Onko se murretta vai mitä? Joka tapauksessa aika tiheästi puheen seassa.
Mistä tulee puheesenne Niinkö sana?
10
2767
Vastaukset
- Sano Nääs,
, tota noin , niiku , Niinkö !
- Silleen niiku
Niinkö ?
- Eikun niin kun
Silleen niiku kirjoitti:
Niinkö ?
Silleen niiku , niiku silleen ? = Niinkö ? !!
- konsuantti
niiin,ja sanat ylipäänsä,itseasiassa, totanoin,jne,,,,, täysin turhia tehostesanoja.
kyllä "ennenwanhaan" lauseet ja sanat olivat ymmärrettäviä,,,nykyään suomenkieli on muuttumassa tosi väärään suuntaan,noilla tehostesanoilla ja englanninkielestä väärin käännettyjä sanoja. - elä nää vittuile stn
jonkun etelän lässyttäjän on kyllä turha tulla tänne murretta moittimaan. ulun murrehan on tykätty murre toisin kuin etelän hinttejen lässytys.
- elä nää vittuile stn
oot vissii ollu muuten pissisten kans tekemisissä?
Yksi vitun rasittava sana on kans: itseasiassa.
Ja etelässä "eix nii", joka vitun väliin.
X ei kuulu suomen kieleen muuta kuin harvoissa ulkolaisvivahteisissa sanoissa. Muistakaapa se etelän vetelät. - Ölövi
Ai mitä nää tarkotat? Misä välisä se "niinkö" sanotaan? Eikö "niinkö" oo ihan ylleistä puhekieltä?
Jos mää vaikka sanon sulle, että "oot nääki yks etelän vetelä", nii näähän voisit ihimetellä sitä ja kysyä että "niinkö?"
Vai tarkotikko nää "niiku" tai "niinku"? Nämähän on yhtä ku "niin kuin" ja tätä niinkuttelua on harrastanneet yheksänkytä luvulta lähtien kaikki suomalaiset murteesta riippumatta... Eli tarkotan tätä tämmöstä puhheenpartta: "tiätsä niinku siis silleen, ku mä menin niinku sinne ja sit siel oli niinku sellanen tiätsä niinku tosi niinku iso sohva ja siinä niinku sillee makasi sellanen niinku tosi söde jätkä silleen niinku puolimakuulla ja se niinku katto mua sillee niinku `tuu tänne beibe´-ja mä olin niinku sillee et `voi ei, voi ei, apua! Mitä mä niinku teen?!´ja sit mä niinku menin sen luo ja me niinku alettii sekstailee tai jtn niinku tiätsä sillee niinku tai emmä tiä..." -Ja tämäki ääliömäinen puhheenparsihan on apinoitu etelän veteliltä semmosten pölijien oululaisten toimesta, jotka on henkisesti veteliä -eivätkä kehtaa puhua omalla murteella.
Kyllä Oululainen tosin saattaa tuota "niinkö" sannaa käyttää korvaamaan tuota "niin kuin" sanapariaki -me saatamma sanua esim. "niinkö mää" mikä tarkottaapi "niin kuin minä".
Eläkä nää kehtaa muuten tulla moittimmaan oulummurretta ...kele! Son komiaa ja ylyväintä murretta kaikista! Miten te etelän ihimiset tuutta ees toimeen iliman semmostaki sannaa ku "pahki"? Sitä mää on aina ihimetelly... Oompa muuten ylipääsä sitä mieltä, että murteella puhuvilla on laajempi sanavarasto ja rikkaampaa tuo kielenkäyttö, kuin ylleiskieltä tai jottain helsinkiä puhuvilla. Siihen tulokseen tulin ku näin aikusena ihimisenä opiskelin muutama vuosi sitte, ja opinahajosa oli suurin osa nuorisua ja etelästäki kotosin olevia. No näitä penikoita seuratesani tulin siihen tulokseen, että kyllä vain pohojosen pentuin puhe on rikkaampaa. Sanavarasto on laajempi ihan ylleiskielesäki ja kielenkäyttö on ylipääsä värikkäämpää... Tämä siis semmosilla penikoilla, jotka on tarpeeksi älykkäitä puhuakseen reilusti omalla murteella. Kaikkihan ei ennään puhu vaa semmosetki on katuamasa ku "mää" ja "nää" -ja apinoijjaan etelän veteliä ja sanotaan "mä" ja "sä". Murteet kunniaan, ja erityisesti oulummurre! - korsto0
Se tulee kurkunpäästä...
- Oulun kolli
Se tulee siitä, kun oululaiset on tyhmiä.
Jos oululaiselle sanoo: "nyt vedät vidun päähäsi ja karvat silmille ja sen jälkeen suksit viduun täältä", niin oululainen vatsaa -niinkö? Ja teke sen.
Tai jos sanot: Sun pitää nyt mennä naimiiin heti ja perustaa perhe ja kaikki, niin sama juttu: "niinkö" ja sitten se erhe tehdään.
Tyhmyydestä se johtuu.
Oulun murre on komia murre ja täällä on hyvvää porukkaa, siis alakuasukkaat oolulaiset, mutta liikaa idiootteja nykkyisin ja sellasia persoonattomia raskassoutusia tolloja, jokka tulleet muualta ja ne tekkee kaikki samalla tavalla. Mahtaa olla raskas elämäntapa matkia aina toisia?
On alakuasukkaissa oululaisissakin idiootteja. Ne on nuorempia ja oppineet sen tyhymyyen näiltä junteilta jokka muuttanet jostaki kauempaa tänne insinörteiksi. - niinku
u know... kotimainen versio artistien haastattelujen toistetuimmasta lausahduksesta, niinku
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348