Alkuraskauden kertomus

dayminda

Moi ajattelin vaan pistää omaa tarinaa tänne, koska aina yleensä joitakin helpottaa että joku kertoo vähäsen miten alkuraskaus kaikin puolin on mennyt:

Eli rv 12 asti: ( nyt rv 12 1) ( Olen 21-vuotias)

Sain tietää kesäkuun alussa olevani raskaana. Noin viikolla 4 oli aika rajuja alavatsakipuja ja jatkuivat siitä muutaman päivän sellaisina menkkamaisina kipuina. Limakalvo oli vähän verinen mutta ei tiputteluun asti. Pahoinvointi
alkoi noin 13.6. ( rv 6 3) silleen että se oli suhteellisen tainnuttavaa ja ei aamupahoinvointia vaan koko päivän kestävää etovaa oloa, ei kyllä oksentamaan tarvinnut mennä, mutta aika monia ruoka-aineita, joista ennen tykkäsi, niin halusin välttää. Pahoinvointi helpottui n rv 10 5.

Kesäkuussa saattoi vielä olla niin että yhdynnän jälkeen tuli hieman verisiä tippoja. Ne olivat kuitenkin limakalvolta sillä masuasukilla on kaikki hyvin, joka todettiin ultrassa.
Paino on noussut nyt alkuraskaudessa äitiyskortin mukaan sellainen1- 2 kg ja bmi on normaali, n. 23, 5. Olen kyllä todella vapaasti voinut syödä, mutta tosiaan liian suurta kerta-annosta välttelen.

Tässä joitakin havointoja mitä tein alkuraskauden aikana :

* vihlovat kivut alavatsalla saattavat lisääntyä suuren aterian jälkeen.
Olen yrittänyt välttää ruoan syömistä myöhään sillä se tekee järkyttävän mahakivun ja turvotuksen vielä seuraavalle päivällä.

* Suu haisee pahalta.

* Minun ei ennen täytynyt syödä yhtään säännöllisesti mutta varsinkin pahoinvointikautena tuli hirveä olo jos ei syönyt tarpeeksi usein.

*Muutaman kerran ruskeaa limaa tullut, on onneksi normaalia ollut.

* Pintaverisuonia saattaa repeillä yläreisistä.

* Nännit ovat suurentuneet, rinnat tulleet enemmän ulospäin, ja ovat olleet arat. Olen tavallaan testannut rinnoista raskausoireiden voimakkuutta, sillä olen pelännyt keskenmenoa todella suuresti. Ei ole vielä isompaa kuppikokoa, nyt A. Liivit saattvat puristaa, täytyy jättää vähänkin puristavat kaarituolliset pois.

*Mielihaluja ei ole ollut kyllä, janoa vaan entistä enemmän, satunnaisesti herännyt yöllä vessaan.

* Alavatsakivut on varmaan se aika klassikko mistä aina tekee mieli puhua :

minulla on ollut aika paljon nipistyksiä, ja painontunnetta, muutamana päivänä viikossa mahakipu saattaa olla sekä raskauteen että suolistoon liittyvää.

* Valkovuoto on ollut runsasta.

* Huimausta on ollut paljon, ja kuumaa ilmaa siedän nyt todella huonosti, kun vuosi sitten kesällä ihan sai olla niin paljon asteita kun vaan pystyi.

Ja ultrassa kävin viikoilla 11 6 ja kaikki todettiin olevan hyvin:

Down seula eli hcg-beeta ja paap-a verikokeet otettiin rv 11 4, paras ajankohta yhdistelmäseulonnalle ( verikoe ja ultra )naistenklinikan ohjeen mukaan on rv 10 4-12 6, mutta normi käytänto on 10 0-13 rv:illä. Tuloksia saa Helsingissä odottaaa noin 1-2 vk:a, jos on jotain vialla niin tulee puhelu.

Vauva liikkui siellä ja kaikki oli kunnossa :)
Niskaturvotus oli hyvissä lukemissa myös, kätilö sanoi että kaikki hyvin :)

Minulla on lievä riski sairastua raskausdiabetekseen joten tilannettani seurataan ja sokerirasitus tehdään tilanteen mukaan joskus rv 17 tai rv 22 paikkeilla olotilan mukaan.

Verenpaine oli hyvä, 100/60 mutta hemoglobiini liian alhainen joten rautakuurille ( hemogloniini 113). Käytän Ladyvitaa vitamiinina, maksaa apteekista riippuen n. 14-21 euroa.

Tässä nyt nää analysoinnit näistä , aika pitkä lista mut hyvä jos jotain auttoi.

3

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dayminda

Vielä lisäys : ulraus tehtiin vatsanpeitteiden päältä silloin 11 6. Jos ei saada näkymään ja kuulumaan , niin sitten tehdään alapäästä.

Nyt tosiaan rv 12 1 ja maha alkaa olla kiinteä, vielä ei ihan näy mutta tiedän että siellä se on. :)

• 7+5

hei kiva että joku on vaivautunut kertomaan alkuraskaudestaan:) minusta ainakin oli mukava lukea ja huomata saman¨tyylisistä oireista ym:)

• 17+0

Itse menen nyt viikola 17 ja voin krtoa että samat oireet jatkuvat täälläkin,vielä.
      valkovuoto on runsastunut mutta pahoinvointi on poissa. Menkkamasia kipuja vieläkin,kohtuhan asvaa koko raskauden ajan,

koht rakenne ultra ja selvii lisää asioita

itse olen lievästi ylipainoinen joten olin jo sokerirasitustestissä. kaikki oli ok.
      tsemppii kaikille odotukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      8897
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      145
      5374
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3825
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2634
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1562
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe