Joudutteko opettamaan vapaapäivien tuuraajat?

Kouluttamattomat

Hei, joudutteko te opettamaan näitä nuoria omaishoitajien vapaapäivien tuuraajia?

Meillä on nyt käynyt nuoria flikkoja, jotka eivät ole kotonaan oikeastaan oppineet edes perusasioita. Lattian luuttuaminenkin tuntuu olevan ylivoimaista. Ei osannut lattiamoppia käyttää. Hankasi vain edestakaisin, mutta seinävieriin jäi paksut pöly- ja roskakasat. Kun märällä luutulla hankasi, sinnehän ne nurkkiin tiivistyivät. Meillä kun on maalaistalo, tulee roskaa ja pölyä ja kärpäsen paskaa ja paljon.

Ikkunanpesu ja peilinpesut tuntuvat olevan täysin ylivoimaisia asioita. Kahdesti olen nyt pyytänyt samaa tyttöä pesemään ikkunoita, ja vessan peilit ovat sameampia kuin ennen pesua. Samoin ikkunat.

Toinen tyttö sanoi, ettei hännkään osaa ikkunoita pestä.

Ensikerralla täytyy sanoa, että ottaa harjan, jolla nyt rapsii lattioiden jalkalistojen sivut, ja nurkat, että ne mustat kasaumat lähtee nurkista pois. En tiedä, miten ei niinkuin oma silmä näytä sitä, että eihän sellaista jälkeä voi jättää.

Toinen tyttö on aika hompsu, en oikein tajua, miten se saa niin mieletöntä sotkua aikaan, kun jotain tekee. Valitteli, ettei mies kotona häntä edes keittiöön päästäkkään, kun hän sotkee niin kamalasti, ei osaa tehdä sotkematta.

Kun piti lingota mehua, ei hän ymmärtänyt tyhjentää mehukannua, vaan linkoaa vaan vaikka mehut yli pursuu pöydälle. Joka kerran täytyi sanoa, että tyhjennä hyvä tyttö ennenkuin menee yli, mutta ei tajunnut. Joka kerran pöytä lainehti mehusta. En sitten enää ole antanut koko linkousasiaa hänen tehtäväkseen, kun se ei onnistu, niin ei.

Hänen piti käydä raparperejä hakemassa, ei hä saanut sieltä irti kuin muutaman varren. Seuraavan päivän tuli hänen työnantajansa töihin, ja hän sai suuren läjän raparperejä irti siitä pensaasta ja saatiin säilöttyä.

15

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+15

      Hei, kummasta nyt on kyse kotitöidentekijästä, kuka tekee siis siivousta jne vai omaishoidettavan hoidosta? Meillä käy mun vapaapäivien aikana hoitaja, kuka hoitaa mun omaishoidettavaa, siis henkilökohtaista hoitotyötä, ei muuta "kotityötä".

    • orjatyötä

      Hetkinen,hetkinen,eihän omaishoitajien tuuraajat kuulu siivota ja kokata maan ja taivaan väliltä,heidänhän kuuluu vain huolehtia hoidettavasta!!Tuohan VÄÄRIN!!Missä tällaista sallitaan,tosi törkeetä!!Aikas järkyttävää!!Hankkikaa orjia jostain muualta ja maksakaa kunnon palkka!!Tuosta pitäisi tehdä ilmoitus

    • kaikkea kuuleekin...

      Itse olisin hyvilläni jos joku katsoisi hoidettavan perään ja huolehtisi hänen tarpeistaan.
      Ei tulisi mieleenkään panna tuuraajaa siivoamaan ja säilömään.
      Niihin pitää hommata ihan eri henkilöt.
      Hoitotyö on ensisijalla, siivoojat erikseen, ei ihme että tuuraajia ei löydy.

    • Kouluttamattomat

      Kyllä muuten tekee kaikkea, mikä kuuluu omaishoitajan työhön. Kyllä kotityötkin kuuluvat omaishoitajan työhön. Mistä hemmetistä te semmoista olette keksineet, ettei kotitaloustyö kuulu omaishoitajan työhön? Eikö teillä lainkaan raksuta omat aivot?

      Päätös on sellainen, että kaikkea, mikä kuuluu arkielämään, kuuluu myös omaishoitajan sijaiselle. Siitä meidän papereissa on, että 3 päivää kuukaudessa kaikkea, mitä omaishiotaja normaalistikkin arkipäivinään joutuu tekemään, aina ruuanlaitosta, siivoukseen ja säilöntään saakka.

      Toki minunkin elämääni kuuluu aivan normaalit siivous ja puhtaanapito, joten se kuuluu myös omaishoitajan sijaiselle, kuten kunnasta sanottiin. Samoin yritys, joka sijausuuksia tekee, niin kaikkea normaaliin elämään liittyvää tekemistä. Myös säiltöntä kuuluu normaaliin elämään.

      Siis hei haloo, mikä teistä on orjatyötä? Miten vieraantuneita te olette arkielämästä? Suomalaisten ylimielisyyttä taas. Työ ei kelpaa vaikka sitä olisi, niinkö?
      En ihmettele jos moni arvostaakin ulkolaisia työntekijöitä moninkertaisesti.

      Eikö aivan normaali kotitaloustyönkin tarve kuulu myös vammautuneen elämään? Sanokaapas, miksi ei muuten mielestänne kuulu? Eikö vammainen vammaisuudestaan huolimatta silti ole aivan normaaliarvoinen ihminen jolle kuuluu saman oikeudet, kuin kelle ihmiselle tahtojaan?

      Miten vammaisen kuvittelette elävän, ettei hänen elämänsä tuota kotitaloustyöntarvetta? Höpösöjä ja järjettömiä olette.

      Kyllä se saman ihmisen työtetäviin kuuluu, ei mitään erillisiä siivoojia. Näin on kunnan päätöksessä sanottu.
      Turhaan suomalaiset itkevät, ettei ole töitä....

      En minä ainakaan voi elää ilman normaalia ruuanlaittoatarpeita,, siivoustarpeita, pyykinipesutarpeita, jopa ikkunoista haluan nähdä ulos, kuten te terveetkin.

      Koittakaahan ajatella terveesti, vielä jos siihen kykenette

    • ihmettelevä omaishoi

      Ikkunanpesu, säilöminen ja muut harvoin suoritettavat tehtävät jätetään siis tuuraajan harteille?
      Kuinka hän ehtii varsinaiseen hoityöhön kun joutuu tekemään töitä jotka yleensä tehdään pitkällä aikavälillä ja harvoin.
      odotatko että tuuraaja tulee ja pesee ikkunasi ja säilöö siinä sivussa talven hillot, pitääkö vielä käydä marjatkin poimimassa??

      • Mitä silmäni näkevät

        Olette uskomattomia. Kitkeriäkö? Omaishoitajatajallahan on oikeus 3 vapaapäivään kuukaudessa, ettekö pidä niitä? Miksi ette pidä? Jos kerran omaishoitajapalkkio on myönnetty, teistä itsestännehän se on kiinni, pidättekö ja otatteko vastaan sen.

        Olen sanaton teidän vastustuksesta ja haukkumisesta. Luulisi, että ottaisitte malliksi ja opiksi, miten jossain muussa kunnassa asiat hoidetaan, mutta taidatte olla aika kitkeriä naispaholaisiako, jotka eivät itse asiassa haluakkaan sitä todellista apua, mitä on saatavilla.

        Minusta taas olisi mukava kuulla, mitä ja miten eri kunnissa asioita hoidetaan, mutta tepä hyökittekö kuin yleiset syyttäjät tuomitsemaan paremmin hoidetuttuja asioita.


      • älytkää toki

        Mitä ihmettelemistä sulla on? Mistä sinä voit tietää, millainen tilanne ko. henkilön kohdalla on? Eivät kaikki hoidettavat ole vihanneksia, ja täysin tööttejä niin että ainut hoitotapa on työntää velliä huulien rakoon. Miettikääpä nyt vähän nenäänne pidemmälle.

        Tuossa naapurissa on halvaantunut, mutta silti hän vielä itsekkin liikkuu keppien varassa, eikä häntä tarvitse vahtia, ei työntää velliä huulien väliin eikä vaipottaa. Hän syö silti itse veilä toisella kädellä mutta silti puolisolle maksetaan omaishoitajapalkkiota.

        Hieman älykkyyttä enemmän peliin mukaan.


      • Haotaja minäkin
        Mitä silmäni näkevät kirjoitti:

        Olette uskomattomia. Kitkeriäkö? Omaishoitajatajallahan on oikeus 3 vapaapäivään kuukaudessa, ettekö pidä niitä? Miksi ette pidä? Jos kerran omaishoitajapalkkio on myönnetty, teistä itsestännehän se on kiinni, pidättekö ja otatteko vastaan sen.

        Olen sanaton teidän vastustuksesta ja haukkumisesta. Luulisi, että ottaisitte malliksi ja opiksi, miten jossain muussa kunnassa asiat hoidetaan, mutta taidatte olla aika kitkeriä naispaholaisiako, jotka eivät itse asiassa haluakkaan sitä todellista apua, mitä on saatavilla.

        Minusta taas olisi mukava kuulla, mitä ja miten eri kunnissa asioita hoidetaan, mutta tepä hyökittekö kuin yleiset syyttäjät tuomitsemaan paremmin hoidetuttuja asioita.

        Kyllä minä pidän vapaani.
        Mutta en odota niitä kolmea päivää että saa teettää avustajalla kuukauden työt kolmessa päivässä, ja oletan hänen vielä hoitavan omaishoidon siinä sivussa.
        Avustajan ensisijainen tehtävä on huolehtia hoidettavasta.
        Annetaanko avustaja myös sellaisille joiden hoidettava pystyy olemaan omatoiminen?
        Meillä, eikä missään tietämässäni kunnassa ei avustajaa myönnetä kuin tosi tarpeeseen.
        Näyttää että tarvitset mieluummin siivoojan ja säilöjän ym... kuin omaishoitajan vapaiden tuuraajan.
        Ei meillä edes lueta omaishoitajaksi kuin sellainen jonka hoidettava tarvitsee kokoaikaista silmälläpitoa.
        Onnittelen jos teillä on asiat paremmin.
        Meillä avustaja tekee normaalit arjen askareet, samat mitkä minä teen, en vaadi suursiivousta, ikkunanpesua, säilömistä....
        En ehdi tekemään niitä itsekään, hoidettavani vaatii niin paljon aikaa, palkkaan raskaimpiin töihin siivouspalvelun, onneksi on kotitalousvähennys verotuksessa.
        Enkä jää kotiin hoitamaan omaistani kun saan vapaata, että voisin teettää avustajalla rästissä olevat työt.
        En halua haastaa riitaa enkä ole katkera, minulla on oikeus mielipiteeseeni ja siihen että pidän avustajaa ensisijaisesti pitämässä huolta omaisestani.
        Jokainen toimikoon haluamallaan tavalla.
        Huomaatko että itsekin kirjoitat melko hyökkäävästi.


      • jokajunaan
        Mitä silmäni näkevät kirjoitti:

        Olette uskomattomia. Kitkeriäkö? Omaishoitajatajallahan on oikeus 3 vapaapäivään kuukaudessa, ettekö pidä niitä? Miksi ette pidä? Jos kerran omaishoitajapalkkio on myönnetty, teistä itsestännehän se on kiinni, pidättekö ja otatteko vastaan sen.

        Olen sanaton teidän vastustuksesta ja haukkumisesta. Luulisi, että ottaisitte malliksi ja opiksi, miten jossain muussa kunnassa asiat hoidetaan, mutta taidatte olla aika kitkeriä naispaholaisiako, jotka eivät itse asiassa haluakkaan sitä todellista apua, mitä on saatavilla.

        Minusta taas olisi mukava kuulla, mitä ja miten eri kunnissa asioita hoidetaan, mutta tepä hyökittekö kuin yleiset syyttäjät tuomitsemaan paremmin hoidetuttuja asioita.

        Kuka se täällä haukkuu?

        Ensin haukutaan tuuraaja flikat, ketkä ei osaa mitään... sitten haukutaan ne omaishoitajat, ketkä eivät teetä ikkunan pesua, eikä lattioiden luuttuamista tuuraajilla... eli vähän kaikki on ALOITTAJA haukkunut... vai kuinka?

        Juu, ehkä ensi kerralla pitää sitten pyytää tuuraajaa pesemään ikkunat, sen verran niitä on, ja monen muotoisia, että taitaa omaishoidettava jäädä silloin ilman ruokaa ja hoitoa..

        Omaishoitotyö on niin sitovaa, että monen kohdalla vuosien varrella pitää luopua hyvin monesta asiasta ja tehvästä, koske hoitotyö vie niin paljon voimia ja aikaa...

        Kaikki vammaisryhmät kyllä maksavat itse suursiivous työstä.. Aloittajan kotikunta voi tehdä miten vain mutta se EI tarkoita, että muut kunnat tekisivät väärin teettämättä siivousta omaishoidon tuuraajalla. Siihen siivoustyöhön on monessa kunnassa olemassa juuri ne palvelusetelit. Joten...


    • 16+14

      Olen kyllä omaishoitaja mutta en säilö mitään koskaan, koska mulla ei ole aikaan. Ikkunat jaksan pestä ja ne pesen kerran vuodessa ja sitten kun en enää niitä jaksa pestä, hankin siihen jonkun siivousfirman pesemään... siitähän saa kotitalousvähennyksen.

      Meille kun sen harvan kerran tulee mun vapaapäiviä tuuraaja tekemään, niin oikein nautin siitä, että hänellä on aikaa olla mun omaishoidettavan kanssa, yhdessä he ulkoilevat, lukekevat, pelaavat helppoja muistipelejä, seurustelevat ja mikrossa lämmittävät ruuan, jonka olen heille tehnyt valmiiksi.

      On kiva lähteä sen harva kerta kotoa pois ja hyvällä mielin tietää, että nyt mun omaishoidettava saa jakamattoman huomion ja hyvän hoidon:) :)

    • heinä-elo

      Maatalossa on tosiaan se kärpäsongelma, jos on lehmiä.. mutta kun ikkonoissa on hyttysverkot ja ulko-ovessa verho, niin ei niitä kärpäisiä nyt niin kamalasti ole ja eikös niitä pidä myös myrkyttää siellä lantalan puolella...?? Ainakin ystäväni sikatilalla kärpäs ongelmaa ei ole ja heillä on huippu siisti koti..en ole siellä kärpäsiä nähnyt..

      Muuten taas se sisäsiivous on jokaisen omalla vastuulla, asui sitten maalaistalossa tai kerrostalossa...Ehkäpä ne sijaistytöt eivät ole tottuneet niin likaisia lattioita pesemään... Ja tämä lause varmasti suututtaa...

      Mutta minua suututtaa se, että nuoria tyttöjä käydään täällä haukkumaan... kyllä se on työnantajan eli omasihoitajan velvollisuus opettaa sijaiselle, mitä pitää tehdä ja miten...jos sijaisen jälki ei miellytä, niin on syytä katsoa itseään peilistä... Ja sijaiset ovat lähihoitajia tms hoitoalan ihmisiä, niin he eivät tosiaan ole käyneet puutarha tai siivosalan koulutusta...

      Se mikä on itselle itsestään selvyys, se ei ole sitä muille.

      Jäi paha mieli näiden tyttöjen puolesta.. eiköhän he ole parhaansa tehneet, eikä nykyään elämä enää ole "raada ja ansaitse".. Toivottavasti omaishoidettava sai kuitenkin hyvää henkilökohtaista hoitoa... Ja kun juttu kierää, aina on vaikeampi saada sijaisia...

      Hienoa sekin, että teillä sijaisuus toimii noin hyvin, että apua kotiin saa, monessa paikassa ei näin ole, eikä se johdu siitä etteikö omaishoitaja olisi taistelleet oikeuksistaan, tarjolla on vain laitospaikkoja omaishoitajan vapaaseen.. ei ole mitään velvoitetta järjestään hoitoa kotiin..

    • Sosiaalitanttaa

      Omaishoidon tuuraajan työtehtäviin kuuluu pelkästään huolehtia hoidettavasta,eli ruokailusta ja hygieniasta ja huolehtia hoidettavan turvallisuudesta.!!Kaikki muu sotii omaishoidon sopimuksia vastaan!!Eli jos käytät tuurajaa siivojana ,kokkina jne jne,et tarvitse hoitajaa hoidettavalle,silloin et ole oikeutettu saamaan edes omaishoidon tukea..Toivoisin että tuurajat olisivat vähän tarkempia ja ottavat yhteyttä omaishoidon tuen maksajaan,jos tällaisia väärinkäytöksiä esiintyy,jotta voidaan puuttua.Omaishoitohan jo nimikkeenäkin sanoo mistä kyse,vapaapäivinä huolehditaan vain ja ainoastaan hoidettavasta!!Ei orjatyötä!!

      • alzheimeria ´123

        Minulla muistisairas,ei siinä kukaan kerkee ees siivota,kun jo karkaamassa!Hyvä jos ruokaa saa ja muuten katsotaan perään,ei tuurajille kuulu siivominen ja säilöminen ,hoidettavan takia ne on töissä!!


      • Kyllä saa

        Työttömiä vielä. Soittivat, että saako teille tulla, kun omaishoidon sijaisuuksia tekevillä ei nyt ole työpaikkoja riittävästi. Kävivät viime viikolla joka päivä. Että se siitä.


    • auli-auli*

      Olen joskus yrittänyt saada hoitajan kotiin. Mieheni on lähes liikuntakyvytön.
      Ei onnistunut alkuunkaan, laitospaikka on tarjolla vapaillani ja muulloinkin jos haluan levätä.
      Yritin vaikka mitä kautta, jopa ilmoitustaululta lähihoitajien oppilaitoksessa, ei tullut yhtään halukasta, oltaisiin maksettu vaikka omasta pussista.
      Olen tyytyväinen omaiseni saamaan hoitoon laitoksessa. Olen onnekas että vapaani ovat järjestyneet näin hyvin.
      Minulle riitäisi jos joku tulisi vapaapäivien lisäksi muutamaksi tunniksi kotiin hoitamaan silloin tällöin, pääsisi vaikka uimahalliin.
      Suvussa ja tuttavissa ei ole ketään joka uskailtaisi jäädä miehen kans edes vähäksi aikaa, kun pelkäävät että eivät pärjää.
      Mutta saan hyvin vapaapäiviä ja pidempiäkin lomia, joten en valita.
      Hyvin harvalla omaishoitajalla on mahdollisuus saada hoitajaa kotiin, ainakaan niillä jotka tunnen henkilökohtaisesti. Se olisi ihanteellinen ratkaisu, Mielestäni tuuraaja on sitä varten että hoitaja pääsee irtautumaan kotoisista ympyröistä, ei hoitaja ainakaan meillä ehtisi muuta kuin huolehtia hoidettavan perustarpeista.
      Jos avun tarvitsija on niin hyväkuntoinen että tuuraava hoitaja pystyy tekemään paljon muutakin kuin hoitotyön niin omaishoidon vastaavien mielestä kotiavustajan käynti riittäisi silloin.
      Ei meillä onnistuisi:(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe