Aikido

AikidokaM77

Olenpa tässä nyt aloittamassa tai oikeastaan palaamanssa Aikidonpariin noin 10 vuoden tauon jälkeen. Ekalla kerralla sain suoritettua kaksi vyöarvoa, eli 6. ja 5.kyun (kyllä, Aikidossa peruskurssilla et ole vielä millään tasolla..eka vyökokeen jälkeen olet 6.kyu:lla).
Sen verran ovat taidot ruostuneet ja unohtuneet, että aloitan peruskurssilta ja käyn vyökokeet uudestaan läpi. Vanha passikin kun on roskiin joskus heitetty.

Anyways odotan peruskurssia innolla! Mielestäni Aikido on ylivoimaisesti paras ITSEPUOLUSTUSlaji. Monessa muussa lajissa pyritään "neutralisoimaan" vastustaja yhdellä iskulla tai sarjalla. Harmi vaan, että tämä "neutralisointi" tarkoittaa usein muurtuneita luita ja verta vastustajalle. Samoin se tarkoittaa oikeudenkäyntiä ja vähintään sakkotuomiota itseään puolustaneelle osapuolelle kärsimyksen ja vamman tuottamisesta.

Siispä Aikido, laji missä ei murreta luita tai vuodateta verta, on paras ja rauhanomaisin toimiva itsepuolustuslaji. Vastustajan omaa hyökkäysvoimaa ohjataan niin, että saadan hänet vietyä maahan ja lukko-otteeseen ilman että tuotetaan vammoja (muuta kuin ehkä ylpeydelle).

Monet sanovat että aikido ei toimi. No aikidon tekniikat ovat monimutkaisia ja ehkä treenatussa perusmuodoissaan soveltumattomia, mutta aikidoon kuuluu myös soveltaminen ja tositilanteessa ei tarvitse koko tekniikkaa alusta loppuun tehdä, vaan siten että saa kaverin otteeseen.

Mutta aikido on paljon muutakin kuin itsepuolustuslaji. Treenatessa saa itseluottamusta, kunto kasvaa, rauhoittuu, tulee hyvä mieli ja saa uusia kavereita. Siinä saa kokonaisen uuden yhteisön kavereita.

Niin aikidoa tai mitään muuta lajia tahansa ei saa käyttää vasta kuin ihan viimeisenä vaihtoehtona. Karkuunjuokseminenkin on hyvä vaihtoehto jo sellainen tilanne tulee.

Asetta vastaan ei mikään rajumpikaan itsepuolustuslaji toimi jos sinua esim uhataan 10 metrin päästä aseella.

Itse harrastan aikidoa itsetunnon, itsevarmuuden ja kunnon kehittämiseksi, toki itsepuolustustaidon saamiseksi ja uusien kavereiden saamiseksi myös.

Velipoika aloitti silloin samaan aikaan kun minä ekalla kerralla ja jatkoi, kun minä keskeytin. Hänellä on nykyään 1.dan musta vyö aikidossa. Ollut järkkärinä, portsarina jne paljon.

Ei tässä sen kummempaa.

AikidokaM77

19

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wsefk3lhdfw

aikido toimii vain niin kauan kun hyökkääjä on yli kahden promillen humalassa.

• Ex-AikidokaM77

No en ehkä sanoisi noinkaan.

Mutta päätin että en palaakaan Aikidon pariin. Muistin juuri, että minua ei innosta paljoakaan nuo itämaiset filosofiat ja kuvien kumartelut. Päädyin sitten valitsemaan Combat Hapkidon. Puhtaasti itsepuolustusta ja kuullemma tehokas ja toimiva laji. Riisuttu Hapkidon perinteistä ja keskittyy puhtaasti todella itse asiaan ja olennaiseen. Kuitenkin lajissa paljon yhteistä Aikidon kanssa. Ei pyritä murtamaan luita vaan saamaan vastustaja hallintaan lukoin ja hallintaottein. Just hyvä siis. Peruskurssille siis syksyllä.

Ex-AikidokaM77

• www.combatsociety.fi

Helsingissä, Combat Societyn tiloissa alkaa elo-syyskuun vaihteessa Aikidon peruskurssit. Sitä ennen voi vaikka käydä vilkuilemassa kamppailulajinäytöksen 28.8. klo: 17:00

Näytöksessä esitellään kaikkien 29.8. alkaen alkavien peruskurssien lajit ja ohjaajat.

Kombatan
      Ju-Jutsu
      Brazilian Jiu-Jitsu
      MMA/Vapaaottelu
      JunnuJujutsu
      BudoPeukaloiset
      Aikido
      Nyrkkeily (Helsingin Atleettiklubi)

VAPAA PÄÄSY!

Perille pääsee ainakin busseilla 74/74N/75/77A, paikanpäällä myös runsaasti parkkitilaa.

Combat Society
      Valuraudantie 13, 00700 Helsinki
      TERVETULOA!

• Ougadougou
    • Ent. aiki

Aikido on tanssia, ihan kivaa liikuntaa, mutta ei toimi itsepuolustuksessa ja ei sitä lajissa harjoitellakaan.
      Vaihdoin lajia kun olin aikia treenannut 5 vuotta ja vihreävöiset jujutsukat pyörittivät minua mennen tullen, nyt lajini on moderni jujutsu ja se toimii.

• Hon Maga

En vaan saanut mitään Aikidosta, kun hain itsepuolustusoppia, laji oli iha ok muuten, kivaa porukkaa ja hyvä henki, mutta mutta... Harjoittelin aktiivisesti 10 vuotta lajia, musta vyökin tuli ja en vain tiennyt mitä ja miten tehdä kun jouduin väkivallan kohteeksi, se mitä osasin se ei toiminut ollenkaan. Vaihdoin karateen ei osunut sekään, nyt Krav maga lajina ja puolen vuoden aikana oppinut itsepuolustuksesta ja tilanteista paljon enemmän kuin Aikidon 10 vuoden aikana, näin se meni minun kohdallani.

• Laji vaihtoon!

Olen musta vyö (1 dan) hogutoryu jujutsussa ja jouduin tappeluun kännisen mummon kanssa joka oli käynyt puolen vuoden tai chi kurssin kansalaisopistossa. Mummo tähtäsi käsilaukulla päähän enkä osannut torjua lyöntiä jujutsuoppien avulla vaan kaaduin osuman seurauksena maahan ja jäin täysin avuttomana makaamaan kun mummo jatkoi hakkaamistani käsilaukullaan. Vaihdoin lajia ja harrastan nykyään tai chiitä kansalaisopistossa, olen käynyt kurssilla vasta 3 kertaa mutta olen jo oppinut enemmän kuin koko 10 vuoden jujutsuharjoitteluni aikana yhteensä.

Yhteenveto: Kaikki tehokasta itsepuolustuslajia etsivät aloittakaa tai chi, koska aina kun joku vetoaa Suomi24:ssä omiin kokemuksiinsa mollatessaan yhtä lajia ja kehuessaan toista, siinä on tosi kyseessä.

• musashi
        Laji vaihtoon! kirjoitti:

Olen musta vyö (1 dan) hogutoryu jujutsussa ja jouduin tappeluun kännisen mummon kanssa joka oli käynyt puolen vuoden tai chi kurssin kansalaisopistossa. Mummo tähtäsi käsilaukulla päähän enkä osannut torjua lyöntiä jujutsuoppien avulla vaan kaaduin osuman seurauksena maahan ja jäin täysin avuttomana makaamaan kun mummo jatkoi hakkaamistani käsilaukullaan. Vaihdoin lajia ja harrastan nykyään tai chiitä kansalaisopistossa, olen käynyt kurssilla vasta 3 kertaa mutta olen jo oppinut enemmän kuin koko 10 vuoden jujutsuharjoitteluni aikana yhteensä.

Yhteenveto: Kaikki tehokasta itsepuolustuslajia etsivät aloittakaa tai chi, koska aina kun joku vetoaa Suomi24:ssä omiin kokemuksiinsa mollatessaan yhtä lajia ja kehuessaan toista, siinä on tosi kyseessä.

jokainen kamppailulaji on niin tehokas kuin sen harrastaja. näin sanoi joku viisas budoka joskus. en enää muista kuka. mutta pitää paikkansa. ei varmasti ole niin että jokainen joka on joskus harrastanut vähän sitä kuuluisaa vapaaottelua tai brassijutsua , pieksee kaikki maailman karatekat jne. täytyy olla lapsi jos näin ajattelee. itse harrastan aikidoa. nuorena harrastin shotokan karatea. en ole mikään mestari mutta tiedän mitä tarvittaessa teen jos on pakko. minulla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa.niin on useimmilla muidenkin lajien harrastajilla. loppujen lopuksi eri tyyleissä on aika vähän eroja.suurin osa tekniikoista on sovellettavissa tilanteen mukaan.useimmat ovat harjoitelleet vain yhtä tyyliä , ja se on heidän mielestään maailman paras ja kovin ja tehokkain. no se on heidän totuutensa. vielä 80-luvulla kun aloitin harjoittelun, ei mollattu muita lajeja. nykyään kakarat treenaa puoli vuotta jotain vapaaottelua ja puhuvat kuin olisi hirveästi kokemusta kamppailulajeista.

• morihei
        musashi kirjoitti:

jokainen kamppailulaji on niin tehokas kuin sen harrastaja. näin sanoi joku viisas budoka joskus. en enää muista kuka. mutta pitää paikkansa. ei varmasti ole niin että jokainen joka on joskus harrastanut vähän sitä kuuluisaa vapaaottelua tai brassijutsua , pieksee kaikki maailman karatekat jne. täytyy olla lapsi jos näin ajattelee. itse harrastan aikidoa. nuorena harrastin shotokan karatea. en ole mikään mestari mutta tiedän mitä tarvittaessa teen jos on pakko. minulla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa.niin on useimmilla muidenkin lajien harrastajilla. loppujen lopuksi eri tyyleissä on aika vähän eroja.suurin osa tekniikoista on sovellettavissa tilanteen mukaan.useimmat ovat harjoitelleet vain yhtä tyyliä , ja se on heidän mielestään maailman paras ja kovin ja tehokkain. no se on heidän totuutensa. vielä 80-luvulla kun aloitin harjoittelun, ei mollattu muita lajeja. nykyään kakarat treenaa puoli vuotta jotain vapaaottelua ja puhuvat kuin olisi hirveästi kokemusta kamppailulajeista.

Totta kyllä että monet luulee että puoli vuotta vapaaottelua tai brassijujutsua vastaa aikidon mustaa vyötä vaikka se ei pidä paikkaansa. Tosiasiassa se on paljon enemmän. Puoli vuotta oikeaa kamppailua treenannutta vastaan aikidon mustalla vyölllä ei ole mitään mahdollisuuksia.

• vuoden treenannut

En tajua mikä suuri kynnys tossa Morihei Ueshiban kuvan kumartamisessa on... Se on vaan kunnian osoitus lajin kehittäjää kohtaan. Niinkuin sanottua aikidokat kunnioittaa ihmisiä! Ja sitä kuvaa kumarretaan vain alussa ja lopussa joten ei ole paha!

Itse lajia harrastanut aktiivisesti vuoden (ensi viikolla 4.kyun graduointi) enkä vaihtaisi lajia mistään hinnasta!

Ne jotka sanovat että aikido ei toimi tosi tilanteessa; Haistakaa hiki sukka!
      Se on totta että PUHDAS tekniikka alusta asti ei onnistu. Itse pari kertaa joutunut tosi tilanteeseen ja aikidon avulla pelastunut ja saanut pieniä naarmuja. Eli aikido on pelastanut minut fyysiseltä ja henkiseltä pahoinpitelyltä.
      (jotkut varmaan ihmettelee tota henkistä mutta se onkin eri tarina)

Mutta jokaisella mielipiteensä ja tämä on omani.

• aikids

Näin taas omista treeneistä lähtiessä kuinka nuoria ujon ja epäurheilullisen näköisiä poikia meni aikidotreeneihin. Mietin että ei kai joku ole antanut ymmärtää noille reppanoille että aikidosta saa itsepuolustustaidot ja itseluottamusta vaikkapa koulukiusaajaa vastaan? Kokeilin joskus itse 3. kyu asti ja totesin että ei. Toivottavasti olivat menneet aikidoon ihan muista syistä, koska kiusaajan ja omien pelkojen voittamiseen tarvitaan kovempi koulu, sellainen, jossa joutuu oikeasti kamppailemaan, ottelemaan ja huomaamaan että kyllä minäkin pystyn hyökkäämään jos minua vastaan hyökätään.

• ukemi

viisaita sanoja. Toisinaan sattuu vaan harjoituspariksi sellainen, jopa mustavyö, jonka täytyy tehdä lukot älyttömän kovaa, että ranne tai kyynärpää vioittuvat.

• aikids

Joo on nähty nämä aikidoauktoriteetit jotka vaativat ensin ukea tekemään epärealistisen itsemurhahyökkäyksen ja tekevät siihen sitten kohtuuttoman kovan lukon pitääkseen auktoriteettiaan yllä. Judossa homma on todellista. Harjotusotteluissa judoka hyökkää yhtä kovaa ja yhtä kovilla tekniikoilla kuin puolustautuukin.

Tämä aiemmin laitettu video oli tosi hyvä. Aikidomestari joutui todellisuuden kanssa tekemisiin kun hyökkäyksiin tuli vähän realismia mukaan judomiehen muodossa.

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=86634&c=11

Tällä aikidokalla oli kuitenkin itsetuntoa hymyillä omalle voimattomuudelleen, toisin kuin näillä ranteenvääntäjä-auktoriteeteilla.

• Budoka
        aikids kirjoitti:

Joo on nähty nämä aikidoauktoriteetit jotka vaativat ensin ukea tekemään epärealistisen itsemurhahyökkäyksen ja tekevät siihen sitten kohtuuttoman kovan lukon pitääkseen auktoriteettiaan yllä. Judossa homma on todellista. Harjotusotteluissa judoka hyökkää yhtä kovaa ja yhtä kovilla tekniikoilla kuin puolustautuukin.

Tämä aiemmin laitettu video oli tosi hyvä. Aikidomestari joutui todellisuuden kanssa tekemisiin kun hyökkäyksiin tuli vähän realismia mukaan judomiehen muodossa.

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=86634&c=11

Tällä aikidokalla oli kuitenkin itsetuntoa hymyillä omalle voimattomuudelleen, toisin kuin näillä ranteenvääntäjä-auktoriteeteilla.

Tämä video kertoikin olennaisen kun verrataan esim. judon ja aikidon toimivuutta. Lisäksi molempien lajien taitajat kunnioitivat toisiaan, eikä kumpikaan vahingoittunut.

• takeda

kyllä se on pojat niin että kovin itsepuolustuslaji on daito-ryu aikijujutsu. se muistuttaa aikidoa , mutta on vaan paljon kovempi . morihei ueshiba harjoitteli tätä tyyliä 20-vuotta , ja sen pohjalta kehitti aikidon . tätä kun treenaa niin judokat näkee neljä nurkkaa yhtä aikaa .

• Keep it real

Odotan sitä päivää kun joku aikidoka (tai daito-ryu jujutsu ym. itsepuolustuslajin "guru") nousee vapaaottelukehään ja näyttää siellä edes yhden onnistuneen lajitekniikan.

Totta kai itsepuolustuslajeista on kamppailemisessa hyötyä samalla tavalla kuin hengitysharjoituksista on apua ampumahiihdossa, mutta ei saanut kukaan Sotchissa kultaa vain harjoittelemalla hengittelyä...

Rik Ellis on aikidossa 6. dan, mutta kun tosipaikka tulee eteen ei aikidoa kaverin otteissa näy. Terve järki ja toimiva tekniikka voittaa:
        https://www.youtube.com/watch?v=2otIP9xpCDA

Vertailun vuoksi judokat, brassijujutsukat ja jopa karatekat ovat käyttäneet lajinsa tekniikoita menestyksellisesti osana ottelustrategiaansa otellessaan melko vapailla tai UFC:n alkuaikoina myös täysin vapailla säännöillä.

Morihei ja Takeda saattoi itse ehkä olla kovia jätkiä, koska olivat testanneet ja hioneet taitojaan ottelemalla. Sitten iski idealismi ja alkoivat opettaa oppilaitaan kiipeämään latvasta puuhun.

• Kokeilin aikidoa

Jos tavoiteena on väkivallattomuus ja harmonia, niin miksi pitää leikkiä yliluonnollista itsepuolustusta, jonka ei ole koskaan näyhty toimivan missään?

Kokemuksen perusteella, jos kaipaisin mystistä mietiskeluä ja liikuntaa, mutta kamppaileminen ei tuntuisi omalta, menisin mieluummin joogaan.

• takeda

daito-ryu aikijujutsu ei ole harmoniaa . enkä ole väittänyt että judo tai brassijutsu olisivat itsepuolustuslajeja . toki tiedän että nyrkkeily ja paini jyräävät häkkimatseissa. daito-ryu toimii itsepuolustuksessa siinä missä muutkin jujutsutyylit . se on toimivaa ja erittäin kivuliasta. ainahan se on loppupeleissä miehestä kiinni , eikä tyylistä .

• karate1

60-ja 70-luvuilla pidettiin karatea mystisenä taistelutaitona, jossa ihmisen pystyi tappamaan yhdellä iskullä jättämättä tähän jälkeäkään. ja judo oli tehokas itsepuolustuslaji .mustan vyön haltija oli suuri mestari. 80-luvulla suomeen tuli korealaisia tyylejä joissa oli tehokkaita potkutekniikoita.samoin tuli potkunyrkkeily ja thainyrkkeily. molemmat kovia lajeja.90-luvulla tuli jo krav magat ja muut maxmix-systeemit. kaikki "äärimmäisen tehokkaita "taistelulajeja.erilaisia sekoituslajeja tulee kuin sieniä sateella,toinen toistaan "tehokkaampia" .ei kukaan enää tiedä,mitä kannattaa harjoitella ja mitä ei .mikä on oikeasti tehokasta ja mikä ei .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe