Millä aineella puhdistatte ötökät yms pois visiiristä. Kuulin että kaikki liuottimet on siihen käyttöön kiellettyjä? Entä millä saa visiiristä "liukkaamman" että sadepisarat eivät jäisi pyörimään näkökenttään? Löytyykö siihen käyttöön oma aineensa?
Visiirin puhdistus?
19
7954
Vastaukset
- Seppo
Itse levitän vedellä kostutetun talouspaperin visiirin päälle muutamaksi minuutiksi. Kuivat ötökät pehmenevät ja ne saa irti ilman voimakasta hankausta. Vaikeimmissa tapauksissa olen laittanut pisaran tai pari astianpesuainetta mukaan.
Jos visiirissä alkaa olla pieniä naarmuja niin niitä voi yrittää peitellä vahaamassa visiiri esim. uusien autojen vahalla, jossa ei ole niin paljoa hiovia aineosia. Vahattuun visiiriin ei likakaan tartu niin hyvin.
Kannattaa varmaan kokeilla vahan sopivuutta ensin johonkin näkökentän ulkopuolella olevaan kohtaan. - Tero
Ihan vaan Pledillä. Siinä on pesuaine, vaha ja jopa raikas tuoksu samassa pullossa.
- Tero- mies
on, että laitat hanan alle ja astianpesuaineella sormin peset sen puhtaaksi (talouspaperilla on hyvä ensin liottaa, niinkuin aiemmassa viestissä on mainittu). Älä naarmuta.
Kun olet pessyt sen, niin sisäpuolelle levitä astianpesuainetta vaikka kuivalla talouspaperilla ja anna kuivua (jää ohut kalvo) ja katso; ei huurru enää. Auringonpaisteessa voi hieman tulla "sateenkaaren" värejä visiiriin, mutta minua ei ole tämä ilmiö koskaan haitannut. - huom.
mies kirjoitti:
on, että laitat hanan alle ja astianpesuaineella sormin peset sen puhtaaksi (talouspaperilla on hyvä ensin liottaa, niinkuin aiemmassa viestissä on mainittu). Älä naarmuta.
Kun olet pessyt sen, niin sisäpuolelle levitä astianpesuainetta vaikka kuivalla talouspaperilla ja anna kuivua (jää ohut kalvo) ja katso; ei huurru enää. Auringonpaisteessa voi hieman tulla "sateenkaaren" värejä visiiriin, mutta minua ei ole tämä ilmiö koskaan haitannut.älä ny saatana ainakaan hiekkapaperilla hinkkaa.
- Wingi
Pledillä ja tykkään sitruunantuoksuisesta. Paras tähän asti. Auto Glym jättää samean kalvon...ei hyvä tai en osaa käyttää....
- juha
Astianpesuaine on hyvä, kostuta "wettex" rätti ja laita siihen vähän fairia, sitten visiiin päälle hautumaan. Ötökät lähtee hankaamatta ja puhdasta tulee. Joskus on visiiriin osunut rasvatahroja ja ne ei fairilla lähde. Olen käyttänyt rasvan poistoon isopropanolia, ei se visiiri siitä miksikään ole mennyt kun ei "uita" sitä alkoholissa. Shoein visiirissä näyttäs olevan jonkinlainen pinnoite pinnassa, naarmuja ei kovinkaan helposti saa tuohon syntymään.
- alkoholia
Ei kannata käyttää alkoholia,se vaurioittaa muovin sisäistä rakennetta vaikka se ei ulospäin heti näykään.Myöhemmin ajanmittaan visiiri saattaa tulla täyteen pieniä pintahalkeamia,ammattikielessä puhutaan jännityssärökorroosiosta.Yksi syy myös miksi itse kypärää ei pitäisi koskaan pyyhkiä liuottimilla.Vaikuttaa merkittävästi muovin lujuusominaisuuksiin.
Jos pakko käyttää liuottimia visiiriin niin ei oikein muita kuin lakkabensiiniä.
Pahasti naarmuinen visiiri on melkein vaihtokamaa lievästi naarmuisen voi kiillottaa esim.rubbing compound:illa tai farecla:lla mutta vaatii työtä ja harjaannusta jotta tulee hyvä eikä peilaile. - juha
alkoholia kirjoitti:
Ei kannata käyttää alkoholia,se vaurioittaa muovin sisäistä rakennetta vaikka se ei ulospäin heti näykään.Myöhemmin ajanmittaan visiiri saattaa tulla täyteen pieniä pintahalkeamia,ammattikielessä puhutaan jännityssärökorroosiosta.Yksi syy myös miksi itse kypärää ei pitäisi koskaan pyyhkiä liuottimilla.Vaikuttaa merkittävästi muovin lujuusominaisuuksiin.
Jos pakko käyttää liuottimia visiiriin niin ei oikein muita kuin lakkabensiiniä.
Pahasti naarmuinen visiiri on melkein vaihtokamaa lievästi naarmuisen voi kiillottaa esim.rubbing compound:illa tai farecla:lla mutta vaatii työtä ja harjaannusta jotta tulee hyvä eikä peilaile.Mähän kirjoitinkin ettei saa "liottaa" alkoholissa. Kuten vielä kirjoitin jotta shoein visiirissä on jonkinlainen pinnoite muovin päällä. Ei ketjurasvan tahrat ilman liuotinta irtoa mutta sitä ei tod. tarvitse kuin vähän pumpulitukkoon tms. ja sillä sipaistaan paskat pois.
Mä kuivaan visiirin aina kääntämällä sen suoraksi pehmeää liinaa vasten, sitten kun se ei sitä enää kestä niin tietää että se on aika vaihtaa :) - alkoholia
juha kirjoitti:
Mähän kirjoitinkin ettei saa "liottaa" alkoholissa. Kuten vielä kirjoitin jotta shoein visiirissä on jonkinlainen pinnoite muovin päällä. Ei ketjurasvan tahrat ilman liuotinta irtoa mutta sitä ei tod. tarvitse kuin vähän pumpulitukkoon tms. ja sillä sipaistaan paskat pois.
Mä kuivaan visiirin aina kääntämällä sen suoraksi pehmeää liinaa vasten, sitten kun se ei sitä enää kestä niin tietää että se on aika vaihtaa :)Ei ole merkitystä liotatko kunnolla vai pyyhitkö vain "pikkasen" jos muovilaadussa on paljon sisäisiä jännitteitä.Niinkuin joskus on.
Se pikkuriikkinen pyyhkäisyn tujauskin riittää tekemään temput siihen kohtaan muovia mihin vaan osuu.
Jos on ihan pakko käyttää sitä liuotinta esim. ketjurasvan takia niin vain sitä lakkabensiiniä.
- rayban
osta tummemmat aurinkolasit, ei muuten näy tahrat niin hyvin sitten.
- HUKKAPÄTKÄ
...on hyvä.pese enstex ja hiero sitte "raakaa" fairya visiiriin.(toimii huurtumisen estona)
- Masa
Olen käyttänyt glass foamia, saa spray-pulloissa.
Sitkeimmät ötökät lähtee laimennetulla tuulilasinpesunesteellä (kesäkäyttöön tarkoitettu). Autotarvikeliikkeistä sai ainakin ennen tuulilasiin tarkoitettua "vahaa" joka nostaa pintajännitystä ja saa vesipisarat rullaamaan pois näkökentästä, - Mape
vahasin potan visiireineen ihan samalla kamalla kun mopon maalipinnatkin ja kyllä hienosti
vesipisarat kaikkoo ja kerta pyyhkäsyllä lähtee
kaikki vesi pois (eikä vain levity, niinkuin ennen
käsittelyä)
Eikä ötökätkään tartu niin helposti.- -O--
Talouspaperin sijaan käyttäkää wc-paperia, sen kuidussa ei pitäisi olla hiekkaa.Talouspaperissa sensijaan taitaa olla.
- aprillia..
-O-- kirjoitti:
Talouspaperin sijaan käyttäkää wc-paperia, sen kuidussa ei pitäisi olla hiekkaa.Talouspaperissa sensijaan taitaa olla.
Paperissa tuskin on paljon hiekkaa, mutta täyteaineita kyllä. Siistausprosessissa hiekka lähtee melko hyvin. Turvallisinta lie kemiallisesta massasta tehty paperi, esim. sellupitoinen valkoinen talouspaperi. Wc-paperi on yleensä tehty kierrätyskuidusta ja siinä on epäpuhtauksia, mm. täyteaineita (kaoliini ym.).
- MAURI
AROMIPESÄ LAITA KYPÄRÄ ILLALLA AROMIPESÄÄN,NIIN KAS KUMMAA AAMULLA ITIKAT OVAT KADONNEET!
USKOMATONTA MUTTA TOTTA!
PS.SPACEBAG EI TOIMI KAVERI KOKEILI! - ???
Onkos muutes tämmöinen aine: Turtle wax 5 sateesta kuinka turvallinen kypärän visiirille?
- jufo2
5 sateesta toimii todella hyvin.
- maalaisjärkee
joo toi 5sateesta on ihan jees.
Eiköhän visiirin pesussa käy pelkkä vesi kun sen tekee joka ajon jälkeen.
Eikä se visiiri niin kallis ole etteikö sen voisi 3-4 kesän jälkeen uusia jos naarmuuntuu.
Tällä palstalla vaan tehdään kaikki niin vaikeeksi,huvittaan kun lukee väliin noita ohjeita talvisäilytyksestä,melkein kuin aivokirurgiaa koko homma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379