Liian runollista proosaa?

kyselijähän minä

Mitä mieltä olette, kuinka ns. runollista proosa saa olla? Meneeköhän sellainen tajunnanvirtamaisempi / lyyrisempi käsikirjoitus huonommin kustantamossa läpi noin yleisesti ottaen?

Tuolla tajunnanvirtamaisella tarkoitan jotain tyyliin Katja Kaukosen Odelma. Ja Ei-lyyrisella jotain vaikka Grishamin tai Lehtolaisen teosta, jotka ovat mielestäni ihan täyttä "proosa-proosaa", ilman mitään tajunnanvirtamaisia "taide"kohtauksia.

Ja toinen kysymys:
Onko se huono juttu, jos kirjassa ei heti alkuun selkeästi kerrota tapahtumapaikkaa, kuvailla miljöötä, kerrota hahmojen ikää ym. "perusjuttuja", vaan nämä tulevat ilmi hyvinkin pikkuhiljaa ja heti alussa mennään aika suoraan vain päähenkilön pään sisään ja tuntemuksiin, sen sijaan että pohjustettaisiin ympäristöä, tilannetta ym. Kummasta itse tykkäätte enemmän ja miksi?

13

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urin kukkuloilla

En ole koskaan ollut kiinnostunut selkokielikirjoista tyyliin John Grisham tai muut dekkariviihteen ja ulkoisen jännitteen varaan syntyvistä tarinoista.

Kaukosen esikoinen oli varsin toimiva, mutta hieman unelias jännitteen ja teeman varioinnissa.

Sen sijaan Samuel Beckettin proosa sisältää paljon onnistunutta proosan ja lyriikan keinojen yhdistämistä omintakeisella ja tasokkaalla tyylillä.

Mutta loppu viimein kustantajaa kiinnostaa, miten taitavaa genretyyli kullakin kirjailijalla on. Beckett on vaativaa luettavaa, Grisham ei vaadi eikä anna kuin hetkellisen uteliaisuuden.

Olen taidekirjallisuuden ystävä, filosofian, kulttuuriantropologian ja arkeologian. Harvoin kiinnostukseni menee jännityksen puolelle, joka on viihteellistä. Jos saa valita, mieluummin Keltaisen kirjaston kirjailijoita kuin bestseller -listan viihdehöttökirjailijoita.

• Väinämö Vaahtera

Olen saanut sellaisen käsityksen - joka voi melko varmasti olla virheellinenkin - että modernismin esiinmarssin myötä lyyrisyys on ollut proosassa (ja miksei proosallisuus lyriikassakin?) jo ihan normaalia peruskauraa. Käytetään yhä enemmän kieli- ja mielikuvia ja ilmauksia, jotka ainakin minun silmissäni tuntuisivat olevan enemmän lyriikalle tyypillistä tavaraa. Omia suosikkejani lyyrisen proosan tekijöistä on mm. vähän aikaa sitten keskuudestamme poistunut Bo Carpelan, jonka katsoisin olleen enemmän runoilija kuin prosaisti, mutta joka osasi hyödyntää runollisuuttaan myös proosassaan. Mutta tällä alallahan minä olen vain pelkkä räkänokkainen noviisi, joten en menisi luottamaan sanoihini, joten kehotan muita, asiantuntevampia yksilöitä puhumaan puolestani.

Toinen kysymyksesi:

Minäkin, siinä missä varmasti moni muukin aloitteleva kirjoittaja voi kuvitella, että lukijalle täytyy heti alussa kertoa suorin tein kaikki mahdollinen perustieto henkilöistä ja tapahtumien paikasta yms., mutta yleensä se menee varmasti niin, että nämä asiat tuodaan esille rivien välistä, ajan ja tarinan myötä. Tietysti olisi hyvä näillä keinoin tuoda esille tietyt perusasiat, että lukija saa selvän edes jostain, mutta ei varmaan liian suoraan. Vähän sama juttu kuin tavallisest ihmisten kanssa keskustellessa, kun saa hiljalleen heihin tutustuessaan ja paneutuessaan selville heidän tietyt piirteensä esim. luonteen ja elämän suhteen, jne.

• Alalla oleva

Tajunnanvirtamainen rakenne vähentää julkaisumahdollisuuksiasi, ellet sitten ole aivan jumalattoman hyvä kirjoittaja; tosin silloin et kirjoittaisi proosaa vaan lyriikkaa, hehe.

Sen sijaan tajunnanvirtamaiset kohtaukset ja lyyriset ilmaukset, sikäli kun ne ovat hyvin kirjoitettuja ja ennen kaikkea tarinaa ja/tai kertojanäkökulmaa palvelevia, ovat juuri niitä elementtejä, jotka tekevät tekstistä kaunokirjallisuutta.

• scarabaeus

Alalla oleva
      laittaisitko esimerkkikirjoja joissa lyyriset ilmaukset palvelevat. Luen juuri yhtä Paul Austerin kirjaa ja alan olla lähes sitä mieltä, että sen lisaksi että kirjoittaa aina uudelleen ja uudelleen samaa kirjaa niin kirjoittamansa onkin
      yksi iso runo!
      Olenko kaunoon sesesekoamasssssa !?
      help!

• scarabaeus

...........aipirsketti olisihan se pitänyt jummartaa, että
      Alalla oleva
      ei korviaan lopsauta !.......oooooookkkkkkkooooo,
      juokse pupu juokse...........>>>>>>

• Kupzika

Tässähän kysellään siihen malliin kuin olisi olemassa joitain oikeita vastauksia. Miten helppoa ihmiselämä olisi sekä kirjoittaessa että muutenkin, jos sellaisia olisi. Vaan kun ei ole elämässä oikeaa ja väärää.

Selkokielestä kirjallisuudessa löytyy toki muitakin esimerkkejä kuin dekkaristi Grisham ja Maria mullon-taas-lasten-korvat kipeet Kallio Leena Lehtolaisen arkiraportointiproosassa, joka on yksinomaan lukijoiden kosiskelua: yritetään tuoda teksti lähelle lukijan arkea. Kummallista. Ei minun arjessani ole tuommoiseen mitään yhtymäkohtia. Tuosta Kaukosen Odelmasta en erityisemmin pitänyt, itse asiassa se jäi minulta kesken, sehän sai kyllä esimerkiksi Hesarissa hyvät arvostelut. Mutta jotain noiden annettujen esimerkkien väliltä, luulisi useita kulijoita miellyttävän.

Mitä tulee tapahtumapaikkoihin ja henkilöihin niin eihän kaikkea kerrota alussa, vaan vähitellen ja sitä mukaa kun tapahtumapaikat ja henkilöt vaihtuvat. Tekstissähän saattaa olla vaikkapa eri henkilön näkökulmia. Mitä tulee tapahtumapaikkoihin, joista kysyttiin, niin jos ollaan vaikkapa Pekingissä tai New Yorkissa, niin kyllä sen pitää kyseisestä kappaleesta ilmetä, ei välttämättä heti, mutta kuitenkin paikka nimeltä mainiten. Olkoonkin että lukija voi tuntea joitain kyseisten kaupunkien maamerkkejä, niin miksei sitä voisi suoraan sanoa missä ollaan?

• 101 101 101 101

Poetiikan tajua on prosaisti Italo Calvinon maailmassa.

Suomalaisen kaunokirjallisuuden yleisongelma on palikkamainen realismirakennelma. Pitää olla ajatusta, kielellistä tajua ja mielikuvituskykyä ylitse muiden. Calvinolla sitä on.

• scarabaeus

Jahas palikkaproosaa. Olen nyt tämän kesän aikana törmännyt sanaan useillakin kirjallisuus- yms. blogeilla. Onko se nyt siis niin, että suomalainen on järjestään sitä? Kaikki nämä uutuudet?

• 101 101 101 101

No ei ainakaan Leena Krohn tai Maarit Verronen. Mut suurin osa, kyllä.

• kaveri kusee

Mitä on palikkaproosa, mainitkaa esimerkkejä?

• 101 101 101 101

Ulla-Maija Paavilainen, Harri Raitis, Tuija Lehtinen, Eira Pättikangas, Leena Lehtolainen, Pirjo Rissanen, Martti Linna, Seppo Jääskeläinen... lista on pitkä ja loputon.

• kaveri lopetti jo

Siis yhtä kuin viihdettä? Miksei viihdettä voi sanoa edelleen viihteeksi? Tuskin se sen palikoituneempa on nyt kuin ennenkään.

• scarabaeus

Jotenkin yllätyin kun siinä hesarin uutuuskirja oli, että Snellmanilta tulee
      runokirja.

Ja oliko se kans vai muistanko väärin, että Saisiolta joku kirja
      kirja kerrallaan
      ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe