Linnut ja allergia

Tietoa kaivataan

En löytänyt tähän vastausta silmäilessäni vanhoja viestejä, joten onko tietoa/kokemuksia, miten paljon linnut yleensä, tai vaikkapa undulaatit aiheuttavat allergiaa?
Tiedän, se on toki yksilöllistä, mutta kun olen kuullut, että ne ovat allergisoijia pahimmasta päästä, miten on? Ketään eläinpölylle allerista linnun omistajaa?

7

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -K-

      Täällä ilmoittautuu yks. Olen allerginen eläinpölylle, koirat ja hevoset ovat pahimpia mulle. Kissat eivät aiheuta juuri minkään näköisiä ongelmia. Asun taloudessa jossa on 2 harmaapapukaijaa, 3 senegalinpapukaijaa, 7 equadorinarasta ja noin 15 peippolintua. Lintupölyä syntyy tuolla sakilla ihan kiitettävästi! Ilmansuodattimia kannattaa laittaa, se auttaa todella paljon tuon pölyn kurissa pitämisessä.

      Summa summarum, nämä allergia-asiat ovat todellakin tapauskohtaisia, joillekkin linnut aiheuttavat ongelmia joillekkin ei.

    • Char

      Asia olisi kyllä hyvä jotenkin "testata" ensin, että miten lintujen kanssa käy tai sopia esim. palautusaikaa, jos ostaa linnun/lintuja.

      Se on ihan totta, että allergigolle yleensä (ei aina) ovat linnut se melkein pahin "ärsyke". Linnuilla, kun on sulkasato, lentävät vapaana ym. niin untuvia ja pölyä on taatusti jokapuolella. :)

      Ja sitten on nuo ilmanpuhdistimet yms. mitä jo mainittiinkin millä voi yrittää auttaa, mutta periaatteessa, jos alkaa ongelmia olla terveyden kanssa kokeiltaessa lintujen kanssa asumista niin ei mielestäni kannattaisi ottaa.

      Älä vain kysy miten saat tuon kokeilun aikaan. :) Ainoa on, että jos kasvattaja tai myyjä suostuu ns. koeaikaan, joka olisi ainakin sen 2viikkoa niin näkisit luultavasti jo hiukan miten reakoit, jos talossa on lintuja.

      Minulla on undulaatteja ja kyllä ainakin untuvaa on nyt joka puolella, kun sulkasato ja, kun imuroi voisi imuroida samantien uudestaan. :) Eli ainakin siis sotkua tulee, kun heittelevät siemeniä yms. Eli varmasti tuossa syntyy sitä lintupölyäkin paljon, kun vilkkaita lintuja.

      Mutta toivottavasti saisit kokeiltua asiaa ja oireita ei tulisi niin saisit linnun/lintuja. :)

      • Tietoa kaipaava

        Kiitos vastauksista!
        Todellakin ikäviä tällaiset ongelmat, kun se testaaminen on niin vaikeaa! Kyllähän sitä tunteja ja päiviä pärjää, mutta entäs sitten kuukausien kuluttua =/
        Itse kun en suoraan sanottuna voi elää ilman eläimiä, mutta olen jossain määrin allerginen eläinpölylle.. Kotona oli kuitenkin aina kissa ja hevosia, joita pystyn kyllä sietämään. Avomies onkin sitten eri juttu.. Hän ei ole eläimiin tottunut, eikä tietenkään ala terveyttään testaamaan niin kuin minä voisin ;)
        Jonkun eläimen tarvisin ihan oman mielenterveyden kannalta, niin nyt tutkitaan sitten vaihtoehtona lintuja! Mutta allergisoivuus kieltämättä yllätti.. Eihän sitä missään nimessä voi lintuakaan ottaa jos siitä oireita tulee. Täytyy siis käydä joku päivä jossain kokeilemassa miten hän reagoi =)


      • Char
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Todellakin ikäviä tällaiset ongelmat, kun se testaaminen on niin vaikeaa! Kyllähän sitä tunteja ja päiviä pärjää, mutta entäs sitten kuukausien kuluttua =/
        Itse kun en suoraan sanottuna voi elää ilman eläimiä, mutta olen jossain määrin allerginen eläinpölylle.. Kotona oli kuitenkin aina kissa ja hevosia, joita pystyn kyllä sietämään. Avomies onkin sitten eri juttu.. Hän ei ole eläimiin tottunut, eikä tietenkään ala terveyttään testaamaan niin kuin minä voisin ;)
        Jonkun eläimen tarvisin ihan oman mielenterveyden kannalta, niin nyt tutkitaan sitten vaihtoehtona lintuja! Mutta allergisoivuus kieltämättä yllätti.. Eihän sitä missään nimessä voi lintuakaan ottaa jos siitä oireita tulee. Täytyy siis käydä joku päivä jossain kokeilemassa miten hän reagoi =)

        Jos otat matelija puolelta? Esim. tuliliskoja, sammakoita, kotiloita yms.? Sammakkoeläimet palstalla on kaikista kolmesta tietoa tai sitten esim. jokin isompi lisko?

        Tai akvaario yms. mikä ei allergisoi..Tosin, jos haluaa seurallista eläintä niin..Matelija ei tietenkään ole paras ratkaisu, kun ei taas niin välitä ihmisestä ja käsittely ei ole suositeltavaa oikeen minkään kanssa paitsi pakosta..

        Niin on noita lintuja otettu ja jouduttu luopumaan sitten allergian takia jopa puolenvuoden jälkeen vasta, että se koeaika on 2 viikkoa tosi minimi, mutta harva antaa puol vuotta. :/


      • Tietoa kaipaava
        Char kirjoitti:

        Jos otat matelija puolelta? Esim. tuliliskoja, sammakoita, kotiloita yms.? Sammakkoeläimet palstalla on kaikista kolmesta tietoa tai sitten esim. jokin isompi lisko?

        Tai akvaario yms. mikä ei allergisoi..Tosin, jos haluaa seurallista eläintä niin..Matelija ei tietenkään ole paras ratkaisu, kun ei taas niin välitä ihmisestä ja käsittely ei ole suositeltavaa oikeen minkään kanssa paitsi pakosta..

        Niin on noita lintuja otettu ja jouduttu luopumaan sitten allergian takia jopa puolenvuoden jälkeen vasta, että se koeaika on 2 viikkoa tosi minimi, mutta harva antaa puol vuotta. :/

        Olet oikeassa! Käytännössähän sitä ei voi koskaan loppuun asti testata..
        Niin, onhan nekin käynyt mielessä, mutta en koe matelijoita tms todellakaan mitenkään lemmikeiksi =/ Koristeenahan ne kyllä menisi, mutta haluaisin tosiaan eläimen jonka kanssa voi tehdä jotain. Jos näin kurjasti on ettei lintukaan tule kuuloonkaan, niin en tiedä kyllä sitten mitä tässä voisi tehdä, todella ikävää =´(


      • Manna
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Olet oikeassa! Käytännössähän sitä ei voi koskaan loppuun asti testata..
        Niin, onhan nekin käynyt mielessä, mutta en koe matelijoita tms todellakaan mitenkään lemmikeiksi =/ Koristeenahan ne kyllä menisi, mutta haluaisin tosiaan eläimen jonka kanssa voi tehdä jotain. Jos näin kurjasti on ettei lintukaan tule kuuloonkaan, niin en tiedä kyllä sitten mitä tässä voisi tehdä, todella ikävää =´(

        oletko miettinyt afrikkalaista kääpiösiiliä? Monelle eläinpölylle allergiselle ei ole siilistä ilmaantunut oireita. Siili on erittäin sympaattinen lemmikki ja myös seurallisempi kuin nuo matelijat. Lisätietoa siileistä: www.suomensiiliyhdistys.fi


      • Tietoa kaipaava
        Manna kirjoitti:

        oletko miettinyt afrikkalaista kääpiösiiliä? Monelle eläinpölylle allergiselle ei ole siilistä ilmaantunut oireita. Siili on erittäin sympaattinen lemmikki ja myös seurallisempi kuin nuo matelijat. Lisätietoa siileistä: www.suomensiiliyhdistys.fi

        Kiitos, hieno idea! Otanpa tuosta selvää laajemmin :) Vieläköhän on muita eläimiä jotka eivät ole tullut mieleeni..? =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe