Korpiselkä & Tolvajärvi

Karjala kutsuu

Onko kuka liikkunut Tolvajärven maisemissa tänä kesänä? Kantaako Ristisalmen silta vielä autoa... Tarkoitus mennä elokuussa pariksi päiväksi tutkimaan aluetta tarkemmin ja majoittua Tolvajärven "uudella" matkailumajalla. Ja tehdä sieltäkäsin retkiä myös Aittokosken, Ägläjärven ja Vegaruksen suuntaan

20

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vasili..
    • Ei tietoa.....

      Kysyisin vaan, mitä tarkoitat Tolvajärven "uudella" matkailumajalla? Vanhaa?
      Pitäisi käydä katsomassa isäni sotatantereita, mutta mielummin odottaisin syksyyn. Ei oikein ole aikaa ainakaan kuukauteen. Tulin juuri Karjalasta, nyt tiet ovat kuivat ja vedet alhaalla järvissä.

      • Karjala kutsuu

        Tarkoitan tätä venäläisten tekemää matkailumajaa, alla suora lainaus NordicTravelin sivuilta:

        Matkailukeskus "Tolvojärvi" sijaitsee samannimisellä maisemarauhoitusalueella, ainutlatuisen joiston rannalla, joka viehätti matkailijoita koko maailmasta jopa 1900-luvun alussa.
        Matka Petroskoista on 250 km; Venäjä-Suomi - rajanylityspaikalle Värtsilässä on 70 km. Kaksikerroksisen puutalon majoituskapasiteetti on 12 henkeä, kuudessa kahden hengen huoneissa. Palvelut lomailijoille: sauna, baari, 3 venettä, venemoottorit, moottorikelkat, kanootit vuokrattavana. Talossa on 3 wc:tä, vesi, valaistus diiseligeneraattorista. Ei ole suihkua. Ruoka 3 kertaa päivässä. Aulassa on takka, rakennuksessa on sähkölämmitys.


      • Uusi....
        Karjala kutsuu kirjoitti:

        Tarkoitan tätä venäläisten tekemää matkailumajaa, alla suora lainaus NordicTravelin sivuilta:

        Matkailukeskus "Tolvojärvi" sijaitsee samannimisellä maisemarauhoitusalueella, ainutlatuisen joiston rannalla, joka viehätti matkailijoita koko maailmasta jopa 1900-luvun alussa.
        Matka Petroskoista on 250 km; Venäjä-Suomi - rajanylityspaikalle Värtsilässä on 70 km. Kaksikerroksisen puutalon majoituskapasiteetti on 12 henkeä, kuudessa kahden hengen huoneissa. Palvelut lomailijoille: sauna, baari, 3 venettä, venemoottorit, moottorikelkat, kanootit vuokrattavana. Talossa on 3 wc:tä, vesi, valaistus diiseligeneraattorista. Ei ole suihkua. Ruoka 3 kertaa päivässä. Aulassa on takka, rakennuksessa on sähkölämmitys.

        Enpä ole tiennyt, että Tolvajärvellä on tällaisia palveluja. Ihan uusi tieto minulle. Joku kertoi aiemmin matkailumajasta, mutta en tajunnut, että siellä voi kuka tahansa majoittua ja saa muitakin palveluja.


    • Volkswagen Golf

      Kävin Suojärveltä käsin elokuun ensimmäisenä päivänä vuokratulla venäläisellä maasturilla Raikonkosken kautta ajoimme lehmivaaran kautta Korpiselkään ja samaa tietä takaisin Tolvajärvelle. Venäläisten tekemä uusi "matkailukeskus" on puomin takana ja aluetta varten oli vartija, joka antoi luvan kurkistaa alueelle.
      Suomalaisten rakentama oli vielä paikoillaan. Ristisalmen silta oli vielä ajokunnossa, mutta tie siitä eteenpäin Ägläjärvelle ja Vegarukseen (Aittojoki) on melkein mahdoton päästä läpi. Meiltäkin meni rengas ja jouduimme turvautumaan lapion apuun matkalla. Tätä väliä en voi suositella kenellekään. Raikonkosken kautta pääsi vielä jotenkin, mutta kun syksyn sateet tulevat, niin pahalta näyttää. Ainoa siedettävä reitti mielestäni on Värtsilästä Korpiselkään ja siitä edelleen Tolvajärvelle. Värtsilän ja Korpiselän välillä oli rajavyöhyke tarkastuksia ja puomit alhaalla, joten joutui odottamaan matkan jatkumista. Yksi tosi paha lätäkkö eli kosteikko on n. puolessa väliä, jos juuri ja juuri pääsi vauhdilla läpi ja lätäkön pohjalla tuntui olevan nyrkin kokoisia kiviä. Samoin Koirinojan ja Prääsän välillä pitkä tietyömaa Petroskoihin mentäessä. Melkein Suojärven kautta kannattaa ajaa, vaikka sinnekin on melkein 80 km hiekkatietä, eikä Suojärvi-Essoila-Petroskoikaan ole paras mahdollinen pätkä n. 133 km. Ajoin toisen reissun Pitkästärannasta Oloneesiin (Aunuksen) ja sieltä Petrskoihin ja 14 hrs Pietari-Muurmanskin tietä Muurmanskiin ja varmaan 1/3 tiestä tietyötä. Maiset kyllä palkitsivat kehnon tien. Venäläinen Megafon freepaid liittymä ei toiminut koko matkaa, kun oli sähköttömiä erämaa- ja suoalueita. Muurmanskista Petsamon ja Liinahamarin kautta Nikkelin kaupungiin ja Norjaan ja Näätämön kautta Suomeen. Tosi v-mäinen venäjän tulli, purki melkein auton osiksi ja huumekoira nuuski auton läpikotaisin. Norjan puolella ei mitään tarkistuksia. Välillä olisi ollut mahdollisuus tulla Suomeen Rajajoosepin kautta tai Sallan tai Kuusamon tai Vartius/Kostamuksen kautta. Halpa bensa kuitenkin päätti ajamaan pisimmän reitin. Huoltakaa auton hyvin ennen tälläisiä retkie erämaiden läpi. Ensi kesänä ehkä toisin päin eli pohjoisen kautta etelään ja tietenkin Tolvajärvelle uudestaan. Verrattavissa Savonlinnan lähellä olevaan Punkaharjuun ja vielä enemmän kauniimmat maisemat.

      • Prääsään...

        Sitä tietyömaata Prääsään mennessä on suunnilleen 19 km ja sekin on pätkissä.
        Onhan sitä siinäkin ihan riittävästi ja varsinkin silloin, jos vetää matkailuvaunua tai traileria.
        Pitää olla kärsivällinen ja odotella tien lopullista valmistumista. Jospa se kuitenkin valmistuisi seuraavaan kesään mennessä.


      • Volkswagen Golf

        Päivitys edelliseen viestiini;
        ajoin ennen juhannusta reitin päinvastoin eli Helsingistä lähdettyäni poikkesin Kostamukseen, josta käsin ajoin Rukajärven tien Muurmanskin valtatielle ja takaisin Kostamuksen Fregattiin yöksi 1100 RUB eli alle 30 €/vrk. Tie oli todella hyvässä kunnossa, pientä osuutta loppupäässä ennen Muusmanskin valtatietä.
        Sitten seuraavana aamuna takaisin Suomen tasavaltaan ja Kuusamon rajanylityspaikalle. Suoperästä vain 13 km, jossa oli bensanmyyntipaikka takaisin, koska tie oli todella kaikkein huonokuntoisin, ei Pääjärvelle, ei Kalevalaan , ei Louhelle. Seuraavaksi Sallan rajanylityspaikalle, jossa tankkaus aivan puomin takana. Täällä istuttiin saman pöydän ympärilla ja käytiin tulliselvityskaavake läpi yhdessä virkailijan kanssa jutellen niitä näitä. UUTENA HUOMIONA; piti merkitä kohtaan alustan numero, ei tiedossa ja auton arvo n. euroina.
        Sitten ajo Savukosken kautta Sodankylään ja Ivaloon yöksi. Matka jatkui aamulla Raja-Joosepin rajanylityspaikalle, jossa tankkaus n. 5 km rajasta. Takaisin Suomen puolelle ja Inariin ja Näätämön kautta Norjan puolelle Kirkkoniemeen ja Storskogin kautta Venäjän puolelle ilman mitään ruuhkia, vaikka juuri oli astunut voimaan viisumivapaus raja-asukkaiden n. 30 km molemmin puolin Norjan/Venäjän rajaa. Nikkelissä tankkaus ja rajapojat kertoivat, että kannattaa ajaa suoraan Petsamon kautta Muurmanskiin, koska alakautta eli Rajajoosepista Muurmanskiin menevällä tiellä oli tietätöitä, muistaakseni n. 40 km.
        Vanha Suomen ja Venäjän raja oli merkitty Tivonka- joen paikkeilla.
        Park Inn-hotelli, oaras n. 110 € vartioidun autoparkin ja erittäin hyvän aamiaisen kanssa. Sitten Muurmansk-Pietari valtatietä kohti etelää. Poikkesin Louhessa ja Kalevalassa, jonne n. 153 km, ainoa hyvä ja hyvä tieyhteys Kalevalaan. Sampo-matkustajakoti/hotelli majoitti 1000 RUB eli 25 € / vrk. Samaa baanaa takaisin Muurmanskin valtatielle ja Petroskoihin ja edelleen kohti Suomea Värtsilän kautta. Yöpyminen kuitenkin Venäjän Karjalan puolella Läskelästä Alatun 14 km kautta Suistamolle Marina Ulinan punainen mökki majoitti seurakuntatalon vieressä.Tutustuminen Suistamoon , todella upeat maisemat ja rannat.
        Piipahtaminen Suomeen ja jälleen Kostamukseen ja Mujejärvelle Lesnaja hotelliin. Rub 1100 eli alle 30 € / vrk. Täällä vaan sattuin ihmeellinen tapaus, rajavartija tuli koputtamaan hotellihuoneeni ovea ja kysyi minua etunimeltäni, ja pyysi kartasta näyttämmään, mitä reittiä olin tullut ja mitä reittiä ajoin palata. Mujejärvi ei varsinaisesti ole Venäjän rajavyöhykkeellä, mutta ilmeiseti hotelli ilmoitta ulkomaalaisita vieraistaan. Repola ja Lentiera jäi näkemättä. Takaisn Suomeen.
        Sitten taas muutama päivä kotona ja Värtsilän kautta Prääsään ja koko tie osuus päällystetty ja erinomaisessa kunnossa, viimeistely töitä, maisemointitöitä, nurmikkoa, tieviivamerkintöjä ym. pientä tekeillä.
        Petroskoista kohti Suojärveä, joka väli Jessoila-Veskelys väli todella huonossa kunnossa, pahoja kuoppia.
        Suojärvellä Karelia hotelli 510 Ruplaa / vrk eli n. 12,50 €.
        Piitsjoki-Loimola väki aika huonossa kunnossa, mutta tietyöt käynnissä, murskaa ja sepeliä ajettiin ja tietä lanattiin. Ehkäpä joku päivä tai vuosi tulee päällyste.
        Suojärvi-Petroskoi paikallisten ihmisten mukaan korjattaisiin ja päällystettäisiin v. 2013.
        Sain juuri kuulla, että Tolvajärven yheydet tänä kesänä ovat todella haastavat, sateisesta säästä johtuen. Ainoa reitti Raikonkosken-Lehmivaaran kautta Tolvajärvelle ajokuntoinen. Ristisalmen silta kuuemani mukaan kunnossa, mutta sen jälkeen n. 300 m vettä tiellä, joten Ägläjärven ja Vegaruksen kautta ei pääse.
        Tietysti Värtsilästä rajan vierustietä Korpiselän kautta, mutta siellä on niitä puomeja ja tarkastuksia.

        Kirjoitelkaa muutkin, niin päivitetään tietoja ja kaikki näillä suunnilla liikkuvat saavat näin yleishyödyllistä tietoa.

        Seuraavaksi kiinnostaisi ajaa Karhumäen kautta Puudoisiin ja vepsäläiskylien kautta Petroskoihin n. 700 km kierros. Huhupuheiden mukaan tiet aika huonoja ja lossilla Syvärin ylitys ja päällystys tehty kantojen päälle???

        Myös reitti Suojärveltä Porajörven kautta Mujejärvelle kiinnostaa.

        Olen kaunut Suojärveltä käsin Kostamuksessa n. 20 km ennen Porajärveä ja tie henkilöautolla ajettavaa.

        Tarvinneeko maasturin Porajärveltä ylöspäin, kertokoon kenellä tietoa.


      • Huh-huh mitkä retket
        Volkswagen Golf kirjoitti:

        Päivitys edelliseen viestiini;
        ajoin ennen juhannusta reitin päinvastoin eli Helsingistä lähdettyäni poikkesin Kostamukseen, josta käsin ajoin Rukajärven tien Muurmanskin valtatielle ja takaisin Kostamuksen Fregattiin yöksi 1100 RUB eli alle 30 €/vrk. Tie oli todella hyvässä kunnossa, pientä osuutta loppupäässä ennen Muusmanskin valtatietä.
        Sitten seuraavana aamuna takaisin Suomen tasavaltaan ja Kuusamon rajanylityspaikalle. Suoperästä vain 13 km, jossa oli bensanmyyntipaikka takaisin, koska tie oli todella kaikkein huonokuntoisin, ei Pääjärvelle, ei Kalevalaan , ei Louhelle. Seuraavaksi Sallan rajanylityspaikalle, jossa tankkaus aivan puomin takana. Täällä istuttiin saman pöydän ympärilla ja käytiin tulliselvityskaavake läpi yhdessä virkailijan kanssa jutellen niitä näitä. UUTENA HUOMIONA; piti merkitä kohtaan alustan numero, ei tiedossa ja auton arvo n. euroina.
        Sitten ajo Savukosken kautta Sodankylään ja Ivaloon yöksi. Matka jatkui aamulla Raja-Joosepin rajanylityspaikalle, jossa tankkaus n. 5 km rajasta. Takaisin Suomen puolelle ja Inariin ja Näätämön kautta Norjan puolelle Kirkkoniemeen ja Storskogin kautta Venäjän puolelle ilman mitään ruuhkia, vaikka juuri oli astunut voimaan viisumivapaus raja-asukkaiden n. 30 km molemmin puolin Norjan/Venäjän rajaa. Nikkelissä tankkaus ja rajapojat kertoivat, että kannattaa ajaa suoraan Petsamon kautta Muurmanskiin, koska alakautta eli Rajajoosepista Muurmanskiin menevällä tiellä oli tietätöitä, muistaakseni n. 40 km.
        Vanha Suomen ja Venäjän raja oli merkitty Tivonka- joen paikkeilla.
        Park Inn-hotelli, oaras n. 110 € vartioidun autoparkin ja erittäin hyvän aamiaisen kanssa. Sitten Muurmansk-Pietari valtatietä kohti etelää. Poikkesin Louhessa ja Kalevalassa, jonne n. 153 km, ainoa hyvä ja hyvä tieyhteys Kalevalaan. Sampo-matkustajakoti/hotelli majoitti 1000 RUB eli 25 € / vrk. Samaa baanaa takaisin Muurmanskin valtatielle ja Petroskoihin ja edelleen kohti Suomea Värtsilän kautta. Yöpyminen kuitenkin Venäjän Karjalan puolella Läskelästä Alatun 14 km kautta Suistamolle Marina Ulinan punainen mökki majoitti seurakuntatalon vieressä.Tutustuminen Suistamoon , todella upeat maisemat ja rannat.
        Piipahtaminen Suomeen ja jälleen Kostamukseen ja Mujejärvelle Lesnaja hotelliin. Rub 1100 eli alle 30 € / vrk. Täällä vaan sattuin ihmeellinen tapaus, rajavartija tuli koputtamaan hotellihuoneeni ovea ja kysyi minua etunimeltäni, ja pyysi kartasta näyttämmään, mitä reittiä olin tullut ja mitä reittiä ajoin palata. Mujejärvi ei varsinaisesti ole Venäjän rajavyöhykkeellä, mutta ilmeiseti hotelli ilmoitta ulkomaalaisita vieraistaan. Repola ja Lentiera jäi näkemättä. Takaisn Suomeen.
        Sitten taas muutama päivä kotona ja Värtsilän kautta Prääsään ja koko tie osuus päällystetty ja erinomaisessa kunnossa, viimeistely töitä, maisemointitöitä, nurmikkoa, tieviivamerkintöjä ym. pientä tekeillä.
        Petroskoista kohti Suojärveä, joka väli Jessoila-Veskelys väli todella huonossa kunnossa, pahoja kuoppia.
        Suojärvellä Karelia hotelli 510 Ruplaa / vrk eli n. 12,50 €.
        Piitsjoki-Loimola väki aika huonossa kunnossa, mutta tietyöt käynnissä, murskaa ja sepeliä ajettiin ja tietä lanattiin. Ehkäpä joku päivä tai vuosi tulee päällyste.
        Suojärvi-Petroskoi paikallisten ihmisten mukaan korjattaisiin ja päällystettäisiin v. 2013.
        Sain juuri kuulla, että Tolvajärven yheydet tänä kesänä ovat todella haastavat, sateisesta säästä johtuen. Ainoa reitti Raikonkosken-Lehmivaaran kautta Tolvajärvelle ajokuntoinen. Ristisalmen silta kuuemani mukaan kunnossa, mutta sen jälkeen n. 300 m vettä tiellä, joten Ägläjärven ja Vegaruksen kautta ei pääse.
        Tietysti Värtsilästä rajan vierustietä Korpiselän kautta, mutta siellä on niitä puomeja ja tarkastuksia.

        Kirjoitelkaa muutkin, niin päivitetään tietoja ja kaikki näillä suunnilla liikkuvat saavat näin yleishyödyllistä tietoa.

        Seuraavaksi kiinnostaisi ajaa Karhumäen kautta Puudoisiin ja vepsäläiskylien kautta Petroskoihin n. 700 km kierros. Huhupuheiden mukaan tiet aika huonoja ja lossilla Syvärin ylitys ja päällystys tehty kantojen päälle???

        Myös reitti Suojärveltä Porajörven kautta Mujejärvelle kiinnostaa.

        Olen kaunut Suojärveltä käsin Kostamuksessa n. 20 km ennen Porajärveä ja tie henkilöautolla ajettavaa.

        Tarvinneeko maasturin Porajärveltä ylöspäin, kertokoon kenellä tietoa.

        Huikeat reissut sulla ja komea raportti!

        Etenkin nuo hotellitiedot ja tiestön kunnosta kertovat osuudet ovat erinomaisen tärkeää yleistietoa meille jokaiselle matkailijalle.


      • Puutoinen>>Kargopol
        Volkswagen Golf kirjoitti:

        Päivitys edelliseen viestiini;
        ajoin ennen juhannusta reitin päinvastoin eli Helsingistä lähdettyäni poikkesin Kostamukseen, josta käsin ajoin Rukajärven tien Muurmanskin valtatielle ja takaisin Kostamuksen Fregattiin yöksi 1100 RUB eli alle 30 €/vrk. Tie oli todella hyvässä kunnossa, pientä osuutta loppupäässä ennen Muusmanskin valtatietä.
        Sitten seuraavana aamuna takaisin Suomen tasavaltaan ja Kuusamon rajanylityspaikalle. Suoperästä vain 13 km, jossa oli bensanmyyntipaikka takaisin, koska tie oli todella kaikkein huonokuntoisin, ei Pääjärvelle, ei Kalevalaan , ei Louhelle. Seuraavaksi Sallan rajanylityspaikalle, jossa tankkaus aivan puomin takana. Täällä istuttiin saman pöydän ympärilla ja käytiin tulliselvityskaavake läpi yhdessä virkailijan kanssa jutellen niitä näitä. UUTENA HUOMIONA; piti merkitä kohtaan alustan numero, ei tiedossa ja auton arvo n. euroina.
        Sitten ajo Savukosken kautta Sodankylään ja Ivaloon yöksi. Matka jatkui aamulla Raja-Joosepin rajanylityspaikalle, jossa tankkaus n. 5 km rajasta. Takaisin Suomen puolelle ja Inariin ja Näätämön kautta Norjan puolelle Kirkkoniemeen ja Storskogin kautta Venäjän puolelle ilman mitään ruuhkia, vaikka juuri oli astunut voimaan viisumivapaus raja-asukkaiden n. 30 km molemmin puolin Norjan/Venäjän rajaa. Nikkelissä tankkaus ja rajapojat kertoivat, että kannattaa ajaa suoraan Petsamon kautta Muurmanskiin, koska alakautta eli Rajajoosepista Muurmanskiin menevällä tiellä oli tietätöitä, muistaakseni n. 40 km.
        Vanha Suomen ja Venäjän raja oli merkitty Tivonka- joen paikkeilla.
        Park Inn-hotelli, oaras n. 110 € vartioidun autoparkin ja erittäin hyvän aamiaisen kanssa. Sitten Muurmansk-Pietari valtatietä kohti etelää. Poikkesin Louhessa ja Kalevalassa, jonne n. 153 km, ainoa hyvä ja hyvä tieyhteys Kalevalaan. Sampo-matkustajakoti/hotelli majoitti 1000 RUB eli 25 € / vrk. Samaa baanaa takaisin Muurmanskin valtatielle ja Petroskoihin ja edelleen kohti Suomea Värtsilän kautta. Yöpyminen kuitenkin Venäjän Karjalan puolella Läskelästä Alatun 14 km kautta Suistamolle Marina Ulinan punainen mökki majoitti seurakuntatalon vieressä.Tutustuminen Suistamoon , todella upeat maisemat ja rannat.
        Piipahtaminen Suomeen ja jälleen Kostamukseen ja Mujejärvelle Lesnaja hotelliin. Rub 1100 eli alle 30 € / vrk. Täällä vaan sattuin ihmeellinen tapaus, rajavartija tuli koputtamaan hotellihuoneeni ovea ja kysyi minua etunimeltäni, ja pyysi kartasta näyttämmään, mitä reittiä olin tullut ja mitä reittiä ajoin palata. Mujejärvi ei varsinaisesti ole Venäjän rajavyöhykkeellä, mutta ilmeiseti hotelli ilmoitta ulkomaalaisita vieraistaan. Repola ja Lentiera jäi näkemättä. Takaisn Suomeen.
        Sitten taas muutama päivä kotona ja Värtsilän kautta Prääsään ja koko tie osuus päällystetty ja erinomaisessa kunnossa, viimeistely töitä, maisemointitöitä, nurmikkoa, tieviivamerkintöjä ym. pientä tekeillä.
        Petroskoista kohti Suojärveä, joka väli Jessoila-Veskelys väli todella huonossa kunnossa, pahoja kuoppia.
        Suojärvellä Karelia hotelli 510 Ruplaa / vrk eli n. 12,50 €.
        Piitsjoki-Loimola väki aika huonossa kunnossa, mutta tietyöt käynnissä, murskaa ja sepeliä ajettiin ja tietä lanattiin. Ehkäpä joku päivä tai vuosi tulee päällyste.
        Suojärvi-Petroskoi paikallisten ihmisten mukaan korjattaisiin ja päällystettäisiin v. 2013.
        Sain juuri kuulla, että Tolvajärven yheydet tänä kesänä ovat todella haastavat, sateisesta säästä johtuen. Ainoa reitti Raikonkosken-Lehmivaaran kautta Tolvajärvelle ajokuntoinen. Ristisalmen silta kuuemani mukaan kunnossa, mutta sen jälkeen n. 300 m vettä tiellä, joten Ägläjärven ja Vegaruksen kautta ei pääse.
        Tietysti Värtsilästä rajan vierustietä Korpiselän kautta, mutta siellä on niitä puomeja ja tarkastuksia.

        Kirjoitelkaa muutkin, niin päivitetään tietoja ja kaikki näillä suunnilla liikkuvat saavat näin yleishyödyllistä tietoa.

        Seuraavaksi kiinnostaisi ajaa Karhumäen kautta Puudoisiin ja vepsäläiskylien kautta Petroskoihin n. 700 km kierros. Huhupuheiden mukaan tiet aika huonoja ja lossilla Syvärin ylitys ja päällystys tehty kantojen päälle???

        Myös reitti Suojärveltä Porajörven kautta Mujejärvelle kiinnostaa.

        Olen kaunut Suojärveltä käsin Kostamuksessa n. 20 km ennen Porajärveä ja tie henkilöautolla ajettavaa.

        Tarvinneeko maasturin Porajärveltä ylöspäin, kertokoon kenellä tietoa.

        Erinomaista.

        Jos Äänisjärven kierrät, olisi todella hienoa saada reitiltä tälle palstalle tarkkaa tietietoa, hotellikokemuksia ja havaintoja näkemisen arvoisista kohteista.

        Eräs kiintoisa kohde Äänisen takana voisi olla Kargopol. Se sijaitsee noin 165 kilometriä Puutoisista itään. Kargopol oli aikoinaan keskuspaikka, jonka kautta kulkivat Jäämeren turkikset ja mursunluu etelään sekä hopea, kulta, korut ja tarve-esineet pohjoiseen.

        Kargopolissa käynti (..ja ehkä sitä vieläkin idempänä käynti samalla ajolla..) voi vaatia yhden (lisä)yöpymisen Puutoisissa.


      • Volkswagen Golf kirjoitti:

        Päivitys edelliseen viestiini;
        ajoin ennen juhannusta reitin päinvastoin eli Helsingistä lähdettyäni poikkesin Kostamukseen, josta käsin ajoin Rukajärven tien Muurmanskin valtatielle ja takaisin Kostamuksen Fregattiin yöksi 1100 RUB eli alle 30 €/vrk. Tie oli todella hyvässä kunnossa, pientä osuutta loppupäässä ennen Muusmanskin valtatietä.
        Sitten seuraavana aamuna takaisin Suomen tasavaltaan ja Kuusamon rajanylityspaikalle. Suoperästä vain 13 km, jossa oli bensanmyyntipaikka takaisin, koska tie oli todella kaikkein huonokuntoisin, ei Pääjärvelle, ei Kalevalaan , ei Louhelle. Seuraavaksi Sallan rajanylityspaikalle, jossa tankkaus aivan puomin takana. Täällä istuttiin saman pöydän ympärilla ja käytiin tulliselvityskaavake läpi yhdessä virkailijan kanssa jutellen niitä näitä. UUTENA HUOMIONA; piti merkitä kohtaan alustan numero, ei tiedossa ja auton arvo n. euroina.
        Sitten ajo Savukosken kautta Sodankylään ja Ivaloon yöksi. Matka jatkui aamulla Raja-Joosepin rajanylityspaikalle, jossa tankkaus n. 5 km rajasta. Takaisin Suomen puolelle ja Inariin ja Näätämön kautta Norjan puolelle Kirkkoniemeen ja Storskogin kautta Venäjän puolelle ilman mitään ruuhkia, vaikka juuri oli astunut voimaan viisumivapaus raja-asukkaiden n. 30 km molemmin puolin Norjan/Venäjän rajaa. Nikkelissä tankkaus ja rajapojat kertoivat, että kannattaa ajaa suoraan Petsamon kautta Muurmanskiin, koska alakautta eli Rajajoosepista Muurmanskiin menevällä tiellä oli tietätöitä, muistaakseni n. 40 km.
        Vanha Suomen ja Venäjän raja oli merkitty Tivonka- joen paikkeilla.
        Park Inn-hotelli, oaras n. 110 € vartioidun autoparkin ja erittäin hyvän aamiaisen kanssa. Sitten Muurmansk-Pietari valtatietä kohti etelää. Poikkesin Louhessa ja Kalevalassa, jonne n. 153 km, ainoa hyvä ja hyvä tieyhteys Kalevalaan. Sampo-matkustajakoti/hotelli majoitti 1000 RUB eli 25 € / vrk. Samaa baanaa takaisin Muurmanskin valtatielle ja Petroskoihin ja edelleen kohti Suomea Värtsilän kautta. Yöpyminen kuitenkin Venäjän Karjalan puolella Läskelästä Alatun 14 km kautta Suistamolle Marina Ulinan punainen mökki majoitti seurakuntatalon vieressä.Tutustuminen Suistamoon , todella upeat maisemat ja rannat.
        Piipahtaminen Suomeen ja jälleen Kostamukseen ja Mujejärvelle Lesnaja hotelliin. Rub 1100 eli alle 30 € / vrk. Täällä vaan sattuin ihmeellinen tapaus, rajavartija tuli koputtamaan hotellihuoneeni ovea ja kysyi minua etunimeltäni, ja pyysi kartasta näyttämmään, mitä reittiä olin tullut ja mitä reittiä ajoin palata. Mujejärvi ei varsinaisesti ole Venäjän rajavyöhykkeellä, mutta ilmeiseti hotelli ilmoitta ulkomaalaisita vieraistaan. Repola ja Lentiera jäi näkemättä. Takaisn Suomeen.
        Sitten taas muutama päivä kotona ja Värtsilän kautta Prääsään ja koko tie osuus päällystetty ja erinomaisessa kunnossa, viimeistely töitä, maisemointitöitä, nurmikkoa, tieviivamerkintöjä ym. pientä tekeillä.
        Petroskoista kohti Suojärveä, joka väli Jessoila-Veskelys väli todella huonossa kunnossa, pahoja kuoppia.
        Suojärvellä Karelia hotelli 510 Ruplaa / vrk eli n. 12,50 €.
        Piitsjoki-Loimola väki aika huonossa kunnossa, mutta tietyöt käynnissä, murskaa ja sepeliä ajettiin ja tietä lanattiin. Ehkäpä joku päivä tai vuosi tulee päällyste.
        Suojärvi-Petroskoi paikallisten ihmisten mukaan korjattaisiin ja päällystettäisiin v. 2013.
        Sain juuri kuulla, että Tolvajärven yheydet tänä kesänä ovat todella haastavat, sateisesta säästä johtuen. Ainoa reitti Raikonkosken-Lehmivaaran kautta Tolvajärvelle ajokuntoinen. Ristisalmen silta kuuemani mukaan kunnossa, mutta sen jälkeen n. 300 m vettä tiellä, joten Ägläjärven ja Vegaruksen kautta ei pääse.
        Tietysti Värtsilästä rajan vierustietä Korpiselän kautta, mutta siellä on niitä puomeja ja tarkastuksia.

        Kirjoitelkaa muutkin, niin päivitetään tietoja ja kaikki näillä suunnilla liikkuvat saavat näin yleishyödyllistä tietoa.

        Seuraavaksi kiinnostaisi ajaa Karhumäen kautta Puudoisiin ja vepsäläiskylien kautta Petroskoihin n. 700 km kierros. Huhupuheiden mukaan tiet aika huonoja ja lossilla Syvärin ylitys ja päällystys tehty kantojen päälle???

        Myös reitti Suojärveltä Porajörven kautta Mujejärvelle kiinnostaa.

        Olen kaunut Suojärveltä käsin Kostamuksessa n. 20 km ennen Porajärveä ja tie henkilöautolla ajettavaa.

        Tarvinneeko maasturin Porajärveltä ylöspäin, kertokoon kenellä tietoa.

        Porajärveltä pohjoiseen pärjää henkilöautolla. Heinäkuussa 2012 viimeksi ajelin moottoripyörällä Porajärveltä Himolan kautta Sukkajärvelle ja siitä Paateneeseen. Kesällä 2011 ajoin mp:llä Porajärveltä Mujejärvelle ja siitä Jyskyjärvelle, Paanajärvelle jne. Huonoja ne tiet ovat, mutta eivät välttämättä vaadi maasturia. Hissukseen kun ajelee...ja mihinkäs siellä herran kukkarossa kiire olisi.
        Tolvajärvelle olen ajellut myös Lehmivaaran kautta syyskuussa 2011. Vettä oli monin paikoin 200 m pitkiä altaita parhaimmillaan, mutta niistä pääsee..menin moottoripyörällä...mitä nyt vähän jalat kastui. Ristisalmelta olen ajellut joku vuosi sitten Ägläjärvelle, vettä on sielläkin..se 300 m pitkä meni maasturilla kevyesti. Syksyllä 2011 Ristisalmelta ajoin Ägläjärven suuntaa metsävartijan majalle (kivijalalle) ja heti siinä alkupäässä oli rutkasti vettä mutta maastoauto meni kevyesti..samoin perässä tulleet eräpoliisit ajelivat katsillaan surutta lätäkön läpi.
        Mukavia retkiä. Keväällä, kesällä ja syksyllä tulee näitä Karjalan hiekkateitä ajeltua...onneksi on hiekkateitä, siinä on sitä jotakin. Ja onhan se aina parempaa kuin huono neuvostoasvaltti.


      • T_K_S
        Puutoinen>>Kargopol kirjoitti:

        Erinomaista.

        Jos Äänisjärven kierrät, olisi todella hienoa saada reitiltä tälle palstalle tarkkaa tietietoa, hotellikokemuksia ja havaintoja näkemisen arvoisista kohteista.

        Eräs kiintoisa kohde Äänisen takana voisi olla Kargopol. Se sijaitsee noin 165 kilometriä Puutoisista itään. Kargopol oli aikoinaan keskuspaikka, jonka kautta kulkivat Jäämeren turkikset ja mursunluu etelään sekä hopea, kulta, korut ja tarve-esineet pohjoiseen.

        Kargopolissa käynti (..ja ehkä sitä vieläkin idempänä käynti samalla ajolla..) voi vaatia yhden (lisä)yöpymisen Puutoisissa.

        Puutosin ja Kargopolin väliä on tullut ajeltua kerran vuoteen ainakin yhteen suuntaan vuosina 2005,2008-2012. Sellainen 3,5h on hyvä varata sille taipaleelle, jos ei isommin matkalla pysähtele. Tie on mukavan vaihteleva sisältäen Arkangelin alueen puolella Kargopolin piirissä mm. betonilaattatietä, velliintyvää savitietä, kurvikasta kapeaa ja kuoppaista soratietä Kenozeron kansallispuiston metsäpöheiköissä ja mukavasti hetkittäin romahtanutta 2000-luvun alussa tehtyä asfalttitietä Puutoisten piirissä, joista pahimpiin romahtaneisiin kohtiin saakin jo jarrutella ihan kunnolla muuten tuudittavan tasaiselta tieltä, jonka korpitaipaleiden raviinit suorastaan kutsuvat luukuttamaan sen minkä autosta lähtee.

        Kargopolissa on pääkadulla kaksi hotellia, joista vanhempi Kargopolotska on halvempi. Kahden hengen huone maksoi kesällä 2012 800ruplaa henkilöltä.
        Muutenkin Värtsilästä rajan ylityksen jälkeen Puutoisiin ajelee noin 9 tunnissa Karhumäen kautta ilman liiempiä pysähtelyjä ilman erityisiä kaahailuja. Värtsilä-Petroskoi vie noin 4h, Petroskoi-Karhumäki noin 2h, Karhumäki-Puutoinen noin 3h. Kun aamuselta rajan ylittää Värtsilästä, niin iltakaljalle jo Kargopoliin ehtii, ainakin kesäkeleillä.

        Jos vaikka Värtsilästä Arkangeliin ajelee, niin matkalla kuluvan ajan voi budjetoida seuraavalla taktiikalla ilman kummempia pysähtelyjä.
        Värtsilä-Petroskoi 4h
        Petroskoi-Karhumäki 2h
        Karhumäki-Puutoinen 3h
        Puutoinen-Kargopol 3,5h
        Kargopol-Njandoma-Dolmatovo 3h
        Dolmatovo-Ust-Vaga 2h
        Ust-Vaga-Arkangeli 4h

        Pyöreästi vuorokauden ajolla sitä on jo vaikka perillä Arkangelissa.
        Tie Karhumäeltä Puutoisiin oli heinäkuussa 2012 paikoittain kehnossa kunnossa johtuen öljysorassa ajoittain olleista suurista kuopista etenkin Karhumäen ja Puutoisten piirien rajamailla. Kuoppiin ei oltu silloin vielä talven jäljeltä laitettu mitään täytettä.

        Tie Kargopolista itään Njandoman kautta Dolmatovoon ja Moskova-Arkangeli-valtatielle oli pääosin hyväkuntoista asfalttia, kuitenkin ajovirkeyttä ylläpitävillä heitoilla varustettuna. Suorastaan ihanaa baanaa luukutella metsän keskellä. Kargopolista hiukan Njandomaan päin oli noin 10km:n tietyöpätkä, jossa varsin hyvä sorapohja ajella.

        Venäjän ex-pääministeri V.V. Putinin autokunnan vierailtua Arkangelissa muutama vuosi sitten autolla Moskovasta, oli pääministeri kiinnittänyt huomiota tien heikkoon kuntoon ja antanut ukaasin tien kunnostamisesta. Putinin ukaasin jälkeen tien kunto onkin huomattavasti parantunut ja koko osuus Dolmatovosta Arkangeliin oli sangen hyvässä kunnossa, suurimmaksi osaksi jopa uutta heitotonta asfalttia ja verrattavissa esim. Petroskoi-Karhumäki-väliin nykykunnossaan. Tietöitä jonkin verran Dolmatovon ja Shenkurskin välillä.


      • T_K_S
        Puutoinen>>Kargopol kirjoitti:

        Erinomaista.

        Jos Äänisjärven kierrät, olisi todella hienoa saada reitiltä tälle palstalle tarkkaa tietietoa, hotellikokemuksia ja havaintoja näkemisen arvoisista kohteista.

        Eräs kiintoisa kohde Äänisen takana voisi olla Kargopol. Se sijaitsee noin 165 kilometriä Puutoisista itään. Kargopol oli aikoinaan keskuspaikka, jonka kautta kulkivat Jäämeren turkikset ja mursunluu etelään sekä hopea, kulta, korut ja tarve-esineet pohjoiseen.

        Kargopolissa käynti (..ja ehkä sitä vieläkin idempänä käynti samalla ajolla..) voi vaatia yhden (lisä)yöpymisen Puutoisissa.

        Arkangelin alue on lossien eli "paromien" ja valtakuntaa, kannattaa ottaa niistä ilo irti ja ajella jokien taakse aina kun voi. Voi katsella mukavia maisemia ja korkata pullon Pomorje-balzamia lautan huristellessa vastarannalle. Yksin ei saa ryypätä, kaksikin riittää korkin avaamiseen, mutta kolmen komanda olisi aina suositeltavaa. Erityisesti sateiden jälkeen monet lossirannat ovat haastavan mutavellin vallassa raskaan kaluston jyrättyä pehmeät hiekkaiset ja mutaiset joenpenkereet hyllyvään kuntoon. Autoja usein hinaillaan Uazeilla, traktoreilla ja muilla paikalle sattuvilla paremmin vetävillä peleillä joenpenkereitä ylös pois lossilta. Suosittelen lossimatkailua mm. Severnaja Dvinan itäpuolisiin kohteisiin. Löytyy komeita maisemia enemmän kuin kylliksi.


      • Kargopol>>Arkangel
        Puutoinen>>Kargopol kirjoitti:

        Erinomaista.

        Jos Äänisjärven kierrät, olisi todella hienoa saada reitiltä tälle palstalle tarkkaa tietietoa, hotellikokemuksia ja havaintoja näkemisen arvoisista kohteista.

        Eräs kiintoisa kohde Äänisen takana voisi olla Kargopol. Se sijaitsee noin 165 kilometriä Puutoisista itään. Kargopol oli aikoinaan keskuspaikka, jonka kautta kulkivat Jäämeren turkikset ja mursunluu etelään sekä hopea, kulta, korut ja tarve-esineet pohjoiseen.

        Kargopolissa käynti (..ja ehkä sitä vieläkin idempänä käynti samalla ajolla..) voi vaatia yhden (lisä)yöpymisen Puutoisissa.

        Hienot raportit myös 15.8., kiitokset ja pointsit niistä!

        Selkeää, hyvää kieltä ja täynnä matkasuunnitteluja avittavia yksityiskohtia, hyvä.

        Venäjän teillä kulkevia varmasti hauskuuttaa kiteytys:

        "...valtatielle oli pääosin hyväkuntoista asfalttia, kuitenkin ajovirkeyttä ylläpitävillä heitoilla varustettuna..."

        Heh-heh -tyrskähdys, tiedämme mitä tämä tarkoittaa. :)


      • Ristisalmi
        kasigessu kirjoitti:

        Porajärveltä pohjoiseen pärjää henkilöautolla. Heinäkuussa 2012 viimeksi ajelin moottoripyörällä Porajärveltä Himolan kautta Sukkajärvelle ja siitä Paateneeseen. Kesällä 2011 ajoin mp:llä Porajärveltä Mujejärvelle ja siitä Jyskyjärvelle, Paanajärvelle jne. Huonoja ne tiet ovat, mutta eivät välttämättä vaadi maasturia. Hissukseen kun ajelee...ja mihinkäs siellä herran kukkarossa kiire olisi.
        Tolvajärvelle olen ajellut myös Lehmivaaran kautta syyskuussa 2011. Vettä oli monin paikoin 200 m pitkiä altaita parhaimmillaan, mutta niistä pääsee..menin moottoripyörällä...mitä nyt vähän jalat kastui. Ristisalmelta olen ajellut joku vuosi sitten Ägläjärvelle, vettä on sielläkin..se 300 m pitkä meni maasturilla kevyesti. Syksyllä 2011 Ristisalmelta ajoin Ägläjärven suuntaa metsävartijan majalle (kivijalalle) ja heti siinä alkupäässä oli rutkasti vettä mutta maastoauto meni kevyesti..samoin perässä tulleet eräpoliisit ajelivat katsillaan surutta lätäkön läpi.
        Mukavia retkiä. Keväällä, kesällä ja syksyllä tulee näitä Karjalan hiekkateitä ajeltua...onneksi on hiekkateitä, siinä on sitä jotakin. Ja onhan se aina parempaa kuin huono neuvostoasvaltti.

        Pelkkää asiaa, kiitos!

        Kerroit noista pitkistä vesialtaista... niihin autolla kuljettaessa on yleensä pakko laittaa kaksi matkustajaa saappailla varustettuna kulkemaan ja tunnustelemaan edeltä altaiden pohjaa. Niitä on joskus tullut ajeltua kevätvesien aikaan läpi puoliväliin auton moottoritilaa ulottuvassa vedessä... Siinä jos auto uuvahtaa, edessä on pitkä odottelu korvessa. Aina on kuitenkin selvitty ihmisten ilmoille säällisessä ajassa.


      • Volkswagen Golf
        T_K_S kirjoitti:

        Puutosin ja Kargopolin väliä on tullut ajeltua kerran vuoteen ainakin yhteen suuntaan vuosina 2005,2008-2012. Sellainen 3,5h on hyvä varata sille taipaleelle, jos ei isommin matkalla pysähtele. Tie on mukavan vaihteleva sisältäen Arkangelin alueen puolella Kargopolin piirissä mm. betonilaattatietä, velliintyvää savitietä, kurvikasta kapeaa ja kuoppaista soratietä Kenozeron kansallispuiston metsäpöheiköissä ja mukavasti hetkittäin romahtanutta 2000-luvun alussa tehtyä asfalttitietä Puutoisten piirissä, joista pahimpiin romahtaneisiin kohtiin saakin jo jarrutella ihan kunnolla muuten tuudittavan tasaiselta tieltä, jonka korpitaipaleiden raviinit suorastaan kutsuvat luukuttamaan sen minkä autosta lähtee.

        Kargopolissa on pääkadulla kaksi hotellia, joista vanhempi Kargopolotska on halvempi. Kahden hengen huone maksoi kesällä 2012 800ruplaa henkilöltä.
        Muutenkin Värtsilästä rajan ylityksen jälkeen Puutoisiin ajelee noin 9 tunnissa Karhumäen kautta ilman liiempiä pysähtelyjä ilman erityisiä kaahailuja. Värtsilä-Petroskoi vie noin 4h, Petroskoi-Karhumäki noin 2h, Karhumäki-Puutoinen noin 3h. Kun aamuselta rajan ylittää Värtsilästä, niin iltakaljalle jo Kargopoliin ehtii, ainakin kesäkeleillä.

        Jos vaikka Värtsilästä Arkangeliin ajelee, niin matkalla kuluvan ajan voi budjetoida seuraavalla taktiikalla ilman kummempia pysähtelyjä.
        Värtsilä-Petroskoi 4h
        Petroskoi-Karhumäki 2h
        Karhumäki-Puutoinen 3h
        Puutoinen-Kargopol 3,5h
        Kargopol-Njandoma-Dolmatovo 3h
        Dolmatovo-Ust-Vaga 2h
        Ust-Vaga-Arkangeli 4h

        Pyöreästi vuorokauden ajolla sitä on jo vaikka perillä Arkangelissa.
        Tie Karhumäeltä Puutoisiin oli heinäkuussa 2012 paikoittain kehnossa kunnossa johtuen öljysorassa ajoittain olleista suurista kuopista etenkin Karhumäen ja Puutoisten piirien rajamailla. Kuoppiin ei oltu silloin vielä talven jäljeltä laitettu mitään täytettä.

        Tie Kargopolista itään Njandoman kautta Dolmatovoon ja Moskova-Arkangeli-valtatielle oli pääosin hyväkuntoista asfalttia, kuitenkin ajovirkeyttä ylläpitävillä heitoilla varustettuna. Suorastaan ihanaa baanaa luukutella metsän keskellä. Kargopolista hiukan Njandomaan päin oli noin 10km:n tietyöpätkä, jossa varsin hyvä sorapohja ajella.

        Venäjän ex-pääministeri V.V. Putinin autokunnan vierailtua Arkangelissa muutama vuosi sitten autolla Moskovasta, oli pääministeri kiinnittänyt huomiota tien heikkoon kuntoon ja antanut ukaasin tien kunnostamisesta. Putinin ukaasin jälkeen tien kunto onkin huomattavasti parantunut ja koko osuus Dolmatovosta Arkangeliin oli sangen hyvässä kunnossa, suurimmaksi osaksi jopa uutta heitotonta asfalttia ja verrattavissa esim. Petroskoi-Karhumäki-väliin nykykunnossaan. Tietöitä jonkin verran Dolmatovon ja Shenkurskin välillä.

        Onkos kukaan ajanut Puutoinen-Karpol-Njandomasta P1 eli Region 1 tietä suoraan M 8:lle eli Arkangelin valtatielle ? Sateliittikuvien perusteella näyttäisi olevan melkein pelkkää erämaata, eika kukaan ole laittanut kuvia.
        Tekisi mieli ajaa toinen sivu tätä P2 eli Region 2 tietä Karpol- Njandoma-Dolmatovo-Ust-Luga-Arkangeli ja toinen sivu edellä mainittua P 1 eli Region 2 vaihetelun vuoksi, niin ei tarvitsi ajaa samoja teitä kahteen kertaan. Kiitos paljon, jos jollakin on tietoa näistä teistä ja vielä vastaisi näillä sivuilla. Kiitos !!!


    • Tolvojärvi

      Suistamo Korpiselkä, Tolvojärvi, Suojärvi saatte hyvää opastusta Karjalan alueelle ja pätevän oppaan suomenkielellä, joka tuntee myös sotahistoriaa.
      Järjestää vuokra-autot, majoitukset ym. käytännönjärjestelyt.
      Olen ollut hänen opastamallaan Tolvajärven retkellä ja voin suositella.

      Tarkoitus olisi vielä käydä katsomassa syksyn komea ruska Tolvajärven maisemissa.

      Marina Ulina gsm 79212201159 tai sähköpostilla [email protected]

      • Volkswagen Golf

        Kesällä 2013 hänen opastamalla retkellä Suojärvi-Porajärvi-Muujärvi-Repola-Lentiera-Motko-Sukkajärvi-Suojärvi. Ajoimme 711 km puolessatoista vuorokaudessa ja matka kyllä oli sen arvoinen. Vielä loppukesästä tai viimeistään kesällä 2014 aion tehdä, mutta nyt toisin päin eli Lentieran kautta Repolaan. Voikun voisi lisätä valokuvia, niin ei tarvitse kirjoittaa Repolan kauneutta.


    • Äänisen rantatiet

      Jos joku olisi kiertänyt Äänisen (tai osan sitä) tänä tai viime kesänä, olisi kiinnostavaa saada raporttia asiasta tälle palstalle. Kiitti.

    • ARKANGELI

      Onkos kukaan ajanut Puutoinen-Kargopol-Njandomasta P1 eli Region 1 tietä suoraan M 8:lle eli Arkangelin valtatielle ? Sateliittikuvien perusteella näyttäisi olevan melkein pelkkää erämaata, eika kukaan ole laittanut kuvia.
      Tekisi mieli ajaa toinen sivu tätä P2 eli Region 2 tietä Karpol- Njandoma-Dolmatovo-Ust-Luga-Arkangeli ja toinen sivu edellä mainittua P 1 eli Region 2 vaihetelun vuoksi, niin ei tarvitsisi ajaa samoja teitä kahteen kertaan. Kiitos paljon, jos jollakin on tietoa näistä teistä ja vielä vastaisi näillä sivuilla. Kiitos !!!

    • Motoca.fi

      ...Petroskoi- Puujoki - Soutjärvi - Syvärinniska - Syvärin voimala... Viime kesänä heinäkuussa. Petroskoista lähtiessä normi venäläistä asfalttia reikineen ja muine lisineen, ei kuitenkaan pahaa. Petroskoin laitamila on se Stalinin joukkohauta (punainen männikö), se kannattaa katsoa ja tutustua. Välillä ihan kohtuullista tietä ja mukavia kylämaisemia lehmineen tiellä (ei näkynyt piikatyttöä oksan kanssa...). Tie saattaa paikalliseen tapaan muuttua äkisti ja tiellä voi olla mitä ihmeellisimpiä asioita. Kulttuuria... Soutjärven alapuolella alkaa hiekkatien osuus, välillä pahaa aaltoilua pinnassa. Välillä vanhoja hienoja Vepsäläisiä kylia ja valokuvamaista Karjalaista maisemaa, jossa on Ääninen taustalla.

      Syvärinniskan lautta ajeli tunnin välein, oli juuri lähtenyt, kun me siihen rantaa saavuttiin. Lähellä on kuitenkin kauppa ja ihan nähtävääkin. Lähes valtamerilaivoja nousi Äänisen suuntaa. Siitä sitten Syvärin voimalaitoksen ja Lotinapellon suuntaan. Aluksi Syvärin lautan jälkeen vähän huonoa tietä, mutta P 37 kohtuullista. Sen varrella ja keskellä korpea, ajeli kolmen nuoren kaveruksen porukka polkupyörillä ylöspäin eli Ostan suuntaa... retkivarusteet pyörien päällä. Vähän hirvitti näky siinä korpitaipaleella, mutta onhan kännyt keksitty...
      Podporosen paikkeilla tie parani ja oli hyvä huoltoasema. Sen jälkeen Syvärinniskalle asti, tie ihan ykkösluokkaa. Oltiin juuri tietöitä tekemässä, mutta asfaltoinnit oli jo tehty muistaakseni joka paikkaan. Kaiteita asentelivat. Syvärin voimalaitoksen vieressä oli jokilaivat parkissa ja torielämä kuumimmilllaan. Siinä meillä meni pari tuntia, syödessä ja ihmetellessä. Ei koukattu Vehnje Mandrogiin, kun oli niin pölyisen näköinen tie (kylläkin ihan leveä..).
      Sitten Aunukseen yöksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe