Lada 1200 -77

lättärauta

Jatketaan kertomuksia autoista, kun aiemmin kerroin Mazda 1300-merkkisestä ensimmäisestä autostani, niin häpeäkseni tunnustan, että myöhemmin omistin myös Lada 1200 vm.-77:n. Täytyy sanoa, että paskempaa autoa en ole ennen enkä jälkeen "latuskaa" omistanut. Kaikki viat ja vastoinkäymiset mikäli kertoisi syntyisi siitä koolleen vähintään Päätalon Iijokisarjaan verrattava eepos.
No, Ladahan oli lämpimän auton maineessa, ei pidä paikkansa. Tai no oli, jos pukeuduit kuin lämmityslaitetta autossa ei olisi ollutkaan. Lämmityslaitteen puhallinkin oli niin isoääninen, ettei sitä voinut pitää päällä kuin sillä toisella, hitaamalla nopeudella. Ilmanvaihtoa ei ollut ollenkaan, vaikka itse yritin avartaakin mitättömiä läpivirtausaukkoja takapilareista.
Bensa kelpasi Ladalle, normaaliajossa meni helposti 16ltr/100km ja se oli jo hyvä saavutus. Pienin mitattu kulutus oli 9,9ltr/100km maantieajossa välillä Oulu-Helsinki maksiminopeuden ollessa n. 90km/h. Bensankulutusta lisäsi osaltaan varmaan se, että Ladassa ei ollut alipainesäätäjää ,vaan sen virkaa hoiti lähetyssaarnaajan päällä ollut jousihässäkkä. Tuosta "hässäkästä" johtuen liikkeelle lähdötkin olivat kanssa autoilijoita huvittavia loikkimisia (vieläkin kuulen korvissani Ladan liikkeellelähtöäänen; "an-an-an-an-aaaaan".
Vikoja ei jaksa alkaa edes luetteleen, mutta jotain kuitenkin, kuten esim vetoakselin ristikkonivelet jotka loppui noin 30tkm:n jälkeen, kytkimen ongelmat irtoilevat jouset ja huutavat painelaakerit. Entä sitten Ladan jakopäänketju (ranksranksranks), kerran ketjua vaihtaessani pääsi ketjun toinen pää irtoamaan otteesta ja luiskahti koneen sisään, eihän siinä auttanut kuin purkaa puoli moottoria, että sai uuden ketjun koneeseen, jatkamaan samaa rahinaa mitä edellinenkin oli pitänyt.
Jähdyttäjäntuulettimensiivet (muoviset) olivat myös tapaus kerrakseen. Kerran maantienopeudessa Ladan konehuoneesta kuului räjähdys ja konepeltiin ilmestyi kolme kohoumaa vieri viereen. Ei muuta kuin "lattara" tien viereen ja konepelti auki, tuulettimensiivethän sieltä vain oli lähteneet omille teilleen. Kolme oli lähtenyt yläilmoihin ja päätyneet konepeltiin, neljäs oli ilmeisesti lähtenyt alapäin sillä siitä ei löytynyt mitään varmaa havaintoa.
Entä sitten Ladan katsastus, se ei meinannut onnistua millään, sillä siihen aikaan monopoli-katsastusasemilla oli joukko katsastusmiehiä jotka oikeasti vainosivat Ladoja. Yhden kerran Lada pomppasi kun sen ohjaus oli "insenjöörin" mielestä liian jäykkä. Katsastuspäivänä oli 30 astetta pakkasta ja Ladan ohjaussimpukan öljyt oli hiukan jähmeessä. No, vein Ladan pelkästään uudestaan konttorille ja onneksi hirmu pakkanen oli ehtinyt lauhtua sen verran, että hermot pelastava leima rekisteriotteen taakse ilmestyi.
Mutta siis, Lada 1200 vm.-77 oli paska auto, jos sitä nyt edes autoksi pystyi sanomaan. Nykyinen ruohonleikkurinikin on modernimpi laite kuin mitä oli Lada 70-luvun lopulla. Vaihtoon meni Ladakin kolmen vuoden kärsimyksien jälkeen, ikävää en ole kokenut koskaan. Mikä v....aa tässä vaiheessa on entisten Lada-kuskien haaveilut entisten aikojen perään, jolloin autot oli autoja, niihin pystyi itse vielä tekemään remonttia ja ne oli Lada-merkkisiä.

35

3531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mersupersu

      Nyt puhut kyllä apskaa. Minulla oli 1980-luvun 1200 Lada ja bensaa meni oleellsiesti vähemmän ja lämpöä riitti. Siinä ei ollut mitään varsinaista vikaa koskaan, latausvirta toki vaelteli, mutta säädin ei kestänyt kahta päivää kauempaa - taisi olla ominaisuus.

      Ladan ominaisuudet sitten olivat puolestaan aivan apskat - mutta ei niitä pidä vikoihin sotkea. Nykyisin ajelen Mersulla ja onhan se parempi kuin Lada.

      • Auton huolto

        Nimimerkki Mersupersu eli Mersuperse.Nykyisin ajelet mersullas.Parempi ku lada?.Onko autoilla hintaeroa jo ostaessa?Mites varaosahinnat?Ja nykysähkömööpelit saa ostaa huollosta pois.Ja omat kädet tuskin osaa korjata autoa siellä päin.Ja tuskin huollatit ladaa mutta mersu meni huoltoon.Kuka nyt ladaa huoltaa ku uutena jo niin halpa.Saa paremmin puhetta sitä myöten että kumma halpa auto.Tarvitsee jopa huoltoa.


      • Anonyymi
        Auton huolto kirjoitti:

        Nimimerkki Mersupersu eli Mersuperse.Nykyisin ajelet mersullas.Parempi ku lada?.Onko autoilla hintaeroa jo ostaessa?Mites varaosahinnat?Ja nykysähkömööpelit saa ostaa huollosta pois.Ja omat kädet tuskin osaa korjata autoa siellä päin.Ja tuskin huollatit ladaa mutta mersu meni huoltoon.Kuka nyt ladaa huoltaa ku uutena jo niin halpa.Saa paremmin puhetta sitä myöten että kumma halpa auto.Tarvitsee jopa huoltoa.

        Ei hätää mä korjaan sähköviat :)


      • Anonyymi

        "Nykyisin ajelen Mersulla ja onhan se parempi kuin Lada."
        Mikä Mersu muka parempi?


    • Lujjaa laatua

      Kaverillani oli aikanaan Lada 1300S -75 ja ajotyyli oli todella raju ja säälimätön. Hänen tuttavansa ei oikein meinanneet uskoa kuinka hyvin se kesti vaikka mittarissa oli kilsoja yli 300 tkm.
      Veljelläni oli myös vuoden verran 80-luvun lopulla Lada 1500S -75, toimi tosi hyvin ja oli kovilla pakkasilla erittäin lämmin. Käynnistyi vaivatta talvella-87 aamuisin -32 asteen pakkasella ilman lämmitystä!

      • Anonyymi

        Käynnistyi se Citroen Visakin v 1983 -36 asteisen yön jäljiltä ilman moottorinlämmitintä. Jo toinen sytytys käynnisti moottorin. Hitaasti startti pyöritti, tuskin olisi kauaa pyörittänytkään.
        Pääsi anoppi joulukirkkoon...


      • Anonyymi

        "Kaverillani oli aikanaan Lada 1300S -75"
        Lada oli kopio Fiat 1300:sta, kun sen valmistusoikeudet myytiin Neuvostoliittoon. Fiat alkoi valmistaa uusia malleja. Myös Fiat 1300 oli kestävä auto.


    • lättärauta

      Niin, oma "latuska" oli todella perus 1200 (ei edes L) ilman hienouksia.
      Kulutus oli kuten avauksessa kerroin ja muukin kokeminen meni kerrotulla tavalla. Itsellä ei "aika ole kullannut muistoja", toki kutakin autoa ja tekniikanlaitetta pitää verrata aikakauden autoihin ja teknisiin laitteisiin.
      Mutta minä en Ladasta pitänyt, ajoasentokin (ei vika) oli hankala 185cm kuljettajalle. Yksi ihmeellisyys (ei vika) jonka vielä voisi kertoa oli peräkontinkansi joka ei auennut ylös asti vaan jäi reilusti puoleen väliin.
      Melkein yhtä p..ka auto oli 5. autoni joka oli Datsun Cherry, ruostetta riitti, mutta se on sitten jo eri tarina autoista.

      • Lättäraudan moittija

        Nimimerkki lättärauta.Ladan peräkontin luukun jousia pystyy säätämään.Viitsitkö ennen moittimista edes katsoa mekanismia??Vai pitikö vängällä päästä moittimaan!!.Osta wolkswagen käytettynä dsg-vaihteistolla.


    • mersupersu

      1300 olikin kestävä kone Latikassa. Olen itsekin nähnyt sellaisen todella kovassa ajossa ja auto hajosi ympäriltä ennen konetta.

      Olivat oiekasti 70-luvun autot aivan apskoja nykyautoihin verraattuna

      • Anonyymi

        Olivat kunnon tekoa 70luvulla autot


    • En osta uusia autoja

      Kyllä olen eri mieltä mallista lada 1200 L mallista vuodelta 1988.Auto ollut minulla 1998 vuodesta asti.Ei se auto kyllä kylmä ole ollut.Kytkinpaketti piti ostaa ku oli edellinen omistaja pilannu sen ajamalla eikä ollu säätäny kytkintä.Halpaa autoa harvemmin huolletaan ni parempi haukkua se kestämättömyyttään hornan tuuttiin.Kallis auto syö korjaamolla kalliin hinnan.Jos on peukalo keskellä kämmentä eikä osaa mitään autoon tehdä ni se ei ole auton vika vaan käyttäjän jos se takkuilee käytössä.Nykyautot ostetaan takaisin huollosta.Ne hemmetin tietokoneet.Minä saan vieläki oman lada 1200 L mallin kuntoon omassa hallissa.Ja auton ruostuminen on omistajasta kiinni.Rikkaat tietenki on erikseen.Ne vaihtaa autoa ku sukkia jalkaan.Maaseudulla osataan korjata vanhat autot itse kuntoon.Sinne ei kaivata nykyisiä Sähköä täynnä olevia vikapommeja.Esim wolkswagen dsg-vaihteistolla oleva auto.

      • Anonyymi

        Hyvä! :)


    • Ostakaa nykyauto!!!!

      Osta nimimerkki lättärauta Wolkswagen dsg-vaihteistolla.Ja 150000 kilometriä ajettu malli.Justiin edellinen omistaja takuuvarmasti myy sen ennen 3000 euron remonttia.Lisää vielä päälle vaihtoremontti.Sitte tulet haukkumaan ladaa mulle minkä kytkinremontti maksoi itse tehtynä kaikkine osineen 120 euroa.

    • Dadadaaa

      Hah hah, vai veturin ristikkonivelet. Jäykästä taka-akselissa. Oletkohan edes ajanutkaan ladalla.....

      • ex 1200L -76

        Taitaa olla kyse kardaanin ristikoista niitähän ladaan joskus sai vaihtaa, ja lämppärin hana..., mutta lämminhän se oli ja luja peli, jakoketjun laahain myös kuluva osa, öljypumpun booriholkki jakajan alla myös oli vaihtokamaa, laatikko ja perä tietty vähän voivotteli...mutta siihenkin tottui..


      • 1500s latukka oli
        ex 1200L -76 kirjoitti:

        Taitaa olla kyse kardaanin ristikoista niitähän ladaan joskus sai vaihtaa, ja lämppärin hana..., mutta lämminhän se oli ja luja peli, jakoketjun laahain myös kuluva osa, öljypumpun booriholkki jakajan alla myös oli vaihtokamaa, laatikko ja perä tietty vähän voivotteli...mutta siihenkin tottui..

        Veljellä on uudenkarhea 508 Peugeot, siinäkin vaihdelaatikko vinkuu joillakin kierros alueilla, kuulemma ihan ominaisuus huollon mukaan, liekö ladan laatikko ?


    • "lujaa laatua"

      Mullakin oli 1200 latuska 80-luvun alussa (vm.1979). Lämmin se oli, eikä ikuna vienny noin paljon bensaa. Tais olla aloittajan ladassa jotain vikaa... Ajoasento oli suoraan fiatista, surkea, piti olla lyhyet jalat ja pitkät kädet.. Tuuletus oli huono, käyntiin läks pakkasellakin. Jarrut tuppas puoltamaan, minunkin Lada kerran hylättiin leimalta, kun valot oli väärin suunnattu (vaikka ei oikeasti ollut, ei tehty korjaamolla mitään ja leima tuli uudella yrittämällä), tosin puuttu myös vakuutustodistus. No, se autohan oli kuuskytluvun tekniikkaa (fiat 124), täytyihän sille jotain anteeksi antaa, ei se mikään mersu ollu.

      • Eurosamara

        Arvaas kumpi on nyt arvokkaampi,saman vuosimallin mersu,vai lada.?
        Mersuja on tarjolla montakin.Omistajat haluavat päästä niistä eroon. Myynnissä olevat Ladat alkavat olemaan harvinaisia. Omistajat ei halua luopua laatuautosta.


      • Eurovolga
        Eurosamara kirjoitti:

        Arvaas kumpi on nyt arvokkaampi,saman vuosimallin mersu,vai lada.?
        Mersuja on tarjolla montakin.Omistajat haluavat päästä niistä eroon. Myynnissä olevat Ladat alkavat olemaan harvinaisia. Omistajat ei halua luopua laatuautosta.

        Mersu tietenkin, keräilykamaa.


    • Eurosamara

      Vanha mersu ei kelpaa kuusankoskellekkaan. Eivät ole keksineet ruosteelle hyötykäyttöä.
      Mersun omistajat jopa maksavat,jos joku vie pihasta romuläjän pois.
      Lada on haluttu auto,ostajia tulee ulkomailtakin, mut tarjonta on vähäistä.
      Ei haluta luopua laatu-autosta.

      • Eurovolga

        Lada on lujaa vauhtia maatumassa jo uutena. Sehän on tunnetusti ainoa auto, joka on ruosteessa jo tehtaalta tullessaan.


      • ladat
        Eurovolga kirjoitti:

        Lada on lujaa vauhtia maatumassa jo uutena. Sehän on tunnetusti ainoa auto, joka on ruosteessa jo tehtaalta tullessaan.

        mites mulla on sitte katsastettu lada 1200l malli vuonna 2015?Kerro nyt asian tuntijana oikein minkä takia autot ruostuu?


    • ladat

      no voi voi nyt ku pääsit haukkumaan auton kunnolla.Minulla ollu 1200 l malli kauan ja viat ollu laturi käynnistinmoottori ja puhaltimen moottori ja kytkin.Auto maksoi niin vähän että remontteihin riittää rahaa.Ja oma lämmin halli ilman peukaloa keskellä kättä.Menkööt nämä kumman valittajat toyota sivuille.Eikös ne ole ikiliikkujia ilman vikoja jos auton laittaminen ei kiinosta.Minä ajan L mallin Ladalla 2015 vuonna eikä ole mikään häpeäpilkku nykyään.Rikkaat ajakoon vaikka maybachilla.Mulle justiin sama.

    • Anonyymi

      Kyllähän se lada erittäin hyvä on

      • Anonyymi

        Kyllä lada on ehdoton vaunu ei voi moittia. Itte ajelen toyotalla mutta myös ladalla olen ajanut paljon ongelmitta. Jos jostain hyvä lada löytyisi ostaisin kyllä. Kiinnostaa myös kaksitahtiset wartburg ja eritoten trabant.


    • Anonyymi

      Työkaveri ajoi pitkin Suomea 1200 ladalla työmatkoja hyvin toimi Lada

    • Anonyymi

      Toi kolmenkympin pakkanen on hyvä. Sentään jotain positiivista kestävyydestä.

    • Anonyymi

      Oli Fiat 124 Kuin lada samakori hemmetin hyvä auto lämmin ja tehokas Sivuimusolexit
      ja levyjarrut vakiona edessä ja takana 70 mallin auto..
      toimihanne kun ei oo vempaimia.. 2 nopeuksiset tuulilasin pyyhkijäT

    • Anonyymi

      No olen yli puolet elämääni autoverstaassa elättänyt ja korjaillut takaveto Ladojaki ja parasta niissä oli käyntiin lähtö kovimmillakin pakkasilla, Täysin riippumatom moottorilämmittimestä ja Volvon lämpö,jos jollain on ollut kylmä Lada niin hänen olis pitänyt tutkituttaa tuo asia kuntoon,se kun ei ole merkkiominaisuus. Myös sopivan tilava,halpa hintainen ja kohtalainen peräkoppikin . Siinäpä ne olikin

    • Anonyymi

      lada 1200 vm 1983 löytyy ja ajan edelleen tällä jo kohta 40 vuotta hyvin pienillä kustannuksilla.
      kilometrejä 670 000 jakansi oli auki 400 000 kun ohjurikumit falskasi.
      jos ikä enää riittää niin 20 vuoden kuluttua mittari on mennytv 10 kertaa ympäri

      • Anonyymi

        40 vuotis synttärit on muutaman päivän päästä ladalla?


    • Anonyymi

      Vuosituhannen vaihteessa ostin nappisilmäladan eli 1200 L n vm. 1985. Aivan virheetön ja 80 tkm ajettu. Maksoi 3500 mk. Vuoden verran ajeltiin ei mitään vikoja. Auto kuin uusi. Harmittaa kun jos olisi tallessa pitänyt niin nyt senkuntoisesta yksilöstä saisi saman mutta euroissa 3500 e helpostikin.

    • Anonyymi

      mulla on alkuperäinen vfts 1600 luokan ohjus katsastettu maantiekäyttöön. arvatkaapa myynkö ikinä pois tätä vehettä vaikka joku tarjois 5000 euroa,en myy.

    • Anonyymi

      Siskonmiehellä oli aikanaan Lada 1200 vm. 77. Auto oli 4-5v vuotta vanha kun hän sen osti ja ajoi sillä viitisen vuotta.

      Jos nyt saisi sellaien, niin voisi olla leveet henkselit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe