Hakusessa Objektiivi

Apua!"#

Hei! Olisin lähdössä ulkomaille ja pitäisi saada sinne mukaan hyvä objektiivi jolla saisi kuvattua sekä henkilökuvia,maisemakuvia ja jotain "lähikuvia". Onko mitään yhtä objektiivia kyseiseen hommaan? Kamerana Canon 550D ja siinä tällä hetkellä vain se perus linssi. 18-55. Onko toi canonin 70-200 L usm F4 minkälainen kun siitä oli alempana jokin ketju? vai onko muita ehdotuksia? hinta ei sais mennä kovin paljon päälle 600€

14

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi peruskitti käy kyllä 18 millisenä maisemiin. osta toiseksi 55-250mm is, sillä saat henkilökuvia sun muuta. eikä maksa kuin parisataa tai vähän yli, riippuu mistä ostaa. ja on hintaansa nähden ihan hyvä, itellä on se ja sillä saa kotitarpeiksi ihan hyviä kuvia.
      ohan toi 70-200 L varmaan parhaimpia linssejä canonilta. mutta se halvempi malli on ilman vakaajaa eli käsivaralta ottaessa saa olla aika vakaa käsi :)
      eikä nuo halpalinssit niin huonoja ole mitä puhutaan kotikäytössä. ainoo että joutuu hiukan enemmän tuhtaileen kuvankäsittelyn kanssa.
      omaks ilokseenhan sitä kuvailee ja jää muistoja joten ei siinä ammattijälki saa olla pääasia.

• apua1233

No olen kyllä aloittamassa myös harrastekuvailua eli seuraava linssi sais olla vähän parempi. Ja kyl mulla suhteessa on vakaakäsi vaikkei kyllä tarpeeks jos alkaa tol 150 kuvaan :D. Et kylhän siihen teletuenki sais sit mukaa jos ostais

• Tamronin 18-270 mm objektiivia suositellaan nimenomaan matkaobjektiiviksi sen monipuolisuuden takia. Sen uusinta, joulukuussa ilmestynyttä versiota käyttää matkaobjektiivina myös ammattilaiset. Olen nähnyt silla otettuja kuvia (toki osaava kuvaajan otoksina) ja ne ovat upeita. Sen hinta pyörii 400 - 500 euron tienoilla, joten se sopisi budjettiisi

• Canonisti minäkin

Osta f/2.0 tai jos kukkaro sietäisi niin f/1.4 35mm normaaliksi.

Teleksi näen kolme vaihtoehtoa:

F/4.0 70-200 on käyttökelpoinen zoomi, mutta valovoima on huono ja koko näistä kolmesta suurin. Tämä ei ole macro.

F/1.8 85mm on hyvä ja halpa potrettilasi croppiin. Paras valovoima näistä kolmesta. Tämäkään ei ole macro.

F/2.8 100mm macron valovoima on siedettävä ja se toimii myös yleistelenä. Vähän pitkä ehkä perinteiseksi muotokuvalasiksi cropissa.

Itse tekisin valinnan kahden jälkimmäisen välillä. Nyt perheen toisessa reissukamerassa on juuri tuo f/1.8 85mm telenä. Mieti, kuinka paljon painotat tuota makro-ominaisuutta.

Jos automaattitarkennus ei ole välttämätön, niin katso myös Samyang 85mm. Jos päädyt noihin kasivitosiin, niin joku nimetön lyhyt loittorengas voi olla toimiva lisävaruste. Kuvanlaatu ei vastaa oikeaa, hyvälaatuista macroa.

• alpua241

Enemmän kyllä tulee luontoa kuvattua kuin ihmisiä. Eli vielä on mietinnässä mikä olisi hyvä. tol normi linssil ny saa ihan suhtok kuvia henkilöistä mut kauas ei yllä ei sit mitenkään

• Kannattaa oikeasti vakavasti miettiä tarvitseeko telezoomia. Aika usein se jää vain hetken huumaksi ja sitten harmittaa.

Itsellä on halpa digipokkari sitä varten jossa 14optinen zoomi, ei mitään hyvää laatua max tele päässä, mutta riittää niissä harvoissa paikoissa kun tarvitsee.

Ja järkkäri sitten "tosi" kuvaamiseen.
      Itsellä on vain vanha 28-105mm linssi, ei sekään mitään L linssiä mutta voittaa kitin mennen tullen.
      Seuraava vakava hankinta on kiinteä polttovälinen makro linssi 100mm tai 150 mm, toimii hyvin myös muotokuvaukseen.
      Ja sen jälkeen vakavammin otettava laajakuva paremmalla valovoimalla.

• apuapuudeli

Vieläkään ei ole tullut selkeyttä minkä linssin ostais. Kitti linssil ny saa jotain naamakuvia mut sit pitäs saada kauempaa kuvia ja "maisema" kuvia enemmän. Ja kyseessä siis on ensimmäinen linssi ostos sitten ton normi kitin jälkeen. kolmanneksi olen suunnitellut macro linssiä tai ihan vain ihmistenkuvaamiseen. Onko millaisia ehdotuksia? saa tulla kaikista mutta ei kovin yli sen 600€ mielellään vaikka ei se ihan takaraja vielä ole

• eeköstäjookosta
      • Canonisti minäkin

Unohda nuo sutut. Ei tuollaista 18-135mm objektiivia voi edes teoriassa saada toimimaan. :D

Valinta kannattaa tehdä noiden 85mm, 100mm macro ja 70-200mm välillä. Jos luonto on tärkeää, niin tuo satanen macro on silloin ehkä paras vaihtoehto. Se toimii myös yleistelenä.

• hmmmmmi?

Olen myös miettiny tätä Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM Canon

Onko tosta mihinkään?

• Canonisti minäkin

• Nikon D90
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Itse jättäisin tuon kauppaan.

http://www.photozone.de/canon-eos/517-sigma1770f284osapsc

Turistiputkena olen pitänyt varsin käyttökelpoisena Nikkorin 18 - 200 VR putkea mutta 18 - 135 mm VR riittäisi. Nikkor ei sovi Canoniin kuten kaikki tiedämme mutta epäiulen Canonilla olevan samanmoisia. Ei tarvitse turistikohteessa vaihdella putkia ja saada roskia tai rannalla lentävää santaa koneen sisälle ja nykyisillä isoilla ISO:lla pääsee kuvaamaan sisätiloissakin ilman salamaa. Tuolla putkella Nikkor antaa hieman vähäkontrastista kuvaa 200 mm lähellä mutta se on jälkeen korjailtavissa ainakin osittain.

Minulla ei ole kokemusta Canonisi kuvan laadusta 1600 ja 3200 tai siltä väliltä ISO arvoja mutta Nikonillani saa vielä kohtuullisia turistikuvia noilla arvoilla. VR eli kuten jotkut asiaa kokemattomat sanovat vatkain on hyvä keksintö matkailijalle se auttaa ainakin minua koska olen kuvannut jopa ajalla 1/4 sek käyttäen 18 mm zoomausta.

Verrattuna kiinteisiin polttoväleihin näissä zoomeissa lienee hieman enemmän vääristymää varsinkin lyhyessä päässä jossa reunalla olevat suorat linjat tuppaavat kaareutumaan mutta ne voi ohjelmallisesti oikaista jos kiusaavat, minuia eivät juurikaan kiusaa. Kiintiessä polttoväleissä ainakin suht lyhyillä putkilla saa valovoimaa suht. edullisesti kun zoomeilla se yleensä ei ole suurempi kuin F2.8 jos sitäkään.

Vaikea kysymys mutta kokeile turistizoomia 18 - (100 - 200) mm vakaajalla (VR, IS, jne) varustettuna ja tulet yllättymään positiivisesti. (mielestäni)

• yleiskikkare

Tamron AF 18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC /Ca
      topshotista 399€

• Canonisti minäkin

http://www.photozone.de/canon-eos/412-tamron_18270_3563vc_canon

Tutkikaa nyt edes vähän numeroita, ennen kuin linkkaatte "kikkaroita" tänne. :D Tärkein objektiivi tienpäällä on hyvin piirtävä, valovoimainen prime normaali. Canonilla ei ole oikein hyvää, edullista vaihtoehtoa croppiin (vrt. f/1.4 50mm kinokokoon), mutta f/2.0 35mm on kyllä tyydyttävä sekä optisesti että mekaanisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4335
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2881
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2623
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2093
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1533
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      113
      1445
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1098
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1057
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1038
    Aihe