Olen tässä yrittänyt ymmärtää erästä seikkaa, jonka kuvittelen olevan narsismista johtuvaa.
Siispä; jos narsisti jatkuvasti mitätöi jotain henkilöä, onko se sama kuin ettei hän näe suurtakaan mahdollisuutta käyttää tätä nimenomaista henkilöä nk. lähteenään?
Lipevyys taas olisi päinvastainen merkki; mahdollisuudet olisivat.
Oliskos tuossa logiikkaa?
Ihailla vai mitätöidä?
16
570
Vastaukset
- Da daaa
En sanoisi noin. Minulle narsisti oli lipevä ja mitätöi samassa lauseessa ja oma tulkintani on: Hän halusi pitää välit koska katsoi hyötyvänsä tuttavuudesta. Toisaalta, hänen oli todella vaikea pitää kateuttaan piilossa.
Yksi syy siihen että hän piti kiinni tuttavuudesta oli sosiaalinen asemani: narsistin näkökulmasta kuuluin "parempaan luokkaan" mikä ei kyllä tässä tapauksessa vaatinut kovinkaan paljoa. Kohtuullinen toimeentuloni ja muutenkin tasapainoinen ja onnellinen elämäni ruoski narsistin kateutta ja se putkahteli ilmoille pikkuilkeilynä, vähättelynä ja yrityksenä pompotella. Hän epäsuorasti ilmaisi että kaikki saavuttamani johtui hyvästä tuurista, eli en oikeasti osaa mitään, tiedä mitään tai muutenkaan ole yhtään mitään. Hän taas olisi oikeasti ansainnut saman, enemmänkin, mutta muiden ihmisten kateus, tyhmyys ja ilkeys olivat olleet esteenä. Yksi selitys oli että hän on tehnyt lasten takia suuria uhrauksia, luopunut urasta ja menestyksestä ollakseen täydellinen äiti. Hän ei kuitenkaan ollut avoimen ilkeä ja paransi aina hetkeksi käytöstään kun huomasi että otan etäisyyttä.
Myös kateus aiheutti "lipevyyttä". Kun narsistin kateus nousi huippuunsa, niin että hän alkoi itsekin ilmeisesti tiedostaa sen, hän alkoi kehua. Kehumalla hän yritti todistaa, ehkä eniten itselleen, ettei kadehdi. Kateushan olisi todiste että hän ei olekaan kaiken ja kaikkien yläpuolella. Kateuden myöntäminen olisi heikkouden myöntämistä. Mutta tuossakaan narsisti ei osannut pysyä kohtuudessa. Kehuminen oli välillä ällöttävän ylitsevuotavaa, "hampaat irvessä" kehumista.
Kun pääsi siitä järkytyksestä yli että tuo ihminen on oikeasti tunne-elämältään vinksahtanut, jopa vaarallinen läheisilleen, oli oikeastaan mielenkiintoista seurata kuinka hän reagoi erilaisissa tilanteissa: kun piti tehdä vaikutus yleisöön, piti piilottaa mokansa, kun kateus kävi oikein vaivaamaan tai kun joku muu veikin huomiota liikaa. Kuin pieni lapsi mutta älykkäämmät keinot. Myös se hämmensi että olin ollut alkuun niin sokea. Kun nyt ymmärrän mitä huomioida, narsistin maneerit ovat ilmeisiä, niitä ei voi olla huomaamatta.Da daa:
Samantyyppisiä kokemuksia.
Mitätöiminen ja kehuminen; riippuu hyötynäkökohdista ja häiriöpiirteiden voimistumisesta (mitätöinti saattaa olla purkaus ahdistuksellekin),
tai mitätöinnillä kuten kehumisellakin odotetaan nimenomaan vastaajan reagointia. reagointia (hyvälle ja pahalle) N usein juuri odottaa (toisinaan suorastaan rakastaa).- metall-leidi
Do I need to say more! Da daa , kirjoitit ytimekkäästi suhteestasi ystävättäreen juuri kuten minä olin kokenut ex-ystävättären kanssa.
Kateus nosti hänellä aina päätänsä kun mulle jossakin eläämän alueella tapahtui onnistuminen.
Hän oli ylin ystävätär silloin kun mulla meni oikein huonosti, avioero, työttömyys ja paha auto-onnettomuus sattui minulle samanaikaisesti.
Mutta kun tuli paremmat ajat niin hänen oli niin vaikeaa iloita minun onnestani. nimittäin työllistyin ja sain paremmat tulot ja monta muutakin kivaa asiaa tapahtui minulle.
Koko ajan hän jaksoi ratkuttaa, että odotas nyt kun vaikkapa mun joku läheinen kuolisi tai menettäisin työni tai jotakin muuta sellaista. Ikäänkuin kun olin elämääni tyytyväinen niin mun olisi siitäkin olotilasta pitänyt kärsiä syyllisyyttä.
Minä en ollut mitään hänen ylivertaisen älynsä rinnalla.
Hänen työpaikoillaan ei vaan valitettavasti huomattu hänen nerouttaan.
no nyt on kolme vuotta mennyt välirikostamme ja huomaan miten on helppoa kun riittää itsellensä vikoineen päivineen ja tietää vahvuutensa ja huomaa, että elämä kantaa.
- 10+14
Täällä narsistin käytöksestä ja mielipiteistä oppii lisää. Narsisti ei kestä totuutta ja se näkyy kyllä näissä heidän kirjoituksissaann täällä. Hyökkäys on paras puolustus.
- 10+15
Sinäkään et näköjään kestä totuutta eli taidat olla narsisti.
10+15 kirjoitti:
Sinäkään et näköjään kestä totuutta eli taidat olla narsisti.
Te kymppiplussat... keskustelettekste keskenään vai auttaisko hieman erilaiset nimimerkit... ?
Pääsääntönä voi pitää sitä, että ne jotka koko ajan tekevät aloituksia yms liittyen muiden kirjoitustapaan tai näkemyksiin, jättäen kaikki muut keskustelut minimiin (vielä vääristyneellä tavalla) ovat eniten hukassa. Narsismia ?
Who cares ?
Jotain kuitenkin.
Ei se noin mene...Lähdettä on mikä tahansa vastareaktio, minkä saa esim. mitätöimällä jotakuta.
Hah, sanoitpas jo niin ei tarttekaan laittaa.
Mutta mitätöintiä täällä tapahtuu ihan "joka nurkasta" joten kuka se narsisti sitten on ; me kaikki vai ei kukaan ?
Vai vain ne, jotka eivät näe sitä itsessään ?
Mutta tosiaan, huomio kuin huomio kelpaa... ;)
- _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
"Siispä; jos narsisti jatkuvasti mitätöi jotain henkilöä, onko se sama kuin ettei hän näe suurtakaan mahdollisuutta käyttää tätä nimenomaista henkilöä nk. lähteenään?"
Kyllä minä ainakin näin näkisin. Mitätöintiin voi liittyä kyllä mielestäni myös sitä, että narsisti kokee mitätöinnin kohteen olevan jollain tavalla uhkaava, koska mitätöinti on kai heikon minän puolustuskeino. Kun narsisti huomaa, että joku uhkaa häntä, hän alkaa mitätöidä ja painaa tätä alas maanrakoon. Tämä koskee myös sitä, jos narsisti kokee jonkun olevan parempi jossain asiassa kuin hän itse: tällöin mitätöinti toimii myös puolustuskeinona, koska narsisti ei kestä sitä, että kokee olevansa jollain tavalla huonompi kuin joku toinen tai tuntevansa häpeää.
Ihailu on taas mielestäni keino saada ihailtavalta henkilöltä narsistille itselleen jotain, aivan kuin narsisti voisi saada ihaillulta henkilöltä jotain tai jopa "tulla" tavallaan häneksi: ihailu on narsistin keino saada itselleen tietynlaista täyttymystä. Sitten kun hän sen on saanut, narsisti ei välttämättä enää välitä ihaillusta henkilöstä, jos hän ei koe enää tarvitsevansa asiaa. Ihailu voi olla myös narsistin manipulatiivinen keino hankkia jotain ihan muuta, mitä haluaa.- 1++16
Narsisti yrittää kaikin tavoin täyttää omaa tyhjää sisintään.
1++16 kirjoitti:
Narsisti yrittää kaikin tavoin täyttää omaa tyhjää sisintään.
=(
Ai nou.
Kaikilla meistä on vammansa ja jokainen koettaa täyttää niitä tavallaan mihin kykenee. Toiset .... noh, joo.
Harmi, että joidenkin tapa tuhoaa myös ympäristöään.
Elämän tosiasioita jotka ovat paskamaisia mutta "normaaleja" eikä niitä koskaan saada täältä pois. Siksi olisikin parempi keskittyä ymmärtämään tällaisten ihmisten problematiikkaa ja koettaa kasvattaa itsensä sellaisiakin varten - jotta eivät pääse iholle tai sen alle.
Meillä on täällä murhaajia, pedofiilejä, ääriuskovaisia, suvaitsemattomia, holisteja jne jotka kaikki ovat "hukassa" ja tuhoavat toisia mutta minkäs tekee muuta kuin koettaa hyväksyä tosiasiat ja elää niiden kanssa.
Vähättelyä ?
Ei... vaan vaihtelua populaatiossa koska kaikki eivät saa samoja kortteja.
Valitettavasti.
Suvaitsevaisuus ei tarkoita hyväksymistä kaltoinkohtelulle.
Se tarkoittaa sen hyväksymistä, että meitä on moneen junaan. Valitettavaa mutta totta.
- 8+15
Tuo mielestäni pitää paikkansa, että mitätöinnillä koetaan toinen uhaksi. Minun suhteessani ainakin kaikki menee niin. "rakkautta" saa olemalla itse mitätön. Kun osoitan vahvuutta alkaa latistaminen ja välittömästi ja varmasti siksi, että mies kokee itse olevansa mitättön.
Mitätöinnillä voi myös kohottaa omaa oloaan paremmaksi...
Koska nuo muut ovat niin tyhmiä...
Koska olen enemmän "jotain " kun nuo muut (kauniimpi, osaavampi tms)...
Koska niillä ei ole sitä mitä minulla...
Jne jne
Tätä tekee melkein kaikki, muodossa jos toisessa.
Juoruilu on tästä hyvä esimerkki.
- Anonyymi
Narsistit on kyllä sairaita ja manipuloivia Pask*ja. Jotka elää muiden ihmisten, sopivien uhrien "energialla" saadakseen pönkitettyä omaa oloaan. Ja ikään kuin keräävät siitä voimaa omalle Egollensa.. 🤔
- Anonyymi
Narsisti on aluksi lipevä ja kiva. Kehuu sinua ja mukautuu sinun elämän malliin. Mutta kun hän saa pauloihinsa, niin jossain vaiheessa alkaa mitätöinti ja muu kiusanteko. Aluksi on vain pientä mitätöintiä ja vähättelyä. Osoittaa asemansa tulemalla myöhässä ja perumalla tapaamisia viime tipassa. Lopulta mitätöi lähes kaiken mitä olet ja mitä teet. Koskaan hän ei näitä asioita pyydä anteeksi tai pahoittele. Lipevyys ja mitätöinti voi myös vuorotella riippuen millainen suhde teillä on ja millä tavalla hän kokee sinut hyödyksi itselleen.
Eli narsisti on lipevä ja mitätöivä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768