Karapuun vaatima lovi hirteen?

empivä

Eli miten onnistuisi ko. lovi parhaiten hirren päähän?

19

4674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottorisahalla!

      Tehokkaalla terävällä moottorisahalla ja laipan kärjellä. Ihan ensikertalaiselle sahan käyttäjälle en suosittele kokeilemaan.

      • Danger !

        En suosittele sahan käyttöä kuin kokeneelle käyttäjälle!!

        Äkkinäisen (harrastelija) käsissä jos "hyvin" sattuu, lyö jarrun päälle eikä pyörivä ketju ole ukon sisuskaluissa tai otsassa tms? Jos sattuu huonosti, ei välttämättä ole sen jälkeen kaikkia raajoja joiden avulla harrastella esim. hirrenveistoa..


        Eri asia jos käsiteltävä hirsi on yksittäinen irrallaan oleva.


      • Kuitenkin
        Danger ! kirjoitti:

        En suosittele sahan käyttöä kuin kokeneelle käyttäjälle!!

        Äkkinäisen (harrastelija) käsissä jos "hyvin" sattuu, lyö jarrun päälle eikä pyörivä ketju ole ukon sisuskaluissa tai otsassa tms? Jos sattuu huonosti, ei välttämättä ole sen jälkeen kaikkia raajoja joiden avulla harrastella esim. hirrenveistoa..


        Eri asia jos käsiteltävä hirsi on yksittäinen irrallaan oleva.

        ainoa työkalu jolla karapuun upotuksen saa valmiiseen hirsiseinän päätyyn?? Kannattaa pyytää siihen työhön joku kokeneempi sahan käyttäjä!


    • hirsi9096759

      Hirsiporalla 32mm reikä hirren päähän ja siitä taltalla auki. Onnistuu vain yhdelle hirrelle kerrallaan eli ei kokonaan pystyssä olevaan rakennukseen.

    • hirsi9096759

      yksi konsti voisi olla ns. yläjyrsin. kaksi uraa rinnakkain ja taltalla auki. aloitusreikä poralla. varovainen saa tämänkin laitteen kanssa olla. karapuun ei ole pakko olla perinteinen 30x30mm vaan se voi olla vaikka 22 mm laudasta tehty jolloin ei tarvitse jyrsiä niin syvältä. en ole kuitenkaan hommaa itse kokeillut kun ei onneksi ole ollut tarvetta.

      • FeinM

        FEIN MULTIMASTER !!
        Karalovi kuin karalovi, ja senjälkeen kaikki mahdollinen taivaan ja maan väliltä !!


      • Ihan oikeasti
        FeinM kirjoitti:

        FEIN MULTIMASTER !!
        Karalovi kuin karalovi, ja senjälkeen kaikki mahdollinen taivaan ja maan väliltä !!

        Oikean hirsikehikon vaatima karalovi tehdään oikeasti moottorisahalla.


    • skiggebö

      Mää tein moottorisahalla, ei tullut otsaan tahi jalkaan.. Erikoisia kysymyksiä jos taloa rakennat... Aika perussettiä..

    • Maltti on valttia

      Olet perussetti varmaan kuitenkin tietoinen moottorisahan käyttöön liittyvistä vaaroista. Kaikki eivät ole ammattilaisia ja ammattilaisissakin on niitä jotka ovat pärjänneet pelkällä hullun tuurilla.

      • Ehjänä säilynyt.

        Juu..itse olen moottorisahalla nakerrellut muutama tuhat karauraa ja takapotkuja on tullut monesti eikä ketjujarrukaan ole aina toiminut..jotenkin sitä vain vaistomaisesti nykäsee kollin taaksepäin ja homma jatkuu naarmuitta ...toistaiseksi.


      • Kara-Åke
        Ehjänä säilynyt. kirjoitti:

        Juu..itse olen moottorisahalla nakerrellut muutama tuhat karauraa ja takapotkuja on tullut monesti eikä ketjujarrukaan ole aina toiminut..jotenkin sitä vain vaistomaisesti nykäsee kollin taaksepäin ja homma jatkuu naarmuitta ...toistaiseksi.

        Minä olen tehnyt ainakin kaksituhatta ja tosi pitkää karauraa ja ei ole tullut ikinä takapotkuja ja ketjujarru on aina toiminut!


    • pissa-iita

      Takapotkua ei ole koskaan tullut ja ketjujarru on toiminut joka kerta????

      Minäkin olen miesten mies ja karauraa on mittaamattomat määrät tullut tehtyä.

      Ja joka s..tanan kerta karaupotuksen (jälkiasennukset jolloin aukon ylityshirsi on jo paikoillaan, muutenhan ongelmaa ei ole) yläosan tekemisen yhteydessä missä laipankärki osuu aukon ylityshirteen, sahaaminen on lähellä aivokirurgiaa tarkkuutensa puolesta ettei laippa ole otsassa takapotkujen takia. Kun siinä aukolla roikutaan mitä ihmeellisemmissä asennoissa ei bensasahan ketjujarrunlukitsimen lukitseva käsi takapotkutilanteessa ole aina siellä päinkään missä normaali sahaustilanteessa vaan sivussa. Siinä mielessä äkkinäiselle on kunnollinen sähköketjusaha turvallisempi koska terä lukittuu heti jos pelkästään virtakatkaisijalta nostetaan sormi.

      Varoivaisuuteen minä suosittelen kiinnittämään huomiota. M.saha tekee erittäin pahaa jälkeä. Ei onneksi omakohtaisia kokemuksia mutta ammattitaitokaan ei aina riitä. Vahingon syntymiseen ei tarvita kuin hetkellinen herpaantuminen ja seuraavaksi keräillään sormenpäitä lattialta tms.

      • Anonyymi

        Näin juuri👍👍sanoo nainen jolla kokemusta hirsirakentamisesta parinkymmenen vuoden ajalta. Nämä seikat on kokemattoman kaiverrettava korvan taakse.


    • hikiki

      Yläjyrsin 2000W 19x25 mm tappi. Ohjurilauta.
      Nurkat poralla 32x700mm likimain pystyyn.
      -Raskas kannatella, ura silppua piukassa. Jos olisi tehty ammattilaisten toimesta alunperin suoraksi, ei olisi loppukäyttäjän tarvinnut kehitellä moisia.

      -Selluvilla liima vesi -kittiä väliin,
      saat lovet täytettyä sieltätäältä, lekaa perään.
      -Tulee melkein hyvä....
      -Valmiiseen seinään en halua teräketjuöljyä...Puun pitäisi haista, ei homeinen
      rypsi.

      • Ihme selittelijä?

        On sulla kanssa harrastukset, mutta älä sotke selityksilläsi näitä työohjeita kaipaavia!

        Moottorisahalla tehdään tänäpäivänä valmiiseen hirsiseinänpäätyyn karaura. Jos tykkää nakerrella, niin voi käyttää vaikka talttaa ja vasaraa.


      • 1815
        Ihme selittelijä? kirjoitti:

        On sulla kanssa harrastukset, mutta älä sotke selityksilläsi näitä työohjeita kaipaavia!

        Moottorisahalla tehdään tänäpäivänä valmiiseen hirsiseinänpäätyyn karaura. Jos tykkää nakerrella, niin voi käyttää vaikka talttaa ja vasaraa.

        jospa miettisit itse mitä möläyttelet ennen muiden syyttelyä?

        Minun tietääkseni kukaan ei ole koskaan tehnyt valmiin hirsiseinänpäätyyn karauria moottorisahalla eikä jyrsimellä.
        Sen minä kyllä tiedän että aukotuksien pieliin tehdään hirsien päihin karaupotuksia ns. jälkityöstönä.

        Itse asiassa tuo jyrsin oli ihan hauska idea mutta itselle riittää siihen hommaan yleistyökalu nimeltään moottorisaha. Julma jyrsin ohjarilla olis kyllä monesti huomattavasti nopeampi toimiessaan.
        Laipalla onnistuu mutta hidas vaikka vetää ensin sivut syvyyteen, sitten molemmista reunoista vastakkaiseen kulmaan jonka jälkeen keskiosa laipan kärellä veks. Alaosan saa lähes alas asti laipalla mutta talttaamalla loput. Yläosassa ei aina jaksa taltata joten tulee lyhennettyä joskus itse karan hirteen tulevaa osaa yläpäästään jos kara ei satu hirren saumaan vaan koko hirrelle.

        Äkkinäinen ei pysy viivalla ja karaupotuksesta tulee joko niin tiukka ettei kara sovi ja "korjailun" jälkeen se on väljä p#ska.


      • Anonyymi
        1815 kirjoitti:

        jospa miettisit itse mitä möläyttelet ennen muiden syyttelyä?

        Minun tietääkseni kukaan ei ole koskaan tehnyt valmiin hirsiseinänpäätyyn karauria moottorisahalla eikä jyrsimellä.
        Sen minä kyllä tiedän että aukotuksien pieliin tehdään hirsien päihin karaupotuksia ns. jälkityöstönä.

        Itse asiassa tuo jyrsin oli ihan hauska idea mutta itselle riittää siihen hommaan yleistyökalu nimeltään moottorisaha. Julma jyrsin ohjarilla olis kyllä monesti huomattavasti nopeampi toimiessaan.
        Laipalla onnistuu mutta hidas vaikka vetää ensin sivut syvyyteen, sitten molemmista reunoista vastakkaiseen kulmaan jonka jälkeen keskiosa laipan kärellä veks. Alaosan saa lähes alas asti laipalla mutta talttaamalla loput. Yläosassa ei aina jaksa taltata joten tulee lyhennettyä joskus itse karan hirteen tulevaa osaa yläpäästään jos kara ei satu hirren saumaan vaan koko hirrelle.

        Äkkinäinen ei pysy viivalla ja karaupotuksesta tulee joko niin tiukka ettei kara sovi ja "korjailun" jälkeen se on väljä p#ska.

        Käsijyrsimellä nopea, hyvä ja tarkka. Sabluunalla ja laakeriterällä toteutettuna. Toki olen puuseppä mestari ja rakennusalan ammattilainen. Ajattelu on lahja. Ei kaikkea ole pakko hankalasti toteuttaa.


    • hamaralla ei kasvoih

      Mihin ihmeeseen sinä tunget sellukittimössöä ja minkä helvetin takia?

    • Anonyymi

      Vanhojen aloitusten nostokin on ilmeisesti lahja ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe