Yaris jakoketju

14+6=20

Yariksen jakopään ketju on löystynyt vaihtokuntoon. Auton takuu on mennyt umpeen 5 kk sitten ja autolla on ajettu 90 000 km. Ketjunhan pitäisi olla käytännössä elinikäinen, koska se ei edes kuulu huolto-ohjelmaan. 90 000 km on naurettavan vähän ketjulle. Eikö tässä tapauksessa voi lähteä vaatimaan auton ilmaista korjausta maahantuojan/myyjän virhevastuun nojalla.

18

12843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

      Miten olet todennut että jakoketju on löystynyt?

      Kokeilepas vaihtaa öljyt ja suodatin. Vaihda suodatin erimerkkiseen, esim Boschiin, tai Toyotan omaan. Omalla kohdallani suodattimen vaihto ratkaisi ongelman jakopään ääntämisen suhteen.

      Jakoketjulla on öljynpainetoiminen kiristäjä. Kun kiristäjälle ei riitä öljynpainetta, ketju jää löysälle ja rupeaa ääntämään. Omiin kokemuksiini tukeutuen epäilen että yariksen öljypumppu on alisuoritteinen. Sama öljynsuodatin, samasta valmistuserästä, joka toimii hyvin toisessa tojotassa (ei yaris), ei toimi yariksessa, vaan yariksen jakoketju alkaa ääntämään. Suodattimissa ON eroja. Jopa yhden ja saman valmistajan eri tehtaista tulleissa on eroja.

      Puolen kymmentä vuota takaperin jätin 1.4 D4-D:n ostamatta kun liikkeen uutukaisessa koeajoautossa jakopää äänsi niin sydäntä särkevästi kylmäkäynnistyksen aikana ja jälkeen. Valoitsin bensamoottorin, joka käynnistyy ilman ylimääräisiä hälyääniä.

    • vapaa valita huoltop

      ei ne ketjut mitään ikuisia ole. Oletko huollattanut autosi samassa merkkihuoltamossa joka kerta, jos olet voit käydä kysymässä ottavatko osaa kustannuksiin, jos olet käyttänyt muita korjaamoita tai huoltanut itse, niin ei kannata kysellä mitään vaan maksaa ihan itse kulusi.

    • yaris 245000km

      muistaakseni yaris 1,3vvt ,tässä mallissa ainakin mekaaninen ketjunkiristin,eli kannattaa kääntyä huollon puoleen.

    • kllkp 7ä

      0w öljyt 5w versioon ,niin katos rotollasta äänet

    • Turkin laatua

      Ah, se viaton Toyota ja vieläpä ikusella ketjulla varustettuna. Jos olisin WV-mies niin olisin pilkallinen, onneksi en ole.
      Se ettei sitä ole huolto-ohjelmassa tarkita että se olisi ikunen. Autossa on paljon muitakin osia jotka kuluvat, muttei ole huólto-ohjelmassa

    • huoltomies 3

      On se vähän toyotan ketjulle, Jos sinulla olisi volkkari, se olisi jo vaihdettu kahteen kertaan. Itse huollan itellan yariksia, ja ei vielä 200th ajon jälkeen ole yhdessäkään ollut jako ongelmia. Autoja kuitenkin on huollossa n.80kpl.

      • Itellan kuskit, huh

        On huoltokarju tainnut saada Tojotalta ilmaisen mainoslippiksen kun noin Tojoo kehuu.
        Voisin lyödä kuitenkin vetoa, ettei yhdelläkään Itellan Yariksella ole ajettu ikinä 200tkm. Sen verran läheltä olen asiaa seurannut.


    • äänilevyjarru

      mun yariksella-99 1,0 on ajettu 287000km eimitään ongelmia jakopään kanssa öljyt ja suodattimen vaihdan säännöllisesti ei rallata kuin kuljettaja ei jakopää

      • kärsimystenTaivalta

        Otan osaa, olet taivaspaikan ansainnut kärsimyksesi kanssa.


    • Toyo

      Tiällä 334000 ei oo jakoja vaiheltu 1.3 betsiini 2001

    • Hyisaat

      Ei ketjua ole tarve vaihtaa koskaan, se menee romikselle auton mukana.

      • VariableValveTiming

        Joskus olikin noin mutta ei enää. Eräät neropatit kun saivat päähänsä lisätä nokka-akselin tai nokka-akseleiden päihin sellaisia kilon painavia VVT:n solenoidikäyttöisiä, sähköhydraulisia tai pelkästään öljynpaineella toimivia säätöpyöriä. Näiden paino ja inertia käytössä aiheuttaa ketjulle. laahaimille, rattaille sekä kiristimille sellaisia rasituksia joita niillä ei ennen tämän tekniikan yleistymistä ollut.


      • Joskus.rassannut

        Kovin tulee pienet lisärasitukset noista. Ja tottakai ne on otettu laskuissa huomioon.


      • kjhfkhkwvke
        Joskus.rassannut kirjoitti:

        Kovin tulee pienet lisärasitukset noista. Ja tottakai ne on otettu laskuissa huomioon.

        Ei se ylimääräisen kilon massa kiihtymässä ja hidastumassa toistuvasti ole kovin pieni tavalliselle ketjulle siedettäväksi, inertiavoimat ovat melkoiset, vrt. se vertaus ihmisestä, turvavöistä ja elefantista. Tai tee kilon puntista jojo ja liitä naruun jousivaaka, saat käyttäessäsi jojoa suurempia painolukemia kuin sen kilon. Liikkeessä kyse ei siis ole kilosta vaan huomattavasti suuremmasta massasta käytännössä. Nokkaketjuepisodit alkoivat yleistyä samalla kun VVT yleistyi, ja sen tietää jokainen ei vain joskus, vaan työkseen rassannut.


      • Anonyymi
        VariableValveTiming kirjoitti:

        Joskus olikin noin mutta ei enää. Eräät neropatit kun saivat päähänsä lisätä nokka-akselin tai nokka-akseleiden päihin sellaisia kilon painavia VVT:n solenoidikäyttöisiä, sähköhydraulisia tai pelkästään öljynpaineella toimivia säätöpyöriä. Näiden paino ja inertia käytössä aiheuttaa ketjulle. laahaimille, rattaille sekä kiristimille sellaisia rasituksia joita niillä ei ennen tämän tekniikan yleistymistä ollut.

        Mutta tuo vvti säästää polttoainetta melkoisest vähintään 1l/100km. 2012 yaris 1,33 ei hybridi kulutus on ollut 5,1 l/100km 160 tkm ajalta laskettu tankatiuista litroista. Aiempi kevyempi vorolla 1993 vei 1,3 moottorilla 6,4 l/100km. joten VVTI on säästämyt bensakuluissa n. 4000 euroa, Ketjun vaihto osineen on n. 500 euroa ja ajaa sitten toiset 160 tkm. eli 320 tkm aikana mennyt ketjun vaihtoinin n. 500 eur mutta säästäny benssaa 8000 eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tuo vvti säästää polttoainetta melkoisest vähintään 1l/100km. 2012 yaris 1,33 ei hybridi kulutus on ollut 5,1 l/100km 160 tkm ajalta laskettu tankatiuista litroista. Aiempi kevyempi vorolla 1993 vei 1,3 moottorilla 6,4 l/100km. joten VVTI on säästämyt bensakuluissa n. 4000 euroa, Ketjun vaihto osineen on n. 500 euroa ja ajaa sitten toiset 160 tkm. eli 320 tkm aikana mennyt ketjun vaihtoinin n. 500 eur mutta säästäny benssaa 8000 eurolla.

        Juu, mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät, hihii!
        Tosin öljy kuluu ja ruostetta riittää. Ihanaa verrata -93 Corollaan tuota 2012 mopaluokan autoa, mieletöntä säästöä, ei kiesus.


    • Anonyymi

      Mutta se ketjuhan kestääkin koko auton iän! Kun ktju katkeaa, niin auton ikäkin loppuu.
      Näin se on muissakin ikuisissa takuissa: kun laite särkyy, niin sen ikäkin loppui. Eli kesti koko iän.
      Loogista, eikö?

    • Anonyymi

      Onhan tuo kestänyt Toyotaksi hyvin jo nyt. Toyotalla ei ole tapana noudattaa tuotevastuun periaatteita ja takuidenkin kanssa on aina vääntöä. Voihan se olla pelkkä kiristin tai se muoviohjuri joka pettänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe