Ei anteeksiantoa

Pullo avattu -94

Älkää antako minulle anteeksi juomistani ja kaikkia niitä pahoja tekoja, jotka olen humalassa tehnyt. Älkää antako minun piiloutua sairaus-nimikkeen taakse aivan kuin alkoholismi ei ole jotain, mihin voin itse vaikuttaa. Älkää sanoko, että se on minulla geeneissä eikä mikään ole oikeastaan minun omaa vikaani.

Älkää mahdollistako juomistani, keksin kyllä itse vaikka tuhat syytä miksi minun täytyy/saan juoda.

En halua juoda, mutta minun on kuin pakko. Ei vessassa salaa juominen ja pullojen piilottelu ole (ainakaan jälkeenpäin) yhtään hauskaa. Elämäni on valhetta ja vuosia olen heittänyt hukkaan.

Haluan raitistua, mutten tiedä kuka olen jos en juo. Juominen on iso osa minua ja elämääni, niin hirveää kuin se onkin. Pelkään, etten koskaan raitistu, vaikka pelkään myös elämää ilman alkoholin tuomaa väliaikaista helpotusta. Pelkään, että satutan muita ja itseäni. Pelkään koko ajan.

Älkää sanoko, että olen heikko tai itsekäs, vaikka olen niitä molempia varmasti. Se on taas syy juoda.Sanokaa vain, että ette halua elämäänne ihmistä, jonka ongelma sairastuttaa muutkin. Se on syy lopettaa juominen. Jos jaksatte, tukekaa raittiutta kaikin tavoin. Onnistumisen kokemukset ja jaettu ilo takaisin saadusta elämästä voivat tuoda teillekin jotain hyvää.

2

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitis_:-)

Www.apuaalkoholismiin.fi

• t. voipytty

WHO:n mukaan alkoholismi on sairaus. Perityt geenit saattavat altistaa ihmisen ja herkistää hänet sairastumaan alkoholismiin. Alkoholismiin ei ole keksitty kemiallista lääkettä.

Pakonomainen juominen johtaa salailuun ja valheiden verkkoon, joihin sotkeutuu koko ajan lisää. Juoppo sairastuttaa myös läheiset ihmiset.

Jos haluat raitistua, hae apua. Avun hakemisesta olet sinä itse vastuussa sairaudestasi huolimatta. Ensiapuna katkaisu, sitten vaikkapa myllyhoito. Itseesi tutustumisessa voit käyttää apuna 12 askeleen ohjelmaa. Se on kirjoitettuna teoksessa Nimettömät alkoholistit. Sen kirjan kokemuksiin perustuvaa ohjelmaa toteuttamaan pyrkivät alkoholistit tapaavat toisiaan AA:n palavereissa. Niitä on Suomessa joka viikko noin 700. Niissä on mukana tuhansia alkoholisteja, jotka haluavat olla raittiina. Jokainen raitistunut alkoholisti on yhteinen ilon aihe. Sinä olet tervetullut joukkoon.
      Katso www.suomenaa.fi/

Pysyvä ja mielekäs raittius perustuu sille, että juoppo ei halua enää mennä alemmas alkoholia käyttämällä. Hän voi olla raitis perheen, työn tai muun ulkoisen syyn takia, mutta kestävä raittius on koko ajan koetuksella, koska ulkoiset syyt saattavat muuttua hänestä riippumattomista syistä.

Tänään haluan olla raittiina, päivä kerrallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      39
      5191
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      67
      4185
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3726
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      74
      2750
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2586
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      65
      2412
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2306
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      139
      1746
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1578
    Aihe