Luumuissa jokin tauti?

Plummm

Luumupuuni on aivan täynnä luumuja, ja ne muutamat jotka ovat jo kypsyneet, ovat jonkun kellertävän röpelöisen pinnan peittämiä. Onko tämä nyt joku sienitauti? :( Mitäs voi tehdä? Itselle tämä on ensimmäinen kesä tuon puun kanssa mutta edellinen asukas ei maininnut mitään mistään taudeista. Sanoi vaan että puu on tuottanut jo vuosia paljon hyviä luumuja.

9

9220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plummm

      ja tähän vielä että lehdissä ei näy mitään. Ne on kirkkaan vihreitä eikä reikiä.

      • putkela52

        Voisimpa arvella että niissä on muumiotauti, jos muuttuvat vielä ruskeiksi.


    • myrtsi

      No röpöläinen pinta on tod.näk just tuota muumiota, mutta meillä sen lisäksi luumuissa reikiä, joista vuotaa "pihkaa".... Siis lienee jotain "hedelmäsokeria", mutta mikä sen aiheuttaa....?

      • Anonyymi

        Keltañen luumu vuota sokeri vähän siirappi mainen


    • Plummm

      itse asiassa nämä kellertävät luumut (joita on vain n. 10kpl aivan täynnä luumuja olevasta puusta) ovat tippuneet samantien puusta, joten eivät ole ehtineet ruskeiksi muuttua. Onko tässä tehtävissä vielä jotain, tai vasta tulevina vuosina?

    • Kannattaisiko ne

      luumupuut myrkyttää keväällä ennen kukintaa,olen myös huomannut sen jos paljon on luumuja tiputtavat raakileita pois kuivan kauden aikana.Olen tehnyt rautakangella noin 0.40 sm syviä reikiä noin1.5m päähän rungosta ja kaatanut kastelukannulla vettä reikään ja laittanut siihen kastelulannoketta.

    • arkisuo71

      oksasta oli lähtenyt lehdet ja toisissa lehdissä on käpertymiä sisäänpäin ja kuivahkoja.

    • pompsi

      Hei, tämä vastaus tulee nyt aika myöhässä, mutta ehkä tästä on jollekulle vielä hyötyä.

      Muumiotauti: esiintyy tosiaan myös luumulla. Taudin ehkäisemiseksi harvenna raakileita siten, että yhdessä ryppäässä on vain n. 2 raakiletta ( tauti ei tartu niin helposti, luumut eivät varise niin helposti ja saat vieläpä suurempia hedelmiä). Kerää saastuneet hedelmät puusta ja maasta ja hävitä ne sekajätteen mukana tai kaiva vaikka maahan ja peitä ne, mutta älä kompostoi.

      Luumupistiäinen: aiheuttaa tuollaisia myrtsin mainitsemia reikiä luumuihin, joista sitten valuu nestettä, joka muuten on toukan ulostetta..namnam. Kerää ötökän kansoittamat hedelmät puusta mielellään ennen kuin ne putoavat maahan, jossa ne sitten talvehtivat.

      Luumua ym. vaivaavat monesti myös kirvat, joita voi torjua keväällä kevätruiskutteella (tehoaa myös joihinkin muihin otuksiin)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe