Sähkölämmitys alkaa käymään kalliiksi

15+5

Tänään tuli postissa ilmoitus reilusta sähkön hinnankorotuksesta. Korotuksen jälkeen päiväsähkön hinta yli 13 c/kWh. Järjettömän kallista. Mistä saisi edullisempää sähköä? Tuolla www.sahkonhinta.fi palvelussa kaikki tarjoukset toinen toistaan kalliimpia.

37

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Tuolla www.sahkonhinta.fi palvelussa kaikki tarjoukset toinen toistaan kalliimpia

      ja yllätys, yllätys: taloussähkötariffilla lämmittäminen minun kulutuksellani vain 27 €/vuosi kalliimpi kuin varsinaisella suorasähkö-lämmitystariffilla

      • lukutaitoine n

        Kummallista on, että meilläpäin http://www.sahkonhinta.fi/ antaa siirtomaksut lisättynä huomattavasti alemman sähkönhinnan.

        Oletko huomannut, että taulukossa halvimmat ovat ensimmäisenä eikä viimeisenä.


      • Lukemansa ymmärtänyt
        lukutaitoine n kirjoitti:

        Kummallista on, että meilläpäin http://www.sahkonhinta.fi/ antaa siirtomaksut lisättynä huomattavasti alemman sähkönhinnan.

        Oletko huomannut, että taulukossa halvimmat ovat ensimmäisenä eikä viimeisenä.

        Lukutaitoinen on ilmeisesti juuri oppinut lukemaan muttei ole ymmärtänyt, että siirtohintoja ei voi kilpailuttaa.


      • lukutaitoine n
        Lukemansa ymmärtänyt kirjoitti:

        Lukutaitoinen on ilmeisesti juuri oppinut lukemaan muttei ole ymmärtänyt, että siirtohintoja ei voi kilpailuttaa.

        Siltä tosiaan näyttää.

        Eli siirtohinta lisättynä keskihintani on 8,5 cent/kWh.


      • Ymmärrä lukemasi
        lukutaitoine n kirjoitti:

        Siltä tosiaan näyttää.

        Eli siirtohinta lisättynä keskihintani on 8,5 cent/kWh.

        Mutta kun huomioit tuon korkean perusmaksun kilovatteihin, huomaatkin että siirto onkin 5 cent/kwh


      • Täällä päin
        lukutaitoine n kirjoitti:

        Siltä tosiaan näyttää.

        Eli siirtohinta lisättynä keskihintani on 8,5 cent/kWh.

        siirtohinta lisättynä 13 cent/kWh. Tähän vielä perusmaksut päälle. Missä päin lukutaitoine n asuu. Muutan naapuriisi!!


      • lukutaitoine n
        Ymmärrä lukemasi kirjoitti:

        Mutta kun huomioit tuon korkean perusmaksun kilovatteihin, huomaatkin että siirto onkin 5 cent/kwh

        Nojoo. Myönnetään että jos asuisin käkikellossa niin olisihan siinä kWh:lla hintaa. Jäi tuo mahdollisuus huomioimatta. Myönnän tappioni.


    • Mittakaava kuntoon

      Vähävaraisten valitusta. Perheen autojen polttoaineisiin menee vuositasolla yli 2 kertaa se, mitä suorasähkölämmitetyn, vähän vailla 200-neliöisen ok-talon kokonaissähköön. Kun päälle laitetaan 6-henkisen perheen ruoka-, vaate- ja harrastuskulut, vakuutusmaksut etc., niin sähkönhinta alkaa olla ongelmista pienin.

    • Tässä laskelmaa

      Se on just näin. Mulla on suorasähkökämppä ja kokonaiskulutus noin 25 000kw. Kun tästä vähentää taloussähkön noin 10 000kw, autotallin lämmitys 4-5 000kw ja käyttövesi noin 3 000kw jää lämmitykseen korkeintaan 10 000kw ja se tekee noin 1 000eur. Autojen käyttökulut ja polttoaineet maksaa noin 10 000 eur, eli 10% siitä mitä oikeasti lämmitykseen kuluu. Ei siis todellakaan ole iso juttu. Niin ja mitä tulee tuohon ruoka ja vaatelaskuun, niin se on myös aika tarkasti 10 000eur vuodessa. Mikäli siis autokulut ja ruokakulut räknää yhteen ja vertaa niitä sähkölämmityksen kuluun, niin lämmityskulu on 5%. Aika lapsellista ja turhaa hommaa siis miettiä mitään maalämpöjä ja kaukolämpöjä, kun ei ne lämmityskulut ole kunnon talossa minkään kokoisia suhteessa muihin kuluihin.

      • 11+14

        Mitäs tohon nyt lisäisi. Ne joilla on rahan paskaa ei tartte mistään säästää. Muut säästää mielellään tonnin yhdestä asiasta ja kaks toisesta ja käyttää ne johonkin muuhun.


      • puusital0
        11+14 kirjoitti:

        Mitäs tohon nyt lisäisi. Ne joilla on rahan paskaa ei tartte mistään säästää. Muut säästää mielellään tonnin yhdestä asiasta ja kaks toisesta ja käyttää ne johonkin muuhun.

        Hei minipippeli! Juurihan sinulle väännettin asia rautalangasta. Jos et voi säästää sähkölaskusta, niin opettele vaikka ajamaan taloudellisemmin. Säästät huomattavasti helpommin saman summan.

        Sun tapauksessa riittää kun lopetat sen järkyttävän sipsien mässyttämisen.


      • 3+19
        puusital0 kirjoitti:

        Hei minipippeli! Juurihan sinulle väännettin asia rautalangasta. Jos et voi säästää sähkölaskusta, niin opettele vaikka ajamaan taloudellisemmin. Säästät huomattavasti helpommin saman summan.

        Sun tapauksessa riittää kun lopetat sen järkyttävän sipsien mässyttämisen.

        Tässä kevennys. Yhden illan hoito kysyi;
        - Mitä aiot tehdä tuolla pikku pippelilläsi?
        - Aion tyydyttää sillä itseni.


      • Korjataas laskelmia

        Hyvät on sulla laskelmat, itekö laskit?
        25 000-10 000-4 000- 3 000- 10 000= - 2 000 kWh
        Sä tyrkkäät siis sähkölaitokselle päin 2 000kWh vuodessa sähköä?

        Autojen kä'yttökulut ja pa =10 000€= 10% mitä lämmitykseen kuluu. Siis lämmitykseen 100 000€/v???

        Autokulut 10 000 ruoka&vaate 10 000=20 000€
        tästä se 5% (lämmityskulu) onkin enää 1000€/v?

        pitäskö sun laskee/pyytää eukkoos laskemaan nää jutut uudestaan.
        Eihän se paska laskupää mikään häpee oo mut miettisit ny vähä ensin...


        Huomaax ite näissä mitään ristiriitaa?


      • tyhmä tyhmempi sähkö
        Korjataas laskelmia kirjoitti:

        Hyvät on sulla laskelmat, itekö laskit?
        25 000-10 000-4 000- 3 000- 10 000= - 2 000 kWh
        Sä tyrkkäät siis sähkölaitokselle päin 2 000kWh vuodessa sähköä?

        Autojen kä'yttökulut ja pa =10 000€= 10% mitä lämmitykseen kuluu. Siis lämmitykseen 100 000€/v???

        Autokulut 10 000 ruoka&vaate 10 000=20 000€
        tästä se 5% (lämmityskulu) onkin enää 1000€/v?

        pitäskö sun laskee/pyytää eukkoos laskemaan nää jutut uudestaan.
        Eihän se paska laskupää mikään häpee oo mut miettisit ny vähä ensin...


        Huomaax ite näissä mitään ristiriitaa?

        "Hyvät on sulla laskelmat, itekö laskit?
        25 000-10 000-4 000- 3 000- 10 000= - 2 000 kWh
        Sä tyrkkäät siis sähkölaitokselle päin 2 000kWh vuodessa sähköä?

        Autojen kä'yttökulut ja pa =10 000€= 10% mitä lämmitykseen kuluu. Siis lämmitykseen 100 000€/v???

        Autokulut 10 000 ruoka&vaate 10 000=20 000€
        tästä se 5% (lämmityskulu) onkin enää 1000€/v?

        pitäskö sun laskee/pyytää eukkoos laskemaan nää jutut uudestaan.
        Eihän se ***** laskupää mikään häpee oo mut miettisit ny vähä ensin...

        Huomaax ite näissä mitään ristiriitaa?"

        Tyypillisen sähkölämmittäjän laskutaitoa...


    • Taapertaja.

      mitä tahansa teetkin niin älä vain edes erehdy Market energian sivuille.
      Siitä ei hyvää seuraa...

      • Ketjun otsikko pitäisi korjata "Kaikki lämmitys alkaa käymään kalliiksi"

        Viisinumeroinen euromäärä tuntuu tarvittavan kaikissa "edullisuuteen" tähtäävissä ratkaisuissa (paitsi ILP) plus lisäharmikseen ehkä saattaa saada monimutkaisen tekniikan reistailun

        Minun ratkaisuni viime talvena oli ja tulevana talvena on, että pienennän lämmön kulutusta. Yläpohjaan jo lisäsin 30 cm vuorivillaa, ikkunoihin tuunasin lisälaseja ja ilmakerroksia rullaverhoilla. Seuraavaksi lisäilen helppoihin kohtiin 2" styroxia sisäpuolelle


    • Saituri eläkeläinen

      Kannattaa myös muistaa, että routaeristeiden lisääminen seinustoille lisää huomattavasti asumismukavutta kun ajatellaan, että pakkanen voi parhaimmillaa vaikuttaa parikin metriä sokkelin sisäpuolelle. Kokemusta löytyy.
      Sitten tuohon säkön kustannuksiin, niin pelkällä pellettitakalla voi pudottaa lämpökulut joskus jopa puoleen, tosin siinäkin kannattaa katsella uusinta hyvää teknikkaa, eikä mitään poistomyyntikamaa.

    • Mauri Kikkarinen

      Joo, me täällä pähkäillään eduskunnassa että milloin ne hinnat alkavat laskea kun sähkö vapautettiin kilpailulle. Fortum vietiin pörssiin ja kermankuorijoille annettiin miljardioptiot siitä että ilkeävät kiristää sähköllä rahat Suomalaisilta. Toivottavasti kansa ei raivonvallassa nouse valtaapitääviä vastaan. Vähän hirvittää tämä meidän touhu.

      Piti antaa sähkökiristys kermankuorijoille kun maksoivat niin hyvin tuota vaalirahaa. Minulle poliitikolle vaalirahaa 100 tuhatta ja kansalle lisämaksua 100 miljardia tulevina vuosina.

      • minäpä pääsin Fortumin kiristyskahleista eroon kun muutin Espoosta pois. Nyt on pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat


      • as77 kirjoitti:

        minäpä pääsin Fortumin kiristyskahleista eroon kun muutin Espoosta pois. Nyt on pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat

        > pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat

        tänään tuli sähkölasku ja ovat ne hinnat täälläkin nousseet. Taloussahkö siirto verot = 11,8 snt/kWh. Toisaalta Nesteen laskurissa 1000 litran kohdalla hinta 1,015 €/litra. Jos öljylitrasta saa 8,5 kwh, maksaa öljylämpö 11,9 snt/kWh


      • sähkölämmittäjä
        as77 kirjoitti:

        > pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat

        tänään tuli sähkölasku ja ovat ne hinnat täälläkin nousseet. Taloussahkö siirto verot = 11,8 snt/kWh. Toisaalta Nesteen laskurissa 1000 litran kohdalla hinta 1,015 €/litra. Jos öljylitrasta saa 8,5 kwh, maksaa öljylämpö 11,9 snt/kWh

        Hinnat on just niin paikkakuntakohtaisia että muiden kokemuksiin ei kannata kauheasti tuijottaa.

        Esim. meidän kylällä lämmityssähkö veroineen ja siirrettynä 9,0 snt/kWh
        Kaukolämpö (laskettuna 10000kWh/a kulutuksella) 8,5 snt/kWh

        Sähkön hintaan ei luonnollisesti ole huomioitu perusmaksua, koska jokaisessa talossa on käsittääkseni sähköliittymä riippumatta lämmitysmuodosta. Kaukolämpöä rassaavat sen sijaan kalliit (ylimääräiset) perusmaksut.


      • as77 kirjoitti:

        > pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat

        tänään tuli sähkölasku ja ovat ne hinnat täälläkin nousseet. Taloussahkö siirto verot = 11,8 snt/kWh. Toisaalta Nesteen laskurissa 1000 litran kohdalla hinta 1,015 €/litra. Jos öljylitrasta saa 8,5 kwh, maksaa öljylämpö 11,9 snt/kWh

        >> pienen kaupungin itse omistama sähköyhtiö ja hinnat halvemmat
        >
        > tänään tuli sähkölasku ja ovat ne hinnat täälläkin nousseet.
        > Taloussahkö siirto verot = 11,8 snt/kWh.

        eipäs sentään ... vaan 11,1 snt/kwh
        sähkö 6,05 siirto 2,95 verot 2,0947 = 11,0947 snt/kWh

        laskun etusivulla oli vain kolme lukua: kulutus, "enegia" ja "siirto",
        jälkimmäisissä erittelysivun mukaan piilotettuna perusmaksut sekä verot


    • kompastunut

      hei as77!
      varo vaan ettei asunnostasi tule liian tiivistä ja ala mätänee...
      nimimerkillä kokemusta omaava ja 81000e.homeremontin tehneenä!!!
      mieti vielä...

      • ei hätää, minulla hyvät höyrysulut eivät päästä sisäilman kosteutta seinän sisään homehtumista aiheuttamaan.

        vai hapenloppumismielessäkö "liian tiivis"? Poistopuhallin pörrää koko ajan

        mätänemistä siis aiheuttaa puuttuva tai huono kosteussulku (panukailottajilla). Tai nestemäinen vesi päässyt jostain rakenteisiin


    • Pienemmät laskut

      Sähkönhinta tuppaa nousemaan vuosivuodelta. Paras sähkölaskun tiputtaja minulla on ollut ilmalämpöpumppu. Nykyisin kuluu n.5500 KWh vuodessa vähemmän sähköä kuin aikaisemmin. Vaikka Kraft & Kultur nyhtää 6,30 senttiä tämänhetken sopimuksella on sähkölaskut kuitenkin euromääräisesti huomattavasti pienempiä.

      • pilp+ ilp

        tuli sähkölasku ajalta 1.7- 31.7 sähkönkulutus euroina 25,20.


      • suorasähkötalossa
        pilp+ ilp kirjoitti:

        tuli sähkölasku ajalta 1.7- 31.7 sähkönkulutus euroina 25,20.

        mulla oli suorasähkötalossa samalta ajalta 24€, mutta tältä kuulta lasku menee yli 30€:n


      • ILP apuna
        suorasähkötalossa kirjoitti:

        mulla oli suorasähkötalossa samalta ajalta 24€, mutta tältä kuulta lasku menee yli 30€:n

        Ymmärtänette että heinä- elokuussa noi lämmityskustannukset on aika pienet, lämmittää millä tahansa, eli ei juurikaan näy siinä sähkölaskussa....


    • Mitäs mää sanoin ;)

      Maalämpö ei maksa itseään koskaan takaisin...vai miten se nyt meni.

    • kokiaskinen

      Oon samaa mieltä, että kaikki säästötoimet ei välttämättä maksa itseään taloudellisesti takaisin. Itselläni on onneksi varaa maksaa sähköstä, mutta saan paljon henkistä tyydytystä kun toimin "oikein" yhteiskunnan ja ympäristön puolesta. Pyrin parantamaan myös penkkipunnerrustulostani vaikka siihen käytetty aika ei maksa itseään takaisin. Kulutuksen seuraaminen on itseäni kiinnostavaa ja teen sitä mielelläni. Hommasin juuri kotinäytön kulutuksen seurantaan ja oon leikkinyt sillä nyt viikon. En tiedä maksako itsensä takaisin, mutta hauskaa on!

      http://www.youtube.com/watch?v=86y_8x_6QNM

    • jouko8657

      Öljylämmitys ei kohta olekkaan se kaikkein kallein lämmitysmuoto. Meillä ollut vuodesta 1989 ja hyvin on pelittänyt, itse olen huoltanut ja tunnen kattilan perinpohjin. Ja hyvä se on osata jos se yhtäkkiä piiputtaa niin ei siihen heti apua saa. On se kyllä väärin, että Sähkön siirtohintaa nostetaan ja sillä paikataan muita menoja. Kyllähän se on niin, että kannattaa suunnitella vaikka Maalämpöä jos on vanhaa korjaamassa tai uutta rakentamassa.

      • Kerrostaloasukin vaikutusmahdollisuudet lämmitysmuodon valintaan ovat olemattomat, mutta sähkön kulutus yleensä pienempää.

        Jos haluaa tukea puhtaan sähkön tuotantoa, niin silloin kraftkultur.fi on ehdottomasti oikea paikka. Hinta voi olla vähän sekasähköä kalliimpaa, mutta itse maksan vielä vapaaehtoisen ekolisänkin siihen, koska se ei mainittavasti aiheuta lisärasitusta kukkarolle.


    • Elämä on

      Ei kannattanut maalämpö ainakaan täällä. 42000 euroa oli tampereella halvin tarjous kokopaketista avaimet käteen. Öljylämmitys jäi uusimatta. Nyt mennään ilmavesi-pumpulla ,takalla ja ilmalämpöpumpulla. Vuosikulutus on nyt 13500 kwh/vuosi maalämmöllä olisi voinut saada noin 3500 kwh pois vuodessa eli ei kannata investointiin nähden. Hinnan eroa oli 30000 euroa järjestelmällä.

      • 11kw/16000€

        Provo?

        Pyysin tarjouksen viideltä toimittaja 10-11 kw pumpusta kaivoineen avaimet käteen. Kaikki olivat alle 20000 €


    • Mä olin täällä ensin

      Hirveää huttua kaikki nämä "lämmitys, ja etenkin sähkölämmitys, on niin kallista" -ketjut. Osa ei maksa sähköstä mitään, osa ei kuluta sitä ja jotkut tuntuvat jopa syöttävänsä sitä valtakunnan verkkoon. Ihan sama onko suorasähkö, ilp, pilp, maalämpö tai takka. Avartakaa hieman näkökulmaa ja laittakaa mittakaavat kuntoon. Sähkö on halpaa, siihen menee rahaa reilut 2k€ vuodessa. Ruoka, bensa ja diesel eivät ole halpoja, niihin kuluu ainakin 10k€ vuodessa.

      • Yleisesti: energia on aivan liian halpaa. Muuten ei olisi mitenkään mahdollista sellainen järjettämyys, että ydin- ja hiililauhdevoimalat työntävät lämpöä mereen lähes tuplasti sen, mitä ne tuottavat sähköä! Hiililauhdevoimaloiden hyötysuhde voi olla parempi,ehkä 40% ja ylikin.

        Niin... ja sitten noiden voimaloiden paikkakunnilla lämmitys hoituu kuitenkin yleensä polttamalla öljyä tai puuta. CHP-laitos ei kannata, kun vieressä on tehokas sähkövoimala :/


    • tässä tuoretta hintatietoa 1.1.2012 alkaen kotikaupungissani

      sähköyhtiö on kaupungin oma eikä esim Fortumin ja hinnat kai keskimääräistä edullisemmat:
      - yleissähkö 6,05 3,05 2,1 = 11,2 snt/kWh.
      - lämmityssähkö päivällä 6.00 2,23 2,1 = 10,33 snt/kWh,
      - lämmityssähkö yöllä 4,98 1,43 2,1 = 8,51 snt/kWh.

      Lämmitystariffiin siirtyminen nosti perusmaksua 48,00->144,20 €/vuosi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe