Miksi seropit eivät maksa mitään ???

halpimuskoira

Miksi sekarotuiset koirat ovat niin halpoja ? Vain jotain 200-400 e ! Eihän siinä ole mitään järkeä :-/ Köyhäkin saa säästettyä vuodessa rahat moneenkin seropiin. Ja halvalla hinnoitetut koirat antavat käsittää, että ne ovat myös helppoja elätettäviä, vaikka seropit eivät ole yhtään sen helpompia kuin rotukoirat. Miksi seropeista ei voisi pyytää isompaa hintaa, kun kumminkin ne menevät kaupaksi ja olisivat nykyistäkin huomattavasti kalliimpina paljon rotukoiria halvempia.

22

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 koiran omistaja

      Maksaisit sekarotuisesta saman verran kuin puhtaasta?Meneppäs sitten vaikkapa Apulaan,niin sieltä löydät sekarotuisia 1000€ tai kalliimmalla.Itse en todellakaan maksaisi sekarotuisesta 50€ enempää!Mun mielestä on todella typerää pyytää serkarotuisista samaa hintaa kuin puhtaista paperillisista koirista.Jos joku pyytää sekarotuisesta 100€ enempää,se on rahastusta & monesti pentutehtailua

      • Nimenomaan

        Myös täällä eräs joka ei maksaisi seropista juuri viittäkybää enempää. Puhumattakaan noista rotukoirien hinnoista. Mitä kalliimpi hinta sitä varmemmin se on pentutehtailtu (kennelöity tai ilman). Kannatan koirien luonnonvalintaa. Ja periaatetta minkä onnen olet ilmaiseksi saanut se myös muiden kanssa jaa. Eli ei mitään kiskurihintoja koiranpennuista, kiitos. Itsekin olette ne koiraltanne saanut eikä ole itsellänne mitään osaa eikä arpaa siihen hommaan. Ja jos onkin, niin silloin olette syyllistyneet pentutehtailuun.


      • seropi / sakemanni
        Nimenomaan kirjoitti:

        Myös täällä eräs joka ei maksaisi seropista juuri viittäkybää enempää. Puhumattakaan noista rotukoirien hinnoista. Mitä kalliimpi hinta sitä varmemmin se on pentutehtailtu (kennelöity tai ilman). Kannatan koirien luonnonvalintaa. Ja periaatetta minkä onnen olet ilmaiseksi saanut se myös muiden kanssa jaa. Eli ei mitään kiskurihintoja koiranpennuista, kiitos. Itsekin olette ne koiraltanne saanut eikä ole itsellänne mitään osaa eikä arpaa siihen hommaan. Ja jos onkin, niin silloin olette syyllistyneet pentutehtailuun.

        Samaa mieltä. Itse kyllä maksoin omastani 250€, mutten todellakaan aijo sekarotuisesta maksaa puhtaan rotuisen koiran hintaa. Löysin tori.fistä leonberginja jonkun mastiffin mixin ja hintana oli 700€. Huh huh mikä hinta sekarotuisesta. Ainahan sitä saa pyytää sekarotuisesta vaikka 1200€, mutta se on tyhmä joka maksaa. Ja olen törmäänyt myös sekarotuisiin, jotka todellakin maksaa sen 1200€.


      • ???
        seropi / sakemanni kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itse kyllä maksoin omastani 250€, mutten todellakaan aijo sekarotuisesta maksaa puhtaan rotuisen koiran hintaa. Löysin tori.fistä leonberginja jonkun mastiffin mixin ja hintana oli 700€. Huh huh mikä hinta sekarotuisesta. Ainahan sitä saa pyytää sekarotuisesta vaikka 1200€, mutta se on tyhmä joka maksaa. Ja olen törmäänyt myös sekarotuisiin, jotka todellakin maksaa sen 1200€.

        Onko sekarotuinen koira jotenkin huonompi kuin rotukoira, vai mihin perustat kantasi?


      • seropi / sakemanni
        ??? kirjoitti:

        Onko sekarotuinen koira jotenkin huonompi kuin rotukoira, vai mihin perustat kantasi?

        en ole sanonut että sekarotuinen olisi huonompi kuin rotukoira, mutta se hinta. Miksi pitää pyytää sekarotuisesta rotupin hinta? Suomen Kennelliitto määrää hinnan ja se on seropeilla 0-250€ ja rotukoirilla 500-1200€. Ja itse pidän ostajaa tyhmänä, jos se maksaa sekarotuisesta 700€.


      • !!!
        seropi / sakemanni kirjoitti:

        en ole sanonut että sekarotuinen olisi huonompi kuin rotukoira, mutta se hinta. Miksi pitää pyytää sekarotuisesta rotupin hinta? Suomen Kennelliitto määrää hinnan ja se on seropeilla 0-250€ ja rotukoirilla 500-1200€. Ja itse pidän ostajaa tyhmänä, jos se maksaa sekarotuisesta 700€.

        Hyvin harvoin sekarotuisesta vastaavan tyyppisen rotukoiran hintaa pyydetäänkään. Kennelliitto ei määrää edes rotukoirien hintoja. Vielä vähemmän sekarotuisten.

        Sen 700€ sekarotuisen vaihtoehtona on yleensä 1200-1400€ maksava rotukoira. Jos ei ole rotukoiralle tarvetta, niin aika hölmöä maksaa paljon isompi hinta.


    • plääähhhhh

      "Huvittavaa" että kaikki rotu koirien tai kissojen kasvattajat eivät pidä itseään pentutehtailijoina, mutta sekarotuisten teettäjiä pidetään, vaikka yleensä sekarotusia on vain ne yhdet pannut ja kasvattajalla jatkuvasti useat.

    • MUTTA huomioikaa että ihmiset jotka on kiduttanut koiria (monesti lehdessä) ovat saaneet koiran ilmaiseksi tai halvalla.

      En menisi KOSKAAN myymään koiraani EDES sekarotuista millään 50-100e

      Näin minä vältän sen, että ihminen ei ole mikään kiduttaja, koska kiduttaja ei mene maksamaan useaa satasta koirasta jonka haluaa oikeasti vain tappaa...

    • 15+7

      Entäs ne seropit joiden vanhemmilta on kuvattu lonkat, silmät ja kyynärpäät ja pennut hoidetaan asiallisesti, tarkastetaan eläinlääkärillä jne. Pentujen hinnasta puuttuu vain kasvattajien 38e rekisteröintimaksu. pitäisikö niidenkin olla 50-150e?
      Miksei sitten rotukoirien hinta voi olla 88-188e (huomaa, hyvin hoidetun seropipennun vaatimushintaan on lisätty vain paperien hinta)? Eikös sekin kattaisi ne hoitokulut ja siinä olisi vielä rekisteröintikulutkin? Sittenhän se kasvatus ja pennuttaminen ei olisi rotukoirienkaan osalta pentutehtailua kun hinnat kattaisi niin hyvin emojen ja pentujen hoitokulut ja lääkärikulut? ;D
      Jos ei kata kuluja tuo 188e/pentu rotukoiralla niin miten sitten pitäisi kattaa 150e/pentu vastaavalla tapaa hoidetulla sekarotuisella? Tai vielä vähempi??

      Täällä puhuu vain rotukoirakasvattajat (ne todelliset pentutehtailijat) jotka pelkää markkinoiden ja rahojen menevän halvempien sekarotuisten viedessä ne. Siksi sekarotuisten arvoa pyritään kaikin mahdollisin keinoin mitätöimään ja jos sekarotuisella teettää pennut tutkituista kunnolla hoidetuista vanhemmista oikein, sekin on pentutehtailua sitten heidän mielestään.
      Pentutehtailu on sitä että (rotu)koiria tuotetaan (jalostetaan) jatkuvalla syötöllä maailmaan lisää ja sitä nämä kennelliiton viralliset kasvattajat tekee. Usein monta pentuetta vuodessa ja koirat myydään vähintään 1000e/kpl! Moni sekarotuinen pentue on yksittäisen henkilön teettämä yksittäinen/ainoa pentue eikä sillä ole MITÄÄN tekemistä pentutehtailun kanssa.
      Toki niitä koirafarmejakin on, kuten on rotukoirissakin, mutta niitä on sekarotuisissa vähemmän, koska jokainen vähänkään valistuneempi henkilö nykyaikaina tietää, että rotukoirissa ne suurimmat rahat liikkuu.

    • pistä paremmaksi!

      ite sain oman hauvani ilmaseksi koska ne oli hylätty!

      eräs lähistöllä oleva nainen on teettäny nyt kaikille koirilleen (kaikki on seropeja) pennut ja myy ne hintaan 350 euroo ja teettää vaan lisää, tuo on minusta jo rahastuksen hajua ja pentutehtailua, ja hinnan määrittelee kuulemma hoitokulut! joo vissiin! ja siten sanoo että jos ei mee kaupaksi niin pittää tappaa! ja kun on päässy eroon kaikista pennuista niin avot ! on toinen koira jo saanut pennut!

      ite oon alkanu oman pentuni kanssa harrastaan agilityä ja voin sanoa että se on PALJON FIKSUMPI KUIN YKSIKÄÄ TUNTEMANI PUHDAS ROTUINEN KOIRA! se tottelee ja on niin paljon parempi, kuin ne teidän jumaloimat puhdasrotuiset! itelläni on ollut niitä puhdasrotuisia myöskin jaensin on pitäny maksaa n. 500 e. ja kaiken lisäksi ne karkaa, ei tottele ja paljon vaativampia hoitaa!

      oikeasti en maksais sitä 50 euroa enempää..
      ja meillä kuiten on nyt n. 5 koiraa ja se seropi on kaikkein fiksuin!:)))

    • ?

      Minulla on sekarotuinen koira, joka on aivan ihana, huolimatta siitä kuinka hänen entiset omistajat olivat niin viinaan päin ja olivat pahoinpidelleet sitä. Tosin jotta sain koiran itselleni, minun tuli hommata heille alkoholia ja maksaa sitten vielä osa käteisenä ja hintaa tuli sitten n. 40 euroa. (Edellämainitun entiset omistajat pistivät vaatimukseksi) Ensin heillä oli syynä toinen koira, että koirat muka karkailivat yhdessä ja ettei he enään jaksa kahta hoitaa. Nyt kuitenkin ovat hommaamassa kaksi koiraa lisää tämän yhden tilalle. Mielestäni tuollaiset henkilöt eivät tarvitse lemmikkejä lainkaan!
      Vaan tuohon rahaan palaten, niin en itse ole vielä koskaan tajunnut tähän mennessä sitä, miksi sekarotuiset lähtee niin halvalla, mutta puhdasrotuisista joutuu puolittaan tonnista useampaankin?

      KOIRIEN ROTUSYRJINTÄÄ JA ARVON VÄHEKSYNTÄÄ?!?

    • 2 koiran omistaja

      15 7: No itse en todellakaan ole mikään kasvattaja,joten aivan turha yleistää että KAIKKI täällä kirjoittelijat ovat koiran kasvattajia & pentutehtailijoita!

      pistä paremmaksi!: se tottelee ja on niin paljon parempi, kuin ne teidän jumaloimat puhdasrotuiset!

    • tkky

      Koiria sattuu olemaan myös eri luontoisia! onnea jos olet saanut helpon koiran,joka haluaa noin kovasti miellyttää,ettei juurikaan tarvitse laittaa tikkua ristiin.. voisi päätellä,että jotkut omistamistasi koirista ovat olleet kovapäisiä ja ei vain ole ollut taitoa näitä kovapäisiä koiria kouluttaa.. tietysti myös roduissa on paljon eroja,toiset ovat herkempiä lähtemään viettien perään kuin toiset (esim.metsästyskoirat ylensä helpompia karkaamaan,kuin esim.palveluskoirat).

      Miten niin rotupit vaativampia hoitaa? mun omat kun parin viikon välein sukalla/furminaattorilla pyyhkäsee ja kynnet leikkaa niin avot! joskus jos oikein kurassa pyörivät saatan jopa pestä :P tietysti jos otat esim.afgaanin saat varautua parin tunnin turkinhoito prosessiin päivittäin.. ja hauskaa mollata,et rotupit on tyhmempiä! jännä kun SM-tasolla näky niin kivasti puhdarotuisia ;) (joo,kaikkiin lajeihin ei seropeja oteta,mutta esim.agissa ja tokossa näkyy hyvin pitkälti noita puhtaita korkealla kisaamassa,vaikka seropitkin siellä saa kisata)

      Rotupien kasvattajilla voi olla useampi pentue vuodessa,mutta otetaan huomioon,että voi olla että jonain vuonna ei ole pentuja yhtään.. ja jos sulla sattuu olemaan 3 tai 4 erittäin hyväksi jalostuskoiraksi olevaa narttua,niin miksei saisi pentuja teettää? ei ne kaikki koirat siellä kasvattajan luona asu vaikka pentuja kenneliltä tulisi vuodessa useita ;) eli pennut jäävät usein kys.nartun ainoiksi :)

      Kasvattajat myös antavat pennusta "takuun",eli jos pennusta löytyy omistajalle mennessä joku piilevä vika tms.on kasvattaja korvausvelvollinen.Seropien teettäjällä ei tällaista velvollisuutta ole.Ja kyllä tavoitteelliseen kasvatukseen menee sen verran rahaa,ettei voi verrata seropin ja rotupin välillä (huom!TAVOITTEELLINEN,ei pelkkää voittoa hakeva kasvatus).

      Anyway.. rotupi tai seropi,ovat molemmat yhtä hyviä,kunhan ovat asiallisesta paikasta hankittuja :D

    • koira kuin koira!

      Olen aika lailla samaa mieltä. Mulla on seropi enkä koskaan myisi sitä mistään hinnasta. Tyhmää kun ihmiset ajattelee että rotukoirat ois jotenkin parempia kuin muut:/. Mun mielestä on myös tyhmää et monet ostaa koiria vain siksi että voisi mennä näyttelyyn tai yms. Koira on ihmisen lemmikki ja ystävä.:) vaikka ei puhtaissakaan siis mitää vikaa ole:D

    • Kasvainkasvain

      Kyllä niitä seropeja myydään kalliimmallakin. Onhan se kannattavampaa myydä seropeja kuin paperillisia pentuja.

      Paperillisten kanssa joutuu maksamaan veroja tuloistaan, joutuu maksamaan vielä ALViakin jos pentuja on paljon ja jos pentuja on usein joutuu vielä maksamaan jollekkin tilintarkastajalle, että saa kirjanpidon tehtyä oikein.
      Ja sitten noitten paperillisten rotukoirien kanssa joutuu vielä hyvittämään kaikenmaailman vioista ja sairauksista. Ja pitää ostajille keroa suvussa olevista vioista ja sairauksistakin.

      Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa on seropien ja paperittomien pentujen kanssa. Ei tarvitse pähkäillä yhdistelmien kanssa, riittää kun emä ja isä on terveystarkastettu ja vaikka muutamat terveystarkit tehty, eikä tarvitse edes olla mitenkään rodunomaiset tutkimukset. Esim. lonkat kuvattu ja polvet tutkittu, siinä on jo hyvä myyntivaltti ja seropin voi myydä jo sen perusteella melkein paperillisen hinnalla.

      • hthe

        Todellisuudessa paperillisten myynti on paljon kannattavampaa. Hinnat ovat paperillisilla paljon korkeampia kuin vastaavan tyyppisillä sekarotuisilla. Verojen suhteen ei ole mitään eroa myykö sekarotuisia vai rotukoiria. Korvausten suhteen on sama juttu. Koirakauppaa käsitellään lainsäädännössä tiettyjen lakien mukaan, eikä niissä ole mitään erottelua koiran rodullisuuden tai roduttomuuden syhteen.

        Suurimmalla osalla koiraroduista ei vaadita yhtään mitään tarkastuksia ja silti pennuille saa paperit. Ei myöskään tarvitse pähkäillä yhdistelmien kanssa. Et näytä tietävän asioista juuri mitään, mutta päteä kyllä kovasti yritit.


    • Mä en itse asiassa ymmärrä miksi sekarotuisilla teetetään pentuja? Pennutuksen tarkoitus on jalostus ja mitä sekarotuisilla jalostetaan. Jos seropi maksaa useita satoja, kyseessä on pentutehtailija. Ymmärrän jotenkin vahinkoastutukset mutta koirillekin on olemassa katumuspillereita. Kennelliitto on joskus määritellyt sekarotuisen hinnaksi 100 euroa. Jokainen voi laskea että se summa ei kata eläinlääkäritarkastuksia, ruokaa, rokotuksia.

      Kauhistelen myös yhdistelmiä mm. rotikka-dobermanni-sakemanni tai mastiffisekoituksia. Eivät ole ihan normikoiranomistajan koiria. Ja jos ostat suloisen seropin pennun, et voi tietää mitä rotuja siinä on - tuleeko yllätyksiä mm. riistaviettisyydestä, agressiivisuudesta jne.

      En myöskään ymmärrä paperittomia rotukoiria. Miksi kasvattaja ei rekisteröi rotukoiran pentuja? Ehkä siksi että narttu tai uros ei täytä terveys- ja muita jalostusvaatimuksia tai narttu on astutettu uudelleen jo seuraavasta juoksusta tai sukusiitosprosentti on iso.

      Ymmärrän myös sen että jos joku myy vahinkopentueen seropipennun n. 300 eurolla, kasvattaja haluaa huolehtia siitä että koirasta ehkä pidetään parempaa huolta kun siitä on maksettu hieman enemmän eikä näin joudu pihan perällä räksyttämään lyhyeen remmiin.

      • ffge

        Pennutuksen tarkoituksena on saada pentuja. Siksi rotukoiriakin pennutetaan. Jalostuksella on saatu jo turhan monta koirarotua tuhon partaalle.

        Kennelliitto ei ole määritellyt yhtään mitään tuollaista. Kyseessähän on rotukoiriin liittyvä yhdistys. Ei sekarotuisten asiat heille kuulu.

        Alussa kerrot, että jos sekarotuinen maksaa useita satasia kyseessä on pentutehtailija. Millä perusteella? Tiedätkö edes mitä pentutehtailu on?

        Ei ole rotukit, dobermannit, sakemannit tai mastiffitkaan normukoiranomistajan rotuja. Mikähän pointtisi tuolla kohtaa oli? Onhan se nyt selvää, että on vaativuusasteeltaan erilaisia koiratyyppejä.

        Miten niin en voi tietää mitä rotuja sekarotuisessa on? Jos ostan kultaisennoutajan ja labbiksen sekoituksen, niin aika hyvin tiedän taustalla olevat rodut.


    • Seropi on hyvä

      eikö 400€ ole sinun mielestäsi mitään? Huomautan että se on meidän perheen 3 kuukauden säästö.
      Ja se on todellakin aika paljon.

      • Olkaa tarkkana !

        Tuo summa ( 400 e. ) ei todellakaan ole mitään siihen verrattuna mitä koiran pitäminen oikeasti tulee maksamaan ! Jos on varat riittää ainoastaan 400 e maksavan koiran hankintaan niin kannattaa olla ostamatta.
        Koiralle täytyy antaa laadukasta ruokaa, luita, herkkuja, leluja jne. Lisäksi eläinlääkärin kulut, vakuutukset, kolutukset jne.
        Jos koiran hankkii olipa se sitten sitten sekarotuinen tai ei, niin kannattaa tutustua vanhempien luonteesen, terveystietoihin ja sukutauluihin ( vähintään neljän sukupolven) !!!


      • ujhkjhkjh
        Olkaa tarkkana ! kirjoitti:

        Tuo summa ( 400 e. ) ei todellakaan ole mitään siihen verrattuna mitä koiran pitäminen oikeasti tulee maksamaan ! Jos on varat riittää ainoastaan 400 e maksavan koiran hankintaan niin kannattaa olla ostamatta.
        Koiralle täytyy antaa laadukasta ruokaa, luita, herkkuja, leluja jne. Lisäksi eläinlääkärin kulut, vakuutukset, kolutukset jne.
        Jos koiran hankkii olipa se sitten sitten sekarotuinen tai ei, niin kannattaa tutustua vanhempien luonteesen, terveystietoihin ja sukutauluihin ( vähintään neljän sukupolven) !!!

        Olen säilyttänyt kaikki rotukoirani eläinlääkärilaskut ja lelukuitit. Koiranruuan kulutuksenkin olen selvittänyt. Kyseessä 45 cm/16 kg, runsaasti liikkuva ja 50/50-ruokavaliota noudattava, leikattu uros.

        KOIRA MAKSOI 1200 EUROA JA SE TULEE KOKO IKÄNÄÄÄN MAKSAMAAN MINULLE N. 4500 EUROA. Tähän on laskettu rokotukset, kastrointi, laadukas koiranruoka (Golden Eagle lihaa, luita yms.), madotukset, muutama lääkärikäynti (mukaanlukien Kennelliitolla arvioitetut lonkkakuvaus, silmäpeilaus sekä virallinen polvitutkimus) JA HANKINTAHINTA.

        Se, että koira tulee elämänsä aikana maksamaan paljon enemmän kuin hankintahintansa, on täyttä hevonsontaa! Ainakin rotukoirissa hankintahinta voi olla lähes koiran neljän vuoden kulut yhteensä! Kaikki koirarodun edustajat eivät edes elä niin pitkään! Hankintahinta on 1/4 kaikista kuluista, joita koiralle IKINÄ tulee! Ellei sitten hanki mopsia, josta tietää, että niiden kanssa eläinlääkäristä tulee kaveri.

        Tuonkokoisen koiran juoksevat kulut ovat alle tonnin vuodessa.

        Jos 400€ on 3 kk säästö, niin koiran 1000 € budjetille jää edelleen tilaa (ja tähän on laskettu ruuat, rokotukset, loishäädöt, kaikki!).

        Jos raha mietityttää, mutta haluaa koiran, niin kannattaa hankkia pienikokoinen koira, jonka valinnassa panostaa ENNALTAEHKÄISYYN. Epämääräisistä oloista tulleilla pennuilla voi olla ties mitä sairauksia, samoin kuin sairailla roduilla ja niiden mixeillä. Parasta olisi etsiä vastuullinen seropikasvattaja (niitä on, täysin kennelliiton monopoliin ja sekoiluun kyllästyneitä ihmisiä!) ja hankkia pentu, olkoonkin seropi, terveystarkastetuilta vanhemmilta. Löytäminen voi kestää aikansa, mutta se on kannattavaa tulevaisuutta ajatellen.


      • ujhkjhkjh
        ujhkjhkjh kirjoitti:

        Olen säilyttänyt kaikki rotukoirani eläinlääkärilaskut ja lelukuitit. Koiranruuan kulutuksenkin olen selvittänyt. Kyseessä 45 cm/16 kg, runsaasti liikkuva ja 50/50-ruokavaliota noudattava, leikattu uros.

        KOIRA MAKSOI 1200 EUROA JA SE TULEE KOKO IKÄNÄÄÄN MAKSAMAAN MINULLE N. 4500 EUROA. Tähän on laskettu rokotukset, kastrointi, laadukas koiranruoka (Golden Eagle lihaa, luita yms.), madotukset, muutama lääkärikäynti (mukaanlukien Kennelliitolla arvioitetut lonkkakuvaus, silmäpeilaus sekä virallinen polvitutkimus) JA HANKINTAHINTA.

        Se, että koira tulee elämänsä aikana maksamaan paljon enemmän kuin hankintahintansa, on täyttä hevonsontaa! Ainakin rotukoirissa hankintahinta voi olla lähes koiran neljän vuoden kulut yhteensä! Kaikki koirarodun edustajat eivät edes elä niin pitkään! Hankintahinta on 1/4 kaikista kuluista, joita koiralle IKINÄ tulee! Ellei sitten hanki mopsia, josta tietää, että niiden kanssa eläinlääkäristä tulee kaveri.

        Tuonkokoisen koiran juoksevat kulut ovat alle tonnin vuodessa.

        Jos 400€ on 3 kk säästö, niin koiran 1000 € budjetille jää edelleen tilaa (ja tähän on laskettu ruuat, rokotukset, loishäädöt, kaikki!).

        Jos raha mietityttää, mutta haluaa koiran, niin kannattaa hankkia pienikokoinen koira, jonka valinnassa panostaa ENNALTAEHKÄISYYN. Epämääräisistä oloista tulleilla pennuilla voi olla ties mitä sairauksia, samoin kuin sairailla roduilla ja niiden mixeillä. Parasta olisi etsiä vastuullinen seropikasvattaja (niitä on, täysin kennelliiton monopoliin ja sekoiluun kyllästyneitä ihmisiä!) ja hankkia pentu, olkoonkin seropi, terveystarkastetuilta vanhemmilta. Löytäminen voi kestää aikansa, mutta se on kannattavaa tulevaisuutta ajatellen.

        Korjaan; 1000 € neljässä vuodessa eli 250 €/vuosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe