Sykettä silmässä

Ei olis varaa

Minulla tapahtui lasiaisirtauma jo lähes kymmenen vuotta sitten. Näkö on jotenkin parantunut alun kriisiperiodin jälkeen. Irtauma jätti muutaman liikkuvan utupilven näkökenttään. Niissä näöntarkkuus on huonompi.
Kysyisin kokeneilta, onko irtauma kertaluontoinen tapahtuma vai jatkuuko jälkeenpäinkin jotain rappeutumista silmässä? Kun katson tasaista vaaleaa pintaa, hetken päästä oikean silmän näkökenttään ilmestyy pulssin tahtiin sykkivä kohta. Varsinainen näkökyky on ennallaan, mutta yhdellä kohdalla erottuu tuo syke. Joskus näkökentän yläosassa häivähtää kaaren muotoinen musta varjo, mutta se ei ole siellä pysyvästi.
Pelkään tietysti eniten verkkokalvon irtautumista, mutta ilmiön hetkellisyys viittaa kai vaarattomuuteen? Tunnen muutoin itseni terveeksi tällä hetkellä.
Lisäajatuksena kysyn, voiko jokin silmän ulkopuolinen seikka aiheuttaa sykkeen näkymistä näkökentässä? Esim silmäluomen tai kyynelkanavan häiriö, niska tms.

9

8887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prinsessa Tähtisilmä

      En osaa sykkimiseen ottaa kantaa, mutta minulla on ollut verkkokalvon irtauma. Oireena oli ameebamaisen valoilmiön liikkuminen näkökentän halki silloin tällöin, sekä tiettyyn kohtaan ilmaantunut pysyvä puutos näkökentässä. Silmälääkäri ei aluksi ollut tuosta valoilmiöstä mitenkään huolissaan, mutta näkökenttäpuutos laittoi heti kellot soimaan.

      Tutkaile oireilevan silmäsi näkökenttää. Ellei siinä ole mitään erityistä, niin tuskin on verkkokalvo irti.

    • pisteellinen

      Käy ihmeessä (kokeneella) silmälääkärillä ja pyydä silmänpohjien tarkastus, niin tilanne selviää.

      Minulla on yhdessä kohdassa näkökenttää sellainen sinertävä pieni pallo/piste, joka vilkuttaa (pulssin tahtiin?). Tuo pallo ilmestyi, kun minulla oli alkanut lasiaisirtauma ja reikäkin tullut verkkokalvoon. Laseroitiin sitten reikä umpeen, mutta tuo pallo on jäänyt. Tosin muitakin ongelmia silmänpohjassa on havaittu ja näen jos jonkinlaisia valoilmiöitä ja rappeumaa sekä näkökenttäpuutoksia on.

      • ½½½½½½½½½½½

        Mullekin jäi muiden häiriöitten lisäksi tuollainen joskus esiin putkahtava taivaansininen pieni palllo.
        Lääkäri selitti kaikki muut häiriöt mutta sanoi että tuolle siniselle pallolle hän ei selitystä tiedä.


      • ap.
        ½½½½½½½½½½½ kirjoitti:

        Mullekin jäi muiden häiriöitten lisäksi tuollainen joskus esiin putkahtava taivaansininen pieni palllo.
        Lääkäri selitti kaikki muut häiriöt mutta sanoi että tuolle siniselle pallolle hän ei selitystä tiedä.

        Tämä minun sykkeeni on hiukan ajoittaista. Näen sen esim katsoessani pilvitaivaalle tai tuijottaessani läheltä vaaleaa ovea. Olisi saattanut jäädä huomaamatta koka asia ilman tuollaista tasaista taustapintaa, Joskus joudun hiukan odottamaan ennen kuin syke ilmestyy.
        Putosin pari vuotta sitten unissani sängystä ja kolhaisin silmäni lattiaa vasten. Oletan tämän mahdolliseksi aiheuttajaksi.


      • 324r3fwfw3f
        ap. kirjoitti:

        Tämä minun sykkeeni on hiukan ajoittaista. Näen sen esim katsoessani pilvitaivaalle tai tuijottaessani läheltä vaaleaa ovea. Olisi saattanut jäädä huomaamatta koka asia ilman tuollaista tasaista taustapintaa, Joskus joudun hiukan odottamaan ennen kuin syke ilmestyy.
        Putosin pari vuotta sitten unissani sängystä ja kolhaisin silmäni lattiaa vasten. Oletan tämän mahdolliseksi aiheuttajaksi.

        Meikäläisellä on kaikenlaista lievää näköhöiriötä.

        On ns. Floatereita melko paljon. Sitten sinistä taivasta vasten näkyy vaaleita vilistäviä "palloja" / "siimahäntiä". Tuo on erittäin ärsyttävä. Silloin tällöin näkyy myös valaistuksesta riippumatta valon väläyksiä satunnaisissa paikoissa. Lisäksi pimeässä on ns. "Visual Snow" efekti. Hämärät ja pimetä sekä tummat kohteet näkyvät kuin näkökentän päällä olisi TV:n lumisade efekti "kohinaa".

        Lisäksi kirkasta taivasta vasten tulee toisinaan näkyviin (yleensä väsyneenä tai huonosti nukutun yön jälkeen) sykkivä pallomainen muoto.

        Kyseinen valoilmiö on melkein keskellä näkykenttää ja vähä ylälaidassa ja se sykki "sisäänpäin" oudosto vipeltäen.. Väri on tumman sinertävä ja muutenkin muoto hieman epämääräinen mutta symmetrinen.. Pirskatti kun vaikea kuvailla näitä.

        Sen verran silmistäni että likinäköisyyttä löytyy -2.5 verran kummastakin silmästä ja jonkinverran hajataittoa. Lisäksi silmänpaineet ovat koholla ja tällä hetkellä kontrollissa. Lääkärien mukaan silmissäni ei kuitenkaan ole fyysisesti mitään vialla ja silmänpohjat ovat kunnossa.. Epäilen kyllä suuresti. Lisäksi olen jo epäillyt neurologista ongelmaa mutta nämä ovat olleet jo niin kauan että tuntuu epätodennäköiseltä sekin.


      • Anonyymi
        324r3fwfw3f kirjoitti:

        Meikäläisellä on kaikenlaista lievää näköhöiriötä.

        On ns. Floatereita melko paljon. Sitten sinistä taivasta vasten näkyy vaaleita vilistäviä "palloja" / "siimahäntiä". Tuo on erittäin ärsyttävä. Silloin tällöin näkyy myös valaistuksesta riippumatta valon väläyksiä satunnaisissa paikoissa. Lisäksi pimeässä on ns. "Visual Snow" efekti. Hämärät ja pimetä sekä tummat kohteet näkyvät kuin näkökentän päällä olisi TV:n lumisade efekti "kohinaa".

        Lisäksi kirkasta taivasta vasten tulee toisinaan näkyviin (yleensä väsyneenä tai huonosti nukutun yön jälkeen) sykkivä pallomainen muoto.

        Kyseinen valoilmiö on melkein keskellä näkykenttää ja vähä ylälaidassa ja se sykki "sisäänpäin" oudosto vipeltäen.. Väri on tumman sinertävä ja muutenkin muoto hieman epämääräinen mutta symmetrinen.. Pirskatti kun vaikea kuvailla näitä.

        Sen verran silmistäni että likinäköisyyttä löytyy -2.5 verran kummastakin silmästä ja jonkinverran hajataittoa. Lisäksi silmänpaineet ovat koholla ja tällä hetkellä kontrollissa. Lääkärien mukaan silmissäni ei kuitenkaan ole fyysisesti mitään vialla ja silmänpohjat ovat kunnossa.. Epäilen kyllä suuresti. Lisäksi olen jo epäillyt neurologista ongelmaa mutta nämä ovat olleet jo niin kauan että tuntuu epätodennäköiseltä sekin.

        Sinistä taivasta vasten näkyvät liikkuvat "siimahännät" ovat silmän verkkokalvon edessä kulkevissa suonissa virtaavia valkosoluja (en valitettavasti löydä tähän nyt lähdettä).
        Itsekin olen huomannut "lumisadetta" hämärässä. Ja sokeita "täppiä" kehittynyt molempiin silmiin viime vuosina, aiempien floatereiden lisäksi. Välillä valopalloja (kuin kirkkaita kuplia) näkökentän reunoilla. Ja tuo "sykemittari" näkökentässä. Tämä näkyy tasaista pintaa vasten katsottuna. Silmistä ei ole tähän päivään mennessä löydetty mitään erityisempää, joten aika toivoton olo noiden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinistä taivasta vasten näkyvät liikkuvat "siimahännät" ovat silmän verkkokalvon edessä kulkevissa suonissa virtaavia valkosoluja (en valitettavasti löydä tähän nyt lähdettä).
        Itsekin olen huomannut "lumisadetta" hämärässä. Ja sokeita "täppiä" kehittynyt molempiin silmiin viime vuosina, aiempien floatereiden lisäksi. Välillä valopalloja (kuin kirkkaita kuplia) näkökentän reunoilla. Ja tuo "sykemittari" näkökentässä. Tämä näkyy tasaista pintaa vasten katsottuna. Silmistä ei ole tähän päivään mennessä löydetty mitään erityisempää, joten aika toivoton olo noiden suhteen.

        Mistä te kaivatte näitä vanhoja aloituksia ja vastaatte kymmenen vuoden takaisiin kysymyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä te kaivatte näitä vanhoja aloituksia ja vastaatte kymmenen vuoden takaisiin kysymyksiin?

        Pää kiinni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pää kiinni!

        Oletko odottanut 10 vuotta vastausta kysymykseesi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe