Saunamökillemme sisäjärven rannalla on todella jyrkkä tie (300m), josta tämänkin kesän sateet ovat huuhdelleet kaiken nyrkkiä pienemmän alamäkeen. Mikä neuvoksi? Jopa asfatti tai öljysora on käynyt mielessä, vaikkei muuten mitenkään miellyttävä ajatuksena olekaan eikä suhteessa mökin tasoon. Mitähän tällainen kustantaisi? Tie on yhden auton mentävä, enkä lähtisi sitä leventämään (ruuhkia ei ole tiedossa, 5 mökkiä). Yksi ohituslevike puoliväliin. That's it. Kiitos.
Mökkitien kunnostus
17
10107
Vastaukset
- muotoilu
mitä jos tekisit tiestä hieman kuperan jotta vedet valuisi ojien kautta alas?
- Wattipää
Suosittelisin kalliomursketta. Se jämähtää melko tiukkaan ja on sen verran painavaa ettei niin helposti valu pois. On melko edullistakin, varsinkin jos löydät murske urakoitsijan suht läheltä.
Kannattaa kysellä paikallisilta josko tietäisivät mistä sitä lähimpää saisi.
Urakoitsija osannee sitten suositella sopivaa murskekokoa. - - vinkki -
Meidän mökkitiellä on jyrkkä, osin kallionpohjainen kohta, johon on ajettu aika hieno murske päälle. Muistaakseni se ajettiin v. 2007. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, murske on jämähtänyt hyvin kiinni, eikä sadevesi saa tuhoa aikaan. En ole varma murskeen koosta, arvelen olevan max 25mm.
- memmuli5
Sateen jäljiltä on jäljellä enää ne nyrkkiä isommat kivenmurikat, joten uuden tavaran oltava sitä järeämpää :)?! Murske pysyisi varmaan paremmin kuin luonnonpyöreä kivi. Mietintää...
- Wattipää
Ei missään nimessä mitään järeämpää kun kalliomurskasta on kyse.
Jos se tien pohja on muuten periaatteessa kunnossa, ei mitään upottavaa savea tms., niin arvelisin että 0-16mm murskekoko voisi olla sopiva.
Se sitten tosiaan tamppaantuu siitä vähän kuin asvaltiksi.
Mursketta kannattaa tosiaan tilata joltain murskeyrittäjältä suoraan, tulee huomattavasti halvemmaksi.
Melko hatusta heittäen arvioisin että mikäli suht läheltä mursketta löydätte, niin kuorma-autollisen hinnaksi voisi tulla 100-200€. Vielä enemmän hatusta heitettynä arvioisin että tuohon 300m matkalle sitä menisi joku viisi kuorma-autollista.
Tuohon sitten mahdolliset levityskustannukset (traktori tms.) päälle.
Eli jos teitä on viisi mökkikuntaa, niin ei tuo missään tapauksessa mikään kohtuuton kustannus pitäisi olla vaikka laskelmani vaikka tuplaantuisivat. - Nääs...
Ensimmäinen asia on tien muotoilu niin ettei vesi valu koko mäkeä tietä pitkin vaan niin että tie on kuin sian selkä josta vesi valuu ojiin. Ojien pohjia ei kannata perata ettei vesi rupea niitä sitte syömään. Jos ojia ei ole niin muotoilu kuitenkin siten että vesi ei valu tiellä alamäkeen vaan tien sivussa. Kun vedet ei valu tietä pitkin kokomatkaa niin hienompikin tavara pysyy tiellä, mutta 0-32mm kallio murske on varmasti sopivin. Mielestäni ei ole liian karkeaa tielle, mutta ainahan siihen voi ottaa ohuen kerroksen esim. 0-16 kallio murskettakin päälle. Toisaalta jos kuitenkin tilaa tuota hieneempää pintaan voi alla olla viäkin karkeempaa. Kiilautuu paikoilleen hyvin.
Jos näistä huolimatta ongelmat jatkuu niin murskeen päälle joko öljysoraa tai jos sattuu olemaan saatavilla niin pois jyrsitty asfaltti on melkein yhtä hyvää.
Murskeen menekin voi laskea 0,5-07m3/ metri
0-32 kam hinta alvittomana tällä hetkellä jossoin 6-7 euron paikkeilla/ tonni. Riippuen missä päin Suomea ollaan. Kuljetus 0 alv. vajaa 2 euron paikkeilla/km.
Kaivinkone melkein paras työkalu ensimmäiseks siihen muotoiluun ja siitä sitte vähän lisäkuluja.
Joka auton lavalta saa tavaran vedettyä matoksi, mutta jos se tarkkuus ei riitä niin taas maksaa jotain kun jollakin vehkeellä parannellaan levitys tulosta. - memmuli5
Tässäpä oli niin seikkaperäinen selvitys, että se lähtee nyt tulostukseen ja odottamaan käytännön toteutusta. Kiitos!
- Mök-ki.
Minulla vain 50 m pätkä jyrkkää tietä. Olen kaivanut lapiolla pieniä viistoja uria johtamaan vedet tien sivuun. Urat ovat n. 2 m välein ja johtavat hyvin vedet ojaan. Autoliikennettä ei juuri ole.
- jyrkät tiet rules
lisäisin vielä että oikeesti kunnon kalliomursketta 0-32, ei siis soramontun "pikkukivistä" tehtyä joka monesti tuppaa olemaan pyöreäsärmäisempää joka ei niin hyvin pysy tiessä ja pyörii enemmän renkaiden alla
t. jyrkän tien rakentaja - Reunakuski
Tien muotoilu on tärkeintä. Keskeltä selvästi korkeammaksi eikä ojan reunaan saa jäädä "valleja" niinkuin usein mökkiteillä näkee. Aikaa myöten tielle syntyy renkaanurat ja reunavallit, jos aina ajetaan samasta kohdasta kuten mökkitiellä helposti käy. Oikein muotoillun tien saa pysymään muodossa ajamalla sitä tavallaan kuin 1.5 kaisaista tietä, jolloin kuskinpuoleiset pyörät kulkee tien keskellä ja toiset pyörät ojan reunalla. Kun niin oppii ajamaan aina, tien muoto säilyy eikä synny raiteiden jälkiä eikä reunavalleja joissa sadevesi juokisi pitkin tietä.
- uusitie111
Kaivuri oli 8 h ja soraa ja mursketta jonkin verran noin 200m pätkälle. Hintaa tuli yhteensä 2000e ja se 0-32millin murske tosiaan jämähtää paikalleen kuin asfaltti!
- kn ökn ökjnm
Tulit sitten ryöstetyksi. Murskeen hinta rekalta noin 400 ja kaivinkoneesta kannata maksaa kuin kuuskymppiä tunti. Maksoit tuplahinnan, oma asiasi.
- tieinsinööri
Tärkeintä on tien muotoilu; riittävä kallistus sivu(i)lle (2-5%) ,jotta sadevesi valuu ojiin eikä virtaa tietä pitkin. Pintamateriaaliksi karkeata mursketta.
- n n nm ,k m
Höpöhöpö.
Se totta, että kaatoja sivulle pitää olla valumavesiä varten. Mutta pinra tehdään aina hienosta kamasta 0- 30 tai hiekata, perustuksiin isompi roju.
- öoiqöhndwldb
Kun puhutaan erittäin jyrkästä tiestä niin pituuskaltevuus lienee jotain /- 15 % luokkaa. Sivuittaiskaltevuudesta huolimatta vesi valuu pitkän matkaa tietä alas ennenkuin päätyy sivuojaan. Pinta tulisi saada sidotuksi niin ettei vesi pääse irrottamaan hienompaa ainesta. Jos tie tehdään pelkästä karkeasta murskeesta, tulee se auton pyörien irroittamana rinnettä alas. Tiivistetty murskesora on tarkoitettu pintakerroksiin mutta valitettavasti rankkasateet purevat siihenkin.
- Callidus kissa
Tee nurmikko kaadoilla, niin voit sateella laskea pyllymäkeä.
- Tiensä tehnyt
Vain kalliomursketta. Alle karkeaa 0-33(55) mm ja pintaan hienompaa 0-16 mm. Toimittajina ovat kuorma-autopuljut, joilta löytyy asiantuntemusta aina autokuskeja myöten. Sivukallistus on välttämätön ja tien pintaosuus pitää jättää mahdollisiman kapeaksi max 2,5 m, jotta ei tule reunapalteita. Kaivinkone, jos ei ole mitään sivuojia. Jos pintakivet vielä irtoilevat niin vielä 0-8 mm pintaan. Aluksi jyräystä vaikka autolla rauhalliseti ajaen. Lopputulos on kuin betonia. Seuraavaksi jyrsittyä asfalttia tai öljysora jos edellinen ei auta.
Murske maksaa noin 9 euroa tonni plus alvi. Kuljetus ihan matkasta riippuen. Eli kasalla noin 220 euroa kuorma ja kuljetus sitten päälle. Kaivinkone alkaen 45 euroa tunti ja alvi. Kaivuri on se halpa.
Murske vedetään matoksi ja tasataan paluumatkalla kuorma-auton alusterällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841