Hei!
Kärsin aurallisesta migreenistä, jota e-pillerit selvästi pahentavat/tihentävät. Näyttääkin siltä, että pillereistä on suosiolla luovuttava. Toisaalta ne ovat olleet paitsi hyvä ja toimiva ehkäisymenetelmä, myös parantaneet hormoniperäisen akneni, joten mielelläni en niitä pois jättäisi...
Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Toimiiko esimerkiksi ehkäisyrengas, vai ovatko kaikki hormonaaliset menetelmät pois laskuista aurallisen migreenin kanssa? Onko kukaan teistä pystynyt jatkamaan hormoniehkäisyä estolääkityksen kanssa?
migreenipotilaan ehkäisymenetelmät
15
11656
Vastaukset
- hanne
Muisaakseni Femoden-pillerit sopivat auralliseen migreeniin, koska ne sisältävät luonnon estrogeenia synteettisen sijaan. Kannattaa kumminkin tarkistaa lääkäriltä.
- Laura
Mulla Femomden ei pahentanut migreeniä mitenkään. Mutta muuten oli täysin sopimaton. Joten jätin ne pois. Muihin pillereihin en uskaltanut migreenin vuoksi kajota, joten niinpä jouduttiin miehen kanssa räpläämään kortsujen kanssa, minkä oli tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu kunnes löytyy parempi. Mutta tulinpahan sitten raskaaksi... Eli unohtui sitten ne ehkäisyongelmat kertaheitolla... Nyt ollaan jo 4 päivää lasketun ajan yli. Kunhan tämä nyt syntyy ja lopetan imettämisen, niin olen sitten ajatellut kokeilla ehkäisypiikkiä.
- kiti
Laura kirjoitti:
Mulla Femomden ei pahentanut migreeniä mitenkään. Mutta muuten oli täysin sopimaton. Joten jätin ne pois. Muihin pillereihin en uskaltanut migreenin vuoksi kajota, joten niinpä jouduttiin miehen kanssa räpläämään kortsujen kanssa, minkä oli tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu kunnes löytyy parempi. Mutta tulinpahan sitten raskaaksi... Eli unohtui sitten ne ehkäisyongelmat kertaheitolla... Nyt ollaan jo 4 päivää lasketun ajan yli. Kunhan tämä nyt syntyy ja lopetan imettämisen, niin olen sitten ajatellut kokeilla ehkäisypiikkiä.
Mulla on auraton migreeni ja Femoden ei sopinut lainkaan! Migreenikohtauksia tuli tiheään ja kohtaukset olivat todella rajuja. Niin kamalia kohtauksia ei ole mulla ollut koskaan ennen, eikä ole sen jälkeen ollut, kun lopetin Femodenin.
- katariina
Jos oikein muistan, niin edellisen kerran muutama vuosi sitten kokeilin Femodeniakin, eikä sopinut *huokaus*. Raskauden pelko vie kyllä tehokkaasti elämästä ilon, siksi sitä yrittää miettiä jos jotakin ratkaisua. Eikä aknekaan saa riemusta hyppimään, kun se ilman hormoneita äityy todella pahaksi :(.
Perjantaina on lekuriaika, pitää yrittää löytää jotain ratkaisua sieltä. Kertokaa lisää omista ratkaisuistanne, yritän kerätä ennen lääkäriin menoakin mahdollisimman paljon taustatietoa. Kiitti! - Suseli
Minä käytin Yasmín-merkkisiä pillereitä vielä viime vuoden puolella ja ne pitivät migreeniä poissa, huomasimme lääkärini kanssa että kohtaukset tulivat tauon aikana ja siksi käytin 2 listaa peräkkäin ja pidin sitten 7 pv tauon. Tämän ansiosta migreenikohtauksetkin pysyivät ihme ja kumma poissa. Jouduin valitettavasti muista syistä lopettamaan pillerien käytön. (Nyt käytän beetasalpaajaa päivittäin migreenin estolääkityksenä). Olen käyttänyt ehkäisyrengasta sen jälkeen eikä siitä ole mitään hormoonihaittaa ollut kun se vaikuttaa 'paikallisesti', ei lisää eikä poistakaan särkykohtauksia. Akne kylläkin hieman(!) oireilee taas :(
- ahtiainen
Jasminkaan ei tietääkseni käy auralliseen migreeniin. Em. kirjoittajalla taitaa olla auraton.
- katariina
ahtiainen kirjoitti:
Jasminkaan ei tietääkseni käy auralliseen migreeniin. Em. kirjoittajalla taitaa olla auraton.
Niin, samaa olen minäkin kuullut, ettei Yasminkaan taida sopia. Kun on vielä tuo hormonaalinen akne, perhana... millään ei raaskisi Diane Novista senkään takia luopua, kun on kerrankin iho ollut hyvässä kunnossa pidempään ilman antibiootteja.
Mutta perjantaina lääkäriin asiasta juttelemaan. Kiitos kommenteista! - maisu
katariina kirjoitti:
Niin, samaa olen minäkin kuullut, ettei Yasminkaan taida sopia. Kun on vielä tuo hormonaalinen akne, perhana... millään ei raaskisi Diane Novista senkään takia luopua, kun on kerrankin iho ollut hyvässä kunnossa pidempään ilman antibiootteja.
Mutta perjantaina lääkäriin asiasta juttelemaan. Kiitos kommenteista!Yasmin ja Diane Nova ovat periaatteessa pannassa jos on yleensäkään migreeniä. Saattavat muuttaa tai vaikeuttaa kohtauksia ja niiden määrää huonompaan suuntaan. Myös Yasmineja määrätään acneen, lievempään kuin DN.
Mutta tästäkin huolimatta syön DN:a acneni kurissa pitämiseksi ja minulla on aurallinen migreeni. Jättäisin pillerit heti pois jos saisin takuun että nassu pysyy tämän hetkisessä kunnossa ja jonkun muun ehkäisymenetelmän tilalle, siis sellaisen jossa ei ole estrogeenia eikä ole kondomi. Ärsyttää syödä jatkuvasti jotain pillereitä. Tullut otettua pilleri jos toinenkin tämän acnen takia, Roasta lähtien.
Olisi Katariina mukava kuulla mitä lääkärisi ehdottaa tähän pulmaan. Neurologini ei minulle vastausta varsinaisesti antanut. Sanoi vain että koska olen nuori ja terve, tuskin on haittaa jos syön DN:a kunnes acne rauhoittuu. Saa nähdä kuinka kauan se vie kun on jossain määrin hormonaalista. - Laura
ahtiainen kirjoitti:
Kaverini sai aivoveritulpan Yasminista. Ja samassa sairaalahuoneessa makasi 17-vuotias tyttö, joka oli saanut Yasminista aivoinfarktin.
- Mambo
katariina kirjoitti:
Mutta perjantaina lääkäriin asiasta juttelemaan. Kiitos kommenteista!Niinpä niin, olisi kiva kuulla mitä lääkäri sanoi Katariinalle. Aknen ja migreenin kanssa minäkin täällä painin ja ikää kun on kertynyt jo 40 v. en ihan äkkiä halua niitä patteja takaisin naamatauluun. Tosin olen välillä ollut ilman Diane Novaa ja migreeniä oli silti.
- Itse kokenut
Laura kirjoitti:
Kaverini sai aivoveritulpan Yasminista. Ja samassa sairaalahuoneessa makasi 17-vuotias tyttö, joka oli saanut Yasminista aivoinfarktin.
Minulla oli juuri laskimotukos päässä ja johtui e-pillereistä. Kävin neuro-oftalmologin tutkimuksessa ja hän mainitsi nimenomaan tämän jasmin (vai yasmin) e-pillerin, että sitä käyttävillä nuorilla naisilla on paljon näitä laskimotukoksia. Laskimotukos aivoissa voi todellakin aiheuttaa aivoinfarktin, aivoverenvuodon, aivohalvauksen tai jopa kuoleman, joten eipä ole asian kanssa leikkimistä. Itse käytin Mercilon merkkisiä e-pillereitä.
- minipilleri
Itse kokenut kirjoitti:
Minulla oli juuri laskimotukos päässä ja johtui e-pillereistä. Kävin neuro-oftalmologin tutkimuksessa ja hän mainitsi nimenomaan tämän jasmin (vai yasmin) e-pillerin, että sitä käyttävillä nuorilla naisilla on paljon näitä laskimotukoksia. Laskimotukos aivoissa voi todellakin aiheuttaa aivoinfarktin, aivoverenvuodon, aivohalvauksen tai jopa kuoleman, joten eipä ole asian kanssa leikkimistä. Itse käytin Mercilon merkkisiä e-pillereitä.
Olen vuosia syönyt yhdistelmäpillereitä kunnes lääkärini kuuli että mulla on aurallinen migreeni. Piti ottaa minipillerit käyttöön (cerazette) kun niissä ei ole estrogeeniä joka saattaa aiheuttaa aivoinfarktin aurallisesta migreenistä kärsivälle.. minipillerit kuulemma vielä vievät vuodon niukaksi joten sekin on parannus entiseen! itsellä on käyny tuuri kun mitään ei oo tullu =)
- dina
Migreenistä kärsivä ei sais syödä yhdistelmäpillereitä, eli just yasminia ym. Ite söin pitkään kunnes sitten pääsin asiallisen gynen puheille joka sanoi että loppu nyt. Yasminien kans migreenejä tuli tosiaan tauolla ja muutenki miten sattui, n kerran kahdessa viikossa. Aurallinen on ja aika paha, ennen pilsuja tuli vain n kerran puolessa vuodessa joten elämä pikkusen vaikeutui. Lääkäri anto sitten minipillerit joita migreenipotilas saa käyttää ja multa loppu migreenit saman tien. Kerran vaan ollu tämän vuoden puolella. Minipillereissä on vaan se että ne pitää muistaa ottaa 24-27 tunnin välein, ei saa enempää heittää tai tulee vahinko.
Oon nyt laittanu ehkäsykapselin jossa on samaa hormonia kun mun minipillereissä (microlutonit oli nimeltään ne mun pilsut) ja migreenit pysyy pois eikä tartte muistaa ottaa mitään kolmeen vuoteen. Tyytyväinen oon :) Mut siis ei yhdistelmäpillereitä, kysy gyneltä minipillerit ja voin vannoa että se migreenikin hellittää.. - Neea
Olen sairastanut migreeniä 16-vuotiaasta alkaen. Pillereitäkin ehdin syödä yli kymmenen vuotta yhteensä. Kaksi lasta olen tekaissut ja muuten, raskauksien aikana migreeni vain paheni. Ja julmintahan on, ettei mitään lääkkeitä voi ottaa. Sitten lopetin pillerit ja kokeilin menestyksellisesti Nuvaring-ehkäisyrengasta. Ja se kyllä sopi mainiosti.
Nytlaitatin hormoonikierukan pari kuukautta sitten ja kahdesti on kohtaus tullut. Tosin on vielä liian varhaista sanoa, kuinka hyvin tämä sopii, mutta muuten kierukka on ollut huippuhyvä investointi.
Se raskauden pelko kyllä häiritsee seksielämää siinä määrin, että mieluummin kokeilee kaikki mahdolliset konstit ennen sterilisaatiota.
Juttele gynellesi avoimesti ja pyydä häntä kertomaan eri vaihtoehdoista.
Toki olemme jokainen kovin erilaisia, mikä sopii hienosti yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan.
Onnea matkaan, toivottavasti löydät sopivimman itsellesi.
Lääkkeenäm migreeniin käytän Imigran 100 mg, kun tarve tulee. - sandraster
Hei!
Itselläni on hormoonien vaihtelusta johtuva aurallinen migreeni, joka oli pahimmillaan 10-14 vuotiaana. Kun murrosikä loppui, hävisi myös migreeni vuosiksi. Aloitin yasmin pillereillä n.18 vuotiaana, muutaman kuukauden käytön jälkeen migreeni kuitenkin palasi ja siirryin cerazzeteen.
Cerazzettea söinkin pitkään, reilun vuoden. Lopulta kuitenkin oli pakko luopua niistäkin koska ihoni alkoi olla todella huonossa kunnossa. Vastaavaa aknea minulla ei ollut edes murrosiässä.Akne loi minulle suuren henkisen/ sosiaalisen paineen, sillä työskentelen palveluammatissa ja kohtaan satoja kasvoja päivittäin. Lisäksi painoni nousi ensimmäisen kolmen käyttökuukauden aikana 12 kg. Alkoi jatkuva dieetti.
Seuraavaksi sain reseptin diane nova pillereihin. Akne oli poissa n. kolmessa viikossa. Kahden levyn jälkeen migreeni palasi ensimmäisen kerran lähes pariin vuoteen. Huomenna lääkärille taas. Antoi tosin jo puhelimessa vaihtoehdot : kortsu tai akne.
Kondomin käyttö ei houkuttele,seksistä ei voi samaan tapaan nauttia. Alan olemaan epätoivoinen. Sterilisaatio ei tule vielä näin lapsettomalle kyseeseen, eikä mies vielä halua lapsiakaan. En tunne oloani erityisen hyväksi tässä kropassa tällä hetkellä. Olen jo epätoivoinen, toisinaan jopa ajoittain masentunut pähkäilemään tätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad911487- 541033
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että384877- 156859
- 56733
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 51668
- 57641
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76632