ATAMON

Mitä säilöt vai säilötkö lainkaan?

Olen huolestunut kypsyykö tomaattini ennen elokuun loppupäivien. Ne ovat nyt pinnispallon kokoisia, vihreitä kauniita palleroita.

Sato on onnistunut ja tomaatteja tulee runsaasti.

Kävin googlettamassa ja löysin säilöntä ohjeita.

Oletko säilöjä jos olet kerro mitä kaikkea säilöt ja jos raskit julkaista herkkujesi ohjeita otan ne vastaan kiitollisena ; )

47

2314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suihkis

Ota Hunksi, se tappaa talossa ja puutarhassa.

• Jäin odottamaan reseptejä ja tietenkin hunksin viestiä, että asiaa on jo käsitelty venlaliinan aloituksessa vuonna 2006.

Kädentaitajat ovat vähissä, pakkaset pörräävät ja pilaavat kesän sadot.

• no atamon

Ei tomaatteja atamonilla säilötä, etikalla tai keittämällä ne soseeksi, pakastamalla

• Ei atamon ole aloituksen ydin, se on otsikko, mutta asiaan en pilaa tomaattisatoani pakastamalla enkä soseeksi keittämällä ; ) Etikka kuuluu aloituksen aiheeseen.

• Mä olen myös huolissani tomaattisadostani: kaksi tainta jotka ostin kaupasta ovat kasvattaneet vartta ja kukkineet aavistuksen verran: ei minkäänkokoisia palleroita, Oliskohan niitä tarvinnut kastella?

• Enää ei kannata kastella.. Minua huoletti kovasti, kun tomaatti ei punastunut.. Sain hyviä neuvojakin, miten niitä auttaa. Kuulemma liian kuumaa niin eivät punehdu. Se mitä ilmeisimmin perussyy. Istuin sitten kasvihuoneeseen juttelemaan niiden kanssa hävyttömiä, jotta häveliäinä vihanneksina ymmärtäisivät punastua, mutta paskanmarjat!!!! Mikä on tarinani opetus? KELTAISTEN TOMAATTIEN EI EDES KUULU PUNASTUA!!!!

• merivee kirjoitti:

Enää ei kannata kastella.. Minua huoletti kovasti, kun tomaatti ei punastunut.. Sain hyviä neuvojakin, miten niitä auttaa. Kuulemma liian kuumaa niin eivät punehdu. Se mitä ilmeisimmin perussyy. Istuin sitten kasvihuoneeseen juttelemaan niiden kanssa hävyttömiä, jotta häveliäinä vihanneksina ymmärtäisivät punastua, mutta paskanmarjat!!!! Mikä on tarinani opetus? KELTAISTEN TOMAATTIEN EI EDES KUULU PUNASTUA!!!!

Onko keltaiset tomaatitkin ennen kypsymistä vihreitä? No, tällaisia tyhmiä kysyn koska puutarhanhoito on ollut minulle vasta eläkeiän myöstä tuoma uusi harrastus.

• Putkivalo
        merivee kirjoitti:

Enää ei kannata kastella.. Minua huoletti kovasti, kun tomaatti ei punastunut.. Sain hyviä neuvojakin, miten niitä auttaa. Kuulemma liian kuumaa niin eivät punehdu. Se mitä ilmeisimmin perussyy. Istuin sitten kasvihuoneeseen juttelemaan niiden kanssa hävyttömiä, jotta häveliäinä vihanneksina ymmärtäisivät punastua, mutta paskanmarjat!!!! Mikä on tarinani opetus? KELTAISTEN TOMAATTIEN EI EDES KUULU PUNASTUA!!!!

;DDD sun jutut on kantautuneet meille, mun tomskut alkaa juuri punastua :)))

Tuo voisi pitää paikkansakin, että liian kuuma hidastaa. Nyt on kyllä ollut jonkun verran lämmintä.... Liian kylmä ainakin aiheuttaa halkeilemista, joten kannattaa kastella kerralla paljon auringonlämmitetyllä vedellä, eikä siis joka päivä.

• korppis kirjoitti:

Onko keltaiset tomaatitkin ennen kypsymistä vihreitä? No, tällaisia tyhmiä kysyn koska puutarhanhoito on ollut minulle vasta eläkeiän myöstä tuoma uusi harrastus.

Kyllä ne penteleet on vihreitä. Ilmeisesti ihan vain tällaisen aloittelijan hämäämiseksi. Sitä paitsi osa niistä on Sylvester Stallonen nyrkin kokoisia :/ Aika pelottavia. Todella hyviä ja osoittautuneet pihvitomaateiksi. Myöskin kurkut kypsyvät mukavasti 1 kerrallaan ja ovat nimensä mukaisesti tasty. Pahempi juttu on se, että seuraavaksi näyttäisi kypsyvän n.6 kurkkua samaan aikaan .....Nyt, kun meillä harjoittelukierros tehty niin ensi kesäksi kasvihuoneeseen tuupataan ties mitä..Ai niin. Chilit viihtyy kasvihuoneessa, mutta luultavasti heittäytyvät välittömästä sisään tuotaessa säälittäviksi rangoiksi.

• Naurua herskyvää täällä päässä ; DDD

Sain hyviä ohjeita palstalta keväällä kun aloitin kasvatuksen.

Multa pitää olla kosteaa aina ; ).

Minulla on kolme tainta saunan kupeella tuulelta suojassa ja aurinkoisella paikalla.

Jokaisessa taimessa toistakymmentä palleroa.

Huoleni on kerkiänkö syödä punaisia tomaatteja sillä matkustamme Hollantiin elokuun lopulla ja olemme siellä kuukauden. Tänään sain idean kun googlettelin, että säilötyt tomaatit voisivat olla talvella ihania ruoanlisiä.

• Mussa on vähän saarijärven paavoa. Ei sekään mikään viherpeukalo ollut. "vain jumalalta kasvun toivoi".
      Missä ihmeen raossa olsin kerinyt kastelemaan jotain kasvimaata kun tupa on ollut vieraita täynnnä koko kesän ja niitä on sightseeingissä kiidätetty ympäriinsä, iltaisin istuttu terassila ja juotu roseeta tai valkosta, grillattu välillä, tehty kaksi ns. ulkomaanreissua, eka yhden viikon, toinen 12 pvää, yhdet häät, yhdet hautajaiset (en tosin ollut siellä mutta se oli henkisesti rasittavaa) ja kaikenlaista muuta....
      persilja ja tillion kolmen millin pituisia ja laventelikin kuolla rupsahti purkissa.
      Jetsettailu ja mökinakan elämä ei oikein käy yhteen...

• myös tomaatiton

Asenteesi on loistava. :)

• Minä olen pyrkinyt jättämään jetsettailun kesäajan ulkopuolelle.

Maaliskuusta - toukokuun puoleen punkkua Haarlemin ja Leidenin terasseilla, kesällä valkkaria omalla laituriterassilla ja nyt syksyllä taas Amsterdamiin roseelle.

Laitoin muuten tänään vuosikertaviinini porisemaan. Siinä hommassa alan olla jo aikas pätevä. Aamulla kyykin viinimarjapuskissa ja iltapäivällä marjat olivat sulasssa sovussa päärynän palojen kanssa käymisastiassa.

• -alm,e-öaä.,-

Oman kasvihuoneen tomaatit tuli aikoinaan napsittua naamariin, sitä mukaa, kuin kypsyivät. Monihan tekee vihreistä, kuka mitäkin säilykkeitä.
      Tässä yksi ohje, jonka itsekin tietenkin netistä löydät.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2047151

• Aton-Ra.......

Onko se Atamon sama kuin kärpäspaperi?

• ...

Vihreitä tomaatteja.

En muista ulkoa reseptia, etikkaa, vettä neilokoita, sokeria suolaa, ne nyt ainakin. Eikä siihen kai muuta tarvikkaan. Pitääpi olla voimakas ja makea kuumaliemi.

Vihreitä tomaatteja ei oikein tahdo saada mistään, harvinaista herkkua. Itellä kai jotain kymmenen vuotta, kun viimeks kasvattelin tomaatttia, liian isotöistä kaupunkioloissa. Mutta noit vihreät säilötyt tomaatit on pirun suuri hitti, sopii melkein minkä kanssa tahansa, etenkin lihan kanssa.

Kypsien tomaattien säilönnästä ole kuullut puhuttavanjaan, taitaa tulla ketsuppia.

=DW=

• ...

Ai niin, kuivatus.

Voihan tomaatteja kuivata ja säilöä mausteöljyyn. Juujuu, pirun hyvää. Mua vaan epäilyttää, että ei oikein kannata yrittää muuten kuin kuivattamalla auringossa, eikä taida oikein onnistua suomessa. Tomaatti kun on lähinnä vettä sen kuivattaminen kuivurissa ja uunissa voi olla vähän samanlaista, kuin veden kuivattaminen...

=DW=

• ... kirjoitti:

Ai niin, kuivatus.

Voihan tomaatteja kuivata ja säilöä mausteöljyyn. Juujuu, pirun hyvää. Mua vaan epäilyttää, että ei oikein kannata yrittää muuten kuin kuivattamalla auringossa, eikä taida oikein onnistua suomessa. Tomaatti kun on lähinnä vettä sen kuivattaminen kuivurissa ja uunissa voi olla vähän samanlaista, kuin veden kuivattaminen...

=DW=

Kun googletin vihreistä etikka/sokeri/mausteliemeen säilötyista tomaateista arvostelujen perusteella niiden maku on taivaallinen ; )

Toivon onnistuvani ja miksi en onnistuisi, viinimarjaviinin valmistuksessakin saan vuosi vuoden jälkeen paremman kuivan ja aromisen makunautinnon. Viinin valmistus on tarkkaa ja aikaa vievää puuhaa ei siis hätäisen hommaa.

Aurinkokuivattuja tomaatteja ole ostanut kaupasta illan istujaisiin. Tapanani on tarjota ystävilleni juustoja, oliivien, aurinkokuivattujen tomaattien ja erilaisten pikku naposteltavien kanssa.

• äitemuori*
        ... kirjoitti:

Ai niin, kuivatus.

=DW=

Mä olen kuivattanu tomaattilohkoja sähköhellan uunissa, tomaatti lohkoiksi, siemenet sisusta pois ja pellille uuniin. Mulla on allergia kaikkee tuoretta hapokasta sisältävään. Ketsupista en niin välitä, mut toi konsti on hyvä, makosia tulee.
        Joskus ostan italian aurinkokuivattuja, mut niistä saa valutella öljyä ensin pois ja on ne vähän äklön makusia. Eikä niitä tartte korpuksi kuivattaa.
        Paprikastaki tulee makea, kun sen uuniin laittaa mustuun, saa olla ihan musta.

• henrjii
        ... kirjoitti:

Ai niin, kuivatus.

=DW=

Joo ne on hyviä kuivattuna, niissä on semmoinen herkkutatin maku.

• Vähiin on mennyt viljelyni ja säilömiseni.

Pienen parvekkeeni 5:n, vasta toukokuun puolivälissä itämään laitetun basilikan siemenistä olen tehnyt yli 2-litraa paksua pestoa, salaattikäytön lisäksi.
      Kuukelin ohjetta olen oikonut korvaamalla kalliit pinjan siemenet aina manterijauheella ja parmesanin joskus jollakin halvemmalla, kovalla, aromaattisella juustolla.

Säilöntäaineettomana pakastan pestono 1 - 2dl:n erissä ja käyttöön otettaessa ohennan sitä noin 30 - 50%.

Kun olin suurperheen yksin elättäjä ja talovelat olivat niskassa panivat työkaverit suuhununi lausuman: "Vaimo, vaimo. Pane sieniin puolet petäjäistä"!
      Halusivat kai tavallaan kuvata sen aikaista suhdettani keräilytalouteen ja säilömiseen.

Tomaatteja sain 3,5 x 6m ja 2,5m korkeasta kasvarista juhannuksesta alkaen 4 - 5kg/ varsi kypsinä ja vihreät päälle.
      Pienemmät vihreät säilöin perus etikka-sokeri liemeen.

Kasvarin paprikat käytimme kypsimisen myötä.

Kurkkua tuli kasvarin langoilla kiipeilevistä avomaan kurkuista useamman säilöntä-ämpärillisen verran tutuille levitettyjen lisäksi.
      Pölyttäjät täytyi houkutella sisään hunajavedellä kattotuuletuksen kautta.

Volyymiltaan suurin säilytysmuoto, ei säilöntä, oli 550l pakastearkku.
      Keräilysato, tontin vihannekset, lammas ja lehmän takaneljännes valmiiksi käyttötarkoitusta varten itse paloiteltuna.

Olimme kaksin huoltajia mutta minä olin yksin elättäjä joten köyhyys kannusti askaroimaan!

• Kiitos Lassi keväiset ohjeesi ovat toimineet hienosti. No, odottelen josko jonkun punaisen kerkiän syödä. Vihreät säilön saamieni ohjeiden mukaan, eli kiitos teille vinkkien antajat.

Sadonkorjuuaika on ihanaa kuten myös istutusaika ja tietty kesän puuhastelu sadon hyväksi. Tänään aloitan viinimarjapensaiden syyshuollon. En olekaan sitä tehnyt sitten 2000-luvun alun ja ne alkavat rehottamaan ja kuivumaan.

Teimme hiukan liian aikaisen matkavarauksen olisi kaiketi pitänyt lähteä vasta syyskuun puolessa, mutta ajattelimme jatkaa kesämme puolivuotiseksi. Kevät Hollannissa oli kuuma, joka tietty rassasi viljelijöitä vaan ei meitä. Kesä Korvessa on ollut hieno ja hikinen, mutta Hollannissa sateinen ja kolea. Nyt toivomme, että syksy siellä olisi kaunis ja saisimme kuukauden lisää lämpöä, jota me molemmat rakastamme.

Ensivuonna pitää säätää siten, että keväällä aloitan kaksiviikkoa aikaisemmin istutukset ja syksyllä säästän pari viikkoa lisää sadonkorjuulle.

Mansikkaviljelmäni takapakki opetti, että en kastele taimia liikaa. Nyt vesi kerääntyi ison astian pohjamultaan kosteuttaen kasvuston juuret liikaa, joten osa marjoista homehtui, kunnes tajusin lopettaa kastelun minimiin. Nyt marjat ovat isoja ja komeita.

Hienoa sain taas uuden vinkin sinulta teen pestoa basilikasta. JESS ; )

• marja-liisa...

Jos haluat, ne ihan helpoimmat ohjeet, niin ne on tässä. Laita leivin paperit tarjottimien suojaksi, viipaloi tomatit niihin, ja pakasteeseen,.Jäätyneinä kerää siivut pussiin. Talvella voit käytää niitä pizzoihin, salaatteihin, ja muihinkin ruokiin. Sitten voit pilkkoa tomatit tehosekottimeen, tai murskata sauvasekottimella murskaksi, ja pakastaa rasioihin. Siitä saa keittoja, kastikkeien liemiä, pastaruokia ym ym . Minä yleensä viskaan lihakeittoonkin rasian tomattimurskaa. Ja joskus juon juomalasillisen, ihan sellaisenaan. Teen myös ketsuppia, ihan lahjoittamiseen asti. Netissä on hyviä ohjeita. Viime vuonna puristin myös tomattituoremehua, ja pakastin. Mutta siitä en tykännyt sellaisenaan. Lihapullien nesteenä olen käyttänyt sitä pois. Tomaattia en ole talven aikana juuri ostanut, joskus hyvin harvoin vieraspöytään.Oma tuotanto on riittänyt hyvin.
      Mutta minulla onkin 44 tainta kasvamassa, joten sato on tänäkin vuonna taattu.

• Tyylirikko minulla?

Pakastin myös ylijäämätomaatteja siivuina ja mössönä mutta keittokirjan ohjeen mukaisesta ketsupistani ei tullut kuvallista.

Kasvariaikanani ei vielä ollut nettiä.

• sinisirkku-
        laiska-lasse kirjoitti:

Tyylirikko minulla?

Pakastin myös ylijäämätomaatteja siivuina ja mössönä mutta keittokirjan ohjeen mukaisesta ketsupistani ei tullut kuvallista.

Kasvariaikanani ei vielä ollut nettiä.

Marja-liisan tavoin olen pakastanut tomaatteja viipaleina, ja käyttänyt eri ruokiin talven aikana.

Vihreät tomaatit olen ison osan kypsyttänyt aurinkoisella ikkunalaudalla, huoneenlämössä punastuvat tosi nopeasti.

Pienet keitin kokonaisina reseptin mukaan, vaikk' en ole ihastunut etikkasäilykkeisiin erityisemmin. Voihan nekin soseuttaa keittämisen jälkeen ja pakastaa, vaan empä tiedä niiden vitamiinipitoisuudesta. Ehkä -K niinkuin kaikissa vihreissä kasveissa.

• karviaisia etikas

Mulla yksi mukaelma jostain pizza-ohjeesta

Keitä tomaateista, sipuleista, kesäkurpista ja syötävistä naateista, kaalista yms. paksu sose, joka levitetään pitsan pohjalle ensin, sen päälle muut täytteet ja juusto.

Sosetta voi pakastaa rasioihin talteen.
      Oon tehnyt tosta myös kasvispiirakkaa - hyvältä maistui.

Periaatteessa kai tolla reseptillä hyödyntää kaikkea satoa mitä puutarhasta kesän mittaan saa.

• Tulipas taas reviteltyä, katotaan miten selkä reakoi, illalla sauna ja vastalla kivun kimppuun eiköhän tämä taas tästä..

Leikkasin kuivat viinimarjaoksat, katkoin latvukset ja puhdistin juureston.
      Leikkasin nurmikon ja katkoin rehoittamaan alkaneet pihlajan- ja lepän alut. Kyyditsin puutarhajätejäämän kottikärryllä läheiseen metsikköön.

Nyt ohjeita mitä teen viinimarjojen juuriston vahvistukseen?

Ajattelin ajaan puutarhakauppaan ja ostaa tukirenkaat pensaita tukemaan ja ilmeisesti kalkkia ja syyslannoitetta, mutta onko tietoo miten esim. hevosenpas..a sopisivat juurien lannoitteeksi?

Ei olis kaukana hevostalli.

• Putkivalo

Mun tietääkseni hevosenpaskaa ei voi suoranaisesti käyttää, on liian voimakasta ja polttaa rikki kasvit. Se pitää kompostoida vuoden verran. Yleensä saa talleilta ostaa sitä vuoden seisonutta.

• Putkivalo kirjoitti:

Mun tietääkseni hevosenpaskaa ei voi suoranaisesti käyttää, on liian voimakasta ja polttaa rikki kasvit. Se pitää kompostoida vuoden verran. Yleensä saa talleilta ostaa sitä vuoden seisonutta.

Näin tein seulottua ja pussitettua sain ja aijon sen ohjeen mukaan sekoitaa puutarhamultaan.

Mutta hei nytkö syksyllä lisään vaiko keväällä, sillä eilen pälkähti harmaissa aivoissa ajatus, että jos en laitakaan viinimarjatukia talvea vastaan vaan keväällä ennen lehtien tuloa?.

• Marja-liisa,,,

No voi herranjestas!

Mene jo kiireesti hevosenkultaa pyytämään. Sehän on tosi hyvä lannoite kaikille kasveille. Jos minulla olisi tässä talli lähellä, niin mullahan ois jalka aina siellä oven välissä.

• Korppis*

Hevosenpaskaa on kottikärry täynnänsä. En jaksa nyt enää levittää vaan jätän huomiselle. Nyt lähen saunomaan ja hakkaan vastalla ruumiillisen työn raiskaamaa kehoani ; )

• meeriamanda

Lukaisin ketjun ja tähän ´pashaan´ hevosista muistui entisen appelan touhut. Heillä oli iso tynnyri ja sinne palleroita ja vettä...sekoiteltiin välillä ja siitä sitten otettiin lannoitevettä. Vaari taisi sanoa et on liian tujua sellaisenaan ne pallerot....vallankin jos on savikkoinen ja ravinneköyhä maa.
        Kai voisi Googlesta katsoa mitä hevosenlannoitteista sanotaan, en nyt viittinyt...tuo vain muistui lukiessa mieleeni.
        Meinaan vaan ettet tuhoa työllä ja rakkaudellakin tehtyä viljelyitäsi liiallisella voimalla.

• Mustikka muu

Itse en säilö, mutta äitini säilöi ja Atamon oli silloin kova sana. Syötiin kyllä kaikki soseet talven mittaan. Liekkö Atamon pahakin aine?

• Myöhäisiltaa! Googlesta löydettyä

Atamon on hajuton ja mauton vähäsokeristen ja sokeroimattomien marja-, hedelmä- ja etikkasäilykkeiden säilöntäaine. Se estää säilykkeen käymisen ja homehtumisen. Atamonia voi käyttää sekä säilykkeisiin että säilöntäastioiden huuhtelemiseen. Sitä saa sekä jauheena että nesteenä. Lisätään kuumaan, valmiiseen säilykkeeseen. Yliannostus voi antaa sivumakua. Atamon sisältää natriumbentsoaattia ja bentsoehappoa.

Ei paha ; )

• Putkivalo

Ei hätää tomaattien kanssa, jos ne ei ehdi punastua, ota koko terttu irti ja vie sisälle. Jatkavat kypsymistä siellä. Se loppuprosessi menee ihan muutamassa päivässä.

• Van kun ongelma on, että en ole niitä vahtimassa elokuun lopulla matkustan Hollantiin ja olen siellä kuukauden. Jos nyt sattuu, että kuopus tulee talonmieheksi silloin homma on hanskassa. Mutta kun hänkin liihottaa paraikaa Englannissa.

• Putkivalo
        korppis kirjoitti:

Van kun ongelma on, että en ole niitä vahtimassa elokuun lopulla matkustan Hollantiin ja olen siellä kuukauden. Jos nyt sattuu, että kuopus tulee talonmieheksi silloin homma on hanskassa. Mutta kun hänkin liihottaa paraikaa Englannissa.

Ota ne sisälle viikko ennen lähtöä. Tai kokeile joku terttu jo nyt, jos raaskit.

Mutta jos hukut vihreisiin tomaatteihin, mulla on tällainen resepti, nimeltänsä Isoäidin tomaattisalaatti.

2 kg vihreitä tomskuja
        2 kg keltaisia sipuleita

Suolaliemeen:
        6 l vettä
        650 g suolaa (n. 5 1/4 dl)
        1 dl hienoa sokeria

Etikkaliemi:
        6 dl väkiviinaetikk
        9 dl vettä
        2 kg hienoa sokeria
        4-5 kokonaista mausteneilikkaa
        (säilöntäainetta)

1. Valmista suolaliemi kylmänä suuressa kattilassa ja sekoita niin että suola ja sokeri sulaa.

2. Leikkaa kuorittu sipuli ohuiksi siivuiksi ja tomaatit lohkoiksi tai siivuiksi. Pane molemmat suolaliemeen 3-4 tunniksi. Kaada sitten liemi pois.

3. Kiehauta etikkaliemi ja sekoita niin että sokeri sulaa. Pane kuiviksi valuneet vihannekset liemeen. Keitä varovasti 5 minuuttia. Ota kattila lämmöltä ja sekoita joukkoon mahdollinen säilöntäaine.

4. Pane salaati hyvin puhdistettuihin purkkeihin ja kaada liemi päälle.

En ole vielä itse kokeillut, koska viime syksynä yöpakkaset ehti ennen mua :/ mutta arvioin että tämä voisi olla hyvä resepti jos on isoja tomaatteja, pienet voi säilöä kokonaisina.

• Putkivalo kirjoitti:

Ota ne sisälle viikko ennen lähtöä. Tai kokeile joku terttu jo nyt, jos raaskit.

Mutta jos hukut vihreisiin tomaatteihin, mulla on tällainen resepti, nimeltänsä Isoäidin tomaattisalaatti.

2 kg vihreitä tomskuja
        2 kg keltaisia sipuleita

Suolaliemeen:
        6 l vettä
        650 g suolaa (n. 5 1/4 dl)
        1 dl hienoa sokeria

Etikkaliemi:
        6 dl väkiviinaetikk
        9 dl vettä
        2 kg hienoa sokeria
        4-5 kokonaista mausteneilikkaa
        (säilöntäainetta)

1. Valmista suolaliemi kylmänä suuressa kattilassa ja sekoita niin että suola ja sokeri sulaa.

2. Leikkaa kuorittu sipuli ohuiksi siivuiksi ja tomaatit lohkoiksi tai siivuiksi. Pane molemmat suolaliemeen 3-4 tunniksi. Kaada sitten liemi pois.

3. Kiehauta etikkaliemi ja sekoita niin että sokeri sulaa. Pane kuiviksi valuneet vihannekset liemeen. Keitä varovasti 5 minuuttia. Ota kattila lämmöltä ja sekoita joukkoon mahdollinen säilöntäaine.

4. Pane salaati hyvin puhdistettuihin purkkeihin ja kaada liemi päälle.

En ole vielä itse kokeillut, koska viime syksynä yöpakkaset ehti ennen mua :/ mutta arvioin että tämä voisi olla hyvä resepti jos on isoja tomaatteja, pienet voi säilöä kokonaisina.

Kiitos ohjeestasi.

Annan niiden vielä kypsyä ja teen säilönnän sitten hiukka ennen lähtöä.

Taidan ajella ihmisten ilmoille, korvessa on harmaa sateen sävyttämä päivä. Ei inspaa puutarhahommelit.

Viinimarjoista ja päärynäpaloista tekemäni kotiviini on alkanut kunnioitettavan pulputuksen. Joten lupaava alku. Saan viinin valmiiksi ja kirkastusvaiheen tehtyä ennen lähtöä, pullotan palattuani.

• .

Happana, itseäni, voit vilvoittaa varpaittasi purkeissa, ja sitten niihin tunkea tolmaatteja, vihreitäkin.
      Varmast, tointuvat, yli vuoden.

• Pistäpä hevosenpaskakiekura korviin, anna olla yön yli niin nukut paremmin ja loppuu huimaus ; DD

• Mulle tuli viime vuonna hirveesti kirsikkatomaatteja. Maitohappokäytin niistä osan. Mulla menee maha sekaisin, jos syön paljon tuoretta tomaattia, mutta maitohappokäyneenä niistä ei aiheudu ongelmia. Vihreitä tomaatteja en käytä. Solaniini vähän arveluttaa.

Reseptiä mulla ei ollut, mutta sovelsin jotain yleisohjetta. Tomaatit pitäis kai kaltata, mutta mä laitoin kuorineen. Pistelin vaan paljon reikiä kuoriin. Latasin parin desin purkit tomaateilla mahdollisimman tiiviisti, ja lisäsin suolavettä niin, että tomaatit peittyivät. Käymisen herätteeksi lisäsin tirauksen Molkosania. Tomujen päälle laitoin purkin suuaukon täyttävän kiven, että kaikki tomaatit pysyisivät käymisen ajan suolaveden peitossa. Sitten vaan kansi tiukasti kiinni. Kiven ja purkit olin desinfioinut keittämällä ilman kemikaaleja. Suolaväkevyyden katsoin visiin hapankurkkujen tai -paprikoiden reseptistä.

Pidin purkkeja pari päivää n. 20-21 asteessa ja sen jälkeen pari viikkoa 18 asteessa ja sitten kylmään loppusäilytykseen. Ihan hyviä tuli, mutta vähän plössöjä. Söin niitä raejuuston kanssa välipalana. Ehkä hapatan tänäkin vuonna tomaatteja, jos niitä jää yli päivittäisen käytön.

Luumut, omenat ja marjat säilön ilman sokeria. Soseutan ja kuumennan ne nippa nappa kiehuvaksi ja laitan kuumiin purkkeihin ilman säilöntäainetta ja heti kuuma kansi päälle. Varon sotkemasta sosetta purkin ja kannen väliseen kierteeseen. Kun purkit jäähtyvät, niihin tulee alipaine, ja kannet kiristyvät pienelle lommolle. Soseita voi sen jälkeen säilyttää vaikka huoneenlämmössä. Saman homman teen mehuille. Ilman sokeria ja säilöntäaineita kuumiin pulloihin ja muovikorkki kiehuvasta vesikattilasta päälle. Koskaan eivät ole pilaantuneet. Sormenpäät palaa joka syksy sileiksi kuumien pullojen ja purkkien kanssa leikkiessä. Lasipurkit ja pullot kuumennan uunissa ja korkit ja kannet keitän kattilassa.

• Kiitos Sedna ohjeistasi.

Olen asustanut kirkonkylän kaksiotani pari päivää koska korvessa...sataa sataa ropisee... eikä silloin voi puutarhatöihin juurikaan panostaa.

Tänään pitää käydä mökillä tarkistamassa, että tomaatitkin ovat saaneet vesipisaroista osansa sillä ne ovat saunan kupeella katoksen alla.

Viime vuonna tein mustaherukka- ja puolukkahyytelöä, tosin vain pari purkkia molempia ja jouluna ne tuli syötyä ; ).

• natriumbentson.
        korpikirjailija kirjoitti:

Kiitos Sedna ohjeistasi.

Olen asustanut kirkonkylän kaksiotani pari päivää koska korvessa...sataa sataa ropisee... eikä silloin voi puutarhatöihin juurikaan panostaa.

Tänään pitää käydä mökillä tarkistamassa, että tomaatitkin ovat saaneet vesipisaroista osansa sillä ne ovat saunan kupeella katoksen alla.

Viime vuonna tein mustaherukka- ja puolukkahyytelöä, tosin vain pari purkkia molempia ja jouluna ne tuli syötyä ; ).

Jos saisin tomattini edes pingispallon kokoisiksi, niin käärisin ne sanomalehdillä ympäri ja huoneenlämmössä kypsyttäisin. Minun tomattini kasvoivat vain vartta ja lehtiä ja nyt on herneen kokoisia palleroita. Ei ollut tarpeeksi hevonkakkaa, eikä edes kanan palleroita.

Minun säilöntäni onkin lähinnä lanttu, porkkana, punajuuri, omput y.m.s., sillä kuivatan niitä jääkaapin ylätasanteella. Sähköuuni on liian kuuma, vaikka on pienimmällä. Joskus on tilaisuus kuivattaa niitä tyttäreni saunassa, sillä siellä ns. varauslämpö on juuri sopiva.

Avomaan kurkuista teen niitä venäläisiä, siis vain suolaa, tilliä, piparjuurta ja mustaherukan lehtiä paljon. Ei siis sokeria ja etikkaa. Googlesta löytyy kyllä hyvä ohje Vishy kurkuille, jotka myös ovat hyviä.

Laiska kun olen ja teen paljon ruokaa kerralla, niin olen nyt ostanut apteekin säilöntä tabletteja, joista murskaan palan ruokaan, niin säilyy varmemmin. Minulla kun ei ole pakastinta ja jääkaappikin on turhan pieni, mutta mitoitettu kuitenkin yksinäiselle eläkeläiselle sopivaksi.

Jotenkin sitä vain innostuu keväällä istutuksista, kesällä marja ja sienisadosta, kuten nyt syksyllä säilönnästä. Toisaalta turhaa touhua, kun olisi varaa hakea kaupasta tuoretavaraa, mutta ikäiseni ihmiset (naiset) ovat tottuneet nuukuuteen ja säilöntään.

Minun bravuuri hillo marja-aroniasta taitaa jäädä tekemättä, koska nuo ääliöt leikkasivat pensaat äskettäin. Maustoin siis hillon joulumausteilla, kaneli, neilikka inkivääri ja osaan hieman luumuja. Hyvää on kinkun kanssa.

• ...

Vähän lisää.

No tomaateista tuli kyllä mieleen se, ei niitten säilömisessä paljoa mieltä ole. Kilon ketsuppia saa eurolla, eikä tomaatti maksa talvellakaan juuri mitään kaupassa. Ainoo just joku makujuttu, siis mun mielestä vihreet tomaatit.

Noin yleisemmin säilönnästä. Eipä paljoa tule säilöttyä. Vaikka mitä puhutaan, ruoka ei suomessa ole kovin kallista. Jos viitsisi marjastella ja sienestellä, siinä tulisi säätöä kyllä. Nämät kotimaiset marjat muuttuvat ihmeen kalliiksi, kun ne pussitetaan ja pakastetaan.

Mulla pari juttua, mitkä kiinnostaa, siis maun ja osittain hinnankin vuoksi.

Oli tarkoitus saada viimeinkin tälle kesälle pystyyn kylmäsavustuslaitos. pahapuoli vaan, vanha jääkaappi, minkä olin sitä varten jemmannut, hajosi lopullisesti kun siirtelin sitä. Tässä hiljakseen etsiskelen toimivaa vanhaa jääkaappia. Kylmäsavustus on hieno säilöntämenetelmä. Ja kylmäsavustetusta eväästä saa maksaa itsensä kipeäksi kaupassa.

Toinen on toi hapattaminen. Noh, hapankaali kaupassakin halpaa, mutta melkein mitä tahansa voi säilöä hapattamalla. Ja happamat tuuat menee jotenkin mun makupirtaan. Ainoa hapatettu suoka, mikä jäänyt syömättä on hapansilakat. Johtui enimmäkseen siitä, että se stanan kalatölkki happani niin hyväksi jääkaapissa, että muistutti jalkapalloa, ei sitä uskaltanut avata. Ois pitänyt hankkia jokin ydinvoimalaitoksiin tarkoitettu suojapuku ja painua keskelle erämaata avaushommiin...

Yks, mitä ei kannata koittaa säilöä muuten kuin kuivattamalla on chili. Meitsi vanhana Pelle Pelottomana tietenkin kasvattaa chiliä. Ja kerran kokeilin tehdä siitä etikkasäilykettä. Ennen juon pensaa, kuin syön etikkaan säilöttyjä chilejä.

Kuivaaminen kiinnostaa. Kuivattu särki ei ehkä kuulosta hyvältä, mutta se oikeasti on hyvää. Ja orressa kuivanut ruisleipä on kyllä herkkua, tosin kovaa sellaista.

Tässä elintarviketeollisuuden ja elinkeinojen ja maanviljelyn muutosten mukana paljon hienoja ruuanvalmistus ja - säilömistapoja jäänyt unholaan ja pois käytöstä.

Mulla itellä hittinä tönkkösuolattu läski. Hyvää läskiä tosin hankala saada. Mutta siin ä se hieno puoli, maistuu loistavalle, ja on riittoisaa. Etenkin kun vaimo eikä kissä jotenkin ymmärrä sen päälle:DDD

=DW=

• Korppis*

Suolattua läskiä sain nautiskella lapsena äitini sisaren luona, ihastuin ja voisinpa kokeilla nyt siitä mainitsit. Kaiholla muistelen noita aikoja. Leivän päälle sivellettiin ihraa, voi, että se oli hyvää.

Ainut, josta en silloin oikein välittänyt oli se kun äidin sisar laittoi suolaa kahviin. Vietimme kesiä Puolangan ja Hyrynsalmen saloilla ja sieltä jäi monta ihanaa makunautintoa mieleen, pitää kokeilla kun palaan reissusta voisin tehdä esim. tuota tönkkösuolattua läskiä ; )

Lakkoja käytiin suolta kipolla hakemassa ja syötiin välipaloina. haettiin vain päivittäiset tarpeet. Tottahan talonväki poimi talven varat, mutta me lapset saimme kokea erilaisia maku ja vaelluskokemuksia.

Nyt lähden tarkistaa kuinka tomaattini voivat sillä sade on lakannut.

• ...
        Korppis* kirjoitti:

Suolattua läskiä sain nautiskella lapsena äitini sisaren luona, ihastuin ja voisinpa kokeilla nyt siitä mainitsit. Kaiholla muistelen noita aikoja. Leivän päälle sivellettiin ihraa, voi, että se oli hyvää.

Ainut, josta en silloin oikein välittänyt oli se kun äidin sisar laittoi suolaa kahviin. Vietimme kesiä Puolangan ja Hyrynsalmen saloilla ja sieltä jäi monta ihanaa makunautintoa mieleen, pitää kokeilla kun palaan reissusta voisin tehdä esim. tuota tönkkösuolattua läskiä ; )

Lakkoja käytiin suolta kipolla hakemassa ja syötiin välipaloina. haettiin vain päivittäiset tarpeet. Tottahan talonväki poimi talven varat, mutta me lapset saimme kokea erilaisia maku ja vaelluskokemuksia.

Nyt lähden tarkistaa kuinka tomaattini voivat sillä sade on lakannut.

Suolaa kahviin.

Se oli niinkuin juhlakahvissa. Hautajaiset jne. Mun käsittääkseni se toimi jotenkin vedenpehmentimenä, joissain paikoissa aika tiukkaa kaivovettä...

Mutta tuleehan siitä sitä makuakin. Noin niinkuin periaatteessa mulla kahvinjuominen kiellettyä. Ja pulla ei kulu. Mutta ihan tavallinen voileipä kahvin kanssa kyllä maistuu. Aivan sama asia kuin teekin. Tulee sitä makiaa ja suolaista.

Ai niin. Kyllä mä kahvia joskus juon, vaikka lekuri muka kielsikin. Opin aikanaan käyttämään ruokosokeria kahvissa, jostain syystä. Se tuo jotain sellaista sulkaa-tyyppistä makeutta ja mun mielestä sopii hyvin tavalliseen suodatinkahviin.

Erityisemmin ei ole kahvihommiin tullut perehdyttyä, tokikin mutteripannu ekpressoa varten on itelläkin ja joskus mukava juoda cappuzinoa. Ylivoimaisesti paras kahvi oli itänaapurissa aikanaan yhdessä seisomapaikka kahvilassa. Net keitti jostain vahvasta kahvista sokerin ja maidon kanssa kahvit ja kyytipojaksi sellanen uunissa paistettu nakkisämpylä, jossa siis oli sämpylään sisälle laitettu nakki, jonka jälkeen se paistettiin. Kävin kai siellä hodarikahvilla satoja kertoja :DDD

=DW=

• Kauniina avautui päivä Korpeen, lähden hevosenpaskan/puutarhamullan levitykseen viinimarja- ja ruusupuskieni iloksi. Saapahan kirkolla levännyt kehoni kipupisteitä no, taidan lämmittää saunan kun urakka on tehty ; )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17073
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4814
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2728
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2016
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1507
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1348
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1223
    Aihe