Kummiksi vauvan isotäti??

kummipohdintaa

Meillä on kovassa pohdinnassa tulevan vauvan kummit. Laskettu aika on tuota pikaa, joten jonkinlaisia päätöksiä pitäisi alkaa tekemään... Onko kellään kokemusta siitä, että kummiksi olisi pyydetty yli 60-vuotias ihminen? Mieheni täti on miehelleni erittäin läheinen. Hän on itse lapseton, ja aivan ihana ihminen. Voiko häntä pyytää kummiksi?? Ymmärrämme toki, että hän ei tule olemaan lapsen elämässä ehkä kovin kauaa, mutta toivottavasti kuitenkin ainakin parikymmentä vuotta... Vai pitääkö kummien aina olla nuoria ihmisiä...? Ei kai siihen mitään "lakia" ole, mutta mietimme vaan. :) Mieheni tädin lisäksi ajattelimme pyytää kummeiksi pitkäaikaista ystäväpariskuntaa. He ovat omaa ikäluokkaamme.

7

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota...

      Jos isotäti kuuluu kirkkoon, voitte pyytää hänet kummiksi. Kummiushan ei ole mitään muuta kuin nimi kirkon papereissa. Mitään velvoitteita kummius ei aseta sen enempää kummille kuin kummilapsellekaan, kummiudessa ei ole mitään virallista eikä taatusti ole lakia aiheesta kummin yläikäraja.

      Vastasyntyneeseen nähden ikäihmisen pyytäminen kummiksi on tietysti riskaabelia, 6-kymppisen todennäköisyys lähteä täältä normaalijärjestyksessä on paljon suurempi kuin 3-kymppisen. Eikä 6-kymppinen välttämättä ehkä halua enää sellaisia tunnepuolen "velvoitteita", joita kummiksi pyydetty voi kokea lapsen vanhempien hänelle asettavan. Mutta mikään ei estä kysymästä.

    • kummipohdintaa

      Kiitokset vastauksesta, lisää saa kirjoittaa! Halusin vaan tarkentaa vielä, että emme odota kummeilta mitään sen kummempaa, kun valitsemme kummit niin että he kuitenkin tulevat olemaan osa lapsen elämää. Emme odota kummien lahjovan lastamme erityisesti, hoitavan häntä tai mitään muutakaan mitä emme muiltakaan ihmisiltä odota. Kummius on vaan "titteli", vähän niinkuin pakollinen juttu. Mutta olisihan se kiva että kummit itsekin tykkäisivät olla lapsemme kummeja. Mutta täytyypä tätä nyt vielä miettiä...

    • vaux

      Miksi ei? :)

    • 22

      Meillä esikoisen kummi on hänen setänsä, mutta iältään 50 kun pyysimme kummiksi. Sen enmpiä emme kummeilta ole odottaneet, kunhan ovat jotenkin mukana lapsen elämässä. toki hän on muutenkin mukana meidän elämässä eikä kummiutta ole sen kummemmin korostettu.

    • ccccccccccccccccc

      Tottta kai voi!! Meillä on kummeilla 40v ikäero :-)

    • JK

      VAI NIIN

    • dthcrd5f76

      Itselläni on isotäti kummina.Kyllähän hän oli elämässäni aika paljonkin kun olin pieni,mutta kun tulin murrosikään niin tuli pieniä näkemyseroja ja jotenkin hänen kummiutensa vain jäi.Itse olin aina kateellinen kavereilleni kenellä oli nuoria kummeja ja keille pystyi juttelemaan mistä vain,oma kummini oli siinä vaiheessa jo hyvin vanha eikä hänelle pystynyt oikein juttelemaan mistään.Ihan kuin olisi toinen mummo ollut,kauhistelua nykynuorisosta ym

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe