Tänä suvena näyttävät pensaat kasvaneen hurjasti. Jasmikkeet, rusokuusama, marjatuomipihlaja ym. ovat tehneet piiiitkät uudet versot.
Hieman nyt mietityttää pitäisiköhän niitä typistellä lyhyemmiksi? Pelkään nääs, että tällä tuulisella pihalla nuo ohkaiset oksat joutuvat syysmyrskyjen katkomiksi, tai viimeistään (mikäli lunta tulee kuin viimeksi) lumen ruhjomaksi.
Vai uskaltaiskos odottaa vaan ensi kevääseen, ja katsoa miten kävi?
Miksi muuten marjatuomipihlajat lamoavat? Muistan lukeneeni niitä kuvattavan "pystykasvuisiksi".
Pätkitäänkö puskien pitkää kasvua jo nyt?
9
159
Vastaukset
- pt.
Kannattaa katkoa nyt sitä uutta kasvua.
Tyyli on sama kuin pensasaitoja leikattaessa: kesällä leikataan vain saman kesän kasvua, rajummat leikkaukset tehdään varhaiskeväällä. - Leikatako?
Leikkasin isotuomipihlaja-aitani kesäällä matalaksi ja nyt ovat uudet versot kasvaneet kesän aikana jopa metrin mittaisiksi. Eli voiko nekin leikata jo nyt loppukesällä/syksyllä? Miten lyhyeksi leikkaan uuden verson? Niin ja mitä tarkoittaa tuolla kysymyksessä ollut "lamoaminen"?
- Leikatako?
Kesäällä = keväällä :)
- pt.
Leikkaa nyt, älä jätä kevääsen. Lyhennä ne versot noin 15-20 senttisiksi. Tällä tavalla saat niistä tukevia ja tuuheita taimia.
Lamoaminen tarkoittaa maata myöten kasvamista. Pystykasvuisen pensaan oksat ovat siis kaatununeet/painuneet maata vasten. Koska kyseessä on marjatuomipihlaja, marjojen paino todennäköisimmin on syynä kyseiseen ilmiöön.
- tietääkseni,luulisin
Tuntuu, että puutarhan hoitoon on yhtä monta tyyliä kuin ihmistäkin... Yleinen sääntöhän on, etä leikkaamiset tehdään keväällä silmujen puhkeamisen aikaan, jotta samalla nähdään paleltumat yms..
Havukasvit taas esim. vuorimänty leikataan samanvuoden vuosikasvustoa ennen juhannusta.
Meillä myöskin jasmike toista metriä kasvattanut uutta, mutta en kyllä leikkaa ennen kevättä. Ja jasmikkeesta pitäisikin vain vanhoja huonoja leikellä, ei muuten kaipaa leikkaamista... Kuten kuusamatkaan... - njpistys ompi hyvä
havuja EI leikellä, vaan nipistellään sormin....
- neuvothan
paranee,kun sian karkuun juokseminen
- Marjasta tykkää
Onko pilvikirsikan marjat myrkylisiä
- kasvattaja
Marjat on syötäviä, mutta ei mitenkään hyviä , kirpeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893308
- 623067
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802343
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j401996- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311519