Suurperheen äidiksi

haaveilija

Olen aina haaveillut tulevani suurperheen äidiksi, mutta olen jo 33v. Mitä mieltä olette, vieläkö ehtis? Jos nyt siis alottais...Onko kokemuksia?

12

2599

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Virallinen suurperheen raja on nykyisin 3 lasta, mutta jos kymmenestä haaveilet, niin tiukkaa tekee.

• tiukkaa tekee...

Jos nyt olet jo 33v. ja jos heti alkaisit odottamaan olisit n 34v. ekan kanssa. Mutta todella vaatii hyvät hedelmällisyydet. Toisilla kun vanhana alkaa ekaa yrittelemään, tekee tiukkaa saada edes yksi lapsonen.

Mutta jos olisit hedelmällistä sorttia ja aina alle vuoden sis. uutta lähtisit odottelemaan ed. synnytyksestä...saattaisit saada _parhaimmillaan_ 4 - 5 lasta.

Hedelmällisyys alkaa hiipumaan 30 ikävuoden jälkeen. Selkeempi "romahdus" hedelmällisyydessä tule 35 ikävuoden jälkeen, joten joka toinen vuosi tahti 35v. jälkeen vaatii jo vähän enemmän onnea ja yritteliäisyyttä.
        Taas 40v . on tavallinen ikä saada viimeinen lapsi (ilman ehkäisyä), jotkut saattavat toki saada - 45v. kieppeilläkin, mutta riski siihen, että lapsi on sairas on jo suuri johtuen "vanhoista" munasoluista (jotka siis on saatu jo sikiö-vauva aikana se tietty määrä/nainen.

• Näin minä
        tiukkaa tekee... kirjoitti:

Jos nyt olet jo 33v. ja jos heti alkaisit odottamaan olisit n 34v. ekan kanssa. Mutta todella vaatii hyvät hedelmällisyydet. Toisilla kun vanhana alkaa ekaa yrittelemään, tekee tiukkaa saada edes yksi lapsonen.

Mutta jos olisit hedelmällistä sorttia ja aina alle vuoden sis. uutta lähtisit odottelemaan ed. synnytyksestä...saattaisit saada _parhaimmillaan_ 4 - 5 lasta.

Hedelmällisyys alkaa hiipumaan 30 ikävuoden jälkeen. Selkeempi "romahdus" hedelmällisyydessä tule 35 ikävuoden jälkeen, joten joka toinen vuosi tahti 35v. jälkeen vaatii jo vähän enemmän onnea ja yritteliäisyyttä.
        Taas 40v . on tavallinen ikä saada viimeinen lapsi (ilman ehkäisyä), jotkut saattavat toki saada - 45v. kieppeilläkin, mutta riski siihen, että lapsi on sairas on jo suuri johtuen "vanhoista" munasoluista (jotka siis on saatu jo sikiö-vauva aikana se tietty määrä/nainen.

Niin. Mullekin sanottiin, että koska olin jo 38 v, on aika huonot mahdollisuudet tulla raskaaksi. Kaksi lasta oli nuorena jo tehty. Mutta näin vanhalla ei tapahdu edes ovulaatiota joka kuukaisi, vaikka menkat säännöllisesti tuleekin.
        Hah.
        Eka yrittämällä tulin raskaaksi. En yhtään epäile, ettenkö tulisi taas, kohta 40 v täyttäessäni niinikään eka yrittämällä raskaaksi. Kunhan siis huomioi kuukautiskierron.

Tunnen tosi monia, jotka ovat ilman suurempia ponnistuksia tulleet raskaaksi 40 -vuotiaana. Vauvaa on joko suunniteltu tai sitten ei, on esim. ollut kierukasta tauko.

Alan tulla siis siihen tulokseen, että nuo "ikäennusteet" hedelmöitymisestä yms. ovat vanhaa tietoa ja se pitäisi päivittää naistentautien ja synnytyslääkereiden . Vaatii teitysti muutaman ison meetingin ja lääkäripäivät aiheen tiimoilta ja tutkielmankin.

• eräs
        Näin minä kirjoitti:

Niin. Mullekin sanottiin, että koska olin jo 38 v, on aika huonot mahdollisuudet tulla raskaaksi. Kaksi lasta oli nuorena jo tehty. Mutta näin vanhalla ei tapahdu edes ovulaatiota joka kuukaisi, vaikka menkat säännöllisesti tuleekin.
        Hah.
        Eka yrittämällä tulin raskaaksi. En yhtään epäile, ettenkö tulisi taas, kohta 40 v täyttäessäni niinikään eka yrittämällä raskaaksi. Kunhan siis huomioi kuukautiskierron.

Tunnen tosi monia, jotka ovat ilman suurempia ponnistuksia tulleet raskaaksi 40 -vuotiaana. Vauvaa on joko suunniteltu tai sitten ei, on esim. ollut kierukasta tauko.

Alan tulla siis siihen tulokseen, että nuo "ikäennusteet" hedelmöitymisestä yms. ovat vanhaa tietoa ja se pitäisi päivittää naistentautien ja synnytyslääkereiden . Vaatii teitysti muutaman ison meetingin ja lääkäripäivät aiheen tiimoilta ja tutkielmankin.

Vaikka joillakin naisilla tuntuu hedelmällisyys vain lisääntyvän vaihdevuosi-iän lähestyessä, ei se sulje pois sitä tosiasiaa, että keskimäärin hedelmällisyys alkaa laskemaan iän lisääntyessä.

Tuttavapiiristäni löytyy nainen, jolla alkoi vaihdevuodet n. 35 vuotiaana.

• Mam
        Näin minä kirjoitti:

Hah.

Itse sain esikoisen 28-vuotiaana. Kaksi vuotta kesti ennen kuin tärppäsi. Toisen sain vuoden yrittämisen jälkeen 31-vuotiaana. Seuraavat kolme saivat alkunsa kertalaakista, kaksi nuorimmaista jopa ehkäisystä huolimatta. Viides lapsi syntyi, kun olin 42-vuotias. Eli hedelmällisyys on vain lisääntynyt vanhetessa.

• Äiti-71

....yritykselle...ite olen 32, neljän lapsen äiti...viidettä odotin...mutta valitettavasti tuli keskenmeno viikolla 19... mutta vielä aiomme yrittää ja uskon että sinäkin kerkiät hyvin pyöräyttää neljä viisi lasta, ellet enemmänkin =)...ystävättäreni aloitti kolmekymppisenä, ja tällä hetkellä hänelläkin neljä mukulaa ja ikää 37 =) että sillä lailla =)

Äiti-71

• paimentaja

Pistä vain heti toimeksi! Joko mies on?
      Meillä suurilla uskovais perheillä naiset saavat päälle 30-vuotiaana yleensä vielä noin 3-7 lasta.
      Itse olen 28-vuotias pian seitsemän lapsen äiti.
      Tuolla äitien palstalla pyytelinkin jo mailikaveria että siellä sitten lisää.(nimimerkillä paimentaja)
      ([email protected]

Hyvää alkanutta kesää!

• äähhh

Eräs ystäväni sai vain yhden yli kolmikymppisenä, sillä seuraavassa oli komplikaatioita, eikä sen koommin enää raskaaksi tuleminen ollut mahdollista.

Ajattele paremminkin niin, että jos yhdenkin saat olet siitä kiitollinen. Kaikki mikä menee yli on plussaa =).

• Anssi

Itse olen 33 vuotias ja meillä on kolme lasta, jota en todellakaan pidä suurperheenä.

Omasta tuttavapiiristä tulkiten sanoisin että 34 votiaalla synnyttäjällä lapset jää 90% varmuudella yhteen.

Meillä nuorin tuli, kun oltiin 28 vuotiata ja täytyy tunnustaa että se oli huomattavan paljon raskaampaa kuin nuorempana edellisten lasten kanssa.

Ei sitä näin keski-ikäisenä enään jaksa niin kuin nuotena.

• Mutsi-65

Sain esikoiseni 34 vuotiaana, nyt olen 38-v ja odotan neljättä. Kaikki paitsi esikoinen ("tehtiin" lähes 10 kk) ovat tärpänneet heti eka yrityksestä! Tsemppiä ja onnea suurperheen kasvattamiseksi!

• äippä -67
        Mutsi-65 kirjoitti:

Sain esikoiseni 34 vuotiaana, nyt olen 38-v ja odotan neljättä. Kaikki paitsi esikoinen ("tehtiin" lähes 10 kk) ovat tärpänneet heti eka yrityksestä! Tsemppiä ja onnea suurperheen kasvattamiseksi!

ihanaa, että on ihmisiä, jotka halauvat lapsia! realiteetti täytyy kuitenkin pitää mielessä! Jokainen ihminen on yksilöllinen ja kun lapsen tekoon tarvitaan 2 ihmistä niin mahdollisuudet joko kaksinkertaistuu tai puolittuu. Minua on sinuattu 3 lapsella, kaikki rakkaita ja jokainen alkanut ehkäisystä huolimatta. Ystäväpiiriin kuuluu myös niitä, jotka eivät omin eväin ole lapsia saaneet ja ovat kokeilleet hoitoja. Toiset onnistuneet ja saaneet elämänsä suurimman lahjan: lapsen. Yksi pariskunta on erityisesti jäänyt mieleen; yrittivät lasta omin avuin 10 vuotta, sen jälkeen 5 kertaa hedelmällisyyshoidoilla. Nyt ovat suurperhe (missä se raja sitten meneekin...); ovat adoptoineet 3 lasta! Ja lapset ovat heille omia ja todella rakkaita!
        Muista aina, että lapsi on lahja ja monia lapsia voi ja saa rakastaa olivatpa he biologisia tai muuten saatuja!
        Onnea äitiydellesi!

• william

Hyvinkin vielä ehdit tilanteeseen, jossa viisikin pellavapäätä voi tarrata kukin puurolusikkaansa pöydän ääressä.
      Pitäisi löytää vain kiireesti mies, ellei sellaista jo ole kotona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe