Jos -lausekkeen palautettu arvo numeron sijasta väri ?

LauraXX

onnistuuko ?

eli esim. soluissa A1 - G1 soluissa on sekä tekstiä että numeroita.
ja budjettiin olen G sarakkeeseen upottanut kaavan, mikä laittaa arvoksi 0, kun lasku on maksettu.

myös haluaisin että samalla kun sarakkeen G arvo muuttuu nollaksi, koko rivi muuttuisi väriltään tietynlaiseksi.
nyt olen sen manuaalisesti tehnyt, mutta onnistuuko tuo jos -funktion avulla ?
Ja mihin soluun tuo jos-lauseke pitää laittaa ?
eli siihenkö mihin sen palautetun arvon haluaa tulevan, vai voiko olla joku muu solu.

olen yrittänyt lukea tuota excelin ohjetta, mutta en ole löytänyt tähän vastausta.

8

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei onnaa useammalle solulle ilman koodia...

      ko taulukon moduuliin...

      vain solut A1:G1 muuttaa väriä...

      Option Explicit
      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Range("G1") = 0 Then
      Range("A1:G1").Interior.ColorIndex = 6
      Else
      Range("A1:G1").Interior.ColorIndex = xlNone
      End If
      End Sub

      tai koko rivi muuttaa väriä...

      Option Explicit

      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Range("G1") = 0 Then
      Rows("1:1").Interior.ColorIndex = 6
      Else
      Rows("1:1").Interior.ColorIndex = xlNone
      End If
      End Sub

      Keep EXCELing
      @Kunde

      • muuan mies

        "ei onnaa useammalle solulle ilman koodia..."

        Mutta ehdollisella muotoilulla voidaan myös homma hoitaa:
        Kaikkiin A--G (..IV) sarakkeisiin ehdollinen muotoilu, jossa ehtona on sama kaavan nolla-arvo G-sarakkeessa "=$G1=0".


    • ok näin yksinkertaisena tapauksena (yksi väri)
      anteeksi virheeni

      by the way niin se aika vaan rientää
      vastakysymys ;-)

      kuinka teet 6-7 erilaista värimuotoilua solulle ilman koodia (XL2003- uudemmissahan saattaa olla vaihtoehtoja jo useita, mutta tässä versiossa 3 ehdollista muotoilua)

      • muuan mies

        Noin se juuri on:
        Excel 2003:ssa on vain kolme yhtäaikaista ehdollista muotoilua käytettävissä, lisänä voi käyttää ainoastaan posit/nolla/negat. lukujen väritystä Muotoile-Luku-Oma -valinnoilla.
        Excel 2007 -2010 versioissa on ties kuinka monta ja kaikenäköistä muutakin vilkutusta tarjolla...


    • LauraXX

      tarkoitus olisi siis tosiaan käyttää yhtä väriä ja niin että jos G sarakkeen esim. rivin 1 solun arvo on nolla, niin solut A1 - G1 on haetun värin mukainen.

      kyse on kotibudjetista, missä haen sitä tarkoitusta, että kun kyseisessä rivissä olevan laskun tiedot on maksettu (eli kaavalla upotettu arvo muuttuu nollaksi), niin se rivi muuttuu esim. oranssiksi.

      esimerkki on varmaan kattava, mutta minulle liian monimutkainen ymmärrettäväksi.

    • Excel on kivaa

      Ehdollinen muotoilu on tosiaan se ratkaisu.

      Saitko avun? Tällä palstalla on, onneksi, avuliaita ihmisiä, mutta vastaukset, ohjeet, on välillä lyhyitä. Täällä oletetaan, että "kaikki muutkin osaa yhtä hyvin kuin minä" elikkä riittää kun annetaan nopea tieto vähän sinne päin.

      Vastaukset vois olla vähän perusteellisempia.

      • Olet oikeassa, vastaukset ovat välillä turhankin lyhyitä. Mutta kysymykset ne vasta lyhyitä ovat. Kysyjän tulisi aina kertoa mm. mitä Excel versiota hän käyttää, se kun vaikuttaa useimpiin ratkaisuihin. Esimerkiksi Excel 2003 on jo menneen talvien lumia ja siitä puuttu paljon hyviä toimintoja, joita taas Excel 2007 ja 2010:ssä on. Haasteen kuvaukseen kannattaa aina panostaa.


    • kyllä ja ei

      On ne kysymyksetkin joskus vähän epäselviä, totta. Mut noista versioista olen kyllä aika lailla eri mieltä.
      Uusissa Excel 2007 ja 2010- versioissa on kyllä hyviä lisäyksiä, mutta 2003- versiossakin on vaikka kuinka paljon käteviä toimintoja.
      On suorastaan niinkin päin, että jotkin kätevät 2003 -toiminnot on 2007-versiossa piilotettu, ne tarvii hakea pikatyökaluriville, kun niitä ei ole välilehdillä suoraan.
      Esim. välisumman jälkeinen automaattinen muotoilu, jonka avulla saadaan koko välisumma- taulukkoon kaikille laskentariveille omat värit.
      2003-versio on kaikkea muuta kuin hyödytön menneen talven lumia.
      Tosin siinäkin olen samaa mieltä, että kysyjän pitäisi ilmoittaa versio. Jos kysyjä ei osaa hyvin, hän tarvitsee selkeän selostuksen, ja silloin pitäisi tietää mistä versiosta on kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      161
      2072
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1804
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1577
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      72
      1280
    5. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1253
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      71
      1234
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      225
      1010
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      72
      843
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      760
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      194
      743
    Aihe