Hei!
Olen 14-vuotias tyttö, ja oon kärsinyt aknesta melkein 5 vuotta. Ihoni on tosi finninen leuan ja otsan alueelta, ja nenä täynnä mustapäitä. Mutta samalla iho on kauhean kuiva, esim nenässä aina semmosta kuivaa karstaa. Kaiken maailman kosteusvoiteet kokeiltu, ja jotain kosteuttavia kuorintojaki oon käyttäny, mutta karsta tulee heti parin päivän päästä takas vaikka kuinka kosteuttais. Että olisko mahdollisesti kellään tietoa semmosesta tuotteesta joka kosteuttaa finnistä ihoa, ja pitää sen ihan oikeasti kosteutettuna pitkän aikaa? Tällä hetkellä antibioottikuuri menos tohon akneen, mutta ei oikeen tunnu auttavan sekää ): saa myös ehdottaa jotain suun kautta otettavia lääkkeitä mistä on löytäny itelleen apua :D
Superkuiva ja finninen iho, apua!
5
296
Vastaukset
- ....
Antibiootit on paskaa eikä auta MITÄÄN, ota se roaccutan HETI KUN MAHDOLLISTA. _AKNE_ EI PARANE ITSESTÄÄN TURHAA SITÄKÄÄN ODOTTELET.
Odottamalla pahennat vaan mieltäsi kun huomaat kuinka kokoajan mennään pahempaan suuntaan. Näin kävi mulle, kun huijarilääkäri pelotteli VIATTOMASTA roaccutanista- äitikkä50v.
Hei minävain123,
Oletko saanut antibioottikuurin ihotautien erikoislääkäriltä? Vai joltain yleislääkäriltä..?
Kyllä hyvä ja ammattinsa osaava ihotautilääkärin pitäisi osata neuvoa sulle sopivat kosteutusvoiteet..
Pahoittelen, että olet saanut noin töykeän ja kaikki tietävän viestin,tuo kole pistettä.. mutta kuten huomaat täällä on kaikenlaisia..
Ja ihan tiedoksi, ei roa ole mikään maailman autuus.. jos ja kun kärsii hormoniperäisestä eli kuukautiskiertoon liittyvästä aknesta, niin ei siinä roa auta kun hetken.. ja taas on sama vaiva..
Olet vielä niin nuori, että sulla hyvinkin voi akne murrosiän jälkeen kadota, on se kadonnut monella muullakin.. ja ihan itestään..
Roccutan on vanha lääke, ja vaatii 100 % ehkäisyn.. joten viaton se ei todellakaan meille naisihmisille ole..
Eihän sulla ole jotain ruoka yliherkkyyksiä tai suvussa jotain ihosairauksia.. kasvoissa voi olla muutakin kuin aknea.. jos vielä et ole käynyt ihotautien erikoislääkärillä, niin ehkä siitä kannattaa aloittaa.. kaupat ja apteekit on täynnä voiteita ja rasvoja.. toisen on vaikea suositella, kun ei tiedä miten sopii.. ainakin se nyrkkisääntö taitaa olla, että pitää olla kosteuttava ei rasvainen.. mutta tästäkin sitten joku on toista mieltä..
Toivottavasti sulle löytyisi joku hyvä lääke, nuoruus on muutenkin sellaista aikaa, elämässä tulee paljon uutta ja uusia valintoja, että olisihan se huolettomanpaa jos edes iho olisi hyvässä kunnossa, siitäkin saisi itseluottamusta lisää..
- 21 v. !
Hei itse kärsin aivan samasta tilanteesta. T-alueella, erityisesti leuassa ja suupielen ympärillä pieniä finnejä ja iho on näiltä alueilta todella kuiva! Itse olen kuorinut ihoa pari kertaa ja laittanut kuorinnan jälkeen paksun kerroksen bepanthenia, mutta ei ole auttanut. Ihoni on ollut aina todella hyvässä kunnossa ja siksi ihmettelenkin miksi nyt yhtäkkiä iholleni on tullut niin paljon epäpuhtauksia. Tätä leuanalueen kuivuutta on jatkunut jo parin viikon ajan. Olisiko kenelläkään neuvoja miten toimia kun iho on kuiva mutta samaan aikaan myös finninen?
- effi briest
Hei minävain123,
Tässä muutama vinkki pitkään aknesta kärsineeltä.
1) Käy ihotautilääkärillä. Joku mainitsi Roaccutanin, mutta sitä ei sinun ikäisellesi varmaankaan määrätä (tästä en ole ihan varma). Monelle kuurista on apua, mutta on myös paljon niitä, joille kyseinen lääke ei sovi. Varaa tosiaan aika ihotautien erikoislääkärille ja kuuntele, mitä heillä on sanottavana. Takuulla ihosi hoitoon on olemassa hellävaraisempiakin keinoja kuin Roaccutan! Se on todella raskas lääkekuuri.
2) Varaa aika kosmetologille. Jos kerran ongelmanasi ovat mustapäät ja samanaikaisesti ihon kuivuus, kosmetologin suorittamasta ihonpuhdistuksesta saattaisi olla apua. Lisäksi saat vinkkejä ihonhoitoon. Kosmetologien käyttämät tuotteet ja hoidot ovat iholle erittäin hellävaraisia.
3) Älä puristele mustapäitä tai finnejä, se voi tulehduttaa ihon ja jättää arpia! Anna kosmetologin poistaa mustapäät. Älä tee samaa virhettä kuin minä - minulla iho meni repimisestä todella kauheaan kuntoon :(
4) Olet vielä hyvin nuori, joten älä menetä toivoasi! Ymmärsin, että ongelmanasi on lähinnä ihon rasvoittuvuus ja pienemmät epäpuhtaudet, mitään syvällä olevia paiseita sinulla ei siis ole? Ihosi on hoidettavissa! :) - effibriest
Sen vielä lisään, että noiden kuorintojen kanssa kannattaa olla varovainen, jos iho on ärtynyt, rikkinäinen tai siinä on tulehtuneita kohtia. Valitse sellainen kuorinta-aine, jossa on vain vähän rakeita. Kosmetologilta saanet ihollesi sopivia vinkkejä.
Jos akneiho on pintakuiva, kaikenlaisia liian kuivattavia aineita kannattaa välttää. Olen itse huomannut, että rasvoittuvalle iholle tarkoitetut aineet ovat minun iholleni usein liian tujuja. Ilmeisesti on niin, että kun ihon pinta on liian kuiva, tali ei pääse huokosista ulos vaan jää sinne syvälle ja synnyttää tulehduksia ja epäpuhtauksia.
Akneiholle sopiva kosteusvoide on mm. apteekista saatava Essex. Minulle ihotautilääkäri suositteli sitä. Tämä voide sopii paitsi kasvoille, myös käsille ja koko vartalolle, eli on todella monikäyttöinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945