Eläinlääkäri käännytti ovelta - kissani kuivuu hengiltä

mysweetprince

Hieman radikaali otsikko mutta tässä on itse nyt niin vihan ja pelon tuntemuksien vallassa etten oikein jaksa ajatella mitä tähän oikeen naputan. Täyttä totta kuitenkin joka sana, voi kun olisikin vaan pelkkää pahaa unta.

Kerrotaanpas nyt, meillä on kissanpentu (13vk.) joka on kolmatta päivää jo ripuloinut ja oksennellut todella rajusti. Olemme sitten eläinlääkärien neuvosta yrittäneet juottaa sitä ruiskulla (mm, suola/sokeriliuoksella.)

Kissa alkoi kuitenkin eilen menemään taas huonompaan kuntoon eikä pystynyt pidättämään tarpeitaan enään ollenkaan vaan paskaa lensi kirjaimellisesti pitkin seiniä. Kisuni on hyvin pienikokoinen ja laiha, luovutettiin vasta viikko sitten.

Se on madotettu ja matokuuri edelleen päällä.

Totesimme sitten vain että ei voi enään katsoa pienen avuttoman eläimen kärsimystä vaan aloimme soittaa pari tuntia sitten läpi näitä 24h päivystäviä eläinlääkäreitä joita ei omasta kaupungista todellakaan saanut kiinni vaan Jyväskylään asti piti soittaa. Käskivät lähteä heti päivystykseen koska kissa voi kuivua hengiltä hetkenä minä hyvänä.

Löysimme sitten monen mutkan takaa kaupungin ainoan päivystävän eläinlääkärin..

Lähdimme sitten viemään kissaa tuonne päivystävälle eläinlääkärille (en voinut soittaa sinne kun liittymä esti sen maksullisen numero♥)

Ovessa lukee päivystys 24h joka päivä. Vitut. Koko rakennus pimeänä.
Jouduin sitten soittamaa kaverini hereille että soittaa puolestani sinne päivystykseen ja antaa heille numeroni jotta saadaan asiaan jotain tolkkua.

Soittivat sitten sieltä ja puhelu meni kutakuinkin näin.

Selitin kissani tilanteen ja kerroin olevani päivystyksen ulkopuolella kissa kantokopassa ja melkeinpä itkin hysteerisenä paniikissa (olen vähän herkkänä tjtn.)

'Tiedätkö mitä kello on yöllä? Maksaa aika rutosti jos sinne tulen hoitamaan kissaasi, kai olet varautunut erittäin suurella tukolla rahaa?'

'Tiedän ja olen jo useamman yön melkein katsonut tuota kituuttamista ja nyt en enää voinut koska kissan tilanne heikkeni niin jyrkästi. Ja rehellisesti sanottuna olen suht. rahaton opiskelija joten en ole varautunt suurella tukolla rahaa.

'No sitten en kyllä voi auttaa.' *PIIP *PIIP *PIIP*

Yritin vielä ennen noita luureja kysellä että olisiko mahdollista saada laskulla kun kissa tarvii nyt oikeasti hoitoa.. Ei kuulemma.


//. Eli näin. Kissani makaa nyt kylpyhuoneessa ja yritän epätoivoisesti juottaa sitä 30-60min välein ruiskulla ja tälläkin hetkellä istun sen vieressä valppaana.

Toisin sanoen maailma on kylmä, karu ja paska paikka jota nämä paperinpalaset ohjaavat armotta.

Pelkään ihan helvetisti ettei pikkuinen selviä. ;(

16

3220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2kollipentua

      kai veit pienen eläinlääkäriin heti tänään? jos ei millään onnistu, niin varmaan käydä apteekista kysymässä osaisivatko mitenkään auttaa... on kyllä epäammattimaisen kuuloista toimintaa päivystävältä lääkäriltä, voisit tehdä vaikka valituksen. voisit kai kokeilla josko kuivamuona/murot tai vaikka jauheliha pysyisivät pennun massussa paremmin kuin märkäruoka. Joillakin kissoilla tulee ripuli herkästi märkäruuista...

    • Eläimiä rakastava

      Kai tiedät lailliset keinot kissan lopettamiseen itse, kun olet niin persaukinen?

      Isojen summien tuhlaaminen kissaan on muutenkin hölmöä, koska niitä saa ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa.

      Tuollainen kissan kiduttaminen on eläinrääkkäystä, joka on täysin sairasta ja kertoo jotain omistajastaan.

      • Kertoo omistajastaan että rakastaa ja välittää pienestä kissastaan.
        Sikamaista käytöstä eläinkääkäriltä. Olisiko voinut tuossa kohtaa syyttää ko. eläinlääkäriä heitteillejätöstä. Sitähän se oli .

        Tuo että rahaa ei ole on tuttu esim. Helsingin yliopiston pieneläinklinikalta.

        Olen ollut siellä useampaan kertaan ja lukenut niitä maksuohjeita.
        Käteinen, pankkikortti ja mahdollisuus luottoyhtiön rahoitukseen.

        Olen miettinyt että jos minulla on hätä, tuon koirani sinne, ei ole rahaa, ei ole tililläkään ja luottotiedot menneet niin mitä sitten. Sanovatko hekin että ulos.
        Jos koirani menehtyisi tämän rahan puutten vuoksi minusta silloin vastuu olisi heillä.

        Toisaalta mitään eläintä ei pitäisi ottaa jos et pysty siitä huolehtimaan. Tämä on ihan ok. Mutta.

        Menen naimisiin ja meillä on kaksi tienaajaa yhteisiin menoihin. Aikaa kuluu ja eläkkeet ovat arkea nyt. Toinen puolisoista ei viihdy ja kälppii omille teilleen. Ei edes ota yhteistä koiraamme vaan jättää senkin minulle lasten lisäksi.

        Eläkkeellä pienellä summalla (ei maksettu silloin kun olin alle 24 vuotta vaikka töissä olin kun olin 16) lapset maailmalla mutta jo toinen koiramme vanhana sekin on kyllä tuossa vielä. Toivon ettei sairastu, että käytäisiin vaan rokotukset. Minäkin toivon niin vaikka en kuvituspuoliso olekaan.

        Tämä olisi käytäntö esin Helsingin Yliopiston pieneläinklinikalla jossa hoito on loistavaa ja inhimillistä.

        En oikeasti tiedä mitä he tollaisessa tapauksessa tekisivät mutta olen luojaani kiittänyt että kun olen ollut siellä minula on ollu myös rahaa se maksaa. Mistä tiedän sen päivän kun ei ole.


    • Grill

      "Tuollainen kissan kiduttaminen on eläinrääkkäystä, joka on täysin sairasta ja kertoo jotain omistajastaan."

      Se kertoo kyllä lähinnä päivytävästä lääkäristä jotain! Jos omistaja kertoi että hänellä ei tällä hetkellä ole paljoa rahaa, mutta laskulla voisi maksaa, niin kyllä siinä vaiheessa on eläinlääkärin tultava sitä kissaa hoitamaan. Se on kuitenkin hänen työ!

      No kuitenkin, toivottavasti pääset heti tänään lääkäriin ja että pikkuinen toipuu! :)

    • Kuraliina

      "Isojen summien tuhlaaminen kissaan on muutenkin hölmöä, koska niitä saa ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa."
      Jep, ja sama tappaa omat lapsetkin ennemmin kuin viedä kalliiseen lääkäriin, kun niitä lapsia saa tehtyä ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa?
      Miettisit vähän mitä puhut. Kissat on yksilöitä, niitä ei voi korvata toisilla. Oman perheenjäsenen henki on aina arvokas, vaikka sen tilalle voikin hankkia uuden samalla nimikkeellä, oli se sitten isä, äiti, lapsi tai lemmikki - ei se saman nimikkeen omaava uusi jäsen siltikään korvaa sitä edellistä.

      • ...!!!...

        "Kai tiedät lailliset keinot kissan lopettamiseen itse, kun olet niin persaukinen?

        Isojen summien tuhlaaminen kissaan on muutenkin hölmöä, koska niitä saa ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa.

        Tuollainen kissan kiduttaminen on eläinrääkkäystä, joka on täysin sairasta ja kertoo jotain omistajastaan."

        En tiedä onko kirjoittaja tyhmä vai idiootti, mutta sen sanon, että kirjoituksesi kertoo ainakin paljon sinusta!!!!!!!


    • pläähhhh

      Apteekista saa kissojen ripulijuomaa.

    • omituisia juttuja

      Onhan outoa, sillä minä olen aina saanut laskun jos on tarvinnut käyttää kissoja päivystyksessä. Päivystyksiä kun aika monesti hoitaa juuri valmistuneet lääkärit, joilla ei välttämättä ole korttikoneita olemassa tai mukanaan. Toisaalta päivystävä eläinlääkäri ei voi jättää hoitamatta kiiretapauksia, muuta kuin silloin jos heillä on toinen tapaus käsissään. Silloinkin he sopivat ajankohdan siihen kun ovat vapaina.

      Toisaalta; siihen rahanmenoon on varauduttava etukäteen vaikka eläin olisikin kissa ja saatu ilmaiseksi. Jos ei pysty siihen, ei pidä ottaa eläintä ollenkaan. Eläimen ei saa antaa kärsiä siitä, ettei omistajalla ole varaa hoidattaa silloin kun hoidon tarve on.

      Kolmanneksi; sen nesteytyksen voi hoitaa itsekin kunhan on opetellut sen etukäteen. Jos kissa on jo todella huonossa kunnossa ja kuivumassa, se ei pistä vastaan kuten täysin terve eläin. Nesteytysneulan ja nesteet saa apteekista ilman reseptiä.

      Outo on myös se, että lääkärin puhelin olisi erikseen maksullisena. Se ei ole mikään seksipalstapuhelin vaan ihan tavallinen palvelu johon pitää kaikkien pystyä soittamaan milloin tahansa. Rinnastuksena esim. päivystävät ihmislääkärit, ei heilläkään maksullisia palveluita ole.

      ' ja olen jo useamman yön melkein katsonut tuota' ...tämäkin kuulostaa vähän omituiselta lauseelta. Olen melkein katsonut....

      Haiskahtaa tämäkin juttu. Onhan samanlaisesta keskustelusta jo vierähtänytkin aikaa, joten ehkä siksi piti ottaa esille.

    • Köyhä opiskelija

      Kyllä köyhilläkin on oikeus pitää kissoja. Se ei ole vain rikkaiden etuoikeus. Kissoja voi pitää todella pienillä tuloilla, niiden hyvinvoinnin kärsimättä. Joskus voi tulla yllättäviä tilanteita, eikä olekaan varaa pitää kissaa. Silloin se täytyy antaa/myydä pois tai lopettaa kissa. Tärkeintä on, ettei se joudu kärsimään.

    • kissakaverit

      Kyllä se eläinlääkärin päivystysnumeroon soittaminen on kalliimpaa, ne on yleensä 0600- alkuisia ja jos on palvelunumeroesto niin ei voi soittaa. Mulla on esto puhelimessa mutta onneksi miehelläni ei ja juuri pari viikkoa sitten piti soittaa yöpäivystykseen, maksoi melkein 20 €.

      • ei montaa

        Kävin etsimässä, enkä kovin montaa 0600 päivystysnumeroa löytänyt. Eläinsairaala Hesassa on yksi ja Lahden seudun päivystys on toinen ja olikohan pari muuta. Suurimmassa osassa on siis tavalliset numerot käytössä. Hesassakin on monta muutakin päivystävää kuin eläinsairaala. Lahden seutu tuntuu olevan kokonaan palvelunumeron takana.

        Minulla ei ole tarvetta laittaa mitään estoja puhelimeen, osaan olla soittelematta niihin muutenkin;)


      • Anonyymi

        Porissa on 0600-alkuinen eläinlääkäripäivystys, sieltä eri kans saanu mitään laskulle, sano et ei tää oo mikään sosiaalipalvelu, kuspiä


    • kissakaverit

      Kyllä maksaa päivystysnumeroon soittaminen. 0600-alkuinen numero.
      klo 08-20 välisenä aikana 5€ puhelu 2€/min. klo 20-08 välisenä aikana 10 € puhelu 3 €/ min. Ja kun normaaliajanvaraus on kiinni niin on pakko soittaa kalliiseen. Itselläni on palvelunumeroesto mutta mieheni puhelimesta pystyy soittamaan. Pitäisi muuttaa itsellekkin niin että noihin numeroihin voisi soittaa.
      Normaalihintainen ajanvaraus loppuu viimeistään 19:30. Perjantaisin ja lauantaisin aikaisemmin. Ja korotukset tulee toimenpidemaksuihin sen mukaan mihin kellon aikaan menet lääkäriin.
      Näin ainakin Kuopiossa eräällä yksityisellä pieneläinklinikalla. Asumme naapuri kunnassa jossa kunnaneläinlääkärin päivystysnumero on kanssa kalliimpi ja lääkärillä todella iso päivystysalue, eli saattaa olla Varkaus- Joroinen- Pieksämäki...jne missä vaan. Siksi käytetään tätä Kuopiolaista klinikkaa hätätapauksissa koska sinne on ainakin tähän mennessä päässyt hyvin. Ja palvelu on ollut erinomaista.

    • Anonyymi

      Mitenhän tässä mahtoi loppujen lopuksi käydä, aloitus kun on jo vuodelta 2011 eikä ap ole jälkeenpäin kirjoittanut miten kissaparan kävi.

    • Anonyymi

      Painajainen eläinlääkäriksi, täysin vastuuntunnoton, ja potilas oli pieni kissanpentu, vauva. Vastauksista päätellen on "eläinlääkäri" (hah) rahahullu ei mitään muuta. Tuollaiset eläinlääkärit pitäisi ilman muuta ilmoittaa ja poistaa virastaan, täysin vastuutonta käyttäytymistä. Toivon että pieni kissavauva parantui ja sai monta onnellista kissanvuotta .

      • Anonyymi

        Köyhän ei pidä lemmikkiä ottaa,kun ei ole varaa sitä hoitaa.Kannattaa ensin säästää , jotta on mistä maksaa yllättävät kulut.
        Se on vaa realiteettia.Ei voi muita syyttää , jos itse ei ymmärtänyt rahaa talteen laittaa.Omistaja on vastuussa,että lemmikkinsä saa hoitoa sairastuessaan.Ei eläinlääkäri ole vastuussa rahattoman lemmikeistä.
        Säästäkää,tai olkaa ilman lemmikkiä,se on lemmikin etu!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe