Yariksen jakopään ketju on löystynyt vaihtokuntoon. Auton takuu on mennyt umpeen 5 kk sitten ja autolla on ajettu 90 000 km. Ketjunhan pitäisi olla käytännössä elinikäinen, koska se ei edes kuulu huolto-ohjelmaan. 90 000 km on naurettavan vähän ketjulle. Eikö tässä tapauksessa voi lähteä vaatimaan auton ilmaista korjausta maahantuojan/myyjän virhevastuun nojalla.
Yaris jakoketju
18
11309
Vastaukset
- Kohtalotoveri
Miten olet todennut että jakoketju on löystynyt?
Kokeilepas vaihtaa öljyt ja suodatin. Vaihda suodatin erimerkkiseen, esim Boschiin, tai Toyotan omaan. Omalla kohdallani suodattimen vaihto ratkaisi ongelman jakopään ääntämisen suhteen.
Jakoketjulla on öljynpainetoiminen kiristäjä. Kun kiristäjälle ei riitä öljynpainetta, ketju jää löysälle ja rupeaa ääntämään. Omiin kokemuksiini tukeutuen epäilen että yariksen öljypumppu on alisuoritteinen. Sama öljynsuodatin, samasta valmistuserästä, joka toimii hyvin toisessa tojotassa (ei yaris), ei toimi yariksessa, vaan yariksen jakoketju alkaa ääntämään. Suodattimissa ON eroja. Jopa yhden ja saman valmistajan eri tehtaista tulleissa on eroja.
Puolen kymmentä vuota takaperin jätin 1.4 D4-D:n ostamatta kun liikkeen uutukaisessa koeajoautossa jakopää äänsi niin sydäntä särkevästi kylmäkäynnistyksen aikana ja jälkeen. Valoitsin bensamoottorin, joka käynnistyy ilman ylimääräisiä hälyääniä. - vapaa valita huoltop
ei ne ketjut mitään ikuisia ole. Oletko huollattanut autosi samassa merkkihuoltamossa joka kerta, jos olet voit käydä kysymässä ottavatko osaa kustannuksiin, jos olet käyttänyt muita korjaamoita tai huoltanut itse, niin ei kannata kysellä mitään vaan maksaa ihan itse kulusi.
- yaris 245000km
muistaakseni yaris 1,3vvt ,tässä mallissa ainakin mekaaninen ketjunkiristin,eli kannattaa kääntyä huollon puoleen.
- kllkp 7ä
0w öljyt 5w versioon ,niin katos rotollasta äänet
- Turkin laatua
Ah, se viaton Toyota ja vieläpä ikusella ketjulla varustettuna. Jos olisin WV-mies niin olisin pilkallinen, onneksi en ole.
Se ettei sitä ole huolto-ohjelmassa tarkita että se olisi ikunen. Autossa on paljon muitakin osia jotka kuluvat, muttei ole huólto-ohjelmassa - huoltomies 3
On se vähän toyotan ketjulle, Jos sinulla olisi volkkari, se olisi jo vaihdettu kahteen kertaan. Itse huollan itellan yariksia, ja ei vielä 200th ajon jälkeen ole yhdessäkään ollut jako ongelmia. Autoja kuitenkin on huollossa n.80kpl.
- Itellan kuskit, huh
On huoltokarju tainnut saada Tojotalta ilmaisen mainoslippiksen kun noin Tojoo kehuu.
Voisin lyödä kuitenkin vetoa, ettei yhdelläkään Itellan Yariksella ole ajettu ikinä 200tkm. Sen verran läheltä olen asiaa seurannut.
- äänilevyjarru
mun yariksella-99 1,0 on ajettu 287000km eimitään ongelmia jakopään kanssa öljyt ja suodattimen vaihdan säännöllisesti ei rallata kuin kuljettaja ei jakopää
- kärsimystenTaivalta
Otan osaa, olet taivaspaikan ansainnut kärsimyksesi kanssa.
- Toyo
Tiällä 334000 ei oo jakoja vaiheltu 1.3 betsiini 2001
- Hyisaat
Ei ketjua ole tarve vaihtaa koskaan, se menee romikselle auton mukana.
- VariableValveTiming
Joskus olikin noin mutta ei enää. Eräät neropatit kun saivat päähänsä lisätä nokka-akselin tai nokka-akseleiden päihin sellaisia kilon painavia VVT:n solenoidikäyttöisiä, sähköhydraulisia tai pelkästään öljynpaineella toimivia säätöpyöriä. Näiden paino ja inertia käytössä aiheuttaa ketjulle. laahaimille, rattaille sekä kiristimille sellaisia rasituksia joita niillä ei ennen tämän tekniikan yleistymistä ollut.
- Joskus.rassannut
Kovin tulee pienet lisärasitukset noista. Ja tottakai ne on otettu laskuissa huomioon.
- kjhfkhkwvke
Joskus.rassannut kirjoitti:
Kovin tulee pienet lisärasitukset noista. Ja tottakai ne on otettu laskuissa huomioon.
Ei se ylimääräisen kilon massa kiihtymässä ja hidastumassa toistuvasti ole kovin pieni tavalliselle ketjulle siedettäväksi, inertiavoimat ovat melkoiset, vrt. se vertaus ihmisestä, turvavöistä ja elefantista. Tai tee kilon puntista jojo ja liitä naruun jousivaaka, saat käyttäessäsi jojoa suurempia painolukemia kuin sen kilon. Liikkeessä kyse ei siis ole kilosta vaan huomattavasti suuremmasta massasta käytännössä. Nokkaketjuepisodit alkoivat yleistyä samalla kun VVT yleistyi, ja sen tietää jokainen ei vain joskus, vaan työkseen rassannut.
- Anonyymi
VariableValveTiming kirjoitti:
Joskus olikin noin mutta ei enää. Eräät neropatit kun saivat päähänsä lisätä nokka-akselin tai nokka-akseleiden päihin sellaisia kilon painavia VVT:n solenoidikäyttöisiä, sähköhydraulisia tai pelkästään öljynpaineella toimivia säätöpyöriä. Näiden paino ja inertia käytössä aiheuttaa ketjulle. laahaimille, rattaille sekä kiristimille sellaisia rasituksia joita niillä ei ennen tämän tekniikan yleistymistä ollut.
Mutta tuo vvti säästää polttoainetta melkoisest vähintään 1l/100km. 2012 yaris 1,33 ei hybridi kulutus on ollut 5,1 l/100km 160 tkm ajalta laskettu tankatiuista litroista. Aiempi kevyempi vorolla 1993 vei 1,3 moottorilla 6,4 l/100km. joten VVTI on säästämyt bensakuluissa n. 4000 euroa, Ketjun vaihto osineen on n. 500 euroa ja ajaa sitten toiset 160 tkm. eli 320 tkm aikana mennyt ketjun vaihtoinin n. 500 eur mutta säästäny benssaa 8000 eurolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuo vvti säästää polttoainetta melkoisest vähintään 1l/100km. 2012 yaris 1,33 ei hybridi kulutus on ollut 5,1 l/100km 160 tkm ajalta laskettu tankatiuista litroista. Aiempi kevyempi vorolla 1993 vei 1,3 moottorilla 6,4 l/100km. joten VVTI on säästämyt bensakuluissa n. 4000 euroa, Ketjun vaihto osineen on n. 500 euroa ja ajaa sitten toiset 160 tkm. eli 320 tkm aikana mennyt ketjun vaihtoinin n. 500 eur mutta säästäny benssaa 8000 eurolla.
Juu, mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät, hihii!
Tosin öljy kuluu ja ruostetta riittää. Ihanaa verrata -93 Corollaan tuota 2012 mopaluokan autoa, mieletöntä säästöä, ei kiesus.
- Anonyymi
Mutta se ketjuhan kestääkin koko auton iän! Kun ktju katkeaa, niin auton ikäkin loppuu.
Näin se on muissakin ikuisissa takuissa: kun laite särkyy, niin sen ikäkin loppui. Eli kesti koko iän.
Loogista, eikö? - Anonyymi
Onhan tuo kestänyt Toyotaksi hyvin jo nyt. Toyotalla ei ole tapana noudattaa tuotevastuun periaatteita ja takuidenkin kanssa on aina vääntöä. Voihan se olla pelkkä kiristin tai se muoviohjuri joka pettänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879