Te joilla on todettu struuma, niin onko teillä kontrolliaikoja ? Mitä teidän verikokeiden arvot oli ?
Tuntuu, että jäin tyhjän päälle, kun vain puhelimessa kerrottiin tuosta struumasta ja vesikystistä ja verikokeen tuloksetkin samoin puhelimessa. Oli TSH 1.20 ja T4V 11. Kukaan ei kertonut kunnolla mitään mistään. :(
Otin silloin erikseen pitemmän lääkäriajan, mutta sekin meni pieleen, kun lääkäri ei osannut vastata mihinkän kysymykseen eikä oireeseen. Oli kesälomasijainen. Yksityisellekkään ei ole varaa mennä.
Struumasta
18
897
Vastaukset
- Nina-*
Mulla alko kaikki niin että löysin kyhmyn kaulasta ja terv.keskuslääkäri meinas että on vesikysta ja laitto lähetteen ultraan ja labraan kilppariarvot otattaan. No siellä selvis et kyhmyjä useampia ja sitten laitettiin lähete ohutneulanäytteeseen. Kyhmystruuma mulla todettiin, mutta kilppariarvot normirajoissa. Oireita on kuitenki ollu. Itse en saanu terkkarista minkään laista tietoo, muutakun lääkäri sano että kyhmystruuma. Marssin sitten terkkariin ja pyysin tulostaan kaikki laput otetuista kokeista ja varasin ajan yksityiselle endokrinologille. Hän sanoi että kyhmyjen tilannetta on seurattava puolen vuoden välein ultraamalla ja mulle alotettiin samalla thyroxin-lääkitys, jota on jo nostettukin pari kertaa. Auttanut oloon huomattavasti. Suosittelisin menemään endokrinologille, joka tietää mitä puhuu. Itse otin laput mukaan sinne ja hän selitti mulle kaikki juurta jaksain. Nyt lääkityksen suhteen soitan aina endokrinologille, kun olen labrat käyny ottaan. Käyn ultran ja labrat kuitenkin kunnallisella puolella, kun on huomattavasti edullisempaa. Sanoo vaan lääkärille et laittaa lähetteet. Tolla sun t4v arvolla mulle alotettiin lääkitys. TSH arvosta en osaa sanoa oikein mitään. Itse kävin Terveystalon endokrinologilla ja olin valmis maksamaan sen 70-80e että joku edes auttaa.
- En tiiä mitä teen
Onko tuo kyhmystruuma niinku sama, kun on vesikystia struumassa ? Yritin googlettaa vesikystaa, mutta esiin tuli vain nämä munasarjakystat.
Minäkin olisin kyllä olettanut, että olisi otettu tuo ohutneulanäyte. Täytyy kait tässä vielä kiikuttautua lääkäriin ja vaatia jotain edes. Jos ei ala homma toimimaan, niin täytyy sitten vakavasti harkita tuota yksityistä.
Kummallista, miten välipitämättömiä lääkärit ovat..Kiitos sulle tuosta vastauksesta. Oli tosi kiva lukea "kohtalontoverin" kertomaa. :) - edellinen
Oliko ne varmoja että on vesikystia? Vesikystat ja struuma on eri asia. Mutta otappa uudestaan yhteyttä sinne ja käske lääkärin selittää kaikki sulle niin saat mielenrauhan, kuten sain minäki:)
- Nyt tiiän....
Lääkäri sanoi puhelimessa, että se on vain struuma ja että siellä oli pari vesikystaakin. Mitä tarkoitat, että nämä ovat kaksi eri asiaa ? :)
Taidan soittaa huomenna sitä lekurin aikaa. Tästä on tullut itselleni kyllä sellainen pähkäilyn asia. Aika ihmeellistä todellakin, että kerrotaan tämmöisiä olevan, mutta sitten jätetään potilaalle kertomatta sen laajemmin...- eiarvoituksia
Nyt tiiän :lle
Aiemmin kirjoitit, että vain puhelimitse sanotaan....Voit pyytää lähettämään tai hakea paikasta riippuen tiedot myös paperille. - Nyt tiiä....
eiarvoituksia kirjoitti:
Nyt tiiän :lle
Aiemmin kirjoitit, että vain puhelimitse sanotaan....Voit pyytää lähettämään tai hakea paikasta riippuen tiedot myös paperille.Otin silloin tuolta kesälomasijaiselta verikokeiden tulokset. Siinä oli noi kilpirauhastulokset sun muut. Natrium oli alakantissa muuten kaikki ok. En huomannut pyytää tuon ultran tuloksia.
- vajis.
No ne ovat kaksi eri asiaa, ei struuma ole yhtä kuin vesikysta. Struuma on struuma ja vesikysta on vesikysta.
Suosittelen erikoislääkärille menoa.- Nyt tiiä...
Mut kai se kumminkin on niin, että ne vesikystat on siinä kilpirauhasessa.. :))
Ens maanantaina menen lekuriin. Kylläkin ihan työlääkäri, mut katotaan mitä sanoo. :)
- Ei tartte enää mitää
Nyt on sit käyty. Mitään muutosta ei tullut, koska TSH on normaali ja se kuulemma on kaikkein tärkein tässä. Jos huitelisi viittä, niin sit ois vasta lääkityksen vuoro. Nyt sitten elellään vaan kamuna tän struuman kanssa ja väsymyksestä sanottiin, että saa olla iloinen kun saa nukuttua hyvin. Silviissiin.. :)
- Struumaimmeinen
Luin tuolta jostakin, että struuma syntyy, kun kilpirauhaset käy kauan vajaalla. Tietääkö kukaan onko tämä totta ? Lääkäri selitti, että minun struumani on ehkä tullut siitä, että on joskus ollut jotain tulehdusta tai jotain...Näillä sanoilla hän siis selitti.
- Hyvin mahdollista
On hyvin mahdollista, että struuma tulee pitkäaikaisen vajaatoiminnan tuloksena. Minulla on ollut struuma vain kerran, mutta vajaatoimintaa oli tuolloin yli 20 vuotta. Sairaanhoitopiirin siihenastiset lääkärit, joilla olin käynyt, eivät seuranneet riittävän säännöllisesti ja tunnollisesti viitearvoja, sillä päivittäislääkitys aiheutti vajaatoimintaa.
Luulen, että struuma olisi tullut minulle pari vuotta sitten, jos en olisi hakeutunut yksityiselle endokrinologille. Olen täysin maallikko, en asiantuntija. - (((
Minulta leikattiin kananmunankokoinen struuma vuosi sitten. Puolet kilpparista lähti. Olen tullut hyvin toimeen toisen puolikkaan kanssa. En tarvitse mitään lääkitystä. Mitään vajaatoimintaa minulla ei ole koskaan ollut eikä muitakaan oireita. Struuman havaitsin itse, kun ihmettelin, mikä kaulassani pullottaa.
- Struumaimmeinen
Miksi se poistettiin ? Minullakin kaulassa pullottaa näkyvästi ja toiselta puolelta kuulemma vielä suurempi, vaikkei näy edes ulospäin. Sille ei tehdä mitään.
Mitkä veriarvosi olivat ?- (((
struuma poistettiin siksi, että se alkoi painamaan henkitorvea, varsinkin öisin.
tsh oli 0,59 ja t4v 13.
- uudet ohjeet
Jotkut lääkärit toimiin vanhasta muistista vanhojen ohjeiden mukaan eikä ole ajan tasalla.
Terveyskirjastosta:
"Hoito
Struuma ei sinänsä ole vaarallinen eikä sitä aina tarvitse hoitaa. Jos struuma on iso tai kasvaa melko nopeasti, tarvitaan hoitoa. Iso ja ympäristöä painava tai selvän kosmeettisen haitan aiheuttama struuma leikataan. Hoidoksi voidaan valita myös pitkäaikainen tyroksiinihormonihoito. "
(Usein se ei auta, mutta ehkä sitä voi kokeilla, varsinkin jos on väsynyt.) - Struumaimmeinen
Olen jo useampaan kertaan jutellu lääkärin kanssa, mutta eipä muutosta tule. Ajattelin, että annan asian nyt olla. Kasvakoot kilpirauhaset ihan rauhassa ja menkööt veriarvot miksi vaan tahtovat. Enää en vaivaudu yhteenkään lääkäriin. Ihan turhaa mennä katsomaan sitä virnuilevaa naamaa.
- Terve ja Hei
Struumaimmeinen!
Ei kilpirauhasen kans ole leikkiminen!
Mie sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja varsinki T4V:n arvon heilahtelu aiheuttaa mulle väsymystä yms. muita kivoja oireita! Varsinki jos se T4V laskee johonki 11-12. Ei mullekaan sen kummemmin ole selitelty niistä arvoista, vaan mie olen itte opiskellu duocemin sivuilta netistä yms. terveyskirjastoista niistä. T4V viitearvot ovat 10-25 ja TSH 0.4 - 4. Mulla ei henkilökohtaisesti ollu T4V ja TSH arvot kovin paljoa viitearvojen ulkopuolella, itse asiassa aika raja-arvoiset, mutta minun oireet olivat täydelliset. Eli kuukautiset jäi pois, olin erittäin väsynyt, kaiken maailman kipuja joka paikassa, tukkaa harveni, iho oli kuiva yms. Ei siihen sinun väsymykseen tarvi välttämättä arvojen olla viitearvojen ulkopuolella. Itse asiassa mulle on yks lääkäri sanonu ettei sillä TSH arvolla ole edes minun tapauksessa mitään merkitystä, kun taas toinen on sitäkin tuijottanu todella tarkasti! Mitä lääkäriä sitte uskoa?! Mulla ainaki on menny erinäisten asioiden takia usko julkisen lääkäreihin kokonaan! - Struumaimmeinen
Niin on minullakin. Nykyään on alkanut paleltamaankin ihan hirmusesti. Enhän mä tätä menoa kestä talvea, kun nytkin on jo vaatteita monin kerroin päällä. Mulle on tullut nyt vaan niin korkee kynnys enää lähteä lääkäriin, kun sain niin kurjaa kohtelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama325165Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä664158Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783706Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732738Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1582564Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta612404Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?282265Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792209- 1381735
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401568