Diesel tuning 1.4 D4D - Auris -08

Kokemuksia....

Tässä vuoden ja 35tkm kokemukset Saksalaisesta "lastusta".
http://www.racechip.de/chiptuning/Toyota-50-h.html

-Vääntö kaikilla kierrosalueilla parempi ja etenkin alaväännössä selkeä parannus
-Kiihtyvyys ja ohituskiihtyvyys tuntuvasti paremmat
-Kulutus laski -0,2L/100 (itse mitattu) Ajotietokoneen mukaan -0,3 ja ka. 4,7
-Katsastuksessa ei mitään ongelmia (1. normi vuosikatsastus oli keväällä)
-Oli todella helppo asentaa itse!

-Mukana tuli TUV:in paperit muutoskatsastustakin varten... mutta toi prosessi on jäänyt vaiheeseen.

19

2954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 338

      Kerropas lisää tuosta systeemistä, itse olen Avensis puolella kysynyt liittyen tuohon 2,2 150hp/310nm malliin että mikä paja kannattaisi valita mutta eipä sieltä asiallista vastausta ole saanut.

    • 338

      Tarkennetaas vielä että kumpi lastu sinulla? Et vaihtanut katsastukseen alkuperäiseksi ja meni täysin läpi päästöistä eivätkä kyselleet muutoksesta?

      Katselin vaan että hintakaan (tilattunakin) ei olisi paha jos vaan toimii todella noinkin hyvin. Ja helppohan tuo on vaihtaa vakioksi jos haluaa.

      Paperilla ainakin muuttaisi Avensista aikalailla.... :-)

    • aloittaja....

      Laitoin sen ns. perus eli ilman säätöä olevan mallin. Pro mallissa on säätö mutta ei mielestäni ole tarpeellinen. Tuossa perusmallissa on myös jonkinlainen säätö/asetus mahdollisuudet mutta boxi pitää avata.

      Toimitus oli nopea ja UPSi toi kotiin asti. Asennukseen meni aikaa vartti. Eniten meni aikaa etsiessä oikea 3pinninen liitin ja kun se löytyi oli homma helppoa. Liitin on Commonrail yksikön toisessa päässä ja jos haluat kuvan niin voin laittaa meiliin. Avessa kone voi olla kyllä hieman erilainen mutta sellainen harmaa metallinen "putki" koneen päällä/kyljessä mistä lähtee pienempiä putkia koneeseen...

      Liitin irti ja väliin mukana tuleva piuha. Ensin kiinnitetään mukana tuleva testeri piuhaan kiinni, virrat päälle ja jos oikea piuha niin led valo syttyy. Virrat pois ja ruuvataan varsinainen "boxi" kiinni. Virrat päälle ja kone käyntiin normaalisti. Lopuksi nippusiteillä piuhat & boxi nätisti suojaiseen paikkaan kiinni.

      Todella positiivinen juttu. Katastusta varten virityksen voi purkaa halutessaan alkuperäiseen kuntoon nopeasti mutta en sitä tehnyt. Toki jos boxia ei saa moottorin katteen alle näkymättömiiin niin katsastusmies varmasti puuttuu. Mutta muuten eivät sitä näe koneella/silmillä eli menee läpi katsastuksesta, huolloista.... Muutoskatsastus edellyttää käsittääkseni (?) uudet sertifoidun laitoksen tekemät päästömittaukset ja niitä ei sitten ihan halvalla saa eli itsellä jäi siihen. Turhaa byrokratiaa, koska menee tuollaisenaan päästöistä läpi muutenkin katsastuksessa heittämällä ja kulutushan vähenee!

      Hinta/laatu/teho todellakin kohdallaan!

      ps. kaveri hommasi juuri samasta pajasta (originel140hv/340nm) 2010 Transporteriin moisen ja on tyytyväinen. Lähes 180hv ja 400Nm ja sen huomaa... Toki ei kannata revitellä kytkintä, vaihteistoa yms. Mutta normaalissa ajossa tuon edut tulevat parhaiten esiin muutenkin.

    • Ex voimasavuttaja

      Katsastusmiehen edesottamuksista sen verran että aikanaan kun ruiskutuspumpuissa oli plommit syötön säätöruuvissa, olin ruuvannut syöttöä "riittävästi", jotta imudieseliin sai lisää kulkua. Katsastusmies ei puuttunut puuttuvaan plommiin millään lailla. Tiukalle ruuvatun syötön vuoksi auto ei läpäissyt päästötestejä. Avasin ruuvia niin että huippunopeus aleni satasen tietämille ja vein katsastuksen päästötestiin uudemman kerran. Leima tuli kertapolkaisuilla. Plommista ei tietoakaan.

      Eli ne katsastusmiehiä välttämättä kiinnosta muu kuin mittareiden näyttämät.

    • HyväOstos

      Tämä oli hyvä hankinta! Kiitos vinkistä ja käytökokemuksista.

      Laitoin itse aveen ja kulutus on tippunut n. 0,4l! Perstuntumalla alarekisteriin tuli kivasti puhtia seköä kautta koko kierrosalueen.

      • Ave-09 2.0 D4D

        Mihinkä aveen laitoit? vm, kone yms?
        Itse tässä tuumaillut kanssa moista ja kustannuksiltaan olisi halpa kokeilu, jos oikeasti toimii.


    • Verso 2.0 D4D

      Tuli hommattua kanssa D4D 126 hp- Versoon toi perusboksi. Ensi kokemusten perusteella täytyy sanoa että eron huomaa, kiihtyy paremmin mutta myös ajotietokone näyttää tasaisella nopeudella pienempää kulutusta. Todella helppo asentaa kunhan tajuaa mistä etsiä oikeaa liitintä. Tuskailin ensin väärällä puolella moottoria mutta selkishän se lopulta...
      Jouluna pääsee (?) ajamaan pidempää matkaa niin voi mittailla muuttuuko kulutus todella.

      • Ave 2.0 D4D -11

        Jummimpi jammi.. toihan pitää laittaa tilaukseen! Kiitti aloittajalle, kun olet linkin heittänyt tänne! :)
        Itsellä tulisi 2011 2.0 dsl Aveen. Se 126 heppainen D4D.
        Viitsisittekö kertoa onko se johto johon tämä palikka tulee koneen päällä vai jossain muualla? Minkähän värinen tai millainen johtonippu?
        Jotain ohjeitahan tuossa edellä jo olikin.
        Kiitti jo paljon etukäteen.
        Nyt tilailemaan ja hyviä Jouluja! =)


      • Verso 2.0 D4D
        Ave 2.0 D4D -11 kirjoitti:

        Jummimpi jammi.. toihan pitää laittaa tilaukseen! Kiitti aloittajalle, kun olet linkin heittänyt tänne! :)
        Itsellä tulisi 2011 2.0 dsl Aveen. Se 126 heppainen D4D.
        Viitsisittekö kertoa onko se johto johon tämä palikka tulee koneen päällä vai jossain muualla? Minkähän värinen tai millainen johtonippu?
        Jotain ohjeitahan tuossa edellä jo olikin.
        Kiitti jo paljon etukäteen.
        Nyt tilailemaan ja hyviä Jouluja! =)

        Ei ole tullut Aven konehuoneeseen kurkattua mutta ei kait järjestyksessä voi paljoa eroa olla, sama kone kumminkin. Suojamuovi lähtee nostamalla koneen päältä, jolloin etupuolelta tulee näkyviin metallinen "putki" (ruiskutuspumppu), josta lähtee pienemmät putket (polttoaine)koneen yli. Putken päässä vasemmalla, lähellä öljytikkua, on liitin joka irtoaa painamalla alapuolella olevaa salpaa ja vetämällä. Tähän liittimeen boksin T-haarainen johto kiinni, virrat päälle ja tarkistetaan testerin ledi. Jos palaa niin homma OK, testerin tilalle boksi ja johtojen ja boksin kiinnitys nippusiteillä. Alle 10 minuutin homma jos liitin löytyy heti, onnistuin kyllä itse tumpuloimaan puolisen tuntia.


    • .

      .

      • Ave 2.0 D4D -11

        Kiitti paljon vinkistä! Sitä mä arvelinkin että juuri se liitin kyseessä.
        Pitää nyt odotella kunhan johdot ja palikat saapuu kotosalle.
        Youtubelta löysin kans linkin jossa näytettiin se asennus.
        Siinä se itse boksi laitettiin kiinni rungon puolelle sivuun, mutta sen moottorin päällä olevan suojamuovin alla se ois paremmin jemmassa.
        Mietin vaan että miten se palikka stressaantuu pidemmän päälle jatkuvista lämpötilan vaihteluiista ja tärinästä mottorin päällä. Olisiko sittenkin parempi laittaa kiinni sinne rungon puolelle sivuun?
        Aika hyvin pitäisi tulla paukkua lisää, jos valmistajan lukemiin päästään.
        160 hp ja lähemmän 400 nm vääntöä.
        Kyllä niillä pitäis jo kiskalle ennättää :)
        Jos kehtaat, niin kertoilisitko paljonko sulla putosi kulutus.. kiihtyvyyshän taisi parantua ihan mukavasti?
        Avensikseni pitäis noilla tehoilla kiihtyä sataseen hieman päälle 8.5 s.
        Varmasti riittää minulle, kuten monelle muullekin.


      • Verso 2.0 D4D
        Ave 2.0 D4D -11 kirjoitti:

        Kiitti paljon vinkistä! Sitä mä arvelinkin että juuri se liitin kyseessä.
        Pitää nyt odotella kunhan johdot ja palikat saapuu kotosalle.
        Youtubelta löysin kans linkin jossa näytettiin se asennus.
        Siinä se itse boksi laitettiin kiinni rungon puolelle sivuun, mutta sen moottorin päällä olevan suojamuovin alla se ois paremmin jemmassa.
        Mietin vaan että miten se palikka stressaantuu pidemmän päälle jatkuvista lämpötilan vaihteluiista ja tärinästä mottorin päällä. Olisiko sittenkin parempi laittaa kiinni sinne rungon puolelle sivuun?
        Aika hyvin pitäisi tulla paukkua lisää, jos valmistajan lukemiin päästään.
        160 hp ja lähemmän 400 nm vääntöä.
        Kyllä niillä pitäis jo kiskalle ennättää :)
        Jos kehtaat, niin kertoilisitko paljonko sulla putosi kulutus.. kiihtyvyyshän taisi parantua ihan mukavasti?
        Avensikseni pitäis noilla tehoilla kiihtyä sataseen hieman päälle 8.5 s.
        Varmasti riittää minulle, kuten monelle muullekin.

        Joulunpyhien reissu oli n 500 km maantieajoa, alku kevyessä sohjossa ja paluumatka vastatuulessa, kuormaa 4 henkilöä tavarat. Ajonopeus mittarin mukaan 110 (todellinen n. 100) aina kun tie vapaa ja ohittelemaankin joutui jonkin verran. Nollasin lähtiessä ajotietokoneen keskikulutusnäytön jossa oli lukema 6,0, edellisestä nollauksesta oli kuukausia aikaa. Kotona näytössä oli luku 5,1, joskus kesäkelillä on muistaakseni vastaavalla reissulla ollut lukema 5,5, mihin olen parhaimmillaan päässyt myös tankkauksen perusteella laskemalla. Tämän perusteella uskaltaisin sanoa että kulutus pienenee normaaliajossa, mutta kuinka paljon, näkyy vasta pidemmällä aikavälillä. Seuraavan tankkauksen yhteydessä saa myös lisää suuntaa kun tuota normaalia seka-ajoakin tulee joukkoon.

        Tehoista voisi vielä sanoa että tuohän vähän laiskanpulskaan 2.0 D4D koneeseen tuli ripaus terävyyttä, mutta luvattuun lähes 160 heppaan en usko. Takapuolidyno ei tietysti ole paras mittari joten jotain 0-100 kiihtyvyysarvoja on vaikea arvioida. Mutta jos Versolle luvataan 12,5 niin arvioisin että tuntuman perusteella ollaan lähellä edellistä autoani joka autolehtien testeissä kiihtyi lukemiin 10,7. Vääntö lisääntyi selvästi alakierroksilla mikä ajamisen kannalta on oikeastaan tärkeämpää. Kadunkulmat menee kevyesti kolmosella. Ohituskiihtyvyys on maukkaimillaan kun kierrokset ovat vähän päälle 2000 ja siitä ylöspäin. Varsinainen tehoalue on kuitenkin aika kapea, tämän huomaa esim nelosella kiihdytettäessä, veto hyytyy aika nopeasti kierrosten noustessa.
        Yhteenvetona voisin sanoa, että hintansa väärti boxi. Mainospuheissa tehot taitavat olla ylimitoitettuja koska aniharva vie autoaan dynoon tämän vuoksi, mutta jotain lisää sieltä kuitenkin tulee. Ja jos samalla kulutuskin hieman laskee niin 129 ecua tähän on aivan hyvä sijoitus.


    • Ave 2.0 D4D -11

      Hyvin kuulostaa sinulla chippaus auttaneen. Ei tosiaan paha jos noihin juttuihin pääsee 129 egen sijoituksella.
      Itse hieman mietin jo alussa, että mitenhän toi DPF hiukkassuodatin nappaa herneet nenään siitä palikasta, mutta toisaalta jos kulutus tippuu, niin ei kai sen pitäis ainakaan enempää nokeentua kuin vakioasetuksillakaan.
      Tosin niinhän ne väittää tuolla valmistajan sivuilla, että pitäis olla hiukkassuodattimellisiin käypänen.
      Olikohan toi sun D4D minkä vuotinen? Hiukkassuodatin malli?

      • Verso 2.0 D4D

        Vuosimalli on 2010 ja hiukkassuodatin on. Jos autolla ajetaan edelleen normaalisti lastutuksen jälkeen eikä koko ajan talla pohjassa, ja lisätehoja käytetään enimmäkseen satunnaisissa ohituksissa, olettaisin että vaikutukset kestävyyteen ja lisälaitteiden toimintaan ovat minimaaliset. Mutta aikahan sen vasta näyttää.


    • Harkitseva-

      muistakaa päivitellä kokemuksia, kulutuksia yms. Tämä on mielenkiintoinen juttu,

      • 14+3

        parasta olisi jos linkittäisitte tänne autonne tankkaus.com tai spritmonitor.de-numeron. Palstalla kerrottu "kulutus oli 2.1 litraa/100km" ei oikein anna koko kuvaa auton kulutuksesta.


    • Ave 2.0 D4D -11

      Itsellä nyt vähäinen alle 1000 kilometrin kokemus kyseisestä palikasta.
      Vaikea tarkkaa kulutuksen muutosta kommentoida, kun ajo lähinnä lyhyttä pätkäajoa ja paljolti tullut käytettyä esilämmitykseen ja ajon aikanakin polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Eberihän se tais olla näissä -11 mallin 2.0 D4D Aveissa.
      Pätkäajon keskikulutus ollut hieman päälle 6 ltr/100 km. ja matkaa ajellessa talvinopeuksin lämpimällä moottorilla pääsee hyvin alle 5 ltr/100 km, jopa kevyehköllä kaasulla ilman ohituksia 4.5 ltr/ 100km keskikulutukseen.
      Alaväännossä hieman lisää ponnekkuutta ja ohitukset hoituu karvan verran rivakammin, mutta muutos ei mikään mullistava kylläkään.
      Kiihtyvyyttäkin vaikeahko arvioida, kun tassut raapii 4 ja 5 vaihteilla helposti tyhjää talvikelissä, mutta ei se ainakaan huonontunut ole.
      Hieman on henkilökohtaisesti sellainen fiilis, et olikohan toi nyt kannattava ostos.
      Pitää nyt keräillä kilometrejä ja kattoo joutuuko palikka verkon painos vai lyökö itsensä läpi :)
      Tällaisia kokemuksia täällä.

    • Mige7

      Itse laitoin racecipin volkkari plussaan koska keskikulutus oli 6l 1.9tdi 66kw moottorissa. aikasemmin mulla oli seat leon 1.9tdi 81kw ja kulutus n 5l sama kone, päättelin että tää nuhapumppu on liian tehoton joten laitoin racecipin golfiin. kiihtyvyys oli 16s 100kmh, 30s 140 kmh. nyt 13s 100kmh, 25s 140kmh. Tuon takia en laittanut boxia vaan kulutuksen joka on tietokoneen ilmoittamana nyt 4.4l keski. vielä on tutkimatta pitääkö tuo paikkaansa vanhanaikaisella mittauksella. http://autohullut.fi/tag/racechip/

    • Vaarallinenresepti

      Tottakai moderni eurooppalainen teknologia parantaa Toyotan suorituskykyä, mutta siinä on se vaara että D4D:n taipuisa kansi antaa lopulta periksi. Jos D4D:tä jotenkin kannattaisi virittää, niin vähän heikommaksi. Että rakenteet kestää. Ei ole mitään vinoilua, D4D ei ole mikään hyvä viritysaihio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe