa oman kokemuksensa ja mielipiteensä? Ilmeisesti Toisella näkökulmalla on juuri nuo asiat toimineet, mitä hän mainitsi. Mielestäni Taikalla on ollut täällä hyviä kirjoituksia, mutta viime aikoina on mennyt hieman yli.
Niinpä niin, bipothan ne täälläkin näköjään taas älähtelevät ja vähättelevät läheistensä kärsimyksiä. Toinen näkökulma on varmastikin se bipon näkökulma . Samaa manipulointia ja asioiden kaunistelua täällä kuin mitä bipokumppanilta saa vastaansa kotona, huh, huh.
- Toinen näkökulma
huolestuttaa kirjoitti:
Niinpä niin, bipothan ne täälläkin näköjään taas älähtelevät ja vähättelevät läheistensä kärsimyksiä. Toinen näkökulma on varmastikin se bipon näkökulma . Samaa manipulointia ja asioiden kaunistelua täällä kuin mitä bipokumppanilta saa vastaansa kotona, huh, huh.
"huolestuttaa": Ihan vaan bipon rinnalla eläneenä täällä kirjoittelen, maanpäällisen helvetin läpikäyneenä... Kaikki muuttuu vasta sitten, kun bipo on oman sairautensa ammattilainen, jolloin sairas on hoitomyönteinen ja oikea lääkitys löytyy sekä oikea hoitohenkilö. Jos jatkat biposi kanssa, yhtä helvettiä tulee olemaan, senkö halusit kuulla? Tai no, eiköhän se ole tullut jo muistakin kommenteista selväksi. Mutta on myös olemassa niitä, jotka ovat menneet sen helvetin läpi bipon rinnalla. On itsestäsi kiinni, minkä polun valitset.
- Se koira älähtää
Toinen näkökulma kirjoitti:
"huolestuttaa": Ihan vaan bipon rinnalla eläneenä täällä kirjoittelen, maanpäällisen helvetin läpikäyneenä... Kaikki muuttuu vasta sitten, kun bipo on oman sairautensa ammattilainen, jolloin sairas on hoitomyönteinen ja oikea lääkitys löytyy sekä oikea hoitohenkilö. Jos jatkat biposi kanssa, yhtä helvettiä tulee olemaan, senkö halusit kuulla? Tai no, eiköhän se ole tullut jo muistakin kommenteista selväksi. Mutta on myös olemassa niitä, jotka ovat menneet sen helvetin läpi bipon rinnalla. On itsestäsi kiinni, minkä polun valitset.
Ja kerropas Taika, miten parisuhteen saisi jatkumaan bipon kanssa? Vai onko ainoa neuvosi vain "pakkaa tavarasi ja juokse"? Jutuissasi on paljon faktaa, mutta entäpä neuvot? Ja sinulle "huolestuttaa", sinäkin voit rypeä kärsimyksissäsi ja surkutella tilannettasi. Toinen vaihtoehto on jättää surkuttelu sikseen ja toimia ja viedä asioita eteenpäin haluamaasi suuntaan. Pysytkö rinnalla vai et? Ja minunkin kohdalla arvauksesi siitä, että olisin bipo, meni lepikkoon ja pitkälle. Bipo-1:n rinnalla olen elänyt jo monta vuotta.
Ja kerropas Taika, miten parisuhteen saisi jatkumaan bipon kanssa? Vai onko ainoa neuvosi vain "pakkaa tavarasi ja juokse"? Jutuissasi on paljon faktaa, mutta entäpä neuvot? Ja sinulle "huolestuttaa", sinäkin voit rypeä kärsimyksissäsi ja surkutella tilannettasi. Toinen vaihtoehto on jättää surkuttelu sikseen ja toimia ja viedä asioita eteenpäin haluamaasi suuntaan. Pysytkö rinnalla vai et? Ja minunkin kohdalla arvauksesi siitä, että olisin bipo, meni lepikkoon ja pitkälle. Bipo-1:n rinnalla olen elänyt jo monta vuotta.
Aina ei parisuhdetta saa jatkumaan vaikka kuinka itse haluaisi. Vielä traagisempaa on se, kun tietää, että sairaus on syy eroon. Aina bipo ei palaakaan entiselleen ja se ihminen joka hän oli ollut lakkaa olemasta. Se on hirvittävä kokemus läheisille, mutta jos sitä entistä ihmistä ei enää ole, niin miten mitään suhdetta voi jatkaa? Ainoa toivo on, että joku hoito jotekin vielä joskus saavuttaa sairaan ja palauttaa hänet siksi ihmiseksi, joka hän oli. Mutta näin ei aina käy. Kaikkia ihmisiä ei saa pakkohoitoon, ja jos saakin, sekin hoito loppuu aikanaan ja jos sairas ei edelleenkään syö lääkkeitään, niin sairaus vie voiton. Silloin ei puolisolta kysytä pysytko rinnalla vai et, sinut vain ehkä jätetään ja jättäjä ei edes ole oman itsensä. Se on hirvittävän surullista ja rankkaa. Mutta tällöin on viisainta keskittyä omaan selviämiseen. Minäkään en koskaan uskonut, että voisin menettää mieheni tavalla, jolla hänet menetin. Hänkun aina rakasti minua hypomaanisenakin - ja vielä siinä viimeisessä maniassakin, hän yllättäin hetkeksi palasi omaksi itsekseen, soitti minulle ja itki puhelimessa. Se oli kuitenkin aina vain lyhyt hetki, ja sitten se maaninen hirviö vei hänet taas.
Minä elin biponi rinnalla yli 20 vuotta.- Toinen näkökulma
taika1965 kirjoitti:
Aina ei parisuhdetta saa jatkumaan vaikka kuinka itse haluaisi. Vielä traagisempaa on se, kun tietää, että sairaus on syy eroon. Aina bipo ei palaakaan entiselleen ja se ihminen joka hän oli ollut lakkaa olemasta. Se on hirvittävä kokemus läheisille, mutta jos sitä entistä ihmistä ei enää ole, niin miten mitään suhdetta voi jatkaa? Ainoa toivo on, että joku hoito jotekin vielä joskus saavuttaa sairaan ja palauttaa hänet siksi ihmiseksi, joka hän oli. Mutta näin ei aina käy. Kaikkia ihmisiä ei saa pakkohoitoon, ja jos saakin, sekin hoito loppuu aikanaan ja jos sairas ei edelleenkään syö lääkkeitään, niin sairaus vie voiton. Silloin ei puolisolta kysytä pysytko rinnalla vai et, sinut vain ehkä jätetään ja jättäjä ei edes ole oman itsensä. Se on hirvittävän surullista ja rankkaa. Mutta tällöin on viisainta keskittyä omaan selviämiseen. Minäkään en koskaan uskonut, että voisin menettää mieheni tavalla, jolla hänet menetin. Hänkun aina rakasti minua hypomaanisenakin - ja vielä siinä viimeisessä maniassakin, hän yllättäin hetkeksi palasi omaksi itsekseen, soitti minulle ja itki puhelimessa. Se oli kuitenkin aina vain lyhyt hetki, ja sitten se maaninen hirviö vei hänet taas.
Minä elin biponi rinnalla yli 20 vuotta.Tässä taasen minä olen kanssasi samoilla linjoilla. Kaikkein karuinta on ehkä juuri myöntää itselleen se, että sairaus vie puolisoa, eikä puoliso itse. Tekee mieli huutaa sairaalle että tajua jo, käytöksesi kuuluu sairauteen. Mutta se vaan pahentaa tilannetta entisestään. Siksi puoliso on hyvin voimaton sairauden edessä ja siksi apu on ensiarvoisen tärkeää ja mahdollisimman ajoissa. Eikä siltikään ole varmaa, päättyykö tarina onnellisesti. Epävarmuus taasen nakertaa luottamusta tulevaan.
"Hyvänä" puolena sairaudessa on bipojen tekojen ja ajatusten samankaltaisuus, niitä vain ei huomaa välttämättä ensimmäisillä kerroilla. Mutta rakentakaa itsellenne vahva tukiverkko jo sairauden alkuvaiheessa, kun rupeatte vahvasti aavistelemaan jotain. Ja varautukaa keinolla millä hyvänsä tulevaan, näiltä palstoilta löytyy karua faktaa siitä, mitä voi käydä. Miettikää omaa jaksamistanne, ettei oma pää hajoa. Tiestä saattaa tulla erittäin kivikkoinen. Miettikää, miten saatte käännettyä vaikeudet voitoksenne, jotta jaksatte. Toivottavasti näistä keskusteluista on hyötyä niille, jotka ongelman kanssa painivat.
- ihmettelen..
No niin..
Ajatukseni olla hänen tukenaan oli lähinnä se että jos hänelle jossain vaiheessa tulee jonkinlainen romahdus niin siinä vaiheessa yrittäisin ohjata hänet hoitoon ja tukea häntä tilanteen mukaan.
Tällä hetkellä en aio enkä voikkaan tehdä asialle mitään.
Tuo lause pisti silmään:"Muuten hän vain tankkaa voimia sinun luonasi..."
Minusta tuntuu että aiemmin todellakin kävi niin..
Mutta mutta... Nyt olen onneksi pystynyt miettimään asioita kaikessa rauhassa. Sen olen päättänyt että jos hänelle jossain vaiheessa tulee diagnoosi tästä sairaudesta eikä hän suostu sairauttaan hoitamaan tai muuten olemaan hoitomyönteinen niin meidän parisuhde on lopullisesti ohi. On hän niin paljon saanut pahaa mieltä ja huolta aikaiseksi. Muussa tapauksessa mennään tilanteen mukaan ja katsotaan miten käy. Voimia myös täältä kaikille näiden asioiden kanssa kamppaileville... - hv
Mun isä petti äitiä kun oli maniassa. Se pelasi kaikki rahat ja valehteli. Se varasti munkin rahat tililtä. Se oli mun kesätyön palkka ja isä oli väkivaltainen. Se ei maniassa kuunnellut eikä uskonut ketään. Nyt se muutti ulkomaille ja jätti velat äidille.
- huolestuttaa
Ystäväni vanhemmat menettivät paljon omaisuudestaan, sillä he luottivat tyttäreensä. Tämä maniassa ollessaan sai heidän nimikirjoituksia papereihin ja sitten se olikin omaisuuden menoa.
Ei voi luottaa bipoon ei. Eikä ole harmiton sairaus. Jos hoitaa itseään, niin se on eriasia, mutta muutoin bipo on erittäin vaarallinen sairaus, myös bipon lähipiirille. Heidän masennuskausina joutuu pelkäämään, että kuolevat oman käden kautta. Koskaan ei varmasti tiedä mistäpäin tuulee. Ystävän kanssa ollaan psystty väleissä, koska ei olla liian läheisiä. - huolestuttaa
Kyllä bipon läheisille ei juurikaan ole tarjolla apua, neuvoja tai myötätuntoa. Mulla on kotona 2 tyypin bipo kumppani ja bipo ystäviä, ei ole helppoa, vaikka mun kumppani onkin hoitomyönteinen ja sairastaa varmasti melko lievää bipoa. Mun ystävällä tosiaan bipo pahempana ja kyllä hänen miestä ja vanhempia käy usein todella sääliksi. Mun kumppanilla on enemmän masennusta kuin maniaa, siksi monet asiat eivät ole meillä tapahtuneet. Ystävän maaniset sekoilut ovat kyllä pelottavia seurata etäämmältäkin.
Niin, kyllä minuakin vähän huolestuttaa ... Täällä ovat muiden muassa shanti, ihmetellen ja hv kertoneet erittäin karua tarinaa, siitä mitä maaninen bipo voi perheelleen tehdä. Myötätuntokommentteja ei heille ole esim. toinen näkökulma kirjoittanut, mutta omaa bipoja kohtaan kriittistä tekstiäni kohtaan kyllä riittää kommentoitavaa ...
On sydäntäsärkevää nähdä, kuinka kaksisuuntaiset saavat kaikessa rauhassa tuhota läheisiltään niin paljon. On se kumma tauti, kun sitä ei oikeen millään taholla oteta vakavasti. Monet bipot viihtyvät maniassa ja jos he apua haluavat, niin sitäkin on sitten usein vaikea saada. Bipojen "ystävät" antavat heille alibeja pettämisreissuilla ja bilettävät heidän kanssaan niin kauan kuin rahaa ja maanista vauhtia riittää. Jos kukaan ei ymmärtäisi maanista käytöstä eikä menisi siihen mukaan, niin siitähän olisi helppo tehdä loppu. Bipo itse ei maanisena ajattele rationaalisesti, ja muut lähellä olijat eivät vain tee tilanteelle mitään - ehkä yrittävät tukea ja ymmärtää bipoa, mutta mitä se auttaa, jos bipon maailma on harhainen ja ymmärtäminen on sitä bipon ajatusten ja tunteiden ymmärrystä ja vakavasti ottamista. Siitä harhamaailmasta pitäisi päästä ulos ja äkkiä.- Toinen näkökulma
taika1965 kirjoitti:
Niin, kyllä minuakin vähän huolestuttaa ... Täällä ovat muiden muassa shanti, ihmetellen ja hv kertoneet erittäin karua tarinaa, siitä mitä maaninen bipo voi perheelleen tehdä. Myötätuntokommentteja ei heille ole esim. toinen näkökulma kirjoittanut, mutta omaa bipoja kohtaan kriittistä tekstiäni kohtaan kyllä riittää kommentoitavaa ...
On sydäntäsärkevää nähdä, kuinka kaksisuuntaiset saavat kaikessa rauhassa tuhota läheisiltään niin paljon. On se kumma tauti, kun sitä ei oikeen millään taholla oteta vakavasti. Monet bipot viihtyvät maniassa ja jos he apua haluavat, niin sitäkin on sitten usein vaikea saada. Bipojen "ystävät" antavat heille alibeja pettämisreissuilla ja bilettävät heidän kanssaan niin kauan kuin rahaa ja maanista vauhtia riittää. Jos kukaan ei ymmärtäisi maanista käytöstä eikä menisi siihen mukaan, niin siitähän olisi helppo tehdä loppu. Bipo itse ei maanisena ajattele rationaalisesti, ja muut lähellä olijat eivät vain tee tilanteelle mitään - ehkä yrittävät tukea ja ymmärtää bipoa, mutta mitä se auttaa, jos bipon maailma on harhainen ja ymmärtäminen on sitä bipon ajatusten ja tunteiden ymmärrystä ja vakavasti ottamista. Siitä harhamaailmasta pitäisi päästä ulos ja äkkiä.Kurjaa Taika, että yhteiselonne päättyi exäsi kanssa juuri karuimmalla hetkellä ja tavalla. On ikävää, että siitä on jäänyt arvet ja katkeruus. Mutta loppujen lopuksi sinunkin elämäntarinasi on vain yksi tarina muiden joukossa, toivottavasti ymmärrät sen. Ei ole helppoa olla bipon puoliso, sen tiedän omasta kokemuksestani. Ja lapsiakin löytyy, olo on kuin yh:lla, jolla on pari lasta ja yksi aikuinen lapsi huollettavana. Sairaus vaatii todellakin ymmärrystä (ei maanisen ihmisen teot) ja sairas ihminen tukea, jos meinaa puolison rinnalla pysyä. Käytännössä se tarkoittaa siis sitä, että osaa toimittaa ajoissa hoitoon tai hoitohenkilökunnan paikalle silloin kuin toisella todellisuuskuva hämärtyy. Ja itseltä se vaatii rautaista itsetuntoa, jotta ei ota toisen "hassuimpia" juttuja todesta, vaan luottaa siihen, että osaa itse toimia oikein oikeaan aikaan.
Lähinnä jäi huvittamaan se, että jos kommentteihisi tuo toista näkökulmaa esille, olet itse sanomassa sellaisia ihmisiä kokemattomiksi, naiiveiksi ja hyssyttelijöiksi... Olet itse sitten ilmeisesti tämän aiheen ammattilainen, jotta pystyt muita näin luokittelemaan? Jäin myös miettimään edellisessä tekstissäsi olevaa kommenttiasi "Teorioita, joista käytännössä on enemmän haittaa kuin apua". Apua mihin? Toisesta eroon pääsemiseen ja suhteen lopettamiseen? Voin ihan omalta kohdaltani kertoa, että ne eivät ole "teorioita", vaan ihan käytännön elämää. Tosiaankin, oma tarinasi on vain yksi tarina muiden joukossa. On olemassa myös selviytymistarinoita, vaikka elämä välillä onkin maanpäällistä helvettiä puolison rinnalla. Mutta jos bipo on hoitomyönteinen ja on oppinut ajan kanssa tunnistamaan oman sairautensa ja sen eri vaiheiden oireet, yhteiselo on mahdollista. Ja uskaltaisin veikata, että joskus jopa antoisampaa kuin ns. "normaalisuhteessa". Ja ylläolevassa tekstissäsi jälleen yleistät bipojen "ystäviä", että "antavat heille alibeja pettämisreissuilla ja bilettävät heidän kanssaan niin kauan kuin rahaa ja maanista vauhtia riittää". Näinkö tosiaan on kaikkien bipojen ystävien kohdalla? Eikö tuollaisesta käytöksestä ole ystävyys kaukana? Eiköhän ne todelliset ystävät juuri silloin ole mukana pysäyttämässä bipoa. Ja maaninen käytös vaatii juurikin ymmärrystä, jotta osaa itse toimia oikein siinä tilanteessa. Koska jos et sairaan käytöstä ymmärrä, olet itse siinä hyvin nopeasti mukana. Haluaisinkin Taika kuulla, mitä sinulle tarkoittaa bipon ymmärtäminen ja tukeminen? Innolla odotan myös, mihin luokkiin minut tällä kertaa luokittelet... Ja niinkuin sanoin, on ikävää että teidän suhteenne päättyi juuri silloin, kun helvetissä oli liekki isoimmillaan. Silloin ei jäljelle jää muuta kuin katkeruutta, rikkinäisiä ihmisiä ja pahaa oloa. Exäsi ei selvästikään tunnistanut itseään sairaaksi, vaan sairaus vei voiton ja käytös oli selkeästi sen mukaista. - Se koira älähtää
taika1965 kirjoitti:
On sydäntäsärkevää nähdä, kuinka kaksisuuntaiset saavat kaikessa rauhassa tuhota läheisiltään niin paljon. On se kumma tauti, kun sitä ei oikeen millään taholla oteta vakavasti. Monet bipot viihtyvät maniassa ja jos he apua haluavat, niin sitäkin on sitten usein vaikea saada. Bipojen "ystävät" antavat heille alibeja pettämisreissuilla ja bilettävät heidän kanssaan niin kauan kuin rahaa ja maanista vauhtia riittää. Jos kukaan ei ymmärtäisi maanista käytöstä eikä menisi siihen mukaan, niin siitähän olisi helppo tehdä loppu. Bipo itse ei maanisena ajattele rationaalisesti, ja muut lähellä olijat eivät vain tee tilanteelle mitään - ehkä yrittävät tukea ja ymmärtää bipoa, mutta mitä se auttaa, jos bipon maailma on harhainen ja ymmärtäminen on sitä bipon ajatusten ja tunteiden ymmärrystä ja vakavasti ottamista. Siitä harhamaailmasta pitäisi päästä ulos ja äkkiä.Mielestäni "Toinen näkökulma" on antanut uutta näkökulmaa asiaan, toisin kuin eräät, jotka joka ketjussa tilittävät uudestaan ja uudestaan, kuinka vaikeaa heillä on ollut exänsä kanssa. Toinen näkökulma on kertonut, mitä elämä voi olla sen helvetin jälkeen. Ja itse myös allekirjoitan sen. Pystytkö Taika omasta kokemuksestasi kertomaan, mitä elämä on helvetin jälkeen? Vai oletko täällä vain kommentoimassa muiden "teorioita, joista käytännössä on enemmän haittaa kuin apua", kuten asian itse ilmaisit? Onko sinun "neuvoistasi" apua parisuhteen jatkumiselle?
Mielestäni "Toinen näkökulma" on antanut uutta näkökulmaa asiaan, toisin kuin eräät, jotka joka ketjussa tilittävät uudestaan ja uudestaan, kuinka vaikeaa heillä on ollut exänsä kanssa. Toinen näkökulma on kertonut, mitä elämä voi olla sen helvetin jälkeen. Ja itse myös allekirjoitan sen. Pystytkö Taika omasta kokemuksestasi kertomaan, mitä elämä on helvetin jälkeen? Vai oletko täällä vain kommentoimassa muiden "teorioita, joista käytännössä on enemmän haittaa kuin apua", kuten asian itse ilmaisit? Onko sinun "neuvoistasi" apua parisuhteen jatkumiselle?
Toivottavasti jotkut ymmärtävät puolustaa itseään ja lapsiaan kuultuaan minun tarinan. Jos sitä ei ajoissa tee, niin elämä saattaa jäädä helvetiksi. Ei pidä aliarvioida hoitamattoman bipolaarihäiriön vaaroja.
- Se koira älähtää
taika1965 kirjoitti:
Toivottavasti jotkut ymmärtävät puolustaa itseään ja lapsiaan kuultuaan minun tarinan. Jos sitä ei ajoissa tee, niin elämä saattaa jäädä helvetiksi. Ei pidä aliarvioida hoitamattoman bipolaarihäiriön vaaroja.
Puolustaa tai suojella, kaksi eri lähestymistapaa. Vaaroja ei tietenkään pidä aliarvioida, puhutaanhan pahimmillaan syyntakeettomista ihmisistä. Puolustautuminen vain yleensä merkitsee sotimista, jolloin tilanne pahenee. Pehmeämpi lähestymistapa on ymmärtää sairautta (ei siis bipon tekoja), jolloin voi tukea viemällä ajoissa hoitoon tai soittamalla apua. Sairaudessa on "onneksi" se hyvä puoli, että oireet ovat hyvin pitkälti samat kaikilla, jolloin oireilun voi tunnistaa ajoissa joko läheinen tai sairas itse. Ja kun on lapsiakin kuvioissa mukana, kukapa olisi parempi neuvonantaja kuin oma vanhempi, jolla on sairaus "hallussa", jos sairaus puhkeaa lapselle?
- Toinen näkökulma
Olen pahoillani jos kommentit tuntuivat hyökkäykseltä. En usko juurikaan ennustuksiin, vaan nautin siitä mitä miulla on tällä hetkellä. Toki takataskussa on toimintaohjeet kriisin varalle, mutta niitä ei ole enää ollut pitkään aikaan, kun saatiin oikea hoitohenkilö asialle ja toimivat lääkkeet annostuksineen.
Ja mihinköhän muottiin luulet kuuluvasi? Etkö ihan itse aloittanut tuon lokeroinnin? Onko mielestäsi oikein yleistää? En usko, että voit tietää jokaisen bipon ystävistä. Sekään tuskin on oikein, että heti aloitat ihmisten lokeroinnin?Ja vaikka sinulla olisikin kokemusta useammasta biposta, voitko siltikään yleistää? Eikö mielestäsi ihmiset ole erilaisia ja bipot ihmisiä? Minulta vain ei liiemmin liikene sympatiaa ihmisille, jotka luulevat tietävänsä asioista kaikkien puolesta. Siksi kommentoin juuri sinun näkemyksiä asioista. Kokemukset ovat pitkälti samoja siihen asti, kun exäsi lähti. Minulla oli lähdössä, mutta lähtikin apuvoimien saattamana hoitoon pidemmälle osastojaksolle. Siinä kohti alkaakin näkemyksiemme erot. Ja hyvä niin, jotta saadaan aiheesta keskustelua aikaiseksi.
Niin tai näin, itse sain ohjeeksi ymmärtää sairautta, en bipon tekoja. Sitä kautta opin tunnistamaan alkavien vaiheiden merkkejä ja tukemaan oikealla tavalla (eli lähinnä milloin lähdetään hoitoon, tavalla tai toisella, järjen puhumisesta ei ole juuri hyötyä). Muutaman kerran olen joutunut soittamaan apuvoimia paikalle, kun puoliso on ollut harhoissaan ja sairaudentunnoton. Sillä hetkellä se on erittäin kuluttavaa, mutta jälkeenpäin myös palkitsevaa esimerkiksi puolison sanoessa "kiitos, että olet olemassa". Ja lapsetkin tuli tehtyä ennen diagnoosia, joten myöhäistä pyristellä vastaan kun on jo pöksyissä. Mutta parhaimman tuen lapselle, sairauden ehkä syntyessä, todennäköisesti antaa omat vanhemmat, jotka ovat helvetin läpi käyneet. Ja lapset ovat kaikkein arvokkain asia, miksi minäkin jaksan eteenpäin. Nykyään on onneksi jo helppoa, kun puoliso osaa paljolti itse pitää huolen itsestään. - bipon exä
Olen pahoillani jos kommentit tuntuivat hyökkäykseltä. En usko juurikaan ennustuksiin, vaan nautin siitä mitä miulla on tällä hetkellä. Toki takataskussa on toimintaohjeet kriisin varalle, mutta niitä ei ole enää ollut pitkään aikaan, kun saatiin oikea hoitohenkilö asialle ja toimivat lääkkeet annostuksineen.
Ja mihinköhän muottiin luulet kuuluvasi? Etkö ihan itse aloittanut tuon lokeroinnin? Onko mielestäsi oikein yleistää? En usko, että voit tietää jokaisen bipon ystävistä. Sekään tuskin on oikein, että heti aloitat ihmisten lokeroinnin?Ja vaikka sinulla olisikin kokemusta useammasta biposta, voitko siltikään yleistää? Eikö mielestäsi ihmiset ole erilaisia ja bipot ihmisiä? Minulta vain ei liiemmin liikene sympatiaa ihmisille, jotka luulevat tietävänsä asioista kaikkien puolesta. Siksi kommentoin juuri sinun näkemyksiä asioista. Kokemukset ovat pitkälti samoja siihen asti, kun exäsi lähti. Minulla oli lähdössä, mutta lähtikin apuvoimien saattamana hoitoon pidemmälle osastojaksolle. Siinä kohti alkaakin näkemyksiemme erot. Ja hyvä niin, jotta saadaan aiheesta keskustelua aikaiseksi.
Niin tai näin, itse sain ohjeeksi ymmärtää sairautta, en bipon tekoja. Sitä kautta opin tunnistamaan alkavien vaiheiden merkkejä ja tukemaan oikealla tavalla (eli lähinnä milloin lähdetään hoitoon, tavalla tai toisella, järjen puhumisesta ei ole juuri hyötyä). Muutaman kerran olen joutunut soittamaan apuvoimia paikalle, kun puoliso on ollut harhoissaan ja sairaudentunnoton. Sillä hetkellä se on erittäin kuluttavaa, mutta jälkeenpäin myös palkitsevaa esimerkiksi puolison sanoessa "kiitos, että olet olemassa". Ja lapsetkin tuli tehtyä ennen diagnoosia, joten myöhäistä pyristellä vastaan kun on jo pöksyissä. Mutta parhaimman tuen lapselle, sairauden ehkä syntyessä, todennäköisesti antaa omat vanhemmat, jotka ovat helvetin läpi käyneet. Ja lapset ovat kaikkein arvokkain asia, miksi minäkin jaksan eteenpäin. Nykyään on onneksi jo helppoa, kun puoliso osaa paljolti itse pitää huolen itsestään.En tiedä mikä sinua vaivaa, etkö osaa lukea vai haastatko riitaa taikan kanssa? Taikahan sanoi minkälaisia ovat MAANISEN bipon ystävät ... Maniassa ystävät vaihtuvat yleensä.
Taika ei yleistä yhtään sen enempää kuin sinä. Ja tottakai jokainen sanoo täällä vain oman mielipiteen. Sinulla näyttäisi olevan joku ongelma sen asian kanssa, että kaikki biposuhteet eivät pääty hyvin. 90 % avioliitoista päätyy eroon jos toinen on bipo. Eli ei ne menestystarinat ole niitä ainoita totuuksia ja taikakin on kertonut, että hänenkin avioliittonsa oli menestys kunnes se hajosi.
Taidat todella pelätä, että sinulle käy, niin kuin taikalle kävi. Vai oletko niin täynnä omaa hyvää oloasi, että haluat yrittää vaientaa ja vääristellä taikan mielipiteet ja kokemukset koska vain sinun kokemuksesi ovat totuuksia? Muista, että myös sinulle voi käydä samoin kuin taikalle. Minulle on käynyt ja olen edelleen traumatisoitunut ja syystäkin. - Toinen näkökulma
bipon exä kirjoitti:
En tiedä mikä sinua vaivaa, etkö osaa lukea vai haastatko riitaa taikan kanssa? Taikahan sanoi minkälaisia ovat MAANISEN bipon ystävät ... Maniassa ystävät vaihtuvat yleensä.
Taika ei yleistä yhtään sen enempää kuin sinä. Ja tottakai jokainen sanoo täällä vain oman mielipiteen. Sinulla näyttäisi olevan joku ongelma sen asian kanssa, että kaikki biposuhteet eivät pääty hyvin. 90 % avioliitoista päätyy eroon jos toinen on bipo. Eli ei ne menestystarinat ole niitä ainoita totuuksia ja taikakin on kertonut, että hänenkin avioliittonsa oli menestys kunnes se hajosi.
Taidat todella pelätä, että sinulle käy, niin kuin taikalle kävi. Vai oletko niin täynnä omaa hyvää oloasi, että haluat yrittää vaientaa ja vääristellä taikan mielipiteet ja kokemukset koska vain sinun kokemuksesi ovat totuuksia? Muista, että myös sinulle voi käydä samoin kuin taikalle. Minulle on käynyt ja olen edelleen traumatisoitunut ja syystäkin.Ei, en todellakaan pelkää sitä, miten Taikalle kävi. Ihan oma kokemus on opettanut järjestämään asiat etukäteen siten, että voin nauttia tästä hetkestä. Ymmärrän kyllä sinuakin, jos olet joutunut kokemaan saman kuin Taika. Sinulla taasen näyttäisi olevan ongelma sen kanssa, että kaikki biposuhteet eivät pääty huonosti. Eli ei ne huonot tarinat ole pelkästään totuuksia. Toivottavasti myös sinä pääset joskus eroon traumoistasi, bipojen aiheuttamat haavat ovat syviä ja yleensä bipot vielä jättävät ne vuotamaan, kun ottavat eron.
Niin tai näin, itse sain ohjeeksi ymmärtää sairautta, en bipon tekoja. Sitä kautta opin tunnistamaan alkavien vaiheiden merkkejä ja tukemaan oikealla tavalla (eli lähinnä milloin lähdetään hoitoon, tavalla tai toisella, järjen puhumisesta ei ole juuri hyötyä). Muutaman kerran olen joutunut soittamaan apuvoimia paikalle, kun puoliso on ollut harhoissaan ja sairaudentunnoton. Sillä hetkellä se on erittäin kuluttavaa, mutta jälkeenpäin myös palkitsevaa esimerkiksi puolison sanoessa "kiitos, että olet olemassa". Ja lapsetkin tuli tehtyä ennen diagnoosia, joten myöhäistä pyristellä vastaan kun on jo pöksyissä. Mutta parhaimman tuen lapselle, sairauden ehkä syntyessä, todennäköisesti antaa omat vanhemmat, jotka ovat helvetin läpi käyneet. Ja lapset ovat kaikkein arvokkain asia, miksi minäkin jaksan eteenpäin. Nykyään on onneksi jo helppoa, kun puoliso osaa paljolti itse pitää huolen itsestään.Tiedätkös Toinen näkökulma, että mania voi yltyä tyteen vauhtiin normaali mielialasta vain muutamassa tunnissa. Näin kävi meillä, kuinka siis viet hänet ajoissa hoitoon? Meilläpäin ihmisen pitää olla vaaraksi itselleen tai toisille, jotta pakkohoidon kriteerit täyttyy ja jos näin ei ole tai et voi sitä todistaa, niin mitään ei voi tehdä.
Sinulla on ollut onnea siinä, että olet ehtinyt ja osannut toimia ajoissa. Kaikilla ei tilanne ole sama. Kun mania on jo täydessä vauhdissa (mikä voi tapahtua lähes silmänräpäyksessä) mahdollisuudet maanikon pysähdyttämiseen vähenevät huomattavasti. Maaninen ihminen usein katoaa jonnekin, ei ole tietoa missä hän on ja kenen kanssa. Kuinka siis puutut ajoissa asiaan. Oma exäni oli maanisena myös äärimmäisen vaarallinen kaikkia niitä ihmisiä kohtaan, jotka vähääkään uhmasivat häntä tai asettuivat hänen suunnitelmiaan vastaan. Hän raivostui suunnattomasti kaikesta kritiikistä, rikkoi paikkoja ja kävi möys minuun kiinni - lupasi tappaa. Hän heitti puhelimet seinään ja rikkoi ovet, miten olisin mielestäsi saattanut hänet hoitoon? Hyvä kun lasten kanssa itse hengissä selvisimme.
Sinä olet nyt kertonut täällä, että minä olen katkeroitunut ja sitä sun tätä. Jätä minun tunteet minulle, minä osaan ilmaista itseäni ja tunteitani ilman sinun tulkintaa. Jokainen tosiaan kirjoittaa täällä omaa tarinaansa ja omasta kokemuksestaan lähtien. Itse olen huomannut, että monella on ollut hyvin samankaltaisia kokemuksia kuin minulla on ollut.- Se koira älähtää
bipon exä kirjoitti:
En tiedä mikä sinua vaivaa, etkö osaa lukea vai haastatko riitaa taikan kanssa? Taikahan sanoi minkälaisia ovat MAANISEN bipon ystävät ... Maniassa ystävät vaihtuvat yleensä.
Taidat todella pelätä, että sinulle käy, niin kuin taikalle kävi. Vai oletko niin täynnä omaa hyvää oloasi, että haluat yrittää vaientaa ja vääristellä taikan mielipiteet ja kokemukset koska vain sinun kokemuksesi ovat totuuksia? Muista, että myös sinulle voi käydä samoin kuin taikalle. Minulle on käynyt ja olen edelleen traumatisoitunut ja syystäkin.Olisikohan Bipon exänkin aika tarkistaa oma lukutaitonsa, ennenkuin alkaa suu vaahdossa kommentoimaan muiden lukutaitoa? Suosittelen sinulle luettavaksi ensin kaikki kommentit, ennenkuin itse kommentoit...
Todelliset ystävät eivät jää, vaikka bipo heidät jättäisikin. Silloin vasta se todellinen ystävyys punnitaan, kun bipo on ystävänsä jättänyt. Niitä TODELLISIA ystäviä on vaan liian harvassa. - Toinen näkökulma
taika1965 kirjoitti:
Tiedätkös Toinen näkökulma, että mania voi yltyä tyteen vauhtiin normaali mielialasta vain muutamassa tunnissa. Näin kävi meillä, kuinka siis viet hänet ajoissa hoitoon? Meilläpäin ihmisen pitää olla vaaraksi itselleen tai toisille, jotta pakkohoidon kriteerit täyttyy ja jos näin ei ole tai et voi sitä todistaa, niin mitään ei voi tehdä.
Sinulla on ollut onnea siinä, että olet ehtinyt ja osannut toimia ajoissa. Kaikilla ei tilanne ole sama. Kun mania on jo täydessä vauhdissa (mikä voi tapahtua lähes silmänräpäyksessä) mahdollisuudet maanikon pysähdyttämiseen vähenevät huomattavasti. Maaninen ihminen usein katoaa jonnekin, ei ole tietoa missä hän on ja kenen kanssa. Kuinka siis puutut ajoissa asiaan. Oma exäni oli maanisena myös äärimmäisen vaarallinen kaikkia niitä ihmisiä kohtaan, jotka vähääkään uhmasivat häntä tai asettuivat hänen suunnitelmiaan vastaan. Hän raivostui suunnattomasti kaikesta kritiikistä, rikkoi paikkoja ja kävi möys minuun kiinni - lupasi tappaa. Hän heitti puhelimet seinään ja rikkoi ovet, miten olisin mielestäsi saattanut hänet hoitoon? Hyvä kun lasten kanssa itse hengissä selvisimme.
Sinä olet nyt kertonut täällä, että minä olen katkeroitunut ja sitä sun tätä. Jätä minun tunteet minulle, minä osaan ilmaista itseäni ja tunteitani ilman sinun tulkintaa. Jokainen tosiaan kirjoittaa täällä omaa tarinaansa ja omasta kokemuksestaan lähtien. Itse olen huomannut, että monella on ollut hyvin samankaltaisia kokemuksia kuin minulla on ollut.Eikä vain muutamassa tunnissa, joskus voidaan puhua minuuteista, kun mielialavaihtelut on pahimmillaan. Mutta niitäkään ei terve puoliso opi tuntemaan muuta kuin kokemuksen kautta. Siksi onkin tärkeää, että sairaudesta puhutaan täällä "ääneen" ja monelta eri kantilta. Toivottavasti jollekin on hyötyä myös tästä meidän välisestä sanailusta. Tiedossa on kyllä maanikon katoamiset, jopa ihan ilman ennakkovaroitusta, kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tällöin ei voi muuta kuin ilmoittaa poliisille, että henkilö on kadonnut ilman varoitusta ja on kaksisuuntaista sairastava ja näin ollen on mahdollista, että on vaaraksi itselleen (tai muille). Ennen diagnoosia ei tietenkään voi sanoa, että henkilö on 2-suuntainen, mutta aina voi kertoa tapahtumat ja antaa hälytyskeskuspäivystäjänkin arvioida tilanne. Ja toinen paikka on psyk. polin päivystys, jonne ottaa yhteyttä. Ja kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä, koska vaarana on oman pään hajoaminen asioita liikaa pyöritellessä. Varsinkin jos maanisen lähtö on tapahtunut ilman järkevää syytä. Vaikka kynnys soittamiselle saattaa olla iso, niin kannattaa muistaa ne asiat, jotka painavat vaa'an toisella puolella kupissa. Otitko Taika yhteyttä poliisiin päällekäynnin jälkeen? Tuo maanikon aggressiivisuuden ja äkkipikaisuuden lisääntyminen maniassa on hyvin pelottavaa. Eikä sen kohteena tosiaan ole pelkästään oma puoliso, vaan koko lähipiiri. Siksi kannattaa ottaa hyvin herkästi yhteyttä apuvoimiin. Ehkä monilla juttu kaatuu siihen, että "ehkäpä tää nyt tästä menee vielä ohi", "en mä kehtaa vielä soittaa, kun eihän tää ole vielä vakavaa"... Tilanne muuttuu bipon kanssa hyvinkin nopeasti vakavaksi.
Ja mitä pahaa siinä on, jos sanoin, että tekstistäsi huokuu katkeruus? Se on minun mielipiteeni muiden joukossa. Eikä se ole mikään ihme kaiken kokemasi jälkeen. Niinkuin sanoin myös, että ymmärrän hyvin. Mutta välillä on myös hyvä arvioida omia tekemisiään ja katsoa peiliin. It takes two to tango... - Toinen näkökulma
Näin juuri, olen itse ottanut kylmän linjan kylmää käytöstä vastaan ja hankin apuvoimia herkästi. Tuohon maniaan meillä liittyi vielä syiden hakemista ulkoisista asioista, ei koskaan omasta käytöksestä. Jos joku asia meni pieleen, niin syynä on aina ulkopuolinen tekijä (hyvin usein se lähin ihminen, puoliso). Jos siihen meni sanomaan, että voisiko asian tehdä toisin, kun tämä ei toiminut, niin tilanne paheni entisestään. Sinänsä olen jo oppinut ymmärtämään bipon käytöstä, että kun tuollaisiin bipon ajatuksiin uskoo 110%:sti, niin olisihan se puoliso hyvin inhottava ihminen... Vaikka todellisuus onkin ihan jotain muuta. Ongelmaa pahentaa se, että järkipuhe ei mene perille. Ainoastaan kun mania menee ohi ja romahdus tulee, niin bipo tajuaa vasta tekonsa. Silloin vasta meillä puoliso ymmärsi tehneensä väärin. Silloinkaan ei asioita uskaltanut ihan täysin selvittää puhtaaksi, koska masentuneella on kasvanut itsemurhariski, kun ymmärtää hirveät tekonsa. Ja vaikka asioista puhuisikin masennuskaudella, niin seuraavassa maniassa puhutut asiat unohtuvat. Kokeilimme jopa laittaa joitain asioita paperille, josko maniassa ne muistuisi paremmin mieleen. Jotenkin vaan, kun mania on päällä ja asiat paperilla, niin puoliso saattoi vilkaista paperia ilmeettömällä katseella ja jatkaa menoa... Eli ei toiminut sekään. Kun aivokemia on kunnolla sekaisin, niin siinä ei päde enää sovitut asiat tms., ja se syö keskinäistä luottamusta, jos ei ymmärrä puolison sairauden kuvaa.
- Toinen näkökulma
Yksi hyvä palsta on myös Mielenterveysyhdistys Taimi Ry:n nettisivuilla. Mielestäni parhaiten tilannettaan osaa kuvata parhaiten nimimerkki "Artsi" vanhemmissa kirjoituksissaan. Palstalla on myös muita "fiksuja bipoja", jotka osaavat tunnistaa sairautensa oireet.
Jos "ihmettelen.." aiot jatkaa puolisosi rinnalla, ota jo nyt etukäteen selvää esimerkiksi kuntasi mielenterveystoimistosta tai vastaavasta, miten toimia eri tilanteissa puolisosi kanssa. Tärkeintä olisi saada puolisosi hoitoon ja diagnoosi käytökselle, jotta toimivaa hoitoa voisi ruveta järjestämään. Tilanteet saattavat tulla eteen yhtäkkiä, koska bipon ajatus saattaa juosta yhtä nopeasti ja sekavasti kuin salama. Silloin kun mopo on bipolla karannut kunnolla lapasesta, on hyvä olla lompakossa / kännykässä numero, johon soittaa. Silloin ei ole aikaa etsiskellä sitä luettelosta tai netistä, vaan on toimittava. Alkuun bipoa tuskin saa vapaaehtoisesti hoitoon osastolle (sitä voi miettiä ihan omalle kohdalle, lähtisitkö sinä jos tuntuu että kaikki on hyvin, ja joku tulee sanomaan että lähdettäisiinkö käymään psykiatrisella). Vastustelun määrä riippuu henkilöstä itsestään. Kovin keino on pakkokeino, mutta muuta vaihtoehtoa ei kovimmassa tilanteessa ole. Meillä ainakin ensimmäisen käynnin jälkeen puolisonkin silmät hieman aukesivat omalle käytökselle, että "ehkä kaikki ei ollutkaan ihan kunnossa". Seuraavina kertoina lähteminen olikin jo helpompaa, koska "ei se osasto ollutkaan niin paha juttu, kun aluksi luuli", ja vaikka lähtemisen ehdottajana onkin se kaikkein vihatuin henkilö, oma puoliso. Niinkuin aiemmin sanoin, häntä pystyyn ja jaksamisia! Itsestäsi riippuu, kumman polun valitset, pysytkö rinnalla vai lähdetkö. Kummassakin polussa on mahdollisuutensa. Jos päätät jäädä, käytä kaikki keinot hyväksi ja rakenna vahva tukiverkko, jotta jaksat itse olla rinnalla ja tukena vaikeilla hetkillä. Muistuttaisin nyt kuitenkin, että se ei useinkaan ole valittavissa jääkö vai lähteekö. Bipo on parisuhteessa usein se, joka eroa haluaa ja eron myös läpi vie. Ei siinä silloin puolison mielipiteitä kysellä. Vaikka kuinka haluat olla bipopuolisosi tukena, niin hän saattaa heittää sinut pois kuin roskan ja ehkä juuri silloin kuin sitä vähiten osaat odottaa. Toki näin ei tarvitse käydä, mutta usein niin käy.
Itse kehoittaisin bipon puolisoja ja muita läheisiä olemaan mahdollisimman riippumattomia ja itsenäisiä. Se auttaa selviämään yllättävistä tilanteista. Mitä itsenäisempi ja vahvempi bipon kumppani on, sen paremmin hän jaksaa, selviytyy ja pystyy myös halutessaan bipoa auttamaan - ja sen vähemmän hän on myös taakkana muutenkin stressiherkälle bipolle.- Toinen näkökulma
Tähän voisin lisätä jatkona sen, että bipon käytös on juurikin tällaista, kun ei tunneta omaa sairautta eikä keinoja. Itse sanoin puolisolleni, joka oli lähdössä, että ainoa paikka mihin hänet päästän, on hoito. Tämä siis silloin, kuin ero tuntui "hieman" käsittämättömältä ratkaisulta. Hyvin usein nuo erohalut liittyvät alkavaan maniaan, jonka jo puolisoni on oppinut yhdistämään erohaluihin.
Puolisoilta sairaus vaatii paljon, siksi ajatelkaa aina ensin omaa hyvinvointia. Toista ei pysty juurikaan tukemaan, jos on itse rikki. Ja olkaa ennen kaikkea positiivisia, vaikka puoliso yrittäisikin lytätä maanrakoon ja masentaa. Uskokaa itseenne, ja siihen, mitä olette tekemässä. Sanoipa toinen mitä negatiivista tahansa. Ja hankkikaa apua ja tukea itsellenne, sitä myllerrystä tuskin yksin kestää. Ja omia huolia ja murheita ei juurikaan bipolle kannata purkaa pahana hetkenä, siksi puolisoilla olisi hyvä olla joku uskottu ystävä. Mahdollisuus kuitenkin on, että bipostakin tulee vielä kuuntelija, kunhan hän on saanut elämänsä tasapainoon. Toinen näkökulma kirjoitti:
Tähän voisin lisätä jatkona sen, että bipon käytös on juurikin tällaista, kun ei tunneta omaa sairautta eikä keinoja. Itse sanoin puolisolleni, joka oli lähdössä, että ainoa paikka mihin hänet päästän, on hoito. Tämä siis silloin, kuin ero tuntui "hieman" käsittämättömältä ratkaisulta. Hyvin usein nuo erohalut liittyvät alkavaan maniaan, jonka jo puolisoni on oppinut yhdistämään erohaluihin.
Puolisoilta sairaus vaatii paljon, siksi ajatelkaa aina ensin omaa hyvinvointia. Toista ei pysty juurikaan tukemaan, jos on itse rikki. Ja olkaa ennen kaikkea positiivisia, vaikka puoliso yrittäisikin lytätä maanrakoon ja masentaa. Uskokaa itseenne, ja siihen, mitä olette tekemässä. Sanoipa toinen mitä negatiivista tahansa. Ja hankkikaa apua ja tukea itsellenne, sitä myllerrystä tuskin yksin kestää. Ja omia huolia ja murheita ei juurikaan bipolle kannata purkaa pahana hetkenä, siksi puolisoilla olisi hyvä olla joku uskottu ystävä. Mahdollisuus kuitenkin on, että bipostakin tulee vielä kuuntelija, kunhan hän on saanut elämänsä tasapainoon.No, nyt olen kanssasi suunnilleen samaa mieltä. Mutta kaikkia bipoja ei saada ajoissa hoitoon, valitettavasti.
- Toinen näkökulma
taika1965 kirjoitti:
No, nyt olen kanssasi suunnilleen samaa mieltä. Mutta kaikkia bipoja ei saada ajoissa hoitoon, valitettavasti.
Näin se ikävä kyllä menee. Siksi halusin tuoda oman kantani myös esille. Ja vaikka saataisiinkin ajoissa hoitoon, niin sen jälkeen alkavat lääkkeiden sopivuustestaukset, jotka voivat tehdä biposta taas käytökseltään toisenlaisen ihmisen. Jos ei oma usko viimeistään siinä vaiheessa lopu, niin sopivien lääkkeiden löydyttyä saattaa jo päivä alkaa paistamaan risukasaan. Eli kovaa uskoa itseensä ja siihen mitä on tekemässä, puolisona olo vaatii.
Minä voisin kuvailla silloisen maanikkomieheni pelastusyrityksiäni vaikka näin: Tilanne oli sama kuin jos olisin ollut soutelemassa veneellä järvellä perheeni kanssa. Mieheni jostain syystä olisi pudonnut/hypännyt veteen ja alkaisi vajoamaan pinnan alle. Minä pienempänä ja heikompana ojentaisin hänelle käden ja yrittäisin vetää häntä veneeseen. Tällöin hän tempoisi minua kaikin voimin veteen ja yrittäisi hukuttaa minutkin (vaikkakin tahtomattaan - panikoiden). Lopulta huomaisin, että ainoa toivoni olisi koota kaikki voimania ja riuhtaista itseni irti hänen otteestaan. Voisin vain yrittää pelastaa itseni ja lapseni ja soutaa rantaan, toki toivoen, että hän myös jotenkin selviää. Voisin hälyyttää ulkopuolista apua, mutta omat voimani eivät riittäisi hänen pelastamiseen. Tältä se tuntui.
- bipon puoliso -68
Mielestäni molemmat (taika ja toinen näkökulma) kirjoittavat asiaa ja ovat oikeassa.
Laitan tähän, mitä ajatuksia teidän keskustelu on herättänyt.
Kerrottakoon, että olen ollut naimisissa (ja olen edelleen) 1-tyypin bipon kanssa n. 20 vuotta.
Lapset saimme ennen diagnoosia, toki vaimoni on varmaan sairastunut jo ennen suhteemme alkua.
Bipoja on nin monenlaisia ja -luontoisia aivan kuten terveitäkin.
Terveistäkin toiset menevät lääkäriin pienimmästäkin vaivasta ja toiset vasta kun on "pää halki"
Eroaahan sitä terveetkin eli toisten bipo-liitto on vaan kestävämpi kun toisten ja siitä ei kannata kinastella.
(Hypo)maniassa sekoilun mahdollisuudet ovat eri asuinpaikkakunnilla erilaiset vrt. iso / pieni kaupunki.
"Turvaverkko" on perheillä erilainen, toiset saavat tukea läheisiltä toiset eivät.
Alkoholi sopii toisille paremmin ja toisille huonommin.
Bipo-puolison jokapäiväinen tukeminen on todella tärkeää, mutta siihen ei riitä motivaatiota jos hän ei ole itse hoitomyönteinen.
Joskus kaipaisi itsekin enemmän tukea.
Lopuksi pari kysymystä.
Onko mahdollista saada puoliso pakolla hoitoon, jos hän on (hypo)maniassa, mutta pystyy "esittämään" ajoittain täysin normaalia ja esim. vuokraamaan omiin nimiin asunnon?
Minä olin yhteydessä puolisoni psykiatriin puhelimitse, mutta hänen ohjeensa oli "yritä saada hänet ottamaan lääkkeensä" ja "vaimollasi on aika minulle 3 viikon päästä, mutta pystyn aikaistamaan sitä viikolla" -ei paljon naurattanut.
Onko mahdollista estää vaimon baari-iltoja sieltä vieraiden miesten matkaan lähtemisiä ja heidän luona yöpymisiä eli suomeksi sanottuna pettämistä?
Hän lähtee (hypo)maniassa baariin, kun muut ovat nukkumassa.
Kaikesta huolimatta voimia kaikille.- Se mikä ei tapa
Laitanpa minäkin lusikkani mukaan tähän tulenpolttavaan ketjuun. Myös minun mielestäni molemmat osapuolet kertovat viisaita asioita kaksisuuntaisesta, toinen päättyneestä suhteesta ja toinen jatkuneesta. Itselläni on alle kymmenen vuotta takana bipon puolisona, ja tällä hetkellä on lääkkeiden testausvaihe menossa ja pari lastakin löytyy. Tosiaankin toisinaan maanpäällinen helvetti on sopivasti sanottu maanisesta menosta. En ole ihan varma itse, jaksanko jatkaa vai lopetanko suhteen. Puoliso onkin tuota eroa väläytellyt jo sen verran useasti, että idea rupeaa tuntumaan pikkuhiljaa hyvältä. Tosin väliin mahtuu myös parempia aikoja, mutta silti. Siksi olikin ilo lukea myös selviytymistarinoita.
Mielenterveyslaissa on kolme eri kohtaa, joiden on toteuduttava samanaikaisesti, jotta henkilön voi määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon. Lain kohdat löytyy esim. tuolta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tahdosta_riippumaton_psykiatrinen_sairaalahoito. Eli periaatteessa noissa mainitsemissasi tapauksissa hoitoon vienti voisi onnistua. Tuo kolmas kohta voi olla vaan hieman hankala, jos asunnon vuokraamisia ja pettämisiä on ollut aiemmin, niin onko sairaus silloin pahentunut vai pysynyt ennallaan... Nuo lakikiemurat on sen verran mutkikkaita, että lienee niissäkin parasta kysäistä suoraan MT-toimistosta tai psyk. polilta. Ja ylipäätäänkin nämä mielenterveysasiat ovat mielestäni Suomessa hieman retuperällä, koska määrärahat eivät riitä kunnolliseen hoitoon. Meilläkin hoitava psykiatri sanoi yhteistapaamisessa, että yksittäis- ja parikäyntejä tarvittaisiin reilusti enemmän, jotta sairauden "perässä pysyisi" ja oireiden ehkäisy onnistuisi tehokkaammin. Potilaalle suunniteltu puoli tuntia kerran kuussa on hyvin vähän.
- ihmettelen..
Tämä viestiketju onkin venähtänyt jo aika pitkäksi...
Itse olen tästä ja muistakin ketjuista saanut paljon arvokasta tietoa sairaudesta. Olen saanut myös hyviä neuvoja miten suhtautua kumppanin käytökseen ja miten toimia tilanteen niin vaatiessa. (Esim. Numero on jo puhelimessa). KIITOS niistä teille kaikille!
Itse en todellakaan aiemmin ole tajunnut että mistä tämä vuosia kestänyt, aivan käsittämätön käytös ja mielialanvaihtelu voisi johtua. Sen vuoksi oli pakko lähteä hakemaan jostain tietoa asiasta.
Kaksisuuntaista se omasta mielestäni kyllä on mutta ammatti-ihminenhän sen diagnoosin tekee.(Jos tekee).
Vieläkään en pysty tilanteeseen mitenkään puuttumaan eli aika näyttäköön mitä tapahtuu. Seuraan kyllä muutoksia hänen käytöksessään ja henkisessä tilassaan koko ajan. Ja yritän pitää oman pääni kasassa.. Kirjoittelen miten asiat etenee..- bipo2
Ohitin noitten muitten bipojen keskinäiset keskustelut, älä ota niitä niin vakavasti. Olet niin lähellä tilannetta itse, että se varmaan syö sinut kokonaan. Ymmärrän, että haluat pitää perhettä kasassa ja olla tarpeen tullen tukena, mutta muista, että et ole ammattiauttaja, eikä kenellekään tee hyvää jos mahdollistat hänen käytöstään. Niin karulta kuin kuulostaakin, sinun olisi ehkä hyvä sulkea hänet pois elämästäsi vähäksi aikaa, et vastaa puheluihin etkä tekstareihin, mutta samalla infoat ainakin sitä sairaanhoitajakaveria joka joittenkin apuvoimien kanssa voi ottaa ohjat käsiin ainakin hetkeksi. Puolisollasi on sairaus, jota hän ei itse tiedosta eikä hän voi käyttäytymiselleen mitään. Kun seuraava romahdus tulee olisi jonkun syytä puhua hänet ympäri jotta menisi lääkäriin - se voi olla hieman hankalaa mutta esim. 'mennään vaan piipahtamaan tuolla polilla jospa lääkäri voisi määrätä jotain joka lieventäisi ahdistustasi'. Maanisessa vaiheessa ei kyllä suostu lähtemään hoitoon, koska hypomaniassa/maniassa on, kuten tässä vaiheessa jo tiedät, maailman valtija.
Hoida itseäsi, ota etäisyyttä, 'ulkoista' taakka hetkeksi äläkä huolehdi hänestä, hän on sairaudestaan huolimatta aikuinen ihminen joka väistämättä joutuu jossain vaiheessa menemään hoitoon. Ja niin kauan kun ottaa vielä itsemurhan puheeksi niin se on nähdäkseni avun pyyntö, kun on päättänyt sen tehdä niin siitä ei enää puhu. Ja vaikka tekisikin yrityksen niin hengestään on aika vaikea päästä ellei 'tiedä mitä tekee'... Jos kuitenkin uhkaa sillä niin eikun pakkohoitoon, kysele siitä vaihtoehdosta vaikka sairaanhoitajakaverilta tai soita itse psykiatriselle polikliniikalle siinä vaiheessa, tai SOSin päivystykseen. Tai pyydä että joku muu soittaa jotta pysyisit itse kasassa.
Nimim. 10 vuotta sitten diagnosoitu, normaalia elämää elävä lääkityksen ja sosiaalisen verkoston ansiosta.
- bipoja
Tsemppiä sinulle. Oletkin jo jo huomannut, että tulet toimeen paremmin yksin, mitä puolisosi kanssa. Oman mielenterveytesi vuoksi, pidän teidän eroanne hyvänä asiana. Ei ole oikein, että joudut sairaan vaimosi huoltajaksi. Kun asutte erikseen, voitte olla ystäviä silloin kun toinenkin on siihen valmis.
Sairastan itsekin samaa bipo-sairautta. Rakastan miestäni, enkä ikinä voisi häntä hylätä. Oma sairauteni ilmenee vain "lennokkaina ideoina" onneksi. Minulla on vahva sairaudentunto, eli pystyn rajoittamaan hyvin omaa käytöstäni. Ikävä kyllä, suurin osa bipo-sairaista ei kykene tähän, vaikka he lääkkeitä käyttäisivätkin.
Sairaalassa tutustuin toiseen bipo-naiseen. Sovimme lähtevämme yhdessä lomalle ulkomaille. Kun aikaa meni 2 kk, ei kaverini muistanut ollenkaan, mitä matkasta sovimme ... sellaisia epäluotettavia ovat bipot. - ihmettelen..
Niin.. Elämä ei ole reilu.. Tsemppiä todellakin tarvitaan. Kiitos siitä! Järki ja tunteet tappelevat edelleenkin pahasti keskenään mutta olen nyt mielestäni onnistunut aika hyvin pitämään häneen etäisyyttä ja ainakin nyt tuntuu siltä että niin on myös syytä tehdä. Puheluita ja tekstareita tulee mutta niihin en ole nyt juurikaan vastannut. Ainoastaan lasta koskevissa asioissa olen häneen pakostakin ollut yhteydessä. Hänen kaverilleen aion (tai uskallan) piakkoin puhua asiasta koska olen saanut sen käsityksen että hänenkään mielestä kaikki ei ole nyt hyvin. No.. Näillä eväillä mennään nyt eteenpäin ja katsotaan mitä tuleman pitää..
- ihmettelen..
No niin.. Ajattelin nyt sitten kirjoittaa kuulumisia..
Syksy on saapunut eikä asioihin ole juurikaan tullut muutosta. Muutama yöllinen puhelu ja tekstiviesti häneltä on tullut lähinnä viikonloppuisin mutta niihin en ole vastannut. Keväällä hän muutti siis pois lähiseudulle yhteisestä taloudesta. Nyt aivan yhtäkkiä hän sai päähänsä että haluaa vaihtaa paikkakuntaa (vaikka esim. työpaikka oli ihan vieressä. Nyt ajaa 100km päivässä.Ennen 10km) ja teki sen myös. Aivan hetken mielijohteesta ja maksaa kuukauden verran vuokraa molemmista asunnoista vaikka raha-asiat ovat ennestään jo aivan kuralla. Kysyin häneltä että miksi näin? Vastaus oli että:"Siellä ei vaan ollut hyvä olla".
Lapsen kanssa hän viettää aikaa melko säännöllisesti kun käy töissä mutta vapaapäivinä jos lapsen pitäisi olla hänen luonaan niin osaa kyllä järjestää asiat niin ettei lapsi todellakaan ole hänellä.
Itse olen kai jo luopunut toivosta että voitaisiin vielä olla oikea perhe. Oikeastaan nyt on jotenkin aika vahva olo. Tätä hulluutta on kestänyt jo melko pitkään ja välillä on päässä tullut sellainen vapauttava tunne että näin on paljon helpompaa kun ei tarvitse miettiä että: "mitähän seuraavaksi tapahtuu". Järki ja tunteet tappelevat välillä vieläkin keskenään mutta jotenkin olen saanut pysymään tämän homman kasassa. Tällä hetkellä tärkeintä minulle on kuitenkin lapsen hyvinvointi. Olen yrittänyt lapselle mahdollisuuksien mukaan tarjota elämyksiä joita nyt jo 5v lapsi kaipaa/haluaa/tarvitsee. Aika paljon harmittaa sekin että äiti on luvannut viedä lapsen (siis luvannut lapselle) vaikka mihin mutta kaikki ne lupaukset ovat jääneet vain puheeksi. Jos ne asiat ottaa puheeksi niin heti tulee ylimielinen vastaus:" Ei täs nyt oo ehtiny". Selitä se sitte lapselle..
Paljon on hänen tavaroitaan vielä täällä. Välillä olen niitä pakannut ja pistänyt mukaan kun käy hakemassa lapsen. Ja joka kerta melkonen avautuminen kun täytyy omia tavaroita ottaa samalla mukaan. Ei pysty käsittämään.. - wwwooo
ihmettelen.. kirjoitti:
Syksy on saapunut eikä asioihin ole juurikaan tullut muutosta. Muutama yöllinen puhelu ja tekstiviesti häneltä on tullut lähinnä viikonloppuisin mutta niihin en ole vastannut. Keväällä hän muutti siis pois lähiseudulle yhteisestä taloudesta. Nyt aivan yhtäkkiä hän sai päähänsä että haluaa vaihtaa paikkakuntaa (vaikka esim. työpaikka oli ihan vieressä. Nyt ajaa 100km päivässä.Ennen 10km) ja teki sen myös. Aivan hetken mielijohteesta ja maksaa kuukauden verran vuokraa molemmista asunnoista vaikka raha-asiat ovat ennestään jo aivan kuralla. Kysyin häneltä että miksi näin? Vastaus oli että:"Siellä ei vaan ollut hyvä olla".
Lapsen kanssa hän viettää aikaa melko säännöllisesti kun käy töissä mutta vapaapäivinä jos lapsen pitäisi olla hänen luonaan niin osaa kyllä järjestää asiat niin ettei lapsi todellakaan ole hänellä.
Itse olen kai jo luopunut toivosta että voitaisiin vielä olla oikea perhe. Oikeastaan nyt on jotenkin aika vahva olo. Tätä hulluutta on kestänyt jo melko pitkään ja välillä on päässä tullut sellainen vapauttava tunne että näin on paljon helpompaa kun ei tarvitse miettiä että: "mitähän seuraavaksi tapahtuu". Järki ja tunteet tappelevat välillä vieläkin keskenään mutta jotenkin olen saanut pysymään tämän homman kasassa. Tällä hetkellä tärkeintä minulle on kuitenkin lapsen hyvinvointi. Olen yrittänyt lapselle mahdollisuuksien mukaan tarjota elämyksiä joita nyt jo 5v lapsi kaipaa/haluaa/tarvitsee. Aika paljon harmittaa sekin että äiti on luvannut viedä lapsen (siis luvannut lapselle) vaikka mihin mutta kaikki ne lupaukset ovat jääneet vain puheeksi. Jos ne asiat ottaa puheeksi niin heti tulee ylimielinen vastaus:" Ei täs nyt oo ehtiny". Selitä se sitte lapselle..
Paljon on hänen tavaroitaan vielä täällä. Välillä olen niitä pakannut ja pistänyt mukaan kun käy hakemassa lapsen. Ja joka kerta melkonen avautuminen kun täytyy omia tavaroita ottaa samalla mukaan. Ei pysty käsittämään..Reilu 10v sitten, kun aloin olemaan exäni kanssa, hänen lapsensa oli 5v ja vaikutti, että se oli hänelle kaikki kaikessa niinkuin kuuluukin olla. Eli lapsi meni parisuhteemme edelle ja olipa vaikeita kausia, jolloin en löytänyt paikkaani siinä porukassa. Huomasin, että exälleni oli tavattoman vaikeaa luoda kaikille sopivat ja toimivat "roolit", kun olimme yhdessä. Jos puutuin/komensin lasta, se oli huono asia ja jos en ottanut kantaa, sekin oli väärä vaihtoehto. Aloin sitten pysymään enemmän kotonani arkisin etten olisi ollut tiellä heillä, sillä sellaiselta se aika ajoin tuntui. Ja exäni nukkui todella usein lapsensa kanssa, vaikka tämä oli jo koululainen, että siitäkin seurasi mustasukkaisuutta, kun olin paikalla ja "vein" lapsen paikan. Rakastin exääni kovasti ja yritin ymmärtää ja sinnitellä, vaikka kolmisin olo ei usein mennyt kovin rakentavasti. Hyviäkin aikoja tietysti oli toisinaan ja tilanne helpottui lapsen kasvamisen myötä. No, muksu alkoi sitten olemaan jo varhaisteini ja kavereiden seura tärkeämpää kuin "äidin vahtiminen" kärjistetysti sanottuna.
Eli alkoi ne ongelmat helpottamaan, mutta exäni käytös oli myös muuttunut äärestä toiseen vuosien aikana, ekana diagnoosina masennus, mutta sitten
pari viimeistä vuotta olivat todellista vuoristorataa enkä meinannut pysyä kyydissä. Hän käytti kaikki vapaansa reilusti alkoholia, eristäytyi ilman selityksiä ja eikä pitänyt enää sovituista asioista kiinni, mikä loukkasi pahasti enkä ymmärtänyt miksi. Viimeinen kevät oli tosi raskas. Lopulta saatiin tämä bipo diagnoosi ja uudet lääkkeet. Yritin tukea, mutta turhaan. Hänelle tuli uusi mania ja sain kenkää samantien ja hän löysi uuden, alistuvan kumppanin, mikä tuntuu olevan se suurin motiivi hänelle siinä suhteessa. Meillä oli ns.tasapuolinen suhde lähtökohtaisesti ja hänen parempina kausinaan.
Nyt hänen lapsensa on teini ja joutunut itsenäistymään aivan liian aikaisin. Exäni ei vietä lapsensa kanssa kuin arkea. Aina vapainaan hän lähettää lapsen toiselle vanhemmalle, vaikka lapsi tahtoisi olla kotonaan, kun kaverit asuvat lähellä. Olen surullinen tämän lapsen takia ja huolissani hänen mielenterveydestään, kun joutuu elämään sairaan ihmisen kanssa, joka on tavattoman itsekäs eikä tahdo harrastaa tai tehdä mitään lapsensa kanssa yhteisinä vapaa-aikoina. Mulla on edelleen lapsen kanssa hyvät välit ja käymme joskus elokuvissa tms. Hän myös uskoutuu mulle, kun ei kehtaa/halua varmaankaan kertoa koti-asioistaan vieraille. Olen siis erikoisessa tilanteessa kaiken kaikkiaan. Exäni on myös tahtonut pitää mut lähellään, vaikka seurusteleekin toisen kanssa. Life is strange. - shanti-75
ihmettelen.. kirjoitti:
Paljon on hänen tavaroitaan vielä täällä. Välillä olen niitä pakannut ja pistänyt mukaan kun käy hakemassa lapsen. Ja joka kerta melkonen avautuminen kun täytyy omia tavaroita ottaa samalla mukaan. Ei pysty käsittämään..Heissan,syksy on todella tullut ja ajattelin minäkin kertoa kuulumisia....ei vieläkään muutosta,ainakaan parempaan todellakaan,päinvastoin pikemminkin. Mies jatkaa hillumistaan, kuvitellen olevansa parikymppinen, "tyttöystävä" 21v. ( mies täytti juuri 42v.) Kesä mennyt heillä kai melko "rairai"-meiningillä. Työt ei ole oikein kai huvittaneet, talous kai melko huonossa jamassa jne.jne. Minuun ja lapseen tai oikeisiin ystäviin ei ole ollut missään yhteydessä. Perheelleen uskotellut kaikkea muuta, tapaa muka lastaan, on vararikossa kun joutuu maksamaan meidän kaikki laskut ja kaikenlisäksi olen kuulemma mennyt sekaisin. Ja asiat oikeasti aivan päinvastoin. En ole ollut häneen missään yhteydessä! Ositus käynnistyi viime vkolla hänen ajamanaan, oli täysin vieras ihminen saapuessaan agressiivisena paikalle, myöhässä. Ei tervehtinyt minua, ei edes katsonut minuun päin, rönötti tuolissa kuin murrosikäinen ja vastasi kyllästyneesti ja vihaisesti pesänjakajan esittämiin kysymyksiin, " mulle on ihan sama, en ymmärrä näistä hevon h¤¤¤¤ä jne. Olen edelleen aivan lamaantunut siitä vihasta, kylmyydestä jne.jne. Kuori oli tuttu, mutta sisus AIVAN vieras, käsittämätöntä!!!! Ja tämä mania(? nro 2)alkoi siis jo helmikuussa! Tavarat täällä edelleen, maallinen ei kuulemma merkitse mtn, ei tarvitse täältä mtn!!!??? Turha kai mainita, ettei kuulu ihmisen oikeaan persoonaan...eli tosi kivasti menee...tää tais olla tässä. Kun vaan lapsen kanssa päästäis tästä jtnkin uuden elämän alkuun, mahdollisimman vähin vaurioin, olemme hakeneet ja saaneet apua psyk.polilta, onneksi. Äärimmäisen surullista menettää hieno ihminen,isä,puoliso,ystävä...toivon, että hän jonain päivänä heräisi ja rohkenisi hakea apua jne. Mutta minä en voi kai enää muuta kuin luopua...jaksamista kaikille kohtalotovereille ja bipoille!
shanti-75 kirjoitti:
Heissan,syksy on todella tullut ja ajattelin minäkin kertoa kuulumisia....ei vieläkään muutosta,ainakaan parempaan todellakaan,päinvastoin pikemminkin. Mies jatkaa hillumistaan, kuvitellen olevansa parikymppinen, "tyttöystävä" 21v. ( mies täytti juuri 42v.) Kesä mennyt heillä kai melko "rairai"-meiningillä. Työt ei ole oikein kai huvittaneet, talous kai melko huonossa jamassa jne.jne. Minuun ja lapseen tai oikeisiin ystäviin ei ole ollut missään yhteydessä. Perheelleen uskotellut kaikkea muuta, tapaa muka lastaan, on vararikossa kun joutuu maksamaan meidän kaikki laskut ja kaikenlisäksi olen kuulemma mennyt sekaisin. Ja asiat oikeasti aivan päinvastoin. En ole ollut häneen missään yhteydessä! Ositus käynnistyi viime vkolla hänen ajamanaan, oli täysin vieras ihminen saapuessaan agressiivisena paikalle, myöhässä. Ei tervehtinyt minua, ei edes katsonut minuun päin, rönötti tuolissa kuin murrosikäinen ja vastasi kyllästyneesti ja vihaisesti pesänjakajan esittämiin kysymyksiin, " mulle on ihan sama, en ymmärrä näistä hevon h¤¤¤¤ä jne. Olen edelleen aivan lamaantunut siitä vihasta, kylmyydestä jne.jne. Kuori oli tuttu, mutta sisus AIVAN vieras, käsittämätöntä!!!! Ja tämä mania(? nro 2)alkoi siis jo helmikuussa! Tavarat täällä edelleen, maallinen ei kuulemma merkitse mtn, ei tarvitse täältä mtn!!!??? Turha kai mainita, ettei kuulu ihmisen oikeaan persoonaan...eli tosi kivasti menee...tää tais olla tässä. Kun vaan lapsen kanssa päästäis tästä jtnkin uuden elämän alkuun, mahdollisimman vähin vaurioin, olemme hakeneet ja saaneet apua psyk.polilta, onneksi. Äärimmäisen surullista menettää hieno ihminen,isä,puoliso,ystävä...toivon, että hän jonain päivänä heräisi ja rohkenisi hakea apua jne. Mutta minä en voi kai enää muuta kuin luopua...jaksamista kaikille kohtalotovereille ja bipoille!
Minäkin muistan sen kylmyyden ja sydämettömyyden. Mistä se viha kumpuaa, ja miksi he kääntyvät juuri omaa perhettään ja niitä vastaan, jotka ovat heitä eniten rakastaneet? ... Käsittämätöntä.
Se maaninen kylmyys on pelottavaa, todella pelottavaa. En ole ollut missään yhteydessä omaan exääni enää. Onneksi koko eroprosessi on jo takana. Tiedän, että hän on taloudellisessa konkursissa. Hirveä tauti pahimmillaan kaikille osapuolille.
- jk
voi hyvinkin olla
- IllusionNdream
Moikka!
Heih, täällähän kuvataan meikäläisen elämäntarinaa...
Ensiksikin haluaisin toivottaa kaikkien kaksisuuntaisten puolisoille onnea, menestystä, ja antaa kiitosta jaksamisesta. Toisin kuin yleensä, tätä haavaa ei ole kukaan näkemässä. Tosiaan on itselläkin ollut taas keväästä alkaen "se" vaihe vaihtelevasti. Minulla on myös lapsi, ja omasta puolestani olen pitänyt lapsesta huolta(edellisissä kirjoituksissa tilanne huonompi).
Puolisot jotka miettivät miten asiasta puhua sairaalle puolisolle. Asia on todennäköisesti vaikea ja haastava, sillä jos ihminen ei tunnista itsessään sairautta vaan pitää sitä osana itseään ja omaa luonnettaan, on tehtävä käytännössä mahdoton. Itse tajusin todella mitä sairaus on vasta tänä vuonna vaikka oireita oli ollut jo kauan. Pidin aina vain sitä kaikkea "omana persoonallisena" tapanani toimia. Ja monta kertaa luulin olevani jotenkin "erikoinen kuin muut".
Käytin siihen aikaa että toistelin paljon: "Ei ne muut ymmärrä"
Mutta on minullakin tunteet, joskin liian vahvat maniassa(jolloin minua käytettiin hyväksi), ja masennuksessa olen kuin katkennut kaislanvarsi, melkein nippauksesta kaadun(itken helposti ihmisten ilkeydestä). Jokainen bipolaari-häiriöinen on erilainen.
Minua helpotti saada lääkkeet, joskin niitä kannattaa syödä kokoajan. Ja toisin kuin luullaan, ei lääkkeet poista alttiutta, ja vaiheiden uusiutumisen mahdollisuutta kokonaan, mutta elämä huomattavasti on siedettävämpää lääkkeiden kanssa kuin ilman. Yhteiskunta on oikea stressipesäke kaikkineen joten minullakin mielialat "pompsahtelee" aika-ajoin tässä arkea eläessä.
Väite jota sairastuneilta usein kuullaan: "En halua elää zombina..." ja lopetetaan usein lääkkeet, johtuu pelosta yhteiskunnassa määriteltyä hulluutta kohtaan. Minun mielestäni ainakin. Ei uskalleta syödä lääkkeitä.
Mutta olin kuin pieni tonttu sairaalassa itsekin ensimmäisen kerran: "Mitä mä täällä teen? Olenko nyt hullu vai?". Vähitellen mä löysin kuitenkin taas itseni.
Kukaan ei ole täydellinen että sais tän sairauden katoamaan, mut se että yrittää pärjätä on parempi kuin ei yritä ollenkaan.
Mä olen suunnitellut ensivuoden varalle kaikkea normaalia toimintaa. Haluaisin vielä käydä ne koulut loppuun jotka jouduin lopettamaan.
Pikkuhiljaa, vauvan askelin, opetellaan jaksamaan taas(pitkän masennusjakson ja sairaalan jälkeen).
Ei se ole sairaus joka näkyy päällepäin. Ei ole haavaa jota kysyville näyttäisi.
Joutuu joskus hymyilemään vaikkei hymyilytä, ja kertomaan kaikki taas alusta alkaen, mut se on joskus tehtävä. On oltava iloinen pienestä edistyksestä, ymmärrettävä ettei saa heti kaikkea niinkuin ennen vaati(sairauden piirre).
Kaikille tsemppiä! Sekä puolisoille, että ihmisille joiden rinnassa kaikesta huolimatta sykkii sydän joka tuntee edes joinakin parempina päivinä! :)
T: Tyttö 22v. ja lapsi 3v. I am sorry to write in English. I am Finnish (suomenruotsalainen) but I can’t write Finnish anymore due to almost 20 years abroad. To cut long story short I am 43 years old man and some years back was in leading position in international company abroad. I was working long hours and I was living 24/7 for the company ignoring the family. I was thinking that these are the years I need to make career or I will never make it. My wife was at home taking care of the kids. The classical thing happened to me I fell in love to my colleague who happened to be my direct report. She was single. We had this relation ship like a year and my wife found it out, I still dont know how but she did. Next week she had moved out and taken kids with her. She put me in to the situation to select between her and the kids or my girl friend.
At the same time my girl friend started to put pressure on me to have family with her she started to be over 35 so she had biological clock ticking. I was not prepared to have new family nor going back to my old family. I was between two ladies for almost three years. I was incapable of making any decision. My girl friend got tired of the situation. She had her apartment, I had mine and my family had one. She told me that she will find a man who is willing to be with her and have family. I told her that I totally understand it. I never promised her anything but she was the best friend and my biggest love. We would have been very happy as a couple if I would not have been married. We loved each others very much and still do I believe.
We agreed that she should look for a man wants to have family with her, I started to give her space and she started dating other men. This was not going very well she always came back to me, this took maybe 1.5 years. Then she suddenly said she had found a guy who is not married, successful in banking drives Porche and has nice apartment. I was sad that I lost her but happy that she found a good guy. I also decided to go back to the family and start to rebuild the relationship with my wife. Then after few months she surfaced, she called me out of the blue and said that the guy has been missing for 3 weeks that he is having these black outs that he needs to go somewhere smoke pot, abuse cocaine and drinking. He had these black outs once a month. And the guy had spent all his money for stupidities and was borrowing money from her. I had made her relatively wealthy by coaching her in her career for years. I told her that I am shock that such a thing is happening to you, that how it’s possible to plan family with a guy who is not even able to take care of himself. She said she love me but that her destiny. I told her that she makes her own destiny. Then she disappeared again. Then few months later she appeared again, she had got panic attack and she called me. The guy had been missing for 10 days and she said that she had got enough. I supported her with her sister and mother to move out of the guy’s apartment. When this Bipo appeared to he entered to mental hospital. The lady was so convinced that she will stop this relationship because she said it does not make any sense, but at the same time she was feeling pity for him as he was very artistic was a good cook and culturally sophisticated. Meanwhile we got intimate and she become pregnant even she had claimed that there is no risk of pregnancy. I was upset with her that she made me old fashion trick. Because of my reaction to her pregnancy she went back to this guy who was doing everything to get her back. Meanwhile I had calmed down and was prepared to accept the child and inform my family and parents about it. When I called her she said that she got miscarriage, but I found later that the guy had forced her to abort pregnancy. Now I am very worried about her that she is abused by this guy. I cut all communication to her when this guy was calling me and threatening to kill me. Nice story, I care about this lady and I feel responsible for her even she is 39 years old lady with academic education and responsible position in international company. The guy has made her to believe in to his dreams. Her friends are equally worried. Basically there is really nothing I could do, just trying to forget her and stop worrying.Well, mä vastaan sulle suomeksi ... Minun mielipide on, että tyttöystäväsi on nyt saanut, mitä ansaitsee. Hän ei kunnioittanut sinun avioliittoasi, ei vaimoasi eikä lapsiasi. Vaikuttaa hyvin itsekkäältä ja ajattelemattomalta ihmiseltä. En myöskään yhtään ymmärrä, miksi te miehet voitte rakastua naiseen, joka on noin itsekäs ja piittaamaton. Kaiken kruunasi se hänen temppunsa tulla raskaaksi sinulle ...
Jos minä olisin asemassasi, niin en yrittäisi tippaakaan auttaa häntä. Miski ihmeessä välittäisin ihmisestä, joka viis veisaa toisten perheistä, eikä edes välitä lasten edusta (ei sinun eikä sen teidän yhteisen, joka ehkä ei onneksi koskaan syntynyt).
Elämässä ei aina saa kaikkea. Mikään ei myöskään ole ilmaista, laskun saa aina kaikesta. Näin minä ajattelen. Anna tuon tyttöystäväsi jäädä biponsa kaltoin kohdeltavaksi tai minne vain. Uskon, että myös sinun tekisi hyvää vähän järjestellä arvojasi ja miettiä viakkapa omaa perhettäsi. Staika1965 kirjoitti:
Well, mä vastaan sulle suomeksi ... Minun mielipide on, että tyttöystäväsi on nyt saanut, mitä ansaitsee. Hän ei kunnioittanut sinun avioliittoasi, ei vaimoasi eikä lapsiasi. Vaikuttaa hyvin itsekkäältä ja ajattelemattomalta ihmiseltä. En myöskään yhtään ymmärrä, miksi te miehet voitte rakastua naiseen, joka on noin itsekäs ja piittaamaton. Kaiken kruunasi se hänen temppunsa tulla raskaaksi sinulle ...
Jos minä olisin asemassasi, niin en yrittäisi tippaakaan auttaa häntä. Miski ihmeessä välittäisin ihmisestä, joka viis veisaa toisten perheistä, eikä edes välitä lasten edusta (ei sinun eikä sen teidän yhteisen, joka ehkä ei onneksi koskaan syntynyt).
Elämässä ei aina saa kaikkea. Mikään ei myöskään ole ilmaista, laskun saa aina kaikesta. Näin minä ajattelen. Anna tuon tyttöystäväsi jäädä biponsa kaltoin kohdeltavaksi tai minne vain. Uskon, että myös sinun tekisi hyvää vähän järjestellä arvojasi ja miettiä viakkapa omaa perhettäsi. SKiitos, Viisaita kommentteja. Ajattelen samalla tavalla, En voi vain sille mitaan etta syytan itseani siita, etta han on epatoivossaan aloittanut suhteen taman kaverin kanssa. Ajattelen, etta han epatoivossaan yritti saada minut takaisin ja oli ajattelematon. Alku taman kaverin kanssa ei paljoa lupaa, kun kaveri ei myonna, etta olisi persoonallisuus hairio. Vaittaan sen olevan borderline. Vaikka hanen sisarensa sanoo, etta se bipo ja jotain muuta. Han ei suostunut nayttamaan psykiatrin todistusta koska vaittaa sen olevan vaara diagnoosi.
Mutta huumeiden kaytto, alkoholi ja nama omituiset katoamiset seka se ettei 40-vuotiaalla kaverilla ole ollut viela kunnollista naissuhdetta, ei kuullosta hyvalta. Myoskin se etta kaveri on penniton koska tuhlaa kaikki rahansa han saatta ostaa urheilu auton vaikka ei siihen ole varaa. Ja on arvaamaton saatta yhtakkia paiskoa tavaroita. Myoskin han tulee rikkinaisesta kodista aiti on ollut 3 tai 4 kertaa naimisissa ja vaikuttaa tasapainottomalta.
Minä nyt tässä toistan itseäni, mutta sinähän olet naimisissa ja sinulla on lapsia. Olisi ehkä järkevämpää olla huolissaan omasta perheestä ... kuin tuosta ex-tyttöystävästäsi. Tämä tyttöystävä oli varmasti jo epätoivoinen lähtiessään suhteeseen sinun kanssasi, olithan naimisissa oleva mies. Se että hän yritti tulla raskaaksi sinulle vaikka päätös ei ollut teidän yhteinen kertoo hänen luonteestaan hyvin paljon. Hän on varmasti löytänyt nyt kaltaisensa, jos sinä voit vielä pelastaa itsesi ja ehkä perheesi, niin se voisi olla voitto sinulle.
Ex-tyttöystäväsi poikaystävä voi hyvinkin olla bipo, kovin bipomaiselta touhut kuulostaa. Ja bipohan kulkee usein suvussa, joten jos hänen äitisäkin on ollut naimisissa jo 3 kertaa, niin bipoahan se saattaa olla. Mutta itseäni tässä toistan, miksi kaikki tämä olisi sinun ongelmasi. (Ex)Tyttöystäväsi on ollut itsekäs ja epätoivoinen jo sinun kanssa suhteeseen lähtiessään. Sinäkin olet jo aika aikuinen, sinä et myös saa elämässä aina kaikkea ja se laskukin kaikesta saamastaan yleensä saapuu sitten joskus, vaikkakin toisinaan vasta vähän myöhässä. Laita oma elämäsi järjestykseen ja kohtele perhettäsi niin kuin toivoisit heidän kohtelevan sinua, jos olisit heidän asemassaan.- bipo perheessä
Hyvä Ihmettelen, kannattaa ajatella ennen kaikkea lapsen etua. Voiko hän paremmin, jos elää yhden vakaa aikuisen kanssa vai perheessä, jossa äiti menee ja tulee miten sattuu ja isän voimat menevät puolison auttamiseen?
Mieheni ystävän ex-vaimo sairastui ja he päätyivät eroon. Isä kasvatti kahdesta pojasta ihan ok miehiä. Valitettavasti äiti päätyi alkoholistiksi ja on välillä asunut kadullakin. Varmaan aika traumaattista lapsille, mutta ero oli siinä tilanteessa lapsille parempi ratkaisu.
On aika raskasta olla isä sekä lapselle että vaimolle. Ellei sitten diagnoosia ja lääkitystä löydy ja tilanne muutu. Tsemppiä. - ihmettelen..
Niinpä.. "On aika raskasta olla isä sekä lapselle että vaimolle..". Jossain aikaisemmassa viestissä kirjoitin että: "On joskus tuntunut siltä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja". Siltä todellakin tuntui.
Varmasti olisi lapsen kannalta parempi niin, mutta isän ei ole kovin helppo viedä lasta äidiltään. Tosin jos tilanne menee sellaiseksi että lapsen ei ole turvallista olla äitinsä luona niin sen jälkeen on tietenkin pakko puuttua asiaan ja ilmoittaa viranomaisille.
Mutta näillä mennään nyt toistaiseksi ja katsotaan mitä tapahtuu.. Toivottavasti kerrankin jotain hyvää.. - riisi.ryyni
Löysin sattumalta tämän sivuston kun hain tietoa tuosta maanisdepressiivisyydestä. Olen jo pitkään pohtinut olisikohan miehelläni tuo. nyt taas miehelläni menee lujaa, hän loistaa, puhuu paljon, minulle lähinnä ideiotaan ja suunnitelmiaan( en jaksaisi millään kuunnella niitä kokoajan) soittelee myös kaikille tutuilleen, on pitkään töissä ja tekee töitä öisinkin kun on nyt niin intoa täynnä uusia ideoita, alkoholia hän taas juo paljon ja on humalassa ihan holtiton, tarjoaa kaikille ja ajaa taksilla ihan mihin vaan ja muutenkin retostelee rahoillaan, joita siis ei ole, minusta tai lapsistamme( 2kpl) hän ei ole kovin kiinnostunut enemmänkin vaan omista ideoistaan, minun juttujani ei jaksa kuunnella vaan menee jo seuraavaan paikkaan. No olen myös nähnyt kun se vauhti loppuu, se vasta onkin kamalaa kun ei jaksa nousta sängystä, hänellä on masennukseen lääkitys ja kävi masennuksen aikana terapiassa mutta ei nyt tarvitse kuulemma sitä koska kaikki on hyvin, olen kypsä en jaksa enää. meinasin lähteä tästä suhteesta, mutta hän masentui vakavasti silloin ja syytti minua sitten masennuksestaan, anteeksi tämä sekalainen kirjoitus mutta olisi ihanaa kun kommentoisitte voisiko hän olla maanisdepressiivinen? se antaisi tälle hullunmyllylle jonkinlaisen selityksen.
- mape0210
Kun luet enemmän näitä tarinoita täältä, niin huomaat nopeasti, että tarinasi kuulostaa monen muuhun tarinaan verrattuna kovin samanlaiselta. Oireet voivat hyvinkin viitata juuri maanisdepressiivisyyteen. Useinhan juuri masennuksessa bibot hakevat apua ja ovat sitä valmiita vastaanottamaankin. Usein myös masennusta hoidetaan lääkkeillä jotka aktivoivat psyykettä, mikä saattaa sitten ns väärin dianosoiduissa tapauksessa käynnistää mania, jopa psykoottisin oirein. Oikein diagnoosin saaminen on erittäin tärkeää juuri lääkityksenkin kannalta. Hoitoon hakeutuminen on ainut mahdollisuus lähteä selvittämään tilannetta. Ja se onkin sitten ihan eri tarina se. Hoitoon meneminen maniassa...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549