tänne vielä, et toinen koira??

Olen ajatellut ottaa toisen koiran nykyiseni seropini kaveriksi, ja olen löytäny paikan josta saisin pennun ensi keväänä (2012 alussa), ja silloin nykyiseni on vuoden ikäinen. Onko silloin vielä liian aikasta ottaa sille kaveri, vai kannattaa odottaa että nykyinen rehveli saa vuosia lisää?
Tiedän, ettei vuoden ikäinen koira ole vielä aikuinen, vaan lähes pentu, tai voisiko sanoa teini tai nuori aikuinen? :D Mutta silti, onko silloin vielä liian aikaista hankkia kaveri?

8

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakkima4

      Ota ihmeessä kaveri koirallesi, toinen koirasi on ensi vuoden puolella jo puolitoista vuotias ja ymmärtää, ettei uusi tulokas ole mikään lelu, vaan ystävä! Mietin vain, että oletko päivät itse kotona, vaan joutuisivatko nämä pienet ihanuudet olemaan päivät kahdestaan? Toinen kysymykseni on, että mirä rotua tämä sinun ensimmäinen koirasi on ja mistä voit jo nyt tietää, että saat pennun vuoden 2012 alussa? Vielä huomioisin, että koirat olisivat suunnilleen samankokoisia. Jos nykyinen koirasi on pieni ja seuraava iso, niin tämä pirnempi ottaa heti vallan, koska se on ollut sinulla kauemmin. Mieti tarkkaan!
      Jos olet päivät itse kotona, ei ongelmia pitäisi syntyä, kunhan hemmottelet molempia tasavertaisesti! -jaakkima-

    • En olisi arkipäivinä kotona, mutta silloin kun olen pois, tämä nykyiseni on ulkona, ja pentu olisi tietenkin sisällä, jolloin samalla oppisi sitä yksin oloa. Ensimmäiseni on seropi, saksanpaimenkoiran kokoinen, ehkä vähän isompi, ja pentu tulee olemaan aikuis iässä saman kokoinen. Ja eräs tuttavani teetättää pennut tässä lähiaikoina niin, että laskettiin että ne pennut olisi sitten tammi-maaliskuussa luovutusikäisiä

      • ja vielä miksi nykyiseni on päivät ulkona, johtuu ihan siitä, että sillä on niin pitkä turkki, että se on muutenkin päivät ulkona kun olen kotona :) siis ei tietenkää koko aikaa, ei ole täysin ulkokoira, välillä on sisällä silloin kun se haluaa olla, mutta se viihtyy mieluiten ulkona varsinkin lämpiminä päivinä :)


    • jtdhs

      Jos et nytkään viitsi tehdä sen yhden koiran kanssa mitään, niin miksi hankkisit toisenkin seisomaan kotonasi? Ajattele eläinparkaa, ä'lä itseäsi. Mitä iloa sen elämään tarjoaisit?

      Ei koiraa pidetä pihakoirana turkin pituuden perusteella.

      Järjetöntä pitää toinen sisällä, toinen ulkona, mutta jos haluat eripuraa aikaiseksi, niin...

    • Missähän vaiheessa sanoin etten tee mitään nykyiseni kanssa??
      Harrastan tämän NYKYISEN kanssa agilitya, tokoa, jäljestystä ja hakua. Silloin kun olen töissä, en tietenkään voi tehdä koirien kanssa mitään. Ja tulevan pennun kanssa myös alkaisin harrastaa ainakin agilitya ja tokoa, ja näyttelyissä käyttäisin, koska on rotukoira.

      Ja kuten sanoin, koira itse haluaa ulos ja olla siellä MIELUIMMIN kuin sisällä. Mielluimmin minä sitä seuranani pitäisin sisällä :D

      Ja jos sinusta on järjetöntä, että pitäisin toisen ulkona ja toisen sisällä, niin voin toki pitää molemmat sisälläkin, mielipiteitähän tässä kyselen. Se vain, että nykyinen on uros, ja tuleva pentu olisi narttu, niin ne pitäisi joka tapauksessa pitää erossa jossain vaiheessa kun töissä olen, ellen sitten leikkauta urosta.

      Vieläkö kuulostaa minun idea hankkia toinen koira järjettömältä vai täysin hullulta, vai jopa iha sopivalta eikä itserakkaalta teolta?

    • juhaniina

      Noh, kaikelle löytyy perusteluja sekä puolesta että vastaan. Hyvä, että olet ajoissa miettimässä asiaa. Useimmiten koira kyllä tykkää, että koirakaverin saa. Itse täytyy vaan päätökset tehdä. Onhan sinulla talvi aikaa miettiä. Katsot, miten lähtee sujumaan tämän nykyisen kanssa. Ihmeen paljon olet jo harrastamassa puolivuotiaan kanssa! Ja muistathan, että jos koiran kanssa tulee ongelmia, toinen koira vain pahentaa tilannetta. Ensin eka koiran käytösasiat kuntoon.

    • Niin onhan tässä vielä aikaa miettiä :) Onneksi nykyiseni kanssa ei ole tullut vielä mitään ongelmia missään asiassa, ja toivon ettei tulekkaan. Ainut käytösongelma on, tai no onko se ongelma, on vain kun vieraita tulee niin se on niin villi ja innoissaan, varmaan johtuu siitäkin kun vieraat on heti lepertelemässä sille miten ihana pentu :) Pitää aina vain sanoa etteivät huomioi sitä koiraa jos eivät halua että se hyörii jaloissa koko ajan.

      Harrastukset mitä teemme yhdessä, eivät ole minun mielestäni vaikuttanut negatiivisesti koiraan, päinvastoin se on nauttinut eikä esim agilitysta halua lähteä pois. Tietenkään emme harrasta näitä tunti tolkulla viikossa, agilitykin on vielä siinä 30min viikossa ja tuohonkin mahtuu tauotus, tokoa 5-15min päivässä jne. Hieno tottelevainen koira on tullut josta saan olla ylpeä :)

    • kamala88

      Suosittelen että hommaat toisen koiran vasta vuoden tai parin päästä. Kannattaa keskittyä vielä nykyisen koiran kanssa touhuamiseen ja koulutukseen ja sen kuuluisan luottamuksen ja kunnioituksen hommaamiseen. Se murkku ikäkin on vielä edessä päin jolloin sitä koetellaan rajoja ja hermoja:D Ja sekin, että saat nauttia vielä koirasi pentuajasta koska ei se ikuisuutta kestä.

      Mun mielestä ei kannata pitää kiirettä, kyllähän sitä kerkee hommata myöhemminkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe