Mitä ajovarusteita käytätte?

näin mennään

Mitä ajovarusteita käytätte mopolla ajaessa? Itselläni on joku perus umpikypärä, sekä nahkatakki, nahkahousut ja moottoripyöräilybootsit. Näillä mennään kesälläkin. Kylmemmillä ilmoilla myös pitkävartiset nahkaiset ajohanskat.

Kaverit ihmettelee miten jaksan pukeutua mopoilua varten, koska heidän mielestään mopolla voi ajaa perusvaatteilla, koska se menee hiljempaa kuin moottoripyörä. Suurin osa kavereistani ajaakin kesällä shortseilla ja T-paidalla...
Itselläni taas on yksi kokemus farkkujen kulumisesta puhki kaatuessa ja samalla myös farkkujen alla olleen ihon kulumisesta, joka sattui vielä viikon päästä. Tuosta kokemuksesta oppineena käytän mopolla ajaessa vain nahkahousuja, vaikka niistä saakin kuulla kommenttia.

33

7011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15-17-vuotiaana ajelin skootterilla ja veljen mopolla joskus, ni eipä mulla kans kummenpaa kesällä ollu ku toppi ja hame tai shortsit. Jos vähä pidemmälle olin menos ni huppari edes mukaan. Kenkiä ei aina ollu, tai sitte sandaalit tai ballerinat. Syksyl ja kevääl ku oli viileetä ni jokku pitkät housut, farkut tms. yleensä tuulitakki tai huppari tai jotai ja vanttuut kädes. =D

• Hur dur

Äijäll on rahaa ostaa ja itelläkin on kulunut ihoa ja luuta kenties polvesta kun vedin mustalla jäällä leviäksi. Silti käytän pelkkää kypärää kun ei mitään intoa hommata varusteita ja ihmettelen samaa kuin kaverisi että miten jaksat pitää niitä päällä.

• näin mennään

No en kyllä itse rahaa paljoa noihin varusteisiin kuluttanut. Nahtakki ja bootsit ovat faijan vanhoja, mutta sopivat hyvin ja ovat hyvässä kunnossa ja nahkahousut maksoivat sen 40 euroa kun tilasin amerikasta "lahjana". Kypärään upposi satanen, mikä on aika halpa kypäräksi.

Ei sillä että mitenkään pelkäisin saavani pahoja vammoja kaatuessa, mutta kyllä se vitutti sillon kun kaaduin niillä farkuilla ja polvessa oleva haava oli niin kipeä etten pystynyt kunnolla edes pistämään polvea koukkuun viikkoon ja ajamaan en tietenkään pystynyt sen vuoksi viikkoon.

• Hur dur
        näin mennään kirjoitti:

No en kyllä itse rahaa paljoa noihin varusteisiin kuluttanut. Nahtakki ja bootsit ovat faijan vanhoja, mutta sopivat hyvin ja ovat hyvässä kunnossa ja nahkahousut maksoivat sen 40 euroa kun tilasin amerikasta "lahjana". Kypärään upposi satanen, mikä on aika halpa kypäräksi.

Ei sillä että mitenkään pelkäisin saavani pahoja vammoja kaatuessa, mutta kyllä se vitutti sillon kun kaaduin niillä farkuilla ja polvessa oleva haava oli niin kipeä etten pystynyt kunnolla edes pistämään polvea koukkuun viikkoon ja ajamaan en tietenkään pystynyt sen vuoksi viikkoon.

Joo no sithän oli eri asia jos ne oli valmiiksi ostettuna suurin osa. Mulla meni 0e kypäään kun sain edelliseltä omistajalta. Joo oli mullakin kipeä mutta väänsin sen silti koukkuun vaikka kuinka helvetisti sattuikaan ja vieläkin on ongelmia sen kanssa vaikka siitä 9kk on jo kulunut kun jos menen polvillani maahan niin en voi pitää oikeaa polvea maassa kun se alkaa heti särkeä ja se sattuu mukavasti.

• leathermanit

kandee laittaa lisäksi nahkainen hihaton paita, jos takin ottaa pois. mulla vielä nahkakalsarit, suzukin logolla. nahkaiset sukat on myös hankittu.
      pysähdyttäessä nahkainen lippis päähän,jos vaikka kaatuu jätskikioskille mennessä. leatherman on nahkakotelossa nahkahousujen takataskussa,joka myöskin on nahkaa. näillä mennään.

• näin mennään

Miksi mollaat nahkavaatteita? Todellakin paras materiaali suojavarusteiksi moottorikäyttöisellä pyörällä ajelemiseen. Todella kestävää ja saa myös käsiteltyä nahkarasvan avulla vedenkestäviksi. Eivätkä myöskään lepata tuulessa kuten tekstiiliset suojavarusteet, jos vain on oikeaa kokoa.

Monilla tietenkin on ennakkoluuloja nahkavaatteiden käyttäjistä, mutta sellaiset ennakkoluulot kannattaa unohtaa, mopolla ja moottoripyörällä ajelevalle nahka on pelkkää suojausta varten, ei muuta.

• kyllä mana o hyvä

Emt, oot fiksu ku käytät nahka kuteit :) Mäki käyttäisin jos olis joku isompi ja MÄ olisin VANHEMPi :) ja oon vast 13 ja ajelen tommosil mini mopoil ja skygo mankil jaa ööm tullo töl pösölkii ajettuu :D MUT Mut jatka nahkavaatteiden käyttöö :D (Y)Skygo man

• näin mennään

Mitä meinaat isommalla? Isokokoisempaa mopoa vai tehokkaampaa pyörää, eli moottoripyörää? Itse kyllä ihan mopolla ajelen nuo nahkavaatteet yllä.

Ja mitä ne nahkavaatteet ikään katsoo? Itse käyttänyt nahkatakkia ihan muotiasusteena jo vuosia. Ikää löytyy itseltänikin vasta 15vee.

• turhia varusteita

Itse ajan collegehousuilla ja T-paidalla. Ei nahka oikeasti sen paremmin suojaa kuin mitkään muutkaan vaattet, materiaali siinä missä puuvillakin.

Kyllä menee rahat hukkaan kun hommaa mopoilua varten ajopuvun, moottoripyöräily asia erikseen.

• beeeeyor

Ei mopolla ajessa ajovaatteita monella nää mutta onhan se miljoona kertaa parempi kaatuessa jos on oikeesti kunnon varusteet. Ajelen ite kesällä shortsit tai farkut jalas ja t-paita tai huppari. Viileemmällä tuulitakki ja ajohanskat on ainoot kypärän lisäks "varusteina".

• näin tekisin

Nostan hattua aloituspostaajalle, hänellä on järkeä päässä. Jos kesällä näkisin jonkun tien reunassa mopolla kaatuneena shortseilla ja T-paidalla, nahka aivan kuoriutuneena pois, niin en luultavasti pysähtyisi auttamaan vaan nauraisin kovaa ja ajaisin ohi. Vaihtoehtoisesti näyttäisin keskisormea ja nauraisin.

• dgvvb

Mistä noin h*lvetin kovia jätkiä sikiää??

• aijaa aijaa
        dgvvb kirjoitti:

Mistä noin h*lvetin kovia jätkiä sikiää??

Ai niitä jätkiä joilla on tarpeeksi "kovuutta" ajaa kesällä shortseilla ja T-paidalla?

• lateksiaa

käyttääkö kukaan lateksia tai kumisia kokoasuja mopoillessa. suojaa paremmin sateeltakin. vanha uimalakki päähän kypärän alle,niin kyllä kulkee. on myös vähemmän ilmanvastusta,mitä kireämpi lateksiasu:)

• varusteet paskoille

Lol, ainoastaan paskat kuskit tarttee jotain ajovarusteita kypärän lisäksi, koska kaatuilevat mopoillansa kokoajan. Hyvä kuski ei koskaan kaadu, joten ei tarvitse mitään varusteita.

Se on mukavaa kun voi huoletta kesällä päristellä menemään shortseilla ja T-paidalla, koska uskoo itseensä ja luottaa kykyynsä pysyä pystyssä mopolla, kuten isot pojat. Se viilentää mukavasti näin kesällä.

• ;)))))));

Sori, sulle ei voi, ku nauraa :DD Ps, paska trolli toi sun viesti:(

• Vai ei kaadu!

"Hyvä kuski ei koskaan kaadu, joten ei tarvitse mitään varusteita."

Minkä takia sitten myös moottoripyöräilyn ammattilaiset kaatuvat joskus? Jos joku haluaa pitää hyvät ajovarusteet päällään myös mopoillessa, niin siitä vaan.

Itseensä on hyvä luottaa, mutta ei liikaa!

• ajatelkaa nyt tätä

Ja se kaatuminen ei aina riipu itsestä, mitä jos joku juoppokuski vaikka tönäisee ohittaessaan sinut kumoon?

• gewgw4t2t

Itselläni sama homma. Kaverini ihmettelevät, miten jaksan käyttää jotain ajovarusteita, niin perustelen asian niin että suojaavat paljon paremmin kaatuessa, johon saa kuulla vastauksia tyyliin "No älä kaadu, ite en oo koskaan kaatunu". Ja myös "mopo menee niin hiljaa ettei kaatuessa voi käydä mitään" ym.

Järkevä henkilö käyttää ajovarusteita, se on jo hyvä jos käyttää ajotakkia.

• perus settii

Keväästä loppukesään huppari ja farkut. Sitten syksyllä hanskat, farkut ja nahkatakki. Ja talvellahan mä en aja kun tulee niin helevetin kylymä!

• aSDFGHJK2467788

itellä ajohanskat, ajotakki, eipä muuta ja crossi kypärä laseilla

• honda monkey 92

mä käytän kesällä ajaessa T paitaa, farkkui ajohanskoja . onse paljon mukavempaa vilvotella 50-60 vauheissa kesähelteellä. tottakai aika tyhmää ja vaarallista

• Dred_Ful

Itellä tietenkin kypärä :D crossi mallia, ajohanskat jos ei hirmu kuuma ole, koska kädet hikoo aika paljon, kesällä ihan huppari ja kylmemmillä ilmoilla nahkatakki, aina ajaessa pidän pitkiä housuja, eli tässä tapauksessa farkkuja. Jalassa on tennarit tai maiharit.
      Ajattelin ostaa myös kunnon ajotakin, mutta veikkaan pärjääväni tuolla nahkatakilla :D eräs tuttu tosin kaatui mopolla ja on siitä lähtien pitänyt aina ajotakkia jossa on suojat. Ehkä tuosta voisi ottaa oppia.

• 3+8

Kypärä, ihan kunnolliset paksut ajohanskat talvella ja kesällä viileimpinä päivinä, huppari kesällä ja talvella sama, mutta hupparin päällä toppatakki, ajaessa farkut/verkkarit. Sitten kenkinä on normaali lenkkarit. Ajotakin omistan, mutta liian pieni eli en käytä.

• hgtee

Kondomia ja kypärää.

• heheee tuskin...

tiedät mihin niitä käytetään :D

• hhjkeici

minulla ainakin on kalastajanlakki ja kumisaappaat. kylmillä keleillä saatan laittaa housut.

• Pena9537

Kypäränä käytän peltiämpäriä ja ajotakkina roskasäkkiä. En käytä housuja ajaessa.

• Pena9537

Kypäränä käytän peltiämpäriä ja ajotakkina roskasäkkiä. En käytä housuja ajaessa.

• gegeege

Ajovarusteet on nössöille

• Raptori kuski

Mulla on Hanxin ajoasu kaatumasuojilla, pitää sadettakin hyvin ja kesää varten on avattavat tuuletusaukot , maksoi tarjousesta 200€ ja menee vielä monta vuotta käytössä. Ajohanskat ostin Rikumotorsista kunnon nahkaa, makso 60€, sekä veilä kangashanskat, mutt ne oli aika turha ostos, nahkanahskat paras. Ajokengät mulla on Jalaksen työkenkämallistosta, lähellä normaalia ajokenkää, pitkällä varrella, oli poistomallistoa ja maksoi 50€ . Kypäriä mulla on neljä, pari visiirillä ja pari avokypärää ajolaseilla, koko rönttä maksoi n. 150€. Eli mun kamppeet ei maksanu kun vaajaa 500€ ja niillä mennää monta vuotta.

• mitäänahovrasdeida

Itse talutan aina mopoa koska hankala ajaa ajo varusteet päällä.
      No ei vaite en käytä ajovarusteita ajaessa koska jos kaadun mopolla ja mopolle käy jotain niin teen itsarin koska mopo on ainut iloni. Helpomalla pääsee kun kuolee mukana.
      No ei vaite toi alotus viesti oli provo.
      No ei vaite sain just kortin ja kävin ajamassa lämpotila 3. Tuli ihan ruton kylmä vaikken ajanu ku 40km h keslustassa ahovardtusteiba oki kakki tousut Jà kyrpä. Ems kretrallla lkaidan ktyltä hôrtqin nuydå wdimetkikfi jkamskat tkifcub kgctkn!

• Ymmärränkyllä

Suomennettuna: sulla on runkkausrukkaset, homohoukuttimet ja umpihomokypärä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe