Hehkulamput vs loiteputki tai LED

haluan säästää

Onko kukaan laskenut mikä on halvin
- halpa hehkulamppu jonka käyttöikä on lyhyt (ehkä n 1 kk)
- loisteputkilamppu käyttöikä noin 6 kk
- valodiodi/LED lamppu jonka käyttöikä n 2 vuotta


Onko näiden käyttökustannuksista tehty vertailuja? Jos siis ajatellaan normaalissa kattovalaisin käytössä?

6

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lampukasta

      Mikä loisteputkilamppu noin vähän aikaa kestää? Meillä on katossa sellaisia loisteputkia jotka ex-mieheni on laittanut paikalleen, olemme eronneet yli 7 vuotta sitten. Esim keittiön katossa on sellaiset. Päivittäisessä katossa oleva lamppu aina pimeänaikaan, eli syksystä kevääseen. Edes sytytintä ei ole tarvinnut vielä vaihtaa kyseiseen lamppuun.
      Vanhimmat hehkulamput taitavat olla viiden vuoden takaa, tosin niitä on varmaankin enää yksi jäljellä kun olen vaihtanut kaikki energiansäästölamppuihin.

      • ehkä väärin

        siis käytössä, ei katossa :)


      • huhiihihhiih
        ehkä väärin kirjoitti:

        siis käytössä, ei katossa :)

        kyse on keskimääräisestä käyttöiästä jatkuvassa käytössä

        voi toki hehkulampun elinikä olla pidempi kuin mainitsemani 6kk

        ja LED lamput myös kestää kauemmin, mutta olen jostakin lukenut että led himmenee vuosien saatossa


      • ....
        huhiihihhiih kirjoitti:

        kyse on keskimääräisestä käyttöiästä jatkuvassa käytössä

        voi toki hehkulampun elinikä olla pidempi kuin mainitsemani 6kk

        ja LED lamput myös kestää kauemmin, mutta olen jostakin lukenut että led himmenee vuosien saatossa

        Erillisellä 12V muuntajalla led-lamput todellakin kestävät melkein ikuisesti.

        Kierrekantaan liitettävää led-lamppua ei kannata ikinä ostaa, niissä on surkeat komponentit jotka kosahtavat tuhannen käyttötunnin jälkeen (vaikka pakkauksessa luvattaisiin miten pitkiä käyttöaikoja). Vaikka itse led olisi vielä kunnossa, joutuu taas ostamaan uuden lampun.


    • kukin tavallaan

      hehkulamput on kestäneet kaikki yli 5v KÄYTÖSSÄ ja niitä käytän tulevaisuudessakin, sensijaan kalliit energiansäästölamput ei kestä 3viikkoa kauemmpaa ja ikpl maksaa enemmän kuin 10 kpl paketti hehkulamppula, ulkovaloissakin hehkulamppu 3v ja tämä humpuukkilamppu 2PÄIVÄÄ ja hintaa oli lähemmäs 30e, mitä tästä opin, no sen että hehkulamppula on nyt jemmassa loppuiäksi. En aio ostella 30e lamppuja joka viikko uusia milloin ulos milloin alakerrankäytävään, milloin mihinkin, riittää kun sen hehkulampun vaihtaa muutaman v. välein. Siinä se säästö syntyy kun laskee niitten ostohinnan eron, se kulutus on kuitenkin ihan pieni vs. ostohintaan.

    • haluan säästää.

      Tuosta pitäisi jonkun laskea oikeilla arvoilla huomioiden:
      - realistinen vaihtoväli normaalissa olohuonekäytössä
      - lampun hinta
      - energian kulutus

      Lisäksi pitäisi verrata
      1. Kerrostalossa
      2. OK talossa ulkotilakäytössä
      3. OK talossa sisätilakäytössä.

      Ulkonahan hehkulampunkäyttö on vielä epäedullisempaa koska sen tuottama lämpö menee harakoille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      149
      1476
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1225
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      176
      976
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      30
      925
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      178
      832
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      56
      785
    7. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      753
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      37
      656
    10. Upea nainen

      Olet upea nainen. Sinulle
      Ikävä
      31
      622
    Aihe