Näkyykö tyypin 2 diabetes vain sokerirasitustestissä? Minulla on ollut jo useamman vuoden jonkinlaisia oireita ja minut laitettiin paastosokerin testaukseen (sekä pitkä että lyhyt) ja virtsatestiin. Kaikki oli OK, molemmat sokeriarvot jopa tasan tarkkaan aivan keskellä. Voiko silti olla tyypin 2 diabetes?
Tyypin 2 diabeteksen toteaminen
5
344
Vastaukset
- Huokaise helpotukses
Sinulla ei ole diabetestä jos sokerihemoglibiini ja paastosokeriarvot ovat normaalit. Minulla ei ole koskaan otettu sokerirasitustestiä, D2 diagnosoitiin jatkuvasti korkeista paastoarvoista ja normaalia korkeammasta sokerihemoglobiinista.
- Kaapo Kuikanlahti
Olen itse D2 , ikää 60 lopetin kaikki hoidot, koska kun kutsu kuuluu, silloin on mentävä.
- Ei vielä
Minäkin olen 60 ja aion elellä vielä pitkään muiden kiusana. Äitini deekakkosena ja huonolla hoidolla elelee vielä yhdeksännellä kympillä. Seurannaissairauksia jo on mutta ei ole luovuttanut.
- ###
Mikä on lyhyt ja pitkä paastosokeri? Siis 12t syömättä ja aamulla tsekataan? Ja pitkä olis vaikka HbA1c? Sinulla on vielä mahdollisuuksia juuri tuon 2t rasitustestin kautta. Jos sekään ei sano mitään niin valittamalla infektiota tarpeeksi sitkeästi sinulla todennäköisesti todetaan olevan juuri D2. Ainakin jos olet tukeva. Tietenkään sinulla ei tällöin saa olla helposti todettavaa infektiota, leukosyytit ja CRP kohdillaan. Vähän hankalammin todettava infektio ei haittaa ja parempi jos ei infektiota lainkaan. Miksi muuten sinulla pitäisi olla D2? Jonkinlaiset oireet voivat viitata moneen muuhunkin tautiin.
- Monenlaista
"Mikä on lyhyt ja pitkä paastosokeri? Siis 12t syömättä ja aamulla tsekataan? Ja pitkä olis vaikka HbA1c?"
Nämä ovat sitä diabetesslangia.
- Kun pidetään 12 h paasto (yleensä yön yli, eikä saa edes juoda mitään) ja mitataan verensokeri, kyseessä on paastonäyte.
- Ns. pitkäksi sokeriksi kutsutaan sokerihemoglobiinia eli HbA1c ja se ilmaisee sokeritasoa useamman kuukauden ajalta eikä sitä varten tarvitse paastota.
- Sokerirasitustestissä testataan miten haima ja maksa pystyy korjaamaan suuren glukoosirasituksen määräajassa normaaliksi.
- Aamusokerista puhutaan kun mitataan (yleensä omatoimisesti) aamulla verensokeri ennen aamiaista ilman määräaikaista paastoa. Riippuen siitä kuinka pitkään on paastottu nukkuessa, tulos voi lähetyä paastoarvoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403077- 812904
- 1902479
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362195- 201493
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411406Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403- 101284
- 131269
- 221251