Luumuissa jokin tauti?

Plummm

Luumupuuni on aivan täynnä luumuja, ja ne muutamat jotka ovat jo kypsyneet, ovat jonkun kellertävän röpelöisen pinnan peittämiä. Onko tämä nyt joku sienitauti? :( Mitäs voi tehdä? Itselle tämä on ensimmäinen kesä tuon puun kanssa mutta edellinen asukas ei maininnut mitään mistään taudeista. Sanoi vaan että puu on tuottanut jo vuosia paljon hyviä luumuja.

9

11840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plummm

ja tähän vielä että lehdissä ei näy mitään. Ne on kirkkaan vihreitä eikä reikiä.

• putkela52

Voisimpa arvella että niissä on muumiotauti, jos muuttuvat vielä ruskeiksi.

• myrtsi

No röpöläinen pinta on tod.näk just tuota muumiota, mutta meillä sen lisäksi luumuissa reikiä, joista vuotaa "pihkaa".... Siis lienee jotain "hedelmäsokeria", mutta mikä sen aiheuttaa....?

• Anonyymi

Keltañen luumu vuota sokeri vähän siirappi mainen

• Plummm

itse asiassa nämä kellertävät luumut (joita on vain n. 10kpl aivan täynnä luumuja olevasta puusta) ovat tippuneet samantien puusta, joten eivät ole ehtineet ruskeiksi muuttua. Onko tässä tehtävissä vielä jotain, tai vasta tulevina vuosina?

• Kannattaisiko ne

luumupuut myrkyttää keväällä ennen kukintaa,olen myös huomannut sen jos paljon on luumuja tiputtavat raakileita pois kuivan kauden aikana.Olen tehnyt rautakangella noin 0.40 sm syviä reikiä noin1.5m päähän rungosta ja kaatanut kastelukannulla vettä reikään ja laittanut siihen kastelulannoketta.

• arkisuo71

oksasta oli lähtenyt lehdet ja toisissa lehdissä on käpertymiä sisäänpäin ja kuivahkoja.

• pompsi

Hei, tämä vastaus tulee nyt aika myöhässä, mutta ehkä tästä on jollekulle vielä hyötyä.

Muumiotauti: esiintyy tosiaan myös luumulla. Taudin ehkäisemiseksi harvenna raakileita siten, että yhdessä ryppäässä on vain n. 2 raakiletta ( tauti ei tartu niin helposti, luumut eivät varise niin helposti ja saat vieläpä suurempia hedelmiä). Kerää saastuneet hedelmät puusta ja maasta ja hävitä ne sekajätteen mukana tai kaiva vaikka maahan ja peitä ne, mutta älä kompostoi.

Luumupistiäinen: aiheuttaa tuollaisia myrtsin mainitsemia reikiä luumuihin, joista sitten valuu nestettä, joka muuten on toukan ulostetta..namnam. Kerää ötökän kansoittamat hedelmät puusta mielellään ennen kuin ne putoavat maahan, jossa ne sitten talvehtivat.

Luumua ym. vaivaavat monesti myös kirvat, joita voi torjua keväällä kevätruiskutteella (tehoaa myös joihinkin muihin otuksiin)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      132
      4634
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3172
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2604
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2191
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      259
      1733
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1669
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1486
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1480
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe