Nimensä veroinen...

Lentävä kalakukko

Outokumpu meinaan, käväisin muutama viikko sitten ja empä tule toista kertaa. Olen savolainen ja tottunut rentoon, välittömään, lupsakkaan elämänmenoon mutta kuinka ollakkaan Okussa meno on aivan kuvailemaani vastakohta. Pipo on ihmisillä kireellä, mulkoillaan ulkopaikkakuntalaista, hyvä kun ei kysytä että miksi tulit meitä kiusaamaan. Käynnistäni paikkakunnalla jäi vain paha mieli joten harkitsisin matkailijoita ym. miettimään kaksi kertaa mennäkkö Outokumpu nimiselle oudolle paikkakunnalle.

66

5278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sotakirves hautaan

      Kyllä sinulla nyt varmaankin on aamulääkkeet jääny otamatta, kun noin epämiellyttävä tuntemus on meistä jäänyt kotiin viemisiksi.

      Ei meillä ole Savon ja Karjalan rajalla,Ohtaansalmen sillalla Valuutan vaihtoa eikä passin tarkastusta, eikä tulkki siitä nouse matkalaisen autoon, eikä siinä Savolaisille otsaan leimaa lyödä tunnistamisen helpottamiseksi. Vaikka näin väitetään.

      Sanota, jotta vastuu on kulijalla, kun savolaisen kanssa käy juttusille pitää kyllä paikkaansa. Käväisin tässä muutama viikko sitten Liperin puolella eräässä pikkukylässä, jossa oil jonkinlainen vanhojen traktoreiden kokoontumisajo. Sinne oli saapunut joukko Juukalaisia traktoriharrastajia, jotka toimivat Polovelan Papattajat nimisessä yhteisössä.

      Yritin joidenkin kanssa päästä juttusille, kun heidän harrastuksensa kovin kiinnosti minuakin. Alkaessani kyselemään heihin liittyviä asioita, sain vastauksiksi aivan jotain muuta, josta alunperin kysyin. Vastaaja näytti oikein nauttivan "viäräleukasesta" vastauksestaan, kun pystyi vastaamaan kysymykseen siten, jottei alkuperäinen kysymykseni valjennut yhtään minulle.
      Päätinkin sitten loppuajan pitää suuni kiinni ja tyytyä vain katselemaan.

      Minulla ei henkilökohtaisesti ole Savolaisia vastaan mitään hampaan kolossa ja toivonkin jotta jos teiltä jotakin joku ulkopaikkakuntalainen tiedustelee, niin vastaisitte siihen suoraan ja asiallisesti, ilman mitään venkuroita kiemuroita. Silleen ei pääsisi heimosotia syttymään.

      Olen itsekin Savolainen juuriltani, enkä silti teidän "viisauksianne" aina jaksa sulattaa. Valitettavasti!

      Tervetuloa vaan Lentävä kalakukko toistekin tänne toisenlaiseen kulttuuriin. Eiköhän me selvitä ilman heimosotaa, kun oikein yhdessä yritetään.

    • 50 ja risat

      Lentävä kalakukko olet pitkälti oikeassa meidän Okulaisten suhteen, meistä löytyy jääräpäisyyttä ja olemme melkoisen paljon sisäänpäin kääntyneitä.

      Emme ole savolaisia emmekä karjalaisia ja meillä Okulaisilla näin ollen on iso tarve tulla esille jos milläkin tavalla mikä näkyy "mulkoiluna" ynä muuna epämiellyttävänä käytöksenä ulkopuolisen silmään.

      Olen kolmannen polven Outokumpulainen ja asunut paikkakunnalla jo reilun 50 vuotta, katselen kriittisesti niin oman kotikunnan kuin ulkopuolistenkin kehitystä ja maailmanmenoa kokonaisvaltaisesti.

      Kumpa uudet sukupolvet paikkakunnallamme kasvaisivat sivistyneemmäksi ja veisivät kehityksemme kivikaudelta lähemmäksi nykyaikaa.

      • SisäsiittoEpämääräinen

        Outokumpu ON kuuluisa sisäsiittoisuudestaan. Kun oppilaitoksiin tuli opiskelijoita muualta päin Suomea alkoivat paikalliset hakkaamaan heitä urakalla.
        Pahoinpitelyt loppuivat vasta kun asiasta nousi kunnollinen kohu. Siihen mennessä iso osa opiskelijoista oli jo lähtenyt karkuun Outokummusta.
        Outokummussa on POIKKEUKSELLISEN paljon epämääräistä käyttäytymistä ja mulkoilua.


      • Anonyymi

        Ei siis savolaisia eikä karjalaisia. Asunut noin 19 vuotta Outokummussa, ja en oikein kuulu kalustoon vieläkään. Savossa syntynyt, juuria karjalassa. Että hyvä kun minullekin tässä vaiheessa selvisi. Eikö ole surullista, jos itäsuomeakin ajatellaan, miten lyhhyitä ja kappeita on ihmisten piän sisällä ja melekein valottomia, paikat.
        Ottamalla ihmiset ihmisinä saadaan sitä kaivattua näkökulmaa arkeen eri yhteyksissä. ohi katselu, mulkoilu, kommunikoimattomuus, pois sulkeminen, ja sellainen toiminta, ei saa missään mitään kukoistamaan.


    • ',','

      Kyllä samaa on kaikilla pikkupaikkakunnilla.
      Täällä taitaa olla vähän korostetummin.
      huomaisn sen lomalta palattuani, istuin muualta olevan sekkuni kyydissä, päät kääntyivät lähes poikkeuksetta:)

      • Pecos Bill

        Sun serkussasi on sitten jotain katsomistakin, kun päät kääntyy :) tai sitten sinulla on runsas mielikuvitus. Ei täällä niin vainoharhaisia olla, jotta kaikkia muukalaisia tarkkaillaan, kuin joissakin länkkäreissä.


      • ~¨^'
        Pecos Bill kirjoitti:

        Sun serkussasi on sitten jotain katsomistakin, kun päät kääntyy :) tai sitten sinulla on runsas mielikuvitus. Ei täällä niin vainoharhaisia olla, jotta kaikkia muukalaisia tarkkaillaan, kuin joissakin länkkäreissä.

        Voipi olla että kuvittelin:)
        Mutta ihan oikeasti päät kääntyivät, olisikohan johtunut sekkuni ulkonäöstä:)
        En minä kateellinen ole vaikka minua ei katsotakaan:(


      • Anonyymi
        ~¨^' kirjoitti:

        Voipi olla että kuvittelin:)
        Mutta ihan oikeasti päät kääntyivät, olisikohan johtunut sekkuni ulkonäöstä:)
        En minä kateellinen ole vaikka minua ei katsotakaan:(

        Ettei vaan Petos Pil


    • strangehill

      No jos Outokumpu on nimensä veronen, mites semmonen paikkakunta kun Pöljä ?

      • 40 ja risat...;-)

        Vertailla voi paikkakuntia monestakin vinkkelistä sillä jokainen paikkakunta on omanlaisensa, ei meidän Outokumpu ole sen parempi kuin moni muukaan ja parannettavaa löytyy meidän jokaisen paikkakuntalaisen kohdalla, voisimme käyttäytyä ulkopaikkakuntalaisia kohtaan niin kuin he monet näyttävät toivovan. Ei ole isosista asioista kiinni ja luulisi jokaisen meistä siihen pystyvän, teemmeehän yhdessä hartiavoimin työtä julkisuuskuvamme kiillottamiseksi niin miksei sitä myös yksityisellä tasollakin voi parantaa.

        Olen lueskellut paljon mielipiteitä tällä palstalla ja kuulostellut ihmisten mielipiteitä ja negatiivista mielipidettä okun maineesta on aika paljon. Hyvä kello kauas kuuluu mutta paha kello vielä kauemmaksi joten yksikin kielteinen mielipide on liikaa.

        Tsempatkaamme julkisuuskuvamme puolesta niin yhdessä kuin yksilöinäkin.


    • ccppee

      Ja Myrkky, on Etelä-Pohjanmaalla:)

      • ollaan itsejämme vaa

        Hahaa.. Egyptinkorpi jossain Lieksan suunnilla.
        Ja en tiiä onko legendaa mutta semmonenkin ois kun Hevonkuusi.
        No Outokummun kyllä tietää mistä nimi tulee mut entäs nämä...
        Ja sille edelliselle kirjottajalle tiedoksi että Outokummulla on maailmalla ihan hyvä maine,ilman sen kummempia kiilotteluita.


    • rauhan rakentaja

      Käväisimme tänään Tuusniemellä ja Outokummussa ( ennen Kuusjärvi, tietääkseni.) Ihan töiden takia. En sen kummemmin tunne paikkaa, joten en arvostele. Sellainen kirkonkylän tapainen ja ihan normaali meininki. Keski-Suomesta Konnevedeltä käväistiin, Joensuuhun jatkettiin sukulaisiin ja Varkauteen, kotona ollaan taas ja aina on kiva nimenomaan lähteä Itä-Suomeen
      päin, mennäänpä sitten talvellakin Ilomantsiin mökille Oinassalmen pieleen, saati kesällä. Ja tietääkseni Outokummulla ei ole mitään ikävää mainetta, joten ei tarvii kommentoida moisesta. Oiskohan kateus taas ja asia, joka ei liity millään tavalla esim. maineeseen. Jotkut ihmiset nauttivat tavasta, jolla saavat mollattua ja nöyryytettyä olipa kohde mikä tahansa...kunta tai sitten ihan tavallinen, yksityinen ihminen. Helppo nakki..porukalla matalaksi, vaikka politiikan keinoin.

    • Eiköhän aloittaja

      ollut viimekesäinen outokumpulainen tai muualta tullut, jota myös joku katsoi kohti.

      Ihminen katsoo uutta aina vähän tarkemmin. se ei ole pahansuopaisuutta, vaan uteliaisuutta. Näin on kaikkialla.

    • Lomailija

      Ihanaa palvelua Outokummussa vaateliikkeessä Donna, todella mukava myyjä joka
      hommansa osaa. Ja myöskin Leppäsen leipomo, hyviä panostavia yrityksiä ja palvelu
      pelaa ihan täydellä 10.

    • x<x<

      Olen samaa mieltä, Donnassa on Ihana myyjä, se tummatukkainen, aina ystävällinen ja iloinen.

      • palvelu pelaa

        Kyllä, Ihan samaa mieltä, ruusuja hänelle. Samoin K-kaupan pirteälle kassaneidille .


    • Pro Karelia

      Kyllä se Karjalan ja Savon raja vaan on tiukasti siellä Ohtaansalmella, ja totta vieköö me katsomme savolaisia - vääräheimoisia - mulkoillen. Savolaiset ovat sortaneet meitä karjalaisia jo satojen vuosien ajan, joten miksi ihmeessä me heitä hyvällä katsoisimme. Kainuulaisiin, hämäläisiin ja esim. pohjalaisiin suhtaudumme mitä suurimmalla karjalaisilla vieraanvaraisuudella.

      • Ohi kulkenut...

        Tulihan se totuus esiin... samaa kohtelua saavat kyllä kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta.

        Ette outokumpulaiset ole karjalaisia ettekä savolaisia, mitä lienettekään siitä ei saa selvää pieni p......n että turha röyhistellä rintaansa, kummajaisia olette jokainen.


      • Kummunkupeissa

        Kantsisiko pikkuisen lukea suomen historiaa. Itäsuomessa on alueita, missä karjalaisetkin järjestivät oikein kylien ryöstelyretkiä. Tämä tiedoksi- ei moitteina, itsekin synnyin alueella, mistä on jopa kirjoitettua tietoa talletettu näistä ryöstelyretkistä. surullista kertomaa olivat- (ei vain tavaraa lähtenyt, kuoli väkeäkin) ja itse muualta muuttaneena, itäsuomesta, Outokumpuun, huomaan kyllä tyylin millä ihmisiin suhtaudutaan. Kun löytyy suku täältä, kaikki on ok. Kun ei, niin yksin jää keskustelukerhojen ulkopuolelle, vaikka miten tamppaisi samoja raitteja, ja maksaisi veronsa.
        Kummoinen ei tuo fyysinen matka ole, mikä eriarvoistaa ihmisen. Tartte olla edes jänkältä tai etelästä, lännestä tänne tullut. Alle parisataa kilsaa riittää ihan hyvin. Vierauteen.
        Jota täällä pelätään kuin tarttuvaa tautia, eikä tutustuta.


      • Varsinaissuomesta

        Minä tulin aikanaan tänne töihin Varsinais-Suomen sydämestä. Yhtään sukulaista - eikä tuttavaakaan- täällä ei ollut.
        Minut otettiin lämpimästi vastaan ja olen työpaikan lisäksi eri harrastuksissa saanut paljon uusia tuttuja ja jopa ystäviä.
        Hyvin täällä viihdyn.
        Turha niriani pois!


      • Herra-Neppari

        Varmasti kokemuksia laidasta laitaan, itsellä sukua Okussa ja asuin elämäni 40 ensimmäistä vuotta paikkakunnalla ei huolittu piirihin siitäkään huolimatta. Olen aivan tavallinen kaveri, ulospäin suuntautunut ja avoin kaikelle mutta sekään ei riittänyt piireihin pääsyyn.

        Asun nyt joensuussa kymmenettä vuotta ja olen saanut ison ystäväpiirin Outokumpu aikoihin verrattuna, kaupan kassoilla milloin missäkin ihmiset tulee juttelemaan toisin kuin Outokummussa ei koskaan samaa tapahtunut.
        Miksi näin jos paikkakunta ei ole muita kummempi, en ymmärrä mistä tällainen hylkiminen johtuu..

        Kysynkin miksi minua ja monia muita hyljeksitään paikkakunnalla ???
        Miksi ei hyväksytä kaikkia ihmisiä sellaisena kuin he ovat ???

        Samaa nuivaa käytöstä olen huomannut edelleen harvoin siellä käydessäni sukulaisissa, eikä muutosta ole näköpiirissä varmasti lähitulevaisuudessa...


      • hapapappa

        Oku on entistä Kuopion lääniä,että ihan suteettisavolaisia olette/ollaan.Hah.


    • luulenko vain..

      >Ette outokumpulaiset ole karjalaisia ettekä savolaisia, mitä lienettekään siitä ei saa selvää pieni p......n että turha röyhistellä rintaansa, kummajaisia olette jokainen. <

      Mitenkä mie, olen syntynyt rannikolla, mutta saanut tartunnan Outokumpulaisuuteen jo muutaman vuosikymmenen?
      Täällä on paljon muualata tulleita, kaivokselle tuli miehiä perheineen töihin joka puolelta suomea.
      Alkuperäisasukkaat ovat osittain vähän.....

      • sallattiin

        Outokummun väestö koostuu paljolti muualta tulleista. Voisi vetää johtopäätöksen että kotiseudultaan pois muuttavilla on voinut olla siellä jotain ongelmia kun ovat lähteneet. Siitäkö tämä paljon puhuttu veemäisyys johtuu (paitsi itse en ole sellaista huomannut)

        t: toisen polven outokumpulainen


    • Joutavaa nahistelua

      Outokummussa ollaan savokarjalaisia, siitä on turha tapella. Ja Kaavilla ja Tuusniemellä myös.

      • Kaunotar ja Kulkuri

        Karjalaiset ovat iloista ja vilpitöntä kansaa toisin kuin Okulaiset jotka muistuttavat enemmän umpikieroja savolaisia monessakin mielessä, onneksi ei ole tarttuvaa näin harvakseltaan käydessämme paikkakunnalla.

        Palveluja emme käytä enää vieraillessamme koska olemme saaneet niin tylyä palvelua eri yrityksissä vuosien varrelle, onneksi Kuopio, Joensuu ja Varkaus ovat matkamme varrella joten näiden paikkakuntien palvelu pelaa --- niin savolaisia kun ovatkin.


      • sayonara
        Kaunotar ja Kulkuri kirjoitti:

        Karjalaiset ovat iloista ja vilpitöntä kansaa toisin kuin Okulaiset jotka muistuttavat enemmän umpikieroja savolaisia monessakin mielessä, onneksi ei ole tarttuvaa näin harvakseltaan käydessämme paikkakunnalla.

        Palveluja emme käytä enää vieraillessamme koska olemme saaneet niin tylyä palvelua eri yrityksissä vuosien varrelle, onneksi Kuopio, Joensuu ja Varkaus ovat matkamme varrella joten näiden paikkakuntien palvelu pelaa --- niin savolaisia kun ovatkin.

        Siinä on se hyvä puoli että aina voi huitaista suoraan vaikka jyväskylään, ei tänne tuommoisia hapannaamoja ja narisijoita kaivatakkaan. Ei tule ikävä.


    • kumpulainen.

      Kalakukko on hyvä ja lentää takaisin savoon sitten.

      • Tsiikailija

        Pari viimeistä viestiä kertoo kaiken... kielteisiä kommentteja ei osata käsitellä oikein ja okulaiseen tyyliin otetaan herne nenään kun keksitä muuta puolustuskeinoa. Aika alentavaa käytöstä vaikka ollaankin vaan mielipidepalstalla kertoo mielipiteenne enemmän kuin tuhat sanaa outokummun yleisestä ilmapiiristä, korjaamisen varaa on ja paljon.


      • Patut
        Tsiikailija kirjoitti:

        Pari viimeistä viestiä kertoo kaiken... kielteisiä kommentteja ei osata käsitellä oikein ja okulaiseen tyyliin otetaan herne nenään kun keksitä muuta puolustuskeinoa. Aika alentavaa käytöstä vaikka ollaankin vaan mielipidepalstalla kertoo mielipiteenne enemmän kuin tuhat sanaa outokummun yleisestä ilmapiiristä, korjaamisen varaa on ja paljon.

        Ei outokumpu poikkee muista paikkakunnista millään lailla. Joka kylällä on omia kuppikuntia ja toiset naputtavat ulkopuolella kun eivät kuulu sisäpiiriin. Kiva on poikkeilla outokummussa lomilla. Juu juu olen myös asunut siellä pari decaa.


      • aarrekaupunki
        Patut kirjoitti:

        Ei outokumpu poikkee muista paikkakunnista millään lailla. Joka kylällä on omia kuppikuntia ja toiset naputtavat ulkopuolella kun eivät kuulu sisäpiiriin. Kiva on poikkeilla outokummussa lomilla. Juu juu olen myös asunut siellä pari decaa.

        Totta turiset. Ja nämä joka-asiasta valittajat haistaa kyllä jo kaukaa. Pääsäntösesti liikkuvat pariskunnittain ja nipistelevät joka ikiselle asialle. Varsinkin kaupassa näitä näkee pilvin pimein.
        Meillä on kuitenkin semmosia etuja mitä monella muulla paikkakunnalla
        ei ole. Koitappas vaikka saada jossain helsisngissä taikka vantaalla keskustassa autosi ilmaseen parkkin. Kävelymatkan päähän kaupasta jossa aiot asioida. Tappele tarjoustuotteista ja väistele somaleja ja huumehörhöjä asematunnelissa. Purista käsilaukkua kaksin käsin rautatieasemalla ettei sitä ryöstetä. Kuuntele kun nakkarin pitäjä haistattaa sulla kakat. Koita ylittää Mnnerheiminkatu jäämätää autojen alle jotka ei noudata liikennevaloja. Koita suhrautua lähijunalla keskustasta vaikka Konalaan, matka kestää suurin piirtein saman kun tästä Joensuuhun. Maksa asunnostasi vähintään triplahinta tään hintatasoon verrattuna, ja sekin jossain Hakunilassa 11 kerroksessa etnisten naapureiden ympäröimänä. Pidä baarissa vessavahtia kaverin kanssa ettei sun juomaasi varasteta eikä siihen survota tyrmäystippoja.... esimerkkejä on satoja mut jos joku joutuu näitä asioita tääällä varomaan niin voi sitten pysytellä siellä missä on !
        Ja eihän siellä katsota ketään kieroon, kun ei katsota ollenkaan.


    • aavekaupunki

      Jo vain oli tekstissäsi asiaa mutta niitä pieniä epäkohtia voimme Okulaisina korjailla jotta meillä olisi parempi olla ja elää.

      Kaupunkimme on olevinaan AARREKAUPUNKI ja pitää meidän kaikkien kehittää käytöstämme että kaupunkimme olisi houkuttelevampi matkailijoiden silmissä, jokainen miettiköön tahollaan mitä voi tehdä paremmin että julkinen narina vähenee sillä tyhjästä kirjoittelijoita tällä palstalla tuskin on. Sanan ja mielipiteensä voi tuoda julki, oli se positiivinen tai negatiivinen. Suurin aarre on olla hyviä toisillemme ja kunnioittaa muidenkin kuin omaa pelkästään mielipidettämme.


      (Suomen perustuslain toisen luvun 12. pykälä.)

      Siinä tiivistettynä olennainen, ottakaamme "homma hanskaan" jospa narina vähenee sillä kukas se kissan hännän nostaa ellei kissa itse.

      • Hoh hoijaaaaaa

        Niin että pitäisi siis alkaa markkinapellenä kulkemaan kylillä että turistit viihtyy.


    • Työmiehenkatu

      Itse kävin Outokummulla tänä kesä ja en voisi enempää olla eri mieltä kanssasi.

      Todella hienoa ja ystävällistä porukkaa... kun tulimme Kolilta päin sinne.

      Minulla on opiskelukaveri kotoisin sieltä ja kävimme häntä tapaamassa - ja siksi jouduimme vaivaamaa paikallisia ( kyselemään tunevatko ja missähänpäin asuu ja missä se on )enemmän kuin tavallisesti vain mennään sisään tuliaiset mukana.

      • hagge

        Ei Outokummussa ole muuta vikaa kuin että siellä ei voi tietää omista asioistaan ennenkuin naapurit ja kanssaihmiset tietävät kaiken paremmin. Ja jos olet vieras niin vieraana pysyt. Maksua vastaan voit saada palveluja, mutta yleisin vastaus on "ei oo", "ei tietoa". Taitaa koko kaupunki kärsiä jostain ihme taudista, henkisestä alemmuustilasta/ylemmyydentunteesta näkemättä tämän hetkistä tilannetta. Vain raukat ovat jäämässä paikoilleen, ja osaavat lähtevät maailmalle.


      • Hei hagge!
        hagge kirjoitti:

        Ei Outokummussa ole muuta vikaa kuin että siellä ei voi tietää omista asioistaan ennenkuin naapurit ja kanssaihmiset tietävät kaiken paremmin. Ja jos olet vieras niin vieraana pysyt. Maksua vastaan voit saada palveluja, mutta yleisin vastaus on "ei oo", "ei tietoa". Taitaa koko kaupunki kärsiä jostain ihme taudista, henkisestä alemmuustilasta/ylemmyydentunteesta näkemättä tämän hetkistä tilannetta. Vain raukat ovat jäämässä paikoilleen, ja osaavat lähtevät maailmalle.

        Hienosti kirjoitat ja siksi haluan kysyä muutaman asian.

        Ensin kysyn tuon viimeisen: Minne maailmalle olet osaavana lähtenyt? Olisi kiva kuulla.
        Toiseksi kysyn: Mistä tiedät naapureiden ja kanssaihmisten tietävän täällä Outokummussa paremmin kuin sinä itse? Oletko käynyt kysymässä? Uskotko tuohon luuloon? Miten mahtaa olla muualla?
        Kolmanneksi: Miksi olet vieras? Oletko muualta tullut, eikö sinua ole hyväksytty vai rtkö halua tulla tutuksi?
        Me kaikki outokumpulaiset, pohjoiskarjalaiset.. emme ole jotain Kerro vähän tarkemmin, kun syytät.


      • huti meni hagge
        Hei hagge! kirjoitti:

        Hienosti kirjoitat ja siksi haluan kysyä muutaman asian.

        Ensin kysyn tuon viimeisen: Minne maailmalle olet osaavana lähtenyt? Olisi kiva kuulla.
        Toiseksi kysyn: Mistä tiedät naapureiden ja kanssaihmisten tietävän täällä Outokummussa paremmin kuin sinä itse? Oletko käynyt kysymässä? Uskotko tuohon luuloon? Miten mahtaa olla muualla?
        Kolmanneksi: Miksi olet vieras? Oletko muualta tullut, eikö sinua ole hyväksytty vai rtkö halua tulla tutuksi?
        Me kaikki outokumpulaiset, pohjoiskarjalaiset.. emme ole jotain Kerro vähän tarkemmin, kun syytät.

        Mie oon Helsinkiläinen suomenruotsalainen, vaikka ei murteesta uskoiskaan (olen ajan mittaan pohjois-karjalaistunut, vaikka vielä hesassa asunkin). Kävin kerran Servolla ja nyt on kavereita pilvin pimein. Vaikka hyö tiesivätkin että kuka mie oon. Kaupoissa saa niin hyvää palvelua ettei itelläkään kauppareissun jälkeen hymy hyydy ihan heti. Ja jos itse olet Ouokumpulainen niin miten ihmeessä sie luulet tietäväsi niin hyvin miten ulkopuoliset otetaan vastaan. Pikkaisen ihmetyttää...


    • TottaKuKirkonRotta

      Kyllä monesti oon isääni siitä kiittäny, että ei meijjän perettä kumpuun perustanu. Lapsena joutunu siellä olemaan ihan liikaa ja sillon jo tajusin, että mätä ku 100 vuotta vanaha omena.

      • kirkon rotta

        Itsehän kirjotit, että Outokummussa olet lapsuutesi viettänyt. Minnekäs se isäsi teidän perheen sitten perusti? Jossain olet parempia kokemuksi saanut. Kero ihmeessä.
        Oletko koskaan tavannut sata vuotta vanhaa omenaa?


      • apukoululainen

        olisit ollut hieman pitempään, jotta olisit oppinut kirjoittamaan


    • Jokaisen on vastuu..

      Kyllä se on aina ensin peiliinkatsomisen paikka, ennen kuin muita lähdetään syyttämään - puolin ja toisin! Jos tänne tulee jo asenteella: "Paska paikka ja paskat ihmiset", niin mitäpä luulet saavasi? Hymyä naamalle vaan ja asennevammat roskiin!! Niin Okulaiset kuin ei-Okulaisetkin.

      Miusta on ainakin kiva saada tänne uusia kaupunkilaisia, pieneen Outokumpuun! :)

    • Pssssp

      Asuin aikanaan Okussa ja paras tekoni kautta aikojen on pois muutto sieltä!! Niin sisäänlämpiävä ja kuppikuntanen paikka kun ikinä voi olla. Kaikista lakisääteisistäkin oikeuksista sai tapella ja tuli tunne, että miks helvetissä oot tänne tullut. Muutaman kerran käynyt nyt vuosien saatossa ja erehtynyt ravintolaan syömään ja voin sanoa, että en yhtään ihmettele.miks eivät kunnolla menesty kun ruoka on ihan peestä ja palvelu hidasta.Eikö löydy kunnon kokkeja?? Vai olenko tottunut keskivertoa parempaan ruokaan!!

      • kokkejaonjonoksiasti

        löytyy kunnon kokkeja mutta tätä "parempaa" tarjoavien ravintoloiden johtajat vaan on niin perseestä että ei niillä hyvät työntekijät pysy. Koska johtajia rupeaa harmittamaan kun on taidollisesti paremmat työntekijät. Lievää narsismia?


    • fddfdfsfdsfds

      Outokummun Rock festivaalikin veti vesiperän kun ihmiset eivät halua tulla Outokummun outoon ilmapiiriin. Puruvesi Rock ja muut tapahtumat elävät ja voivat hyvin muttei Outokummun tapahtumat. Olisiko peiliin katsomisen paikka??

    • Dippidaidaa

      Outokummussa on aivan hyvä elää ja olla. Kun täältä saataisiin vain pois tuo kun silloin ennen asenne.

      Täällä ei vaan ihmiset tunnu tajuavan että ajat muuttuu ja yhtiötä ei Enään ole joka toi kommunistisen ilmapiirin että kaikilla on kaikkea.

      Ja mitä tuolla ylempänä on opiskelijoista niin ei oo ikinä tarvinnut pelätä että selkään saisin.

      Vanhat jäärät pois päättävistä elimistä nuorempaa väkeä tilalle meillä olisi hyvät mahdolliset jos niille annettaisiin vaan tilaa eikä aina ajateltaisi heti negatiivisesti. Ja perustelut väittämiin ei olisi "koska ei voi" ja näin on aina ennenkin tehty. Ja unohdettaisiin se silloin sen ja sen ja sen aikana. Aika muuttuu koita pysyä perässä tai hyppää ulos. Jokaisella on vaihtoehto karu siihen kuuluu paksu naru.

    • KKKekkonen

      Koko ketjun lukeneena voi vetää seuraavia johtopäätöksiä:

      -- Paikkakunnalla asuu narsistinen kansa tai ainakin suurin osa on sellaisia..

      -- Eriävät mielipiteet lytätään poikkeuksetta vaikka niistä on helppo ottaa opikseen...

      -- Sisäsiittoinen ilmapiiri, piiri pieni pyörii jonka vaikutuspiiriin paikkakunnalla kävijät ja muualta muuttajat ei ole tervetulleita.

      -- Ikärakenne ukkoutuu ja mummoutuu jolloin paikkakunnan päättäjätkin ovat kuudenkympin ja kuoleman välissä. Paikkakunnalla kehitystä modernimpaan suuntaan ei tapahdu mikä olisi tulevaisuuden kannalta tärkeää...

      -- Arvostelija olen ja kirjoitustani kritisoidaan.

      A. poliittisena kannanottona eli sotketaan persut tai kepu mukaan vaikkei pienintäkään viitettä tekstissä ole politiikkaan.

      B. Vedetään muuten porot nokkaan, kielletään tosiasiat niin kuin yleensäkin Okulainen tapa on..

      C. Haukutaan minut tietämättä kuka olen, mistä tulen.. Muuten vaan sillä poljen aina monille varpaille yhtä aikaa..

      Tässä tärkeimmät tällä erää, loput kirjeessä myllystäni...

    • UrkkiK

      Mistäs sinua KKKekkonen voi haukkua, jos ei edes tiedä kuka olet?

      • Totuuden--torvi

        KKKekkonen tiesi mistä kirjoitti, hyviä suoria kysymyksiä ja toteamuksia joihin ei löydy yksiselitteisiä vastauksia.

        Otetaan opikseen eikä vedetä poroja nokkaamme, ihmisiä olemme ja emme muuksi muutu mutta asennevammojamme voimme jokainen korjata omalla tahollamme...


    • paljonnähnyt

      "Meitä on moneksi" joka paikassa, en ole huomannut Okussa käydessä mitään erikoiskäyttäytymistä. Eiköhän arvostelijoiden pitäis katsoa peiliin, olisko omassa asenteessa parannettavaa.

      • 663366

        Sokea voi olla mutta vielä tyhmäkin, aikamoinen paketti...


    • Jepusrilo

      Avaajan ikkunat mehtään päin, ja henki haisoo hyvin erikoiselle useasti.

      • Olirsupej

        Olitko samalla pullolla kun noin tarkkaan tiedät ?? Omas ikkunat on paskaset ettei totuus paista niistä läpi auringosta puhumatta.

        Ei saa arvostella eikä millään tavalla kommentoida Okulaiselle, miel pahoittuu ja iskee masennus Okulaisressukkaan..Tiiä raukka vaikka tappas ihtesä aamunkoitteessa...


    • TäälläAsustelen

      Ihan sama missä asuu kun pysyttelee omissa oloissaan.
      Jos sosiaalisuuden puuska iskee lähden reissuun, ulkomaille tai kotimaahan.
      En inhoa ketään outokumpulaista, olen vain tullut varovaiseksi vuosien varrella. Joskus on ollut aika huonoja kokemuksia, ihmisissä on monenlaisia paikkakuntaan katsomatta.

    • Viännänkiännän

      Passin tarkastus Ohtaansalmeen ja leima ohtaan "savolainen".
      Kielioppikin tarkistettava..täällä ei "viännetä" eikä "ilmoo pilluuteta".
      Miksi on savo perustettu?
      Muutehan ne olisi ympäri suomea.

      • pohj.karj.lainen

        Savolainen luontoaktivisti paheksui: "Iliman pilluu on hirveetä."


    • sirilimps

      Iliman pilluu ei vaa ota toimiikseen

    • Lentäväkalakukko

      Kirjoitin tuon aloituksen piruuttani viisi vuotta sitten.
      Kirjoittelin samanlaisia muidenkin paikkakuntien sivuille. Oli hauska nähdä, miten ihmiset luulevat tällaisia juttuja jotenkin todellisina.
      Oikeesti en kirjoittanut, mutta tämän kirjoitin.

      • tuttuatutumpi

        Taidat laskea leikkiä. Olethan täysi tosikko aina ollut.
        Sinut tuntevana näin vaan on.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Muualta etelästä tänne tulleena yllätyin kun tuntematonta tervehdittiin - Hyvää päivää, tai hei. Apuja ja neuvoja sai helposti, mitä ei voinut tai osannut kuvitellakkaan. Ei nimi paikkakuntaa tai ihmisiä pahenna. Tosi on se että innovaatioita pitäisi löytyä muutakin kuin mitä kaivoksen ympärillä pyörii.

      • Anonyymi

        Outo on paikkakunta, sen olen vuoden aikana asuessa huomannut. Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja pinnan alta löytyy paljon sellaista jota ei ohikulkija näe..
        Pieni piiri pyörii ja juorut kulkee..


    • Anonyymi

      se on katos, kun entinen kaivoskaupunki ja kommunistin jäänteet....

    • Anonyymi

      Kuopio, Outokumpu ja Joensuu ympäristöineen - kaikki Savon murteella kyräileviä peruskieroja savolaisia. Jokunen evakon jälkeläisen jälkeläinen.
      Pohjois-Karjalalla ei nimestään huolimatta ole juuri mitään tekemistä karjalaisuuden kanssa.

      Väistelkää virusta ja käykää Etelä-Karjalassa - vaikkapa Imatralla, Joutsenossa ja/tai Lappeenrannassa. Rajan pinnassa.
      Murre ja nuotti muuttuu pysyen silti helposti ymmärrettävänä. Ihmiset ja ihmisten mutkaton suhde sosiaalisuuteen muuttuu. Kaikki muuttuu. Täältä katsoen paremmaksi. Tutummaksi. Iloisemmaksi. Kauniimmaksi. Syvemmäksi.

      Kaikki mikä Outokummusta ja outokumpulaisista todetaan on totta, ja ei ole.

    • Anonyymi

      Näitä Outokumpuja on Suomessa paljon. Usko pois.

      • Anonyymi

        Oku on yksin pahimmassa päässä, muut seuraa perässä..

        Savolainen ja karjalainen roskasakki on kaivoksen aikaa miehittänyt paikan, heitä kiittäminen kaikesta perinnöstä jonka paikallisväestöön ovat jättäneet.. Viisaammat ja nuoret tosin lähtevät maailmalle mistä johtunee paikan autioituminen..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe