Lapsi kiukuttelee välillä hoidossa, mitä tehdä?

AP

Hei!

Meidän tyttö on kohta 3.5 vuotta ja joutuu nyt olemaan päiväkodissa varahoidossa elokuun loppuun ja sitten jatkaa sen jälkeen päiväkodissa.

Ongelma on se, kun tyttö joutuu nousemaan kuudelta (Menee seitsemältä nukkumaan), koska minun pitää nyt vielä pari viikkoa mennä seitsemäksi töihin. Sitten tyttö saa herätä seitsemältä kun menen siitä eteenpäin kahdeksaan. Päiväkodissa on 11 lounas ennen nukkumaan menoa ja tänään oli tyttö kiukutellut eikä ollut halunnut syödä, lisäksi itkenyt että hoitaja oli auttanut potille menon kanssa ja riisumisessa. Heti kun oli päässyt nukkariin oli nukahtanut. Välipalan oli heräämisen jälkeen syönyt.

Ymmärrän, että tyttö väsyy kun siellä on niin paljon aktiviteettia ja meillä on kotonakin se homma, että jos väsyy liikaa niin sitten ei suostu syömään ja kaikki on vaikeaa. Yksi hoitaja ymmärtää sen, että kun on vielä niin pieni ja joutuu niin aikaisin tulemaan hoitoon niin se alkaa ennen ruokaa kiukuttamaan mutta sitten on niitä, ainakin yksi pahin, jonka puhe kuulostaa siltä että on vaan yksi ylimääräisen rasite hoitaa uhmaikäistä niiden isompien joukossa. Jotenkin saan itselleni huonon omatunnon, kun pitää tyttö viedä niin aikaisin sinne että ne joutuu sitten sitä kiukuttelua kestämään vaikka tää ei ole ollut joka päiväistä. Tälläkin viikolla se kiukuttelu sattui tänään.

Siis mitä ihmettä mä teen? Tunnenko turhaan syyllisyyttä, kun en asialle voi mitään? Perhepäivähoitajalla oli tytöllä mennyt hyvin. Tuntuu vaan niin pahalta noiden hoitajien takia kun niistä näyttää niin vaikeaa jos tyttö kiukuttelee yhdesti päivässä. Muuten se on kilttii ja tomera.

2

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamutorkut

      Tyttöhän voisi jatkaa unia aamulla päiväkodissa tunnin verran. Silloin hän jaksaisi hyvin ruokailuun saakka, eikä olisi yliväsynyt. Meidän päiväkodissa tehdään juuri näin; varhaiset tulijat saavat mahdollisuuden levätä aamusellakin.

    • nuori lähihoitaja

      No kyllähän niiden päiväkodin työntekijöiden nyt pitää kestää yhden jos toisenkin uhmaikäisen kiukuttelut,kun kerran ovat sellaisen työn/ammatin valinneet.Tottakai hoitajatkin toivovat,että esim.pienten ryhmissä ei olisi koskaan näitä vielä ihan vauvaikäisiä (alle 1v.),ja varmaan,että isompien ryhmissä kaikki osaisivat jo käydä itse vessassa yms.Mutta se nyt vaan kuuluu siihen työhön,että lapsia on monenlaisia,eri ikäisiä ja taidoiltaan eri tasoisia,ja jotkut lapset ovat oman aikansa tai sitten koko "päiväkotihistoriansa" ajan työläämpiä kuin toiset.

      Saavathan hoitajat omassa mielessään tai vaikka keskenäänkin harmitella sitä,kun se kaikkein rasittavin lapsi,Vili-Petteri 5v tuodaan joka ikinen aamu kello 6 hoitoon ja haetaan vasta puoli 5 illalla,mutta se ihana ja suloinen pikku Maija 4v tuodaan vain pari kertaa viikossa hoitoon..Tällaisia asioitahan ne hoitajat ihan oikeastikin ajattelevat,ihmisiähän hekin vain ovat,MUTTA eivät he kyllä KOSKAAN saisi vanhempien eivätkä lasten kesken millään tavalla sitä ilmaista,että joku lapsista oli enemmän tai vähemmän hoitoon tervetullut.Siinä hoitajat tai tämä kyseinen hoitaja on tehnyt sinun kohdallasi erittäin suuren virheen.

      Älä missään nimessä koe pahaa mieltö siitä,että joudut viemään lapsesi hoitoon aikasin,sillä eihän se ole sinun päätettävissäsi.Hoitajien tehtävä on huolehtia lapsestasi olipa hän sitten kuinka vaikea lapsi tahansa,ja kertomasi mukaan sinun lapsesi ei todellakaan ole edes mistään pahimmasta päästä,kun päiväkodeissa näkee nykyään yhä useammin niitä ihan oikeasti todella huonokäytöksisiä lapsia.Kyllä ainakin itse väittäisin,että esim.väkivaltainen ja erittäin huonokäytöksinen 5-vuotias on paljon suurempi rasite hoitajille,kuin pieni 3,5-vuotias uhmaikäinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe