Mies juo jokapäivä 2-3 kaljaa, töiden jälkeen. Ei tunnu mukavalta kun pitäisi johonkin lähteä, minä saan ajaa autolla. Mies ei pidä ongelmana 2-3 kaljan juomista, minua taas se on alkanut inhoittamaan ja mies väittää minun olevan takakiree.
Missä on suusrkulutuksen raja?
Mikä on liikaa?
25
2603
Vastaukset
2-3 kaljaa päivittäin on paljon parempi kuin 15 kaljaa yhtenä päivänä ja krapula seuraavana. Jos kaljat ovat pieniä tölkkejä tai pulloja, ei siinä ole mitään ongelmaa. Ne häviävät niin nopeasti verestä, että illemmalla miehesi on taas ajokunnossa jos töistä tullessa heti ne juo. Juoko miehesi noiden lisäksi itsensä viikonloppuisin humalaan? Jos juo, sitten se on jo ongelma. Luultavasti miehesi vaan tahtoo rentoutua töiden jälkeen. Anna hänen tehdä se. On kamalaa jos mies on hermokireä koko ajan. En ymmärrä miksi naisten pitää tehdä miehistä kaltaisiaan, kun naiset usein ovat niin saatanan kireitä koko ajan. Minä en ainakaan sellaista kohtaloa soisi kenellekään.
Jos juo joka päivä isoja tölkkejä, ehdota sellaista sopimusta, ettet nalkuta oluenjuonnista, mikäli vaihtaa isot pienempiin.- ************
Onhan se noloa lasten kavereille kun isällä aina pullo kädessä, alkaa jo hävettää. Monta kertaa sanon laita se pullo sivuun.
- elevan.poika.tolova
15 kaljaa joka päivä on ihan sopiva tahti (arkena) viikonloppuna sitten Pe (24pack) ja La(24pack) Pe,La baarijuomat.. herään kello 10 arkena ja puoliltaöin menen nukkumaan. Sinä aikana menee noi 15pulloa olutta..
- Yksi näkökulma
Minusta miehesi(kin) kohdalla juotuja annosmääriä oleellisempaa on huomata se tosiasta, että ihminen ylipäätään tarvitsee alkoholia joka päivä ja ennen kaikkea ärtyy siitä, jos joku ottaa hänen alkoholikäyttönsä puheeksi.
Alkoholiriippuvuudessa kyse on juuri siitä, että alkoholi alkaa merkitä ihmiselle tunnetasolla enemmän kuin kohtuullista, jolloin juomisesta tulee asia, jota pitää vaalia.
*Noista suurkulutuksen rajoista: Suomessa "suurkulutuksesta" eli pitkällä aikavälillä terveyshaittoja aiheuttavasta juomisesta puhutaan, kun annosmäärät ovat miehillä 24 annosta/viikko TAI 7 annosta kerralla. Miehesi kulutuksella – olettaen, että hän juo viikonloppuisin samaa tahtia – viikkokulutus on siis 14 – 21 annosta, mikä ei tee hänestä vielä noin "teknisesti" suurkuluttajaa. Tässäkin tapauksessa itsepetoksen vaara on suuri, sillä alkoholiriippuvuuden psyykkisen puolen kannalta oleellista on juuri se, mistä alussa mainitsin: jokapäiväiset oluet on saatava, eikä asiasta kärsi huomautella.
t. alkoholisti, raittiina 2,5 v.- Yksi näkökulma
Unohtui se vielä, että nuo "viralliset" suurkulutuksen (24 / 7 annosta) ovat melko veteen piirretty viiva. Esim. Ruotsissa "suurkuluttajaksi" tulee jo puolta pienemmillä annosmäärillä. Ennen kaikkea annosmäärät eivät kerro juuri juomisen vaikutuksista elämään, koska jokaisen aivokemia reagoi alkoholiin yksilöllisesti ja elämäntilanne on jokaisella omanlaisensa. Jos juomisesta koituu haittaa (fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, taloudelista) ihmiselle tai hänen lähipiirilleen, pientä tai suurta, kyseessä on alkoholiongelma.
t. sama
- juon mutta en juo
Nämä alkoholin "kulutusrajat" on ihan perseestä. Niihin minunkin mieheni vetoaa. Tuntuu vain, että neljä kaljaa onkin kolme kaljaa eli laskuista jää muutama aina pois. Itsepetos on aika yleistä näissä hommissa.
Mieheni käy töissä ja toimii noin muuten ihan ok. Ei ole agressiivinen. Mutta se, että hän ei tosiaan pysty olemaan ilman päivittäistä alkoholiannosta...
Olen alkanut inhota hänen ilmeitään kun huppeli on tietyssä pisteessä. En enää halua, että hän koskee minuun. Välttelen koko äijää ja seksikään ei mokoman kanssa enää kiinnosta.
Toissapäivänä sanoin nätisti, että voisko juomista vähentää. Olen taas pari kuukautta niellyt pahaa oloa ja katsellut muualle. Lakkasin ottamasta itse. Otin sen vuoksi, että kestän paremmin katsoa äijää kun olen itsekin pienessä sievässä. Minulla kuitenkin hyvin äkkiä nousee aina halu olla myös selvinpäin.
Tuosta sanomisesta mies ei sinänsä suuttunut. Asiallisesti ja rauhallisesti sanoi, että hänellä ei ole alkoholiongelmaa. Nyt hän on työreissussa ja ihan sama mulle onko kännissä ja mitä tekee. Tunteet alkaa kuolla pikku hiljaa.
Lapset kyllä huomauttelee, että "taasko sitä juodaan". Minut tämä herätti mutta mies ei moista huomaa. Hän ei varmaan huomaisi vaikka lapset olisivat viikon pari poissa jossain.
E eds suututa enää. Taitaa tulla ero vaikka mies itkisi miten perään.- uutta elämää putkeen
Jatkoa...niin kun mies on pari päivää selvinpäin niin hänellä on nukahtamisvaikeuksia ja hän heräilee öisin.
Kun hän juo sen kolme tai neljä kaljaa tai siideriä illalla (tai kellarin kätköistä jotain) niin aamuisin hän ei meinaa herätä. On niin kankea ja herätyskello soi ja soi ja soi ja soi.
Ne parit selvät päivät...ukko herää aamulla reippaasti vaikka olisi nukkunut huonosti.
Mutta ei, hänellä ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Vaimo se vaan on vissiin vainoharhainen ja tyypillinen nainen.
Mitään reissua ei voi tehdä ilman alkoholia. Yksikin yö poissa kotoa vaikka yhdessäkin ja juominen karkaa ihan käsistä. Menojalka kun vipattaa.
Taidan lähteä muutamaksi päiväksi evakkoon hotelliin. Eiköhän nuo lapset ja mies pärjää keskenään. Saa ukko soitella tuttaville, että vaimo on varmaan jotenkin seonnut. voi riemu sentään.
- Nuori lääkäri
Normaali ja terveyden kannalta sopivin määrä on 17 annosta päivässä. 24 annosta päivässä maksimi.
- Yks kyllästynyt nain
Taitaa nuori lääkäri pottuilla, kun ei omaa kokemusta ole. Jos joka päivä joutuu ottamaan ja salaa vielä , niinkuin se salassa pysyisi lähimmäiseltä. On kyllä alkoholisti vaikka ottaisi vain pari pulloa , niitä isoja .
Itse harkinnassa jättää mies joka ei osaa ottaa alkoholia muutoinkun salaa ja sit toisinaan perskännit.
- Nainennuori26
"Kun hän juo sen kolme, neljä kaljaa, ei hän meinaa aamuisin herätä". Itse juon 2-3 arkipäivänä 2-6 annosta, olen 70 kg painava nainen ja punaviinipullon jälkeenkin ihan ok kunnossa, ei krapulaa aamulla. Luulen, että tuossa kohtaa annosmäärä vähintään tuplat.
- Knullin
Kyllähän tuo alkoholismiin vievä tie on jos ei ole jo siellä.
Normaali ihminen ei tarvitse jokapäiväistä alkoholiannosta pelkästään että saa nukuttua.
Tilanne on perseestä..... - tgjgöoyöi
Parit tarvitsee monasti ennen nukkumaanmenoa kun töistä jää helposti vauhti päälle ja yleensäkkin huono rentoutuja kun märehtii jo tulevaa joka monesti voi olla tuon takana.
- alkoholihuono_unilääke
Nimenomaan ne parit ennen nukkumaanmenoa, heikentää unen laatua paljon. Ja sitten väsyttää aamulla ja uusi stressipäivä taasen edessä. Onkohan hyvä yhtälö ?
Itse olin siinä tilanteessa ja totesin että ei toimi. Verkkarit jalkaan, ulos ja lenkille. Parempi uni. Parempi huominen.
Kyllä maistuu edelleen viini ja olut, en ole absoluutisti. Mutta vanhaan ei palata, eikä se oikeasti ollut hauskaakaan. - PämppäänLiikaaMinäkin
Nimenomaan. Alkoholi voi joitakin auttaa nukahatamaan, mutta huonontaa unen laatua. Jos joutuu joka ilta juomaan alkoholia siksi että saisi unta, niin kannattaisi ennemmin mennä lääkärille juttelemaan niistä uniongelmista. Alkoholi on erittäin huono lääke.
Olen myös sitä mieltä että jos aikuinen mies ei osaa töiden jälkeen tai vapaalla rentoutua muuten kuin juomalla, niin hänellä on ongelma. Pitäisi keksiä joku ihan toinen tapa rentoutua.
- vanha_ketku
Epäilen noiden 2-3 kaljan olevan niinsanottuja "hämäyspulloja". Asunnossa on luultavasti piilopulloja (esimerkiksi vessa on hyvä rauhallinen paikka) joista käydään naukkamassa väkevämpiä kun silmä välttää. Noihin hämäyspulloihin saatetaan myös suorittaa ajoittain "välitankkaus" jollain vahvemmalla juomalla.
Alkoholisti saattaa käyttää hyvinkin paljon vaivaa ja kekseliäisyyttä kehitellessä juomapisteitään jotta rakas vaimo on siinä uskossa, että tosiaankin vain 2-3 kaljaa juo. Nostan kyllä siitä hattua miehellesi.- Janoinen_
Omakotitaloon kannattaa tehdä jo rakentamisvaiheessa riittävän monet varaukset piilopulloja ja viinaputkistosysteemejä varten.
- tuleapuunanja
Mitäs, jos otat myös kaljan. Kukaan ei aja. Mene hänen rooliinsa, äläkä puhu mitään.
Alkaako häntä ärsyttää? Jos ei maistu, sanot, että joit hetki sitten, etkä pysty ajamaan enää tänään. Piiloputkistot ja kirjahyllyjen takaseinät ovat mitä oivimpia kätköjä piilopulloille. Rakensin myös ylioppilaana mukavan sähköansan, jolla saa valot katkaistua koko talosta, muka "sulake paloi" ja menen kellariin vaihtamaan sen.
Talvella tietysti lumihankeen saa hyvin jemmattua pulloja. Viinassa on korkea jäätymispistekin.
2-3 olutta päivässä, ihan sama täälläkin:)
Nämä sitten vanhojen muistelua, nyt olen raittiina.- Et.pysty
Aika heikosti keksitty juttu tuo "sähköansa". Kerro tarkemmin sen periaatteesta.
- 543535
"2-3 olutta päivässä, ihan sama täälläkin"
Asd on täysi alkoholisti. Joi joka päivä. 14-21 annosta viikossa. Et.pysty kirjoitti:
Aika heikosti keksitty juttu tuo "sähköansa". Kerro tarkemmin sen periaatteesta.
No okei, kusetin tässä kohtaa. Olis se vaan mageeta kun kytkimestä painaa niin valot sammuu ja saa mennä kellariin "vaihtamaan" sulakkeen.
- Myönsit
asdfh32 kirjoitti:
No okei, kusetin tässä kohtaa. Olis se vaan mageeta kun kytkimestä painaa niin valot sammuu ja saa mennä kellariin "vaihtamaan" sulakkeen.
Olet valehteleva paska.
- buahhahahaa
Älä akka lässytä. Miehesi ainoa ongelma olet sinä.
- Dgjkkhsfjk
Liikaa juo..... alkoholisti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia
"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak453917Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei
Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka222965- 322530
- 291847
- 521454
Kaunis Martina taas lehtihaastattelussa - kommentoi Stefua
Martina sanoi, että Isabella on käytännössä aina hänen kanssaan. "Minä olen se vanhempi, joka ottaa 100-prosenttisen vas4431411Gallup: Kenet sinä haluaisit nähdä Yökylässä-sarjassa?
Yökylässä Maria Veitola -sarjaa on nähty jo 10 kautta tv:ssä, ja Veitola on yöpynyt satojen suomalaisten julkkisten kode431383- 371260
- 521176
Mitäs mieltä
Hakeekohan pikkunennmies alavuden kaupunginjohtajaksi? Pakkoliitos ähtäri-alavus. Taas olis mieliharmi johtamassa suoho161145