On tämä TSI taloudellinen peli. Enpä olisi uskonut että Golf Variantin kokoisella bensa-autolla saa 1000km rikki tankillisella! Ja tähän tankilliseen mahtui 200km kaupunkiajoakin. Muuten ajoin muun liikenteen mukana turhia ohituksia vältellen. Auto on käsivaihteinen, käytin 98-bensaa ja mukana oli perhe ja lomakamat.
1000 km tankillisella
21
561
Vastaukset
- TRSP
Volkkari on ihan hyvä. Minäkin olen ajanut neljän hengen matkatavarat ja laskettelu/hiihtokamat kyydissä reiluja nopeuksia käyttäen (Hyvinkää-Levi) 13 tuntia ja aika sisältää kahdet kahvit ja kerran syönti. Niin ja se olennainen tankillisella 1200 km :-)
- dieselillä?
Et kai sentään bensakoneisella? Minä olen ajanut kyllä alle 5l/100km Golfin TSI:llä pikkuteitä mutta eipä taitaisi ihan riittää 55l tankillinen 1200km vaikkei paljoa allekaan jäisi.
- toyotafani
Nyt on pojat sotkeneet diisseliin pikku bensatuhnunsa. Jokainen bensa-autohan syö kylmäkäynnistyksessa ja kaupunkiajossa n.10l sataselle. Motarilla kulutus putoo nykyautolla, merkillä ei väliä, jopa 5 litraan. Tsi golffikin ilmoittaa kaupunkikulutukseksi yli 8l, ja kylmäkäynnisty vielä enemmän. Bensa-autokin 80km tuntivauhdilla tasaseen ajettuna pieniin tuloksiin pääsee, mutta kuka haluaa olla tien tukkona, ku on ylämäkiä, moottoriteitä, joissa kaasutellaan, jolloin kulutuskin nousee bensakoneessa 2-3 litraa. Diisselillä pienet lukemat on mahdollisia, riippumatta ajotyylistä.
- 90kW TSI
Kyllä TSI toimii ihan tavallisella bensalla kuten aloituksessani kerroinkin. Kannattaako vastailla jos on aivan pihalla?
- kylmä käynnistys
Miten saat ajettua kylmäkäynnistyksillä satoja kilometrejä?
Meillä ei ole edes pahimmissa pakkaskauden pätkäajoissa mennyt yli 8l/100km Golfin TSI:llä. Siis joka ainoa kerta alle EU-normikulutuksen. TSI on taloudellinen.
- väärä palsta
Me keskulemme TSI:ssä. Sen taloudellisuus on aika yllättävää niille, jotka itse ajavat tavallisilla moottoreilla.
- iha normia
Kaikki tämän päivän bensiiniautot kulkee 5l/100km, rauhallisessa matka-ajossa. Itselläni oli vvt-i Toyota, ja kulki 5l/100km, tuttavalla iso Volvo kulki 6l/100km, ja näillähän tankillisella pääsee sen 1200km. Mutta kaupunkiajo, talviajo nostaa bensa-auton kulutusta, ja tsi-Vw ilmoittaa kulutukseksi 8,2L/100km kaupungissa. Aivan normi lukemat.
- ei aivan
TSI-Golfilla pääsee rauhallista matka-ajoa selvästi alle viiden mutta millään muulla saman kokoluokan autolla en ole alle 5.5l/100km päässyt. Bensa-Volvolla meni viimeksi yli 7l/100km kun sellaisella ajoin.
- Entäs paljon
Entäs normaalilla ajotavalla rajoituksen sallimaa vauhtia ja ohittaen rekat ja matkailuautot tarvittaessa, eikä nostella ylämäkiin, vaan pitäen vakkari päällä?
Entä koko vuoden keskikulutus, tankkauksista laskettuna (ajotietokoneen kertoma ei kelpaa)?
Saan omassa isomman keskiluokan autossa (diesel) rauhallisella nysväystyylillä 1,2 litraa/100 km pois keskikulutuksesta, jos ajelen 80 km/h teitä, nostelen mäkiin jne. yleensä ei moista jaksa ja äkkiä motaria kotiin, jolloin kakkuakin kuluu taas... - tsi on mopo
Bensa Volvossa luonnollisesti painavampi kori ja puolta isompi moottori. Mutta epäilen, että sekin alle 100km/h alle 6 litran menee, jos moottori kunnossa. Otettava huomioon, että Volvossa 2 kertaa riskimpi moottori ja kestävämpi kuin 1,4tsi Volkkarissa. 2,5T on 340Nm vääntöjä, ja hevosvoimia yli 200, luonnollisesti nämä lukemat erot bensa-autossa kulutusta jo litralla nostaa.
- diesel paree
Entäs paljon kirjoitti:
Entäs normaalilla ajotavalla rajoituksen sallimaa vauhtia ja ohittaen rekat ja matkailuautot tarvittaessa, eikä nostella ylämäkiin, vaan pitäen vakkari päällä?
Entä koko vuoden keskikulutus, tankkauksista laskettuna (ajotietokoneen kertoma ei kelpaa)?
Saan omassa isomman keskiluokan autossa (diesel) rauhallisella nysväystyylillä 1,2 litraa/100 km pois keskikulutuksesta, jos ajelen 80 km/h teitä, nostelen mäkiin jne. yleensä ei moista jaksa ja äkkiä motaria kotiin, jolloin kakkuakin kuluu taas...Tuohon ei bensa-auto (tsi) kykene mitenkään. Vakkarilla ei edes vauhti pysy mitenkään mäkimaastossa esim. 80km/h vauhdissa pikku bensaautolla. Ja ohitus tilanteet, ylämäet ja isot kuormat autossa, nostaa bensa kulutusta monella litralla, epäilen, että 10 litran raja ei kauas jää. Dieselillä ei moiset muutokset muuta kulutusta juurikaan.
- kulutus...
Entäs paljon kirjoitti:
Entäs normaalilla ajotavalla rajoituksen sallimaa vauhtia ja ohittaen rekat ja matkailuautot tarvittaessa, eikä nostella ylämäkiin, vaan pitäen vakkari päällä?
Entä koko vuoden keskikulutus, tankkauksista laskettuna (ajotietokoneen kertoma ei kelpaa)?
Saan omassa isomman keskiluokan autossa (diesel) rauhallisella nysväystyylillä 1,2 litraa/100 km pois keskikulutuksesta, jos ajelen 80 km/h teitä, nostelen mäkiin jne. yleensä ei moista jaksa ja äkkiä motaria kotiin, jolloin kakkuakin kuluu taas...Voi mennä vähän enemmän jopa TSI:llä jos paljon ohitellaan. Ehkä jopa yli viiden litran.
- DSG7speed
Niin, et ole kokeillutkaan Seatin ST Ibizan vastaavaa. Sillä TSI 77KW koneella pudottaa bensakulutuksen matalaan 4litraan (4.3l /100km tarkka) matka-ajossa. Kaupungissa olen saanut kulkemaan 6,0l/100km kulutuksella nopeusrajoituksia noudattaen.
- tuolla volvolla
2,5T Volvolla meneekin lähemmäksi 10l satasella vaikkei suorituskyky ole TSI:tä parempi.
- TSI:n kulutus
Niin sporttista ajoa en ole koskaan harrastanut, että taajaman ulkopuolella olisi yli kuuden litran kuluttanut 122-heppainen. Mutta eniten ilahduttavat selvästi alle seitsemän litran kaupunkikulutuslukemat.
- sekasinko
Keskustelun aloittaja varmaan sotkee nyt menopelit keskenään, eli skootterin ja tsi vokkelon. Tehdaskin ilmoittaa, että tsi kaupunkikulutus 8,2, mites tällä äijällä alle 5l.
- 90kW TSI
VW Golf Variantin maantienormikulutus on 5.3l/100km. Kukaan tässä ketjussa ei ole kertonut ajaneensa kaupungissa alle viiden litran vaikka kulutukset ovatkin kaupungissa 1-1.5 l alle normin parhaimmillaan.
Kuka se taas olikaan sekaisin. - ei riitä
90kW TSI kirjoitti:
VW Golf Variantin maantienormikulutus on 5.3l/100km. Kukaan tässä ketjussa ei ole kertonut ajaneensa kaupungissa alle viiden litran vaikka kulutukset ovatkin kaupungissa 1-1.5 l alle normin parhaimmillaan.
Kuka se taas olikaan sekaisin.Olen ajanut kesällä kaupunkiajoa noin kaksi litraa alle EU-kulutuksen. Talvella kulutus on keskimäärin litran alle EU-kulutuksen. Paksussa lumessa lyhyttä ajoa ajaen menee jo lähelle EU-kulutusta.
- Nyt pomppas
ei riitä kirjoitti:
Olen ajanut kesällä kaupunkiajoa noin kaksi litraa alle EU-kulutuksen. Talvella kulutus on keskimäärin litran alle EU-kulutuksen. Paksussa lumessa lyhyttä ajoa ajaen menee jo lähelle EU-kulutusta.
Ja tuota ei usko enää kukaan, kyllä ne tehtaalla osaavat testiajot pihisti ajaa...
- ei riitä
Nyt pomppas kirjoitti:
Ja tuota ei usko enää kukaan, kyllä ne tehtaalla osaavat testiajot pihisti ajaa...
Ei se mikään uskon asia olekeen vaan puhdasta faktaa. EU-normin mukainen ajo on kaikkea muuta kuin taloudellista manuaalilla. Ota asioista selvää.
- lue tästä
Nyt pomppas kirjoitti:
Ja tuota ei usko enää kukaan, kyllä ne tehtaalla osaavat testiajot pihisti ajaa...
EU-normikulutus määritetään seuraavasti:
A. Ajetaan vakiosyklillä (ECE 15) EU-kaupunkikulutus 4,052 km (4 x 1,013 km, 1. sykli sisältää käynnistyksen huoneenlämpöön eli 20 - 30 asteeseen temperoidulla autolla, edellisestä käynnistyksestä vähintään 6 h), keskinopeus 18,7 km/h (kukin sykli sisältää kaksi välipysähdystä; nopeussykli 0-17-0-32-0-50-36-0 km/h; keskinopeus ilman pysähdysjaksoja 28,9 km/h).
B. Ajetaan kaupunkisyklin jälkeen vakiosyklillä (EUDC) EU-maantiekulutus 1 x 6,955 km, keskivauhti 62,6 km/h (sisältää alku- ja loppupysähdysjakson; nopeussykli 0-70-50-70-100-120-0 km/h; keskinopeus ilman pysähdysjaksoja 70,1 km/h).
C. Yhdistetty kulutus saadaan muuttamalla yhteenlaskettujen kaupunki- ja maantiesyklien kulutus (A B=11,007 km) kulutukseksi 100 km:ä kohti tai painottamalla EU-kaupunkikulutusta (l/100km) 36,8 %:lla ja EU-maantiekulutusta (l/100km) 63,2 %:lla.
Vakiosyklit ajetaan akkreditoiduissa testauslaboratoriossa alustadynamometrin päällä. Suomessa tällaisia laboratorioita on vain yksi (VTT). Testissä kerätään kaikki pakokaasut muovipusseihin, joista sitten kaasut, mm. CO2, punnitaan ja päästöarvot lasketaan. Polttoaineenkulutusarvot saadaan kertolaskulla, kun tiedetään, kuinka paljon käytetty polttoaine tuottaa CO2:a per litra. Auton paino sekä ilmanvastuksen ja muiden ajovastusten arvot syötetään testilaitteistoon valmistajan ilmoituksen mukaisina. Syklit ajetaan niin, että vain auton pakolliset apulaitteet (mm. laturi ja vesipumppu) ovat toiminnassa, mutta lisälaitteet (esimerkiksi valot, ilmastoinnin puhallin, jäähdytyslaitteistot ja lisälämmittimet) sekä ohjaustehostin ovat poissa käytöstä. Sykliä ajettaessa vaihteidenvaihtokohdat on määritelty eikä kuutosvaihdetta saa käyttää.
Lisätietoja EU-normikulutuksen määrittämisestä löytyy mm. seuraavista osoitteista:
www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1970/L/01970L0220-20040501-fi.pdf
www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r083r2e.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743630Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472876Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1642813Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572361Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3592113- 1601840
- 761515
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231368Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391332- 261299