Moi. Mulla on vm. -09 oleva Yamahan 4 heppanen 4-tahti perämoottori. Kävin yks päivä mökilläni, ja kone toimi aivan loistavasti. ei mitään ongelmaa. Seuraavalla veneilykerralla kävin ajelemassa veneellä. Olin ajanut noin 30 minuuttia, jolloin pysähdyin lähellä olevan venesataman vapaaseen venepaikkaan tankatakseni moottorin paluumatkaa varten. Ajaessani perämoottoria laituriin, se sammui pari kertaa. Kun olin saanut veneen tankattua. käännyin takaisin ajamaan kohti omaa venesatamaa. n. 25 minuutin ajon jälkeen perämoottori sammui. Yritin vetää sitä käyntiin, mutta ei käynnistynyt. soudin sitten loppumatkan rantaan.
Seuraavalla ajelukerralla tein saman matkan, kuin viimeksi. Ajoin n. 25 minuttia, joloin perämoottori alkoi pikkuhiljaa hyytymään, jonka jälkeen sammui. Käynnistin koneen uudelleen, jolloin se käynnistyi, mutta ei käynyt kovin kauaa. koitin uudestaan käynnistää, mutta se ei muuta kuin lupaili vain pari kertaa, ja sen jälkeen ei edes lupaillut enään. Soudettuani omaan venelaituriin, koitin käynnistää koneen, ja se lähti käyntiin, eikä meinannut hyytyä tms, vaan kävi niinkuin pitikin. Veimme koneen takuuhuoltoon, jossa se oli 2,5 viikkoa. Huollossa sanoivat, että olivat saavissa koekäyttäneet 20 min, mutta ei ollut sammunut, Sanoivat, että eivät olleet löytänyt vikaa, mutta olivat putsanneet kaasarin mahdollisista roskista yms. Saatuani okneen huollosta, koitin ajella sillä. Ajoin sillä tunnin ajan yhtämittaa, eikä se sammunut tai hyytynyt sinä aikana. Totesin, että kone oli ehjä, ja kaasarissa oli ollut sakkaa tai vettä. Samana päivnä lähdin vielä illalla ajelemaan. Moottori alkoi taas hyytymään ja sammui. koitin käynnistää uudestaa, mutta oireet samat, kuin edellisellä sammumiskerralla. Seuraavalla kerralla ajattelin vielä käydä kokeilemassa moottoria, mutta 15 min ajon päästä sammui taas, ja vasta soudettuani omaan laituriin takaisin, se lähti käyntiin.
Soitin huoltoon, ja epäilivät että bensatankki ei saa ilmaa, ja syntyy alipainetta, ja sanoivat, että koitan ajaa sillä, ja sitten kun kone alkaa hyytymään, niin otan koneessa olevan kiiinteän bensatankin korkin pois. Lähdin ajamaan, ja koneen alkaessa hyytymään, otin korkin pois, mutta se sammui. ja kun yritin käynnistää moottoria ilman bensatankin korkkia, niin se ei lähtenyt käyntiin, joten vika ei ollut ilmansaannissa.
Soitimme taas huoltoon, ja sanoivat, että epäilevät pakosarjan venttileitä
Mitä luulette, että koneessa voisi olla vikana
Kiitosket vastanneille!
Yamaha 4HP 4-tahti sammuu jonkin ajan päästä
32
22070
Vastaukset
- Matti Lappalainen
Kuule, kun se oli jo huollossa ja ne tietää siellä enemmän kuin minä, niin tuskimpa voin auttaa, mutta kerron mitä mulle tapahtui. Mulla on Yamaha 5 hv 2-tahtinen 2005. Kun se kerran noin sammui oli ilmaruuvi kiinni. Sitten vuosi sitten se alkoi sammahdella kummallisesti ja lopulta oli lähes mahdotonta saada käyntiin. Osoittautui, että toinen pensapumpun kalvoista oli revennyt. Niitä on siellä 2 erinlaista ja kun toinen menee kannattaa vaihtaa molemmat. Varaosat tiivisteineen sikahintaiset 92 € maahantuojalta. Voit myös ostaa Kuopiolaiselta tiivistekumia parin ison postimerkin kokoiset palat kympillä ja yrittää leikata kalvon itse, mutta sen muoto on kinkkinen. www.snoopy.fi
- j0n
oot tainnu ite hyytyä litran kossun jälkeen...heh
- kaasari guru
Vois olla kaasarin neulaventiilissä vikaa, siis sitä kautta bensa tulee kaasarin kohokammioon, jos esim. neula jää jumiin, bensa ei tule, tai tulee liian vähän kaasariin. Pitäisi terkistaa neula, koho ja koko bensan tulo järjestelmä puhdistaa, liuottimella ja paineilmalla.
- jakethenake
Yamaha -02 4hv. samanlainen käynti ongelma. purin kaasuttumen ja putsasin hyvin....samahomma jatkuu tosin ryyppypäällä pystyy ajamaan. Purin ny uudestaan kaasuttimen ja huomasin et neulaventtiilinkohossa on pieni halkeama eli se saa liikaa bensaa. ny oottelen sitä uutta kohoa hintaa 65e. saapa nähä miten se sit toimii??jake
- Vikaa ON
Se on tyypillinen vika jamahoissa, ja kuuluu kyseisten moottorin ominaisuuksiin, ja sopii täysin toleranssien rajoihin, joten ei mittää hättää. Soutamalla niistä selviää, edellyttäen,että on airot mukana-
Harminpaikka, mutta vanahalla Evarilla voimme aina vetää niitä jamahoita rantaan,-kun ne Evarit vain käydä pötköttelee-suupolvesta toiseen.-- lapin äijä
vm 72 5 hv Yamaha on alkanut ryppyillä. Ei tottele ilmaruuvia vaan nokeaa tulpan heti. puhtaalla tulpalla pelaa pari tuntia hyvin. kaasari on puhdistettu. Valitettavasti järvellä ei ole yhtään evinrudea hinaamassa,
Oisko neuvojaa palstalla. - Tuotapatuota
lapin äijä kirjoitti:
vm 72 5 hv Yamaha on alkanut ryppyillä. Ei tottele ilmaruuvia vaan nokeaa tulpan heti. puhtaalla tulpalla pelaa pari tuntia hyvin. kaasari on puhdistettu. Valitettavasti järvellä ei ole yhtään evinrudea hinaamassa,
Oisko neuvojaa palstalla.Jos öljyseos on paikallaan, niin yheksi viaksi taitaa osoittautua kaasuttimen tulviminen, joka taas johtuu esim. hiuksen pätkästä kohon neulaventtiilin välissä.Puhtaassakin.
Toinen mahdollinen syy voi olla huono kipinä. Kuinka vanhat tulupattimet siinä on.
Ja kolomas vika on läpilyövät puolat, jolloin virtaa ei riitä tulpille.
Koita puhdistaa puolan liittimet, ja muutkin vastaavat,-joskus ne hapettuvat vanahuuttaan.
Ja neljäs vika voi olla kampikammion stefat, elikkä kaikki pitäisi laittaa uusiksi.
ja evareista sanoivat, että ne on ikiliikkujia, vaikka koskessa upottivat sellaisen, niin ravisteli vähä nuppialaspäin enimpiä vesiä pois, ja eiku käyntiin ilman mitää vikaa.-Ennen oli insinööritkin käyttäjän asialla, eikä markkinavoimien. - Anonyymi
Haha!
- Anonyymi
Löytyy kolme evaria mitkä ei toimi kaikissa noin 300e edestä vikaa ja nyt yamahakin pamahti
- diogenes1
Yamaha mies forever. Hei vaan ongelminesi mulla on samanlainen kone ja
ongelmia on ollut. samanlaista sammuilua kuin sulla. korjaajalla on käyny
ja mitään spesifiä vikaa ei löytyny. koe altaassa kävi rasiruksessa kuulemma
hyvin. mutta järvellä alkoi temppuilemaan. kun moottorini teki samoja oireita
kun sulla vika korjautui vaihtamalla sähkölaite joka antaa kipinävoiman tulpalle.
se siis pelasi aikaajoin ja välillä ei. ja nyt on ollu kaasuttimen kera ongelmia.
kone lähtee käyntiin ja menee joutokäyntiä uistellessa hyvin mut kun antaa
kaasua alkaa tukehtua ja sammuu. lopuksi ei enää lähde edes käyntiin.
järveen meinattiin heittää. on ollu tuonkin takia korjaajalla mut vikaa ei tunnu
löytyvän. itse veikkaan että vika on kaasuttimessa. uimurin koho on hieman
vinossa yritetty oikoa. se lumittaa ja polttoaineen saanti on sekaisin
tarkista vielä polttoaineen letkunliittimen kumitiiviste. varsinkin moottorin päähän
liitettäessä vähän huolimattomasti kiinnitettäessä murtuu ja tulee pieniä
pykämiä. saa sit ilmaa mukana ja polttoaineen syöttö kärsii.
juuri velipojan kanssa päätimme vielä antaa yamahalle lisä aikaa ja
hankitaan uusi kaasuttaja...
toivottavasti sait joitain vinkkejä maallikolta. - samanvikainen
joo siis kuullostaa samalta vialta kuin itselläni ja purettuani perämoottorin huomasin että vettä tuova siipirattaan siivekkeet olivat kuluneet aivan loppuun. suosittelen vilkaisemaan jos et vielä ole katsonut :)
- Deepcore
Ihan uusi 2012 jammu, temppuillut uudesta saakka, huollossa pari kertaa ja ei kuulemma vikaa.. Ei käynnisty, sama omalla tankilla tai ulkoisella, kipinä tulee, saatanan kone älä hyydy. Puran huomenna
- hummat
Otan osaa murheisiisi,moni jammumies on tuskaillut samojen ongelmien vuoksi
eikä vikaa tahdo löytyä,luulisin että vika kuitenkin löytyy sähköpuolelta,se puoli on
merkillisen monipuolinen vikojen suhteen,varsinkin sytytys nykyteknologian vuoksi,
se voi reakoida ilman kosteusarvoihin tai auringon paisteeseen,tai joskus tuntuu
että kuskin mielialaan.Pensapuoli on helppo huoltaa jos osia ei hukkaa remontin
aikana,avaa kuivalla maalla kaasarin putsaa ja puhaltaa röörit auki,vaihtaa suodattimen,tarkistaa letkut kiinnityksineen,vaihtaa kalvot pumppuun,Kun ne tekee
itse ja huolella säästää pitkän pennin ja aikaa,aina on joku tuttu kaveri jolta voi
pyytää apua tarvittaessa.Näin kauden alussa kun vie koneen huoltoon,niin
aikaa palaa ja kesä kuluu hermot meinaa mennä.Osta netistä joltain edullinen
varakone,vanha kunnon amerikan 2T,niitä saa joskus sopivasti,pääsee edes
huollon aikana vesille. - vene on , airot nou
2,5 4tahti: uisteluvauhdilla puksutellessa samahteli , keksin että kun käynnistyksen jälkeen painaa ryyppyhanikan pohjaan ja sitten vetää sen keskiasentoon , niin koneppa pelaa hyvin. liekkö toisilla samoja havaintoja , ja onko se ryyppyhana oltava sitten siinä "keskiasennossa" normaalisti?
- kaiken voi korjata
se ryyppyhän siis säätää ilman saantia bensaseokseen eli kun se on päällä saa mahd vähän ilmaa, ja jos kone käy hyvin puoliryypyllä mut ei ryyppy pois voisi kuvitella että se saa vedettyä jostain kohtaa ilmaa bensan mukaan(murtuma huono liitos yms jossain) kannattaa tarkistaa liittimet ja letkut ja jos vanha kone niin että kaasarin ruuvit edelleen tiukassa ettei saa ilmaa sieltä kurkun välistä.
- vm 72
Jos et ole tarkastanut polttoainepumpun kalvoa nii teeppä se. Minulla on 6 vuotta vanha samanlainen kone ja sama vika. Korjaamokäynti maksoi 50 e ,ei kuntoon.
soitin huoltajalle että tilaa polttoainepumpun kalvon, kuulemma ei Suomessa, tilaus tehtiin Hollantiin hinnaksi tuli 30 e. tein homman itse ei ole vaikea, nyt pelaa eikä tartte souvella jos ei halua. - Jamaha
On mahdollista, että polttoainesuodatin on tukossa ja jos näin on päässyt käymään, myös sytysjärjestelmän osat ovat saattaneet vaurioitua, jolloin varoitusjärjestelmä on kytkeytynyt päälle.
Aina käytönjälkeen pese huolellisesti muta, suola, kasvillisuus ja muu vastaava pois makealla vedellä. Tyhjennä polttoaine kaasuttimmesta ja polttoainesuodattimesta sekä tyhjennä kaikki moottoriöljyt. Irrota käynnistys moottori (kolme pulttia), ja varmista moottorin pysäytyskytkimen lukkolevyn kiinnitys (itsellä usein löysällä muutema ruuvi). - Yamaha ei pamaha
Täysin samanlainen vika kuin ensimmäisen viestin kirjoittajalla, koneena vain 2.5hp yamaha.
- Näsijärvi
Mulla on 2005 4hp 4-tahti yamaha, joka on tosi vähän ajettu. Viime kesänä ajoin pari tuntia. Nyt koitin ja ei käy kuin ryyppy päällä. Mistä kannattaa aloittaa ihmettely?
- vm 41
Näsijärvi kirjoitti:
Mulla on 2005 4hp 4-tahti yamaha, joka on tosi vähän ajettu. Viime kesänä ajoin pari tuntia. Nyt koitin ja ei käy kuin ryyppy päällä. Mistä kannattaa aloittaa ihmettely?
Aloittaisin polttoaine järjestelmän tarkistuksella, sen jälkeen kaasari irti auki sekä perusteellinen putsaus sekä neulaventiilin toiminnan tarkistus.
Tietenkin kipinän voisi tarkistaa jos vaikka .....
Mutta kun kuitenkin oireet viittaisi ruuan vähyyteen jostain syystä.
- sepeteu1
Minun hyytyvästä (kävi vesipytyssä n. 9 min) Yamahasta löytyi erilaisten tutkimusten perusteella polttoainevika.
Aloitin kokokammion pohjaruuvin irroituksella ja totesin että sieltä tuli vain lusikallinen bensiiniä.
Seuravaksi irroitin polttoaineletkun ja totesin että siellä oli selvästi painetta.
Joten polttoainepumppu ainakin toimi. Vetämällä käynnistimestä voi todeta polttaineen ruiskahvan kaasarista irroitetusta letkusta.
Sen jälkeen purin kaasarista kohokammion pois ja poistin kohon ja neulan.
Työnsin 0.8mm teräslangan reiästä, minkä kohon neula tukkii ja totesin reiän olevan osittain tukossa, koska lanka ei mennyt kunnolla reiästä. Putsasin kanavan mihin p-aineletku tulee. Kasasin kaasarin ja koeajo vesipytyssä onnistui hyvin, kävi toista tuntia kauniisti. Eli tuo kanava on osittain tukkeutuneena varmaankin monen Jammun käyntihäiriön syynä. Bensaa tulee niukasti ja odottelun jälkeen voi taas käynnistyä hetkeksi. Kannatta kokeilla ennenkuin menee ostamaan kalliita pumpun kalvoja tm. varaosia. Itse ostin kohon neulan turhaan(liki 50€). - Yammukas
Neulaventtiilin kanssa on ollut täälläkin ongelmia. Kävi noin minuutin, minkä jälkeen sammui (kunnes kohokammiosta loppui bensa). Vaihdoin jopa uuden venttiilin, lopulta ehkä suotta, koska seuraavana kesänä jälleen samoja ongelmia.
Sitten kokeilin seuraavaa toimenpidettä; avasin kopan ja täräytin kaasaria pari kertaa halolla napakasti. Neulaventtiilin jumi lähti pois ja sen jälkeen toimi normaalisti. Eli, tätä todellakin kannattaa koittaa ensin, jos neulaventtiilin "esiin kaivaminen" alkaa olla liian työlästä.
Tänä kesänä kone on toiminut moitteetta, joka kerta kone on lähtenyt toisella nykäisyllä käyntiin.- Minä jo kerran
Ehdotin jollekkin aiemmissa viesteissä, että jamahaa pitää lyödä airolla päälakeen niin paljon kun jaksaa, sillä paksummalla päällä, niin sitten se toimii vähän aikaa,. . Mutta aika äläkkä tuntui nousevan :)
- tarttis tehrä
Ei liity otsikkoon, mutta kysyn onko kukaan säätänyt 4 tahtisen pikkujammun venttiileitä itse ? Onko toi hankala homma ?
- Anonyymi
4-tahti, 5hp-four,Yamaha,,,muutama tunti ajettu,,,ei kipinöi tulppa,,,,viime syksynä toimi,,,
huoltoliike käski tarkastaa,...sammutinkat. se toimii, voiko puola itsestään talven aikana sipata... alle 10v. vanha ,valk.koppa. - Anonyymi
katso tulpat ja niiden lämpö arvot
- Anonyymi
Kokeile 4tahti pienkone Bensiinillä.
- Anonyymi
Nelarimiehellä kannattaa olla airot aina mukana veneessä, sillä nille on käyttöä. Tämäkin aloitusviesti sen todisti
- Anonyymi
Ja myötätuuli on uskomattoman hyvä lisävaruste, eikä maksa paljon. Minä vedän uistinta aina vastatuuleen ja jigittelen palatessa myötätuuleen, moottori sammutettuna . Jos lähtiessä on myötätuuli, jigittelen 2-4 km ja palaan moottorin voimalla uistinta vetäen. Aina tuloo kalaa.
Viisaus on halapaa.
- Anonyymi
Moikka!
Vähän konstia kaasuttimen neulaventtiilien lisäksi.
Olen nyt pari vuotta taistellut F4:n käynnim kanssa syksyisin. Kesällä on lähtenyt kertavedolla, syksyn kosteudessa tutulta kuulostavia vaiheita.
Bensat vaihdettu, putket puhallettu, bensapumppu siivottu ja kaasarin neulat rassattu.
Raavin päätäni, että mikä?
Nyt sitten maltoin leikata Motonetin tiivistearkkipahvista uudet tiivisteet käyrän ja kannen väliin ja kaaduttimen ja käyrän väliin. Tiivistin Motonetin Super Spray-tiivistemassalla, kiristin ja jälkikiristin.
Käynnistin ja säädin ryypyn ja tyhjäkäynnin ”normaaliin asentoon”.
Nyt näyttää lähtevän käyntiin ja käyvän nätisti normi pikkukierroksilla.
Ilmeisesti joku oli ruuvaillut kaasaria ja käyrää ja imussa oli vuotoja. Käyrän ja kannen liitoksen pultinkin joku oli vääntänyt poikki. Ehkä juniori, ehkä joku mökkivuokraaja-ropaaja. 🤔
Tämä nyt ei ollut rakettitiedettä, mutta yksi aina tsekattava juttu. Jos imussa vuotoja, ei käynnisty eikä jaksa käydä, vaikka olisi pienkonebensat, uudet kaasarin venttiilit ja ehjä ja puhraaksi puhallettu bensapumpun kalvo.
Jos siis käynnistyy, mutta ei käy ”pysyvästi”, tämä vinkkinä ennen kaikkien osien vaihtoa. Imupuolen tiivisteet kannattaa tsekata, vaihtaa ja muurata umpeen tiivistemassalla. Tässä se ainakin auttoi. 🤪
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602347/Permatex-Supra-Grey-Tiivistesilikoni-80-ml
T. Prutku-ekonomi 🤪
Ps. Toki syksyllä kannattaa huollon jälkeen käyttää kaasari käyttää tyhjäksi ja noi kaasarin neulat rassata/puhaltaa kompuralla puhtaaksi. Ja tsekata bensapumpun kalvokin.
Imupuoli kuitenkin joskus ensimmäinen tsekattava. Varsinkin jos on tullut kaasaria irroteltua ja pantu vanhoja tiivisteitä takaisin…
Jos ei Jammu-kauppiaalta löydy valmista tiivistepahvia, mm. Motonetista löytyy pahviarkkeja (0,5 / 0,8 / 1,0mm - 5,99-6,99-7,99€). Siitä voi askarrella uusia tiivisteitä tähän.
Itse käytin 0,8-millistä (paksumpikin käy) ja tiivistemassaa. Nyt imee taas. - Anonyymi
voi olla että joku putki on tukossa ja eikä se saa tarpeeksi bensaa niin se ei sitten pysty jatkaa mitä sen olisi pitänyt tehdä tai jotain on vaan mennyt rikki ja ei he ovat huomanneet sitä ja mietin kun kaverilla on sama vika niin varmaan luulisin että kone ylikuumenee se on ainakin mun mielestä järkevä selitys tälle asialle kun en ainakaan sitten tiedä mistä ongelma johtuu tai minkä sen aiheuttaa enimmäkseen luulisin että se ylikuumentuisi ja kun mun kaverin iskällä on vene niin hän sanoi että se ylikuumenee kun sillä ajaa liian paljon tai siinä on liikaa lastia mukana.
Oma 8 heppanen teki samaa, 80-lukulainen. Kaikki käytiin läpi ja ei mitään vikaa. Sitte moottori irti niin sen alla oleva kumi kovettunut ja valskas. Kumi vaihtoon ja avot. Nimiä en kumille tiiä mutta se oli pakokaasu kanavassa. Vuodon seurauksena sinne oli myös kertynyt jonkinlaista "kittiä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185