(ulko)ilmanjäähdytin eli teeseitse-ILP ...

... mutta voi vaihtaa jäähdyttämään kesällä sisätiloja.

Nimittäin Hong Kong tavaratalossa katselemani 799 euron "Unico Easy ilmalämpöpumppu" ... Ilmalämpöpumppu jossa ei ole ulkoyksikköä, vaan kaikki tekniikka sisäyksikössä. Valkoinen lattialla seisova, kokoa n. 70 x 70 x 30 cm. Kaksi arviolta 15 cm:n ilmarööriä ulos.

data: "jäähdytysteho 1900 W, max virrankukutus jäähdytystilassa 725 W, lämmitysteho 2000 W, virrankulutus lämmitystilassa 710 W, COP 2,81

laite toivottaa hyvästit ilp-asennusmafialle?
_ _ _

muistaakseni näillä palstoilla on paheksuttu hulluja yksiputkisia ilmanviilentimiä, joissa kuumaa ilmaa puhalletaan ikkunasta ulos. MUTTA korvausilmana taloon tulee jostain ikkunanraoista hyvinkin lämmintä ulkoilmaa (esim. tätä kirjoittaessa 29-asteista). Tässä kaksiputkinen, myös viilennyskäyttöön

11

1597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no hyvä..

      No tuo olisi hinnaltaan jo aika mielenkiintoinen. Aikaisemmin olen nähnyt vain jopa pari tonnia maksavia laitteita, eli kaksiosaisen saa asennettuna samaan hintaa.

      Ainoa vikahan noissa on se että se mökäävä yksikkö tulee sisälle ja voi häiritä yöllä.

      Vielä parepi olisi kaksiputkinen laite, jossa yksikkö tulisi ulos...

      Mutta hei, tuon laitteen voisi asettaa ulos ja putket seinän läpi sisälle ja pistää lämmittämään pihaa, jolloin se puhaltaisi kylmää ilmaa sisällle :) Säätö pitäisi hoitaa erillisellä termostaatilla, jolla katkaisisi virran laitteelta kun sisällä on riittävän lämmintä. Edellyttää vain sitä että laite käynnistyy taas edelliseen toimintoon kun sähkö kytkeytyy taas päälle.

      • korjaus

        " kun sisällä on riittävän lämmintä" ... siis kylmää...


    • Laite on hyvä "päänavaus", toivottavasti tulee muitakin ja isotehoisempia, 2 kW kompressoriteho saattaisi saada pistorasiasta, ainakin 16 A:n

      Mitenkähä tuossa hanskataan kondenssiveden ja -jään käsittely

    • tuohon pitäisi vielä viritellä LTO eli huoneiston poistoilman syöttö ulkoa otettavan ilman sekaan

      • diy-LTO

        > ... poistoilman syöttö ulkoa otettavan ilman sekaan

        Ehdottoman hyödyllistä jos ei ole tietoa minin pakkasiin asti toimii


      • diy-LTO kirjoitti:

        > ... poistoilman syöttö ulkoa otettavan ilman sekaan

        Ehdottoman hyödyllistä jos ei ole tietoa minin pakkasiin asti toimii

        >> ... poistoilman syöttö ulkoa otettavan ilman sekaan
        >
        > Ehdottoman hyödyllistä jos ei ole tietoa minin pakkasiin asti toimii

        koskenee kyllä kaikkia ILP-laitteita tämä poistoilman lämmön hyödyntäminen?


    • ei meidän talveen

      > "Unico Easy ilmalämpöpumppu" ... Ilmalämpöpumppu jossa ei ole ulkoyksikköä, vaan kaikki tekniikka sisäyksikössä.

      No jaa. Kyllä tuo tosiasiassa on siirrettävä/puolikiinteästi asennettava jäähdytyslaite, jota voi käyttää myös lämmitykseen. Tarkoitettu lähinnä etelä-Eurooppaan ja sellaisiin kerrostaloihin, joiden julkisivua ei ole mahdollista "koristella" (lue: pilata) normaalin jäähdytyslaitteen/ILPin susirumilla ulkoyksiköillä tai lähes yhtä hirveillä, ikkuna-asenteisilla, kojeilla.

      Valmistaja ei edes ilmoita lämpötilarajoja lämmityskäytölle. Vaikka kondenssiveden jäätymisestä varoitellaan, epäilen, ettei laitetta ole tarkoitettu muutamaa pakkasastetta kylmemmässä toimimaan. Esim. (ohut) kondenssieristys on vain jäteilmakanavassa...

      > Kaksi arviolta 15 cm:n ilmarööriä ulos.

      Kaksi Ø160 kanavaa PLUS Ø32 mm kondenssivesiviemäri ulos. Kondenssivesiliitäntä liki lattian tasossa eikä pumppua ole, joten vaikeaa sitä muualle onkaan viedä. Ei riitä kaato eikä mahdu astia alle. Kondenssivettä tulee sekä jäähdytys- että lämmityskäytössä.

      > laite toivottaa hyvästit ilp-asennusmafialle?

      Ei seinän läpivientienkään (3 kpl) teko aina ihan helppoa & halpaa ole. Etenkään kiviseinän kanssa. Ja puuseinässäkin tarttis ehkä miettiä sitä höyrysulkua. Juu, tiedetään, 99 % EI mieti eli reikä vaan läpi ja ehkä urtsilla sitten työn tuotos "tiivistetään".

      Niin, ja jos tätä tosissaan meinaa pakkasilla pyörittää, tarttee kuitenkin sähkärin avuksi ... virittelemään sulanapitolämmitystä kondenssiviemäriin.

      > Tässä kaksiputkinen, myös viilennyskäyttöön

      2-putkisuus & siirrettäväksi laitteeksi kohtuullinen melutaso ovat tietty plussaa, mutta muut ominaisuudet ei

      - jäähdytysteho on vain 1,9 kW, no, ei kyllä ole sähkönkulutuskaan iso, mutta tää on semmoinen 20 m² toimistohuoneen - 30 m² yksiön kone ... tai sitten johonkin vain kesällä käytettävään, asuntovaunuun, kelluvaan saunamökkiin tms. mitä virityksiä näitä nykyään onkaan

      - vaatii aina viemäröinnin, koska ei osaa haihduttaa kondenssivettä lauhdeilmaan (kuten useimmat 1-putkisetkin nykyään) eikä ole edes kondenssivesisäiliötä laitteessa

      - huolto/puhdistus, kun käyttötunteja alkaa tulla runsaasti?

      Käyttöohjeessa suositellaan, että ulkoilmapatteri imuroidaan puhtaaksi 1-2 kertaa vuodessa, mutta sehän on tukevasti laitteen sisällä ... eikä edes ohjeita ulkokuoren avaamiseen anneta, koska tämä on katsottu vain ammattilaisille (kylmälaiteasentaja) passeliksi hommaksi.

      BTW maailmalla on kyllä olemassa järeämpiäkin, kiinteästi asennettavia ilma- tai ilma-vesilämpöpumppuja (VILP), joissa kaikki tekniikka on talon sisälle asennettavassa yksikössä ts. ulos tulee vain 2 säleikköä.

      • Kesälaite?

        Taitaa olla etupäässä jäähdytyskäyttöön, silloin ehkä kondenssia haihdutetaan kuumaan poistoilman sekaan? Lämmityskäytössä toimii varmaan siihen asti kunens poisto menee pakkaselle ja kondessi putki jäätyy...


    • > ... on kyllä olemassa järeämpiäkin ... joissa kaikki tekniikka on talon
      > sisälle asennettavassa yksikössä ts. ulos tulee vain 2 säleikköä.

      kiitos tiedoista! Omani olivat vain honkkarin a4:stä ja tuota kanavakokoakin arvioin vain kuvan ulkoseinätiiliin suhteuttaen

    • eljii

      Miksiköhän tosiaan ILP-asennuksissa ei yritetä hyödyntää monissa taloissa harakoille puhallettavaa lämmintä poistoilmaa

    • > Miksiköhän tosiaan ILP-asennuksissa ei yritetä hyödyntää
      > monissa taloissa harakoille puhallettavaa lämmintä poistoilmaa

      jatkokysymys: Miksiköhän ILP-asennuksissa ei yritetäkään hyödyntää aurinkolämpöä? Siis ulkoilman otto talvella lasitetusta tilasta etelän puolella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe