Ajattelin laiskottelevani ja kyselevän oppineilta tämän kirjoituksen väitteistä. Onks noi juutalaisten käsitys Jeesuksesta ja mitä muuta juutalaisten pyhissä kirjoituksissa on mainittu Jeesuksesta?
Meitä kristittyjä tietenkin kiinnostaa, mitä mieltä Talmudissa ollaan meistä ja meidän Vapahtajastamme. Monissa Talmudin kohdissa todellakin käsitellään Kristuksen syntymää, elämää ja opetuksia. Jeesukseen (Jeschua) ei aina viitata suoraan, vaan hänestä saatetaan käyttää kiertoilmaisuja, kuten "Se ihminen", "Tietty henkilö", "Puusepän poika", "Hän joka hirtettiin", "Kansan käännyttäjä" jne.
Kristus on hebreaksi Jeschua Hanostri eli Jeesus Nasaretilainen. Tämän vuoksi Talmud kutsuu kristittyjä usein nasarealaisiksi (Nostrim). Jeschua tarkoittaa "Vapahtajaa" mutta Talmudissa nimestä tehdään kirjainleikin avulla seuraavanlainen tulkinta: (ISCHU=) Immach SCHemo Uezikro eli: "Pyyhittäköön Hänen nimensä ja muistonsa pois". (Maiene ieschua, fol 66 b.) Juutalaiset eivät yleensä käytä Jeesuksesta sanaa Jeschua, vaan Isschu, joka tarkoittaa "kirousta".
Talmudissa Jeesusta kutsutaan toisinaan Otho Isch`iksi eli "Siksi ihmiseksi". Traktaatissa Abhodah Zarah 6 a lukee seuraavasti: "Häntä kutsutaan kristityksi, joka noudattaa 'tuon ihmisen' vääriä opetuksia ja joka opetti heitä viettämään juhlaa sapatin ensimmäisenä päivänä." (eli siis harjoittamaan hartautta I. päivänä oikean sapatin jälkeen).
Jeesusta kutsutaan myös Taluiksi eli "Häneksi joka hirtettiin". (Kts. Rabbi Aben Ezran selitykset Genesiksen 27:39 kohtaan).
Talmud opettaa, että Jeesus Kristus oli äpärä ja siitetty kuukautisten aikana saastaisen hengen toimesta (traktaatti Kallah 1 b). Hän oli jälleensyntynyt Eesau ja mieleltään tasapainoton (Synag. Judanica s.217). Talmud tietää, että Jeesus ristiinnaulittiin häpeällisesti (ripustettiin puuhun ja on siksi kirottu). Hänet haudattiin helvettiin ja siitä lähtien ovat hänen seuraajansa pitäneet häntä esikuvanaan. Zohar III 282 mukaan Jeesus kuoli kuin peto ja haudattiin siihen likaiseen kasaan, johon heitetään koirien, aasien, Eesaun ja Ismaelin jälkeläiset sekä kaikki ympärileikkaamattomat ruumiit. Myös Jeesuksen seuraajat menevät Talmudin mukaan hänen perässään helvettiin. Jeesuksen äitiä Mariaa kutsutaan Talmudissa stadaksi eli huoraksi (Sanhedrin 67 a). Talmudin mukaan Maria jätti aviomiehensä ja teki aviorikoksen (Sanhedrin luku 7 loppu ja Iebhammoth:in viimeinen luku). Rabbi Eliezer mainitsee Schabbathissa, että stadan poika harjoittaa egyptiläistä magiaa "leikkaamalla sen lihaansa". Muinaisilla egyptiläisillä maagikoilla oli näet tapana merkitä loitsuja muistiin ihoonsa. He leikkasivat haavan nahkaansa ja laittoivat sen sinne. Haavan parannuttua ei muille paljastunut magian olemassaolo eikä salaisuus. (Beth Jakobh.). Talmudin mukaan patriarkka Jaakob oli muinoin voidellut öljyllä temppelirakennukseen kiven, johon oli kaiverrettu kirjaimet: IHVH. Uskottiin, että jos joku pystyisi ymmärtämään sanan oikean tarkoituksen ja ratkaisemaan näin kulmakiven arvoituksen hän pystyisi halutessaan vaikka tuhoamaan koko maailman. Niinpä temppelipapit laittoivat verikoirat vahtimaan kiveä niin, että kukaan ei vahingossakaan pääsisi tutkimaan vaarallista kiveä. Jeesus kuitenkin onnistui jotenkin pääsemään kiven luokse, kirjoitti kirjaimet pergamentille, viilsi haavan reiteensä ja kätki loitsupaperin sinne. Lausuttuaan sitten vielä Jumalan nimen (IHVH) haava parantui välittömästi. (Toldoth Jeschu.)
Kirjassa Toldoth Jeschu on mielenkiintoinen kertomus Jeesuksen ja Juudas Iskariotin välisestä loitsutaistelusta. Kirjan mukaan Juudas oli näet Jeesuksen vaarallinen kilpailija ihmetekojen saralla. Kerran Jeesus kimpaantui Juudakseen ja lausui ääneen Jumalan mahtavan nimen (IHVH) ja jatkoi niin, kunnes tuulenpuuska tempaisi sekä Jeesuksen että Juudaksen maan ja taivaankannen väliin. Sitten vuorostaan Juudas lausui Jehovan nimen ja yritti työntää Jeesusta takaisin maahan. Jeesus ei kuitenkaan antanut periksi vaan paini jatkui. Lopulta Juudas turvautui viimeiseen keinoonsa ja virtsasi Jeesuksen päälle, jolloin molemmat putosivat maahan ja taistelu siltä erää oli ohi.
Rabbi Maimonides kirjoittaa kirjassaan Hilkhoth Melakhim IX:4: "Jos kaikki asiat, jotka hän (Jeesus) teki, olisivat onnistuneet. Jos hän olisi rakentanut temppelin uudelleen entiselle paikalleen, silloin hän varmasti olisi ollut Messias...Mutta koska hän ei tehnyt niin ja hänet tapettiin, silloin on selvää, ettei hän ollut Messias, jota laki kehoitti meidän odottamaan."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/719398
Juutalaisten käsitys Jeesuksesta...
6
<50
Vastaukset
- elakim
Joshua on se temppeli. Juutalaiset ei vaan ole vielä valmiita kutsumaan häntä luokseensa. En tiedä miksi. Eli he luulivat aikanaan, että se temppeli olisi rakennus.
Ja joo Rakkaalla lapsella on ollut monta nimeä.
Sitten kun nimi Immanuel täyttyy, niin on rauha lähellä.
`mutta jos joku tähän kulmakiveen kaatuu..`. (en viitsinyt laittaa tohon sitä virkkeen loppua, koska se olis surullista. Ehkä laitan sen myöhemmin) - elakim
Ja jos kiinnostaa tietää mitä tarkoitti se `Jumalalle voi olla yksi päivä tuhat vuotta. Ja tuhat vuotta kuin yksi päivä`.
Niin se liittyy siihen aikaan kun Jeesus sanoi pystyttävänsä uudestaan temppelin.
Ja siihen UT:n. ` ja hän heräsi kolmantena päivänä`.
Ja joo. Se liittyy Daavidiin.
Ne viitteet löytyy kuningasten kirjoista ja aikakirjoista. - elakim
Heh :).
Ja jos Daavid kuoli tasan vuonna 1024 BC. Marraskuussa. Kello 06:35. Kolmantena päivänä. Niin te olette aikamoisessa lirissä :). Tai sitten ette. - PSARI
Rabbi Maimonides kirjoittaa Jeesus Jehozadakin pojasta, josta myös Ilmestyskirja kertoo ja juutalaisten pakkosiirtolaisuuden ajasta Babyloniassa ja sen jälkeen Jerusalemin temppelin uudelleen rakentamisesta. Jeesus oli yksi rakennustöiden johtajista ja tekijöistä ja on arveltu, että hänen isänsä Jehozadak on tuo puuseppä, jonka ensimmäiseksi temppelin ylipapiksi valittu Jeesus oli.
Ylipapin ja hänen isänsä nimi kirjoitetaan eri tavoin eli Jeesus, Jesua, Jeesua, Jesus Jehozadakin, Joosadakin, Josadakin poika. Hän oli 1. ylipappi v. 515-490 eaa. Esra syrjäytti hänet ja leeviläi-nen Jeesus ristiinnaulittiin pääsiäisenä. Ilmestyskirjan jälkeen pitäisi laittaa Raamattuun Esran kirja, koska hän oli Jerusalemin temppelin Jeesusta seuraava ylipappi.
Jeesus Ha-Notztrin tausta on tämä:
Jonathan Makkabealainen oli viimeinen seleukidi-kuvernööri/ylipappi v. 153-143 eaa. ollen roomalaisiin liittoutuneen Juudas Makkabealaisen veli. Antiokhoksen syyrialaiset joukot eli seleukidit palvoivat epäjumalia ja sitä juutalaispapit eivät hyväksyneet. Ylipappi Mattatias pakeni 5 poikansa kanssa Qumraniin. Mattatias kuoli ja Juudas Makkabealainen valtasi Jerusalemin v. 166 eaa.
Alcemus oli kuvernööri/ylipappi v. 162-159 eaa. vailla valtaa. Ylipappi/ kuvernööriksi tuli Yohannan = JOHANNAN v. 159-153 eaa. Juudas Makkabealainen halusi liittoutua roomalaisten kanssa ja laittoi Roomaan lähetystön ja veljensä Johannanin. Hän oli naimisissa Miriamin kanssa, joka oli pääsiäisjuhlilla eksyttyään miehestään käytyään kampaajalla.
Roomalaissotilaat 1. kohortin jousimiehet, Pantira ja Stada, veivät raskaana olleen tytön sivukadulle raiskattavaksi. Puuseppä Pappos ben Yowself = Jowself pelasti hänet. Mustasukkainen Johannan ei uskonut, ettei Miriamia oltu raiskattu ja hylkäsi vaimonsa. Pappos kihlasi tytön, mutta huomattuaan raskauden aikoi hylätä hänet.
Stada ja Pantira vietiin Sanhedriin ja miehet tuomittiin kivitettäviksi ja hirtettäviksi. Miriamin synnytettyä kätilö yritti varastaa lapsen (s. v. 159 eaa.) viedäkseen temppeliin uhrattavaksi. Pappos sai naisen kiinni ja palautti ylipappi-kuvernöörin vauvan, jota kutsuttiin äpäräksi ja huoran lapseksi = Jeesus ha-notsriy, josta muodostui Ha-Notzri.
Jeesus oli älykäs opiskellen lyhyessä ajassa rabbiksi isänsä tuella. Ptolemaios tapatutti vävynsä Hyrkanoksen avulla Johannanin ja Simonin v. 134 eaa. ja hänestä tuli Juudean kuningas v. 134-104 eaa. Jeesus syrjäytettiin ylipappeudesta ja hän pakeni Qumraniin perustaen Ha-Notzri- eli Nasaret-haaran.
Talmud antaa Jeesuksesta erilaisen kuvan kuin kristinusko Kristuksesta, jota pidetään Talmudissa vääränä profeettana. Sen mukaan Jeesuksen sanoma oli täysin erilainen kuin kristittyjen opettaman Kristuksen. Tämän on arveltu johtuvan siitä, että evankeliumitekstit ovat kristinuskon alkuseurakuntien tekemiä, eikä Jeesuksen itsensä opettamia.
Tähän voi olla toinenkin syy, nimittäin kristinuskon Jeesus Kristus vaikutti ja opetti Rooman juutalaisten keskuudessa ja näihin oppeihin on yhdistetty Juudeassa ja Galileassa vaikuttaneiden muiden Jeesusten kertomukset ja opetukset. Mielestäni Markuksen evankeliumi kertoo Jeesus Kristuksesta ja Rooman tapahtumista. Matteuksen evankeliumi Jeesus bar Abbaksesta ja Jerusalemista sekä Juudean Beetlehemistä hänen synnyinkaupunkinaan. Tämä Jeesus puhui hepreaa.
Luukkaan evankeliumi taasen Galilean Beetlehemissä syntyneestä Jeesuksesta eli Jeshuasta sekä Sepforiksen temppelistä että kaikista Jeesukselle tapahtuneista asioista Galilean seudulla sekä Genesaretin järvellä. Kapernaumista on löydetty Jeesuksen ajan rakennuksia kuten koulutila. Magdala on aivan Genesaretinjärven rannalla ja Magdalan Maria oli tämän Jeesuksen vaimo.
Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu ensimmäisen vuosisadan lopulla ja siinä oleva Jeesuskin on eri kuin edellä mainitut. - elakim
Jeesus Bar Abbas oli P e r k e l e.
Miriam=Maria.
נסו לאהוב זה את זה. יהושע הוא חוזר!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841672
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88908- 8872
- 54862
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56849Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58793Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189789Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80735Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172730Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41730