*Hän kaltoinkohteli minua. Hän satutti minua. Hän toimi väärin.
- Kuka hän on?
- Se on hänen tehtävänsä selvittää.
*Katson itseäni:
Mitä tunsin? Kuinka toimin? Miksi en vastustanut?
- Kuka minä olen?
- Se on minun tehtäväni selvittää.
*Millaisen uhrin ja millaisen narsistin löydän itsestäni?
- Oletko sinä valmis?
Kuka minä olen?
15
80
Vastaukset
Yes sir !
Let´s go !- 5+16
Jollain tasolla samaa mieltä mutta kuitenkin eri mieltä tuosta.
"...millaisen narsistin löydän itsestäni?" Tulihan se sieltä, minkä odotinkin ennen pitkää tulevan. Onko silloin vasta ympyrä sulkeutunut kun uhrikin löytöö narsistin sisältään? Vai tarkoitatko peräti narsistisesti persoonallisuushäiriöisen? Luultavasti et sitä tarkoita vaan muuten narsistista mutta onko se jotenkin verrattavissa siihen jos toinen on nph? Oletko sitä mieltä, että voi yleistää, että jos uhrit tarkastelevat itseään niin he kaikki, aina löytävät itsestään tavallista enemmän narsistisia piirteitä vaikka jotkut sanovat löytäneensä? Jos he löytävät itsestään enimmäkseen "tervettä narsismia" (normaali, terve piirre tunne-elämässä) niin eikö se pikemminkin edesauta sitä että he eivät "ymmärrä" persoonallisuushäiriöisen toimintaa?
Kuka narsisti on? Siinä mielessä se on narsistin tehtävä selvittää että kukaan muu (ei-ammattilainen) kuin narsisti itse (ja harvoin hänkään) ei pysty "auttamaan" narsistia; toisen ihmisen käyttäytyminen ei vaikuta narsistin käyttäytymiseen vaikka olisi kuinka "hyvä" hänelle.
"Kuka narsisti on" selvittäminen on uhrille hyvinkin tärkeä jossakin vaiheessa siten. että oppii tietämään, miten narsisti käyttäytyy, oppii tietämään minkälaisen ihmisen kanssa on tekemisissä, oppii ymmärtämään että narsisti syyllistää ja mitätöi useimmiten ilman syytä.Miksi on pakko vertailla vaikka toinen on pahempi ?
Voiko vuosikausia uhrina ollut olla terveesti narsistinen ?
Sellainen ihminen pitää omat pelihousut jalassa.
Narsistisesti häiriintyneen toimintaa voi ymmärtää mutta sitä ei tarvitse silti hyväksyä.
Narsistin toimintaa EI kukaan väheksy tässä, se on hyvä pitää mielessä.
Kysymys on kokonaisuudesta.
Asioita voi oikeasti katsoa myös molemmilta kanteilta eikä tämä ole mikään jalkapallomatsi missä pitää valita puolensa suostumatta edes miettimään miksi vastapuolen joukkueen pelaajat eivät osaa sääntöjä.
Se, että ymmärtää narsistia ei sulje pois heidän tuhoisuuttaan tai tee heistä heidän ihailijoitaan, miksi se on mahdoton ajatus ?Kiitos vastauksesta 15 16. Esitit hyviä, oleellisia kysymyksiä, mitä tarkoitan.
Ei ympyrä sulkeudu siten, että huomaa uhriutensa jälkeen olevansa myös itse narsistinen. Tämä olisi aivan liian helppo vastaus. NPH:iä meistä uhriutuneista (uhriutunut=tavalla tai toisella kaltoinkohdeltu, joka kokee törmänneensä narsismiin ja joka tulee palstalle) harvemmin on, en usko että kukaan, koska NPH ei todellakaan kykene itsetarkasteluun samassa mittakaavassa kuin me. Mutta mahdollista kyllä.
Irtioton jälkeen me ensin yritämme ymmärtää, mitä ihmettä meille tapahtui. Sitä käsittämätöntä kuplaa, harhaa, jossa elimme ja jonka normalisoimme. Yritämme päästä eroon syyllisyydestä, häpeästä, tuskasta. Olemme voimiemme vähiin kuluttamia ja ymmällä. Ensin etsimme syytä narsistista, joka meitä väärinkohteli. Miksi toimi niin? Vastauksia ja oletuksia saamme muilta kirjoittajilta tai miten nyt matkaa kukin teemme. Silti emme saa, vaikka kuinka kauan tuskaa koemme, vastauksia narsistilta itseltään, miksi hän toimi niin, miksi hänestä tuli sellainen, miksi juuri minä.
On aika luovuttaa, laskea kivet maahan. Se vaatii sovituksia, anteeksiantoa. Miksi? Koska sen jälkeen vasta itsetutkiskelu on mahdollista. Oman sisimmän kaivelu on tuskallista ja häpeälllistä hommaa. Tekee mieli juosta karkuun. Ei kestä syyllisyyttään, vihaansa, tekemiään ratkaisuja. Vihaa ja pelkää samalla narsismia koska ei halua olla osa tuota mielestään kauheata (narsismi silloin=pahin uhka), koska mielestään on parempi kuin väärinkohtelija.
Mutta kaikki, mitä elämän varrella on kokenut, nähnyt ja tuntenut, toiminut itse; tulevat sieltä pintaan kun asioiden annetaan tulla. Ja huomaa olevansa hyvä ja paha. Ja omaavansa sen empaattisen ihmisen lisäksi myös monia narsistisia piirteitä, joiden varjossa on joskus toiminut. Häpeä lisääntyy. Olenko siis paha? Olenko siis ollut kaltoinkohtelija itsekin?
Tietysti olen. Koska ihmisiä ei jaeta hyviin ja pahoihin. On ihmisiä, joilla on hyviä ja pahoja ominaisuuksia. Ja kaikilla niillä ihmisillä on narsistisia ominaisuuksia. Mutta. Se ei tarkoita NPH:ta, narsismia on hyvää ja pahaa, ja noita piirteitä me omaamme jokainen eri elämän vaiheessa toisia kadottaen, toisia vahvistaen.
Mitä itsestämme löydämme? Millaiseksi haluamme tulla?- 15+16
elisakettu kirjoitti:
Kiitos vastauksesta 15 16. Esitit hyviä, oleellisia kysymyksiä, mitä tarkoitan.
Ei ympyrä sulkeudu siten, että huomaa uhriutensa jälkeen olevansa myös itse narsistinen. Tämä olisi aivan liian helppo vastaus. NPH:iä meistä uhriutuneista (uhriutunut=tavalla tai toisella kaltoinkohdeltu, joka kokee törmänneensä narsismiin ja joka tulee palstalle) harvemmin on, en usko että kukaan, koska NPH ei todellakaan kykene itsetarkasteluun samassa mittakaavassa kuin me. Mutta mahdollista kyllä.
Irtioton jälkeen me ensin yritämme ymmärtää, mitä ihmettä meille tapahtui. Sitä käsittämätöntä kuplaa, harhaa, jossa elimme ja jonka normalisoimme. Yritämme päästä eroon syyllisyydestä, häpeästä, tuskasta. Olemme voimiemme vähiin kuluttamia ja ymmällä. Ensin etsimme syytä narsistista, joka meitä väärinkohteli. Miksi toimi niin? Vastauksia ja oletuksia saamme muilta kirjoittajilta tai miten nyt matkaa kukin teemme. Silti emme saa, vaikka kuinka kauan tuskaa koemme, vastauksia narsistilta itseltään, miksi hän toimi niin, miksi hänestä tuli sellainen, miksi juuri minä.
On aika luovuttaa, laskea kivet maahan. Se vaatii sovituksia, anteeksiantoa. Miksi? Koska sen jälkeen vasta itsetutkiskelu on mahdollista. Oman sisimmän kaivelu on tuskallista ja häpeälllistä hommaa. Tekee mieli juosta karkuun. Ei kestä syyllisyyttään, vihaansa, tekemiään ratkaisuja. Vihaa ja pelkää samalla narsismia koska ei halua olla osa tuota mielestään kauheata (narsismi silloin=pahin uhka), koska mielestään on parempi kuin väärinkohtelija.
Mutta kaikki, mitä elämän varrella on kokenut, nähnyt ja tuntenut, toiminut itse; tulevat sieltä pintaan kun asioiden annetaan tulla. Ja huomaa olevansa hyvä ja paha. Ja omaavansa sen empaattisen ihmisen lisäksi myös monia narsistisia piirteitä, joiden varjossa on joskus toiminut. Häpeä lisääntyy. Olenko siis paha? Olenko siis ollut kaltoinkohtelija itsekin?
Tietysti olen. Koska ihmisiä ei jaeta hyviin ja pahoihin. On ihmisiä, joilla on hyviä ja pahoja ominaisuuksia. Ja kaikilla niillä ihmisillä on narsistisia ominaisuuksia. Mutta. Se ei tarkoita NPH:ta, narsismia on hyvää ja pahaa, ja noita piirteitä me omaamme jokainen eri elämän vaiheessa toisia kadottaen, toisia vahvistaen.
Mitä itsestämme löydämme? Millaiseksi haluamme tulla?Sikäli tuon ymmärrän, että luulen, että useimmat uhrit ovat eläneet sellaisen vaiheen kun nph:sta totuus on viimein paljastunut ja uhrille selviää että minkälainen nph on niin totuus lyö lujaa vasten kasvoja ja uhri (yleensä jonkin aikaa) pelkää myöntää omaa "raadollisuuttaan", pelkää myöntää omia puutteitaan ihmisenä (vain ihmisiä ollaan kaikki, kukaan ei ole enkeli) ja pelkää myös itse olevansa persoonallisuushäiriöinen. Myös siinä vaiheessa uskon uhrille olevan musertavaa, jos vaikka jossain keskustelupalstalla kehotetaan "katsomaan peiliin" ja syyllistetään uhreja lisää.
15+16 kirjoitti:
Sikäli tuon ymmärrän, että luulen, että useimmat uhrit ovat eläneet sellaisen vaiheen kun nph:sta totuus on viimein paljastunut ja uhrille selviää että minkälainen nph on niin totuus lyö lujaa vasten kasvoja ja uhri (yleensä jonkin aikaa) pelkää myöntää omaa "raadollisuuttaan", pelkää myöntää omia puutteitaan ihmisenä (vain ihmisiä ollaan kaikki, kukaan ei ole enkeli) ja pelkää myös itse olevansa persoonallisuushäiriöinen. Myös siinä vaiheessa uskon uhrille olevan musertavaa, jos vaikka jossain keskustelupalstalla kehotetaan "katsomaan peiliin" ja syyllistetään uhreja lisää.
Tuo "katsomaan peiliin". Niin.
Kertoessaan kokemuksistaan läheiset tai muut kuulijat eivät välttämättä pysty samaistumaan nk uhrin asemaan. Kuinka voisivatkaan? Eiväthän he ole juuri sitä tilannetta eläneet ja kokeneet. Kupla on uskomaton kokijalle itselleen; ei voi käsittää tai selittää sitä aina itsellekeen, miten upposi mukaan ja jopa normalisoi kaiken. Vertaistuki kyllä pystyy samaistumaan.
Kuulija ei välttämättä tarkoita pahaa sanomallaan tai halua syyllistää, vaikka voimme niin kokea. Kuulija ehkei ymmärrä sitä herkkyyden astetta, mikä kokijassa on kaikelle palautteelle, etenkin sille kielteiselle. Satutettua ihmistä ei lempeäkään ruoska lohduta, vaikka se välittäen olisi tarkoitettu. Mutta, juuri tässä; me kaikki olemme lopulta vain ihmisiä. Teemme minkä osaamme. Ja opettelemme koko ajan lisää.lynett kirjoitti:
Miksi on pakko vertailla vaikka toinen on pahempi ?
Voiko vuosikausia uhrina ollut olla terveesti narsistinen ?
Sellainen ihminen pitää omat pelihousut jalassa.
Narsistisesti häiriintyneen toimintaa voi ymmärtää mutta sitä ei tarvitse silti hyväksyä.
Narsistin toimintaa EI kukaan väheksy tässä, se on hyvä pitää mielessä.
Kysymys on kokonaisuudesta.
Asioita voi oikeasti katsoa myös molemmilta kanteilta eikä tämä ole mikään jalkapallomatsi missä pitää valita puolensa suostumatta edes miettimään miksi vastapuolen joukkueen pelaajat eivät osaa sääntöjä.
Se, että ymmärtää narsistia ei sulje pois heidän tuhoisuuttaan tai tee heistä heidän ihailijoitaan, miksi se on mahdoton ajatus ?Juuri niin Lynett: narsistin ymmärtäminen ei tarkoita ihailua eikä tee heidän tekojaan sen kauniimmiksi.
Mutta ymmärtäminen -jollakin tasolla- on hyväksi kaltoinkohdelluksi itselleen. Kyetäkseen laskemaan irti otteesta on narsisti laskettava siltä hyvän (rakas narsisti) tai pahan (paha narsisti) jalustalta ja samaistuttava hetkeksi tämän käyttäytymiseen. Kuinka olisi itse toiminut? Miksi?
Vastaukset löytyvät useimmiten itsestämme, jos niitä vain tohdimme etsiä. Ei aina, eikä kaikkea, mutta lähtölaskenta on jostain aloitettava.
- tuhoutettavuus
Loputon suo, joku ymmärtää sitä, toinen taas tätä. Varmasti suuri osa narsistin ns. uhreista ymmärtää narsistia ja tämän traumoja, ovathan he joutuneet ottamaan selvää narsismista, koska tietävät olevansa uhreja. Mutta, hyvin yleistä on, että mielletään uhrin omassa mielessä ja psyykessä olevan narsistin mentäviä aukkoja ja siksi juuri tämä ihminen on otollinen narsistin uhriksi. Tuo väittämä ottaa aikas usein koppaan. Koska narsistihan toimii täysin normaalin ihmisen tavoin halutessaan löytää itselleen kumppanin, niin, tiedän, että nyt taas joku hyökkää ja sanoo, että niin, narsisti löytää juuri ne heikoimmat. Mutta, jos ihmiset haluavat pariutua, he pariutuvat, he hakevat rakkautta ja sellainen tulee eteen. Ei tavallinen ihminen edes tiedä mitään narsismista, luonnehäiriöisestä, minuudesta tai sen viemisestä, hän vain elää tavallisen ihmisen tavallista elämää, luottaen siihen, että kun minä olen tässä ja oikein, niin myös toinen on tässä ja oikein. Ei tavallisessa elämässä psykologisoida, siinä eletään, riitoja on ja niitä sovitaan. Ja narsistin kanssa voi mennä jonkin aikaa, suuressa rakkaudessa, hänen harhaisessa rakkaudessaan, ettei mitään ihmeellistä tapahdu. Ja sitten alkaa tapahtua, mutta ei normaali, tavallinen ihminen voi heti ymmärtää, että on kyseessä jokin pers.häiriö, hän vain yrittää korjailla tilannetta, syyttää ja yrittää muuttaa itseään niin kauan kunnes tajuaa ettei enää pysty. Ja ei mielestäni hänessä tarvitse olla mitään narsistin aukkoa, hän on vain tavallinen ihminen, joka yrittää viimeiseen saakka. Niin, ei syy ole narsistin, hän vain toimii niinkuin hänen harhojensa kanssa osaa toimia, niin toimii myös tavallinen ihminen. Mutta se joka siinä sairastuu on juuri tuo tavallinen ihminen, ei narsisti enää sairastu, hän on jo valmiiksi sairas, ja hän jatkaa elämäänsä uuden harhansa kanssa. Ei narsistia sureta vaikka kaikki hänen viisi edellistä vaimoaan on terapiassa ja käyttävät rauhottavia, eivät he ennen häntä niitä käyttäneet, koska ei narsisti olisi heitä silloin edes huolinut. Ja narsistilla on jo kuudes kierroksessa.
tuhoutettavuus:
Sulla oli hieno kirjoitus tuossa. Palaan tähän:
"Koska narsistihan toimii täysin normaalin ihmisen tavoin halutessaan löytää itselleen kumppanin...", "Mutta, jos ihmiset haluavat pariutua, he pariutuvat, he hakevat rakkautta ja sellainen tulee eteen."
Kyllä narsistikin (saapasjalka siis) haluaa puolison, perheen, monenlaista; mitä nyt ihmiset yleensä haluavat normikulttuurissa tehdä. Riippuen tietysti miten he arvottavat asiat. Homma menee vain mönkään koska tavoite narsistille saattaa olla aivan eri kuin kumppanille. Seuraa ristiriidat. Kostotoimet (häiriöpiirteiden korostuminen). Kumppani tietämättään myös ruokkii häiriökäyttäytymistä juuri siksi, kun haluaa toimia mielestään oikein (yhä enenevissä määrin) , mutta joka ei N:lle vain sovi (ärsytyskynnys madaltuu). Vauhti kiihtyy ja saa aina uusia ulottuvuuuksia negaatioista. Ja kumppanilla on paha olla, vaikkei käsitä syytä. N-hlö taas ehkei osaa/kykene/halua tekemään paremminkaan, koska häneltä puuttuu se tietty avain pelin viheltämiseen poikki.
Alkuperäisesti kysymys on lopulta kahdesta erilaisesta ihmisestä ja erilaisesta maailmankatsannosta, johon liittyvät omat arvotukset ja merkitykset. Yhteentörmäyksessä N-piirteet toisessa ja uhripiirteet toisessa korostuvat. Saaden matkan edetessä monenlaisia muotoja.
- 5+16
Samaa mieltä kanssasi nimimerkki "tuhoutettavuus".
- valmis olen
Jos huomaisin, että minulle tulisi nph:n piirteitä ja minulle huomautettaisiin siitä, että minulla ei ole moraalia eikä empatiakykyä, ampuisin kuulan kallooni.
Terv. entinen uhri- oh hoh
Salaisuus piilee siinä, ettei sitä itse näe joten onnea matkaan.
Kiitos kommentistasi. Muistan tuon tunteen. Ja hyvä etten itsekin olisi halunnut ampua itseni ilman NPH:kin, kun kasasin elämän varrella tekemäni/mieltämäni vääryydet.
Mutta ketä se olisi hyödyttänyt pidemmällä aikavälillä?
Voin käyttää aikani paremminkin. Pyrkiä ottamaan vastuun omista valinnoistani ja teoistani sekä seisoa päätöstäni takana.- valmis olen
elisakettu kirjoitti:
Kiitos kommentistasi. Muistan tuon tunteen. Ja hyvä etten itsekin olisi halunnut ampua itseni ilman NPH:kin, kun kasasin elämän varrella tekemäni/mieltämäni vääryydet.
Mutta ketä se olisi hyödyttänyt pidemmällä aikavälillä?
Voin käyttää aikani paremminkin. Pyrkiä ottamaan vastuun omista valinnoistani ja teoistani sekä seisoa päätöstäni takana.En tarkoittanut kyllä sitä, että nph:n prässin jälkeen olisin sellaista suunnitellut (sellainen ihminen ei ole sen arvoinen). Tarkoitin sitä, että jos huomaisin itsessäni nphn piirteitä (kyllä sen huomaa itsestään jos siihen mennessä on ollut ns. "normaali"). Jos ei itse, niin kyllä muut siitä huomauttaa, on se sellainen muutos joka näkyy ihmisestä kilometrien päähän. Onneksi on vielä moraali ja empatiakyky tallella, tämä on se mitä ajoin takaa.
valmis olen kirjoitti:
En tarkoittanut kyllä sitä, että nph:n prässin jälkeen olisin sellaista suunnitellut (sellainen ihminen ei ole sen arvoinen). Tarkoitin sitä, että jos huomaisin itsessäni nphn piirteitä (kyllä sen huomaa itsestään jos siihen mennessä on ollut ns. "normaali"). Jos ei itse, niin kyllä muut siitä huomauttaa, on se sellainen muutos joka näkyy ihmisestä kilometrien päähän. Onneksi on vielä moraali ja empatiakyky tallella, tämä on se mitä ajoin takaa.
Hyvä, juuri niin oletimmekin. Mitä sanoit siitä ettei NPH ei ole sen itsetuhon arvoinen, niin olet täsmälleen oikeassa.
NPH:ta tuskin löydämme itsestämme, narsistisia piirteitä mahdollisesti kun opiskelemme riittävästi. Moraalin, sielun- ja arvomaailman, empatian ja vuorovaikutuksellisuuden omaaminen ja rakkauden säilyttäminen auttaa eheytymisessä prässäyksen jälkeen.
Mikä sinua auttoi "entinen uhri" ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174766
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291615- 211409
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon251342Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1471101
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74932