Italislaisista roduista paras vepekoira ?

Italian ihailija

Italia on ihailemani valtio, joten rotuvalintani olisin tekemässä myös sen mukaan. Ja eniten minua kiinnostaa koiraharrastuksista vesipelastus. Osaako joku kertoa, mikä italialaisista koiraroduista olisi paras vepeen ? Ja samalla voitte antaa tarkempia vinkkejä/mielipiteitä siitä rodusta :-)

Olen nyt koirakuumeinen ja valmis hankkimaan koiran. Mutta Italiaa olen ihaillut maana niin suuresti, että sen fanina haluaisin myös sieltä alkuperältään olevan koirarodun :-)

Vai sopiiko mikään italialaisista koiraroduista vepeen ? Itse kumminkaan en tiedä tarkkaan, mitkä kaikki rodut ovat italialaisia, mutta toivon jonkun osaavan auttaa minua löytämään italialaisen, vepeen sopivan koirarodun, tai ainakin toteamaan mikä niistä parhaiten sopisi vepeen :-)

Koirista minulla on paljon tietoa (olen seurannut ongelmakoirien koulutusta ja lapsuudenkodissani oli malinois, jonka kanssa harrastin agilitya ja vetoharrastuksia) ja voin mielestäni hommata vaativaluonteisenkin rodun :-)

24

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Italialaisia ovat

bergamasco
      maremmano-abruzzese
      cane corso
      volpino italiano
      cirneco dell'etna
      italianajokoira (karkea- ja lyhytkarvainen)
      bracco italiano
      spinone
      lagotto romagnolo
      bolognese
      italianvinttikoira

Seka mahdollisesti osittain bichon frise, maltankoira ja papillon kun niiden tarkka alkupera ei ole selvilla ja arviot vaihtelevat Italia/Ranska/Malta-akselilla.

Lisaksi on iso joukko epavirallisia italialaisrotuja, maremmanajokoira kotimaassaan yleisimpana, mutta lisaksi listalle kuuluvat mm. italiansusikoira (sama historia kuin saarloos wolfhondilla ja ceskoslovensky vlcakilla), italianpaimenkoira, bielinpaimenkoira, sardiniandoggi, sisilianvinttikoira, etelaitalianvinttikoira.

Noita epavirallisia ei Suomesta loyda, joten kannattaa keskittya virallisiin. Niista vepeen suosittelisin maremmaa, mutta uskoisin myos corson voitavan siihen kouluttaa. Lagotto on varsinaisesti naista roduista se vesikoira (tunnetaan myos nimella romagnanvesikoira), mutta en kuitenkaan valttamatta mieltaisi sita vesipelastuskoiraksi. Tryffelinetsijanahan sita kaytetaan...

• Italian ihailija

Kiitos jo tuosta tiedosta ! Tuossa siis italialaisia rotuja :-) Täytyypi ruveta tutkimaan netistä niitä saman tien.

• ....................
        Italian ihailija kirjoitti:

Kiitos jo tuosta tiedosta ! Tuossa siis italialaisia rotuja :-) Täytyypi ruveta tutkimaan netistä niitä saman tien.

Ole hyva vain. Itsekin tykkaan Italiasta, on heti toinen suosikkimaani Ranskan jalkeen. :) Asun talla hetkella kyllakin Espanjassa, mutta joko Ranskaan tai Italiaan haluaisin itsekin viela jonain paivana muuttaa jos sielta saan loydettya sopivan tyon ja asuinpaikan.

Valilla itsekin tulee miettineeksi myos noiden kahden suosikkimaani rotuja, mutta lopulta paadyn siihen tulokseen etta koirien suhteen Ranskasta todella paljon minua kiinnostavat vain pyreneittenkoira ja beauceron, ja Italiasta sitten nuo maremma ja cane corso.

Kun pyrre kuitenkin vaatii sen omakotitalon ja oman pihan (en ole varma sanotaanko samaa myos maremmasta, mutta maremma on ainakin myos laumanvartijarotu, jota on kaytetty mm. lampaiden vartiointiin susien hyokkayksilta), niin olen huomannut etta lempimaideni suhteen en oikein voisi muuta rotua valita kuin beauceronin tai cane corson.

Kun kuitenkin eniten tykkaan pystykorvista, paatin suosiolla unohtaa (volpino on aivan liian pieni ja sylikoiramainen rotu minulle eika Ranskassa ole ainakaan virallisia pystykorvarotuja) rodun valitsemisen maan mukaan.

Mutta ehka sinulla kay parempi tuuri, ja loydat noista jonkun mieleisen ja muutenkin sopivan koiran. Itse loysin suosikkirotuni Aasiasta ja arktisilta seuduilta, vaikka en mikaan Aasia-fani tai kylmien alueiden ystava olekaan.

Wikipediasta loytyy muistaakseni tietoa jokaisesta noista virallisesti hyvaksytyista italialaisroduista, mutta lisaksi myos monesta ei-hyvaksytysta italialaisesta rodusta, joista varmasti italialaisten rotujen ystavan on mukava lueskella ihan vain mielenkiinnosta, vaikka sellaisia ei Suomesta omaksi saakaan.

Wikissa listan italialaisista roduista, jossa siis myos paljon noita epavirallisia, loytaa ainakin artikkelista Luettelo koiraroduista maittain.

Monen koirarodun historia kun viela kytkeytyy tiiviisti niiden kehittamismaan tai -alueen, joskus jopa alkuperaiskansan historiaan (roomalaisten muinaiset sotakoirat, cane corson aiempi historia Apuliassa suojelukoirana yms. yms.), niin sita kautta paastaan myos kulttuurillisiin asioihin.

Itse olen oppinut nimelta monia paikkakuntia, joiden olemassa olosta en muuten olisi tiennyt vain ja ainoastaan siksi etta joku koirarotu on kotoisin sielta.

• <<<<

maremma on aika hieno sellasen haluaisin omistaa itse joskus

• Italian ihailija

Osaisiko joku antaa tietoa tuon kiihottavalta vaikuttavan cane corson sopivuudesta vepeen ? :-) Nyt vasta tutustuin siihen rotuun hiukan netin kautta, mutta minulle ennestään vieras rotu, enkä oikeastaan ole koskaan vesipelastusta harrastanut, mutta nyt on tämän nuorukaisen mielenkiinto siihen lajiin herännyt voimakkaasti.

• Niin!

Toivottavasti kuitenkin olet muuttamassa itse italiaan ennen koiran hankintaa. Cane Corso on tunnettu useista raatelutapauksista. Jälki on hirveää. Siksi mafian rengitkin suosivat niitä.

Jos pystyt katsomaan oksentamatta ja sen jälkeen vielä nukkumaan yösi hyvin tämän linkitetyn sivun kuvat, niin koira on varmasti sinun.

http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/

Mutta toisaalta, olisi hyvä kyllä joskus nähdä juttu jossa Cane Corsosi on pelastanut jonkun, noiden huomattavasti yleisempien raatelujuttujen sijaan.

• Italian ihailija

Minusta vepe on siitäkin kiehtova laji, että siinä koulutetaan koiria >>pelastamaan>> ihmisiä :-)

Aion totuttaa koiran kyläilyyn, vieraisiin ja toisiin aivan pennusta lähtien. Pistän sille kotona pelisäännöt, sillä vaikuttaa aika temperamenttiselta rodulta, >>jos>> canen hommaan.

Otanpa netin kautta vielä lisää tietoa tuosta komealta vaikuttavasta rodusta:-)

Mutta kiitos tuosta >>vakavasti otettavasta>> linkistä ! Se sai minut miettimään cane corson vaativuutta entistä tarkemmin, mutta ei vähentänyt houkuttavuutta rotua kohtaan.

• ....................

Taas joku kiihkoilija paikalla! Yleensa nama ovat dobbereita ja dogo argentinoja hirteen vaatimassa, mutta talla kertaa naemma corso joutunut tulilinjalle. Suomessa oli n. viitisen vuotta sitten siina 20 corsoa, nykyisin tietysti jo huomattavasti enemman, ja yhdenkaan en ole kuullut taalla raadelleen ketaan (kaikki lehdet olisivat kylla heti revitelleet sentyyppisesta rodusta, jos nain olisi kaynyt).

Mafiosot ja muut pullistelijat nyt saavat mista tahansa koirasta aggressiivisen. Onhan gangstoilla myos vihaisia dobbereita, pitbulleja yms. jotka ovat oikein koulutettuina hyvin lapsirakkaita perhekoiria.

Ainoastaan siina mielessa olen taman kirjoituksen kanssa samaa mielta, etta corson dominoiva luonne on tarkea tiedostaa. Rotu on kuitenkin edelleen Suomessa harvinainen eika tietoa ole ihan joka kulmalla saatavissa.

Hieno rotu, mutta vaatii sen vahvan auktoriteetin ja suht runsaasti liikuntaa ja tekemista. Tosin aloittaja kasittaakseni olikin tarjoamassa liikunnallista tekemista kun vepekin hanta kiinnosti.

Ja ap:lle siita corson sopivuudesta vepeen. Uskoisin etta kannattaa ottaa yhteytta Suomen cane corso -yhdistykseen ja kysella sita kautta.

Osoite:

http://www.canecorsoclub.fi/

Tuolta kun klikkaat "yhdistys" ja sielta "hallitus" tulee yhdistyksen hallituksen jasenten yhteystietoja. Suosittelen myos menemista sellaiseen nayttelyyn, jonne on cane corsoja aikataulujen mukaan ilmoitettu niin paaset paitsi nakemaan koiria livena, myos siella juttelemaan omistajien kanssa ja kysymaan kasvokkain kaikkea mika askarruttaa.

• Italian ihailija
        .................... kirjoitti:

Taas joku kiihkoilija paikalla! Yleensa nama ovat dobbereita ja dogo argentinoja hirteen vaatimassa, mutta talla kertaa naemma corso joutunut tulilinjalle. Suomessa oli n. viitisen vuotta sitten siina 20 corsoa, nykyisin tietysti jo huomattavasti enemman, ja yhdenkaan en ole kuullut taalla raadelleen ketaan (kaikki lehdet olisivat kylla heti revitelleet sentyyppisesta rodusta, jos nain olisi kaynyt).

Mafiosot ja muut pullistelijat nyt saavat mista tahansa koirasta aggressiivisen. Onhan gangstoilla myos vihaisia dobbereita, pitbulleja yms. jotka ovat oikein koulutettuina hyvin lapsirakkaita perhekoiria.

Ainoastaan siina mielessa olen taman kirjoituksen kanssa samaa mielta, etta corson dominoiva luonne on tarkea tiedostaa. Rotu on kuitenkin edelleen Suomessa harvinainen eika tietoa ole ihan joka kulmalla saatavissa.

Hieno rotu, mutta vaatii sen vahvan auktoriteetin ja suht runsaasti liikuntaa ja tekemista. Tosin aloittaja kasittaakseni olikin tarjoamassa liikunnallista tekemista kun vepekin hanta kiinnosti.

Ja ap:lle siita corson sopivuudesta vepeen. Uskoisin etta kannattaa ottaa yhteytta Suomen cane corso -yhdistykseen ja kysella sita kautta.

Osoite:

http://www.canecorsoclub.fi/

Tuolta kun klikkaat "yhdistys" ja sielta "hallitus" tulee yhdistyksen hallituksen jasenten yhteystietoja. Suosittelen myos menemista sellaiseen nayttelyyn, jonne on cane corsoja aikataulujen mukaan ilmoitettu niin paaset paitsi nakemaan koiria livena, myos siella juttelemaan omistajien kanssa ja kysymaan kasvokkain kaikkea mika askarruttaa.

Kiitos tiedoista ja vinkeistä :-)

Yritän tutustua tuon yhdistyksen kautta rotuun sekä taidan tietää erään vuosittaisen, kansainvälisen näyttelyn Suomessa, jonne tulee melkein kaiken rotuisia koiria. Se järjestetään tosin vasta maaliskuussa, mutta koiraihmisillä on oltava kärsivällisyyttä :-)

Cane corso on nyt yhtenä htekenä saanut minut hurmioonsa. Sellainen taitaa olla minun tuleva vepekokelaiseni :-)

Ja ajattelin, että kun vesipelastus on pelastustoimintaa, niin voisin alkaa harkitsemaan myös hakua. Mutta eipä nyt liian aikaisin vielä mitään ruveta kuvittelemaan, sillä enhän ole ikinä ennen edes kokeillut koiran kanssa pelastuslajeja ;-) ... haaveita kumminkin itseltäni jo löytyy koiran (jonka aion hankkia) suhteen.

• ....................
        Italian ihailija kirjoitti:

Kiitos tiedoista ja vinkeistä :-)

Yritän tutustua tuon yhdistyksen kautta rotuun sekä taidan tietää erään vuosittaisen, kansainvälisen näyttelyn Suomessa, jonne tulee melkein kaiken rotuisia koiria. Se järjestetään tosin vasta maaliskuussa, mutta koiraihmisillä on oltava kärsivällisyyttä :-)

Cane corso on nyt yhtenä htekenä saanut minut hurmioonsa. Sellainen taitaa olla minun tuleva vepekokelaiseni :-)

Ja ajattelin, että kun vesipelastus on pelastustoimintaa, niin voisin alkaa harkitsemaan myös hakua. Mutta eipä nyt liian aikaisin vielä mitään ruveta kuvittelemaan, sillä enhän ole ikinä ennen edes kokeillut koiran kanssa pelastuslajeja ;-) ... haaveita kumminkin itseltäni jo löytyy koiran (jonka aion hankkia) suhteen.

Suomen suurin vuosittainen koiranayttely Voittaja 2011 on lahempana, vaikka toki sekin vasta joulukuussa. Haittapuolena etta paasymaksu on kalliimpi, mutta siella nakee luultavasti kaikkein eniten erirotuisia koiria. Tokihan niita corsoja nakee muissakin suurissa ja kansainvalisissa nayttelyissa Suomessa, ja niissa saastaa sitten sen rahan mika voittajassa tuhlaantuisi ylimaaraista.

Onnea jokatapauksessa rotuun tutustumisessa. :) Corso on kylla hieno rotu, vaikka itse tosiaan olen loytanyt ehdottomat suosikkini aasialaisista koirista. Eivathan kaikki tosiaan edes halua jokaiselle vieraalle ihmiselle tai jopa mahdolliselle varkaallekin hantaa heiluttavaa koiraa, eivat nama omatkaan rotuni sellaisia ole vaan enemman yhden ihmisen itsenaisia ja omanarvontuntoisia koiria.

En olisi corsoa ihan jokaiselle suositellut, mutta koska mainitsit etta olet valmis panostamaan myos vahan vaativamman rodun koulutukseen niin sitten ei haaveesta kannata luopua pelkastaan jonkun foorumin "tappajakoira"-hysteerikon takia. Sehan tassa suomi24:ssa on vikana, etta kaikenmaailman kiihkoilijat paasevat kirjoittamaan mita hyvansa kun ei ole rekisteroitymispakkoa. :(

• Italian ihailija
        .................... kirjoitti:

Suomen suurin vuosittainen koiranayttely Voittaja 2011 on lahempana, vaikka toki sekin vasta joulukuussa. Haittapuolena etta paasymaksu on kalliimpi, mutta siella nakee luultavasti kaikkein eniten erirotuisia koiria. Tokihan niita corsoja nakee muissakin suurissa ja kansainvalisissa nayttelyissa Suomessa, ja niissa saastaa sitten sen rahan mika voittajassa tuhlaantuisi ylimaaraista.

Onnea jokatapauksessa rotuun tutustumisessa. :) Corso on kylla hieno rotu, vaikka itse tosiaan olen loytanyt ehdottomat suosikkini aasialaisista koirista. Eivathan kaikki tosiaan edes halua jokaiselle vieraalle ihmiselle tai jopa mahdolliselle varkaallekin hantaa heiluttavaa koiraa, eivat nama omatkaan rotuni sellaisia ole vaan enemman yhden ihmisen itsenaisia ja omanarvontuntoisia koiria.

En olisi corsoa ihan jokaiselle suositellut, mutta koska mainitsit etta olet valmis panostamaan myos vahan vaativamman rodun koulutukseen niin sitten ei haaveesta kannata luopua pelkastaan jonkun foorumin "tappajakoira"-hysteerikon takia. Sehan tassa suomi24:ssa on vikana, etta kaikenmaailman kiihkoilijat paasevat kirjoittamaan mita hyvansa kun ei ole rekisteroitymispakkoa. :(

Kiitos, tuo voittajanäyttely vaikuttaakin aivan hyödylliseltä ratkaisulta :-) Taidanpa mennä sinne !

• Neljän corson omis..

Montako Corson raatelemaa itse löydät linkistäsi? Montako Corson puremaa tiedät suomesta?

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tuli mieleen, että olen tainnut valita kaikki tähänastiset koirani väärien kriteereiden pohjalta. Koskaan ei ole tullut mieleen, että koirilla olisi kotimaata tai edes maanosaa, jota ne tunnustaisivat ja jonka lippua ne kantaisivat.

• Italian ihailija

Kiitos järkevästä huomautuksesta, mutta silti taidan pysyä cane corson kannalla :-) Minä haluaisin löytää sellaisen koirarodun, joka myös kuvastaa minua, kuten on alkuperältään sieltä maasta, jota suuresti ihailen. Sillain tuntisin koirani entistä omistuksellisemmaksi itselleni

• OLEN(ko) suomalainen

"Minä haluaisin löytää sellaisen koirarodun, joka myös kuvastaa minua, kuten on alkuperältään sieltä maasta, jota suuresti ihailen..."

Minäkin haluaisin, mutta ei taida löytyä koiraa minun ulkoista ja vielä vähemmän sisäistä kauneuttani kuvastamaan.

- ruma, lihava, suomalainen, äärioikeistolainen, kiihkoilija, työtön, tanssitaidoton, alkoholisoitunut, epäsiisti, huonopolvinen, kersantti (evp), isoääninen, typerä ja ihailen ruotsalaisia.

• Italian ihailija

Enhän minä vain siitä syystä cane corsoa päättänyt rotuvalinnakseni, että se on italialainen rotu, vaan se vaikuttaa minun mielestä yhtä sopivalta rodulta minulle kuin moni muukin. Jos italialaisista roduista ei olisi löytynyt minulle sopivaa, en olisi alkanut harkitsemaan minkään italialaisen rodun hankkimista. Koirani tulisi olemaan minulle samalla symboli omasta italialaisuudestani (en tarkoita kansalaisuutta).

• Ainakin yksi löytyy

kuvailit niin kovin hyvin vaikket ihan täydellisesti meen moppea ;D

Ei kovin ruma eikä lihavakaan, mutta suomalainen seropi, vihaa mamuja, kiihkeä kun mikä, ei oikein vahtikoirankaan virkaan sovi, ei tanssi, mutta olutta juo sen minkä antaa ja turkki pellolta tullessa kuin festareilla viikon mudassa kieriskellyt. Sivari se tosin on mutta helekutan kovaääninen, saa kessutkin vapisemaan, aika typerä loppupeleissä mutta sen kantaa en ruotsalaisuuteen tiedä

Mutta malttia! Tiedän mitä meinaat kysyä... ja se EI ole myynnissä. Sori.

• Sopiva rotu

Nimimerkille OLEN(ko) suomalainen sopisi englanninbulldoggi, siis ulkonäkönsä puolesta. Älä välitä vaikka se on engalantialsita alkuperää, bubikansaahan nekin on, jalkapallohuligaaneja ja muutenkin täysiä p****reikiä.

• Valtiota vai maata?

Eipä taida Italian valtiossa olla paljoo ihailemista, korruptoitunut ja tehoton, täysin mafian otteessa berluscoineen. Mutta onhan se kaunis maa, paljon historiaa ja komeaa taidetta ja arkkitehtuuria, muotia ja hyvää ruokaa.

Itsellä ollut aikoinaan sekarotuinen koira, jossa oli puolet maremmaa, italialaista paimenkoiraa. Oli todella kaunis koira, kova vahtimaan tosin, mutta helposti koulutettava. Arvoitus oli mitä muuta rotua siinä oli ja arvoitukseksi myös jäi. Kuoli 14-vuotiaana, kun takapää halvautui ja oli pakko lopettaa.

• Italian ihailija

Minä olen käynyt Italiassa ja toivon nykyään jopa voivani muuttaa sinne joskus. Mutta enpä taida saada mahdollisuutta muuttaa sinne upeaan valtioon. Aion kumminkin lomailla siellä jatkossakin ja opetella Italian kielen kunnolla, nyt osaan sitä vasta melko vaatimattomasti. Suomikin on tietysti hieno valtio, joten eipä tänne syntymisessä ja täällä asuessa mitää hätää ole.

Kyselin alunperin kumminkin italialaisista koiraroduista minulle parhaiten sopivaa. Arvostan koirarodussa sen alkuperää, joten myös alkuperämaata. Cane corson aion hankkia koirakseni :-)

Alkaa tulla kriittistä palautetta kysymyksistäni ja omista kommenteistani, joten olisiko järkevää alkaa poistua tältä palstalta ? Saatte tietenkin kommentoida lisää, palaan vielä paikan päälle. Toivottavasti kukaan ei hyödynnä tätä mihinkään pilaviesteihin.

• ....................

Joka maassa on omat plus- ja miinuspuolet. Itse tykkaan niista Ranskasta ja Italiasta, vaikka kumpikaan ei taydellinen olekaan. Jos paratiisimaata etsii, joutuu kylla pettymaan.

Arvostan itse noissa maissa mm. Suomea parempaa ilmastoa, maisemia, ruokaa ja kulttuuria. Vaikka makukysymyksia nama aina ovat, taalla Espanjassa kaikki aina sanovat minulle kun kay ilmi etta olen Suomesta etta "se on tosi kaunis maa".

Italia on ajautumassa samaan talouskriisiin kuin muukin Etela-Eurooppa, ei sita voi kiistaa, mutta olen aina muutenkin ollut tietoinen siita ettei maan jarjestelma toimi. Esim. teknologiassa on paljon parantamisen varaa, junat ovat todella usein lakossa ja kun eivat ole, niissa voi olla paljon vikoja (mm. ovet eivat aukea kun pitaisi jaada pysakilta, ja tama sattunut minulle ihan nykyajan Italiassa).

Mutta arvostan ko. maita kaikkine vikoineen paivineenkin. Italiassa hallinnollinen systeemi ja julkisen liikenteen puutteet ovat tosiasioita, mutta niin ovat kaunis kieli, upeat maisemat, erinomainen ruoka, ihanat lampotilat, kuin arvostettava historia ja avoin ja lamminsydaminen kulttuurikin.

AP:lle viela etta unohdin siita italialaisten rotujen listalta napolinmastiffin. On sama alkupera cane corson kanssa ja aikanaan olivat samaa tyokoirarotua, mutta nykyisin ulkoisesti vahan erilaisia rotuja. Molemmat lyhytkarvaisia mastiffeja, mutta napolinmastiffille on jalostettu tiiiviin ihon sijaan ryppyinen.

Henkkohtaisesti pidan napolinmastiffeja rumina ja corsoja niina jalomuotoisina ja upeina ilmestyksina. Mutta jotkut toki napoleistakin tykkaavat, itse suhtaudun sen jalostukseenkin hieman varauksella kun on ryppyjensa takia suht. sairausaltis rotu.

• kikkelitontu

uniu

• italiafanimyös

Italiassa ne käyttää nöffiä vepeen :)

• italiafanimyös

lisään vielä sinulle linkin

http://www.enci.it/en/breeds/

italialaisista roduista ei niin hyvää vaihtoehtoa vepeen..eli siksi nöffi.

Mutta spinone on minusta kanakoirana monipuolinen samoin bracco italiano.kanakoiria

ja mitä tulee italiaan hieno paikka itse pidän niin ihmisistä siellä kuin kauniista maisemista hyvästä designista, muodista ja taiteesta. Pohjoisesta enemmän italia on kahtiajakautunut pahasti ja etelässä paljon ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe