Opas romanien kanssa työskenteleville sosiaalialan ammattilaisille:
http://www2.luovi.fi/ovet_auki/documents/sosiaali.pdf
En koko juttua vielä ehtinyt lukea, niin en sen enempää kommentoi kuin että huh huh...
"Juuri lapsen saaneelle romaninaiselle on puoli vuotta sitten myönnetty tukea
muuttoon ja uuden keittiönpöydän hankintaan. Nyt nainen on irtisanonut
asuntonsa ja hakee avustusta uuden asunnon takuuvuokraan ja kertoo, että
hänellä ei ole mitään keittiötarvikkeita ja keittiönpöytäkin on pilalla. Lisäksi
nainen harmittelee, että vanhemmat eivät voi käydä hänen luonaan kylässä
tukemassa ja auttamassa lastenhoidossa."
"Romanikulttuurissa äidillä on lapsen syntymän jälkeen kuukauden kestävä lapsivuodeaika, jolloin hän tai vastasyntynyt lapsi eivät voi mennä keittiöön, käyttää perheen astioita tai koskea yhteisiin ruokatarvikkeisiin. Mikäli äiti käyttää keittiötään lapsivuodeaikana, eivät keittiö tai sen tavarat ole tämän jälkeen enää puhtaita. Esimerkiksi vanhemmat romanit eivät voi tämän jälkeen tulla vierailulle asuntoon, koska kodista tulee ”likainen”. Ainoa tapa saada jälleen puhdas koti on muuttaa uuteen asuntoon ja hankkia uudet keittiötavarat saastuneiden tilalle."
Imatralla romaninaiset toivovat lisää kaupungin tukea romanivaatetukseen:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/imatralla_romaninaiset_toivovat_lisaa_kaupungin_tukea_romanivaatetukseen_618829.html
"Romaninaiset toivovat 1300 euron vuosittaista lisää perinteisen vaatetuksen hankkimiseen. Tällä hetkellä Imatra maksaa joka toinen vuosi 350 euron tuen toimeentulotukiasiakkaana olevan romaninaisen vaatetukseen. Tuen määrä vaihtelee eri kunnissa.
Imatralaiset romaninaiset kokevat olevansa eriarvoisessa asemassa esimerkiksi jyväskyläläisiin romaneihin, sillä Jyväskylässä romanihameisiin myönnetään vuosittain 400 euroa. Imatralla maksetaan avustusta vain joka toinen vuosi 350 euroa. "
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/hu_romaninaisille_lisarahaa_romanihameen_ostoon/
http://oi55.tinypic.com/2r5dwuo.jpg
"Helsingin kaupunki myöntää toimeentulotuen piirissä oleville romaninaisille täydentävää toimeentulotukea romanihameen hankintaan, kertoi Helsingin Uutiset keskiviikkona.
Sosiaaliviraston päällikkö Leila Palviainen kertoi Helsingin Uutisille, että 410 euron suuruinen vaateapu myönnetään nimenomaan romaninaisen hameeseen, ei muihin romaniasuihin."
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/konsultointi/romani/
"17-vuotiaan romanipojan yksinhuoltajaäiti kertoi kysyneensä paikallisesta sosiaalitoimistosta toimeentulotukea pojan omaan asuntoon. Sosiaalitoimiston työntekijä oli suhtautunut kielteisesti pojan asumiseen yksin. Äiti kertoi pojan tarvitsevan tuossa iässä oman asunnon, sillä kulttuurisista syistä heidän asumisensa saman katon alla on vaikeaa. Esimerkiksi he eivät voi käyttää samaa saunaa ja samaa pyykkikonetta. Poika on joutunut käymään pesuilla sukulaisten ja tuttavien luona ja uimahallissa."
"Suosittaisin toimeentulotuen myöntämistä asumiseen ja nuoren pojan tukemista kaikin tavoin syrjäytymisen ehkäisemiseksi."
Romanit sosiaalihuollon asiakkaina
44
7475
Vastaukset
- e5te6e5
Jostain syystä eka pdf dokkari ei aukea millään selaimella. Ja siinä oleva fi osio on "pääsy kielletty":
Voisitko kopsata materiaalin jonnekin toiselle sivulle jos kerran pääset käsiksi. Olisi mukava lukaista..- ohjoijaa
Tässä yksi kohta.
Maksuhäiriömerkinnät eivät saisi olla
este asunnon saannille tai asukasvalinnalle
elleivät nämä ole kohdistuneet
juuri kyseiselle vuokranantajalle.
Jep,jep sit kun suomalainen menee kysymään,asuntoa ja sattuu olemaan
maksuhäiriö merkintä,lentää asunto-toimistosta pihalle oven raamit kaulassa.
Kopsasin koko jutun koneelle.Itse en ole vielä ehtinyt kaikea lukea.
voin laittaa @ - 10+11
Tallenna se pdf-tiedosto omalle koneelle niin sitten toimii. Tai ainakin mulla toimi. Siis hiiren osoitin siihen linkin päälle ja oikealla napilla klikkaus ja valikosta 'tallenna nimellä' tai millä komennolla se missäkin selaimessa on. PDF on 122 sivuinen niin en ala sitä kopioimaan.
"Mikäli romani kertoo, että hänen tulee hävittää huonekalujaan, kannattaa ohjata häntä esimerkiksi myymään ne kirpputorilla sen sijaan että hän rikkoisi tai polttaisi ne. Romanit voivat myös ostaa huonekaluja kirpputoreilta tai käytettynä
lukuun ottamatta puhtaana pidettäviä kalusteita kuten keittiönpöytää." - BBGFREW
Paperittomille turvattava hoitoonpääsy!
Kokomuslaisuuden ydin on auttaa niitä,jotka eivät itse pysty auttamaan itseään!
eli mamuja!
http://laurikattelus.fi/wp-content/uploads/2015/03/Auttaminen_meemi.jpg
Kokoomus aloitti rasisminvastaisen kampanjan
Kokoomus aloitti tällä viikolla sosiaalisessa mediassa rasisminvastaisen kampanjansa, #ratkaisujarasismiin.
Tiistaina aamupäivällä kokoomus julkaisi Facebookissa neljän ministerinsä kasvokuvilla ryyditetyn kampanjan, jossa vaadittiin konkreettisia tekoja rasismin kitkemiseksi. Jos Facebook-päivitys ei näy, voit katsoa sen tästä.
Kampanjakuvassa lukee: ”Asennemuutos on tärkeä, muttei yksinään riitä. Rasismin kitkemiseksi tarvitaan konkreettisia tekoja”. Kuvan jakoteksti kuuluu: ”Brysselissä tapahtuu nyt kauheita, mutta samalla on muistettava se rasismi, jota tapahtuu Suomessa joka päivä. Syrjintä, kiusaaminen ja vihapuhe ovat arkea liian monelle.”
Emme myöskään aio lopettaa vastustamasta rasismia tai hyväksymään vihapuhetta sen takia, että tapahtui terrori-isku, Pesonen totesi.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001144814.html - Anonyymi
ohjoijaa kirjoitti:
Tässä yksi kohta.
Maksuhäiriömerkinnät eivät saisi olla
este asunnon saannille tai asukasvalinnalle
elleivät nämä ole kohdistuneet
juuri kyseiselle vuokranantajalle.
Jep,jep sit kun suomalainen menee kysymään,asuntoa ja sattuu olemaan
maksuhäiriö merkintä,lentää asunto-toimistosta pihalle oven raamit kaulassa.
Kopsasin koko jutun koneelle.Itse en ole vielä ehtinyt kaikea lukea.
voin laittaa @Olen saanut luottotiedottomana yksityiseltä myös vuokralle.
- Anonyymi
10+11 kirjoitti:
Tallenna se pdf-tiedosto omalle koneelle niin sitten toimii. Tai ainakin mulla toimi. Siis hiiren osoitin siihen linkin päälle ja oikealla napilla klikkaus ja valikosta 'tallenna nimellä' tai millä komennolla se missäkin selaimessa on. PDF on 122 sivuinen niin en ala sitä kopioimaan.
"Mikäli romani kertoo, että hänen tulee hävittää huonekalujaan, kannattaa ohjata häntä esimerkiksi myymään ne kirpputorilla sen sijaan että hän rikkoisi tai polttaisi ne. Romanit voivat myös ostaa huonekaluja kirpputoreilta tai käytettynä
lukuun ottamatta puhtaana pidettäviä kalusteita kuten keittiönpöytää."Miksi pitää hävittää rikkomalla??
- skjdbhkjbgskjdbkj
Pistää vihaksi moinen materiaali. Ei jumalauta! Suomalainen valkoihoinen ei saa edes ruokarahaa ja vanhukset lääkerahaa kalliisiin lääkkeisiin. Ja romanit saavat tällaiseen turhuuteen likimain tonnitolkulla.
- Jallitus vaan jatkuu
Mustalaiset ovat jo vuosikymmeniä jallittaneet valtaväestöä ja varsinkin sossun virkaliljoita. Ja on täysin käsittämätön asia, että sossut ovat nielaisseet koukut joita mustalaiset varsin tiettoisesti pitävät yllä, että ovat ikään kuin hiukan vajaita, että sen takia heitä on avustettava.
Täysin tietoista huijausta mustalaisten taholta. Ja minä en ymmärrä, että miten tällainen jallittus voi vuodesta toiseen jatkua työkkärissä ja sossussa. Vai onko mustalaisilla ollenkaan velvollisuutta edes olla työnhakijana työvoimatoimistossa? - köjbkjöb
Lisää lainauksia:
"Pukeutuminen on tapa osoittaa kunnioitusta. Romanit pukeutuvat aina siististi tärkeisiin tilaisuuksiin. Perheen vaatteiden tulee olla aina puhtaita ja siistejä. Puhtaus on romaninaiselle kunnia-asia. Jos romaninaisella ei ole hyväkuntoista pukua, se voi olla este hienompiin tilaisuuksiin tai sukujuhliin osallistumiselle."
"Muiden maiden romaninaiset eivät pukeudu yhtä näyttävästi kuin Suomessa ja Ruotsissa asuvat suomalaiset romaninaiset. Romaninaisten perinteinen puku on Suomessa romanikulttuurin tärkein ulkoinen tunnusmerkki sekä tärkeä osa kulttuuria ja sitoutumista heimoon.
Tämän päivän loistokas asu eroaa jyrkästi 1900-luvun alun romaninaisen asusta. Tuolloin valtaosa romaneista asui Viipurin läänissä ja romaninaisen vaateparsi muistutti karjalaisen kansannaisen asua.
Nykymallinen puku ylellisine samettihameineen ja kirkasvärisine brokadi- ja silkkiröijyineen Alkoi yleistyä 1930-luvulla. Pukukoreus löi läpi 1960-luvulla. Muissa maissa romaninaisten pukeutuminen on enemmän valtaväestön pukeutumisen kaltaista."
Tämän olen kyllä tiennyt aikaisemminkin, mutta kyllä se vaan jaksaa ihmetyttää miten he ovat tämän kusetuksensa saaneet läpi? Suurin osa manneista kulki vielä 1960-luvulla niissä mustavalkoisten suomifilmien tyylisissä releissä, siis ihan tavallisissa maalaisnaisten mekoissa esiliinoineen. Kansanvaatteissa. Sitten yhtäkkiä joku keksi kuinka heidän kulttuuriinsa kuuluukin tämä ja tuo, ja kas, niinhän se olikin, ettei mustalainen voi olla ilman "kansallispukua".
Ei ole mitään sattumaa, että romaniasu näyttää siltä kuin se näyttää. 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin "kansallispuku" tuli yleiseen käyttöön kaiken maailman paljetit ja kiiltäväkankaiset diskovaatteet olivat muotia. Ja romanien kansallispuku heijastaa oman aikansa, siis 40 vuoden takaista, muotia. Kovasti puhutaan pitkästä historiasta, mutta fakta on ettei sellaista olekaan. Koko Suomen romanien kulttuuri on kokoelma keksittyjä satuja, joilla on vuosien varrella selitelty parhainpäin epäsosiaalista käytöstä. - 20+6
Jos olisin sosiaalityöntekijä niin alkaisin systemaattisesti myöntää tismalleen samat etuudet kaikille hakijoille. Jokaiselle yksinhuoltajaäidille kilahtaisi 400 euroa ylimääräistä hamerahaa tilille joka kuukausi. Ja sama tietysti miehille koska muuten se on sukupuolisyrjintää. Ei tätä systeemiä saada muuten ikinä muutettua koska aina voidaan romanien etuoikeuksia puolustella sillä, että heitä on niin vähän. "Eihän se maksaisi kansantalouden tasolla juuri mitään, vaikka kaikille Suomen 10 000 romanille maksettaisiin ylimääräistä eläkettä joka kuukausi. Ihan lillukanvarsista itketään". Mutta kyse onkin periaatteesta.
Siis hei haloo eix sitä tukea hameeseen myönetty joka toinen vuosi 400 euroa, siis hieman eri kuin väittämäsi 400 euroa joka kuukausi. Ja 400 joka toinen vuosi on varsin vähän vaatemenoihin kun ajattelee miten paljon me tavikset käytämme vaateisiin ja jopa kosmetiikkaan saattaa upota tuo yllämainittu summa taviksilla ja vuositasolla jo pelkkään biletykseen kuluu taviksilla sievoisija summia ja huom, puhun nyt sosijaalitomiston vaaleista asijakkaista.
- Anonyymi
sindi2014 kirjoitti:
Siis hei haloo eix sitä tukea hameeseen myönetty joka toinen vuosi 400 euroa, siis hieman eri kuin väittämäsi 400 euroa joka kuukausi. Ja 400 joka toinen vuosi on varsin vähän vaatemenoihin kun ajattelee miten paljon me tavikset käytämme vaateisiin ja jopa kosmetiikkaan saattaa upota tuo yllämainittu summa taviksilla ja vuositasolla jo pelkkään biletykseen kuluu taviksilla sievoisija summia ja huom, puhun nyt sosijaalitomiston vaaleista asijakkaista.
Kuka valkolainen saa sossusta vaaterahaa, esim kansallispukuun??? Epäoikeudenmukaista
- Anonyymi
sindi2014 kirjoitti:
Minä ostan prisman aleista vaatteeni. Ihan perus t paidat,farkut,sukat,alusvaatteet. Ei mene 400€ edes kahdessa vuodessa. Kukin tyylillään.
- Feija-Raineri
[quote]
Kulttuurin asettamat rajoitukset asunnolle
Jos romaninainen liikkuu kodissaan vähissä vaatteissa tai käyttää keittiötä lapsivuodeaikana, tulee asunnosta ”likainen”. Vanhemmat romanit eivät voi enää käydä kyseisessä asunnossa. Asunto on pysyvästi likainen, eivätkä
muut romanit voi muuttaa kyseiseen asuntoon edes vuosia sen jälkeen, kun asunnon ”liannut” henkilö on muuttanut pois. Alueen romanien tavoista riippuen asuntoon on kuitenkin saatettu tehdä kattavampi pintaremontti,
jonka jälkeen romanit ovat katsoneet asunnon taas olevan ”puhdas”.
[/quote]
Mä voin kuvitella miten siellä on lyöty viisaat päät yhteen ja mietitty tuota pintaremonttijuttua pitkään. Pohdittu, että kehtaisko mukaan heittää saunan rakentamisen, että jos sellaisen saisi kaupan päälle, niin sitten se asunto onkin taas "puhdas"
[quote]
Kerrostaloasumisessa on huomioitava, että kaksi eri-ikäistä romaniperhettä ei voi asua samassa talossa tai rapussa siten, että vanhempi romani asuisi nuoremman romanin alapuolella. Romanit voivat asua samassa kerroksessa. Myös eri kerroksissa ja samassa rapussa asuminen on mahdollista sijoittamalla asukkaat eri kerroksiin siten, että he heidän asuntonsa eivät ole suoraan päällekkäin. Eli toinen perhe voi asua esimerkiksi neljännen kerroksen oikealla reunalla ja toinen toisen kerroksen vasemmassa laidassa.
Romaniperhe ei voi asua kaksikerroksisessa asunnossa, koska nuoremmat eivät voi olla vanhemman yläpuolella, ja näin osa perheestä ei voisi käyttää asunnon yläkertaa lainkaan.
[/quote] - 656+5652
Itse asuin 1/2 vuotta lähiössä kun rahat oli tiukilla eikä duunia löytynyt. Ja kyllä itsekin olin tällöin sossun asiakkaana -40 tukea koko ajan. Ei ollut kivaa katsoa kun alakerran työttömät tummaihoiset rahattomana remontoivat koko asunnon heidän näköisekseen mm. uudet lattiat , seinät yms. Parvekkeelle asennettiin lautasantennit. Vaatteet olivat aina uudet ja n. 2000 e auto löytyi pihasta. Itse nostelin noin 250e kuussa sossun rahoja ja söin mitä söin. Työttömät maahanmuuttajat tekivät sitten jotain aivan muuta.
- samuli77
Kuinkahan usein käy niin että virkailija myöntää ehkäisevää tms. tukea koska ei uskalla väitellä romaninaisen tai miehen kanssa? He puhuvat isoon ääneen ja tavallaan uhkaavalla ja pelottavalla tavalla. Siinä saattaa virkailija mennä hiljaiseksi.
Veikkaisin että romanien edessä on nöyrrytty ja jääty hyysäämis moodiin koska heille ei voida mitään tehdä. Heille maksetaan tukia hieman enemmän mutta kun pysyvät tyytyväisenä niin se riittää.
Itse kannattaisin että tuet arvioitaisiin tasapuolisesti kaikille. Esim. vaaterahaa kaikille tai sitten ei kellekään jne.- kjbcvkjbv
Tasapuolisuutta pitäisi todella olla ja sen pitäisi olla automaatio. Varmaan tuossa romanihommassa mennäänkin pienimmän vaivan kautta, eli annetaan suosiolla niin paljon ekstraa kun voi pistää niin ei tarvitse kuunnella huorittelua tai muutenkaan joutua kahnauksiin tämän "kunniakulttuurin" kanssa.
- Anonyymi
Niinpä...
- F&S
Se minkä takia mustalaiset ovat saaanet erityisaseman sosiaalitoimessa, on se, että heitä ihan oikeasti syrjitään työhönotoissa. Ja kun mustalaiset eivät toisaalta halua ryhtyä valkolaisten töihin, niin homma pellaa siten kuten on pelannut vuosikymmenet.
Mutta ryhdyppä valkolaisena selittämään työkkärissä ja sossussa, että minua ei oteta työhön vaikka olen tietoteknikan insinööri 20 vuoden työkokemuksella. Ei minun tulisi mennä vapaaehtoisesti 9 euron töihin tekemään tyhjää tai sitten täysin hyödyllistä työtä. mutta minulle tuosta työstä ei makseta yhtään mitään. Mustalaiset ovatkin hyvin menestyneesti päässet välttymään työkkärin tyhjän tekemisiltä omine kummallisuuksineen.- jan.mayen
En puhuisi syrjinnästä työhönpääsyn suhteen. Monllako romanilla on koulutus ja kokemus työstä? Valkolaisista käytännössä aivan kaikilla. Koulutusten ja työkokemusten kautta valkolaisetkin työllistyvät. Tyvestä puuhun noustaan.
- Anonyymi
Minäpä menen muutamaan kertaan viikko 4tuntia 9€ lisällä töihin. Ihan sen takia,etten kotona jaksa notkua! Olen varmaan outo!
- -
Miksi romanit kävisivät leipäjonoissa, jos he niin paljon soskusta saavat?
Sodankäyneitä ja työtätekeviä romaneja on nähty.
Valistusta lisää.
Miten usein tätä vaaterahaa saadaan, ei varmaan edes joka vuosi. - -
No ainakin paremmin huolehtivat omat vanhuksensa kuin myö.
- tarvitseville apua!
Ja kenen rahoilla??? Mun vanhempien (iät 84v ja 81v. ja asuvat kirjaimellisesti korvessa ja yrittävät hoitaa toinen toistaan, toinen pahasti liikuntarajoitteinen ja toinen vaikean ohitussiirtoleikkauksen käynyt 1v sitten. Ainoana lapsena ja työssäkäyvänä, yksineläjänä, asun 500 km:n päässä) hoito/avustaminen menee ihan omasta kukkarosta. Apua olen yrittänyt saada kunnalta ja vastaus aina: "kunnalla ei ole rahaa, kyllä täällä näitä apua tarvitsevia on paljon muitakin, katsotaan mitä voidaan tehdä". NO; MITÄÄN EI OLE VOINUT TEHDÄ!
- On se ny prkl!
Aika härski tuo 17-vuotiaan tapaus. Tai oikeastaan todella härski. Voiko enää selvemmin kansalaisia laittaa eriarvoiseen asemaan? Kokeilkaapa valtaväestön edustajana käydä hakemassa 17-vuotiaalle toimeentulotukea omaan asuntoon muuttamista varten...
- Mulle kans kiitos!
Itselläni alkaa nyt kahden vuoden työttömyyden jälkeen olla se tilanne, että vaatevarasto on kokenut aikamoista eroosiota. Nyt alkaa jo aidosti olla vaikeuksia raapia kasaan esimerkiksi riittävän siistiä vaatepartta ristiäisiin jne. Samaten huomaan yhä useammin pitäväni päällä samoja collegehousuja niin, että esim. lähikaupan kassa ei varmaan minua muissa vaatteissa juuri näekään. Tämä tilanne kun jatkuu vielä vuoden niin menen mahdollisiin työhaastatteluihinkin verkkareissa.
Että kyllä tuollainen 410 euron vuotuinen vaateraha kelpaisi tännekin. Saisi sillä sen puvun ostettua ja parit farkut ja yhden "smart casual" vaateparren haastatteluja ja vastaavia varten. On muuten n. 1/3 mun vuoden aikana saamastani toimeentulotuesta tuo hameraha. Ihan kiva lisä olis joo.- Mulle kelpais kanssa
Joo sama kun ollut tässä useampia vuosia työttömänä niin ei kehtaa missään ihmisten ilmoilla enää käydä saati työhaastatteluissa kun vaatteet on jo niin rikkinäisiä ja kuluneita!
Työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki riittää juuri ja juuri ruokaan ja laskuihin, koskaan ei jää yhtään ylimääräistä vaatekerran uusimiseen.. - 20+9=29
Mulle kelpais kanssa kirjoitti:
Joo sama kun ollut tässä useampia vuosia työttömänä niin ei kehtaa missään ihmisten ilmoilla enää käydä saati työhaastatteluissa kun vaatteet on jo niin rikkinäisiä ja kuluneita!
Työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki riittää juuri ja juuri ruokaan ja laskuihin, koskaan ei jää yhtään ylimääräistä vaatekerran uusimiseen..Naikaa romaanimies, niin sossu joutuu käsittelemään teitä romaaneina. Sitten saatte sen maksusitoumuksen romaanimekkoon.
Ps. Ei se mikään vuotuinen raha ole.
Meidän kunnassa korvataan joka toinen vuosi 300 euroa.
Naapurikunnassa joka kolmas vuosi, muistaakseni tosin 350 euroa. - 11+16
20+9=29 kirjoitti:
Naikaa romaanimies, niin sossu joutuu käsittelemään teitä romaaneina. Sitten saatte sen maksusitoumuksen romaanimekkoon.
Naapurikunnassa joka kolmas vuosi, muistaakseni tosin 350 euroa.Ja Helsingissä joka vuosi 410 euroa ja jyväskylässä joka vuosi 400 euroa. Kyllä se vaan on niin, että tuo on aivan sikamaista, että tuollainen systeemi on. Siis aivan sikamaista! En voi ymmärtää miten ihmisiä voidaan lain mukaan kohdella noin eri tavalla. Pahimman luokan rasismia, mutta eihän niitä vikoja nähdä omissa nurkissa. Jossain ulkomailla kun olisi vastaavaa niin jo olisi meilläkin ministeritasolla käsittelyssä moinen rasismi.
- öjhjköl
20+9=29 kirjoitti:
Naikaa romaanimies, niin sossu joutuu käsittelemään teitä romaaneina. Sitten saatte sen maksusitoumuksen romaanimekkoon.
Naapurikunnassa joka kolmas vuosi, muistaakseni tosin 350 euroa.Kuka hullu nyt m*****ta nai vaikka kuinka ois rahanpuute!!!!!!! Hyi hitto!!!
- tiedotonta huutelua
11+16 kirjoitti:
Ja Helsingissä joka vuosi 410 euroa ja jyväskylässä joka vuosi 400 euroa. Kyllä se vaan on niin, että tuo on aivan sikamaista, että tuollainen systeemi on. Siis aivan sikamaista! En voi ymmärtää miten ihmisiä voidaan lain mukaan kohdella noin eri tavalla. Pahimman luokan rasismia, mutta eihän niitä vikoja nähdä omissa nurkissa. Jossain ulkomailla kun olisi vastaavaa niin jo olisi meilläkin ministeritasolla käsittelyssä moinen rasismi.
"Jossain ulkomailla" on vastaava korvaus, eikä tarvitse Ruotsia pidemmälle mennä :D
- tasa-arvo missä olet
Ei voi muuta sanoa kuin herranjumala kun kommentteja lukee.
Hetkittäin tulee omaankiin päähän mietteitä että missä maassa sitä oikein asutaan kun maahanmuutto taustaiset somalit ja romanit saavat tuhansia euroja tukia vuodessa, samaan aikaan kun köyhä opiskelija tekee iltatöitä koulun ohella joka päivä saaden juuri ja juuri 600 euroa kasaan kuussa, jolloin opintotuet lähtevät suinpäin kävelemään.
Entä sitten vanhukset jotka ovat tehneet suomella monta kymmentä vuotta töitä ja maksaneet verorahoja mielin määrin, mitä he nyt saavat? Nipin napin rahat pakollisiin lääkkeisiin niin että kunnon ruokaan ei edes riitä hilut.
Ja sitten isänmaahamme päättää muuttaa somaliperhe joka ei puhu sanaakaan suomea eivätkä myöskään halua oppia puhumaan suomea. Sossunluukut aukeavat heti! Annetaan rahat asuntoon, autoon, ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin, huonekaluihin... Ja sitten kun tehdään enemmän lapsia niin rahamäärät sen kuin vain kaksinkertaistuvat!
Seuraavaksi romaniperhe päättää muuttaa Helsinkiin, eikä kukaan heistä halua tehdä tuntiakaan töitä. No mutta ei se mitään! Kyllähän me ruoat, asunnot , autot ja HAMEET maksetaan heille, mutta ei, sekään ei riitä. Sitten vielä ryöstetään kioskit ja halveksutaan suomen omia kansalaisia.
Sitten kun itse on köyhä opiskelija, sairaudesta kärsivä vanhus tai muuten vain on rahat tiukilla perheen kanssa, niin ei, rahaa ei saa sossulta koska on suomalainen!
MISSÄ ON TASA-ARVO???
Ei täällä kotimaassa taidetaan enää suomalaisten oikeuksia ja etuja ajatella... - katsokaa mustalaiste
tsekkaa mitä mannet saa:
/url?sa=t&rct=j&q=mustalaisten avustukset&source=web&cd=1&ved=0CCoQFjAA&url=http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=635253&ei=2toqT_cLpqTiBMWG2ZUO&usg=AFQjCNEmtl7hrZR3RpixezbRhmYVeDznsw - Tasa-arvo??????
Tää on kans hyvä! Romanien ei tarvitse realisoida omaisuuttaan kuten kantaväestön, sillä mikäli edesmennyt romani on viimeisenä tahtonaan toivonut, että hänen asuntonsa säilytetään niin siihen ei ole sossulla nokan koputtamista.
Toimeentuloa haettaessa pitäisi tulla ongelmia, mutta "tällaiset tilanteet vaativat viranomaisilta aivan erityistä ymmärrystä."
Kuvakaappaus:
http://i44.tinypic.com/f3f4vq.jpg
Sivu 47
http://www2.luovi.fi/ovet_auki/documents/sosiaali.pdf
Koittakaapa yrittää selittää sossussa toimeentuloa hakiessanne, että ette voi myydä omaisuuttanne ja pyydätte heiltä aivan erityistä ymmärrystä. Hehee.. - k2r1
Uskomatonta miten vihaksi pistää tämä yhden kansanryhmän hyysäys. Suomi on nykyään valtio, jossa edistetään vain pienryhmien etuja, valtaväestö on sivuseikka. Mikään järki ei perustele miksi romanit saavat hametukiaisia, maksusitoumuksella lääkkeitä ilmaiseksi tai tukea kämpän vaihtoon heti, kun käytetty nenäliina on sattunut tippumaan keittiön pöydälle. Tämä on kertakaikkiaan sairasta!
- SUOMALAINEN MIES!!!
suomi on pilalla ei täällä arvosteta enää erittäin raskaassa työssä käyvää suomalaista miestäkään haukutaan vaan pieni munaseksi sun muuta ja otetaan musta mies ku se on niin ihana on se kumma itse en saa mitään helpolla!!!
käykää allekirjoittamassa
http://www.adressit.com/maahanmuuttajientuet
ja ostakaa tumion kätilöitten uusin levy 27.9.2013!!! - Oikeus ja kohtuus
Joko nykyään myönnetään erityistä kaapurahaa esim. somaleille niqabien ja hijabien hankkimista varten? Jos ei niin miksi ei? Lienee kaikille selvää, että kaapu todellakin on osa somalien kulttuuria ja sitä suuremmalla syyllä, että asuvat Suomessa jossa sellaisen käyttö on poikkeuksellista. Ts. ei ole kyse mistään fashion statementistä. Niin että kyllä kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun takia asia pitäisi nostaa tapetille ja hoitaa pois alta, jos ei näin jo ole tehty. Ryhtyisiköhän esim. Vihreät puolueena ajamaan asiaa?
- KantaSuomalainen2017
No saahan Somalit ja muutkin maahan muuttajat Valtiolta 3 vuotta kotouttamisrahaa mikä on 1500 kuukaudessa ja lapsilisiin tulee kolmen sadan euron maahanmuuttolisä per lapsi, ja vasta kokmen vuodden jälkeen jos nämä Pakolaiset eivät ole sijoittuneet yhteiskuntaan he putovat samoille tuille mitä muutkin Suomalaiset tukijen saajat saavat. Siis kuinka monelle Suomalaiselle jää 1500 käteen vuokrijen jälkeen, itse en saa edes palkkaa tuahtaviittäsataa euroa kun verot on vähenetty. Että kyllä näitä pakolasija Suomessa ihan liikaa avustetaan.
- 9+11
Nyt kun on taas vaihteeksi kohistu lastenvaunuista ja oikein pitkän linjan sosiaalityöntekijän kynästä kuullaan, että ei ole olemassa mitään kulttuureja, joille ei käytetyt lastenvaunut kelpaisi (http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/71906-sosiaalityontekija-ita-helsingista-arahti-kaumalle-maahanmuuttajien-lastenvaunuja). No ehkä ei oikeasti olekaan sellaisia kulttuureja, mutta tyhmähän ei ole se, joka pyytää. Ihan siitä pyynnön perusteiden oikeudesta riippumatta. Aina kannattaa kokeilla.
Esimerkiksi raskauden jälkeen ei romaninaiselle enää kelpaa se sama hame, joka kelpasi raskauden aikana. Ja syy on mikä? No saastaisuus tietenkin. Ja harkinnanvaraista tulee! Miksi ei sama harkinnanvaraisuus toimisi lastenvaunujenkin osalta kun tukea myöstämässä ovat nämä julkivasemmistolaiset maailmansyleilijät (yllätys yllätys, ei taida paljon kokoomuslaisia noissa piiressä pyöriä...).
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/romani/kysymys/?groupId=bb6934f1-5fd0-4e98-8af2-39b932cc52bb&announcementId=2cd69927-7614-49fb-9d51-f8a4e8b6547f#.VA1Wuv6-XVN
Siis pointti on se, että kyllä - RitvaJalava
Minä muutin täysin ilman mitään kotiini. Sain 280 euroa jolla pitää saada kaikki, sängyt , ruokapöydät,liinavaatteet,astiat, lamput. Onko oikein?
- Aan.broidis
Veljeni Aarnolds sanoo: Mustalaiset ovat tyhmiä ja lisäksi rumia. Näin sanoo veljeni, itse en ota asiaan kantaa.
- applandis
Joka päivä laittavat hameen alle 900 euron edestä ja vaginaansa 1500 euron edestä ja anukseensa 9400 euron edestä.
- Anonyymi
Voisi kirjoittaa asiallisesti , mutta kyllä tuo hame on ollut monenlaisten tuotteiden apuväline varastamisesta pusseineen ja koukkuineen ,monelle liikkeelle hävikkiä tuottava rikosväline. Hameeessa on viety moottorisahasta alkaen kaikkea mahdollista , jopa poliisien kertomana oli ollut hameessa ruokatavaraa 75 kg verran ,ja paljastui kun hametta pitänyt toinen hihna oli katkennut ,ja tavarat romahti liikkeen lattialle .
Näistä tapauksista pitäisi uskaltaa kirjoittaa koska ,totuus on että osa romaaneista tekee tätä ammattimaisesti ,ja kauppiaat ovat kyllästyneet tähän toimintaan .
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.546129Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652733Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181854- 1461816
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341702Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181660Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281460- 1021457
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411196Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163