Synnytyksen käynnistäminen

Tulis jo...

Millä perusteilla ja millä raskausviikolla teillä on käynnistetty synnytyksiä (mikäli ollut tarvetta)? Itselläni tulee perjantaina 41 viikkoa täyteen eikä vauva tunnu olevan vielä tulossa. Itsellä on kuitenkin suuri huoli siitä, että vauvalla ei ole masussa enää niin turvallista olla ja että vauva pääsee kasvamaan liian isoksi. Sf-käyrä on ollut koko raskauden yläkäyrällä ja kaksi viikkoa sitten painoksi arvioitiin 3,5 kg. Milloin pääkaupunkiseudulla yleensä otetaan yliaikaiskontrolliin ja kuinka helposti ottavat käynnistettäväksi? Muuten olo on vielä suht siedettävä. Turvotusta on paljon ja kivuttomia supistuksia tulee satunnaisesti.

9

4227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghjfgjhfj

Pääkaupunkiseudulla yliaikaiskontrolli on rv 41 5. Minulla käynnistyksen syynä oli lapsiveden vähyys. Synnytys käynnistettiin kuitenkin vasta seuraavana aamuna, rv 41 6 ruuhkan takia. Kotiin ei kuitenkaan päästetty vaan sairaalaan jäin. Näin isoilla viikoilla vauvakaan ei enää normaalivauhtia kasva, joten älä ole huolissasi. Painoarviotkin ovat arvioita eivätkä aina pidä paikkaansa.

• nakkimakkara jo

39 tasan ja stressaa vauvan koko jos menee paljonkin yli, muut kun tulleet etuajassa. Painoarvio la:na 3700g eli keskellä mennään. Mua ainakin hirvittää synnyttää yli 4kg vauvaa :((((((((((( Eli täälläkin tuskaillaan......

• Mammuli90.-

Minulla käynistettiin 2 viikkoa eteenpäin lasketun ajan, eli 42 0.
      Tuon 40-42 viikolla liikkeitä ei enään pahemmin tuntunut. Painoa vauvalle kerkesi tulemaan 3710g, poika. Itse olin hoikka ja lisäpainoa 12kg raskauden aikana. Hyvin se menee.. 42 0 kun tulee täyteen pääset sisään heti, ja tippa käteen ja odottelemaan supistusten voimistuvan. Ellei se vauva itse halua jo tulla. Ei sillä ole turvaton olo siellä masussa! Päin vastoin, se meinaa sitä jos se ei tule laskettuna aikana (ensisynnyttäjä), se viihtyy siellä, sekä sillä on ''hieman'' kasvuvaraa kuitenkin. Maailman turvallisin paikka on olla tulevan äidin sisällä, ja tämän jälkeen rinnalla :)

Hyvin se menee, tsemppiä :)

• tulis jo...

Huomenna tulisi sitten 41 viikkoa täyteen eli voin ilmeisesti olla luottavaisin mielin sen suhteen, että viikon päästä on käynnistys, mikäli ei itsestään ennen sitä suostu syntymään. Nyt alkaa mennä jo kärsivällisyys tämän odottelun kanssa. Itselläni on tullut painoa paljon raskauden aikana ja tuntuu, että en ole enää oma itseni. Lisäksi huolettaa vauvan vointi ja vauvan koko syntymähetkellä.

• yliaikaäiti

itsellä käynnistettiin myös yliaikakontrollin jälkeen 41 5, ja syntyi 42 0. Kannattaa olla käynnistyksenkin aikaan liikkeellä ja pystyssä niin paljon kuin mahdollista niin laskehtii itsekseen alas, ja nopeuttas touhua. Kannattaa myös koittaa nukkua mahdollisimman paljon jos homma sitten venyy käynnistyksestä huolimatta. muuten oma synnytys meni hyvin, vakka vähän venähti pitkäks. niin ja ihan normibeibe oli, 3,6kg ja 52 cm. Ja oli helppo heti alusta pitäen kun oli jo niin valmis ja jämäkkä. se hyvä puoli kun on viimesillään syntynyt. ei kipuillut mahaansa tms koskaan.

• nakkimakkara jo

Olen yrittänyt olla aktiivinen, pienimmän kanssa ja koiran, siivonnut, saunonut, seksiä, ajattelin kokeilla lämpötyynyä alamahalla (joku suosittli) ja leventelia tuoksuna....Tottahan se on että luonto hoitaa miten parhaakseen näkee, mutta mua ei tosiaan pelota kuin se että vauva on kauhea suuri, kun semmoisen 3,4kg puskeminenkin oli työlästä.
      Kivuliaita suppareita on joitain erittäin vetistä v-vuotoa, limatulppa irronnut joskus 2 vk sitten....

• mamma 2013

no itse meen viikoilla 38 2 ja ens viikolla käynnistellään TAYSsissa ja ihan syynä se että koko arvio on nyt jo tälle hetkelle 3,7kg ja ensisynnyttäjä. Muutenkin raskaushepatoosia ja saga niin kivempi niin että sairaalassa sisällä valmiina ku se että kotona arpomassa että joko nyt... ei vielä. Turvallisissa käsissä ja pääsee heti ab-tippaan.

Yksilöllistähän se on kauanko menee käynnistämisestä siihen että vauva on sylissä. Kivut on yksilöllisiä jne. Mutta vielä ei jännitä ja olen kovin tyytyväisin mielin odottelemassa että joko saa lähteä =)

• kolmen äiti

Mulla ei ole kokemusta pääkaupunki seudun käytännöistä, mutta ainakin ekks:ssä yliaika kontrolli on siinä n. 41 5, samaten pkssk:ssa..
      Ja Itsellä on esikoinen käynnistetty 40 1 suuren koko arvion takia. (Ekks) ei kyllä sitten ollut niin suuri loppujen lopuksi kun mitä anto sf-mitta ja ultrat antaa ymmärtää...
      Toista odottaessa sitten mentiin 41 4 yliaikakontrolliin, mutta "ei tänään, tulkaa huomenna uudestaan" virttä sain kuunnella pari päivää, lopulta 42 1 käynnistettiin..tälläkään kertaa painoarvio ei pitäny paikkaansa lähellekään..
      Ja nyt sit kolmosesta yliaika kontrolli oli 41 5 ja sillon sitten jäin käynnistykseen (pkssk) ja jos ei ois ollut niin pitkä matka sairaalaan, olisivat silloin viel lähettäneet kotia odottelemaan, mutkun tuota matkaa yhteen suuntaan jo oli jo reilu 70km ni pääsin suoraan kontrollista saliin...ja tällä kertaa painoarvio heitti vain 15g, joten sanoisin että aika nappiin meni..

• ---

Itse asun Helsingissä ja yliaikaiskontrolli oli rv 41 5, Kätilöopistolle sovittiin käynnistys rv 42, koska vauvaa ei alkanut kuulua. Itsellä oli vointi ihan ok, joten käynnistys sovittiin vasta tuolle rv 42.
      Kokeiltiin balongia, ei tulosta. 42 1 puhkaistiin kalvot, ei tulosta ja 42 2 synnytyssalissa aloitettiin tippa jolla saatiin synnytys vihdoin käyntiin. Synnytettiin siis koko viikonloppu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe