Hei.
Jouduin eilen säikäytetyksi internet-linkillä missä on ''manaaja'' missä kuuluu erittäin korkeaa kiljuntaa.
Ei sillä mutta hetkellä oli äänentoistojärjestelmässä 80% käytössä 100%:sta.
''Suurin SPL:> 115 dB
Taajuusvaste: 33 Hz - 20 kHz''
Itsessään ääni kerkesi kuulua noin 2-7 sekunnin ajan kunnes sain sen sammutettua.
Korvani ovat hieman kipeät tästä niin heräsi kysymys onko tässä riski kuulovauriolle?
En ainakaan ole vielä havainnut tinnitystä tai ongelmaa kuulemisessa korkeissa tai matalissa äänissä.
Alussa oli pientä särkyä havaittavissa mutta ei ole enään.
Mitä olette mieltä?
T: Villoz
Kuulovaurion riskikö?
1
276
Vastaukset
- Anonyymi
Vastaan tähän 13 v vanhaan aloitukseen.. Kuuntelin itse ainakin 120 db voimakkuudella ääntä joka tuli kitaravahvistimesta. Kyse oli mallintavasta vahvistimesta ja se oli kiinnitetty USB johdolla tietokoneeseen. Ajatuksissani aloin kuuntelemaan Youtubesta musiikkia, mutta ääni tulikin kitaravahvistimesta. Mittasin kuulosuojaimilla etäisyyden päästä, ja kävi ilmi että ääni on ollut ainakin 120 db. Sitä kesti itselläni arviolta 7 sekuntia kunnes löysin oikean volyyminapin! Minulla oli samana päivänä lievää pahoinvointia, seuraavana päivänä soi korvassa hetken aikaa. Nyt on kolmas päivä ja korva on ääniherkkä. Vältän kaikkea kuuntelemista. Se on vain hieman kipeä mutta tuntuu aristelevan ääniä siten että en voi kuunnella nyt edes 20 db:llä musiikkia ilman että se tuntuisi oudolta korvassa. Tein taajuustestin ja kuulen kyllä 14000 hz asti. Verrattuna toiseen korvaan kuulo oli lähes yhtä hyvä kuin se puoli jolla vahvistin oli ollut. Toisessa korvassa ei ole ollut mainittuja oireita. Mietin itsekin että onko muusikoita joille olisi käynyt jotain vastaavaa ja kuulostavatko nämä oireet sellaisilta mitkä parantuisivat ajan myötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17605- 67557
- 93535
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437